Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2500598_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
2
CIG
.
0
2
:CRGP M TTG
2:61
+-
4:
AHHG TRCPFD
2:61
-
4:
9 PG 8CCNUPF 1ZLDCM
2:61
-
4:
GTGR 5GROCP BKPEM
2:61
-
4:
4KTTG KPPKPI :CFSGP
2:61
-
4:
9CRS 5C GNUPF 7GPSGP
2:61
-
4:
NG 3RCPM CSOUSSGP
2:61
+
-
4:
JKS HKNG KS SGCNGF
KTJ C FKIKTCN SKIPCTURG
.3+33 13
JG SGCN KS C IUCRCPTGG H R TJG CUTJGPTKEKT
01
. /. /
H TJG F EUOGPT
2 TGRPCN RGHGRGPEG- 20
20+
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0002.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
Budget 2022
TV 2 Fyn strategi frem mod 2022 - Danmarks mest konstruktive nyhedshus
Den Selvejende Institution TV2 Fyn
CVR-nr. 12 24 94 38
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0003.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
1
Indholdsfortegnelse
Side
____
Virksomhedsoplysninger
Budget for året 2022
Væsentligste budgetforudsætninger
Øvrige forudsætninger – planlagt produktion og strategiske mål
Budget 2022 Resultatopgørelse
Budgetteret balance ultimo 2022
2
3
4
6
11
11
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0004.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
2
Virksomhedsoplysninger
Virksomhed
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
Olfert Fischers Vej 31
5220 Odense SØ
CVR-nr.: 12 24 94 38
Hjemstedskommune: Odense
Telefon: +45 63 15 60 00
Internet: www.tv2fyn.dk
E-mail: [email protected]
Bestyrelse
Peter Zinck, formand
Maren Skotte, næstformand
Lars Havelund
Ole Frank Rasmussen, medarbejdervalgt
Lone Døjbak
Gitte Madsen
Uffe Strandby
Direktion
Esben Seerup
Revision
Rigsrevisionen
Pengeinstitut
Danske Bank
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0005.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
3
Budget for året 2022
TV 2 Fyn har udarbejdet nedenstående resultat- og balancebudget for året 2022.
Budgetforslaget for 2022 er udarbejdet på baggrund af planer for produktion og programsammensætning og
ud fra en prioritering af indholdsmæssige og organisatoriske indsatser samt regnskabserfaring. Budgettet er
udarbejdet efter samme regnskabsprincipper som årsregnskab og tidligere års udarbejdede budgetter. Fra
2022 ændres momsfradraget for TV 2 regionerne, idet vi overgår fra licens til finanslovsmidler. Den endelige
model herfor er endnu ukendt, men resultatet forventes ikke at påvirke årets resultat, da Kulturministeriet
forventer, at TV 2 regionerne bliver fuldt kompenseret for det mistede momsfradrag.
I budgettet for 2022 er indarbejdet sendetid på TV 2 Danmarks hovedkanal kl. 18.20 og 19.30 på alle ugens
dage. Mandag-torsdag sendes der ydermere kl. 22.00 og mandag-fredag sendes der tillige kl. 17.15. Alle
programmer sendes hele året på nær helligdage og andre særlige begivenheder, hvortil der kan forekomme
programændringer. Disse programændringer sendes til os fra TV 2 Danmark.
Budget 2022 fortsætter linjen fra 2021 med fortsat høj fokus på udvikling og gennemførelse af strategiske
initiativer. Dette medfører, at der er reserveret betydelige midler til strategi og udvikling bl.a. gennem en
fortsat høj udgiftsramme til uddannelsesaktiviteter, midler til fortsat implementering af en række
strategiprojekter, reservation til initiativpulje og en høj investeringsramme til en fortsat understøttelse af TV 2
Fyns digitale udvikling.
Driftsomkostninger til særlige aktiviteter med direkte tilknytning til strategi, udvikling og innovation kan
opgøres til ca. 8,1 mio. kr. i 2022. Dette er et udtryk for, at TV 2 Fyn fortsat vil levere journalistisk på de
medieplatforme og de tidspunkter, som fynboerne benytter og også være den bedste til at levere nyheder og
aktuel journalistik med levende billeder fra Fyn. Beløbet er øget lidt i 2022 i forhold til tidligere år, idet flere
strategiprojekter ikke kunne gennemføres fuldt ud i 2021 som følge af Corona. I Strategi 2022 er der især fokus
på at øge TV 2 Fyns digitale rækkevidde blandt andet via udvikling af daglige sektioner og formater på tv2fyn.dk
samt på at drage erfaringer til fastholdelse af brugere ved at påbegynde streaming som nye, faste formater på
både egen play-app og via forventet samarbejde med TV 2 PLAY. Derudover vil TV 2 Fyn fortsat videreudvikle
vores konstruktive journalistik og sikre, at den kombineres med branding, månedlige kampagner og forskellige
værktøjer, for eksempel events, der inddrager og skaber tættere relationer til fynboerne. Alt sammen med
afsæt i de erfaringer, der er opnået ved efterårets kommunalvalg i 2021.
TV 2 Fyns bestyrelse har tidligere besluttet, at dele af egenkapitalen over en årrække kan anvendes til, at TV 2
Fyn fastholder en fortsat fornyelse og et højt ambitionsniveau i strategiperioden gennem kloge investeringer i
strategi og innovation. På den baggrund budgetteres der i 2022 med et negativt resultat på 4,5 mio. kr.
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0006.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
4
Væsentligste budgetforudsætninger
Resultatbudget
Budget 2022 er udarbejdet ud fra forudsætning af at der er et ”normalt” aktivitetsniveau uden corona-
restriktioner på Fyn, hvilket særligt er relevant i forhold til produktions- og freelanceudgifter i forbindelse med
dækning af større begivenheder, såsom Landsstævnet i Svendborg og de ”normale” festivaler som Heartland,
Tinderbox, HCA-, Svend- og Odense Film Festival på Fyn mm.
Indtægter:
Licens- og finanslovsmidler er i budgettet indregnet med en regulering på 1,4 % på baggrund af
Kulturministeriets oplysninger til forventningen til årets regulering fra 2021 til 2022-niveau. Det er vedtaget, at
finansieringen af de regionale TV 2-stationer skal ændres fra ren finansiering via licensmidler til finansiering via
finansloven fuldt ud fra 2022. Der er ikke indregnet øget tilskud som følge af momskompensation, da øgede
udgifter som følge af mistet momsfradrag heller ikke er indregnet, idet endelig momskompensationsmodel
ikke er fastlagt på budgettidspunket.
Øvrige indtægter er budgetteret ud fra regnskabstal og forventninger til 2022 herunder salg af nyhedsindslag,
kabelindtægter (UBOD) og programsponsorater ifm. vejrudsigter.
Omkostninger:
Omkostningsbudgettet er udarbejdet på baggrund af planer for programsammensætningen samt indhold i
2022. Der er ligeledes taget hensyn til erfaring fra tidligere år samt til strategien.
Personaleudgifter er budgetteret ud fra den faste bemanding samt honorarer til freelancere.
Afskrivninger er budgetteret ud fra allerede realiserede investeringer og investeringsbudget for 2022 med
angivelse af forventede levetider og anskaffelsestidspunkt.
Balancebudget
Åbningsbalancen pr. 1. januar 2022 er indregnet på baggrund af et estimat for 2021. Finansielle anlægsaktiver,
som primært består af obligationer, er i balancen indregnet med samme beholdning som i 2021, idet
obligationerne som udgangspunkt ikke handles løbende og det forudsættes af udtrukne obligationer
geninvesteres til samme kursværdi, og renten forudsættes uændret.
Der er indregnet et investeringsbudget på i alt 8,8 mio. kroner som alt overvejende indeholder anskaffelser af
produktionsanlæg og maskiner, dvs. tv-teknisk udstyr og” ENG”-biler (reporterkøretøjer med kamera- og
sendeudstyr) i overensstemmelse med Strategi 2022.
Den likvide beholdning forventes væsentligt reduceret som følge af store investeringer og årets forventede
driftsunderskud.
I balancen er der taget højde for ændring i tilskud fra licens- til finanslovsmidler, hvor finanslovsmidler
forudbetales månedligt.
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0007.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
5
Egenkapitalen udgør ultimo 2022 26,7 mio. kroner på baggrund af egenkapitalen 2020 og estimeret underskud
på ca. 0,9 mio. kroner i 2021 og budgetteret underskud på 4,5 mio. kroner i 2022.
Gælden er budgetteret ud fra foreliggende aftaler og vilkår samt forventninger til udviklingen. Indefrosne
feriepenge er afregnet i 2021.
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0008.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
6
Øvrige forudsætninger – planlagt produktion og strategiske mål
På baggrund af programplanlægningen og forventninger for 2022 budgetteres med følgende forventede antal
sendetimer og produktion:
1) Planlagt udsendelsesvirksomhed i 2022
Timer
Budget 2022
On-air inkl. TV 2-vinduer
Trailer, sponsorer mv.
Udsendelser i alt
On-air 1. gang*
On-air genudsendelser
2.641
10
2.651
301
2.340
2.641
269
32
301
Budget 2021
2.775
10
2.785
294
2.481
2.775
279
15
294
Regnskab 2020
2.376
24
2.400
476
1.900
2.376
470
6
476
1. gang nyheder og aktualitet
1. gang øvrige udsendelser
2) Planlagt egenproduktion af udsendelsestimer
Timer
Budget 2022
Nyheds- og aktualitetsudsendelser
Øvrige udsendelser
Egen produktion udsendelser i alt
2.609
32
2.641
Budget 2021
2.760
15
2.775
Regnskab 2020
2.364
3
2.367
3) Planlagt produktion til nettet
Budget 2022
Antal videoklip
Antal artikler
Videoklip til sociale medier**
Produktion til nettet i alt
5.000
5.500
450
10.950
Budget 2021
5.000
5.500
450
10.950
Regnskab 2020
1.798
5.164
651
7.613
*1. gangs-udsendelser stilles til rådighed for seere og bruger på TV2 Fyns andre medieplatforme, herunder kanal, web og sociale medier.
** ekskl. instragram og YouTube og Bemærk, da omfanget er begrænset og materialet fra YouTube primært har været vist i TV.
Videoklip til nettet forventes højere end realiseret 2020, da vi har øget fokus på at have videoklip i vores artikler
fra 2021 og fastholder dette fokus i 2022.
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0009.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
7
4) Budgetterede indtægter og omkostninger fordelt på public service-virksomhed og
eventuel anden virksomhed
Der forventes ikke en omsætning på anden virksomhed over 3 mio. kroner, hvorfor tabellen ikke er udfyldt.
5) Budgetterede indtægter og omkostninger ved public service fordelt på formål
Mio. kr., 2022-niveau, ekskl. moms
Public service-virksomhed:
Omkostninger:
Produktion, fordelt på
- nyhedsrelateret indhold på tv og andre platforme
- øvrigt indhold, events mv.
Administration
Øvrig drift
Finansielle omkostninger
Afskrivninger
Indtægter:
Andre driftsindtægter
Finansielle indtægter
Andel af overskud, anden virksomhed
Nettoomkostninger ved public service-virksomhed
Overskud af anden virksomhed
Nettoomkostninger ved public service-virksomhed, inkl. overskud
af anden virksomhed
Samlet offentlig finansiering
-Tilskud over finansloven 2022
-Tilførsel af licensmidler 2022
-Licensmidler fra tidligere medieaftaleperioder
Difference
Budget
75,8
62,5
3,4
5,6
0,0
0,4
3,9
-3,3
-3,0
-0,3
0,0
72,5
0,0
72,5
68,0
68,0
-
0,0
-4,5
2022
PS-kontrakt
70,8
59,2
2,6
4,1
0,0
0,1
4,8
-2,0
-1,7
-0,3
0,0
68,8
0,0
68,8
66,4
66,4
-
0,0
-2,4
Afvigelse
5,0
3,3
0,8
1,5
0,0
0,3
-0,9
-1,3
-1,3
0,0
0,0
3,7
0,0
3,7
1,6
1,6
0,0
0,0
-2,1
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0010.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
8
6) Strategiske mål samt væsentlige planlagte initiativer og investeringer
Danmarks mest konstruktive nyhedshus
Seks hovedspor i Strategi 2022 og seks konkrete strategiprojekter i 2022.
TV 2 Fyns bestyrelse besluttede i november 2020 en ny to-årig, offensiv 2022-strategi. Den er en
videreudvikling af den eksisterende Strategi 2020 og bygger på TV 2 Fyns
public service classic-kerne:
Nyheds-
og aktualitetsjournalistik, der sætter dagsorden, skaber debat og peger på løsninger, så TV 2 Fyn udbygger sin
centrale position som Fyns mest nyhedsførende, mest dagsordensættende og mest troværdige mediehus.
Strategi 2022 er fortsat koblet med det idealistiske mål om, at fynboerne og TV 2 Fyn ”sammen gør vi Fyn
bedre”. Det overordnede mål for den ny strategi er, at TV 2 Fyn de kommende år reelt og målbart opleves
som
Danmarks mest konstruktive nyhedshus,
som derfor er overskriften for Strategi 2022.
Titlen angiver ambitionsniveauet
(”Danmarks mest…”),
den idealistisk-publicistiske overligger
(”konstruktive”),
og at al innovation, udvikling, indhold og dækning vinkles ud fra en nyhedsjournalistisk
tankegang og som en sammentænkt del af TV 2 Fyns ”circle-of-life”-økosystem
(”nyhedshus”).
Innovation og eksperimenter i 2022
Den to-årige Strategi 2022 lagde vægt på stabilitet og forankring i 2021, grundet corona, et nyt
produktionssystem i 2020 og ikke mindst et kommunalvalg i efteråret 2021. I 2022 bliver der i højere grad
fokuseret på innovation, nye eksperimenter og arbejde med FNs verdensmål som overligger for både ekstern
journalistik og intern omstilling af huset TV 2 Fyn.
Strategi 2022 er optimistisk og innovativ, og i 2022 er budgetmålet fra 2021 om, at 10 procent af TV 2 Fyns
omsætning bliver allokeret direkte til udvikling og strategiprojekter udvidet, således at der afsættes
yderligere ca. 1 mio. kroner til strategi- og udvikling. Dette er forudsætningen for udvidelsen af
budgetrammen, så opmærksomheden på effektiv drift samtænkes med innovativ udvikling.
De seks hovedspor i Strategi 2022
Konstruktiv journalistik:
TV 2 Fyn vil målbart være Danmarks mest konstruktive mediehus i 2022.
Blandt midlerne er udvikling og derefter kontinuerligt brug af konkrete LINK (Løsninger-Involvering-
Nuanceret-Kritik)-formater
til alle platforme. Konstruktiv journalistik er i 2021 blevet systematisk
indvævet som metode på TV 2 Fyn. I 2022 vil vi fastholde dette fokus og samtidig fortsættes
samarbejdet med Constructive Institute, Hearken, SDU og de øvrige fynske mediehuse, som for alvor
blev styrket under kommunalvalget.
Digital:
TV 2 Fyn vil med rendyrket digitalt indhold øge rækkevidden på både web, app og via sociale
medieplatforme. Det vil ske via faste ”sektioner” på web, nye dogmer for digitale fortællinger og
systematisk brug af konstruktive værktøjer og formater. Digital-redaktionen vil i 2022 arbejde med
nye digitale formater.
Dialog og relationer:
TV 2 Fyn vil aktivt styrke dialogen med fynboerne med fokus på at udvikle
løsninger og TV 2 Fyn vil målrettet skabe en mere personlig og gensidig værdifuld relation til
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0011.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
9
fynboerne, så journalistik i højere grad bliver til i samarbejde med og med inspiration fra fynboerne.
Konkret med nye, eventbaserede debatformater, hvor journalistik bliver en levende platform med
arbejdstitlen ”Vi fællesskaber”. I 2021 har TV 2 Fyn gjort sig erfaringer med dette, dels i samarbejde
med en ekstern producent omkring ugentlige events og dels via kommunalvalgsdækning i efteråret
2021. I 2022 vil TV 2 Fyn arbejde videre med de erfaringer disse projekter har givet, så TV2 Fyn får
lavet endnu bedre events til gavn for fynboerne. Derudover vil TV 2 Fyn afprøve nye metoder for at
knytte tættere og direkte bånd med fynboerne, eksempelvis med oprettelse af et korps af
”relationsambassadører” eller andre, lignende metoder.
Tech:
TV 2 Fyn vil være blandt verdens bedste mediehuse inden for produktions-workflow og
innovation. Med implementering af nyt produktionssystem i 2020, nyt CMS-system og ny play-app i
foråret og slutningen af 2021, vil 2022 fortsætte innovationen inden for områder som 5G, AI og andre
samarbejdsprojekter inden for Media City Odense-regi, blandt andet via projekt i samarbejde med
SDU, Jysk Fynske Medier og TV 2 Danmark omkring samfinansieret forskning vedrørende forskellige
aspekter af automatisering og journalistik.
HR:
TV 2 Fyn vil være blandt Danmarks foretrukne arbejdspladser for de bedste og mest ambitiøse
medarbejdere med høj faglighed. I 2022 vil TV 2 Fyn målrettet og målbart styrke den samlede
organisation som arbejdsplads. Her vil en ligeværdig og ikke-krænkende kultur være et prioriteret
arbejdsområde samt en forbedring det fysiske arbejdsmiljø i TV 2 Fyns domicil.
Streaming:
Streaming er kort nævnt i strategi 2022, hvor tanken har været at påbegynde et
samarbejde med TV 2 Play og gøre sig nogle enkelte erfaringer til brug for den kommende
strategiperiode. Men
video-on-demand-udviklingen
det seneste år er gået stærkt. Derfor har TV 2 Fyn
besluttet at øge fokus på stream i 2022 og har ved udgangen af 2021 købt sig ind på den
fællesregionale platform til streaming via en play-app. Samtidig med at TV 2 Fyn har gjort sig de
første erfaringer med formatet i forbindelse med konceptet ”Løst eller Kvast” til KV21. Disse
erfaringer, den indkøbte platform og et tæt samarbejde med TV 2 Danmark om indhold og udvikling
til TV 2 PLAY vil være udgangspunktet for streamingarbejdet i 2022. Det forventes, at ”stream” bliver
et hovedspor i det kommende Strategi 2024-arbejde, der sættes i gang i efteråret 2022.
Investering og udvikling af indhold til fynboernes platforme på de rette tidspunkter
Al investering og udvikling på tværs af organisationen skal understøtte TV 2 Fyns idealistisk-publicistiske mål
om, at ”sammen gør vi Fyn bedre”. Ligesom de skal medvirke konkret og direkte til, at det overordnede
Strategi 2022-mål om at opleves som ”Danmarks mest konstruktive nyhedshus” opnås.
Der budgetteres således med investeringer for 3,1 mio. kr. direkte tilknyttet til ovenstående strategiprojekter
samt uddannelse og strategi- og innovationsaktiviteter for ca. 8,1 mio. kr.
Budgettet for 2022 er forelagt og vedtaget på bestyrelsesmøde den 29. november 2021.
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0012.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
10
Odense, den 29. november 2021
Bestyrelse
Peter Zinck
formand
Maren Skotte
næstformand
Ole Frank Rasmussen
medarbejdervalgt
Lars Havelund
Lone Døjbak
Gitte Madsen
Uffe Strandby
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: TV2 Fyn - Budget 2022
2500598_0013.png
Den Selvejende Institution TV 2 Fyn
11
Budget 2022 Resultatopgørelse
1.000 kr.
Budget
2022
0
0
68.006
3.134
71.140
Budget
2021
24.741
1.000
42.379
2.773
70.893
Regnskab
2020
62.788
0
4.400
3.524
70.712
Indtægter:
Licens
Ekstra licens
Finanslovsmidler
Andre indtægter
Indtægter i alt
Omkostninger:
Eksternt omkostninger
Personaleomkostninger
Lokaleomkostninger
Udsendelsesomkostninger
Andre driftsomkostninger
Afskrivninger
Omkostninger i alt
Driftsresultat
Finansieringsindtægter
Resultat
5.479
51.486
1.832
9.246
3.640
3.902
75.585
-4.445
-73
-4.517
5.457
51.813
1.691
8.211
3.605
3.412
74.189
-3.296
51
-3.245
3.369
52.681
1.496
7.416
2.206
2.640
69.808
903
27
929
Budgetteret balance ultimo 2022
Budget
2022
Aktiver
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Aktiver i alt
Passiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Passiver i alt
38.885
5.313
44.198
Budget
2021
37.130
5.825
42.955
Regnskab
2020
34.847
15.610
50.457
26.687
0
17.511
44.198
27.074
0
15.881
42.955
32.119
0
18.338
50.457
This le is sealed with a digital signature.
The seal is a guarantee for the authenticity
of the document.
Document ID:
EC55AF8FF9DF45EC892CD6596A2BA3B5