Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 454
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del - Bilag 454
Offentligt
Forslag
til
Lov om Kulturens Analyseinstitut
Kapitel 1
Formål og opgaver
§ 1.
Kulturens Analyseinstitut skal som uafhængigt institut skabe overblik
over og indsigt på kunst- og kulturområdet, herunder for kunstnere, organi-
sationer, institutioner og øvrige ansatte på kunst- og kulturområdet.
§ 2.
Kulturens Analyseinstitut har med afsæt i evidens- og faktabaserede
undersøgelser til opgave at
1) skabe opmærksomhed om og indsigt i sammenhængen mellem kunst og
kultur og samfund lokalt, nationalt og internationalt,
2) bidrage til den kulturpolitiske debat om kunstens og kulturens tilstand og
udvikling lokalt, nationalt og internationalt,
3) skabe overblik over og perspektivere aktuel forskning på området natio-
nalt og internationalt og vurdere rækkevidden af kulturpolitiske initiati-
ver,
4) gennemføre uafhængige udredninger, analyser, undersøgelser og evalu-
eringer af betydning for kunstens og kulturens udvikling,
5) stille resultater, spørgeskemaer, data mv. frit til rådighed for offentlighe-
den, så der kan sikres gratis adgang til viden om kultur (kravet gælder
ikke rekvirerede opgaver),
6) formidle indsigt og viden til offentligheden på en tilgængelig og relevant
måde,
7) give kunstens og kulturlivets aktører, medierne, forskere og beslutnings-
tagere inspiration og værktøjer til at arbejde med kunstens og kulturens
sociale og økonomiske aspekter, og
8) fremme og facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens og kulturli-
vets aktører.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Kapitel 2
Rammer og økonomi
§ 3.
Kulturens Analyseinstitut er en offentlig selvejende institution.
Stk. 2.
Instituttet er omfattet af forvaltningsloven og lov om offentlighed
i forvaltningen.
Stk. 3.
Staten yder et årligt driftstilskud til dækning af instituttets virke.
Stk. 4.
Instituttet er omfattet af Lov om økonomiske og administrative
forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.
§ 4.
Instituttet kan ud over sin kernevirksomhed opretholde yderligere ind-
tægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål og
er foreneligt med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver jf. dog
stk. 3.
Stk. 2.
Instituttet kan desuden til opfyldelse af sit formål og under hen-
syntagen til sin uafhængighed modtage indtægter fra fonde, gaver mv.
samt indtjening ved udgivelser, begrænset deltagerbetaling ved konfe-
rencer og lign.
Stk. 3.
Instituttet skal iagttage de til enhver tid gældende konkurrence- og
EU-statsstøtteregler.
Kapitel 3
Bestyrelse og rådgivende panel
§ 5.
Kulturens Analyseinstitut ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer,
inklusiv formand, som alle udpeges af kulturministeren.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den
første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene 2 år for 3 af med-
lemmerne. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et med-
lem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en
beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Stk. 3.
Der lægges vægt på, at bestyrelsens medlemmer har en særlig ind-
sigt i kulturlivet. Bestyrelsen skal repræsentere kompetencer inden for le-
delse, økonomi, dansk og international kulturpolitik, kultur- og kunstfaglig-
hed, viden om psykologi, sociologi og lignende, forskning samt statistik.
Stk. 4.
Bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes af
Kulturministeriet. Vedtægtsændringer godkendes ligeledes af Kulturmini-
steriet.
Stk. 5.
Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel be-
stående af repræsentanter for kulturlivet, herunder kunstnere, institutioner,
organisationer mv. Det rådgivende panel inviteres løbende og mindst to
gange årligt til at indgå i en dialog om instituttets virksomhed.
2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Stk. 6.
Instituttet skal årligt sikre involvering af og dialog med kunstens
og kulturlivets aktører, fx ved etablering af netværksforum eller afholdelse
af dialogbaserede arrangementer.
Kapitel 4
Daglig ledelse
§ 6.
Instituttets daglige ledelse varetages af en direktør.
Stk. 2.
Bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets direktør. Direktøren
har ansvaret for den daglige drift i overensstemmelse med institutionens
vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Direktøren ansætter og afskediger
instituttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og perso-
naleregler.
Kapitel 5
Nedlæggelse
§ 7.
Kulturens Analyseinstitut kan kun nedlægges ved lov.
Stk. 2.
I tilfælde af instituttets ophør, overgår instituttets nettoformue til
staten eller til et af ressortmyndigheden godkendt formål.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 8.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.Ved
ikrafttræden ophæves tekstanmærkning nr. xxx ad xx.xx.xx til
§ 21 på finansloven 2023.
Kapitel 7
Territorialbestemmelser
§ 9.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
2622954_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget etableres Kulturens Analyseinstitut som en offentlig selv-
ejende institution. Instituttet modtager tilskud fra staten.
Instituttet blev oprettet ved aktstykke 279 af 31. maj 2022, der blev tiltrådt
af et flertal i Folketingets Finansudvalg den 9. juni 2022. Det fremgår af
aktstykket, at Kulturministeriet udarbejder særskilt Lov om Kulturens Ana-
lyseinstitut.
2. Lovforslagets baggrund og formål med instituttet
Der har blandt kulturlivets aktører, fonde, kommuner mfl. i flere år været et
ønske om oprettelse af et kulturens analyseinstitut, bl.a. med inspiration fra
Idrættens Analyseinstitut (IDAN), som blev oprettet i 2004.
I forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2022 afsatte partierne bag
aftalen (regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Enhedslisten,
SF, Alternativet og Kristendemokraterne) 4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr.
(2022-pl) årligt i perioden 2023-2025 til etablering og drift af Kulturens
Analyseinstitut.
Aftalepartierne fastsatte efterfølgende rammerne for Kulturens Analysein-
stitut i "Grundlag for Kulturens Analyseinstitut", der kan læses på Kultur-
ministeriets hjemmeside www.kum.dk. Heraf fremgår bl.a. mission, vision,
værdier og opgaver for instituttet:
"Mission
Kulturens Analyseinstitut etableres som et uafhængigt institut, der skal un-
derstøtte mere viden om kulturbranchens forhold og kulturens betydning for
borgernes trivsel, bl.a. med afsæt i evidens- og forskningsbaserede undersø-
gelser.
Kulturens Analyseinstitut eksisterer for at skabe overblik over og indsigt på
kunst og kulturområdet "på scenen, foran scenen og bag scenen", herunder
for kunstnere, organisationer, institutioner og øvrige ansatte på kunst- og
kulturområdet. Kulturens Analyseinstitut skal via analyser og formidling
fremme og facilitere en dialog mellem kulturområdets aktører.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
2622954_0005.png
UDKAST
Vision (formål)
Kulturens Analyseinstitut har med afsæt i evidens- og faktabaserede under-
søgelser til formål at
skabe opmærksomhed om og indsigt i sammenhængen mellem kunst og
kultur og samfund lokalt, nationalt og internationalt,
bidrage til den kulturpolitiske debat om kunstens og kulturens tilstand
og udvikling lokalt, nationalt og internationalt,
skabe overblik over og perspektivere aktuel forskning på området nati-
onalt og internationalt og vurdere rækkevidden af kulturpolitiske initia-
tiver,
gennemføre uafhængige udredninger, analyser, undersøgelser og evalu-
eringer af betydning for kunstens og kulturens udvikling,
stille resultater, spørgeskemaer, data mv. frit til rådighed for offentlig-
heden, så der kan sikres gratis adgang til viden om kultur (kravet gælder
ikke rekvirerede opgaver),
formidle indsigt og viden til offentligheden på en tilgængelig og relevant
måde,
give kunstens og kulturlivets aktører, medierne, forskere og beslutnings-
tagere inspiration og værktøjer til at arbejde med kunstens og kulturens
sociale og økonomiske aspekter, og
fremme og facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens og kultur-
livets aktører.
Værdier
Instituttets arbejde vil være baseret på
Uafhængighed:
Instituttets arbejde må ikke være bundet af politiske
hensyn eller særinteresser. Kun derved sikres uantastelighed og trovær-
dighed.
Faglighed:
Instituttets arbejde skal være baseret på en høj grad af fag-
lighed kombineret med en evne til at formidle. Kun derved sikres den
nødvendige saglighed.
Relevans:
Instituttets arbejde skal have væsentlig betydning for kunstens
og kulturlivets aktører og kulturområdets udvikling. Kun derved sikres
aktualitet og dynamik.
Gennemslagskraft:
Instituttet skal være i stand til at formidle resulta-
terne af dets arbejde til offentligheden på en tilgængelig og interesse-
vækkende måde. Kun derved kan instituttet præge den kulturpolitiske
dagsorden.
5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
2622954_0006.png
UDKAST
Opgaver
Instituttet skal være i stand til at sammenfatte, bearbejde og formidle aktuel
og relevant forskning og viden fra ind- og udland, og samtidig skal instituttet
have kapacitet til selv at gennemføre analyser, udredninger og undersøgel-
ser.
Det forudsættes, at instituttet opbygger et tæt samarbejde med øvrige vi-
densproducenter på kulturområdet, herunder universiteterne og øvrige rele-
vante analyse og forskningsmiljøer.
Instituttet skal fremme og facilitere en dialog og et samarbejde med kunstens
og kulturlivets aktører, relevante offentlige institutioner, uddannelserne ved
universiteterne og andre relevante forskningsmiljøer.
Instituttet har mulighed for at anvende en tværvidenskabelig og flerfaglig
tilgang."
3. Lovforslagets hovedpunkter
I juni 2022 blev der givet materiel hjemmel til oprettelse af instituttet ved
vedtagelse af tekstanmærkning nr. 240 af § 21.11.23 på aktstykke 279 af 9.
juni 2022 i Folketingets Finansudvalg. Det forventes, at tekstanmærkning
nr. 240 af § 21.11.23 videreføres på finanslov 2023 frem til vedtagelse af
Lov om Kulturens Analyseinstitut, hvorefter tekstanmærkningen bortfalder.
3.1. Formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
Aktstykke nr. 279 til finanslov 2022 og tekstanmærkning [nr. xxx ad
xx.xx.xx] til § 21 på finansloven 2023 giver kulturministeren bemyndigelse
til at stifte en selvejende institution ved navn Kulturens Analyseinstitut, men
omtaler ikke instituttets formål og opgaver.
Af aftale om finanslov for 2022 fremgår vedr. Kulturens Analyseinstitut:
Aftalepartierne (regeringen og SF, RV, EL, ALT og KD) er enige om at af-
sætte midler til etablering af Kulturens Analyseinstitut, som skal understøtte
mere viden om kulturbranchens forhold og kulturens betydning for borger-
nes trivsel, bl.a. med afsæt i evidens- og forskningsbaserede undersøgelser.
Kulturens Analyseinstitut etableres som et uafhængigt institut. De nærmere
rammer for etablering og formål med Kulturens Analyseinstitut drøftes med
aftalepartierne i første kvartal 2022. Der afsættes 4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0
mio. kr. årligt i perioden 2023-2025.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
6
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Formuleringen af instituttets formål og opgaver tager afsæt i Grundlag for
Kulturens Analyseinstitut, som blev vedtaget af aftalepartierne bag finans-
loven (regeringen og SF, RV, EL, ALT og KD) i maj 2022. Forud for ved-
tagelsen af grundlaget har været en proces med inddragelse af kulturlivets
aktører og kulturordførerne for aftalepartierne.
De her beskrevne formål med instituttets arbejde fremhæves i loven, da
disse er centrale for at opfylde de forventninger til instituttet, der er er givet
udtryk for fra såvel politisk som fra kulturaktørernes side.
Formål og opgaver for instituttet fremgår desuden af de gennerelle bemærk-
ninger afsnit 2. Dertil kan tilføjes, som det fremgår af aftalegrundlaget, at
bestyrelsen og direktøren skal udarbejde en flerårig handleplan for institut-
tet, der udpeger relevante satsningsområder for instituttets aktiviteter.
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
I forhold til rammer og økonomi er følgende fastsat i aktstykke nr. 279 til
finanslov 2022 og tekstanmærkning [nr. xxx ad xx.xx.xx] til § 21 på finans-
loven 2023:
"Kulturministeren bemyndiges til at stifte en selvejende institution ved navn
Kulturens Analyseinstitut.
Stk. 2.
Institutionen omfattes af forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen. "
Der er på finansloven for 2022 afsat 4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr.
(2022-pl) årligt i perioden 2023-2025 til etablering og drift af Kulturens
Analyseinstitut.
Som modtager af driftstilskud fra Kulturministeriet omfattes Kulturens Ana-
lyseinstitut af
Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere
af driftstilskud fra Kulturministeriet.
Det er en tilskudsforudsætning, at instituttets bestyrelse og ledelse skal sikre
adskillelse (regnskabsmæssigt og i praksis) af de almennyttige oplysende og
formidlende aktiviteter fra eventuelle kommercielle sideaktiviteter.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ud over videreførelse af de i aktstykket fastsatte bestemmelser præciseres
det i loven, at instituttet er omfattet af
Lov om økonomiske og administrative
7
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.
Loven fastsæt-
ter bl.a. krav til selvejende institutioners vedtægter, og det følger af loven,
at der kan indgås aftale om opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers
virke (rammeaftale).
Det fremgår af udkast til Lov om Kulturens Analyseinstitut, at staten yder
et årligt driftstilskud til dækning af instituttets virke. Af aftalegrundlaget
fremgår, at tilskuddet skal finansiere de grundlæggende analyser og udred-
ninger i henhold til instituttets egen arbejds- og handlingsplan. Bevillingen
skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende funktioner,
dvs. husleje, administration, evt. bibliotek, opdatering og bearbejdning af
national og international forskning, formidling, kommunikation mv. Det
fremgår ligeledes af aftalegrundlaget, at instituttet kan anvende driftsmidler
til videns- og kompetenceopbygning ved at trække på ekstern bistand ifm.
etableringen af instituttet.
Desuden fastsættes det, at instituttet ud over sine kerneaktiviteter kan opret-
holde yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, der falder inden for in-
stituttets formål, herunder forskning, analyser, udredninger, evalueringer,
udgivelser, ekstern støtte og deltagerbetaling ved fx konferencer samt mod-
tage gaver fra fx fonde. Det vurderes hensigtsmæssigt, at instituttet gives
mulighed for yderligere finansiering, der kan understøtte instituttets formål
og er desuden i overensstemmelse med det politiske aftalegrundlag.
Det præciseres, at instituttet som offentlig institution skal efterleve de til
enhver tid gældende regler for konkurrence- og statsstøtte. For at sikre dette,
skal instituttets bestyrelse og ledelse sikre klar adskillelse (regnskabsmæs-
sigt og i praksis) af de almennyttige oplysende og formidlende samfundsop-
gaver, som er kernevirksomheden, fra eventuelle kommercielle sideaktivi-
teter.
3.3. Bestyrelse, rådgivende panel og daglig ledelse
3.3.1. Gældende ret
I forhold til bestyrelse og daglig ledelse er følgende fastsat i aktstykke nr.
279 til finanslov 2022 og tekstanmærkning [nr. xxx ad xx.xx.xx] til § 21 på
finansloven 2023:
"Stk. 3.
Kulturministeren udpeger en bestyrelse på 7 medlemmer (inklusiv
formand), der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke.
8
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den
første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene 2 år for 3 af med-
lemmerne. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et med-
lem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en
beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Stk. 5.
Bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes af kul-
turministeren.
Stk. 6.
Instituttets daglige ledelse varetages af en direktør. Bestyrelsen an-
sætter og afskediger instituttets direktør. Direktøren har ansvaret for den
daglige drift i overensstemmelse med institutionens vedtægter og bestyrel-
sens instruktioner. Direktøren ansætter og afskediger instituttets øvrige per-
sonale i overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
Stk. 7.
Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel bestå-
ende af repræsentanter for kulturlivet, herunder både kunstnere, institutio-
ner, organisationer mv. Det rådgivende panel inviteres løbende og mindst to
gange årligt til at indgå i en dialog om instituttets virksomhed."
Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse er i øvrigt fastsat i
Lov
om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ud over videreførelse af bestemmelserne fra tekstanmærkningen er det til-
føjet i loven, at der stilles krav til, at bestyrelsen har en særlig indsigt i kul-
turlivet og det er præciseret, hvilke kompetencer bestyrelsen skal repræsen-
tere. Disse kompetencer er beskrevet i "Grundlag for Kulturens Analysein-
stitut", og fremhæves i loven, da de vurderes centrale for opfyldelse af de
forventninger, der er til instituttet fra både kulturaktørernes og politisk hold.
Af aftalegrundlaget fremgår desuden, at instituttet årligt skal sikre involve-
ring af og dialog med kunstens og kulturlivets aktører. Det kan fx ske ved
etablering af et netværksforum, ved afholdelse af et stormøde eller en kon-
ference eller ved øvrige arrangementer, som sigter mod bred dialog med og
mellem kunstens og kulturlivets aktører.
For så vidt angår
Stk. 4
bemærkes det, at det følger af
driftstilskudsloven
hvilke bestemmelser der minimum skal være indeholdt i instituttets ved-
tægter:
1) navn,
2) hjemsted,
9
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
3) formål,
4) udpegning og konstituering af bestyrelse,
5) bestyrelsens valgperioder og antal genvalg,
6) udformning og godkendelse af budgetter,
7) definition af regnskabsåret,
8) aflæggelse, revision og godkendelse af årsrapporten og
9) vedtægtsændringer og ophør, herunder anvendelse af nettoformuen efter
den selvejende institutions ophør.
For så vidt angår
stk. 5
i tekstanmærkningen ændres formuleringen i loven
til, at det er Kulturministeriet frem for kulturministeren, der godkender in-
stituttets vedtægter. Dette flugter med aftalegrundlagets formulering og med
Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud
fra Kulturministeriet,
som instituttet er omfattet af.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Instituttet vil modtage statsligt tilskud. Det er på finansloven for 2022 be-
sluttet at afsætte 4,0 millioner kroner i 2022 og 8,0 millioner kroner i perio-
den 2023-25 (2022-pl).
Loven forventes ikke i øvrigt at have nogen økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten, kommuner eller regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er gennemgået i forbindelse
med lovforslaget og vurderes at være fulgt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at loven ikke har økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at loven ikke har administrativ konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at loven ikke har klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Det vurderes, at loven ikke har miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.
10
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
2622954_0011.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag sendes i høring i perioden fra den 15. september til
den 24. oktober 2022 hos ca. 190 myndigheder, organisationer m.v. Hø-
ringslisten kan ses på Høringsportalen og kum.dk
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
11
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
2622954_0012.png
UDKAST
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
12
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af den foreslåede § 1 at Kulturens Analyseinstitut skal beskæfti-
ges sig med at skabe overblik og indsigt på kunst- og kulturområdet på en
måde, som kommer såvel kunstnere, institutioner, organisationer og ansatte
på området til gavn. Desuden er det en central opgave for instituttet at
fremme dialog mellem områdets aktører ved at tilvejebringe et øget videns-
niveau.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Den foreslåede § 2 redegør for hvilke opgaver, som instituttet skal løse for
at leve op til sit formål. Punkt 1-3 fastsætter instituttets forpligtelser til at
skabe synlighed og indsigt, og derved bidrage til den kulturpolitiske debat,
samt sikre, at der skabes et overblik over eksisterende forskning og opfølg-
ning på kulturpolitiske initiativer.
Punkt 4-6 omhandler instituttets egen produktion af viden og indsigter, og
at instituttet er forpligtet til at sikre en god formidling af disse og gratis stille
viden og data til rådighed for offentligheden.
Af punkt 7-8 følger, at instituttet skal have et bredt samarbejde med kunstens
og kulturlivets aktører, medier, forskere og beslutningstagere, ved at stille
inspiration og værktøjer til rådighed samt fremme og facilitere dialog med
og mellem aktørerne.
Samlet set skal instituttet levere almennyttige, uafhængige analyser og data
i tæt tilknytning til kultur og kulturelle aktiviteter, som stilles gratis til rå-
dighed for kulturlivets aktører, beslutningstagere og borgere.
Til § 3
Det fremgår af forslag til § 3 at Kulturens Analyseinstitut er en offentlig
selvejende institution.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Af forslag til
stk. 2
fremgår, at instituttet er omfattet af forvaltningsloven og
offentlighedsloven. Forvaltningsloven og offentlighedsloven omfatter selv-
ejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet ved lov, jf. for-
valtningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Af forslag til
stk. 3
fremgår, at staten yder et årligt tilskud til drift af insti-
tuttet. På finansloven for 2022 er er afsat 4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr.
årligt i perioden 2023-2025 til instituttet (2022-pl). Denne bevilling skal fi-
nansiere de grundlæggende analyser og udredninger i henhold til instituttets
egen arbejds- og handlingsplan. Bevillingen skal også sikre den løbende
drift af instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje, administration,
evt. bibliotek, opdatering og bearbejdning af national og international forsk-
ning, formidling, kommunikation mv.
Det må forventes, at instituttet i opbygningsfasen inddrager eksisterende vi-
den og kompetencer hos øvrige vidensproducenter på kulturområdet. I de
første 2-3 år vil det således være forventeligt, at instituttet trækker på ekstern
bistand. Der kan anvendes driftsmidler til denne videns- og kompetenceop-
bygning.
Af forslag til
stk. 4
fremgår, at instituttet er omfattet af
Lov om økonomiske
og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministe-
riet.
Det betyder, at instituttet skal følge denne lov, med mindre nærværende
lov fastsætter anden regulering. Driftstilskudsloven fastsætter bl.a., hvilke
bestemmelser der som minimum skal være i vedtægterne og hvilke ansvar
og opgaver hhv. bestyrelsen og den daglige ledelse har. Det følger endvidere
af driftstilskudsloven, at der mellem Kulturens Analyseinstitut og Kulturmi-
nisteriet indgås konkret aftale om opfyldelse af formålet med tilskudsmod-
tagers virke.
Kulturens Analyseinstitut er endvidere at betragte som offentlig myndighed
i ligestillingslovens forstand.
Til § 4
Af forslag til § 4 fremgår, at instituttet kan opretholde yderligere indtægter
ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål, herunder
rekvireret forskning, analyser, udredninger, evalueringer, udgivelser, eks-
tern støtte og deltagerbetaling til konferencer m.v. Opgaverne skal ligge in-
den for instituttets formål som bestemt i § 1 og § 2 og må ikke være i mod-
strid med eller forhindre udførelse af instituttets opgaver som beskrevet i de
generelle bemærkninger i afsnit 2.
14
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Af forslag til
stk. 2
fremgår det, at instituttet ligeledes kan modtage indtæg-
ter fra fonde, gaver og lignende. Det er her vigtigt, at disse midler bruges til
opfyldelse af instituttets formål, som det fremgår af § 2, samt at værdierne
om uafhængighed, faglighed og relevans, som fremgår af de generelle be-
mærkninger i afsnit 2, efterleves.
Af forslag til
stk. 3
fremgår, at instituttet skal iagttage de til enhver tid gæl-
dende konkurrence- og EU-statsstøtteregler. Det er herunder instituttets be-
styrelses og ledelses ansvar at sikre klar adskillelse (regnskabsmæssigt og i
praksis) af de almennyttige oplysende og formidlende samfundsopgaver,
som er kernevirksomheden, jf. § 2, fra eventuelle kommercielle sideaktivi-
teter.
Til § 5
Af forslag til § 5 fremgår det, at bestyrelsen for Kulturens Analyseinstitut
skal bestå af 7 medlemmer inklusiv formand, og at bestyrelsen har det over-
ordnede ansvar for instituttet og dets virke. Det følger af driftstilskudsloven,
at bestyrelsen er ansvarlig for institutionens samlede virksomhed, herunder
ansvaret for at instituttet følger de regler, der er fastsat i nærværende lov.
Det er kulturministeren der udpeger alle 7 medlemmer af bestyrelsen.
Af forslag til
stk. 2
fremgår, at bestyrelsen beskikkes for en 4-årig periode,
dog således at 3 af medlemmerne i den første beskikkelsesperiode kun be-
skikkes for en periode på 2 år. Dette for at sikre en kontinuitet i bestyrelsen,
således at kun hhv. 3 og 4 medlemmer udskiftes hvert andet år.
Det bemærkes, at den første bestyrelse for instituttet, der er beskikket i au-
gust 2022, kun er beskikket frem til 31.12.2025, da finansloven for 2022
kun har fastsat finansiering frem til og med 2025. Såfremt der fastsættes
finansiering på finansloven ud over 2025 forlænges de relevante 4 bestyrel-
sesmedlemmers beskikkelse for den resterende del af den samlede periode
på 4 år (dvs. til august 2026), hvorefter de fire pladser genbesættes som det
følger af loven.
Af forslag til stk.
3
fremgår, at der lægges vægt på særlig indsigt i kulturlivet
blandt bestyrelsesmedlemmerne. Desuden skal bestyrelsen samlet set repræ-
sentere kompetencer inden for ledelse, økonomi, dansk og international kul-
turpolitik, kultur- og kunstfaglighed, viden om psykologi, sociologi og lig-
nende, forskning samt statistik. Det er desuden hensigten, at et af bestyrel-
sesmedlemmerne så vidt muligt repræsenterer et af de øvrige nordiske lande.
15
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Af forslag til
stk. 4
fremgår, at bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter,
som skal godkendes af Kulturministeriet. Vedtægtsændringer skal ligeledes
godkendes. Begge dele følger
Lov om økonomiske og administrative forhold
for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.
I aktstykket for Kultu-
rens Analyseinstitut og tekstanmærkningen på finanslov 2023 er anført, at
kulturministeren skal godkende vedtægterne, men med lovforslaget returne-
res til formuleringen fra aftalegrundlaget om, at ministeriet godkender ved-
tægterne. Dette flugter med driftstilskudsloven.
Af forslagets § 5
stk. 5
fremgår, at bestyrelsen er forpligtet til at sammen-
sætte et rådgivende panel med repræsentanter fra kulturlivet. Panelet skal
repræsentere kunstnere, institutioner, organisationer og øvrige relevante ak-
tører fx relevante forsknings- og uddannelsesmiljøer. Det rådgivende panel
skal løbende, og mindst to gange om året, inviteres til dialog om instituttets
virksomhed. Hvordan dette i praksis gøres, besluttes af bestyrelsen.
Af forslag til
stk. 6
fremgår, at instituttet skal sikre, at der sker en involvering
af og dialog med kunstens og kulturlivets aktører. Dette kan fx gøres ved
etablering af netværksforum eller gennem arrangementer, der sikrer mulig-
hed for direkte dialog, fx konferencer, seminarer eller møder.
Til § 6
Af forslag til § 6 fremgår, at den daglige ledelse af instituttet varetages af
direktøren. Driftstilskudsloven præciserer den daglige ledelses ansvar og
rammer.
Af forslag til stk.
2
fremgår, at det er bestyrelsen, der ansætter og afskediger
direktøren og at direktøren har ansvaret for den daglige drift i overensstem-
melse med vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Det er direktøren der
ansætter og afskediger instituttets øvrige personale efter statens løn- og per-
sonaleregler. Det bemærkes, at det er et skærpet krav ift. Kulturministeriets
budgetvejledning, at medarbejdere og personale ansættes og afskediges i
overensstemmelse med statens løn- og personalevilkår.
Til § 7
Det fremgår af forslag til § 7 at instituttet kun kan nedlægges ved lov. I
praksis vil det sige, at en lov skal ophæve denne lov for at instituttet kan
nedlægges. Ved manglende statslig bevilling vil en naturlig følge være ned-
læggelse af instituttet.
16
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 454: LOVUDKAST: Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
UDKAST
Af forslag til
stk. 2
fremgår, at en eventuel nettoformue ved nedlæggelse
skal overgå til staten eller et af ressortmyndigheden (Kulturministeriet) god-
kendt formål. Dette følger budgetvejledningen for driftstilskudsmodtagere
på Kulturministeriets område.
Til § 8
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovti-
dende.
Af forslag til stk.
2
fremgår, at tekstanmærkning på finansloven for 2023,
der har opretholdt den materielle hjemmel til instituttets oprettelse, ophæves
ved lovens ikrafttræden.
Til § 9
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, da Kultu-
rens Analyseinstitut forudsættes placeret i Danmark og primært er beskæf-
tiget med danske forhold, herunder danske forhold set i relation til interna-
tionale forhold.
17