Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 442
Offentligt
2616503_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 442: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende kulturudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 4
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 442: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende kulturudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 4
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 33,1 mio. kr. skyldes primært, at der er indgået ny medieaftale samt ud-
gifter til en ny arkitekturpolitik, jf. Medieaftale for 2022-2025: Den demokratiske sam-
tale skal styrkes mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne samt Aftale mellem re-
geringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og kristendemokra-
terne om Fonden for blandede byer
billigere boliger og en vej ud af hjemløshed af
november 2021 (§ 21.11.01.).
Merudgiften på 20,7 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er budgetteret med forventede ind-
tægter fra udlodningsmidler, hvilket ikke var tilfældet i 2022. Bevillingen anvendes til at
styrke kulturlivet i hele landet ved at støtte kulturelt samarbejde, koordination og ar-
bejdsdeling om markante kulturinitiativer. Hovedparten af midlerne ydes i tilknytning
til kulturaftaler og andre former for samarbejde mellem kommuner (§ 21.11.36.).
Merindtægten på 20,1 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er budgetteret med forventede ind-
tægter fra udlodningsmidler, hvilket ikke var tilfældet i 2022, jf. ovenfor (§ 21.11.36.).
Mindreudgiften på 162,6 mio. kr. skyldes, at der ikke er afsat bevilling til COVID-19
ordninger i 2023 (§ 21.11.69.).
Mindreudgiften på 20,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat bevilling til og med 2022 til ind-
sats for musik og kulturskoler, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven 2021 af december 2020
(§ 21.21.07.).
Mindreudgiften på 22,7 mio. kr. skyldes, at det er besluttet at afskaffe den statslige
medfinansiering af ordningen i form af dvd-kompensationen, således at dvd-
kompensationen udbetales sidste gang i 2022 for afregningsåret 2021 (§ 21.21.12.).
Mindreudgiften på 76,8 mio. kr. skyldes, at en anlægsbevilling til Vikingeskibsmuseet
ophører med udgangen af 2022, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om finansloven 2019 af november 2018 (§ 21.33.47).
Mindreindtægten på 81,0 mio. kr. skyldes, at udgifterne og indtægterne i 2023 til en
række af Slots- og Kulturstyrelsens donationsfinansierede anlægsprojekter vil falde (§
21.33.78.).
Merindtægten på 45,9 mio. kr. skyldes, at Public Service-Puljen med medieaftalen for
2022-2025 tilføres DRs merlicensprovenu, jf. Medieaftale for 2022-202: Den demokra-
tiske samtale skal styrkes mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne af maj 2022 (§
21.81.16.).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 442: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende kulturudvalgets arbejdsområde
Side 4 af 4
Merudgiften på 22,5 mio. kr. skyldes, at der med medieaftalen for 2022-2025 er afsat
midler til et Søgbart Arkiv, jf. Medieaftale for 2022-202: Den demokratiske samtale skal
styrkes mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne (§ 21.81.40.).
Merindtægten på 22,5 mio. kr. skyldes indtægter fra merlicensprovenu, jf. ovenfor (§
21.81.40.).
Merudgiften på 27,6 mio. kr. skyldes, at der med medieaftalen for 2022-2025 er afsat
midler til en række forskellige medieformål, bl.a. DanWatch, TjekDet m.fl., jf. Medieaf-
tale for 2022-202: Den demokratiske samtale skal styrkes mellem regeringen og Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristen-
demokraterne (§ 21.81.42.).
Mindreudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes, at bevillingen er udmøntet til finansiering af
medieaftalen for 2022-2025, jf. Medieaftale for 2022-2025: Den demokratiske samtale
skal styrkes mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne (§ 21.81.79.)