Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 441
Offentligt
2615184_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Folketingets Kulturudvalg
Åben høring om oprettelse af én digital løsning til foreningers arrange-
mentsansøgninger, 1. september kl. 10-12 i Landstingssalen
Baggrund
Når foreninger eller kulturvirksomheder skal søge om tilladelse til afholdelse af
arrangementer såsom byfester, kræmmermarkeder og lign. kræver det ofte en
række tilladelser fra både statslige myndigheder, politiet og kommunen.
Der findes i dag løsninger, der kan håndtere dele af ansøgningsprocesserne.
Disse systemer er en blanding af egenudviklede kommunale systemer, digitale
blanketløsninger og tilpassede fagsystemer. Der findes dog ingen løsninger,
der kan håndtere alle myndighedsområder og ansøgninger.
Derfor ønsker Kulturudvalget at undersøge mulighederne for at skabe en sam-
menhængende digital brugerrejse for foreninger og andre, der ønsker at søge
om tilladelser til arrangementer såsom byfester, festivaler m.v., der tilgår alle
relevante myndigheder.
Der er i kommunalt regi via kommunernes it-fællesskab KOMBIT, undersøgt
muligheden for at udvikle en it-løsning (projekt ARENA), som har til formål at
effektivisere ansøgninger om tilladelse til at afholde et arrangement i en kom-
mune. Dette projekt er lavet i samarbejde med bl.a. Rigspolitiets Center for
udvikling. Projektet blev imidlertid sat på hold i august 2020.
Imidlertid er der ofte også behov for tilladelse fra statslige myndigheder.
Venstre fremsatte d. 9. marts 2021 forslag til folketingsbeslutning om opret-
telse af én digital løsning til foreningers arrangementsansøgninger (B 219, fol-
ketingsåret 2020-21). Beslutningsforslaget blev behandlet i Indenrigs- og Bo-
ligudvalget, hvor et flertal bestående af S, V, DF, SF, RV, EL og LA var enige
om, at der med fordel kunne skabes én digital løsning til foreningers arrange-
mentsansøgninger, der har til hensigt at afbureaukratisere og forenkle ansøg-
ningsproces‐ sen for arrangører af foreningsaktiviteter i de danske lokal‐ sam-
fund.
30. august 2022
J.nr.: 22-000251
Formål
Med høringen ønsker Kulturudvalget at få indsigt i, hvordan rammerne på om-
rådet kan forbedres for de frivillige, foreninger og kulturvirksomheder, der ar-
rangerer byfester, koncerter, kræmmermarkeder, festivaler m.v., hvis det frie
initiativ skal kunne udvikle sig.
Side 1 | 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 441: Program for Kulturudvalgets høring oprettelse af én digital løsning til foreningers arrangementsansøgninger torsdag den 1. september kl. 10-12 i Landstingssalen.
2615184_0002.png
Program
10.00-10.05
Velkomst ved Stén Knuth (V), medlem af Kulturudvalget. Her-
efter kort introduktion til problemstillingen ved Eva Kjer Han-
sen (V).
Oplæg ved indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg
Madsen (S) om opfølgning på B 219 Forslag til folketingsbe-
slutning om oprettelse af én digital løsning til foreningers ar-
rangementsansøgninger.
Oplæg ved Ulrich Pinstrup, sektionsleder, kontoret for Foder
og Fødevaresikkerhed, Fødevarestyrelsen om Fødevaresty-
relsens sagsbehandling af ansøgninger.
Oplæg ved Otto Skak, formand, Sammenslutningen af by- og
markedsfester angående de generelle udfordringer på områ-
det.
Oplæg ved Per Hansen, formand, Døllefjelde-Musse Marked
og Mogens Lorenzen, Ørbæk Kræmmermarked med kon-
krete eksempler fra foreninger, der oplever problemer med
bureaukrati ved ansøgninger i forbindelse med afholdelse af
byfester, markeder, kræmmermarked osv
Oplæg ved Michael Folmer Wessman, chefkonsulent, Tu-
risme, oplevelse & kultur, Dansk Erhverv om digitaliserings-
perspektiverne på området.
Oplæg fra Martin Dahl, direktør for Frederiksbergfonden, der
støtter almennyttige aktiviteter på Frederiksberg, herunder
foreninger, netværk, arrangører, klubber, borgergrupper, kul-
turorganisationer og institutioner.
Spørgsmål fra MF’ere til oplægsholderne.
Pause
Oplæg ved Ken Rindsig, vicekontorchef, kontoret for digitali-
sering og teknologi, Kommunernes Landsforeningen angå-
ende perspektiverne fra kommunerne, der står for en del af
myndighedsarbejdet.
Oplæg ved Poul Ditlev Christiansen, markedsdirektør, KOM-
BIT, der vil præsentere en mulig digital understøttelse af an-
søgningsplatformen, herunder en mock-up af løsningen samt
et bud på hhv. udgifter og tidshorisont for etablering af en så-
dan.
Oplæg ved Lisbet Holten Lambert, kultur- og eventchef, Kol-
ding Kommune angående perspektiverne fra en kommunal-
forvaltning.
Afsluttende spørgsmål fra MF’ere til oplægsholderne. Hvis
der er tid, vil der være mulighed for spørgsmål fra tilhørere.
Afslutning ved Stén Knuth (V), medlem af Kulturudvalget
10.05-10.10
10.10-10.15
10.15-10.20
10.20-10.30
10.30-10.35
10.35-10.40
10.40-11.00
11.00-11.15
11.15-11.20
11.20-11.30
11.30-11.35
11.35-11.55
11.55-12.00
Side 2 | 2