Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 432
Offentligt
2602820_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
juni, 2021
Tættere på
Flere uddannelser og stærke lokalsamfund.
Et forslag fra en samlet dansk scenekunstbranche - om en ny drama- og dansepædagogisk uddannelse i
Holstebro:
Drama- og dansepædagogik
den uddannelse, Danmark mangler
Danmark mangler en kunstnerisk uddannelse i drama- og dansepædagogik. Den kan med
fordel placeres
i Holstebro som en del af regeringens forslag ”tættere på”.
Uddannelsen vil
på bæredygtig vis styrke udviklingen af kulturlivet og scenekunsten i hele Vestdanmark
ved at bidrage med højt efterspurgte kunstneriske kompetencer og læringskompetencer
indenfor scenekunst, dans, teater og kultur. Det betyder, at de politiske målsætninger om
øget fokus på børn og unge samt en øget demokratisering af kulturen gennem dannelse og
inklusion gennem forslaget styrkes i hele Danmark.
Forslaget er udformet og støttet af en samlet dansk scenekunstbranche:
Dansk Skuespillerforbund, Projektstøtteudvalget for Scenekunst (Statens Kunstfond), Udviklingsplatformen
for Scenekunst, Scenekunstskolens Aftagerpanel samt branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk
Teater.
Bevar danseuddannelsen i København - opret ny drama- og dansepædagogisk uddannelse i Holstebro
I forbindelse med den foreslåede udflytning af Den Danske Scenekunstskoles danseuddannelser fra
afdelingen i København til Holstebro - svarende til 30 studiepladser
foreslår en samlet dansk scenekunst-,
teater- og dansebranche, at der i stedet oprettes en ny bachelor- og masteruddannelse i Holstebro.
Dermed kan man fastholde og udvikle det stærke tværfaglige og anerkendte danse- og teatermiljø på Den
Danske Scenekunstskole i København og samtidig styrke mulighederne for at tage en relevant kunstnerisk
uddannelse i resten af landet
en drama- og dansepædagogisk uddannelse i Holstebro. En uddannelse, der
længe har været efterspurgt af aftagere i både scenekunst- og uddannelsesverdenen i øvrigt, og som vil
skabe langsigtede ringe i vandet for kulturlivet i Vestdanmark og resten af landet.
Et drama- og dansepædagogisk efterslæb
Drama- og danseundervisningen i folkeskolen, på gymnasier og på forskellige andre børne- og
ungdomsuddannelser samt på lærer- og pædagogiske uddannelser har været underprioriteret i årevis. Det er
skyldes blandt andet, at der mangler uddannede kompetencer indenfor feltet. Det betyder også, at der
allerede i dag er færre børn og unge, der møder teater, dans og tilsvarende typer af kropslig og æstetisk
udfoldelse i deres uddannelses-, forenings- og fritidsliv, herunder fordi, at lærerne ikke får tilstrækkelige
kompetencer til at kunne undervise i de obligatoriske mål i danskfagsplanen
”krop og drama”.
En ny drama- og dansepædagogisk uddannelse i Danmark
En ny bachelor- og kandidatuddannelse i Holstebro med 30 studiepladser kan imødekomme den udfordring.
Samtidig vil den styrke det allerede stærke kulturliv og dansemiljø i Holstebro og bidrage til styrkelsen af
kreative miljøer udenfor landets største byer.
1
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 432: Notat fra scenekunstbranchen om forslag til en ny kunstnerisk uddannelse i drama- og dansepædagogik
2602820_0002.png
juni, 2021
For samtidig at styrke dramaundervisningen i danskfaget og danseundervisningen i idrætsfaget samt i den
pædagogiske praksis generelt, kan den nye uddannelse i Holstebro ligeledes tilbyde efteruddannelse til
lærere, pædagoger og kunstnere, der ønsker at bygge bro mellem scenekunsten og uddannelsessystemet.
Endelig kan man tilføje en lærer- og pædagogfaglig diplomuddannelse til uddannede scenekunstnere, som
kan give kompetencer til at undervise i Folkeskolen og dermed løfte drama og dans på samme måde som det
er tilfældet for billedkunst- og musikundervisningen.
Dele af uddannelsen vil således også kunne henvende sig til professionsbachelorer og andre professionelle
indenfor kultur- og kunstformidling, performance, musik, scenekunst, dans, teater, æstetik mv., der ønsker at
tilføje den pædagogiske praksis til deres virke og dermed bidrage til, at kommende generationer får bedre
muligheder for at engagere sig i kulturlivet
på tværs af landet med bedre uddannelsesbalance.
Dermed vil uddannelsen samlet set også hovedsageligt tiltrække mange unge, danske studerende. Dele af
uddannelsen vil ligeledes kunne indgå i efter- og videreuddannelsesprogrammer for undervisere ved Den
Danske Scenekunstskole og Kulturministeriets øvrige kunstuddannelser, som ønsker at styrke deres
pædagogiske kompetencer og generelle faglighed.
Et styrket kunstnerisk miljø ved Holstebro
Placeringen i Holstebro vil desuden give gode muligheder for at etablere et stærkt lokalt samarbejde med det
kunstneriske miljø i byen. Samtidig vil uddannelsen i drama- og dansepædagogik have flere gode
synergieffekter med den nye foreslåede musikuddannelse i Holstebro (30 studiepladser
i ”tættere på”)
og så
kan et samarbejde med blandt andet Holstebro Dansekompagni, Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret,
Limfjordsteatret og Team Teatret i Herning bidrage med stor værdi.
Et andet eksempel på et muligt succesfuldt samarbejde er
”Aarhus
Teater Læring” og projektet
”Ej blot til
lyst”, der dokumenteret har
skabt øget læring i klasser, styrket motivation og en varieret undervisning, der
også inkluderer de bogligt udfordrede elever samt ikke mindst en styrkelse af fællesskabet.
Brug ”tættere på” til at forbedre status
quo
Økonomisk giver forslaget ligeledes mening, da man sparer udgifterne til en flytning af Scenekunstskolens
danseuddannelser og i stedet kan investere i nye studiepladser, der kan bidrage til at udfylde et stort behov,
hvor mange aftagere allerede i dag efterspørger kompetencerne.
I dag findes der kun en læreruddannelse
på Fyn
hvor man kan uddanne sig i dramapædagogik og blive
lærer med drama som linjefag. Samtidig er drama og dans sjældent udbudt som valgfag. Det er blandt andet
en stor udfordring for dans-, teater- og scenekunstbranchen, hvor mange aktører med gode intentioner
ønsker at udvikle undervisningsforløb i tæt partnerskab med skolesystemet, men i stort omfang savner
faglige kompetencer på feltet.
Oprettelsen af en ny drama- og dansepædagogisk uddannelse i Holstebro vil også kunne bidrage til at
bevare danseuddannelsen i København, hvilket ønskes af scenekunstbranchen samlet set
herunder for at
sikre gode muligheder for de studerende, når de indtræder på arbejdsmarkedet.
Kontakt
Peter Mark Lundberg, direktør, Dansk Teater - tlf.: 30526859,
[email protected]
Benjamin Boe Rasmussen, formand, Dansk Skuespillerforbund -
[email protected]
Mikkel Harder, leder, Udviklingsplatformen for Scenekunst -
[email protected]
Søren Normann Hansen, formand, Scenekunstskolens Aftagerpanel -
[email protected]
Lars Seeberg, Udvalgsleder, Projektstøtteudvalget for Scenekunst, Statens Kunstfond -
[email protected]
2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 432: Notat fra scenekunstbranchen om forslag til en ny kunstnerisk uddannelse i drama- og dansepædagogik
2602820_0003.png
juni, 2021
Bilag 1 - Forslagets økonomi
En ny bacheloruddannelse med 30 studiepladser i Holstebro og placeret under Den Danske
Scenekunstskole vil koste omkring 6 mio. kr. årligt:
Løn til kunstnerisk-pædagogisk personale: 2,5 mio. kr.
Løn til administrativt personale: 0,85 mio. kr.
Leje af lokaler og faciliteter: 1,5 mio. kr.
Udgifter til undervisning og materialer: 1,3 mio. kr.
Der kan samtidig skabes gode synergieffekter med den foreslåede musikuddannelse i Holstebro som en del
af regeringens forslag ”tættere på”. Samtidig opnås en besparelse ved at bevare danseuddannelserne i
København.
Bilag 2 - Uddannelsen i drama- og dansepædagogik
Som uddannet fra den nye drama- og dansepædagogiske uddannelse i Holstebro vil man blandt andet opnå
følgende kompetencer:
planlægge, gennemføre og evaluere drama- og dansepædagogiske forløb
få indsigt i dramapædagogikkens idégrundlag, teori og historie og opnå viden om aktuelle kultur- og
teaterforhold
oparbejde viden om æstetiske læreprocesser indenfor drama og dans
få indsigt i drama- og dansepædagogikkens læringspotentialer
anvende forskellige drama- og dansepædagogiske metoder
opnå analytiske færdigheder og handlekompetence set i et bredere livsperspektiv og få metoder,
som både kan anvendes dramafagligt og overføres til andre fag
udvikle evne til at bruge drama, dans og bevægelse som socialt og personligt pædagogisk
udviklingsværktøj i lærergerningen
anvende skuespilværktøjer såsom improvisation, tekstarbejde, karakterarbejde og figuropbygning
beherske skuespilteknikker
og kunne
iscenesætte - gennem arrangement, instruktion og koreografi
anvende danseværkstøjer såsom musikalitet, abstraktion i bevægelse samt anvendelse af metoder
for det relationelle og sociale aspekter i dansen
foretage dramaturgisk analyse og forestillingsanalyse
få fundament til at samarbejde med forskellige scenekunstinstitutioner om pædagogiske projekter og
producere scenekunst med børn og unge
understøtte fremtidens publikumsudvikling, forskellige produktionsformer og dermed udviklingen i
scenekunstbranchen indenfor teater, dans med mere
3