Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 365
Offentligt
2566724_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
MEDIEUDSPIL
- for ikke-kommerciel radio og TV
AUGUST 2021
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
INDLEDNING
SAML FORESLÅR
ØKONOMISKE RAMMER
BEVILLING OG TILSYN
GENERELT FOR RADIO OG TV
SÆRLIGT FOR RADIO
SÆRLIGT FOR TV
3
4
4
5
6
6
7
UDDANNELSE
8
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0003.png
INDLEDNING
Sammenslutningen Af Medier
i
Lokalsamfundet, SAML,
er en landsdækkende paraplyorganisation for de
ikke-kommercielle lokale, regionale og landsdækkende elektroniske medier. SAML varetager
medlemmernes interesser overfor lovgivere, myndigheder og ophavsretsorganisationer, jf. vores
formålsparagraf:
at koordinere aktiviteterne blandt de deltagende landsorganisationer ud fra ønsket om at styrke de ikke-
kommercielle elektroniske mediers vilkår bedst muligt. Dvs. at styrke ytringsfriheden og det lokale
demokrati, public service og public access i det lokale område, mangfoldigheden og variationen af
omtalte medier samt det demokratiskabende og folkeoplysende virke i de respektive
sendetilladelsesområder.
Se nærmere:
www.saml.dk
De lokale ikke-kommercielle radio- og tv-stationer skal styrkes for at øge sammenhængskraften og
fællesskabet i samfundet, fordi de er de eneste elektroniske medier, der reelt er borgerinddragende, og
dermed med til at sikre den lokale ytringsmulighed. Derudover er de ikke-kommercielle stationer både
folkeoplysende og demokrati-skabende samt en del af civilsamfundet, da disse stationer er
foreningsbaserede og drevet af et højt frivilligt engagement.
Mediebilledet har ændret sig markant de seneste år. Ikke mindst de store internationale koncerners indtog
og et øget fokus på hurtige og korte nyheder. Netop denne udvikling øger behovet for borgerinddragende
lokale medier og mere tid til at fordybe sig i historierne, hvilket er de ikke-kommercielle elektroniske
mediers styrke. De ikke-kommercielle stationer giver stemme til civilsamfundet og mange frivillige ildsjæle
i lokalsamfundet, hvilket er væsentligt, hvis befolkningen skal fatte interesse for lokal politik, lokale
distriktsråd o. lign. og dermed kunne tage stilling på et oplyst grundlag. De ikke-kommercielle elektroniske
medier tilfører en værditilvækst i lokalsamfundet,
rammebetingelser.
men de kan ikke løfte opgaven uden de rette
Der er med god grund opmærksomhed på manglen af lokale og regionale medier, da det er et stigende
demokratisk problem, at der er færre og færre lokale og regionale skrevne medier. Også de ikke-
kommercielle radio- og tv-stationer er lokale og regionale medier, der vil kunne være med til at udvikle det
lokale demokrati. For at kunne løfte en større del af den opgave er det nødvendigt med en bedre økonomi
til de ikke-kommercielle medier.
SAML foreslår derfor følgende til den kommende medieaftale, der forventes indgået i 2021:
3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0004.png
SAML FORESLÅR
ØKONOMI
:
§
Driftstilskud forhøjes til 70 millioner årligt
§
Oprettelse af særlig innovations- og produktionsstøttepulje på 30 millioner kroner årligt
§
Administrationen af driftstilskud og produktionsstøtte skal ikke finansieres via den afsatte pulje
BEVILLING OG TILSYN:
§
En forening skal kun have mulighed for at få én sendetilladelse/programtilladelse
§
Oprettelse af klageinstans, således at afgørelser i Radio- og TV-nævnet kan indbringes for
anden administrativ myndighed
§
Begrebet ’public access’ udvides til at omfatte ’foreninger’ og ikke kun ’borgere’ i sendetilladelsesområdet
§
Ved vurdering af ansøgninger, bør det ændres således at nævnet har fokus på den samlede bredde i
sendesamvirket og ikke hos den enkelte ansøger
§
Mediesekretariatet tilstræbes en højere grad af mediefaglighed
SÆRLIGT FOR IKKE KOMMERCIEL RADIO:
§
§
§
§
Kravet om minimum én ugentlig times lokal taleradio skal fjernes og erstattes af et krav om 3 timers radio
med indslag og musik (Som DR P4) dog så den samlede længde af indslag varer min. 1 time.
Udbudsreglerne ændres, så der kan gennemføres lokale udbud af ledige sendemuligheder/Sendetid
Der afsættes DAB+ kapacitet til ikke-kommerciel radio i alle landets kommuner, hvis en evt. lukning af
FM skulle blive en realitet.
Registrering af radiostationer på kortbølge skal udvides til at omfatte mellembølge
SÆRLIGT FOR IKKE KOMMERCIELT TV:
§
§
§
Oprettelse af landsdækkende sendesamvirke og afvikling hos DR (Tidligere digi TV)
Den solidarisk hæftelse skal gælde alle ikke kommercielle TV stationer i hele landet og ikke i hver enkelt
region
Kravet om en fælles hjemmeside i hver region frafaldes
UDDANNELSE:
§
Det årlige driftstilskud til SAML forhøjes med kr. 500.000 kroner, som øremærkes til uddannelsesaktiviteter
til de ikke-kommercielle
4
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0005.png
ØKONOMISKE RAMMER
Den fremtidige støtte til de ikke-kommercielle radio- og tv-stationer indrettes med en driftsstøtte
på 70 millioner kroner årligt og en særlig innovations- og produktionsstøttepulje på 30 millioner
kroner årligt.
Kravene til de ikke-kommercielle medier er de senere år blevet større og stationerne har som
konsekvens heraf sværere ved at leve op til de stillede krav. SAML forslår derfor at den samlede
pulje til driftstilskud forhøjes til 70 millioner årligt stadig med fordelingen 60% til TV og 40% til
radio.
Derudover foreslår vi der oprettes en særlig innovations- og produktionsstøttepulje, som
stationerne kan søge til dækning af de udgifter, særligt arbejdskraft, der er ifbm. at udnytte alle
de platforme, der i dag er tilgængelig for lytterne og seerne.
Den største udfordring for de ikke-kommercielle medier er pt at kunne gøre brug af alle digitale
platforme og sociale medier. Det er således vigtigt, at der sikres en fornuftig økonomi for de
enkelte stationer så stationerne kan udkomme på andre platforme end FM og flow TV.
Live Streaming, Hjemmeside, De sociale medier og ikke mindst at lægge udsendelser
tilgængelig som podcast og stream TV til download og i fremtiden kunne udnytte de muligheder
der kommer med digital radio
Men det er stadig vigtigt, at stationerne fortsat distribueres æterbårent via FM, AM eller DAB+
sendemuligheder og TV i MUX 1.
BEVILLING OG TILSYN
SAML foreslår, at administration af det almindelige driftstilskud og den særlige innovations- og
produktionspulje finansieres af midler, der ikke tages fra selve puljemidlerne.
Radio- og TV-Nævnet anvender i dag 2 millioner af puljen til administration af samme pulje, det
forekommer ulogisk.
Der bør ved ansættelse i Mediesekretariatet, der betjener Radio- og TV-Nævnet, tilstræbes en
højere grad af mediefaglighed. Dette kan se ved en efteruddannelse af nyansatte i
mediesekretariatet.
5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0006.png
Der skal oprettes en klageinstans, således at afgørelser i Radio- og TV-nævnet kan indbringes
for anden administrativ myndighed.
Radio- og TV-Nævnets hidtidige gældende praksis at vurdere ansøgninger ifht. den enkelte
ansøgers bredde, bør ændres således at nævnet har fokus på den samlede bredde i
sendesamvirket, således at mangfoldigheden og variationen sikres og samtidig tilgodeser at
også helt smalle målgrupper kan nås.
GENERELT FOR RADIO OG TV
Begrebet ’public access’ udvides til at omfatte ’foreninger’ og ikke kun ’borgere’ i
sendetilladelsesområdet. Danmark er et samfund kendetegnet af mange foreninger, og den
nuværende formulering forhindrer de ikke-kommercielle stationer at komme bredere ud i deres
sendetilladelsesområde.
En forening skal kun have mulighed for at få én sendetilladelse/programtilladelse, således at
det ikke er muligt for den samme forening at søge i flere sendetilladelsesområder.
Sendetilladelsesindehaver skal have adresse og studie i sendetilladelsesområdet. Det er
væsentlig og helt essentielt for at sikre stationernes lokale forankring.
De ikke-kommercielle radio- og tv-stationer er ofte første led i fødekæden ifht. nye journalister,
teknikere mv. Der bør dannes et uformelt samarbejde mellem de ikke-kommercielle stationer
og de større regionale og landsdækkende medier, herunder mellem DR og de ikke-
kommercielle stationer, der hvor det er muligt. Den engelske model med samarbejde mellem
BBC og de lokale medier bør undersøges nærmere om det er en brugbar model i Danmark.
SÆRLIGT FOR RADIO
Udbud af ledige sendemuligheder for lokale radiostationer kan grundet de gældende
udbudsregler i dag kun ske for hele landet samlet. Det er senest sket for tre år siden.
Udbudsreglerne bør ændres, (Modelen som benyttes af Medietilsynet i Norge kunne bruges –
Hvor en ansøger henvender sig og Medietilsynet laver et lokaludbud på den baggrund og
ligeledes med lokal annoncering) således at Radio- og TV-Nævnet kan gennemføre lokale
udbud af ledige sendemuligheder efter behov, og at nævnet skal gennemføre et samlet udbud
af ledige sendemuligheder mindst hvert fjerde år.
6
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0007.png
Siden 2003 har satellit- og kabelstationer, samt stationer der ønsker at sende via kortbølge, ikke
skullet have sendetilladelse, men alene registreres hos Radio- og TV-nævnet. Det skyldes, at
der her ikke er tale om en begrænset frekvensressource. Det foreslås, at denne ordning med
registrering fremfor sendetilladelser udvides til at omfatte mellembølge. da mellembølgebåndet
er velegnet til lokale niche-stationer og heller ikke er en knap ressource.
Af de 15 tilskudsberettigede ugentlige timer foreslås det at en vis procentdel kan bestå af
genudsendelser.
Radio- og TV-Nævnets hidtidige gældende praksis at vurdere ansøgninger ifht. den enkelte
ansøgers bredde, bør ændres således at nævnet har fokus på den samlede bredde i
sendesamvirket, således at mangfoldigheden og variationen sikres og samtidig tilgodeser at
også helt smalle målgrupper kan nås.
SÆRLIGT FOR TV
TV-sendesamvirkerne bør fremover ikke skulle igennem de regionale TV 2-stationer, men kunne
levere signalet direkte til DR (tidligere Digi-TV).
DR skal fakturere de ikke-kommercielle tv-sendesamvirker for de faktiske og reelle
omkostninger i forbindelse med distribution i MUX 1.
DR skal ikke fremover kunne kræve en solidarisk hæftelse i en enkelt region, hvis en TV-station
i et givent sendesamvirke lukker / bliver lukket eller på anden måde være ude af stand til at
betale sin del af de fælles omkostninger. Hæftelsen bør være landsdækkende , således at alle
tv-stationerne hæfter.
Kravene om tv-sendesamvirke i hver region bør ophæves, således at der fremover kun er ét
landsdækkende sendesamvirke, der varetager den fælles økonomi samt kontakten til
myndigheder. Sendetiden kan aftales mellem tv-stationerne regionalt. Samtidig bør kravet om
en fælles hjemmeside i hver region frafaldes, den eksisterende lrtv.dk kan udbygges med
oplysningerne om sendetider mm.
7
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0008.png
UDDANNELSE
De ikke-kommercielle elektroniske medier er kendetegnet ved en stor grad af frivillighed og ved
at være foreningsbaserede, dette bør også fremadrettet være tilfældet. Men de forskellige krav
og udfordringer stationerne står overfor dagligt kan ikke løftes udelukkende med frivillige.
SAML foreslår derfor, at det årlige driftstilskud til SAML forhøjes med kr. 500.000 kroner, som
øremærkes til uddannelsesaktiviteter til de ikke-kommercielle, lokale radio- og tv-stationers
frivillige og ansatte. Den særlige uddannelsespulje blev nedlagt per 31. december 2018
udelukkende, fordi Radio- og TV-nævnet fandt det for administrativt tungt at forvalte denne
pulje. Erfaringerne med Den Mobile Medieskole, som SAML drev fra 2013 til 2018, viser med al
ønskelig tydelighed, at der vedvarende er et stort behov for uddannelse.
8
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 365: Henvendelse af 28/4-22 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML vedr. de lokale og regionale ikke-kommercielle elektroniske medier i forhold til de pågående medieforhandlinger.
2566724_0009.png
KONTAKT
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf.: 9813 9681
mobil: 2020 9140
e-mail: [email protected]
9