Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 362
Offentligt
2566606_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Public Service-redegørelse for 2021
Skabelon til de regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser
Baggrund
Med baggrund i de regionale TV 2-virksomheders public service-kontrakter for 2019-2023
ønskes der en skabelon til anvendelse i forbindelse med TV 2-virksomhedernes årlige public
service-redegørelser.
Hensigten med skabelonen er først og fremmest at sikre en ensartet redegørelsesstruktur på
tværs af regionernes individuelle public service-redegørelser, og at eventuelle misfortolkninger
og fejlopfattelser af redegørelseskrav minimeres.
Skabelonen er udarbejdet med udgangspunkt i de regionale TV 2-virksomheders public service-
kontrakter for 2019-2023 samt Radio- og tv-nævnets sekretariats erfaringer med public service-
redegørelser og
-udtalelser.
De regionale TV 2-virksomheder har bl.a. jf. public service-kontrakternes pkt. 3.4. "Strategi
samt mål og målbare succesparametre” forskellige strategier, som hver især tager
udgangspunkt i public service-kontrakten og den enkelte regions befolkningssammensætning,
særlige behov og særegenhed. Forudsætningen for skabelonen er derfor, at den ikke anvendes til
sammenligning af de regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser, men bruges til
at evaluere den enkelte TV 2-virksomhed i forhold til dennes public service-kontrakt og public
service-forpligtigelser.
Læse- og redegørelsesvejledning
Skabelonens hensigt er at udgøre en fælles redegørelsesstruktur for den del af regionernes
redegørelser, der vedrører public service-forpligtelserne.
Nummereringen refererer direkte til den af kontrakternes.
Der er til udvalgte forpligtelser knyttet en redegørelsesvejledning, der fremgår umiddelbart
under definitionen af forpligtelsen.
Bemærk, at det for alle forpligtelser gælder, at hvis det ikke har været muligt at opfylde
forpligtelsen, skal der ydermere redegøres for baggrunden herfor, og for hvordan forpligtelsen
fremover kan opfyldes.
Jour. nr. 19/00991-19
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0002.png
Generel information
Vejledning:
Nærværende punkt
kan
udfyldes, hvis det vurderes relevant at redegøre for forhold, der ikke er
redegørelsespligtige jf. de regionale TV 2-virksomheders public service-kontrakter. Dette være
sig informationer om dækningsområde, seer- og brugertal mm.
Redegørelse:
I 2021 var der kommunal- og regionsrådsvalg. TV2 ØSTJYLLANDs dækning tog særligt
udgangspunkt i vores 5 lokalreportere, der siden maj 2020 har haft som dedikeret opgave at
dække sendeområdets 9 kommuner. Lokalreporterne leverede gennem hele 2021 og særligt i
efteråret kritisk og oplysende journalistik, hvor særligt kommunens kernevelfærd blev gået efter
i sømmene. Udover den løbende dækning afviklede TV2 ØSTJYLLAND også live-transmitterede
debatter i hver kommune samt fra Region Midtjylland. Digitalt koncentrerede TV2
ØSTJYLLAND sin dækning på web og instagram, hvor et særligt valg-format blev udviklet med
henblik på at ramme de yngre brugere. I bilag 1 kan man læse mere om seer- og brugertal for
valgdagene, og i links herunder er der artikler om, hvordan vi greb dækningen an med vores
lokalreportere samt på YouTube
https://medium.com/digital-erfaringsudveksling-fra-tv2-østjylland/sådan-brugte-vi-bubber-
musikvideoer-quizzer-og-satire-til-at-fortælle-unge-om-kommunalvalg-9222f898e68e
https://medium.com/digital-erfaringsudveksling-fra-tv2-østjylland/to-år-med-lokalreportere-alt-
kulminerede-under-de-lange-knives-nat-3193fc85d4e5
3. Specifikke forpligtelser
3.1. Nyheds- og aktualitetsprogrammer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal producere nyheds- og aktualitetsprogrammer og programmer omfattende
kultur, oplysning og underholdning samt nyheds- og aktualitetstjenester.
Vejledning:
Nyhedsprogrammer definerer Radio- og tv-nævnet som oversigtsudsendelser i formatet
bulletiner omhandlende nyheder af alle emner udvalgt efter journalistisk vurdering, inklusive
trafik, vejr og sport. Aktualitetsprogrammer er udsendelser i formaterne bulletiner, magasiner,
kommenterede begivenheder eller dokumentarer. Aktualitetsprogrammerne skal
indholdsmæssigt omfatte samfundsmæssig information. Indhold omhandlende fritid, hobby og
livsstil anses således ikke som aktualitet.
Side 2
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0003.png
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har i 2021 opfyldt forpligtelsen.
Vi har i 2021 sendt daglige nyhedsudsendelser på kanalen og i vinduerne på TV 2:
Kl. 17.16
Regionale nyheder (mandag-fredag)
Kl. 18.20
Regionale nyheder (alle
dage)
Kl. 19.30
Regionale nyheder og programmer. Vejret i Østjylland (alle
dage)
Kl. 22.00
Regionale nyheder (mandag-torsdag)
Programmerne er tillige tilgængelige på vores hjemmeside tv2østjylland.dk, hvorfra de kan
streames på en lang række platforme, samt på fx TV 2 Play og Yousees tv-app. Hovedparten af
indslagene er desuden udkommet i artikelform på hjemmesiden i en kombination af tekst, video
og evt. andre digitale elementer.
Ydermere har vi i 2021 formidlet nyheder og aktualitet på Facebook, Instagram (herunder
Instagram stories) og Youtube
Det nærmere antal indholdselementer fremgår af afsnit 3.4 og 5.1.
.2. Dækning af det regionale område
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i deres programvirksomhed dække hele det regionale område - herunder i
forbindelse med valg - og afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der
er i det regionale område.
Vejledning:
Dækningen opgøres i antal indslag fordelt på de enkelte kommuner.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har i 2021 opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND ønsker en konsekvent journalistisk dækning af alle kommuner i vores
dækningsområde. Derfor oprettede vi i maj 2020 en redaktion med fem lokalreportere, som på
fuld tid hver især dækker én eller to østjyske kommuner.
I de senere år har der været en del fokus på såkaldte nyhedsørkener, altså geografisk
afgrænsede områder uden fast tilstedeværelse af journalister og uden en kontinuerlig
journalistisk dækning. Fænomenet kendes også i Østjylland, og selvom flere regionale- og
landsdækkende dagblade det seneste år har oprettet lokale redaktioner, er disse lokale
aktiviteter stadig primært fokuseret omkring hovedbyerne Aarhus, Randers og Silkeborg. F.eks.
er der i kommunerne Odder og Skanderborg ikke konsekvent dækning fra et dagblad.
Ud fra et demokratisk synspunkt er udviklingen uheldig. Kommunerne løfter en række af de
helt store velfærdsopgaver indenfor bl.a. børne-, ældre- og handicapområdet, og derfor er det
vigtigt, at der i pressen er fokus på, hvordan opgaverne bliver løst. Vi tror på, at kvaliteten af
den journalistiske dækning stiger, hvis der er journalister, der fast har rettet deres fokus mod de
enkelte kommuner
og det er netop baggrunden for indsatsen med vores lokalreportere.
Side 3
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0004.png
For østjyderne er lokalreporterne desuden en indgang til TV2 ØSTJYLLAND, hvis de har tips
eller idéer til historier, de mener, vi bør kigge nærmere på. Derfor arbejder vi konsekvent på at
gøre lokalreporterne synlige i de kommuner, de dækker. Det sker fx ved at være på tv-skærmen,
deltage i arrangementer eller være i dialog med brugerne i lokale grupper på Facebook.
Lokalreporterne udkommer med deres historier både på tv, web og Facebook. På den måde
sikrer vi, at historierne kommer bredest muligt ud. Foruden de fem lokalreportere tæller
redaktionen også en redaktør, en fotograf og en journalistpraktikant.
I nyhedsudsendelser på tv fordeler andelen af indslag fra de enkelte kommuner sig som følger:
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
41%
38%
11%
4%
6%
5%
6%
4%
4%
3%
13%
11%
2%
0,4%
11%
9%
9% 7%
9%
5%
TV-indhold 2021
Østjylland indbyggertal 2021K4
Den umiddelbart store dækning af Samsø dækker over et meget lavt befolkningsantal i
sammenligning med de øvrige kommuner, og for at sikre en vis dækning af kommunen kræver
det mere end én årlig tilstedeværelse.
Horsens dækkes af TV SYD, hvorfor vi kun er til stede i begrænset omfang.
Som det ses, er andelen af tv-indhold fra de øvrige kommuner nogenlunde tilsvarende
kommunestørrelsen inden for en acceptabel variation.
På tv2østjylland.dk tager antallet af artikler fordelt på kommuner i 2021 sig ud som følger:
Aarhus: 1490
Favrskov: 139
Horsens: 262
Norddjurs: 195
Odder: 118
Side 4
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0005.png
Randers: 433
Samsø: 70
Silkeborg: 387
Skanderborg: 192
Syddjurs: 237
Målt op i forhold til kommunernes indbyggertal ser fordelingen ud som følger:
45%
40%
35%
30%
25%
20%
10%
5%
0%
4%
11%
7%
7%
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
42%
41%
15%
6%
12%
11%
6% 4%
3% 3%
2%
0,4%
11%
11%
5%
7%
5%
Artikler 2021
Østjylland indbyggertal 2021K4
Antallet af artikler afspejler i vid udstrækning den generelle fordeling af indhold, der også
gælder i vores nyhedsudsendelser som helhed, eftersom hovedparten af artiklerne omhandler
emner behandlet i tv-nyhedsudsendelserne.
Side 5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0006.png
3.3. Udvikling af indhold og distributionsformer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal fokusere på udvikling af indhold og distributionsformer, der ud fra en
helhedsbetragtning er relevant i det pågældende regionale område, herunder ift.
befolkningssammensætningen mv.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLANDs målgruppe adskiller sig primært på to parametre: Sendeområdet er
kendetegnet ved at have den største mængde af 18-30-årige (20 % iflg. Danmarks Statistisk Q4
2021) iblandt alle TV 2-regionernes sendeområder (DK gennemsnit: 17 %), og området er blandt
de regioner,
hvor færrest har tv’et tændt, når den regionale hovednyhedsudsendelse rammer
skærmen kl. 19.30
23,7 % ser fjernsyn kl. 19.30 i det østjyske sendeområde mod 24,3 % på
landsplan (PUT%).
Det vil altså sige, at TV2 ØSTJYLLANDs potentiale for at ramme vores målgruppe med indhold
på tv er lavere end hos flere af de øvrige regionale stationer. Dermed giver det mening at
fokusere på at udkomme konsekvent på digitale platforme, hvor målgruppen i højere grad
befinder sig.
Ifølge den årlige kendskabsmåling fra 2021, lavet for TV2 ØSTJYLLAND af Human Engage
ApS, ser 81 % af de +51-årige dagligt tv, mens tallet for de 15-29-årige er 19 %. Den yngre
målgruppe bruger derimod platforme som Facebook (45 %), Instagram (43 %) og YouTube (39 %)
på daglig basis
men mange af de digitale platforme bruges faktisk også på daglig basis af de
ældre. Her ser vi eksempelvis, at hele 48 % af de 51+-årige bruger Facebook dagligt.
TV2 ØSTJYLLAND har således de senere år været igennem en stor digital transformation, så
de klassiske tv-nyhedsudsendelser er bevaret for den store
men stadigt svindende
mængde,
der benytter dem (i 2021 så gennemsnitligt 54.500 østjyder vores 19.30-udsendelse (Rtg000)),
samtidig med at vi med en konsekvent tilstedeværelse har formidlet vores indhold på web,
Facebook, Instagram og YouTube.
Mens TV2 ØSTJYLLAND således generelt i nyheds- og aktualitetsformidlingen benytter sig af
”yngre” platforme, laver vi også særskilt indhold rettet mod de 18-30-årige,
der
som redegjort
for indledningsvis
er overrepræsenteret i vores landsdel.
Indhold målrettet ’unge’ og ’unge voksne’
Vi har i 2020 gennemført en større målgruppeundersøgelse blandt de 18-25-årige og på
baggrund af den har vi også i 2021 arbejdet med to sub-målgrupper
unge
og
unge voksne.
I
hver af de to målgrupper arbejder vi med syv
personaer,
som hver repræsenterer en større
gruppe af typiske unge i vores region. Vi arbejder målrettet med at udvikle indhold til alle
målgrupper på baggrund af vores målgruppeundersøgelse
men erkender fuldt ud, vi ikke kan
ramme alle unge og unge voksne på én gang. Vi målretter de enkelte serier og dokumentarer til
dele af målgruppen.
Side 6
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0007.png
Eksempelvis er der stor forskel på en 18-årig gymnasieelev, der bor hjemme
og en udlært
automekaniker på 25 år med hus og barn. Det skal vi tage højde for, når vi producerer indholdet,
og her danner målgruppearbejdet fundament for det videre arbejde.
Alt indholdet på YouTube udgives som indhold fra TV2 ØSTJYLLAND, og det er vores klare
oplevelse, at det stiller TV2 ØSTJYLLAND i et nyt lys for unge, som i meget lille grad forbruger
fx regionale nyheder eller ser traditionelt TV. Målsætningen er at få flere unge i alderen 18-25
år til at tænke; ”TV2
ØSTJYLLAND laver også indhold, til sådan en som mig”.
I kendskabsmålingen fra 2021 svarer 67 % af unge i alderen 15-29 år
“enig/meget
enig”
til
udsagnet
”TV2 ØSTJYLLAND henvender sig til personer på min alder”.
I kendskabsmålingen
fra 2020 lå dette tal på 61 %.
Af kendskabsmålingen fremgår det også, at 15-29 årige i Østjylland klart foretrækker TV2
ØSTJYLLAND som leverandør af indhold og nyheder fra lokalområdet: 50% af de 15-29 årige
svarer ‘TV2 ØSTJYLLAND’, nde bliver spurgt til hvilke medier de oftest får indhold og nyheder
Side 7
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0008.png
om lokalområdet fra. De næstmest brugte medier bliver nævnt af 24% af de adspurgte, hvilket
gør TV2 ØSTJYLLAND til klart mest foretrukne medie i den unge aldersgruppe.
TV2 ØSTJYLLAND skal være til stede, hvor de unge er. YouTube er vores primære platform til
at nå unge og unge voksne i alderen 18-25 år, da det er den distributionsplatform, som giver os
de bedste muligheder, for at servicere en omskiftelig målgruppe med Public Service-indhold. Vi
har dedikeret TV2 ØSTJYLLANDs YouTube-kanal til denne målgruppe, og producerer
målrettet indhold hertil.
YouTube fungerer som platform på alle de devices, som unge benytter sig af
herunder mobiler
og computere. Vi målretter videoindholdet til de unge og unge voksne der, hvor de foretrækker
at forbruge indhold, og vi producerer indholdet, så det fungerer optimalt på platformens
præmisser.
Strategisk indholdsfokus på YouTube
Vi har fokus på tre typer videoindhold til TV2 ØSTJYLLANDS YouTube-kanal: dokumentarer,
fakta- og reportageserier, samt ungdomsfiktion. Alt indhold tager udgangspunkt i østjyske
unges liv. Der er på tværs af genrer udgivet 77 videoer på YouTube i 2021.
Dokumentarer
Vi har i 2021 publiceret 12 videoer med dokumentarstof på YouTube. Emnerne spænder vidt fra
en dokumentar om et stigende misbrug af opioider blandt danskerne, til en dokumentar om det
at være unge østjyder efter en kønsskifteoperation. Fælles for dokumentarerne er, at de er
målrettet unge østjyder og er relevante for målgruppen
Fakta- og reportageserier
I 2021 distribuerede vi serierne ’Fraggers i form’ og ’Fraggers i form 2’, ’Dødskrydset’ og en serie
med en stribe selvstændige
portrætter af unge kvinder med tematikken ’Vilde Skæbner’.
I alt
har TV2 ØSTJYLLAND udgivet 26 videoer i genren fakta- og reportageserier, samt en række
videoer med ekstramateriale.
Fiktion
I foråret 2021
distribuerede TV2 ØSTJYLLAND ungdomsfiktionsserien ’Nylon’ på YouTube.
Serien var i 14 episoder, og var instrueret af Jonas Risvig. ’Nylon’
udspiller sig i Østjylland,
primært Silkeborg, og skuespillerne er lokale unge.
I december 2021 havde komedieserien
’Panik’ premiere på YouTube. Serien udspiller sig i
Randers og har århusianske komiker Victor Lander i hovedrollen. 8. og sidste episode blev sendt
23. januar 2022.
Side 8
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0009.png
Lokal-reporterne
Indsatsen med lokalreporterne, som omtalt i punkt 3.2, er også en del af strategien om at
udvikle indhold og distributionsformer under hensyntagen til befolkningssammensætning. Flere
kommuner i vores sendeområde dækkes ikke kontinuerligt af et dagblad, og derfor er der et
større behov for lokal journalistik i dele af vores sendeområde. Lokalreporterne eksperimenterer
i denne forbindelse med at distribuere indholdet i relevante lokale facebookgrupper samt fra
egne facebookprofiler, og ikke alt indhold de producerer, udkommer på den regionale sendeflade
i TV. Hvis indholdet er snævert geografisk relevant, udkommer indholdet udelukkende via vores
lokalsider på hjemmesiden.
Indsats i Gellerup
En målgruppe, som vi i lighed med mange andre medier har vanskeligt ved at nå, er den
befolkningsgruppe, der bor i socialt belastede boligområder med anden etnisk baggrund end
dansk. Derfor iværksatte TV2 ØSTJYLLAND i 2020 et projekt med det formål at skabe relevant
og samtaleskabende indhold til unge under 30 i Aarhus Vest. I hele 2021 har vi produceret
indhold fra en nyoprettet redaktion i Gellerup, hvor 2-3 journalister arbejder på at udvikle og
producere indhold til udgivelse på instagram, Facebook og Spotify
under navnet ’Gellerup LIVE’.
Udover at producere indhold til målgruppen er det ligeledes et mål at projektet også skal spotte
talenter fra målgruppen, som skal deltage i indholdsproduktionen. I 2021 har i alt 4 unge med
minoritetsbaggrund været tilknyttet vores talentprogram og været med til at producere indhold.
Gellerup LIVE udgav i 2021 debatter live på Facebook, portrætter på instagram, reportager og
dokumentar til både instagram og Facebook
samt podcast.
Podcast
I 2021 udgav vi
’Fodspor’,
en historiskbaseret podcast-serie, der behandler 9 forskellige
dramatiske historiske begivenheder i Østjylland gennem tiderne. Serien bliver den første i en
række forskellige bud på, hvilken rolle podcast som distribution og indholdsformat skal fylde i
TV2 ØSTJYLLANDs portefølje.
3.4. Strategi samt mål og målbare succesparametre
Forpligtelsen:
REGIONEN skal opstille en strategi for den femårige aftaleperiode, jf. bilag 1. Strategien kan
evt. justeres i løbet af kontraktperioden efter aftale med Kulturministeriet, såfremt REGION
fremlægger en særlig begrundelse herfor.
I forlængelse af strategien skal REGIONEN årligt opstille mål og målbare succesparametre ift.
at lægge vægt på tilknytningen til regionen og til regional alsidighed samt ift. produktion og
kvalitet.
Mål og målbare succesparametre meddeles Kulturministeriet i forbindelse med indsendelsen af
REGIONEN’s
budget til kulturministeren og Folketinget.
Side 9
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0010.png
I forbindelse med REGIONEN’s udarbejdelse af redegørelsen for, hvordan public service-
forpligtelserne mv. er blevet opfyldt i det forudgående kalenderår, jf. afsnit 8, skal REGIONEN
redegøre for opfyldelsen af den opstillede strategi i form af de opstillede mål og målbare
succesparametre herunder for:
1) Resultaterne af de opstillede mål og målbare succesparametre.
2) Den kommende indsats ift. de opstillede mål og målbare succesparametre.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt de for 2021 opsatte budgetmål.
Se bilag 2
vedhæftet - Budgetmål 2021
Yngre målgrupper
Målet indfriet
TV2 ØSTJYLLAND benytter sociale medie-platforme dagligt i bestræbelserne på at ramme
særligt yngre målgrupper. Når vi producerer til de forskellige platforme, er vi meget bevidste
om, hvordan indhold og historier skal produceres for at performe. Det er dermed ikke alle
historier i en daglig nyhedsproduktion, der ender som et opslag på f.eks. instagram eller
Facebook.
Derfor er det også svært præcist at angive, hvor mange historier og hvor mange historie-typer,
der vil udkomme fordelt hen over et år.
I 2021 udkom vi med historier på følgende måde:
Instagram:
Opslag: 1.065
Memes: 133
Stories: 191
Reels: 67
Antal følgere ved årets udgang: 39.092
Facebook:
Antal unikke videoer: 676
20 satire afsnit: 21
YouTube:
Short doks: 13
Fakta-serier af 4-8 afsnit: 4
Enkelte af budgetmålene er ramt over målet, andre en anelse under, men i et samlet hele
betragter vi målet som opfyldt.
Side 10
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0011.png
Samtaler på sociale medier
Målet indfriet
TV2 ØSTJYLLAND har gennem hele 2021 arbejdet strategisk med at facilitere samtalerne og
debatterne i vores kommentartråde på facebook, instagram og YouTube. Vi har indfriet målet
om at dedikere et årsværk til formålet.
Hele landsdelen
Målet indfriet
I 2021 har hver kommune haft tilknyttet en lokalreporter som omtalt i punkt 3.2.
Vi har mindst 5 gange om ugen sendt indslag i vores 19.30-udsendelse ude fra landsdelen.
Både fsva indslagene i TV samt vores artikler på tv2østjylland.dk afspejler antallet af historier
det forholdsmæssige befolkningsantal geografisk fordelt på kommunerne.
Kendskabsgraden for vores lokalreportere er hævet til 52%, hvilket er en stigning på 17
procentpoint sammenlignet med målingen i 2020.
Længere formater
Målet er indfriet
I 2021 har TV2 ØSTJYLLAND produceret 15 webdoks til mobil, der går i dybden med en
historie, skabt og udviklet af redaktionen. Alle webdoks er ligeledes blevet indtalt således at
indholdet kan forbruges af borgere på farten samt borgere med synsbesvær.
Kultur
Målet indfriet
TV2 ØSTJYLLAND producerede i alt 55 kulturprogrammer som blev sendt i TV2-vinduerne
gennem 2021.
Ligeledes dækkede vi 4 større kulturbegivenheder på tv, web og sociale medier: Kapsejlads,
Classic race, Aarhus festuge samt Randers festuge.
Original og delbar journalistik
Målet indfriet
Vi sendte i alt 520 historier til Ritzaus citattjeneste i 2021
men selvom vi ikke sendte lige så
mange af sted, som vi budgetterede med, er vores journalistik blevet citeret af andre medier hele
4.486 gange. Dermed betragter vi målet som opnået, da formålet med at sende historier til
Ritzau er at andre skal citere vores indhold.
Gellerup
Målet indfriet
Redaktionen i Gellerup, der producerer under navnet ’Gellerup LIVE’ har i 2021
produceret i alt
154 stykker indhold, som er udkommet enten som podcast, på instagram eller Facebook.
Desuden har redaktionen i Gellerup haft i alt 4 unge med minoritetsbaggrund tilknyttet som
talenter, hvor de har været medskabere af det redaktionelle indhold.
Side 11
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0012.png
Kommunal- og regionsrådsvalg
Målet er indfriet
TV2 ØSTJYLLAND har siden maj 2020 haft 5 lokalreportere dedikeret til fuld tid at dække en
eller to af kommunerne i vores sendeområde. Dermed har de 5 lokalreportere oparbejdet et
indgående kendskab til kommunerne halvandet år op til kommunal- og regionsrådsvalget 21.
Udover de 5 lokalreportere har vi tilknyttet yderligere 5 reportere, der i 2 måneder forud for
valget også indgik i den løbende valgdækning
På tv2østjylland.dk kunne brugerne deltage i kandidattest, som blev lavet i et samarbejde
mellem TV2 regionerne, TV 2 samt en række private, regionale dagblade.
Vi afholdt i alt 10 live-debatter, som vi sendte på vores tv-kanal og på Facebook
samt i uddrag
i vores nyhedsudsendelser på TV2 Danmark. De 10 debatter tog udgangspunkt i hver af vores 9
kommuner samt i Region Midtjylland
Vi indgik et samarbejde med Aarhus Ungdommens Fællesråd om valgmøder med
ungdomspolitikere samt vi udviklede et indholdsformat målrettet unge med minoritetsbaggrund
på vores redaktion ‘Gellerup LIVE’. Formatet blev en YouTube-serie, der hedder ‘HÅB for
kommunen’.
Beskrivelse af effektiviseringer gennemført i årets løb
Outsourcing af administrative systemer til en cloud-løsning er tilendebragt og det tilhørende IT-
hardware er nedlagt. De ting tilsammen har mindsket det interne IT-ressourceforbrug og
bemandingen i den tekniske support er reduceret med det der svarer til to årsværk. En
sidegevinst til dette er en besparelse på el-forbruget
der i 2020 blev reduceret med 20% i
forhold til 2019
og reduceret med yderligere 9% i 2021.
Et andet mål var i 2021 yderligere effektivisere produktionen af indhold til TV2- vinduerne med
2,5%, for i stedet at anvende tilsvarende flere ressourcer til produktion af indhold til målgrupper
på andre relevante platforme. Det mål blev opnået, idet der i 2021 blev anvendt 60% af
omkostningerne til nyhedsrelateret indhold mod 64% i 2020 og der blev anvendt 24% af
omkostningerne til produktion af øvrigt indhold på andre platforme mod 22% i 2020.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Side 12
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0013.png
3.5. Dansk kunst og kultur
Forpligtelsen:
REGIONEN skal have fokus på formidlingen af kunst og kultur samt dækningen af kulturlivet i
det regionale område.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
Vi har i 2021 arbejdet med flere ugentlige formater, og en række kortere, serielle formater på
TV og web-TV.
Faste, ugentlige kulturformater
’Kulturen’ sendes sædvanligvis om søndagen, og behandler store og små kulturbegivenheder.
Det er her vi f.eks. dækker en særlig udstilling hos f.eks Museum Østjylland eller KØN.
’Nørderi’ tager udgangspunkt i østjyder, der samler på eller dyrker et særligt
hjørne af
populærkulturen. Det er her i formatet man f.eks møder en østjysk kvinde, som bor som i
1920’erne, manden med Danmarks største samling af tinsoldater, eller en fugleinteresseret
århusianer, der har ombygget hele haven til en voliere
Korte, serielle kulturformater
’Drengene og chokoladefabrikken’ handlede om opsætningen af ’Charlie og Chokoladefabrikken’
på Aarhus Teater. Serien var i tre afsnit.
’Fisken på disken’ fulgte i fire afsnit livet på Aarhus Havn, hvor 5. generation af Clausen
kæmper for det forsvindende erhverv som fiskehandler. Serien er samtidig et historisk
tilbageblik på havnens udvikling og en refleksion over dansk madkultur gennem tiderne.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
3.6. Indkøb af programmer og samarbejde med producenter
Forpligtelsen:
De programmer, der ikke er nyheds- og aktualitetsprogrammer, jf. pkt. 3,1, skal så vidt muligt
for mindst en tredjedels vedkommende tilvejebringes ved køb hos øvrige producenter.
Andre regionale TV 2-virksomheder betragtes ikke som øvrige producenter i denne
sammenhæng.
De nuværende aktiviteter ift. at fremme dialogen og samarbejdet mellem de uafhængige
producenter og REGIONEN videreføres.
Side 13
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0014.png
Vejledning:
Radio- og tv-nævnet definerer øvrige programmer og tjenester som programmer og tjenester, der
ikke består af nyhedsprogrammer inklusive trafik, vejr og sport samt ikke udgør bulletiner,
magasiner, kommenterede begivenheder eller dokumentarer, som omhandler samfundsmæssig
information. Eksempler på øvrige programmer og tjenester kan være indhold om fritid, hobby og
livsstil.
Bemærk at programkategorien til kontraktens punkt ”3.6.
Indkøb af programmer og samarbejde
med producenter”
(ikke
er nyheds- og aktualitetsprogrammer) adskiller sig fra den af
kontraktens punkt ”3.11
Europæiske programmer”
(ikke
består af nyheder, sportsbegivenheder,
konkurrencer og tekst-tv).
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND har købt:
fiktionsserien
”NYLON”
af Jonas Risvig.
en serie
’Gellerup
Live’
af
Frekvens Media
en serie ”Fisken på disken” af
TakeAway TV
en serie ”Fodspor” af Frekvens Media
Af i alt 52 timers 1. gangs-udsendelser udgør 25 timer
eller
48%
- af øvrige programmer - køb
hos øvrige producenter.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
3.7. Samarbejdet med de øvrige regionale TV 2-virksomheder
Forpligtelsen:
REGIONEN skal samarbejde med tilstødende regionale TV 2-virksomheder om at dække de
grænseområder, der er etableret med kommunalreformen og folketingsvalgkredsinddelingen den
1. januar 2007. Samarbejdet kan bestå i udveksling af indslag, oplysninger mv., der ud fra en
helhedsbetragtning er relevante at udsende i det pågældende dækningsområde.
Vejledning:
Hvad gøres konkret for at sikre, at befolkningen i disse områder sikres al relevant information?
Samsending, udveksling af programmer og indslag m.v. Omfanget af samarbejdet
f.eks. antal
udvekslede indslag/programmer el.lign.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND samarbejder med de andre TV 2-regioner, herunder særligt TV MIDTVEST
og TV SYD med hvem vi deler dækningen af henholdsvis Silkeborg og Horsens. Vi bragte
således i 2021 60 artikler på tv2østjylland.dk i partnerskab med TV SYD og 166 i partnerskab
med TV MIDTVEST
Side 14
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0015.png
TV2 ØSTJYLLAND samarbejder fortsat med TV SYD, TV 2 NORD, TV 2 ØST, TV 2/FYN, TV
MIDTVEST og TV 2 LORRY om digitale løsninger. Samarbejdet udvikler sig og omfatter i dag
udvikling og drift af hjemmesider, nyheds-app, videoplatform, nyhedsbrevssystem, tracking-
systemer og statistiksystemer.
3.8. Beskyttelse af børn
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder påse, at mindreårige sikres mod skadeligt indhold.
Redegørelse:
Vores sendetidspunkter på TV2 DANMARK er bestemt af sendetidsaftalen, som en del af public
service-kontrakten. Vi er derfor opmærksomme på, at nyhedsudsendelserne ikke udsætter børn
for indslag, der kan være skadelige for deres fysiske, psykiske eller moralske udvikling. Hvis vi
en sjælden gang bringer voldsomme eller ubehagelige billeder, advarer vi altid på forhånd.
Der har ikke været klager eller seerhenvendelser om vores dispositioner på dette område.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Side 15
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0016.png
3.9. Betjening af handicappede
Forpligtelsen:
REGIONEN skal tekste den regionale hovednyhedsudsendelse på den regionale tv-kanal alle
ugens dage.
REGIONEN skal endvidere over kontraktperioden styrke handicappedes adgang til public
service-tilbuddene ved at udnytte nye teknologier på web og mobil og ved generelt at lave forsøg
med ny teknologi, der giver bedre tilgængelighed for handicappede.
De regionale TV 2-virksomheder nedsætter i fælleskab en regional arbejdsgruppe.
Arbejdsgruppen skal afsøge mulighederne for yderligere tekstning på de regionale tv-kanaler og
arbejde på at finde velegnede automatiserede ”tale-til-tekst”-løsninger
til brug herfor. En
repræsentant fra DH (Danske Handicaporganisationer) skal indgå i den nedsatte regionale
arbejdsgruppe.
Den regionale arbejdsgruppe skal i 2020 afgive en statusrapport til Kulturministeriet, hvori
arbejdsgruppens resultater fremlægges, herunder anbefalinger til udbredelsen af tekstning på
de regionale tv-kanaler mhp. eventuel justering af public service-kontrakterne fsva. betjeningen
af handicappede.
Når en automatiseret tekstning af de regionale tv-kanaler bliver mulig, skal REGIONEN tekste
mindst fire timer dagligt. Tekstning af hovednyhedsudsendelsen indgår ikke i opgørelsen af de
fire timer daglig tekstning.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt public service-kontraktens krav, ved udover at tekste den
regionale hovednyhedsudsendelse, at formidle indhold på sociale medier (eks.: Facebook,
Instagram, Youtube og twitter) med påført tekst eller grafik eller som grafisk indhold så
indholdet fremstår meningsfyldt uden lyd. Dette er eksempelvis til gavn for hørehæmmede der
følger TV2 ØSTJYLLAND på de sociale medier.
TV2 ØSTJYLLAND gør på hjemmesiden og i spots seerne opmærksomme på, at de på tekst-tv
side 399 kan få sat undertekster på nyhederne.
Indslag, som færdiggøres lige op til udsendelsen, kan ikke tekstes på forhånd. De bliver derimod
respeaket.
Dvs. at en særlig medarbejder, respeakeren, taler til en maskine, som under
udsendelsen i løbet af nanosekunder finder alle de udtalte ord i en ordbog med fonetisk udtale
tilknyttet hvert ord.
Respeakerne laver korrektur på egne og andres tekster, det skaber læring til brug i fremtidige
formuleringer og sikrer en bedre kvalitet.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Side 16
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0017.png
3.10. Dansk sprog
Forpligtelsen:
REGIONEN skal lægge særlig vægt på dansk sprog og aktivt medvirke til at bevare og udvikle
det danske sprog, herunder forskellige dialekter, så borgerne oplever et korrekt og forståeligt
dansk i REGIONEN’s
programvirksomhed.
Redegørelse:
Vi arbejder aktivt med sprogpolitikken i den løbende evaluering af udsendelser og indhold.
Vores studieværter og nye medarbejdere gennemgår speaktræning med eksterne undervisere
med henblik på at optimere det talte sprog.
Vi ønsker, at medarbejderne bruger et klart og tydeligt talesprog i tv og et korrekt skriftsprog på
web. Her tilstræber vi at komme så tæt på ”rigsdansk” som muligt, men vi udrenser ikke for
dialekt. Det gør ikke noget, at seerne kan høre, hvor i landet en vært, reporter eller kilde
kommer fra.
3.11. Europæiske programmer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder udsende europæiske tv-programmer, herunder programmer fra uafhængige
producenter.
Vejledning:
10 pct. af den sendetid i tv, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og
tekst-tv, eller 10 pct. af programbudgettet, afsættes til europæiske programmer fra producenter,
der er uafhængige af tv-foretagender. Opgørelsen kan ikke foretages på baggrund af
antallet
af
programmer.
Bemærk at programkategorien til kontraktens punkt ”3.11
Europæiske programmer”
(ikke
består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv) adskiller sig fra den af
kontraktens punkt ”3.6.
Indkøb af programmer og samarbejde med producenter”
(ikke
er
nyheds- og aktualitetsprogrammer).
En passende andel skal forbeholdes programmer af ny dato, dvs. programmer, der udsendes
senest 5 år efter deres produktion.
Side 17
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0018.png
Redegørelse:
Alle udsendte programmer i 2021 var Europæiske.
Vi har i 2021 opfyldt denne forpligtelse, idet der er anvendt
60 %
af programbudgettet/
programkøbet til europæiske programmer fra producenter der er uafhængige af tv-foretagender.
Alle vores programmer udsendes senest 5 år efter deres produktion.
4. Dialog med befolkningen
Forpligtelsen:
REGIONEN skal gennemføre dialog med befolkningen i regionen, herunder særligt med lytter-
og seerorganisationerne, om sin public service-virksomhed. Denne dialog kan finde sted gennem
repræsentantskabet, hvori lytter- og seerorganisationerne er repræsenterede.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen, om end i mindre grad end tidligere år grundet
corona-restriktioner, der også i 2021 påvirkede muligheden for at samle folk fysisk til public
outreach arrangementer.
TV2 ØSTJYLLAND vægter dialogen med brugerne og befolkningen og har gennem de senere år
sat en række aktiviteter i gang for at styrke det relations-skabende arbejde.
Repræsentantskabet
Der er p.t. 73 medlemmer af repræsentantskabet, som er sammensat af seerorganisationerne,
oplysningsforbundene: AOF, FOF, LOF og FO, idrætsorganisationerne: DIF, DGI og Dansk
Firmasport, erhvervsfaglige organisationer: DI og LO, Dansk Ungdoms Fællesråd, kommunerne
i Østjylland m.fl.
Ti medlemmer af repræsentantskabet udpeges af seerorganisationerne i området
det er KLF
Kirke & Medier og ARF-Multimedier.
TV2 ØSTJYLLANDs repræsentantskab, der mødes to gange om året, er en direkte linje ud til
borgerne i Østjylland.
Dialog og relationsskabelse på sociale medier
Gennem hele 2021 har vi afsat et årsværk til at skabe og deltage i samtaler på vores Facebook-
Youtube- og Instagramprofiler. Funktionen har flere formål
med kvalificering af debatten som
et af de væsentligste
og den direkte kontakt med vores brugere er et af dem. TV2
ØSTJYLLAND har som målsætning, at en medarbejder har vist tilstedeværelse i
kommentarsporene til alle de indholdselementer, vi lægger på Facebook, så hvert stykke indhold
avler minimum én direkte interaktion mellem en bruger og os.
Side 18
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0019.png
Lokalreportere
Med dedikerede reportere til at beskæftige sig med hver østjysk kommune er de enkelte
reportere særligt synlige for lokalbefolkningen. Vores kendskabsmåling viste i november 2021,
at 52 % af østjyderne ved, at vi har lokalreportere og 57% af disse anførte, at de er tilfredse eller
meget tilfredse med deres arbejde. Reporternes opgave er i høj grad at sikre en mangfoldighed i
kilder samt at sikre en stor lokal tilknytning til TV2 ØSTJYLLAND rundt i landsdelen.
Samarbejde med DMJX og Aarhus Universitet samt øvrig videndeling med offentligheden
Vi har i 2021 deltaget i oplæg på uddannelsesinstitutioner og i faglige netværk, hvor vi har
bidraget med vores erfaringer fra arbejdet særligt med den digitale omstilling og digitale- og
sociale medier.
Vi har desuden af flere omgange formidlet aktuelle arbejdsmetoder og strategiske og taktiske
overvejelser til studerende, kursister og undervisere på DMJX.
Skolepraktik
Det har desværre ikke i 2021 været muligt at afholde vores sædvanlige skolepraktik for
folkeskoleelever, grundet corona-restriktioner, men i 2022 er der allerede planlagt et forløb i
foråret
Rundvisninger
Vi har desværre ikke i 2021 kunne afvikle vores sædvanlige rundvisninger grundet corona.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Side 19
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0020.png
5. Tilgængeliggørelse af public service-indhold
Overordnet forpligtelse:
REGIONEN skal stille sit public service-indhold til rådighed for
befolkningen på følgende måder:
5.1. TV
5.1.1. Den regionale tv-kanal
Forpligtelsen:
REGIONEN
udsender sine programmer ”free-to-air” i regionen på den regionale tv-kanal,
KANALNAVN.
1
TV2 ØSTJYLLAND
Sendetid 2021
timer
Øvrige
Nyheder / Program
programmer aktualitet mer i alt
1. gangs uds.
1. gangs
uds.
1. gangs
uds.
Program
mer i alt
Total
sendetid
genudsendel Programmer
ser
og skilte
Egenproduktion
Køb hos uafhængige producen
Fra anden TV 2-region
Total
27
25
2
53
211
25
-
235
238
50
2
289
447
269
51
766
684
318
53
1.055
Her indsættes skema med sendetidsopgørelse.
5.1.2. ”Vinduer” i TV 2-sendefladen
Forpligtelsen:
REGIONEN skal udsende visse regionale programmer i det regionale område som en del af
sendefladen på TV 2/DANMARK A/S’ hovedkanal, TV 2. Udsendelserne skal ske stort set
samtidig med udsendelserne på REGIONEN, idet tidsforskydningen maximalt må være en time.
Der henvises til bilag 2, hvoraf de mellem TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-
virksomheder aftalte sendetider fremgår. Hvor ikke andet fremgår af aftalen, kræver det
enighed mellem parterne at ændre aftalen.
2
Vejledning:
Samsendingstiden i ”Nyhedsvinduerne” på TV 2 opgøres uden reklamer.
Side 20
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Redegørelse:
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0021.png
Redegørelse:
Sendetimer:
I 2021 sendte TV2 ØSTJYLLAND i alt 216 timers nyheds- og aktualitetsudsendelser i TV 2-
vinduerne. Derudover 51 timers (TV2 DANMARK) reklamer.
Programplan:
17.15–17.21: Regionale nyheder. Sendt mandag-fredag.
18.20–18.26: Regionale nyheder. Sendt mandag-søndag.
19.25–19.25.30: Coming-up på en af dagens vigtigste historier - mandag-søndag.
19.30–19.57: Regionale nyheder. Sendt mandag-søndag.
22.00–22.12: Regionale nyheder. Sendt mandag-torsdag.
TV2 ØSTJYLLAND har levet op til forpligtelsen på at udsende nyheds- og aktualitetsstof i de
afsatte vinduer på TV 2. På ovenstående skema fremgår sendestruktur og omfanget af
sendeminutter.
Nyheds- og aktualitetsudsendelserne sendes også på stationens 24-timers kanal, TV2
ØSTJYLLAND. Det sker altovervejende simultant.
Side 21
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0022.png
5.1.3. Internetbaserede tjenester
Forpligtelsen:
REGIONEN skal drive internetaktiviteter med indhold og tjenester, der bruger internettets
formidlingsformer, og som bidrager til REGIONEN’s public service-formål, og som er
redaktionelt begrundet.
REGIONEN’s internetsted skal bl.a. indeholde nyheder, programrelateret information,
seerservice og produktioner med billede, lyd og tekst. REGIONEN kan på internetstedet bringe
tekstbaserede nyheder.
REGIONEN skal blandt andet stille indhold til rådighed via internettet som simul-/webcast og
on demand.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Dette public service-internetsted skal holdes adskilt fra REGIONEN’s
eventuelle anden
internetvirksomhed, som drives på kommercielle vilkår, dvs. uden anvendelse af offentlige
tilskud.
REGIONEN skal, så vidt det er teknisk muligt, vælge åbne standarder med henblik på generel
tilgængelighed til det indhold, som REGIONEN stiller til rådighed via internettet.
REGIONEN kan ikke oprette nye væsentlige internetbaserede tjenester i kontraktperioden end
de ovenfor og i bilag 3 anførte, medmindre Radio- og tv-nævnet godkender iværksættelse af
sådanne yderligere tjenester efter reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af DR’s og de
regionale TV 2-virksomheders nye tjenester. Tilsvarende gælder væsentlige ændringer af
eksisterende tjenester.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND var i 2021 til stede på følgende online-platforme:
www.tv2østjylland.dk
Et stærkt website med godt indhold er afgørende for, at vi bliver relevante for et bredt publikum
også for andre end dem, der ser vores nyhedsudsendelser på tv. Derfor ønsker vi, at
tv2østjylland.dk har en central rolle i vores produktion. På hjemmesiden lægger vi vægt på at
dække vores region bredt i den daglige nyhedsdækning
både geografisk og i emnevalg
men
ikke mindst lægger vi vægt på også at producere velresearchede, gennemarbejdede formater, der
samler mange brugere
og samler dem i relativt lang tid.
Også på hjemmesiden er video et råstof, og vi har som udgangspunkt video i alle artikler.
Hjemmesidens tekniske del (CMS) driftes og udvikles i samarbejde med de øvrige TV 2-regioner.
I 2021 var der gennemsnitligt over 171.000 sidevisninger på tv2østjylland.dk dagligt mod knap
169.000 i 2020. Det gennemsnitlige tidsforbrug pr. side faldt fra 2:23 i 2020 til 1:40 i 2021.
Side 22
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0023.png
Nyhedsapp til smartphones
Vi fik i 2020 en ny og forbedret nyhedsapp til smartphones med styresystemerne iOS og Android
som en nem tilgang til vores aktualitetsindhold for vores loyale nyhedsbrugere. Appen
inkluderer mulighed for at sende notifikationer, enten når der er breaking news, eller hvis en
historie er vigtig nok for tilpas mange østjyder.
Indholdet i nyhedsappen er det samme som på tv2østjylland.dk, og funktionaliteten er stort set
den samme.
Nyhedsappen driftes og udvikles i samarbejde med de øvrige TV 2-regioner. I midten af 2021
skiftede vi datasystem for appen. Fra 1. januar 2021 til 5. juli 2021 havde vi over 22.000 brugere
og fra 6. juli 2021 til 31. december 2021 havde vi over 26.000 brugere.
Facebook
TV2 ØSTJYLLAND vægter tilstedeværelsen på Facebook højt, da det er den medietype, næst
flest i vores sendeområde benytter dagligt (48 %) iflg. vores kendskabsmåling i 2021.
Vi var i 2021 overordnet til stede på Facebook på tre måder:
1. Hovedsiden TV2 ØSTJYLLAND
På TV2 ØSTJYLLANDs Facebookside udnytter vi først og fremmest vores levende billeder
særligt i ”prime time” på Facebook om aftenen. Video er vores råstof, og video er med til at
adskille os fra mange af de andre indholdsleverandører på Facebook - fx andre medier i vores
område. Vores opslag tager oftest afsæt i nyheder, der også bringes på vores andre platforme,
men de er formateret i stil og tone, så de passer til Facebook.
Vi har i 2021 fortsat afsat et årsværk til at facilitere og kvalificere samtalerne i
kommentarsporene i erkendelse af, at vores publicistiske virke ikke stopper, når vi har lagt
indholdet på Facebook. Vi ønsker at tage ansvar for, at alle brugere føler, de kan komme til orde,
og at samtalerne finder sted på oplyst grundlag, så research og tilvejebringelse af supplerende
informationer fortsætter i vores arbejde i kommentarerne.
TV2 ØSTJYLLANDs Facebookside havde ved udgangen af 2021 over 152.000 følgere, og vores
indhold nåede gennemsnitligt ud til over 3 mio. brugere pr. måned. Vores videoindhold på
Facebook blev i alt set i 57 mio. minutter i 2021.
2. Lokalreporternes egne profiler
TV2 ØSTJYLLANDs lokalreportere bruger deres egne Facebookprofiler til at distribuere
relevant indhold for deres respektive lokalområde, men nok så vigtigt benytter de Facebook til
at opbygge og dyrke deres kildenetværk og på den måde sikre, at vi er nærværende for alle i
vores område og ikke overser vigtige historier. Facebook bruges også af lokalreporterne til at
distribuere indhold i relevante borger-, by,- og interessegrupper. Kendskabet til lokalreporterne
lå i 2021 på 52 % iflg. vores kendskabsmåling.
Derudover deler vi så vidt muligt vores indhold i relevante interessefællesskaber for at nå
bredere ud og starte samtaler i fællesskaber, der allerede er optaget af de emner, vi producerer
indhold om.
Spredningen af vores indhold på Facebook er 100 pct. organisk. Vi har aldrig betalt Facebook for
at få vores indhold ud til flere brugere via sponsorerede opslag, men vores journalister deler selv
vores indhold i relevante fællesskaber for at ramme flere interesserede brugere.
Side 23
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0024.png
Instagram
Instagram er en populær social platform primært til deling af billeder og korte videoer. Ifølge
TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra november 2021 anvender 23% af alle østjyder over 15
år platformen dagligt. I målgruppen 15-29 år er det hele 43%, der bruger Instagram dagligt
Vi bruger opslag og stories på Instagram til at formidle nyhedsindhold på en letforståelig og
direkte facon, der ikke kræver forhåndsviden, og til at højne fællesskabsfølelsen i regionen ved
at fremhæve særligt smukke steder.
Ved udgangen af 2021 havde vi over 39.000 følgere på Instagram mod lidt over 32.000 ved
udgangen af 2020.
YouTube
YouTube er verdens mest populære videoportal. 69% af alle østjyder over 15 år benytter
platformen mindst én gang hver måned, viser TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra
november 2021, og det er særligt den yngre målgruppe, der bruger YouTube hyppigt. 39 % af de
15-29-årige bruger iflg. samme kendskabsmåling YouTube dagligt.
TV2 ØSTJYLLAND arbejder strategisk med YouTube som distributionsplatform til udvalgte
dele af vores videomateriale. Som tv-station er det naturligt at være til stede, hvor brede
målgrupper
ikke mindst unge
forbruger video.
Der ligger et antal af mindeværdige arkivklip fra TV2 ØSTJYLLAND på YouTube, ligesom vi
konsekvent har udgivet vores programserier på platformen
parallelt med videouniverset på
tv2østjylland.dk. Fælles for serierne er, at de taler ind i specifikke målgrupper, nicher og
interessefællesskaber.
TV2 ØSTJYLLANDs YouTube-kanal havde ved udgangen af 2021 over 27.000 abonnenter mod
lidt over 19.000 ved udgangen af 2020.
Twitter
For TV2 ØSTJYLLAND er Twitter først og fremmest en kanal til at gøre andre medier,
politikere, erhvervsliv, meningsdannere, organisationer m.v. opmærksomme på vores indhold.
Twitter er derimod i mindre grad en kanal til at nå den brede befolkning. Dertil er målgruppen
for lille.
Vi producerer derfor heller ikke selvstændigt indhold til Twitter, men bruger platformen til at
distribuere eksisterende indhold fra tv2østjylland.dk, som er relevant for meningsdannere,
politikere m.v.
TV2 ØSTJYLLAND havde ved udgangen af 2021 lidt over 5.100 følgere på Twitter mod 4.900
ved udgangen af 2021.
Side 24
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0025.png
5.2. Arkiver
Forpligtelsen:
REGIONEN skal medvirke til at gøre det muligt for Det Kongelige Bibliotek at give publikum
adgang til, inden for rammerne af ophavsretslovgivningen, at se eller høre tidligere udsendte
nyheds- og aktualitetsudsendelser.
REGIONEN skal af kulturarvsmæssige hensyn bevare sine programarkiver.
REGIONEN skal fremme digitaliseringen af programarkiverne for bl.a. på denne måde at give
borgerne adgang til sine programarkiver, dog med de begrænsninger, der følger af lovgivningen
mv., herunder ophavsretsloven.
REGIONEN skal aktivt arbejde for i videst muligt omfang at kunne gøre REGIONEN
programarkiver tilgængelige for befolkningen og forskermiljøerne.
Redegørelse:
Vores udsendelser er siden 1. januar 2009 bevaret på tv2østjylland.dk som enkelt-indslag og
udsendelser.
TV2 ØSTJYLLAND er en af de TV2 regioner, hvor udsendelserne kontinuerligt nedtages digitalt
og er bevaret i Statens Mediesamling på Det Kgl. Bibliotek i Aarhus. TV-indslag fra stationens
start til i dag er bevaret i vores båndarkiv.
Vores arkiv er intakt fra stationens start, men det er ikke fuldt digitaliseret.
De ”gamle” indslag og udsendelser
bliver digitaliseret i forbindelse med genanvendelse. Vi
planlægger at starte digitalisering af arkivet i løbet af 2022, evt. i samarbejde med Det Kgl.
Bibliotek i Aarhus
Vi oplever ingen nævneværdig interesse for vores gamle arkiv, der fortrinsvis består af
nyhedsudsendelser.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
Side 25
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0026.png
6. Finansiering
6.1. Hoved- og nøgletal
Redegørelse:
Beløb i kr. 1.000
Resultatopgørelse:
Indtægter i alt
Driftsomkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Finansielle poster, netto
Årets resultat
2021
71.561
-64.883
6.679
-4.606
-3.000
-927
2020
72.641
-63.193
9.449
-5.190
-951
3.308
2019
72.925
-65.966
6.959
-4.519
-1.121
1.319
2018
73.327
-67.259
6.068
-5.599
-1.100
-631
2017
73.032
-70.183
2.849
-4.947
-1.153
-3.251
Balancesum, ultimo
49.010
55.513
46.725
47.494
47.319
Egenkapital, ultimo
13.284
11.622
7.852
6.336
6.560
Soliditet (egenkapitalandel)
Likviditet fra:
Driftsaktiviteter
Investeringer
Finansiering
Årets likviditetsvirkning
27,1
20,9
16,8
13,3
13,9
444
-715
-2.458
-2.729
15.839
-2.329
-596
12.914
3.788
-4.930
-638
-1.779
8.146
-4.234
-800
3.112
610
-7.847
-800
-8.037
Side 26
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 362: TV2 ØSTJYLLAND - Årsrapport og PS-rapport 2021
2566606_0027.png
Dette dokument er underskrevet af nedenstående parter, der med deres underskrift har bekræftet dokumentets indhold samt alle datoer i dokumentet.
This document is signed by the following parties with their signatures confirming the documents content and all dates in the document.
Inga Juul Vind
PID: 9208-2002-2-838669203706
Tidspunkt for underskrift: 27-04-2022 kl.: 12:47:13
Underskrevet med NemID
Anne Thorø Nielsen
PID: 9208-2002-2-280304814935
Tidspunkt for underskrift: 27-04-2022 kl.: 12:45:22
Underskrevet med NemID
This document is signed with esignatur. Embedded in the document is the original agreement
document and a signed data object for each signatory. The signed data object contains a
mathematical hash value calculated from the original agreement document, which secures that the
signatures is related to precisely this document only. Prove for the originality and validity of
signatures can always be lifted as legal evidence.
The document is locked for changes and all cryptographic signature certificates are embedded in
this PDF.The signatures therefore comply with all public recommendations and laws for digital
signatures.With esignatur's solution, it is ensured that all European laws are respected in relation to
sensitive information and valid digital signatures. If you would like more information about digital
documents signed with esignatur, please visit our website at www.esignatur.dk.
This document has esignatur Agreement-ID: 7a4a83xKppZ247522515