Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2563562_0001.png
Hvidbog
Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del - Bilag 355
Offentligt
1
Center for dokumenta on og informa on
Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965
Dansk Vejhistorisk Selskab
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0002.png
2
Udgiver: Dansk Vejhistorisk Selskab 2022
Tekst: Jørgen Burchardt
Tak for hjælp l Steffen Elmer Jørgensen, Nils Zeeberg og Per Winther.
Den vejbaserede instrastruktur har undergået mange forandringer. Nogle har
været så store, at befolkningens forhold dras sk ændredes.
Det skete blandt andet i årene e er år 1900, hvor landets befolkning skulle
lære at håndtere den nye teknik.
Denne anskuelsestavle hang i mange skoler, for at børn lærte de nye nødven-
dige regler.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
3
Hvidbog
Center for dokumenta on og informa on
Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965
Rådgivning af Kulturministeriet ved udpegning af for dsminder
Dansk Vejhistorisk Selskab
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0004.png
4
Benzintanke som den i “Baronessen fra benzintanken” fra 1960 synger på sid-
ste vers. Om få år er er de ersta et af ladestandere.
Sådan forandrer vejsektorens infrastruktur sig l stadighed.
Benzintanken fra filmen eksisterer i øvrigt endnu i privat eje.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
5
Indhold
Forord
Forslaget l museumslov giver problemer
Kan museernes give råd om bevaring?
Industrisamfundets for dsminder i fare
Vejtransportens infrastrukturs særlige problemer
Konklusion på museer som rådgivere
7
9
13
9
9
17
116 forespørgsler l Dansk Vejhistorisk Selskab
Forskning på danske universiteter
Forskning på danske museer
Interna onale erfaringers ny e
Construc on History Society
Interna onal Associa on of Transport Museums (IATM)
Intern.Ass.for the History of Transport, Traffic & Mobility (T²M.)
Interna onal Congress on Construc on History
PROHITECH
Nordiske og bal ske samarbejde om transporthistorie
Manglende opmærksomhed – eksempel et
Manglende opmærksomhed – eksempel to
Manglende opmærksomhed – eksempel tre
Danbro
Hvad med de privat ejede broer?
Er Danbro brugbart?
Amerikansk forbillede: InfoBridge
Vision: Register over danske broer
Eksisterende registre over danske veje
Vision: Register over danske veje
Eksempel Sorø
Eksempel crowdsourcing
Resultat e er syv år
De skabte redskaber
Rammer
Syvårsplan
Ledelse og organisering
Økonomi
19
21
23
23
25
25
27
27
29
29
Formelle regler er ikke nok
29
31
31
33
Registre over den landbaserede infrastruktur
35
35
39
39
41
43
43
47
47
49
Hjælp fra lokale ildsjæle
47
49
Center for dokumenta on og informa on
49
51
51
53
55
55
57
59
61
63
Bilag
Dansk Vejhistorisk Selskab
Norske vegmuseum og den norske verneplan
Danmarks Vejmuseum
Danmarks Vej- og Bromuseum
57
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0006.png
6
De tradi onelle firkantede chaussé-
sten indførtes kort før år 1900.
Findes mon et fredet stykke original
vej med rendesten og dens øvrige
vejudstyr?
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
7
Forord
Danmark er lsyneladende et for fa gt land l at have råd l et
museum for den landbaserede transport. Det er et tab for landets
skoleelever, som ikke får lært om det moderne samfunds livsner-
ve: trafikken og transporten på landets veje og broer. Det er også
et tab for de administratorer og entreprenører, som ikke får den
nødvendige oplysning om og hjælp l, hvorledes historiske vej- og
broanlæg bedst og mest nænsomt kan bevares.
Det manglende museums na onale overblik, dets samlinger og
kendskab l interna onale erfaringer står således heller ikke l rå-
dighed for kulturministeren, når for dsminder ifølge den foreslåe-
de Museumslov fremover skal udpeges.
Dansk Vejhistorisk Selskab fremlægger derfor et forslag l et Cen-
ter for dokumenta on og informa on, hvorved ministeren e er en
årrække kan få et kvalificeret overblik over landets ældste anlæg.
Centeret skal fungere mindst syv år, da det tager d at opbygge
viden, når hverken de danske universiteter eller museer har ud-
ført den nødvendige grundforskning eller indhentet udenlandske
erfaringer. Ingen vil i dag kunne udvælge de få, men væsentligste
for dsminder. Uden kvalificeret viden overses vig ge anlæg, mens
lfældige og uvæsentlige måske bevares i stedet.
Vi har lladt os at udvide rådgivningen l også at omfa e stats-
lige ins tu oner på vejområdet, kommunerne og private firmaer,
når de søger oplysning om et historisk anlæg. De skal kunne ringe
og få hjælp, når en ældre bro skal udvides med en ekstra kørebane,
eller når et vejstykke i en by nænsomt skal brolægges med hensyn
l en historisk bebyggelse.
Vi er klar over, at midler l historisk bevaring skal prioriteres.
Derfor vil vores forslag kun omfa e et projekt over syv år. Here er
vil den planlagte evaluering fortælle, hvilke værdifulde og nødven-
dige ak viteter bør fortsæ e i andet regi.
Niels Chr. Skov Nielsen
Formand for Dansk Vejhistorisk Selskab
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0008.png
8
Billederne af Geels Bakke nord for København viser lidt af udfordringerne ved
den landbaserede infrastruktur. Linjeføringen er o e den samme over d, og
hvor nye teknologier l stadighed afløser hinanden i takt med transportmid-
lernes udvikling.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
9
Forslaget l museumslov giver problemer
Industrisamfundets fortidsminder i fare
Det er en paradoksal situa on danmarkshistorien står i. Ifølge
forslaget l den nye museumslov ophører den automa ske be-
sky else af for dsminder opført e er 1865. Omkring 1864 på-
begyndtes industrialismen, hvor der anlagdes mange og meget
forskelligartede anlæg. Mange var bygget af stål fra dens nye
stålværker og støbt i beton med cement fra landets cemen a-
brikker. De ligger i alle dele af landet, og et velvalgt udvalg bør
sikres som for dsminder.
Alle anlæg kan naturligvis ikke fremover fredes. Det er natur-
ligt, at der skal ske en bevidst udvælgelse. Den del af loven er
yderst fornu ig.
Men det ser desværre ud som om, at Kulturministeriet ikke har
en løsning klar på, hvordan denne fredning kan gennemføres.
Det frem dige arbejde er ikke defineret nærmere, så omfanget
kendes ikke. Kvalitet og ambi onsniveau er heller ikke angivet.
Der findes heller ingen sikkerhed for lstrækkelige bevillinger l
det ukendte frem dige arbejde. Der ligger ingen planer for po-
ten elle rådgivende organer.
Dansk Vejhistorisk Selskab er ikke tryg ved situa onen, hvorfor
vi har udgivet denne hvidbog.
Vejtransportens infrastrukturs særlige problemer
For dsminder ligger i det åbne land. De er sider i danmarkshisto-
rien l i princippet evig d, som frem dige borgere kan ”læse”.
For dsminderne er de mest auten ske dele af historien. De lig-
ger, hvor de oprindelig blev skabt, og de er o e af samme form,
som da de anvendtes.
Heldigvis har vi opbygget et bevarings- og fredningssystem for
bymiljøer og bygninger. Landet over er mange huse fredede og
derved bevaret for e er den. Fredning kan ske af ret nye byg-
ninger, og et velfungerende landsdækkende system er opbygget.
By og Land Danmark – Landsforeningen for Bygnings- og Land-
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0010.png
10
Det industrielle samfund har skabt mange meget store bygningsværker. Broer
hører l de største.
I Skotland er den ikoniske Forth Bridge fra 1890 fredet. Det er en bedri , at
forpligte sig l at bevare den 2,467 m lange bro.
Den ældste Lillebæltsbro fra 1935 er en af Danmarks vig gste broer - måske
den vig gste. Har vi råd l i al frem d l at udpege broen som et for dsminde.
Hvem skal betale vedligehold, når den engang går ud af brug? (foto Staunited
CC BY 3.0).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
11
skabskultur udvikler og gennemfører projekter alene eller i sam-
arbejde med en bred vi e af aktører. Sam dig har mange kom-
muner en generel overvågning af i princippet alle ejendomme af
regional og lokal betydning.
Ud over bebyggelser dominerer anlæg fra den landbaserede
infrastruktur landskabet. Veje og broer hører l de vig ge dele af
det moderne industrisamfund. Fysiske minder om de e område
er i fare for uigenkaldeligt at forsvinde af flere grunde.
For det første findes der ingen oparbejdet tradi on for beva-
ring, som det er lfældet ved bygninger.
For det andet genbruges anlæg o e og ombygges på en helt
anden måde end bygninger. Kun sjældent får enkelte dele
lov til at stå urørte; de indgår som del af den landbaserede
infrastruktur, som skal holde den aktuelle standard. Når trafik-
ken øges, udvides broer i bredden med en ekstra kørebane. Når
tungere køretøjer kommer på vejene, udvides de lsvarende med
nye belægninger, ekstra kørebaner og cykels er. Lamper, skilte,
parkeringspladser, grø er, rundkørsler, benzintanke, motorvejs-
anlæg, oplagspladser osv. moderniseres løbende. Der findes få
– om noget - vejstykker bevaret i deres fulde udstrækning med
belægning af de originale brosten indført omkring 1890 med l-
hørende afvandingsanlæg.
For det tredje er det svært at få stykker af infrastrukturen l at
indgå i det meget anvendte begreb i bevaringsarbejdet, ”kultur-
miljø”, idet veje og broer indgår i mere end små og afgrænsede
enheder, men har betydning i den landsomfa ende infrastruktur.
For det erde findes intet museum med ansvar for vejtrans-
portens infrastruktur, hvorfor der ikke findes en opbygget kom-
petence med en formidling på området. Mere om det nedenfor.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0012.png
12
Det lokale turistbureau reklamerer med, at Frihedsbroen over Kongeåen har
“bevaret de karakteris ske rød-hvide-gelænderfarver, der i perioden 1864 l
1920 blev brugt l at markere danskheds-følelsen i området.”
Farverne er også det eneste, som er bevaret af den gamle s lrene betonbros
overbygning. Det dligere elegante rækværk fra 1924 er ersta et af en meget
bastant afløser. Den ansvarlige bestyrer af bygningsværket burde have ha et
center l at rådgive sig om prak ske og historiske nænsomme løsninger (foto
Visit Vejen Turis nforma on).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
13
Kan museernes give råd om bevaring?
Kulturministeren har i et svar l Folke ngets Kulturudvalg givet
udtryk for, at de danske museer samlet set har kompetencer l
rådgivning omkring den vejbaserede infrastruktur. Som det hed i
svar 5 l lovforslag L/135:
”Styrelsen besidder selv faglige kompetencer inden for den land-
baserede infrastrukturs kulturarv og rådfører sig desuden i nød-
vendigt omfang med bl.a. de kulturhistoriske museer, offentlige
myndigheder og øvrige forskningsmiljøer…. I forbindelse med
den konkrete udpegning af for dsminder fra og med 1865, som
er foreslået indført i det fremsa e lovforslag, vil Slots- og Kultur-
styrelsen ligeledes rådføre sig i nødvendigt omfang med de kultur-
historiske museer, offentlige myndigheder, forskningsmiljøer mv.”
Påstanden om museerne som rådgiver for veje og broer ville vi
sæ e på prøve. Vi fik Vagn Jørgensen l at kontakte
lfældige
kulturhistoriske museer. Hans henvendelse lød:
”Jeg har en bro på min ejendom, jeg vil restaurere. Den er fra
omkring 1924 og har ha et rækværk af jernrør.
Hvem kan rådgive mig i hvilke rør man brugte og hvilken maling
man brugte.”
Og svarene en arbejdsuge senere lød:
Museum 1 (stort museum i provinsen):
Kære Vagn Sørensen
Tak for din henvendelse.
XX Museum er hårdt ramt af corona-krisen, som har betydet et
stort fald i gæster og dermed en voldsom reduk on i museets
indtægter fra publikum.
Vi har derfor må e opsige en del faste medarbejdere og pt har
vi kun ressourcer l at sikre museumsgæsterne på museet en
god oplevelse.
Vi har må e neddrosle vores ak vitetsniveau på en række om-
råder og desværre er forespørgsler som din et af disse områder.
Vi håber på din forståelse.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0014.png
14
Der er antagelig ikke mere end 50 år imellem de to billeder. Vejmanden om-
kring 1915 mestrede sit håndværk. Siden udviklede byggeriet af veje sig l at
blive et højt specialiseret arbejde baseret på industrielle produkter frems llet
på avancerede fabrikker og planlagt af ingeniører.
Kun et specialiseret museum vil have en medarbejder, som kender alle ders
ski ende teknologier.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
15
Museum 2 (lille provinsmuseum):
Henviste l Center for Bygningsbevaring, som annonce-
rer: ”Centeret kan desværre ikke længere påtage sig at
yde gra s telefonrådgivning. Vi henviser l vores egne
anvisningsblade her på hjemmesiden, Kulturstyrelsen,
'Informa on om Bygningsbevaring' samt l www.bygge-
film.dk”
Henvendelsen førte videre l Rådvad Smedje (et andet
spinoff fra det nu nedlagte Rådvadcenteret/Nordisk Cen-
ter l Bevarelse af Håndværk). Smedjen er en privat virk-
somhed baseret på betaling for ydelser.
Museum 3 (stort na onalt museum): Automa sk ”tak for mail”
besked; intet svar inden for en arbejdsuge.
Museum 4 (stort teknisk museum): Henvisning l Rådvadscen-
terets vejledning om blymønje på Slots- og Kulturstyrelsens
hjemmeside.
Museum 5 (mindre provinsmuseum): Henviste l arkiv, som fore-
slog, at rækværk var opført af vandrør. Henviste også l Rådvad-
centeret.
Museum 6 (mindre provinsmuseum): Kunne ikke umiddelbart
give råd, men ville undersøge nærmere; bad om billeder.
Museum 7 (mindre provinsmuseum): Kunne ikke umiddelbart
give råd, men ville undersøge nærmere, bad om billeder.
Museum 8 (mindre provinsmuseum): Kunne ikke umiddelbart
give råd, men ville undersøge nærmere, bad om billeder.
Museum 9 (mindre provinsmuseum): Intet svar
Museum 10 (mindre provinsmuseum): Bad om fotografier; hen-
viste l Rådvadcenteret.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0016.png
16
De lokale museer er vig ge vagthunde i bevaringsarbejdet i deres område. I
anledning af 25 års jubilæet for begrebet “kulturmiljøer” diskuterede museer-
ne på baggrund af rapporten “Danmarks kulturmiljøer i 25 år”.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
17
Konklusion på museer som rådgivere
Hvis et ministerium eller en privatperson spørger l restaurering
af en af landets mest udbredte broer fra 1920’erne, vil der anta-
gelig ikke kunne gives et fyldestgørende svar.
Ingen museer kendte l de mest elementære dele. Vi formo-
der, at landets øvrige poten elle ca. 40 statsanerkendte kulturhi-
storiske museer heller ikke kunne have svaret trods deres velvilje.
Vi kan udlede tre konklusioner:

Danske museer er utrolig hjælpsomme, og lmed svare-
de syv museer eller et lkny et lokalhistorisk arkiv hur-
gt. Det viser et effek vt dansk museumsvæsen. Flere
museer lbød lmed at udføre den forskning, som ikke
fandtes. Imponerende.

Flere museer henviste l viden fra Rådvadcenteret, hvis
rådgivning om blymønje var korrekt. Det viser de erfa-
ringsopsamlende ins tu oner vig ghed.

Der findes ingen forskning eller museum, som museer-
ne kan henvise l. Hvilke typer rør brobyggere anvendte
i 1920’erne kendte ingen – var de svejsede eller trukne,
hvilken type jern? Den anvendte yderste maling kendtes
ikke.
Museernes rådgivning af ministeren ser altså ikke ud l at være
baseret på dybtgående eller omfangsrig viden på specialområdet.
Men museerne er villige l at give svar, når den nødvendige
forskning står l rådighed.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0018.png
18
Vejskilte og andre markeringer ved veje hører l de mest interessante emner
ved spørgsmål l Vejhistorisk Selskab.
Mange elementer er vanskelige at bevare. Vejskilte som vist på billedet vil
myndighederne antagelig llade, men af hensyn l regler og sikkerhed må
mange ældre genstande vige pladsen.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
19
116 forespørgsler l Dansk Vejhistorisk Selskab
Når de danske museer ikke kan svare på spørgsmål om vejhisto-
rie, finder mange personer og ins tu oner videre l Vejhistorisk
Selskab. Vi har de seneste godt fem år fået 116 af denne type
henvendelser.
Henvendelserne er e erfølgende sendt rundt l selskabets
kontakter, og det er herved lykkedes at besvare de fleste spørgs-
mål. Interessen er størst omkring milesten og kilometersten, og
selskabet har derfor etableret et særligt udvalg for de e område.
Udvalget foretager llige sonderinger i udvalgte dele af landet. Vi
har i øvrigt et godt samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen på
de e område.
Henvendelserne fordelte sig således på disse områder:
26 om veje og vejnavne,
6 om vejskilte,
19 om milesten,
24 om kilometersten,
19 om andre sten (vejvisersten, skelsten, vildtba-
nesten, mindesten),
8 om broer og stenkister,
14 om andre vejhistoriske emner.
Nogle spørgsmål må vi give op over for, når det drejer sig om
komplicerede forhold, ingen dligere har forsket i.
Vi er også glade for, at vi har ha flere henvendelser fra muse-
er og kommuner, som vi har kunnet hjælpe i deres arbejde.
Det høje serviceniveau skyldes delvist lfældigheder. Der har
i selskabets bestyrelse i en periode været dligere ansa e fra
Rigsarkivet, en dligere chef for Ingeniørregimentet og en d-
ligere direktør fra Danmarks Vejmuseum l at danne kernen af
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0020.png
20
Hovedværket om de danske landevejes historie er resultatet af et forsknings-
projekt udskrevet af Dansk Vejhistorisk Selskab i anledningen af 200 års jubi-
læet for Vejforordningen af 1793.
Der findes desværre ingen lsvarende forskning om veje i byer og de mindre
veje på landet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
21
historikere, og hvor sam dig ingeniører og andre teknikere har
kunnet bistå med tekniske spørgsmål.
Denne frugtbare konstella on varer naturligvis ikke evigt, og
serviceniveauet må have sine grænser, når arbejdet udføres i
personernes fri d, og hvor der ikke er midler l at betale trans-
port og overnatning ved besig gelse.
Forskning på danske universiteter
En gennemgang af de seneste års forskning på landets universite-
ter bliver uhyggelig kort. Den rådgivning, ministeren kan forven-
te sig fremover om veje og broer, bygger således på meget lidt
forskning. Vi har ikke kunne iden ficere nogen større videnska-
belig a andling udgivet på noget dansk eller udenlandsk forlag.
Tilsvarende lykkedes det ikke at iden ficere nogen ar kel op-
taget i et interna onalt peer review bedømt dsskri . Måske har
vi overset en ar kel eller to, som med meget god vilje kan have
med nyere vej- og brohistorie at gøre, men i hvert fald, kan vi
konstatere, at der ikke på noget dansk universitet findes et forsk-
ningsmiljø med professor, lektorer og phd.-studerende inden for
området.
Rundt omkring på universiteterne skrives lejlighedsvis om em-
ner i periferien af infrastrukturens historie. Der findes enkeltstå-
ende forskere på RUC og Aalborg Universitet med forskning i mo-
bilitet, og en del forskere har et vist historisk perspek v, når de
skriver om planlægning af den frem dige infrastruktur. Men et
egentligt forskningsmiljø omkring den landbaserede infrastruk-
turs historie findes ikke.
En undtagelse er dog Kartografisk Dokumenta onscenter på
Syddansk Universitet. Centeret var således en central aktør i rap-
porten ”De kulturhistoriske interesser i landskabet” udgivet af
Skov- og Naturstyrelsen i 1997. Danmarks Vejmuseum var i de
samme år i samarbejde med centeret om at skabe et na onalt
vejhistorisk atlas. Det var tænkt som et tværfagligt procesorien-
teret projekt om en række synkrone oversigtskort med vig gere
bebyggelser, anlæg, veje og broer. Som en karteret videnbank
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0022.png
22
Siden Danmarks Vej- og Bromuseum udgav bogen om de danske landeveje og
deres transport, har ingen museer - eller universiteter - udgivet større mono-
grafier om emnet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
23
ville atlasset derfor kunne give forskere og interesserede både et
topografisk arbejdsredskab og en løbende opdateret statusover-
sigt for de ældste historiske der. Da museet nedlagdes, stop-
pede de e arbejde. Der blev således ikke udarbejdet en model,
som kunne anvendes for den e er 1865.
Kartografisk Dokumenta onscenter eksisterer endnu. Det vil
dog antagelig ophøre, når den nuværende leder går på pension
ved årets udgang. Ministeren vil herved miste den eneste rådgi-
ver på et dansk universitet.
Forskning på danske museer
Samme nedslående beretning kan skrives om forskningen på
danske museer. Der findes ingen museer med vej- og brohisto-
rie som hovedemne, og kun sporadisk forskes i området, hvis et
særlig interessant emne beskrives i en populærvidenskabelig ar-
kel i museets årbog.
Ingen museer har de seneste år udgivet hverken større viden-
skabelige bogværker eller publicerede peer review bedømte ar-
kler i interna onale dsskri er.
En undtagelse var Danmarks Tekniske Museum, som i en læn-
gere årrække havde en internationalt anerkendt transportforsker
tilknyttet. I forbindelse med et direktørski e ophørte forskerens
lknytning. På samme d ophørte museet med at udpege en
repræsentant l Dansk Vejhistorisk Selskabs bestyrelse. Heri-
gennem havde museet ellers ha en fast forbindelse l alle hi-
storiske ak viteter på området for veje og broer, men museet
nedprioriterede området.
Interna onale erfaringers ny e
Alle lande i verden arbejder med de samme udfordringer, som
dem Danmark står over for. Det ville derfor være naturligt, hvis vi
drager ny e af erfaringerne fra andre lande. Vi ville også kunne
bringe vores erfaringer videre og få dem deba eret og derved
forbedret vores arbejdsmetoder.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0024.png
24
Vejbyggere har al d lært af kolleger i udlandet. Det blev sat i system i 1908,
hvor kongressen, World Road Congress, begyndte sin række af kongresser
hvert erde år.
Tilsvarende har forskere i vejes historie og senere igen bevaring af bygnings-
anlæg startet et interna onalt samarbejde for at lære af hinandens erfaringer.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0025.png
25
Vi vil i det følgende nævne nogle af de vig gste organisa oner
og konferencer for det interna onale arbejde for bevaring og vi-
den om vej- og brohistorie.
Construc on History Society
Selskabet har hovedkvarter på Cambridge University, men i man-
gel af anden organisa on fungerer selskabet på mange måder
som verdens førende på området. En gang årligt samles verdens
forskere inden for konstruk oner for at fortælle om forskning på
deres områder. Det er en bred kreds af arkitekter, ingeniører og
kulturhistorikere, som fortæller om materialer og konstruk oner
l alle former for konstruk oner og igennem alle der. Her findes
også fast forskning om konstruk oner af veje og broer.
Ingen danskere deltager i selskabet (undtagen en enkelt dan-
sker, som betaler sin deltagelse af egen lomme). Ingen danske
administra ve organer, museer eller universiteter følger med i
den interna onale forskning.
Interna onal Associa on of Transport Museums (IATM)
Interna onal Associa on of Transport and Communica on Mu-
seums (IATM) er en verdensomspændende medlemsorganisa -
on af museer, som dækker lu fart, vejtransport, jernbanetrans-
port, søtransport, pos jenester, telekommunika on og filateli.
Foreningen udgiver et nyhedsbrev to gange årligt samt en årbog.
IATM arrangerer en årlig konference, hvor emner af stor interes-
se og betydning præsenteres og diskuteres. Emnerne omfa er
transport- og kommunika onsmuseernes rolle i dag, husning og
konservering af nogle af de største og mindste genstande, som
museerne besidder, e kken involveret i restaurering og dri af
køretøjer, dokumenta on og bevarelse af filatelis ske samlinger,
fortolkning og præsenta on af indsamlinger, brug af ny teknologi
og fundraising.
IATM er anerkendt af og lkny et den interna onale verdens-
organisa on, Interna onal Council of Museums (ICOM).
For Danmarks vedkommende er kun Danmarks Jernbanemu-
seum og Enigma medlemmer.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0026.png
26
Udenlandske erfaringer behøver ikke kun at være højt profilerede videnskabe-
lige teorier, men kan også være inspira on l prak ske ltag.
Det vil således være relevant, at udgive en håndbog i at værne og lre e-
lægge bevaring af gamle veje og s er ud fra danske forhold. Den norske bog
er udgivet af Statens vegvesen og Riksarn kvaren (svarer l danske Slots- og
Kulturstyrelsen).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
27
Interna onal Associa on for the History of Transport, Traffic &
Mobility (T²M)
T²M er den interna onale sammenslutning for forskning i trans-
port, trafik og mobilitet. Transportens og mobilitetens historie
omfa er både rela oner mellem mennesker, materielle gen-
stande og infrastrukturer.
Organisa onens hovedak vitet er den årlige konference, hvor
forskere fra alle verdensdele præsenterer resultater fra pågåen-
de forskning. Sammenslutningens tyngde ligger i Europa, som
a older hver anden konference, mens hver anden konference
afvikles i Amerika eller Asien.
I lknytning l organisa onen udgives tre videnskabelige ds-
skri er. Journal of Transport History har den tæ este forbindel-
se, og den har også siden 1953 etableret status som verdens fø-
rende på området.
Det andet dsskri er Transfers: The Interdisciplinary Journal
of Mobility Studies, udgiver forskning om processer, strukturer
og konsekvenser af bevægelse af mennesker, ressourcer og va-
rer. Tidsskri et kombinerer empirien fra tradi onel mobilitetshi-
storie med nyere metodiske lgange fra samfundsvidenskab og
humaniora.
Endelig undersøger dsskri et Mobili es de store bevægel-
ser af mennesker, genstande, kapital og informa on over hele
verden, såvel som mere lokale processer med daglig transport,
bevægelse gennem offentlige og private rum og materielle gen-
standes rejse i hverdagen.
Danmarks Jernbanemuseum er eneste danske museum, som
er medlem af T²M.
Interna onal Congress on Construc on History
Denne kongres er verdens største for forskere inden for kon-
struk oners historie. Den a oldes hver tredje år. Også den har
sin største vægt blandt europæiske forskere, hvorfor den o est
a oldes i Europa. Blandt de flere hundrede præsenta oner er
seks kon nenter repræsenteret.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0028.png
28
Teknisk forvaltning i en sjællandsk by var ikke opmærksom på de formelle reg-
ler, da de ville lægge ny belægning på byens centrale bro. Broen var fredet, så
Slots- og Kulturstyrelsen må e stoppe arbejdet.
Til kommunens undskyldning kan nævnes, at en søgning i Danbro ville have
resulteret i et forkert opførelsesår., idet den gamle bro fra 1802 angives at
være fra 1923.
Kulturministeriets register “Fund og for dsminder” ville i øvrigt ikke finde bro-
en ud fra kriterierne “Køge” og “Nyere d” (foto Danbro).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0029.png
29
Ingen danske universiteter eller museer var repræsenteret på
den seneste kongres.
PROHITECH
PROHITECH-konferenceserien lbyder en vig g pla orm for for-
skere, ingeniører, arkitekter og andre specialister l at præsente-
re og diskutere en lang række emner relateret l besky else af
historiske konstruk oner. Emnerne spænder fra konstruk ons-
og jordskælvsteknik, interven onsstrategier, materialer og tek-
nologier, arkitektur og byplanlægning, repræsenteret ved et ud-
s llingsvindue af forskellige casestudier, der dækker forskellige
byggematerialer. Et nyt sæt underemner bliver også behandlet,
såsom bæredyg ghed, energieffek vitet, genbrug og lpasning
l klimaændringer.
Ingen danske universiteter eller museer var repræsenteret på
den seneste kongres.
Nordiske og bal ske samarbejde om transporthistorie
Alle nordiske og bal ske lande samt Polen deltager i et regionalt
samarbejde. Kun ét land deltager ikke: Danmark.
En vig g del af samarbejdet sker gennem udgivelsen af den
nordiske fællespublikation
Braut, Nordiske vejhistoriske studier.
Ini a vet l dsskri et blev oprindelig taget af det daværende
Danmarks Vejmuseum i 1996, men i dag bringer dsskri et in-
gen ar kler om dansk transporthistorie.
Tilsvarende deltager ingen danskere i det nordiske/bal ske
samarbejde omkring konferencer og tema-møder.
Formelle regler er ikke nok
Vi har i Danmark en fornem række af love, som besky er for-
dsminder. Disse regler er imidler d ikke nok, hvis de daglige ad-
ministratorer i en hek sk arbejdsdag ikke er opmærksomme på
reglerne.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0030.png
30
En lokal gruppe borgere syntes, at den gamle bro fra
1700’tallet var skjult. De ville bringe den frem l glæde
for både lokale og turister.
Broen l højre er ikke restaureret helt færdi, for grup-
pen blev præsenteret for en regning på op l 60.000
kr. eller mere, hvis de ville færdiggøre restaureringen
(foto Silke Å Brolav).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0031.png
31
I det følgende vises tre eksempler på, at overholdelse af regler
er kikset, og at der er et behov for en folkelig opmærksomhed.
De handler alle tre om ældre for dsminder, men vig gheden af
en opmærksomhed på bevaring gælder for dsminder fra alle
aldre.
Manglende opmærksomhed – eksempel et
En bro i en middelstor Sjællandsk købstad opførtes i 1802. Det
var den centrale bro l byens centrum over byens å. Broen er
stadig i brug og blev fredet i 1918. Den er udvidet flere gange af
hensyn l trafikken.
Kommunen ville igen for et par år siden forbedre broens bro-
sten med en ny belægning. Anlægsfolk og entreprenører blev
bes lt, og trafikale omlægninger var meddelt borgere og bussel-
skaber.
Da arbejdet skulle i gang, kom der imidler d et telefonopkald
fra Slots- og Kulturstyrelsen. Den var blevet opmærksom på, at
der skulle ske en ombygning af en fredet bro. En be ngelse hav-
de været, at styrelsen på forhånd var blevet hørt om forandrin-
gerne.
Kommunen må e stoppe byggeriet, og først e er en længere
periode med forberedelse af en ny byggesag fik broen sin nye
belægning.
Manglende opmærksomhed – eksempel to
En lokal historisk interesseret var igennem mange år kørt forbi
en gammel bro fra antagelig 1700-årene. Man kunne nærmest
ikke se broen, der helt var overgroet. Et træ voksede i midten af
broen.
Han fik samlet en lokal gruppe med hænderne skruet godt på
l at restaurere broen. Det skulle gå rig gt l, så grundens ejer,
kommunen, blev spurgt om lladelse l at restaurere broen. Det
fik de lov l.
Arbejdet gik i gang. Det blev mere omfa ende, end de havde
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0032.png
32
Hverken kommune eller ingeniørfirma var opmærksom
på, at der bag nyere stykker cement gemte sig en bro
fra 1700-tallet.
Det fandt man ud af, da Slots- og Kulturstyrelsen kræ-
vede, at der i stedet for den moderne bro byggedes en
kopi af den gamle fredede bro.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
33
forventet, men takket være lån af entreprenørmaskiner kunne
mange år ers buske og lgroning ernes. Et vadested ved siden
af broen opdagedes og blev sam dig renset for mudder og affald.
I sommeren 2021 var broen næste restaureret færdig, og hvor
kun et rækværk og en lag grus manglede. Da fik gruppen brev fra
kommunen om, at arbejdet øjeblikkeligt skulle stoppes. Slots- og
Kulturstyrelsen havde opdaget arbejdet, og da broen var fredet,
skulle styrelsen give lladelse.
Gruppen søgte lladelse, som de fik hur gt. Der var i lladel-
sen den klausul, at det lokale museum skulle inddrages ved ar-
bejdet.
Museet blev kontaktet, og det ville da godt hjælpe de frivillige
folk. Det ville dog koste 40.000 kr. og måske endda 60.000 kr.
De historisk interesserede vil gerne – gra s – gøre restaure-
ringen færdig, men har ikke det krævede beløb. Det kunne ellers
blive et vig gt element i den lokale historie og et besøgsværdigt
synligt mindesmærke.
Manglende opmærksomhed – eksempel tre
En bro i Sønderjylland skulle repareres, og kommunen kontakte-
de et firma for at få broen sat i stand. Ingeniørfirmaet fremlagde
et projekt, som kommunen godkendte, og arbejdet gik i gang.
Da den nye rørbro var bygget, opdagede en historisk interes-
seret, at den gamle fredede bro fra 1770’erne var væk og erstat-
tet af en ny bro af en helt anden konstruk on. Han klagede l
myndighederne, og Slots- og Kulturstyrelsen bad e erfølgende
kommunen om at retablere den nedrevne bro.
Den gamle bro var uigenkaldelig væk, og løsningen med en bro
med samme udseende, var en acceptabel løsning – undtagen for
ska eyderne i kommunen, som må e betale 1�½ mio. ekstra for
broen.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0034.png
34
Databasen Danbro kan vise mange af
landets broer på et danmarkskort.
Her ses et udsnit af kort fra Faaborg,
hvor de blå pile angiver et bygværk.
Ved at trykke på en pil, kan brugeren
komme videre l informa onerne om
årstal, konstruk on og fotografier - hvis
de findes.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
35
Registre over den landbaserede infrastruktur
Danbro
En beskrivelse af registeret over de aktuelle 23.262 anlæg, hvor-
af de 22.288 er i dri , 742 er udgået af prak sk brug (men kan
dog endnu eksistere) samt 232 under planlægning og opførelse.
Registeret omfa er ud over broer også andre lsvarende anlæg
som tunneller og bolværker.
Databasen er ikke offentlig, idet den er beregnet for et brofor-
valtningssystem for de betalende kommuner og andre brugere.
De første skridt blev oprindelig taget af Vejdatalaboratoriet i
1978. I 1987 beslu edes det at etablere et pc-baseret system,
som kunne anvendes decentralt. DSB og COWI havde forinden
samarbejdet om et broforvaltningssystem, og på basis af erfa-
ringerne herfra etableredes ud fra Vejdirektoratets krav en udga-
ve af Danbro udviklet af Vejdirektoratet. Undervejs lføjedes et
prisbogsmodul l opsamling af erfaringspriser fra repara onsar-
bejder, og et eksisterende budgetstyringsmodul blev indbygget.
Senere udvidedes med faciliteter for generale ersyn, vedlige-
hold og budgetstyring.
Der etableredes samarbejde mellem Forsvaret, Banestyrelsen
og Vejdirektoratet for en fælles standard for registrering, så man
kunne udveksle data, og det endte med, at oplysninger fra alle
tre ins tu oner kom l at ligge i registeret.
Danbro består grundlæggende af tre systemer:
• Danbro Citrix: Et ældre registreringssystem med gan-
ske få brugere, hvor indlæggelse af oplysninger om alle
de almindelige bygværker sker
• Danbro+: Et ældre registreringssystem
bygværker, fx Lillebæltsbroen
l de store
• DanbroWeb: Et nyere opslagssystem med rig g man-
ge brugere, hvor man kan søge oplysninger om bygvær-
kerne. Langt de fleste opfa er de e system som Dan-
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0036.png
36
De fleste private broer over vand er registreret i de of-
fentlige vandløbsregula ver, som her i Faaborg-Midt-
fyn kommune.
Alle landets regula ver skal gennemgås, hvis et
landsdækkende register skal etableres.
Private broer uden for vandløb findes ikke i regula -
verne.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
37
bro, og systemet er blevet meget populært hos rig g
mange udover selve bygværksbestyrerne - rådgivere,
entreprenører og historisk interesserede.
Når et bygværk findes i Danbro, registreres alle lgængelige
oplysninger. Det kan være tegninger, generale ersyn, sære er-
syn samt typisk mange billeder. Nogle billeder findes i scannede
pdf-filer som en del af en generale ersynsrapport, mens det har
været muligt at indlægge digitale billeder i godt 25 år.
Generelt findes alle Vejdirektoratets bygværker i Danbro, lige-
som Banedanmark også har sine bygværker registreret. En del
kommuner mangler – antagelig ca. 30. Sam dig har forsvaret sat
nogle få restrik oner på udvalgte dokumenter for typisk de store
bygværker (Lillebæltsbro-størrelse). Disse findes i Danbro Citrix,
men fremgår ikke i DanbroWeb af sikkerhedsmæssige årsager.
Alt materiale i Danbro afleveres hvert 5. år l Rigsarkivet. Se-
neste aflevering er fra november 2021, og generelt vil alt mate-
riale i Danbro derfor kunne genfindes hos Rigsarkivet, men er
typisk meget le ere at finde direkte i Danbro.
I løbet af 2023 ersta es Danbro af dTims, der er Vejdirekto-
ratets nye system l ”Asset Management”, dvs. håndtering af
belægninger, bygværker, vejmarkeringer, vejudstyr mv. De e
system vil også blive lbudt l Banedanmark og kommunerne,
der – mod betaling – vil kunne fortsæ e med deres bygværker i
det fælles system. Ingen kender den frem dige opbakning, men
risikoen er, at den aktuelle dækning af bygværker ikke oprethol-
des i samme omfang, og hvor oplysninger derfor ender i flere
forskellige systemer.
Det vil altså blive et funk onelt tab, hvis Danbros data ender
i en række forskellige systemet. Netop bygværkerne har rig g t
flere interessenter: Bane-broerne over en stats- eller kommune-
vej, statsvejenes krydsninger med kommuneveje eller de mange
broer, der står i skellet mellem kommunerne, da skellet o e føl-
ger fx et vandløb. Tilsvarende bliver services som Trafikkortets
erhvervsdel med broklasser, frirumsprofil mv. vanskeligere at
gøre dækkende.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0038.png
38
Broer har o e bevaringsværdi for mere end deres kulturhistorie og typiske
konstruk on. De kan være bygningsværker med et arkitektonisk islæt, som
denne nyere motorvejsbro ved Frederikshavn (foto: Vejdirektoratet).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
39
Hvad med de privat ejede broer?
Mangel på oplysninger om broer er nævnt ved de mange mang-
lende kommuners bidrag. De er desværre ikke de eneste. Private
vejbroer er kun undtagelsesvist med i Danbro. Jernbanebroer på
visse private baner mangler muligvis også. Desuden er en del d-
ligere offentlige broer heller ikke medtaget, hvis de er gået ud af
brug.
En punktundersøgelse af broer i Ringe viser et stort antal mang-
lende broer i Danbro. Et usikkert es mat angiver, at knap halvde-
len af områdets broer ikke fandtes i Danbro. Ud fra samme andel
i hele landet, findes i alt knap 40.000 broer i Danmark, hvor kun
lidt over halvdelen er registreret i Danbro.
Mange manglende broer over vand er registreret i de lokale
vandløbsregula ver. Ved at gennemgå landets regula ver, får
man de fleste af de manglende broer. Heriblandt også spang og
andre primi ve broer.
Der vil dog stadig mangle broer og tunneller, hvor private har
anlæg, som ikke fører over vand. De er antagelig slet ikke regi-
streret i noget register.
Er Danbro brugbart?
Det angives af kulturministeren i et svar l Folke ngets Kulturud-
valg, at Danbro anvendes l vurdering af landets broer og lsva-
rende anlæg.
Når mange broer, som nævnt i foregående afsnit, mangler i
Danbro, er registeret ikke brugbart l at give et dækkende over-
blik. De manglende måske næsten halvdelen af landets broer er
en kri sk andel.
Kan Danbro ellers anvendes over for de medtagne broer? En
undersøgelse af 20 lfældige anlæg viser:
16 % mangler opførelsesår
24 % mangler tegninger
4 % mangler fotografier
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0040.png
40
Alle i hele verden kan studere de amerikan-
ske broer. Federal Highway Administra on
har etableret en database med oplysninger,
som er lgængelig på interne et.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0041.png
41
Registeret er et ualmindelig ny gt redskab for historikere. An-
læg lokaliseres på kort, og det store antal fotografier gør det me-
get ny gt, når konstruk onstypen skal vurderes.
Registeret er dog ikke anvendeligt for at vurdere broer med
henblik på fredning. Det valg kan kun tages med fyldestgøren-
de informa oner om alle anlæg i landet. Mange tusinde anlæg
mangler i Danbro, og lsvarende mangler tusinde af registrerede
anlæg i Danbro helt basale oplysninger om opførelsesår og kon-
struk onsform ud fra tegninger.
Hvis arbejdet skal udføres korrekt, skal der skabes et fyldest-
gørende historisk register. Hullerne i Danbro skal udfyldes, og de
øvrige manglende broer skal iden ficeres og oplysninger frem-
skaffes.
Amerikansk forbillede: InfoBridge
Den amerikanske befolkning har en fri og let adgang l at få op-
lysninger om USA’s 619.622 broer. Via en søgemaskine på info-
bridge. wa.dot.gov kan alle se nærmere på alle amerikanske
broers historie. Databasen er opre et af hensyn l at vedligehol-
de broer, men historikere, bevaringsfolk og andre interesserede
kan hente ny ge oplysninger i databasen.
Således ses, at den ældste amerikanske bro er fra 1697 og
ligger i Philadelphia. Den er 25 m lang og muret med tre buer.
Selvom der dagligt kører mere end 12.000 køretøjer på broen, er
dens lstand stadig god.
Databasen skabtes ud fra et forskningsprojekt for Long-Term
Bridge Performance (LTBP) hos Federal Highway Administra on.
Det skal hjælpe bro-branchen med bedre at forstå broers yde-
evne. De overordnede mål er at overvåge broer landsdækkende
for at indsamle oplysninger af høj kvalitet over en længere ds-
horisont. De e opnås både ved almindelige manuelle inspek -
oner men også gennem mere avancerede tekniske målinger af
den strukturelle sundhed. For at nå disse mål krævedes et tæt
samarbejde med statens transportafdelinger, den akademiske
verden og industrien.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0042.png
42
Et udtræk fra et anlægsprojekt i 2019 viser, hvor
mange oplysninger et grafisk informa onssystem
kan levere.
Måske kan historiske oplysninger også lægges ind,
men vejes lange udstrækning og deres stadige tek-
niske opdatering giver vanskeligheder.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
43
LTBP InfoBridge-webportalen indeholder flere værktøjer l
en analyse af brodata. Det giver brugerne mulighed for at lagre,
genfinde, formidle, analysere og visualisere data indsamlet gen-
nem statslige, na onale og LTBP-programmers indsats.
Man kan mistænke projektet for at have en skjult poli sk di-
mension: at vise poli kerne, at de amerikanske broers vedlige-
hold er u lstrækkelig, hvorfor de bør bevilge flere penge. Som
forskningsdatabase er den et fund for amerikanske trafikhistori-
kere. Det indeholder dog ikke kvalita ve oplysninger om broers
historiske værdi ud over årstal for opførelse.
Vision: Register over danske broer
Digitaliseringsstyrelsen har den poli k vedrørende offentlige
data, at de i vid udstrækning skal kunne videreanvendes. Der
store mængder data kan have værdi for samfundet på andre om-
råder, end hvor de oprindelig blev skabt.
Det er oplagt at udny e data i de bestående databaser som
f.eks. Danbro. Hvordan det rent prak sk kan foregå må under-
søges nærmere, men mest prak sk ville være, at databasen
blot udvides med ekstra historiske oplysninger koblet op l hver
enkelt bygningsværk. Man kunne tænke sig, at denne del blev
offentlig lgængelig, så både ins tu oner og enkeltpersoner
vil kunne anvende oplysningerne. Måske kunne man også, som
det senere omtales, lade interesserede privatpersoner opdatere
dele af registeret.
Eksisterende registre over danske veje
Der findes over 75.000 km offentlige veje i Danmark. Der findes
intet register over veje, som man vil kunne anvende ved udpeg-
ning af for dsminder. Man skal måske re ere sige, at der findes
mange registre, for hver kommune er ansvarlig for at holde styr
på sine egne veje. Ud over de offentlige veje kommer et ikke ube-
tydeligt antal private veje.
Et af registrene har dog en anseelig størrelse, nemlig det regi-
ster, som er opbygget af Vejdirektoratet. Det markedsføres un-
der produktnavnet ”Vejman”, hvori også andre dele af et totalt
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0044.png
44
Billedet viser, hvorledes en moderne
geografisk database er opbygget. Bru-
gerne kan ”tænde” for de lag, som er
anvendelige for deres projekt.
Måske kan en sådan database få lfø-
jet historiske lag? (foto Vejdirektora-
tet).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
45
vejforvaltningssystem befinder sig. Heri findes alle de statslige
veje registreret, som administreres af Vejdirektoratet.
Der er tale om en omfa ende registrering af forløb og elemen-
ter. Alt er sat på et GIS system, så det er let at se placering af vej-
skilte, asfaltbelægninger og andre fysiske anlæg. Desuden findes
mere ”bløde” oplysninger som antal uheld.
Registeret lbydes også ud fra princippet om indtægtsdækket
virksom l de enkelte kommuner. Herved er vejene fra lidt mere
end halvdelen af landets kommuner også medtaget i registeret.
Som det nævntes under Danbro vil de digitale redskaber blive
udviklet hen mod interna onalt anvendte standardsystemer og
indgå i et fælles system.
Vejdirektoratets Centrale Vej- og S fortegnelse (CVF) indehol-
der administra ve oplysninger om alle veje (stats-, kommune-,
private) og s er, herunder vejnavne og hvem der er vejmyndig-
hed for hver enkelt vejstrækning. CVF indeholder ingen histori-
ske oplysninger.
CPR Vejregister indeholder en komplet fortegnelse over alle
danske veje med en række distriktsopdelinger. Der er registreret
godt 105.000 veje.
Nogle kommuner (deriblandt Gladsaxe) har udarbejdet et vej-
navneregister med oplysninger om bl.a. hvornår en vej er blevet
navngivet og historien bag vejnavnet.
Vil disse registre kunne beny es l bevaringsarbejdet? Det er
helt sikkert, at de i den aktuelle form vil kunne anvendes som en
skabelon for de historiske anlæg. Om de indeholder historiske
data af særlig høj værdi er usikkert. Sam dig er registrene – i
deres nuværende form – ikke beregnet på at give historiske levn
en vægt.
I hvilken udstrækning databasen arkiveres, så oplysningerne
sidenhen kan anvendes ved historiske undersøgelser, er ikke be-
kendt.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0046.png
46
Lokale ildsjæle er nødvendige for at sikre formidling af bevaringsværdige an-
læg. Her indvies i Sorø en informa onstavle og stander for foldere ved et styk-
ke bevaret landevej fra 1700-tallet.
Den lokale gruppe samlede historien i en folder, som besøgende fremover kan
medtage (foto Rolf Lehmann, DN Sorø).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
47
De store effek ve systemer findes ikke om de private veje. Hel-
ler ikke de offentlige s er i skove og natur findes registrerede.
Det er o e her endnu ret uberørte vejføringer findes bevaret.
Vision: Register over danske veje
Det er oplagt at udny e data i de bestående databaser i lighed
med forslaget l et register over historiske broer.
Hvordan det rent prak sk kan foregå må undersøges nærme-
re. Opgaven er imidler d en del mere kompliceret end ved den
rela vt simple database Danbro, da registrene over veje er op-
bygget på en langt mere kompliceret måde. Muligvis gør opbyg-
ningen det også vanskeligt at overskue historiske ændringer e er
opdateringer.
Man kan naturligvis tænke sig, at også databasen over veje og
lsvarende anlæg blev offentlig lgængelig, så både ins tu oner
og enkeltpersoner vil kunne anvende oplysningerne. Måske skal
en opdatering ske, som det senere omtales fra registreringen af
den norske bevaringsplan, gennem et tæt samarbejde med de
aktuelle vejmyndigheder, og man kunne også, som det senere
omtales, lade interesserede privatpersoner opdatere basen. Især
de privat ejede veje vil kræve en særlig indsats.
Hjælp fra lokale ildsjæle
Lokale ildsjæle er en nødvendighed, når historie skal reddes og
formidles. Det har Vejhistorisk Selskab mange eksempler på om-
kring bevaring af for dsminder.
Eksempel Sorø
Et af de større projekter var formidlingen af et unikt stykke fredet
landevej i Sorø. Krebshusalléen, som er en chaussé fra 1780’erne,
blev fredet lbage i 1965, men hvad det var, fremgik ikke, hvis
man kørte forbi.
Takket være en lokal indsats, findes nu en informa onstav-
le, og der blev udarbejdet en folder l reklame for vejstykket.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0048.png
48
“Danmark set fra lu en” er et af Det Kongelige Biblioteks succesfulde projekt
med crowdsourcing, hvor brugere hjælper med at placere lu billeder på et
danmarkskort.
Til eksempel er mere end 1.500.000 skråfotos blevet placeret af frivillige hjæl-
pere. Billedet viser placering af lu billeder ved Korsør Havn.
Crowdsourcing er oplagt at anvende over for kortlægning af landets mange
veje og broer.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
49
Vejstykket havde llige en unik funk on i den ene ende, hvor en
runding endnu kan ses, hvor da dens vognmænd udvekslede va-
rer i perlekæden af transport med hestevogne over landet.
Arbejdet udførtes af Sorø Kommune, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Lokalhistorisk Arkiv for Sorø og Omegn og Sorø
Bevaringsforening i samarbejde med Vejhistorisk Selskab.
Eksempel crowdsourcing
I den historiske verden har crowdsourcing eller med et mere
dansk ord, brugergenereret indhold, vist sin store bere gelse.
Således har Landsforeningen l bevaring af Foto og Film jævnligt
på sine møder vist hvorledes privatpersoner kan iden ficere lu -
fotos placering i landskabet hos Det Kongelige Bibliotek, og hvor
forbipasserende kan hjælpe Københavns Museum med billeder
og kommentarer.
Projekter af denne type skal forberedes nøje, så de højeste
kvalitetskrav opfyldes. Man kunne tænke sig et samarbejde med
lokale museer og arkiver, Danmarks Naturfredningsforening, be-
varingsforeninger m.fl., således at registrene opdateredes lokalt.
Et besøg på alle landets bygningsværker eller veje vil være meget
omkostningsfuldt, hvis det skal udføres fra centralt hold. Lokale
ildsjæle vil sikkert være med l at supplere den lokale historie på
det lokale museum eller lokalhistoriske arkiv.
Center for dokumenta on og informa on
Vi foreslår et center, som i løbet af en periode på syv år opbygger
den nødvendige viden på området den vejbaserede infrastruktur.
Af prak ske årsager afgrænses arbejdet l 1865-1965, så den
væsentligste periode dækkes.
Resultat e er syv år

Kulturministeriet kan få en op mal rådgivning l udpeg-
ning af for dsminder fra den vejbaserede infrastrukturs.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0050.png
50
Raadvad - Nordisk center l bevarelse af håndværk 1989-2004 er en model l,
hvorledes et center kan blive en vig g ins tu on i bevaringsarbejdet. Mange
bygninger landet over vedligeholdes med respekt for de gamle håndværk tak-
ket være centerets viden. Raadvad Centeret er et kendt navn.
Centeret er i dag en privat virksomhed ejet af et udenlandsk selskab og drives
under navnet Center for Bygningsbevaring.
Et center for vejsektorens infrastruktur e er 1865 kræver - ud over kunnen fra
mange håndværk - sam dig en omfa ende viden om videnskabelige forhold
(foto Lars Plougmann CC BY-SA 2.0).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
51

Kommuner, entreprenører og statsins tu oner kan få en
kvalificeret hjælp, når de skal restaurere eller ombygge et
bestående anlæg.

Befolkningen vil kunne få en klar forståelse for værdien af
for dsminder, og hvorledes man som borger kan bidrage
l bevaring
De skabte redskaber

en fuldstændig og opdateret oversigt over danske broer,
deres konstruk on, historie og betydning

en fuldstændig og opdateret oversigt over danske veje og
vejanlægs historie, konstruk on og betydning

et kendskab l den interna onale forskning i den landba-
serede infrastruktur

kendskab l alle udlandets erfaringer i bevaring af infra-
strukturens anlæg

en dansk forskning i danske broer og veje – inklusiv de
mange mindre veje og broers betydning

rådgivning ved telefontjeneste og udbygget hjemmeside
omkring bevaring og repara oner

opsøgende informa onstjeneste – uds lling ved Organi-
sa onen Danske Museers årlige faglige orienteringsmø-
de, vejbranchens årlige konferencer Vejdage og Brodag,
og forskningsverdens Trafikdage på Aalborg Universitet.
Rammer

En dsbegrænset ins tu on på syv år (så de bedste folk
kan lkny es)

En bemanding på syv personer l at etablere et totalt re-
gister over danske veje og broer og formidling af viden
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0052.png
52
Mange års forskning og organisatoriske forberedelser resulterede i 2002 i en
na onal bevaringsplan for norske vejrelaterede kulturminder.
Forudsætningen var et velfungerende Norsk vegmuseum i lknytning l Sta-
tens vegvesen. De fleste landes vejmuseer hører under den na onale vejorga-
nisa on. Det princip afskaffedes herhjemme, da Danmarks Vej- og Bromuse-
um mistede sine bevillinger fra Trafikministeriet i 2012.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
53
o
Ingeniør - l at give den tekniske basis
o
Kulturhistoriker – l at give de samfundsmæssige
sammenhænge
o
Geograf – l at give den rumlige forståelse
o
Datama ker – l at håndtere de opdaterede re-
gistre
o
Formidler – l at sikre spredning af viden
o
Organisator – l at sikre eksterne samarbejde
o
Administrator – l at klare korrespondance, regn-
skab

Tre phd. studerende l at dække udyrkede områder
o
danske broers konstruk onshistorie
o
danske vejes konstruk onshistorie
o
den vejbaserede infrastrukturs kulturhistorie
Syvårsplan
2023 organisa onen sæ es på plads; phd. s llinger opslås
2024 forskning starter; interna onale kontakter opdyrkes
2025 databasers konstruk on fastlægges, kontakt l områdets
aktører
2026 start på opdatering af databaser – herunder en folkelig
crowdsourcing
2027 forskningen formidles
2028 opsøgende informa onstjeneste
2029 evaluering
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0054.png
54
Det er en stor opgave at få en detaljeret vurdering af landets mere end 75.000
km vej og antagelig meget mere end 30.000 broer.
De mange forskellige dele af infrastrukturen skal vurderes af eksperter på for-
skellige områder, og deres bevaringsværdige værdi kan vurderes ud fra mange
synsvinkler.
Måske skal der udvikles et vurderingssystem i lighed med SAVE-systemet for
bygninger.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
55
Ledelse og organisering
Ins tu onen skal være en stærk organisa on, således at den kan
håndtere sin tosidede poli k: at have en tæt forbindelse med de
prak ske ins tu oner, som både leverer informa oner, og som
sam dig er modtagere af den opsamlede viden. Til eksempel vil
en tæt kontakt l de danske museer være nødvendig, idet de vil
kunne formidle kontakt l de lokale ildsjæle. Omvendt vil muse-
erne fremover a age den opbyggede viden.
Den tæ e kontakt skal altså kunne ske gennem en organise-
ring, som er mere handlingsre et end en ”s llesiddende” besty-
relse normalt er.
Forslag l deltagere:







Vejbranchen (Vejdirektoratet, kommuner, ingeniør- og entreprenørvirksomheder)
Slots- og Kulturstyrelsen
Organisa onen Danske Museer
Konservatorskolen
Danske universiteter
Danmarks Turistråd
Dansk Vejhistorisk Selskab, Dansk Teknologihistorisk Selskab, Selskabet l Bevaring af
Industrimiljøer
Økonomi
Den foreslåede organisa on vil naturligvis kræve en sikker øko-
nomi. I alt vil et årligt budget på knap 10 mio. kunne dække af-
lønning. Heri regnes med den forudsætning, at ins tu onen kan
få lokaler hos en centralt beliggende ins tu on, så udgi er l
rejser og dsforbrug minimeres. Hvis ins tu onen sam dig har
en interesse i området, vil udgi erne l lokaler minimeres.
Honorering af de tre forskere er en større udgi , og her vil
honorering via Kulturministeriets Forskningsudvalg være en
mulighed. Det kræver naturligvis, at ins tu onen i forvejen har
en stærk faglig ansvarlig forsker ansat. De phd. studerende skal
sam dig hver være lkny et et universitet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0056.png
56
Tidsskri et Vejhistorie udgivet af Dansk Vejhistorisk Selskab er landets eneste
dsskri dedikeret vej- og brohistorie.
Tidsskri et indeholder forskningsbaserede ar kler om alle historiske perioder.
Hovedvægten er den danske historie, og enkelte vig ge udenlandske bidrag
bringes lejlighedsvis. Anmeldelser af danske bøger og vig ge udenlandske ud-
givelser holder læserne opdateret på højeste niveau.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
57
Bilag
Dansk Vejhistorisk Selskab
Selskabet blev s et i 1982 med formål at fremme interessen for
den historiske udvikling af Danmarks veje og deres brug ud fra
samfundsmæssige og tekniske synspunkter.
Formålet søges realiseret ved indsamling og registrering af
effekter samt kortlægning og bevaring af historisk interessante
vejstrækninger og bygværker. Der samarbejdes i den forbindelse
med andre relevante ins tu oner, selskaber og personer samt
ved kontakt med lsvarende ins tu oner i de andre nordiske
lande.
Selskabet udgiver det populærvidenskabelige dsskri Vej-
historie med to udgivelser om året. Alle historiske perioder be-
handles ligesom en bred kreds af emner. Tidsskri et bringer des-
uden anmeldelser af den nyeste li eratur på området.
Selskabet formidler viden om vejhistorie l alle interesserede
på sin hjemmeside, facebookside og i nyhedsbreve.
Løbende a oldes møder om transporthistoriske emner. Årligt
afvikles et eller flere ekskursioner l interessante anlæg. O e
foregår ekskursionerne i udlandet, hvor en større kreds besøger
vedkommende lands vig gste anlæg.
Selskabet har et forskningsudvalg, som arbejder med de histo-
riske emner på højt akademisk niveau. Desuden findes et udvalg
omkring milesten, hvis medlemmer ak vt registrerer milesten og
bidrager med deres bevaring, restaurering og formidling.
Som nævnt andetsteds udfører selskabet en omfa ende råd-
givningsvirksomhed for ins tu oner og private.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0058.png
58
Norsk vegmuseum på Hunderfossen i Lullehammer er et av Norges største
tekniske industrielle museumsanlæg. Det består af tre museer og en stor mu-
seumspark med samlinger og uds llinger ude og inde (foto: Ole A. Flatmark/
Norsk vegmuseum).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
59
Norske vegmuseum og den norske verneplan
Vores mindre nordiske naboland Norge har prioriteret vejtrans-
portens historie højt. Her findes det velfungerende Norsk veg-
museum, som forvalter det historiske arbejde ved statens veje,
broer og andre vejrelaterede kulturminder.
Tilbage i 1997 fik Statens vegvesen (modsvarer vores Vejdirek-
toratet) l opgave at udarbejde en værneplan i samarbejde med
Riksan kvaren. Mere end 100 personer var med l at registrere
og kortlægge mere end 1.000 vejminder. Her valgtes i 2002 et re-
præsenta vt og prioriteret udvalg på 97 vejhistoriske miljøer og
173 enkeltobjekter – heraf nye fra 1999. Ud fra denne anbefaling
er Riksan kvaren begyndt at frede. I 2009 var mere end 40 broer,
40 veje og 19 vejrelaterede bygninger fredet. Sideløbende bliver
anlæg restaureret l glæde for landets beboere og for turister.
Det store arbejde er lykkedes takket være Norsk vegmuseum.
Det er et etatsmuseum for Statens vegvesen åbnet i 1992. Fra at
være et museum for historien om vej- og vejanlægget i Norge har
Norsk vegmuseum også etableret Norsk klippesprængningsmu-
seum og det norske Køretøjshistoriske Museum. Alle faciliteter
er samlet ved Hunderfossen nord for Lillehammer.
Museet er et na onalt museum, der arbejder med at kort-
lægge, restaurere og forvalte en lang række gamle veje og broer
rundt i Norge. Museet forsker i og formidle de spor af dligere
trafik, der er en del af den fælles kulturarv. Museet samarbejder
med Riksan kvaren, amtskommuner, kommuner og private for
at opnå de e.
Museet rummer magasiner, pakhuse, arkiver, fotoarkiver, fag-
biblioteker og værksteder. I museumsparken findes en række
bygninger med betydning for dagligdagen langs vejene, såsom
rutebilsta on, landhandel, tanksta on og vejfogedbolig. Her ud-
s lles også mange maskiner, der har været brugt l vejbyggeri og
stensprængning.
Alle museumsbygningerne ligger i gåafstand fra hinanden og
der er let adgang fra parkeringspladsen l vejmuseet og køretøjs-
museet. Vejmuseet og Køretøjsmuseet har åbent hele året, mens
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0060.png
60
Store flo e planer med Danmarks største arkitekt, en flot og trafikalt central
beliggenhed faldt desværre l jorden på grund af uheldige begivenheder. Dan-
marks Vejmuseum eksisterede kun 1991-1996.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
61
Fjeldsprængningsmuseet er åbent om sommeren.
Foruden museerne ved Hunderfossen har Norsk vegmuseum
flere regionale faciliteter og uds llingsmagasiner andre steder i
landet.
Danmarks Vejmuseum
I 1970’erne blev det klart, at ingen museer i landet tog sig af vej-
og brohistorien. Sam dig skete en kra ig mekanisering, hvor
mange redskaber blev ersta et af nye. Værkstederne ved lan-
dets forvaltninger havde disse redskaber liggende, og medarbej-
derne syntes, at det var forkert at smide de historiske genstande
ud. Man begyndte derfor rundt omkring at skabe små samlinger.
I 1979 s edes Danmarks Vejhistorisk Samling e er drø elser
mellem Vejdirektoratet, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Ingeniørakademi, industrien og amterne. Roskilde Museum hjalp
med l at registrere samlingerne. Dansk Vejhistorisk Selskab var
med l at drive udviklingen, og i 1991 så et egentligt museum
dagens lys, Danmarks Vejmuseum.
En stor og flot vision skulle realiseres. Det skulle være et kom-
bineret velkomstcenter for rejsende, en motorvejsrestaurant,
forretning og museum. Placeringen blev tæt på vandkanten på
Farø ud for den smukke bro. Bygningen var tegnet af landets fø-
rende arkitekt, Henning Larsen. I en nærliggende by fik museet
magasiner i en dligere sa sta on. Alt tegnede lovende.
Imidler d kuldsejlede projektets økonomiske basis. Centrale
sponsorer trak deres lovede store bidrag, fordi branchens øko-
nomi uventet forværredes. Museets bestyrelse forsøgte at redde
museet ved kun at opføre halvdelen af bygningen. Det hjalp ikke.
Hverken museet eller restauranten havde lstrækkelig med plads
l deres ak viteter. Derved kunne de store udgi er l byggeriet
ikke afdrages, og i 1996 endte museet i landets hid l største mu-
seumskonkurs. Samlingen blev sat l salg, hvor det dog lykkedes
at redde de fleste genstande ud af konkursboet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0062.png
62
Danmarks Vej- og Bromuseum opførte en
moderne uds llingsbygning. Den færdige
bygning fik dog kun en kort leve d med ud-
s lling, da museet lukkede e er kun 18 må-
neders uds llinger (foto Chris ne Lcl).
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
63
Danmarks Vej- og Bromuseum
E er Danmarks Vejmuseums konkurs fly ede den samlinger l
lfældige lagre for i 1999 at ende på Holbæk Kasernes tidligere
ridehus s llet l rådighed af Forsvarets Bygningstjeneste.
De herreløse samlinger fik en ejer, da Danmarks Vej- og Bro-
museum blev etableret i 2003. Folke nget beslu ede ved en
trafika ale at bevilge midler l museets dri på ca. 2�½ mio. om
året. I 2004 valgte det daværende Trafikministerium at lægge
museet i Nyvang ved Holbæk. Beliggenheden blev valgt på grund
af synergieffekten med det nærliggende oplevelsescenter An-
delslandsbyen.
Museet kom i funk on oktober 2005 med at indre e uds l-
ling, udgive en bog om landevejenes historie, udarbejde hjem-
meside med meget fagligt informa vt materiale og lave ak vi-
teter rundt omkring med Det Rullende Museum. Museet kunne
ikke rykke ind i et eksisterende byggeri, hvorfor museet må e
bygge nyt. I 2010 stod bygningen færdig, og i juni 2011 indviedes
det af transportminister Hans Chris an Schmidt.
Der skete imidler d et regeringsski e, og i marts 2012 med-
delte den nye transportminister, at museets bevilling på Finans-
loven bor aldt fra 2013, fordi museumsdri ikke var en kerneop-
gave i Transportministeriet.
Bestyrelse og ledelse forsøgte at finde andre finansieringsmu-
ligheder men uden held, og det beslu edes at afvikle museet.
Uds llingen lukkede 31. august 2012 e er at have været åben i
14 måneder (o e måneder, hvis ferier fratrækkes). Det offentli-
ges tab ved at a ænde det nybyggede hus beløb sig l 10 mio.
kr.
Afvikling af museets samling af museumsgenstande skete ved
at lbyde genstandene l andre museer. En stor del, antagelig
størsteparten, blev ikke afsat, og i stedet blev det lbudt diverse
foreninger eller giverne inden der evt. foretoges kassa on. Disse
dele vil antagelig på sigt uigenkaldeligt forsvinde.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 355: Jørgen Burchardt, tidl. dir. i Vejdirektoratet fremsender hvidbog Center for dokumentation og information "Den vejbaserede infrastruktur 1865-1965"
2563562_0064.png
64
Dansk Vejhistorisk Selskab
c/o Vejdirektoratet,
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal,
1577 København V.
[email protected]
www.vejhistorie.dk