Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 353
Offentligt
2563558_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
RAPPORT
Danske produktionsselskabers
efterspørgsel på production designere
Udarbejdet af Why Consulting for Den Danske Filmskole og Danske Scenografer
December 2021
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
1 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
INDHOLD
1. Forord .......................................................................................................................................... s. 3
1.1 Baggrund.................................................................................................................................... s. 3
1.2 Metode ....................................................................................................................................... s. 3
2. Sammenfatning ............................................................................................................................ s. 4
3. Spørgeskemaundersøgelse ........................................................................................................... s. 6
3.1 Repræsentativitet........................................................................................................................ s. 6
3.2 Efterspørgsel på production designere........................................................................................ s. 8
3.3 Konsekvenser ved mangel på production designere.................................................................. s. 11
3.4 Behov for en ny production design-uddannelse? ...................................................................... s. 13
4. Kvalitative interviews ................................................................................................................ s. 15
4.1 Stort pres på dansk film ............................................................................................................ s. 15
4.2. Dansk films position vil blive svækket uden en ny uddannelse .............................................. s. 15
4.3 Dansk film vil blive dyrere uden en ny uddannelse ................................................................. s. 16
4.4 En ny uddannelse bør ligge på Den Danske Filmskole ............................................................ s. 16
4.5 En ny uddannelse bør være mere praksisnær ........................................................................... s. 17
4.6 En ny uddannelse både have fokus på både det analoge og digitale ........................................ s. 17
5. Tak til ......................................................................................................................................... s. 18
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
2 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
1. Forord
Rapporten er en analyse af danske produktionsselskabers efterspørgsel på produciton designere. En
production designer er med til at skabe en produktions visuelle fortælling og udtryk i samspil med
bl.a. producent, instruktør og fotograf.
Rapporten er bestilt af Den Danske Filmskole og Danske Scenografer og udført af
konsulentbureauet Why Consulting.
1.1 Baggrund
I 2016 blev det på grund af besparelser besluttet at nedlægge den treårige bachelor og toårige
kandidatuddannelse Production Design på Det Kongelige Akademi. I sommeren 2021 afsluttede de
sidste studerende uddannelsen, som nu er lukket.
Beslutningen om at nedlægge Production Design-uddannelsen mødte kritik i branchen i 2016.
Winca Wideman, daværende rektor på Filmskolen, udtalte til filmmagasinet Ekko, at ”vi risikerer,
at danske film og tv-serier bliver kedeligere at se på i fremtiden”, mens Piv Bernt, daværende
dramachef på DR i samme artikel udtalte, at ”om fem til ti år får vi et problem, hvis ikke vi har en
professionel uddannelse inden for dette fag,”
Den Danske Filmskole og Danske Scenografer ønsker på den baggrund at afdække, om der er
behov for at oprette en ny Production Design-uddannelse under Den Danske Filmskole.
Konsulentbureauet Why Consulting har derfor lavet en undersøgelse af de danske
produktionsselskabers efterspørgslen på production designere.
1.2 Metode
Analysen baserer sig på en spørgeskemaundersøgelse blandt produktionsselskaber i Danmark, der
producerer spillefilm, serier, dokumentar og animation. Spørgeskemaet er sendt ud via e-mail til
besvarelse i perioden 5.-15. oktober. Spørgeskemaet er sendt til 110 produktionsselskaber –
herunder samtlige medlemmer af Producentforeningen. 38 har besvaret undersøgelsen, hvilket giver
en svarprocent på 35 procent.
Produktionsselskaberne, der har besvaret undersøgelsen, fordeler sig pænt inden for både spillefilm,
tv-serier, dokumentar og animation, samt størrelse målt på forventet omsætning i indeværende
regnskabsår. Det vurderes derfor, at undersøgelsen er repræsentativ.
Derudover er der blevet foretaget 5 kvalitative interviews med udvalgte brancheaktører i perioden
1.-26. november. Formålet med interviewsene har været at kvalificere spørgeskemaundersøgelsens
resultater.
De interviewede interessenter er Jørgen Ramskov, direktør Producentforeningen; Anders
Engelbrecht, direktør Spekta; Katrine Vogelsang, Fiktionschef TV 2; Stinna Lassen, CEO og
producer Uma Film; og Søren Balle, filminstruktør.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
3 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2. Sammenfatning
De fleste produktionsselskaber benytter sig af production designere på deres produktioner. Mere
end 9 ud af 10 svarer således, at de har gjort brug af production designere, mens 7 ud af 10 svarer,
at de benytter sig af production designere hver gang eller ofte.
Næsten 4 ud af 10 svarer, at de hver gang eller ofte oplever, at de ikke kan finde kvalificerede
production designere. Flere produktionsselskaber gør opmærksom på, at de danske production
designere er dygtige, men at der er mangel på dem.
Ifølge produktionsselskaberne er udfordringen med at rekruttere kvalificerede production designere
blevet større de seneste år på grund af en stigende efterspørgsel. Mere end halvdelen af
produktionsselskaberne svarer, at deres behov for production designere er steget de seneste år, mens
6 ud af 10 svarer, at de er helt eller delvist enige i, at de aktuelt ikke kan finde kvalificerede
production designere. Flere producenter fortæller, at de derfor bliver nødt til at søge i udlandet for
at finde de nødvendige medarbejdere.
Næsten 8 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de forventer, at deres behov for production
designere vil stige i fremtiden. Flere af de produktionsselskaber, der ikke selv forventer et øget
behov, uddyber, at den generelle efterspørgsel betyder, at det bliver sværere at finde de nødvendige
production designere, og at der derfor er brug for flere production designere i fremtiden.
Ifølge produktionsselskaberne er konsekvenserne ved manglen på production designere, at
produktionerne risikerer at blive både dyrere og dårligere.
Næsten 4 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de har oplevet, at mangel på kvalificerede
production designere er gået ud over en produktions kvalitet. 9 ud af 10 svarer desuden, at de er helt
enig eller delvist enig i, at det vil gå ud over kvaliteten af deres produktioner, hvis der i fremtiden er
manglen på kvalificerede production designere.
4 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de har oplevet, at mangel på kvalificerede production
designere er gået ud over en produktions økonomi. 8 ud af 10 produktionsselskaber svarer desuden,
at de er helt enig eller delvist enig i, at det vil gå ud over økonomien af deres produktioner, hvis der
i fremtiden er manglen på kvalificerede production designere.
Ifølge produktionsselskaberne er der derfor brug for en ny production design-uddannelse. Næsten 9
ud af 10 svarer således, at de er helt enig eller delvist enig i, at der er behov for at have en
production design-uddannelse i Danmark, hvis deres produktionsselskabs behov skal dækkes i
fremtiden.
Mere end 95 procent alle produktionsselskaber svarer desuden, at de er helt eller delvist enige i, at
det er vigtigt, at studerende på production design indgår i tæt samarbejde med studerende på
linjerne: producer, instruktør, manuskript, fotograf, klipper og tonemester, så de får et fælles sprog
og kendskab til hinandens arbejds- og ansvarsområder.
De fem interviewede interessenter bekræfter behovet for en ny production design-uddannelse og
peger på, at det vil betyde dyrere ud dårligere film.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
4 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
Interessenterne peger på, at det både vil gå ud over dansk fims anseelse i udlandet og betyde, at
internationale tjenester fremover vil fravælge danske producenter.
Interessenterne understreger, at en ny production design-uddannelse bør ligge på Den Danske
Filmskole, da det er afgørende, at de studerende indgår i et tæt samarbejde med de studerende på de
øvrige filmuddannelser.
Der fremhæves desuden, at uddannelsen bør være mere praksisnær, tættere kontrakt til
professionelle branche og have større fokus på for eksempel ledelse og økonomistyring end den
tidligere uddannelse, der lå under Det Kongelige Akademi.
Endelig nævnes det, at digitaliseringen har forandret måden man skaber film på, og at fremtidens
production designere derfor både skal kunne designe analogt og digitalt.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
5 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0006.png
3. Spørgeskemaundersøgelse blandt alle danske produktionsselskaber
I dette afsnit kigger vi på undersøgelsens repræsentativitet.
3.1 Repræsentativitet
Analysen baserer sig på svar fra i alt 38 ud af 110 produktionsselskaber, der producerer spillefilm,
serier, dokumentar og animation. Det giver en svarprocent på 35 procent.
Figur 1: Hvilke genrer arbejder vores produktionsselskab overvejende med? (Det er muligt at
sætte flere krydser).
100%
75%
50%
25%
0%
Spillefilm (fiktion)
Serier (fiktion)
Dokumenter
Animation
64,7%
64,7%
32,4%
20,6%
2,9%
Ved ikke
Produktionsselskaberne, der har besvaret undersøgelsen, fordeler sig pænt inden for både spillefilm,
tv-serier, dokumentar og animation. Mere end 6 ud af 10 angiver, at de overvejende arbejder med
spillefilm (fiktion) eller serier (fiktion). 3 ud af 10 arbejder overvejende med dokumentar, mens 2
ud af 10 overvejende arbejder med animation.
Det vurderes, at undersøgelsen er repræsentativ for produktionsselskaber inden for alle genre
spillefilm, tv-serier, dokumentar og animation.
Figur 2: Produktionsselskabets forventede omsætning i indeværende regnskabsår?
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
6 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
Produktionsselskaberne, der har besvaret undersøgelsen, fordeler sig pænt, når vi ser på størrelse
målt på forventet omsætning i indeværende regnskabsår. Knap hver fjerde angiver, at deres
forventede omsætning er mellem 25-50 mio. kr. Knap 2 ud af 10 angiver deres forventede
omsætning til at være henholdsvis 5-10 mio. kr., 10-25 mio. kr. og 50 mio. kr. eller derover. Hvert
syvende produktionsselskab angiver deres forventede omsætning til at være mellem 1-5 mio. kr.,
mens knap 1 ud af 10 forventer en omsætning på under 1 mio. kr.
Det vurderes, at undersøgelsen er repræsentativ for produktionsselskaber inden for alle størrelser
målt på forventet omsætning i indeværende regnskabsår.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
7 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0008.png
3.2 Efterspørgsel på production designere
I dette afsnit kigger vi på produktionsselskabernes efterspørgsel på production designere.
Figur 3: Vores produktionsselskab benytter production designere på vores produktioner
Mere end 9 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de benytter sig af production designere. 7 ud af
10 svarer, at de benytter sig af production designere hver gang eller ofte.
Flere producenter understreger, at production designere er af afgørende betydning for deres
produktioner.
En producent kalder production designere for ”uundværlige”, mens en anden udtaler, at
”produktionsselskabet til enhver tid vil have en produktionsdesigner tilknyttet de enkelte projekter
for at sikre kvaliteten af det endelige produkt.”
Figur 4: Vores produktionsselskab oplever, at vi ikke kan finde kvalificerede production
designere
Mere end 9 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de har oplevet ikke at kunne finde kvalificerede
production designere. Næsten 4 ud af 10 svarer, at de hver gang eller ofte oplever, at de ikke kan
finde kvalificerede production designere.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
8 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0009.png
Flere producenter gør opmærksom på, at de danske production designere er dygtige, men at der er
mangel på dem.
”Der er mange dygtige production designere, men der mangler en del”.
Figur 5: Vores produktionsselskab oplever aktuelt, at vi ikke kan finde kvalificerede
production designere
6 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de er helt eller delvist enige i, at de aktuelt ikke kan finde
kvalificerede production designere.
Figur 6: Vores produktionsselskab oplever, at vores behov for production designere er steget
de seneste år
Mere end halvdelen af produktionsselskaberne svarer, at deres behov for production designere er
stedet de seneste år.
Der er således en stigende efterspørgsel på production designere, og flere producenter fortæller
derfor, at de bliver nødt til at søge i udlandet for at finde de nødvendige medarbejdere.
”Vi kan oftest finde produktionsdesignere, men vi må søge i udlandet for at finde dem”
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
9 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0010.png
Figur 7: Vores produktionsselskab forventer, at vores behov for production designere vil stige
i fremtiden
Næsten 8 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de forventer, at deres behov for production
designere vil stige i fremtiden.
Flere af de produktionsselskaber, der ikke selv forventer et øget behov, uddyber, at den generelle
efterspørgsel betyder, at det bliver sværere at finde de nødvendige production designere, og at der
derfor er brug for flere production designere i fremtiden.
”Vores behov stiger ikke, men der er flere og flere produktioner i gang generelt, og derfor er der
brug for flere production designere”.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
10 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0011.png
3.3 Konsekvenser ved mangel på production designere
I dette afsnit kigger vi på, hvilke konsekvenser produktionsselskaberne oplever, når de ikke kan
finde kvalificerede production designere.
Figur 8: Vores produktionsselskab har oplevet, at mangel på kvalificerede production
designere er gået ud over en produktions kvalitet
Næsten 4 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de har oplevet, at mangel på kvalificerede
production designere er gået ud over en produktions kvalitet.
Figur 9: Det vil gå ud over kvaliteten af vores produktionsselskabs produktioner, hvis der i
fremtiden er manglen på kvalificerede production designere
9 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de er helt enig eller delvist enig i, at det vil gå ud over
kvaliteten af deres produktioner, hvis der i fremtiden er manglen på kvalificerede production
designere.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
11 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0012.png
Figur 10: Vores produktionsselskab har oplevet, at mangel på kvalificerede production
designere er gået ud over en produktions økonomi
4 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de har oplevet, at mangel på kvalificerede production
designere er gået ud over en produktions økonomi.
Figur 11: Det vil gå ud over økonomien på vores produktionsselskabs produktioner, hvis der i
fremtiden er mangel på kvalificerede production designere
8 ud af 10 produktionsselskaber svarer, at de er helt enig eller delvist enig i, at det vil gå ud over
økonomien af deres produktioner, hvis der i fremtiden er manglen på kvalificerede production
designere.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
12 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
2563558_0013.png
3.4 Behov for en ny production design-uddannelse?
I dette afsnit kigger vi på, om produktionsselskaberne ser et behov for at oprette en ny production
design-uddannelse.
Figur 12: Der er behov for at have en Production Design-uddannelse i Danmark, hvis vores
produktionsselskabs behov skal dækkes i fremtiden
Næsten 9 ud af 10 svarer, at de er helt enig eller delvist enig i, at der er behov for at have en
Production Design-uddannelse i Danmark, hvis deres produktionsselskabs behov skal dækkes i
fremtiden.
Et produktionsselskab uddyber, at
”Danmark bør selvfølgelig have en production design-
uddannelse, da det er en af de vigtigste hovedfunktioner på en film”.
Et andet produktionsselskab tilføjer, at
”vi har absolut behov for en production design-uddannelse i
Danmark, hvis vi vil sikre, at industrien ikke er afhængig af udenlands arbejdskraft”.
Figur 13: Det er vigtigt, at studerende på production design indgår i tæt samarbejde med
studerende på linjerne: producer, instruktør, manuskript, fotograf, klipper og tonemester, så
de får et fælles sprog og kendskab til hinandens arbejds- og ansvarsområder
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
13 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
Næsten alle produktionsselskaber er helt eller delvist enige i, at det er vigtigt, at studerende på
production design indgår i tæt samarbejde med studerende på linjerne: producer, instruktør,
manuskript, fotograf, klipper og tonemester, så de får et fælles sprog og kendskab til hinandens
arbejds- og ansvarsområder.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
14 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
4. Kvalitative interviews
Spørgeskemaundersøgelsen blandt landets produktionsselskaber viser, at der er aktuel mangel på
production designere, og at efterspørgslen forventes at stige i fremtiden. Produktionsselskaberne
efterlyser derfor en ny uddannelse i production design og understreger vigtigheden af, at den nye
uddannelse bør indgå i tæt samarbejde med linjerne: producer, instruktør, manuskript, fotograf,
klipper og tonemester.
I dette afsnit har vi interviewet fem centrale aktører i branchen om behovet for en ny production
design-uddannelse, samt krav til, hvad en ny uddannelse eventuelt bør indeholde.
4.1 Stort pres på dansk film
Interessenterne fortæller, at dansk film de seneste år er kommet under et massivt pres på grund
stigende efterspørgsel på danske filmfolk. Ifølge interessenterne har det øger det generelle behov
for at uddanne og efteruddanne filmfolk i Danmark.
” ”De store streamingtjenester som Netflix, HBO og Viaplay støvsuger en meget stor del af
arbejdskraften. Samtidig har de danske broadcastere, bla. DR og TV2, øget antallet af produktioner
markant de seneste år. Det sætter hele den danske filmbranche under et massivt pres.” - Søren Balle,
instruktør.
Interessenterne forklarer, hvordan filmbranchen i dag er karakteriseret ved, at mange ikke er
uddannet inden for deres felt. De ser derfor på et stort behov for en professionalisering af hele
branchen.
”En meget stor andel af filmarbejderne er ikke traditionelt uddannet til de funktioner, de arbejder i.
Det skyldes, at sådanne uddannelser ikke findes. Der er et stort behov for en professionalisering af
hele branchen, og det kræver, at vi uddanner flere filmfolk, og at de enkelte produktioner tager
ansvar for at lære den nye generation af filmfolk op.” - Søren Balle, instruktør.
4.2 Dansk films position vil blive svækket uden en ny uddannelse
Interessenter bekræfter billedet af en stigende efterspørgsel på production designere, og uddyber, at
det især gælder inden for tv-serier.
”Markedet er eksploderet, og behovet for production designere er blevet større ligesom tilfældet er
for de øvrige A-funktioner. Det gælder i særdeleshed på tv-serie, hvor production designeren er helt
afgørende. På tv-serier er production designeren gennemgående i modsætning til de øvrige A-
funktioner, der hyres ind til de enkelte afsnit”. - Stinna Lassen, CEO og producer Uma Film.
Ifølge interessenterne er der derfor et stort behov for en ny production design-uddannelse og der
peges på, at det vil gå ud over kvaliteten af dansk film og dansk films anseelse i udlandet, hvis der
ikke oprettes en ny uddannelse.
”Der er et kolossalt behov for en ny production design-uddannelse. Uden en ny uddannelse i
production design vil dansk films position blive svækket. Vi vil ikke kunne producere ligeså gode
film og serier, hvilket vil kunne ses på biograflærredet, samt medføre at internationale tjenester vil
fravælge danske producenter” - Jørgen Ramskov, direktør Producentforeningen.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
15 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
”Hvis der ikke oprettes en ny uddannelse for production design, vil konsekvensen være, at vi i
Danmark får dårligere og dyrere film. Det vil gå ud over det danske publikum og dansk films
anseelse i udlandet”, Katrine Vogelsang, Fiktionschef, TV 2.
4.3 Dansk film vil blive dyrere uden en ny uddannelse
Det understreges desuden, at produktionen af danske film og serier vil blive dyrere uden dygtige
production designere.
For det første risikerer man, at der blive truffet flere forkerte valg i præproduktionen, hvilket vil
fordyre produktionen.
”For filmbranchen er der i allerhøjeste grad god økonomi i at have dygtige production designere. Jo
bedre gennemtænkt koncept og planlægning, desto mindre risiko er der nemlig for at spilde tid og
ressourcer på forkerte valg”, Katrine Vogelsang, Fiktionschef, TV 2.
For det andet har digitaliseringen gjort det muligt at skabe hele universer digitalt, hvilket gør det
nemmere at planlægge scener og skud. Meget af det arbejde, der tidligere foregik i postproduktion,
er derfor rykket frem i præproduktionen. Uden dygtige production designere vil man ikke kunne
drage fordel af den nye teknologi, hvilket ifølge interessenterne både vil fordyre produktionen og
betyde, at internationale tjenester vil fravælge danske producenter.
”Hvis vi i Danmark ikke kan producere på den måde, vil det fordyrer produktionerne og betyde, at
internationale tjenester fravælge danske producenter.” - Jørgen Ramskov, direktør
Producentforeningen.
For det tredje peges der på, at visuelt veldesignede film og serier har en længere levetid. Dårligere
visuel kvalitet giver derfor ikke blot en dårligere seeroplevelse, men vil også forkorte danske film
og serier levetid.
”Production designeren er afgørende for en films visuelle kvalitet, men også for en films levetid, da
visuelt veldesignede film har en længere levetid.” - Anders Engelbrecht, direktør Spekta.
4.4 En ny uddannelse bør ligge på Den Danske Filmskole
Den tidligere uddannelse i production design lå under Det Kongelige Danske Kunstakademi.
I følge interessenterne bør en ny uddannelse for production design dog placeres på Den Danske
Filmskole, da det er afgørende, at de studerende indgår i tæt samarbejde med studerende på de
øvrige linjer: producer, instruktør, manuskript, fotograf, klipper og tonemester.
”Det giver kun mening at lægge uddannelsen på Den Danske Filmskole, da det er helt afgørende, at
de studerende på production design arbejder tæt sammen med de studerende på især fotograf- og
instruktøruddannelsen. Hvis man lægger uddannelsen et andet sted end Den Danske Filmskole, vil
de studerende på production design ikke lære at samarbejde med fotografer og instruktører, der
bliver deres vigtigste samarbejdspartnere efter endt uddannelse. Det vil være en katastrofe.” -
Jørgen Ramskov, direktør Producentforeningen
Interessenterne advarer direkte imod, at placere uddannelsen andre steder end på Den Danske
Filmskole, da man risikere at skabe en uddannelse, som branchen ikke kan bruge.
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
16 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
”Det giver ikke mening at lægge en ny production design-uddannelse et andet sted end på Den
Danske Filmskole. Lægger man uddannelsen et andet sted end på Den Danske Filmskole, risikerer
man at lave en uddannelse, der ikke kan bruges af branchen. De studerende vil mangle en forståelse
af og praksis erfaring med at samarbejde med de andre funktioner på et filmset” - Katrine
Vogelsang, Fiktionschef, TV 2
4.5 En ny uddannelse bør være mere praksisnær
Interessenterne kritiserer den tidligere production design-uddannelse, der lå under Det Kongelige
Danske Kunstakademi, for ikke at være praksisnær nok. Konsekvensen var, at de nyuddannede
production designere ikke havde tilstrækkelig erfaring med at producere end film og samarbejde
med de andre A-funktioner.
”En ny production design-uddannelse bør være mere praksisnær, så de nyuddannede production
designere hurtigere kan påtage sig i en rolle på en produktion” - Anders Engelbrecht, direktør
Spekta.
”En ny uddannelse skal have større fokus på det praksisnære, så nyuddannede production designere
kan træde direkte ind på en produktion og få tingene til at ske i virkeligheden.” - Katrine
Vogelsang, Fiktionschef, TV 2
Flere understreger ligeledes, at de studerende på en ny uddannelse i højere grad end tidligere bør
stifte bekendtskab med den professionelle filmbranche undervejs i deres uddannelse.
”En ny production design-uddannelse bør interagere med branchen igennem praktik,
gæsteforelæsninger af filmfolk i branchen og besøg på produktioner. Det skal give et fælles sprog,
kendskab til funktionernes arbejde og erfaringer med samarbejde.” - Anders Engelbrecht, direktør
Spekta.
Endelig peges der på behovet for mere undervisning i kompetencer som ledelse, planlægning,
økonomistyring, samarbejde og kommunikation.
”Det er vigtigt, at de studerende på en ny production design uddannelse får praktisk erfaring og
undervisning i for eksempel ledelse, planlægning, økonomistyring, samarbejde og kommunikation.”
- Stinna Lassen, CEO og producer Uma Film.
4.6 En ny uddannelse både have fokus på både det analoge og digitale
Interessenter gør opmærksom på, at digitaliseringen har skabt nye muligheder for, hvordan man i
dag og i fremtiden kan producere film og serier. Det betyder, at studerende på en ny production
design-uddannelse både skal have kompetencer inden for det analoge og digitale.
”Det er vigtigt, at en ny production design-uddannelse fortsat giver en forståelse for det analoge,
dvs. fysiske steder, rum og materialer. Design af fysiske rum vil stadig være en grundlæggende
kompetence, selvom der opstår nye digitale muligheder.” - Anders Engelbrecht, direktør Spekta.
”Digitaliseringen betyder, at film og serier i fremtiden i stigende grad vil blive produceret i
greenscreen-studier, hvilket skaber stort behov for production designere, der kan designe hele
universer digitalt.” - Katrine Vogelsang, Fiktionschef, TV 2
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
17 af 18
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Henvendelse af 22/4-22 fra Danske Scenografer vedr. ny production design-uddannelse mv.
5. Tak til
Vi vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til alle produktionsvirksomheder, der har deltager i
undersøgelsen, samt de fem interessenter, der er blevet interviewet.
- Anders Engelbrecht, direktør Spekta
- Jørgen Ramskov, direktør Producentforeningen
- Katrine Vogelsang, Fiktionschef TV 2
- Stinna Lassen, CEO og producer Uma Film
- Søren Balle, filminstruktør
Danske produktionsselskabers efterspørgsel på production designere // Why Consulting
18 af 18