Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 352
Offentligt
2563539_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
SKIBSBEVARINGSFONDEN
Sundvej 9, 8700 Horsens
Tlf. 7565 9919
Direkte: 2147 9023
[email protected]
www.skibsbevaringsfonden.dk
Horsens, 12-04-2022
Til Folketingets Kulturudvalg
Skibsbevaringsfonden
anmoder hermed om foretræde for Kulturudvalget. Fonden søger politisk opbakning
til en ny og permanent finansieringsordning. En ordning, der i årene fremover vil sikre fonden et økonomisk
nødvendigt og stabilt fundament til fortsat at kunne investere i og arbejde med bevaring af den sejlende
kulturarv. Investeringer, der er medvirkende til, at fortidens historiske skibe og traditionelle maritime
håndværk endnu eksisterer iblandt os og stadig indgår i mange samfundsnyttige sammenhænge.
Eksempelvis går bevaringen af fartøjerne ofte hånd i hånd med nutidens uddannelser til håndværks- og
søfartsfagene, med formidling til skolesøgende børn og unge og ikke mindst med de socialpædagogiske
skibstilbud, hvor unge om bord tager tilløb til at stå på egne ben i tilværelsen. Også i beskæftigelsesmæssig
sammenhæng gavner investeringerne. Det gælder såvel i de maritime erhverv som i turisme og
oplevelsesøkonomien og i ikke mindst i udviklingen af lokale havne- og foreningsmiljøer. Fartøjsbevaring
gennem lærings- og erhvervsrettet brug er således i høj grad medvirkende til de historiske skibes og de
traditionelle maritime håndværks fortsatte eksistens.
Vi skal heller ikke forglemme de mange foreningsskibe og folk i andre maritime fællesskaber, der samlet
set udgør en regulær folkebevægelse. I fartøjsmiljøer over hele landet mødes unge og ældre i aktive
fællesskaber, hvor et væld af frivillige arbejder for at holde små og store fartøjer sejlende. Som det fremgår,
er listen over nyttevirkningerne lang, og vi tør godt vove den påstand, at investeringerne betaler sig.
Skibsbevaringsfonden
er en selvejende, ikke-erhvervsdrivende fond, stiftet i 1986 på foranledning af
Kulturministeriet. Fonden er sat i verden for at bevare landets sejlende kulturarv og det sker ved at udpege
historiske, bevaringsværdige fartøjer af særlig betydning og at forvalte de statslige midler, der hvert år
bevilges gennem Kulturministeriet. Disse midler tildeles i form af rente- og afdragsfrie lån, som sammen
med egenfinansiering, og finansiering fra fonde, sikrer en fortsat bevaring og udvikling af flåden, og samtidig
sikrer, at skibene ikke sælges til udlandet. Fonden leverer tillige faglig rådgivning til både skibsejere, værfter,
offentlige myndigheder, samt private fonde og andre projektinteressenter. P.t. forvalter sekretariatet knap
250 fartøjer med bevaringsstatus. Heraf er der bevilget lån til op imod 150 fartøjer, fordelt på mere end 360
forskellige restaureringsprojekter. Primo 2022 blev den nordiske klinkbygningstradition optaget på UNESCOs
liste over immateriel verdenskulturarv og dermed er yderligere et maritimt kulturområde, der bør vies særlig
opmærksomhed, føjet til opgaveporteføljen.
1
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 352: Henvendelse af 20/4-22 fra Skibsbevaringsfonden vedr. permanent finansiering mv.
2563539_0002.png
Fondens økonomi er baseret på et årligt driftstilskud fra udlodningsmidlerne og i de senere år også på
varierende tillægsbevillinger fra finansloven. Driftstilskuddet fra udlodningsmidlerne har siden 1995 udgjort
gennemsnitligt ca. 3.5 mio. kr. årligt.
Tillægsbevillingerne fra finansloven blev tildelt første gang i 2013, og har siden da varieret fra 1.8 – 3.5 mio.
kr. årligt. Disse bevillinger har betydet en langt større og helt igennem afgørende gennemslagskraft for
fondens bevaringsarbejde.
I 2021 modtog Skibsbevaringsfonden en tillægsbevilling fra finansloven på 3,5 mio. kroner, efterfulgt af en
reduceret bevilling i 2022 på 1,4 mio. Bevillingen i 2021 afspejler et niveau, der gør fonden manøvredygtig,
mens reduceringen af tildelingen i 2022 stækker arbejdet gevaldigt, og vanskeliggør en omkostningseffektiv
indsats i det langsigtede perspektiv.
De tidsbegrænsede og varierende tillægsbevillinger udløber nu med udgangen af 2022. Det tangerer en
halvering af fondens samlede budget og medfører en betydelig reduktion af både restaureringskapaciteten
og den faglig rådgivning til restaureringsværfter, skibsejere, myndigheder, fonde mv. Dette samtidig med, at
udgiftsniveauet siden grundtilskuddets etablering er steget med ca. 25 procent.
Disse elementer vil til sammen kompromittere både igangværende og særligt de langsigtede projektforløb,
der risikerer at tabes på gulvet. For at beskytte de hidtidige statslige investeringer og de seneste års opnåede
resultater, er det derfor bydende nødvendigt at opretholde en kontinuerlig støtte af en størrelsesorden, der
vil sikre fondens resultater og fortsatte indsats.
Skibsbevaringsfonden sigter derfor i de kommende år mod at generhverve tillægsbevillingerne fra
finansloven i en størrelsesorden, der årligt modsvarer tildelingen på 3.5 mio. kr. fra udlodningsmidlerne,
således at der opnås et samlet tilskud på i alt 7 mio. kr. årligt. Et alternativ kunne være at hente hele
beløbet i udlodningsmidlerne.
Skibsbevaringsfonden har med Kulturministeriets varierende tilskud gennem 25 år i høj grad formået at
bidrage til bevaringen af en unik flåde af danske kulturhistorisk vigtige fartøjer med en mangfoldighed og
variation, som desværre er gået tabt for mange andre lande. Disse resultater ønsker vi i fonden at fastholde
og videreudvikle.
Med venlig hilsen
Sven Irgens-Møller
Bestyrelsesformand
Om Skibsbevaringsfonden:
SBF er stiftet i 1986 i et samarbejde mellem Nationalmuseet, Handels- og Søfartsmuseet på
Kronborg og Træskibs Sammenslutningen. Fonden blev etableret på foranledning af Kulturministeriet og har til opgave
at bidrage til bevaring og restaurering af kulturhistorisk værdifulde, danske fartøjer. Tildelingen af bevaringsstatus og
lån til skibene er at betegne som en offentlig anerkendelse af fartøjernes status som betydende nationale kulturminder.
Skibsbevaringsfonden samarbejder med en lang række andre relevante aktører inden for den maritime kulturhistorie.
2