Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
2562253_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Manuskriptskolen uddanner talentfulde voksne til at skrive
appellerende og gode fortællinger til børn og unge til film, tv,
bøger, lyd, teater, spil og alt det, der går på tværs.
Skolen er et fondsfinansieret projekt fra 2020. Målet er en fast
forankring i offentligt regi.
Med driftsstøtte på ca. 4 mio. pr år kan skolen bestå og udvikles
til et gratis uddannelsestilbud, så der er lige adgang for alle
uanset indkomst, og så skolen får adgang til hele talentmassen.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0002.png
FULDTIDSSKOLE
OG FORANKRING
Omkostninger pr. år 4.100.000 kr.
Baseret på:
Fuldtidsstudie
Ingen deltagerbetaling
(SU-berettiget)
Målsætning:
Rammeaftale om driftstilskud
fra Kulturministeriet.
partnerskaber
5% administration
5%
kommunikation
5%
Lokaleomkostninger
10%
faste lønninger,
undervisning + adm
50%
gæsteundervisere
25%
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0003.png
EKSPERT OM
MANUSKRIPTSKOLEN
Stine Liv Johansen,
lektor, ph.d., og
formand for Medierådet for Børn og Unge
“Børn
og unge er storforbrugere af digitale
medier, og vi har en stolt og god tradition for
at producere indhold, der tager
udgangspunkt i børn og unges eget
perspektiv og hverdagsliv […] Derfor er der
brug for en uddannelse, der med dedikeret
fokus på børn og unge som målgruppe kan
lære talentfulde voksne at skabe fortællinger,
der har afsæt i kvalitet, originalitet og en
værdsættelse af børneperspektivet, og
dermed kan være et relevant bidrag til børn
og unges brug af fiktion.”
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0004.png
FILMBRANCHEN OM
MANUSKRIPTSKOLEN
Allan Mathson Hansen,
CEO, Nordisk Film
“Vi har længe været på udkig efter et projekt,
der kan øge antallet af fortællertalenter inden
for børne- og ungefiktion, og som har mod
på at ny- og sammentænke manuskript-
uddannelse for børnefiktion. Filmbranchen
efterlyser i den grad originale danske
fortællinger, som kan finde vej til denne
målgruppe. Såfremt projektet lykkes, vil det
gavne filmbranchen, som får adgang til flere
fortællinger til børn og unge, som dermed
kan nå det store lærred.”
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0005.png
BOGBRANCHEN OM
MANUSKRIPTSKOLEN
Morten Hesseldahl,
CEO, Gyldendal
”Intet er vigtigere end det her: At give vores
børn en tillid til fantasien og en tro på, at
verden kan blive bedre. Det er på en måde
den ambition, Manuskriptskolen forfølger, og
det er en ambition, vi i dén grad brug for.
Forlag, filmselskaber og mennesker.”
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0006.png
TV-BRANCHEN OM
MANUSKRIPTSKOLEN
Morten Skov Hansen,
kanalchef B&U, DR
“Måden,
vi fortæller på, er konstant under
udvikling i nye digitale sammenhænge, men
det gode håndværk forbliver det samme. Der
er klart behov for en uddannelse, som kan
skabe en ny generation af
manuskriptforfattere, der naturligt og
selvsikkert bevæger sig på tværs af medier.
I spilbranchen vil det være medvirkende til at
fastholde Danmarks stærke tradition for
innovative universer målrettet mod børn og
unge.”
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0007.png
MEDIEFORSKEREN OM
MANUSKRIPTSKOLEN
Eva Novrup Redvall,
forskningsleder
‘Reaching Young Audiences’, Institut for
Kommunikation, KU
“Where
people train for an industry and what
they are taught matter, and it is refreshing to
see children and young audiences being
taken seriously as a specific audience in the
current educational landscape for the Danish
screen industries.”
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0008.png
NÅR BØRN VÆLGER SELV
Det er velkendt at den
kulturelle kapital
et barn får med hjemmefra er med
til at afgøre hvilke muligheder, det har senere i livet.
I Danmark har vi
dygtige formidlere
i skoler, på biblioteker og i
børnehaver, som eksponerer børn og unge for bøger og film af høj kvalitet.
Men børn vælger selv
deres underholdning det meste af tiden, fx når de
streamer film og tv og spiller computerspil.
Derfor er det især børn i
familier med mindre overskud
til at stimulere
børnene hen imod den høje kvalitet, der
risikerer at blive tabere
i spillet
om den kulturelle kapital, som er en forudsætning for dannelse og
uddannelse.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0009.png
ALARMERENDE BEHOV
FOR TALENTUDVIKLING
Dansk og nordisk indhold for børn og unge er under et
massivt pres fra
internationale mediegiganter.
Vi ser et alarmerende behov for, at
Danmark møder den udfordring med et stærkt fokus på at
opkvalificere
hele fødekæden
fra ide til formidling på
tværs af kunst- og
mediebrancher.
Manuskriptskolen fokuserer på at styrke indholdet så
børn og unge selv
vælger dansk fiktion
i langt højere grad.
Vi vil løfte den stærke nordiske tradition for børnefortællinger op i en
moderne version, der spejler nutidige børns liv, læsning og mediebrug.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0010.png
BRANCHERNES
EFTERSPØRGSEL
Der findes ingen uddannelser i dag, der har fokus på børn og unge som
målgruppe.
De traditionelle kunstskoler har ikke tradition for at fokusere på målgrupper. Og
heller ikke på tværmedielle formater.
Det betyder, at mediebranchens rekruttering til dette område er tilfældig og
ustabil, og der er stor efterspørgsel efter nye talenter, der forstår målgruppen og
kan tænke i universer på tværs af medier.
Derfor har det også været let for Manuskriptskolen at indgå aftaler om stærke
samarbejder med forlag, tv kanaler, produktionsselskaber osv.
De første aftaler mellem studerende og forlag og producenter
om udgivelse og
udvikling
af
projekter opstået på Manuskriptskolen,
er allerede indgået.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0011.png
HVEM STÅR BAG?
Vi er to BU-professionelle der med vores erfaring fra
to danske hovedleverandører af børneindhold,
Gyldendal og DR, har valgt at træde to skridt tilbage i
fødekæden, fra produktion og formidling via skaberne
og hen til uddannelsen af manuskriptforfattere på
tværs af medier.
Vi ved fra vores tidligere jobs, at talentmassen i
Danmark er stærk nok til at løfte opgaven, når vi
samler den stærkeste ekspertise i en uddannelse,
hvor de studerendes talent kan dyrkes og udvikles
ELIN ALGREEN-PETERSEN
Redaktionschef i Gyldendal Børn & Unge
2012 -2019. 20 års erfaring med at
udvikle fortællinger for børn og unge. Har
været med til at udvikle nogle af de mest
kendte børnebogsserier i Danmark med
figurer som Mimbo Jimbo, Vitello og
Hunden Ib. Medlem af bedømmelses-
komitéen til Nordisk Råds
Børnelitteraturpris. Cand.mag. i Moderne
Kultur.
DENNIS GLINTBORG
Har arbejdet i DR’s B&U-afdeling 2008-
2017 som digital redaktør for Ramasjang
og som facilitator for massevis af
ideudviklinger for Ramasjang og Ultra.
Har arbejdet med contentmarketing hos
Gyldendal 2017-2019. Uddannet fra
Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2012.
Cand.mag. i Dansk og Multimedier
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0012.png
BESTYRELSE
BIRGITTE FREDSBY
Partner i produktionsselskabet Made By
Us. Tidligere B&U chef i DR og stod i
spidsen for udviklingen af bl.a Ramasjang
og Cirkus Summarum. Konsulent i Public
Service-puljen under DFI, underviser på
Filmskolen og i optagelseskomitéen til
dokumentarinstruktør-uddannelsen i 2019.
ELISABETH NØJGAARD
(formand)
Direktør for Karen Blixen Museum og
bestyrelsesformand for Forfatterskolen.
Tidligere forlagsdirektør og medlem af
koncerndirektionen i Gyldendal. Formand
for Forfatterskolens bestyrelse og medlem
af bestyrelsen for Kristeligt Dagblad.
NINA CHRISTENSEN
Professor i børnelitteratur ved Center for
Børns Litteratur og Medier, Aarhus
Universitet. Har været leder af centeret
siden 2006 og har administreret og
undervist på Forfatterskolen for
børnelitteratur frem til dens lukning i 2020
KIM FUPZ AAKESON
Prisbelønnet forfatter til mere end 100
bøger for børn og unge, hvoraf mange er
adapteret til film, tv og teater. Er
derudover anerkendt manuskriptforfatter
til adskillige film - både til børn og voksne
- og har i mange år undervist på
Forfatterskolen for Børnelitteratur
SIMON JON ANDREASEN
Leder af DADIU samt Filmskolens
instruktøruddannelse for animation og
interaktive medier. Var kreativ direktør i
Deadline Games fra 1998-2009 og har
siden arbejdet som digital chef hos Art
People/People’s Press - samt
grundlægger af WizMondo og forlaget
Gamle Hest.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0013.png
UDDANNELSE I
PROJEKTPERIODEN
Toårig deltidsuddannelse
Deltagerbetaling 35.000 pr. år, ca. 1/3 af
samlede omkostninger
Undervisning hver mandag aften kl. 16-19
og en weekend om måneden fra
september til juni undtagen januar.
I alt ca. 228 undervisningstimer pr. år.
Hjemmearbejde 20-30 timer pr måned
Der optages ca. 12 elever hvert år.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0014.png
UNDERVISNINGSPLAN
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0015.png
UNDERVISNING
Uddannelsen er delt i seks moduler: World Building, Fortælling, Sansning
og udtryk, Børn og unges verden, Medieformer, Afgangsprojekt.
I de tre første moduler arbejder vi indadvendt med ideudvikling,
dramaturgiske værktøjer og personligt udtryk - med tværmedielt univers-
fokus.
I de tre sidste moduler vender vi blikket undersøgende ud mod modtagerne
og fokuserer desuden på de forskellige formaters specifikke krav og
muligheder, og til slut skal de studerende skabe et afgangsprojekt med
involvering af reelle aftagere i de forskellige relevante brancher.
De fast tilknyttede undervisere har alle sammen mange års erfaring med
børnefiktion. Alle har skrevet og udgivet i mange år til mindst to forskellige
medieformer.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0016.png
DE STUDERENDE
OPTAGELSESPROCES
Skriftlig ansøgning: to tekster + motivation
Optagelsesweekend: samtale + workshops
ÅRGANG 2020-2022 OG 2021-2023
2 x 12 studerende
21-49 år
København, Aarhus, Kolding, Møn, Tåstrup …
9 kvinder og 3 mænd på begge hold
Baggrund i tv, film, bøger, teater, spil og andre
digitale formater. Over halvdelen har arbejdet
med flere forskellige
formater
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0017.png
UNDERVISERE
TOMAS LAGERMAND LUNDME
Manuskriptforfatter, dramatiker og
forfatter til teaterstykker, tv-serier,
kortfilm, billedbøger, noveller og romaner
for børn og unge. Uddannet fra
Forfatterskolen, Kunstakademiet og
Dramatiker væksthus.
HANNE KVIST
Forfatter og illustrator til billedbøger,
noveller og romaner for børn og unge.
Modtager af Kulturministeriets
børnebogspris 2017 og nomineret til
Nordisk Råds Børnelitteraturpris i 2014
og 2017. Tidligere underviser på
Forfatterskolen for børnelitteratur
SANNE MUNK JENSEN
Manuskriptforfatter til film og tv - bl.a.
“Sprinter Galore” og “Heino fikser alt” fra
Ramasjang. Derudover prisbelønnet
forfatter til ungdomsromaner som “En dag
skinner solen også på en hunds røv” og
“Dig og mig ved daggry”.
KIM FUPZ AAKESON
Prisbelønnet forfatter til over 100 børne-
og ungdomsbøger. Mest kendt er
Vitello, der ud over en omfangsrig
bogserie er både tv-serie og film.
Desuden anerkendt dramatiker og
manuskriptforfatter til film, tv-serier og
teater for børn, unge og voksne.
SIMON JON ANDREASEN
Simon har udviklet og instrueret
fortællinger til radio, tv, film, spil, apps og
andre nye fortælleformer. Leder af
DADIU (Dansk Akademi for Digital
Interaktiv Underholdning) og leder af
animations-instruktørlinjen på Den
Danske Filmskole.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0018.png
UNDERVISERE
REBECCA BACH-LAURITSEN
Forfatter til prisbelønnede romaner og
billedbøger til børn og unge.
Manuskriptforfatter til radiodokumentarer,
film, tv og radio til DR Ramasjang.
Uddannet på Forfatterskolen for
børnelitteratur.
KASPER HOFF
Forfatter til mere end 40 børnebøger
hos Gyldendal, Alvilda og Carlsen.
Blandt andet serien "Gamerz", som
vandt en Orlapris i 2017. Er desuden
dramatiker og har skrevet teaterstykker
til både børn og voksne.
TONE MYGIND ROSTBØLL
Tone Mygind Rostbøll er uddannet
manuskriptforfatter fra Filmskolen og har
arbejdet med fiktion til børn og unge –
som forfatter, instruktør, underviser og
konsulent. Tone er desuden uddannet
journalist fra RUC
ANDREAS NEDERLAND
Andreas producerer tv, film, radio,
spil og apps til børn og skriver
børnebøger for Gyldendal og
Carlsen. Andreas har også en fortid i
DR B&U som indholdsleverandør til
Quizmonsteret, Troldspejlet og
mange andre formater.
CHARLENE PUTNEY
Charlene er fra Irland og begyndte at
skrive interaktive fortællinger til
computerspil i 2013. Nu arbejder hun
som
story lead
på Die Gute Fabrik i
København og underviser i interaktiv
fortælling på universitetsniveau.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0019.png
EKSTERNE
SAMARBEJDSPROJEKTER
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0020.png
DELTAGENDE AFTAGERE
STV
film/tv
CPH BOMBAY
film/tv
DISNEY
film/tv
TOOLBOX
film/tv
MADE BY US
film/tv
NEW CREATIONS
film/tv
NORDISK FILM
film/tv
CARLSEN
forlag
AFGANGSOPGAVE
MED AFTAGERE 2022
GUTKIND
forlag
GYLDENDAL
forlag
FUZZY HOUSE
spil
SAVANNAH
spil
HORSENS TEATERFESTIVAL
teater
MÆRKVÆRK
teater
ANEMONEN
teater
TEATER HUND
teater
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0021.png
TIDSPLAN FOR PROJEKTPERODEN
FASE 1
2019-2021
Udvikling af program
Etablering af underviserteam
Research i aftagernetværk
Funding
Lancering og markedsføring
Optagelse af første årgang
Uddannelsesstart
Dialog med interessenter og
beslutningstagere
FASE 2
2021-2022
Optagelse af anden årgang
Funding
Etablering af nordiske
partnerskaber
Første årgang dimission
Monitorering af resultater
Evaluering og justering af program
Dialog med interessenter og
beslutningstagere
FORANKRING
2022-2023
Monitorering, evaluering og
præsentation af program og
resultater
Anden årgang dimission
Forhandlinger og indgåelse af
aftaler med beslutningstagere
om permanent finansiering og
forankring
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Henvendelse af 30/3-22 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion vedrørende mulig rammeaftale om driftstilskud fra Kulturministeriet
2562253_0022.png
PROJEKTØKONOMI
2019-2023
Budget i alt 6.600.000 kr.
Der er netop fundet dækning for den manglende finansiering
gennem nye bevillinger fra DFI og SK i foråret 2022
Manglende finansiering;
520.000
Gyldendal/Gad/Danske
Dramatikere; 150.000
Copenhagen Bombay
lokalespons; 480.000
Egenfinansiering; 300.000
Producentrettigheder
Danmark; 400.000
Deltagerbetaling;
2.100.000
Nordisk Kulturfond;
300.000
Statens Kunstfond; 550.000
Det Danske Filminstitut;
300.000
Nordisk Film Fonden;
1.500.000