Kulturudvalget 2021-22
Notat: Forslag til evalueringskriterier af udlodningsloven
Evaluering af udlodningsloven
1. Baggrund
Den politiske aftale
1
om ændring af udlodningsmodellen blev indgået af Socialdemokratiet, Venstre, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti i januar
2017 med ikrafttrædelse 1. januar 2018.
Udlodningsmidlerne har til formål at støtte almennyttige tiltag. Udlodningsbeløbet fastsættes i dag af
overskuddet fra de to statslige spilselskaber Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet A/S.
Udlodningsmidlerne fordeles i tre grupper:
1. Gruppe 1: Hovedorganisationer og foreninger med faste driftstilskud.
2. Gruppe 2: Selvejende institutioner, hestevæddeløbssporten og kulturelle formål samt pulje til visse
idrætsformål.
3. Gruppe 3: Projektmidler under seks ministerområder.
Af den politiske stemmeaftale fremgår det, at udlodningsmodellen skal evalueres tre år efter
ikrafttrædelse, såfremt modtagere i gruppe 3 ikke vil få udlodningsmidler i et år som følge af udviklingen i
overskuddet fra spilselskaberne. I forbindelse med evalueringen blev det yderligere aftalt, at der bl.a. vil
blive set på alternative finansieringskilder til udlodningsloven Udlodningsmodellen skulle således efter
hensigten evalueres i 2021. Evalueringen af udlodningsmodellen blev dog i juli 2021 udskudt til 2022.
I forbindelse med Kulturministeriets kommende arbejde med evalueringen af udlodningsmodellen, vil Det
Private Idrætsforbund i nærværende notat fremsætte konkrete anbefalinger til, hvad en kommende
evaluering bør have fokus på.
Det Private Idrætsforbund består af brancheorganisationen Dansk Fitness & Hesleorganisation (DFHO), De
Danske Danseskoler og Foreningen Private Golfbaner.
2. Problemstilling
I dette afsnit redegøres for nogle af de problemstillinger, der eksisterer i den nuværende udlodningsmodel,
som bør adresseres i en kommende evaluering.
2.1.
Manglende muligheder for nytænkning
De private idrætsaktører bestående af blandt andet fitnesscentre, danseskole, golfbaner yogastudier,
rideskoler, balletskoler mv. danner i dag motionsrammerne for en stor del af de danske idrætsudøvere på
tværs af alder, geografi og sociale forhold. Antallet af danskere, som vælger at dyrke deres motion i privat
regi, har således over de seneste år været støt stigende, hvor bl.a. fitness nu er blevet et af danskernes
foretrukne valg af aktivitet
–
både når det gælder unge, voksne og ældre. Således er fitness eksempelvis
blandt de unge i aldersgruppen 13-15 år mere populært end fodbold. I takt med danskernes øgede brug af
de private idrætstilbud, har de private idrætsaktører også fået en øget betydning for styrkelsen af
idrætsaktiviteten i Danmark og ikke mindst for at fremme sunde motionsvaner for en bredere del af
befolkningen.
1
Stemmeaftale om ændring af udlodningsmodellen,
januar 2017.