Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2538260_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0002.png
Casper ”cadiaN” Møller
Professionel CS:GO-spiller siden
2014
Kaptajn, Heroic
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0003.png
Dansk professionel
CS:GO i tal
To danske hold i top 10
17 danskere på de 10
bedste hold – ud af 50
spillere i alt
Det gør DK til det bedst
repræsenterede land i
toppen af professionel CS
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0004.png
Fra gymnastikhallen i
Haderslev
til Spodek Arena i Polen
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0005.png
Fællesskab, forældre og
færdigheder
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0006.png
Tak for
ordet
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0007.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0008.png
- Et drenge-, pige- og forældreperspektiv
Rundt om
e-sport og gaming
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0009.png
DEM HAR VI SPURGT
Formål: Et blik på gamerverdenen
i et børne- og ungeperspektiv anno 2019
Interviews:
33 drenge og 21 piger ml 10-18 år
To kvinder i 20’erne
To esportstrænere
Seks forældre
Survey:
341 piger i 6.-9. klasse i københavn
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0010.png
HVAD KAN ESPORT OG GAMING?
Tilgængelighed
Faciliterer fællesskaber
Høj grad af fleksibilitet
Flygtigt
Strategi (overførbar)
Sprog på godt og ondt
Sociale og personlige
Unge med særlige behov
Og meget mere
”Hvis jeg ikke lige gider andre, så spiller jeg bare
et singleplayer-spil, eller så spiller jeg multiplayer,
men bare uden venner. Og hvis jeg føler at jeg har
brug for venner, så skriver jeg bare til nogle af
mine venner, og så spiller jeg med dem.”
Oliver, 14 år
Potentialer i foreningen
”Gaming er mere bare
hygge”
Gaming vs. Esport?
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0011.png
Gamerdrengene
- Tre idealtyper
Hyggegameren
Tryghedsgameren
Esportsudøveren
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0012.png
Piger spiller også
CS:GO!
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0013.png
PIGEGAMERE
Svar blandt 131 piger, der har svaret
at de gamer et par gange om
måneden eller oftere.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0014.png
PIGEGAMERE
Svar blandt 131 piger, der har svaret
at de gamer et par gange om
måneden eller oftere.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0015.png
FORSKELLE PÅ PIGE- OG DRENGEGAMERE
Piger
Spiller primært non-kompetitivt
Spiller mindre end drenge
Fællesskabet er vigtigere end spillet
Starter senere end drenge
Afviger fra normen
Oplever fordomme
Drenge
Spiller primært kompetitivt
Spiller meget
Selve spillet er tiltalende
Starter tidligere end piger
Er normsættende
Oplever fordomme
”Piger har brug for at komme ind i verdenen på deres egne præmisser”
Johanne, 22
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0016.png
Forældreperspektivet
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0017.png
FORÆLDREPERSPEKTIVET
Er kendetegnet ved…
De er vokset op uden virtuelle
samværsformer
De skraber overfladen af børnenes
spilverden.
Mødrene er bagud
Præget af ambivalens overfor
gamingen, som opfattes som ikke
den ‘rigtige verden’
Motion og bevægelse er vigtigt
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0018.png
Hvad siger børnene?
”For det meste kunne jeg godt tænke mig, at
de interesserede sig lidt mere for dét jeg
sidder og spiller, men det er også fordi, at de
fleste spil f.eks. League of Legends, det er
også et meget kompliceret spil at forstå, hvis
du slet ikke har set eller spillet spillet. Så har
de bare ikke interesseret sig så meget for
det”
Viggo, 14 år
Forståelse for forældrenes
udfordring
Vil gerne dele oplevelsen med
forældrene
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0019.png
Key points
Forældre
Vejled i de arenaer, hvor I har
erfaring
Lyt til de unge på de arenaer,
hvor de har erfaring
Organiseret esport
Tilbyd esport på pigernes egne
præmisser (f.eks. tilbud kun til piger)
Sæt rammerne (sprog, sociale
kompetencer, digital dannelse, gambling
osv.)
Idealtyperne
Gamere værdsætter fællesskab og
er sociale individer
Gaming og esport betyder meget
for drengenes livsverden – den
virtuelle verden er også virkelig
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0020.png
Spørgsmål?
Asbjørn Badsberg Jensen -
[email protected]
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0021.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0022.png
Introduktion til
esport i Danmark
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
2. Marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0023.png
Agenda
Esport Danmark
Esportens oprindelse
Esport i Danmark
Esportens fremtid
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
23
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0024.png
Esport Danmark er en samlet stemme for
esporten i Danmark
Formål:
1. At understøtte flere esportsforeninger i Danmark.
2. At sikre ansvarlige rammer for talentudvikling, så flere unge (og
deres forældre) trygt kan afprøve, hvor langt deres evner kan
bære.
3. At skabe sammenhængskraft mellem sportens interessenter, så
foreninger, professionelle klubber og kommercielle aktører i
fællesskab sikrer gode vilkår og en stabil udvikling af esporten i
Danmark.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
24
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0025.png
”Esport er en sport,
hvor aktiviteten finder sted via
internettet eller over LAN”
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
25
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0026.png
”Esport for alle”
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
26
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0027.png
Esportens oprindelse
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
27
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0028.png
Esport i Danmark
96% af alle 13-19 årige drenge og 70% af alle 13-19 årige piger
spiller jævnligt computer/ipad/mobil/konsol.
En stor del af dem dyrker rent faktisk esport.
Der findes mere end 200 esportsforeninger i hele Danmark.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
28
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0029.png
Danmark skal fortsat være en af
verdens bedste esportsnationer
Derfor er det afgørende med et nationalt forbund,
der både understøtte udviklingen af foreninger i hele
Danmark
og agerer bindeled mellem den brede esport og
esportseliten.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
29
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0030.png
Flere lokale foreninger
Vi skal arbejder vi med:
1. Konkrete værktøjer og vejledning i, hvordan man opretter
og driver en forening.
2. Styrkelse af en demokratisk foreningsstruktur.
3. Samarbejder med skoler, fritidsklubber, andre foreninger .
4. Målrettet forældreinformation både om livet i en
esportsforening, men også hvordan man som forældre kan
bidrage - også uden esports kompetencer.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
30
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0031.png
Ansvarlig talentudvikling
Vi skal arbejder med:
1. Certificeret national træneruddannelser på flere niveauer.
2. Certificeret national adminuddannelser på flere niveauer.
3. Talent-certifikat, så esportstalenter kan få de samme vilkår
som andre talenter fx ifm. uddannelse
samt forståelse fra
forældre.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
31
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0032.png
Sammenhængskraft mellem bredde, elite
og kommercielle aktører
Vi skal arbejder med:
1. Tættere dialog og koordinering mellem bredden og eliten
inden for esporten generelt.
2. Udarbejdelse af retningslinjer for, hvordan man passer
bedst på de unge talenter
herunder inddragelse af
forældre.
3. Konkrete aktiviteter og samarbejder mellem
esportsforeninger og kommercielle aktører.
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
32
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0033.png
Tak for ordet
Rico Corneliussen
Email: [email protected]
Mobil: 22533293
www.esportdanmark.dk
www.facebook.com/esportdanmark
Direktør, Esport Danmark
03-03-2022
Åben høring om esport i Folketingets Kulturudvalg
33
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0034.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0035.png
ESPORT
Folketingets Kulturudvalg, høring om esport d. 2. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0036.png
DIF & ESPORT
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0037.png
DE TO SPOR
Sportsspil
Som en naturlig udvikling af vores specialforbund og nye
måder at mødes om idrætten på ift. relevante sportsspil
Esport og gaming som en del af en
ungdomskultur og foreningslivet
DIF ønsker at bidrage med at skabe nogle sunde rammer
og fællesskaber for børn og unge, herunder koble esport
med bevægelse og fysisk aktivitet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0038.png
SPORTSSPIL
Etablering af nye aktiviteter
Nye konkurrenceformer
Landshold
Klub- og foreningsudvikling
Aktivering af communities
Nye træningsformer / overførbarhed
Styrker socialt fællesskab
Udvider idrætten til en helårssport
BILLEDER FRA FODBOLDBILLEDER.DK, DANSK SEJLUNION OG
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0039.png
ESPORT I FORENINGSLIVET
FAKTA
HVORFOR I EN FORENING?
4.692
Medlemmer
193
Foreninger
54%
…vil blive bedre
til spillet
48%
…være sammen
med venner
CS:GO
Fortnite
League of Legends
45%
…dyrker kun
esport
69%
…positive overfor
bevægelse
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0040.png
HVORFOR BEVÆGELSE I ESPORTEN?
Styrker relationer på
holdet
Styrker performance
Styrker sundheden
Bedre kvalitet i
træningen
Det er sjovt…
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0041.png
FREMADRETTET
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0042.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0043.png
E-sport
- i et
klubperspektiv -
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0044.png
Hvem er
Ungdomsringen?
Etableret i 1942
700 medlemsklubber
120.000 børn og unge
I alderen 10-18 år
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0045.png
E-sport
E-sport i klubber og
ungdomsskoler
E-sport UngLigaen
Nordic E-sport United
Lokale/andre nationale events
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0046.png
E-sport i klubber og
ungdomsskoler
Social gaming
Leg
Hygge
Afslapning
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0047.png
E-sport i klubber og
ungdomsskoler
Real life gaming
Leg
Grin
Bevægelse
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0048.png
Potentialer i e-sport
og gaming i klubber
og ungdomsskoler
Digital dannelse generelt
Etik i digitale arenaer
STEM og 21. century skills
Transfer skills
Arena for alternativ måde at arbejde med fysisk sundhed/aktivitet
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0049.png
Udfordringer og dilemmaer
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0050.png
Anbefalinger
Inddrag
de unge
Prioriter
udstyr
Prioriter
opkvalificering
Adskil
leg og læring
Etabler
& understøt videnscenter/
-platform
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0051.png
[email protected]
Tlf. 7027 0050
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0052.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0053.png
Esport i Forening
Høring, Folketingets Kulturudvalg den 2. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0054.png
En dansk model ?
Esport i forening
Vi gør det, vi er gode til. Vi udvikler foreninger.
-
DGI rådgiver og udvikler
foreninger om esport i
foreningslivet. Flere end 200 DGI-foreninger har i
dag esport.
-
DGI uddanner
ansvarlige trænere og ledere. Flere
er frivillige i en forening for første gang.
-
DGI inddrager
forældre i foreningerne, så de
kommer tættere på børnenes digitale liv
-
DGI laver aktiviteter
med foreningerne, der
samler målgruppen fysisk om det digitale.
-
DGI faciliterer netværk
på tværs af foreninger
med esport
Høring, Folketingets Kulturudvalg den 2. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0055.png
Børn og unge møder
esport som en
foreningsaktivitet.
Vi arbejder for:
-
At
udvide foreningslivet
med nye
medlemmer og frivillige.
-
At
bygge bro
mellem esportsmiljøet og det
øvrige foreningsliv.
-
At sætte
fokus på sundhed,
motion og
bevægelse som en naturlig del af livet
uanset interesse.
-
At der skabes et naturligt
rum til pigerne
i
esportsforeningerne
Høring, Folketingets Kulturudvalg den 2. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0056.png
Vi skal
samarbejde
på tværs af
organisationer
for esport og
sunde
fællesskaber
Høring, Folketingets Kulturudvalg den 2. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0057.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0058.png
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0059.png
NPF
GGW
Jesper Witt
Fredericia
4.200 - 5.200 deltagere
3.000 dagsgæster
300 - 400 frivillige
Lasse Ljær
Aalborg
1500 deltagere
4500 dagsgæster
250 frivillige
NPF 2019
GGW 2018
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0060.png
Frivillighed på kommercielle vilkår
ESL Odense
ESL Odense 2017
NPF 2021
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0061.png
Faglige potentialer
NPF 2021
NPF 2019
GGW Teamledertur
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0062.png
Esports potentialer
Copenhagen Flames til GGW 2021
GGW 2021
Astralis til NPF 2016
Jern og Pimp til GGW 2018
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0063.png
Forslag
Inputs til forslag fra danske LAN Events
En pulje i stil med esportspuljen
Events kan søge midler til at afprøve nye
koncepter/tiltag
Mindre beløb som kan bruges til udvikling af events
Max kr. 100.000 pr. event
Evt. administreret af Esport Danmark
En rammeaftale med spiludviklere
Skal hjælpe danske events med ikke at bryde
spiludviklernes intelektuelle rettigheder
En række spiludviklere gør det svært for små
organisationer at afvikle turneringer i deres populære
spil
Politisk hjælp til at skabe dialogen med spiludviklere
Efterfølgende faciliteret af f.eks. Esport Danmark
NPF 2021
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0064.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0065.png
STUDIERETNINGER & E-Sport
På Københavns Mediegymnasium har vi 3 studieretninger der henvender
sig til E-Sportsudøvere
E-sport
-
Kommunikation & IT A - Programmering B
Game Design
-
Kommunikation & IT A - Design B
Computer Science -
Matematik A – Programmering B
250-300 elever går på de tre studieretninger
Erhvervsgymnasiernes fagrække og fokus på erhvervslivet (HTX med fokus på STEM kompetencerne fx)
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0066.png
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 258: Meddelelse om præsentationer, der blev vist ved Kulturudvalgets åbne høring om e-sport onsdag den 2. marts 2022
2538260_0067.png
Åben høring om e-sport
Dato: Onsdag den 2. marts 2022
Tidspunkt: Kl. 13.00-16.15
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Udvalg: Kulturudvalget
Folketinget
| 3. marts 2022