Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del - Bilag 23
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med an-
sættelse af personale m.v.
(Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
§1
I lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 362 af 2. april 2014 foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter
§ 4
indsættes:
Ȥ 4 a.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om den attestudste-
dende myndigheds pligt til orientering af idrættens Udelukkelsesnævn for
seksuelle krænkelser, når idrættens hovedorganisationers medlemmer i
form af de lokale idrætsforeninger indhenter børneattester med anmærknin-
ger.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Idrætsforeningslivet udgør en meget stor del af foreningslivet i Danmark,
og idrætten er organiseret på en helt særlig måde sammenlignet med det
øvrige foreningsliv. Idrætten har i kraft af stærke hovedorganisationer og
idrættens organisering indgået i tæt samarbejder på flere områder, herunder
på børneattestområdet. Samarbejdet på området består blandt andet i etab-
leringen af en tværgående kontrolinstans på børneattestområdet i form af
idrættens Udelukkelsesnævn.
Kulturministeriet lægger med lovforslaget op til at ændre reglerne således,
at der skabes en hjemmel, som kan hjælpe idrættens kontrolinstans med at
udgøre et endnu bedre værn for at forhindre krænkelser af børn og unge i
idrætslivet.
Kulturministeriet vil med dette lovforslag støtte op om idrættens hovedor-
ganisationer (Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Firmaidræts-
forbund (DFIF)) fælles udelukkelsesnævn for seksuelle krænkelser
(”Ude-
lukkelsesnævnet”).
Jf. Udelukkelsesnævnets regler er lokale idrætsforeninger forpligtet til at
forelægge sager med personer med en børneattest med anmærkninger
(plettet børneattest) for Udelukkelsesnævnet, når foreningerne på trods af
anmærkningerne ønsker at engagere eller ansætte den pågældende. Fore-
lægger idrætsforeningen ikke sagen for Udelukkelsesnævnet, risikerer for-
eningen eksklusion af hovedforbundet, jf. idrættens interne regler.
Formålet med lovforslaget er, at etablere en hjemmel, som giver vedkom-
mende minister bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler i bekendtgø-
relse om, at Rigspolitiet skal orientere idrættens Udelukkelsesnævn, når lo-
kale idrætsforeninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Rigspolitiets orientering af Udelukkelsesnævnet vil kunne give nævnet et
overblik over børneattester med anmærkninger på idrættens område. Ude-
lukkelsesnævnet vil dermed bedre kunne bistå lokale frivillige foreninger
med hjælp og vejledning. Samtidig vil Udelukkelsesnævnet få et overblik
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
over, om lokalforeninger foretager problematiske vurderinger, samt mulig-
hed for at sanktionere foreninger, som ikke forelægger engagering- og an-
sættelsessager for Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet børneattester
med anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere være af-
hængigt af, at den lokale idrætsforening orienterer nævnet. Nævnet vil der-
med kunne kontakte og eventuelt sanktionere de idrætsforeninger, der ikke
af egen drift orienterer nævnet om ansættelses- og engageringssager, hvor
personen har en børneattest med anmærkninger.
2. Lovforslagets baggrund
Kulturministeriet ønsker at sikre en endnu bedre beskyttelse af børn og unge
i idrætslivet, hvilket kan imødekommes ved etablering af en hjemmel, som
gør det muligt at skabe endnu tryggere rammer for børn og unge i idrætslivet
ved, at idrættens Udelukkelsesnævn får bedre mulighed for at kontrollere og
eventuelt sanktionere i forhold til idrætsforeningers håndtering af børneat-
tester med anmærkninger.
Idrættens hovedorganisationerne har i flere år kunnet konstatere, at der bli-
ver udstedt langt flere børneattester med anmærkninger til foreninger end
det antal sager, der bliver forelagt for Udelukkelsesnævnet. Der bliver årligt
indhentet ca. 340.000 børneattester i alt på landsplan. Heraf blev der i 2020
indhentet 149 børneattest med anmærkninger, hvoraf 24 blev indhentet på
idrætsområdet. Der bliver årligt forelagt cirka 4-7 sager for Udelukkelses-
nævnet, hvor foreninger på trods af en børneattest med anmærkninger vil
ansætte eller engagere den pågældende. Problemstillingen er, at Udelukkel-
sesnævnet med de nuværende regler ikke er i stand til at kontrollere, om de
frivillige idrætsforeninger rent faktisk indsender oplysninger til Udelukkel-
sesnævnet, når de ansætter eller engagerer ansøgere med børneattester med
anmærkninger.
Det skyldes, at Udelukkelsesnævnet ikke modtager denne oplysning direkte
fra Rigspolitiet, når foreninger indhenter en børneattest med anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet er derfor afhængigt af, at foreningen indsender oplys-
ninger om den indhentede børneattest med anmærkninger.
En anden udfordring i den nuværende lovgivning er, at børneattestens ord-
lyd og fortolkningen af denne kan være vanskelig at tyde for medlemmer i
frivillige foreninger, der ikke nødvendigvis har stiftet bekendtskab med bør-
neattester med anmærkninger før. Stadigt flere børneattester vedrører sær-
3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
lige billeddelingssager (for eksempel
”Umbrella-sagen”),
som i nogle til-
fælde kan kræve en mere generel stillingtagen fra en højere instans med fag-
kendskab.
På idrætsområdet har der i et længere stykke tid været et ønske om at etab-
lere en hjemmel som den ovenfor beskrevne. Det skyldes, at idrættens ho-
vedorganisationer mener, at hvis Udelukkelsesnævnet orienteres direkte af
Rigspolitiet ved foreningers rekvireringer af børneattester med anmærknin-
ger, vil Udelukkelsesnævnet bedre kunne sikre en ensartet og fair behand-
ling i de pågældende sager.
Indsatsen for at imødegå seksuelt misbrug af børn og unge har løbende været
en stor prioritet for skiftende regeringer siden vedtagelsen af
Lov om ind-
hentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v.
i
2005. På denne baggrund ser Kulturministeriet behov for at ændre reglerne,
således at der skabes en hjemmel, som kan hjælpe idrætslivet med at få et
endnu mere fintmasket værn mod krænkelser af børn og unge.
Efter Kulturministeriets oplæg, har Justitsministeriet med den seneste æn-
dring af kriminalregisterbekendtgørelsen (BEK nr. 1860 af 23/09/2021),
skærpet reglerne, hvorved de oplysninger, der skal fremgå af børneattesten
om seksualforbrydelser begået mod børn og unge, udvides. Trænere, ledere
eller bestyrelsesmedlemmer med betroet ansvar over for foreningens med-
lemmer må ifølge straffelovens § 223 (den såkaldte
”skolelærerparagraf”)
således ikke have et seksuelt forhold til medlemmer under 18 år. Tidligere
fremgik domme efter "skolelærerparagraffen" kun på børneattesten, hvis det
krænkede barn var under 15 år. Dette er ændret, således at domme efter sko-
lelærerparagraffen, hvor barnet er mellem 15 og 17 år, nu også fremgår af
børneattesten.
Organisationer, der arbejder for børns vilkår, herunder Red Barnet og Bar-
nets Vilkår, har efterspurgt, at idrættens Udelukkelsesnævn orienteres di-
rekte af Rigspolitiet, når idrætsforeninger indhenter børneattester med an-
mærkninger.
Efterspørgslen efter en hjemmel som den ovenfor beskrevne på netop idræt-
tens område bunder i, at foreningsidrætten i Danmark er organiseret på en
helt særlig måde. Foreningsidrætten er overordnet opdelt i tre hovedorgani-
sationer (DIF, DGI og DFIF), der har et tæt samarbejde, og samtidig har
sekretariater med kapacitet til centralt at kunne kontrollere, vejlede og sank-
tionere på børneattestområdet.
4
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Oprettelsen af idrættens tværgående Udelukkelsesnævn i 2013 er et produkt
af idrættens hovedorganisationers tætte, tværgående samarbejde på børne-
attestområdet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret
3.1.1. Børneattestlovens formål og sigte
Lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. (Børneattestloven, jf. Lov nr. 520 af 21/6-2005) blev vedtaget i 2005
og har til formål at skabe grundlag for en yderligere styrkelse af indsatsen
over for seksuelle overgreb mod børn.
Siden børneattestlovens indførsel har det været lovpligtigt for idrætsforenin-
ger, spejderklubber, daginstitutioner osv. at indhente en børneattest, inden
de ansætter eller beskæftiger en person, der skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Den 1. juni 2012 blev børneattestloven udvidet, så pligten til at indhente
børneattester også gælder ved ansættelse eller beskæftigelse af personer, der
fast færdes blandt børn under 15 år, og som derved har mulighed for at opnå
direkte kontakt med børn.
En børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger om afgørelser,
det vil sige domme m.v., om visse seksualforbrydelser begået mod børn un-
der 15 år. De afgørelser, der fremgår af en børneattest, er oplysninger fra
kriminalregisterets efterforskningsdel, som er eller har været optaget i kri-
minalregisterets afgørelsesdel. Ud over domme kan det for eksempel være
tiltalefrafald eller bøder vedtaget udenretligt.
Det er Rigspolitiet, der i medfør af kriminalregisterbekendtgørelsen udste-
der børneattester. Udstedelsen sker efter anmodning fra en arbejdsgiver/en-
gagerende instans og forudsætter accept fra den person, som attesten vedrø-
rer.
Børneattesten minder om en traditionel straffeattest. I modsætning til en
straffeattest, der indeholder oplysninger om flere typer forbrydelser, inde-
holder en børneattest dog kun de oplysninger, der fremgår af kriminalregi-
sterbekendtgørelsens § 36, det vil sige oplysninger om visse seksualforbry-
delser begået mod børn under 15 år. Oplysningerne på en børneattest frem-
5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
går desuden typisk i længere tid
men aldrig i kortere tid
end det er til-
fældet ved en traditionel straffeattest. Det nærmere tidsrum varierer af-
hængigt af, hvilken type krænkelse og sanktion der er tale om. Domme for
grove sædelighedsforbrydelser fremgår af børneattesten, indtil den registre-
rede fylder 80 år.
I henhold til børneattestloven er det selve indhentelsen af børneattesten, der
er lovpligtig. Det betyder, at det ikke er ulovligt at ansætte en person med
en børneattest med anmærkninger, så længe børneattesten er indhentet. For-
målet med bestemmelsen er således, at ansættelse og engagering skal ske på
et oplyst grundlag.
Børneattestloven er en rammelov, hvor der er fastsat en række bemyndigel-
ser til vedkommende ressortministre, så disse kan fastsætte nærmere regler
på børneattestområdet på deres respektive ressortområder. Det fremgår af
børneattestlovens § 2, stk. 1, under hvilke omstændigheder vedkommende
ministre kan fastsætte regler på børneattestområdet, og i § 3, stk. 1, at regler
om indhentelse af børneattester skal ske i overensstemmelse med de regler,
der gælder for sådanne attester.
Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1 at vedkommende minister kan
fastsætter nærmere regler om indhentelse af børneattest, inden myndigheder
og private fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer,
der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, såfremt ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har ka-
rakter af fast tilknytning. Det fremgår endvidere § 2, stk. 1, 2 pkt., at ved-
kommende minister fastsætter endvidere nærmere regler om indhentelse af
børneattest, inden myndigheder og private fysiske og juridiske personer an-
sætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver
færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå di-
rekte kontakt med disse børn, såfremt ansættelses- eller beskæftigelsesfor-
holdet har karakter af fast tilknytning. Vedkommende minister kan samtidig
fastsætte regler om tilsyn.
Ti forskellige ministerier har udstedt bekendtgørelser med hjemmel i børne-
attestloven. Det er: Kulturministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet,
Sundhedsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Forsvarsministeriet, Kir-
keministeriet, Erhvervsministeriet, Miljøministeriet, Transportministeriet
og Justitsministeriet.
6
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Pligten til at indhente børneattester fremgår således af de enkelte bekendt-
gørelser, som førnævnte ressortministre har udstedt med hjemmel i børne-
attestloven.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kulturministeriet ønsker at sikre den bedst mulige beskyttelse af børn og
unge i idrætsforeninger mod krænkelse fra trænere og andre frivillige. Kul-
turministeriet mener, at der er behov for, at idrættens Udelukkelsesnævn kan
få direkte besked, når deres lokale idrætsforeninger indhenter børneattester
med anmærkninger.
Det foreslås, at der med lovforslaget at indsætte en ny bestemmelse i børne-
attestloven, således at vedkommende minister bemyndiges til at sikre, at
Udelukkelsesnævnet får direkte besked, når idrætsforeninger indhenter bør-
neattester med anmærkninger.
Den forslåede ændring af børneattestlovens § 4 a, vil medføre en mere ens-
artet praksis og vurdering af ansættelses- og engageringssager på idrætsom-
rådet i tilfælde, hvor der er indhentet en børneattest med anmærkninger.
Bemyndigelsen kan udmøntes i bekendtgørelse om indhentelse af børneat-
test ved ansættelse og beskæftigelse af personer i myndigheder, institutio-
ner, foreninger m.v. inden for Kulturministeriets ressort. Udmøntningen af
reglerne i bekendtgørelsen vil give Rigspolitiet hjemmel til at orientere
idrættens Udelukkelsesnævn.
Lovforslaget omfatter en stor gruppe foreninger og medlemmer, da DIF,
DGI og DFIF til sammen har ca. 11.534 lokale medlemsforeninger med i alt
ca. 2.536.000 medlemmer.
For nærmere beskrivelse af lovforslaget henvises til lovforslagets § 2, stk.
3, og bemærkningerne hertil.
Det har været overvejet, om ændringsforslaget burde formuleres således, at
Rigspolitiet også på andre områder end idrætten kan forpligtes til at orien-
tere et centralt organ om sager med børneattester med anmærkninger.
Når der alene lægges op til at indføre ændringen på idrætsområdet, skyldes
det blandt andet, at idrætten synes at have særlige udfordringer, som idræt-
ten har anmodet om at få hjælp til at løse, samt at der eksisterer en fælles
7
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
struktur, Udelukkelsesnævnet, der på tværs af idrættens hovedorganisatio-
ner meningsfuldt kan varetage opgaven med at kontrollere, vejlede og sank-
tionere på børneattestområdet.
Det er på denne baggrund, at DIF, DGI og DFIF bakker op om ændrings-
forslaget. Samtidig har flere organisationer, der arbejder for børns vilkår,
herunder Red Barnet og Barnets Vilkår, specifikt efterspurgt, at idrættens
Udelukkelsesnævn orienteres direkte af Rigspolitiet, når idrætsforeninger
indhenter børneattester med anmærkninger.
3.1. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed omfattet af Europa-Par-
lamentets og Rådets Forordning 2016/679/EU af 27. april 2015 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Forordningen og loven gælder ikke for behandling af personoplysninger
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente
myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at fore-
bygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuld-
byrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA (retshåndhævel-
sesdirektivet). Retshåndhævelsesdirektivet er gennemført ved lov nr. 410 af
27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger (retshåndhævelsesloven).
3.1.2. Nationale særregler for behandling af personoplysninger
Med den forslåede bestemmelse i børneattestlovens § 4 a, foreslås det, at
attestudstedende myndighed (Rigspolitiet), skal orientere idrættens Udeluk-
kelsesnævn, når idrættens hovedorganisationers medlemmer i form af de lo-
kale idrætsforeninger, indhenter børneattester med anmærkninger.
Spørgsmålet om, hvorvidt der må behandles personoplysninger, er som ud-
gangspunkt reguleret i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, om
behandling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger, artikel 9, stk.
2, om behandling af følsomme personoplysninger og databeskyttelseslovens
8
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
§ 8 om behandling af oplysninger om strafbare forhold samt databeskyttel-
seslovens § 11 om behandling af personnumre.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er det muligt at
opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anven-
delsen af dele af artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra c,
hvorefter behandling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger kan
ske, når behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige.
Behandling af ikke-følsomme personoplysninger efter de foreslåede be-
stemmelser i retsplejelovens § 110 b, stk. 3 og 4, kan ske inden for rammerne
af forordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Det skyldes, at behandling af op-
lysningerne for attestudsteder og Udelukkelsesnævnet er nødvendig for at
overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige i forbin-
delse med at sikre børn og unge mod seksuelle krænkelser i idrætslivet.
Den foreslåede bestemmelse i børneattestlovens § 2, stk. 3, fastsættes som
nationale særregler for behandling af almindelige personoplysninger inden
for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, jf. ar-
tikel 6, stk. 1, litra c.
I de tilfælde, hvor en behandling af følsomme oplysninger omfattet af data-
beskyttelsesforordningens artikel 9 er nødvendige, vil dette også kunne ske
i medfør af de foreslåede bestemmelser. Det vurderes, at der med de fore-
slåede bestemmelser vil være hjemmel hertil, idet behandlingen i sådanne
tilfælde vil være nødvendig af hensyn til en væsentlig samfundsinteresse, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, hvilket understøttes
af de vigtige målsætninger om at forebygge seksuelle overgreb mod børn og
unge i idrætslivet, der forfølges med lovforslaget. De foreslåede bestemmel-
ser vurderes således at kunne fastsættes inden for rammerne af forordnin-
gens artikel 9, stk. 2, litra g.
De nærmere betingelser for behandling af personoplysninger vedrørende
straffedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerhedsforanstaltnin-
ger er reguleret i databeskyttelsesforordningens artikel 10. Det vurderes i
den forbindelse, at de foreslåede bestemmelser kan rummes inden for ram-
merne af databeskyttelsesforordningens artikel 10, 1. pkt., hvorefter behand-
ling af de førnævnte oplysninger på baggrund af artikel 6, stk. 1, bl.a. kan
ske med hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som gi-
ver passende garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
9
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Overordnet vurderes de foreslåede bestemmelser at stå i et rimeligt forhold
til de legitime mål, der forfølges, samt respektere det væsentligste indhold
af retten til databeskyttelse.
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra
g, at der i forbindelse med fastsættelsen af nationale regler skal sikres pas-
sende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
Forordningens artikel 10, 1. pkt., sidste led, stiller som nævnt ligeledes krav
om, at der i national ret skal gives passende garantier for den registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder. Det vurderes, at disse foranstaltninger og
garantier bl.a. er sikret ved at Udelukkelsesnævnet kun orienteres om, lokale
idrætsforeningers indhentelse af børneattester med anmærkninger, og der-
med umiddelbart ikke direkte modtager personoplysninger om den registre-
rede.
Vurderingen af de foreslåede bestemmelser har generelt taget udgangspunkt
i de kriterier, som fremgår af betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttel-
sesforordningen
og de retlige rammer for dansk lovgivning, jf. betænkning
nr. 1565/2017, del I
bind 1, side 147 ff. og side 243-247. For så vidt angår
behandling af personoplysninger for politiets og anklagemyndigheden inden
for det operative samarbejde vurderes bestemmelserne desuden at kunne
fastsættes inden for rammerne af retshåndhævelseslovens § 9 og § 10, stk.
2.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i databeskyttelsesfor-
ordningen og -loven samt retshåndhævelsesloven, herunder de grundlæg-
gende principper i forordningens artikel 5 og retshåndhævelseslovens § 4,
også skal iagttages, når der behandles personoplysninger i medfør af de fo-
reslåede bestemmelser.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
10
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
2478859_0011.png
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke et forhold til EU-retten ud over det ovenfor beskrevne
forhold til databeskyttelsesretten.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: […].
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
11
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
2478859_0012.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Det følger af artikel 10 i Europa-Parlamentets Og Rådets forordning (EU)
retten
2016/679 af 27. april 2016, at der kan indføres nationale særregler vedr.
behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertræ-
delser. Det følger af artikel 6, stk. 1, litra c, i Europa-Parlamentets Og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016, at behandling kun er lovlig,
hvis og i det omfang mindst ét af følgende forhold gør sig gældende, herun-
der behandling der er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslaget § 2, stk. 3, ligger inden for, hvad
der er foreskrevet efter Europa-Parlamentets Og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016.
Konsekvenser Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning for opfyldelsen af
for verdensmå- delmål 16.2 i FN's verdensmål.
lene
Er i strid med de
fem principper
for implemente- Ja
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring
Nej
12
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 2 i lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af per-
sonale m.v. indeholder regler, der fastsætter bemyndigelser for relevante mi-
nister til at fastsætte regler på børneattestområdet på deres respektive res-
sortområder. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede § 4 a, at der indsættes en bemyndigelse, så ved-
kommende minister kan fastsætte regler om den attestudstedende myndig-
heds pligt til orientering af idrættens Udelukkelsesnævn for krænkelser, når
idrættens hovedorganisationers medlemmer i form af de lokale idrætsfor-
eninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Den foreslåede bestemmelse § 4 a vil medføre, at Udelukkelsesnævnet, så-
fremt bemyndigelsen anvendes af vedkommende minister, vil kunne få et
samlet overblik over børneattester med anmærkninger på idrættens område.
Udelukkelsesnævnet vil dermed bedre kunne bistå lokale frivillige forenin-
ger med hjælp og vejledning. Samtidig vil Udelukkelsesnævnet få et over-
blik over, om lokalforeninger foretager problematisk vurderinger samt mu-
lighed for at sanktionere foreninger, som ikke forelægger engagering- og
ansættelsessager for Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet en børneat-
test med anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere være
afhængigt af, at den lokale idrætsforening orienterer nævnet.
Det vil med lovforslaget ikke længere være muligt for idrætsforeninger ikke
at forelægge ansættelses- og engageringssagen for Udelukkelsesnævnet, da
Udelukkelsesnævnet vil være orienteret om foreningens rekvirering af en
børneattest med anmærkninger. Nævnet vil dermed kunne kontakte og even-
tuelt sanktionere de idrætsforeninger, der ikke af egen drift orienterer næv-
net om ansættelses- og engageringssager, hvor personer har børneattester
med anmærkninger.
Formålet med at indføre den nye bestemmelse er, at der skabes en hjemmel,
som kan hjælpe idrættens kontrolinstans på børneattestområdet (Udelukkel-
sesnævnet) med at forhindre krænkelser af børn og unge i idrætslivet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
UDKAST
Der skal med
”børneattester
med anmærkninger”
forstås urene børneatte-
ster
altså børneattester med "pletter".
Der skal med "idrættens
hovedorganisationer"
forstås Danmarks Idrætsfor-
bund (DIF), DGI og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF).
Der skal med "orientering" forstås, at attestudstedende myndighed medde-
ler idrættens Udelukkelsesnævn om, at en medlemsforening under idrættens
hovedorganisationer har indhentet en børneattest med anmærkninger. Det
betyder, at Udelukkelsesnævnet alene orienteres om, at der er sket en ind-
hentelse af børneattest med anmærkninger i en forening, som er medlem i
en eller flere af idrættens hovedorganisationer. Det betyder således ikke, at
Udelukkelsesnævnet modtager selve børneattesten med anmærkninger. Det
vil fortsat være den pågældende idrætsforening, som har indhentet børneat-
testen, der modtager denne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
14
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (Indførsel af bemyndigelse i børneattestloven)
2478859_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om indhentelse af børneattest
i forbindelse med ansættelse af
personale m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 362 af 2. april 2014 fore-
tages følgende ændringer:
» § 4 a. Vedkommende minister
kan fastsætte regler om den attest-
udstedende myndigheds pligt til
orientering af idrættens Udelukkel-
sesnævn for seksuelle krænkelser,
når idrættens hovedorganisationers
medlemmer i form af de lokale
idrætsforeninger indhenter børneat-
tester med anmærkninger.«
15