Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2529688_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
15. februar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 1. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Kopi af L 106 - svar på spm. 53 om, hvordan EU-dommen, der er grundlag for lovforslaget, er implementeret i vores nabolande eksempelvis med afsæt i moms på tv-abonnementer, fra skatteministeren
2529688_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan den EU-dom, der er grundlag for lovforslaget, er
implementeret i vores nabolande eksempelvis med afsæt i moms på tv-abonnementer?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten
EU-Domstolen fastslår i dommen i sag C-501/19, UCMR
ADA, at en kollektiv forvalt-
ningsorganisations meddelelse af licens til kunstneres ophavsrettigheder i eget navn for
kunstnernes regning, er omfattet af momsreglernes anvendelsesområde, da denne trans-
aktion er en levering mod vederlag i momsmæssig forstand og derfor som udgangspunkt
momspligtig. I Danmark har Skatteforvaltningen ikke hidtil betragtet denne ydelse som
momspligtig (dvs. en levering mod vederlag).
Hvad angår oplysninger fra andre lande om betydningen af dommen i sag C-501/19,
UCMR
ADA, har Skatteministeriet anmodet om oplysninger fra de øvrige EU-lande,
herunder om det er nødvendigt at ændre deres nationale lovgivning som følge af dom-
men. Skatteministeriet har i skrivende stund modtaget svar fra 10 EU-lande.
I samtlige svar oplyses, at dommen ikke nødvendiggør en ændring af national ret. Det
fremgår af svarene, at man på linje med dommen har anset det for en ydelse mod veder-
lag at meddele licens til kunstneres ophavsrettigheder, fx når forvaltningsorganisationer
har meddelt licens til kunstneres ophavsrettigheder (i eget navn og for kunstnerens reg-
ning). Den omhandlede ydelse har derfor i udgangspunktet været en momspligtig ydelse
også før EU-Domstolens dom (i modsætning til i Danmark).
Ni af landene oplyser desuden, at ydelsen er momspligtig i de respektive momslovgivnin-
ger, uanset hvem der meddeler licensen
dvs. at ydelsen er momspligtig, uanset om det
fx er en kunstner selv eller en forvaltningsorganisation, der leverer den. Et enkelt EU-
land oplyser, at de (ligesom Danmark) udnytter den særlige standstill-bestemmelse i
momssystemdirektivets bilag X, del B, nr. 2, til at momsfritage selve kunstnernes medde-
lelse af licens vedrørende ophavsrettigheder, hvilket svarer til det foreslåede i L 106.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Kopi af L 106 - svar på spm. 53 om, hvordan EU-dommen, der er grundlag for lovforslaget, er implementeret i vores nabolande eksempelvis med afsæt i moms på tv-abonnementer, fra skatteministeren
2529688_0003.png
Som anført i bemærkningerne til L 106 omfatter den gældende momsfritagelse i momslo-
vens § 13, nr. 7
som baserer sig på den særlige standstill-bestemmelse i bilag X, del B,
nr. 2
kun ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere.
Dette gøres klart med L 106. Momsfritagelsen i momslovens § 13 vil således heller ikke
fremadrettet finde anvendelse, når andre (i eget navn)
fx forvaltningsorganisationer
meddeler licens til ophavsrettigheder, fx til brug for TV-abonnementer.
Så vidt Skatteministeriet er bekendt, gør en række EU-lande
hvor den omhandlede
ydelse anses for momspligtig
– brug af muligheden for at pålægge en nedsat sats på ”ydel-
ser leveret af eller royalties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere”, jf. moms-
systemdirektivets bilag III, nr. 9. Anvendelsesområdet for denne bestemmelse i direktivet
er bredere end standstill-bestemmelsen i bilag X, del B, nr. 2, fx kan bestemmelsen ud-
strækkes til forvaltningsorganisationer, når de meddeler licens til kunstnernes ophavsret-
tigheder jf. ordene »eller royalties til«, som ikke indgår i bilag X, del B, nr. 2.
Side 3 af 3