Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Kulturudvalget 2021-22
2.6.2021
Til Folketingets Kulturudvalg
Vi henvender os som en selvstændig erhvervsvirksomhed, der siden 1985 har forhandlet
skytteudstyr til skydesporten.
Det er vores opfattelse, at de udlodningsmidler, der er tildelt DGI og den under DGI hørende forening
”Skydebaneforeningen Danmark”, der driver ”Skyttebutikken”, ikke er anvendt
i overensstemmelse
med vilkårene for tildeling af disse udlodningsmidler (idræts- og almennyttige formål).
Vi finder, at ”Skyttebutikken” drives på ulige markedsøkonomiske vilkår (med støtte via
udlodningsmidlerne til Skydebaneforeningen Danmark), og at den derfor har indtaget en
dominerende markedsposition i en branche med få udbydere af skytteudstyr. Vi uddyber vores
synspunkter i det følgende.
Baggrundsoplysninger om udlodningsmidlerne
Danske Lotteri Spils overskud kaldes udlodningsmidler (blev
tidligere kaldt ”tipsmidler”). Det
fordeles årligt til en lang række formål, herunder idræt og kultur. Fordelingen af udlodningsmidlerne
er fastsat i udlodningsloven. I 2019 var Kulturministeriets andel af udlodningsmidlerne ca. 1.495
mio. kr. Størstedelen af Kulturministeriets andel af udlodningsmidlerne går til de store
idrætsorganisationer i Danmark, herunder DGI, der så selv står for at administrere, og i nogle
tilfælde, fordele midlerne.
Bilag 1
Baggrundsoplysninger om Skydebaneforeningen og ”Skyttebutikken”
Af Skydebaneforeningen Danmarks Årsrapport for 2019 fremgår følgende om foreningen:
”Hvem er Skydebaneforeningen Danmark”
Skydebaneforeningen Danmark, der er den fortsættende enhed af De Danske Skytteforeninger, er en
almennyttig landsorganisation. Foreningens formål er at varetage interesser, der vedrører
medlemmernes skydefaciliteter samt at støtte de faciliteter, som skytteforeninger har. Foreningen
kan yde rådgivning og økonomisk støtte til medlemmernes skydebaner og lignende faciliteter.
Medlemmer er alle skytteforeninger og skydebaneforeninger, der er medlem af DGI inden for det
område DGI Skydning varetager. Skydebaneforeningen Danmark ligger i Vingsted mellem Vejle og
Billund, hvor man har Nordeuropas største og mest omfattende skydebaneanlæg.”
Bilag 2
Alle skytteforeninger og skydebaneforeninger, der er medlem af DGI inden for det område DGI
Skydning varetager, er automatisk medlem af Skydebaneforeningen Danmark. Der er registreret 880
Skytteforeninger med 62.700 medlemmer og 47.000 skytter registreret i DGI Skydning, hvilket i
vores øjne udgør størstedelen af branchens kundepotentiale af sportsskytter i Danmark.
1
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 26/10-21 fra Aarhus Skytteudstyr vedrørende tidligere fremsendt brev om brug af udlodningsmidler
2467825_0002.png
På Skydebaneforeningens hjemmeside oplyser foreningen følgende om Skyttebutikken:
”VI DRIVER SKYTTEBUTIKKEN-
Via Skyttebutikken sælger Skydebaneforeningen Danmark våben, ammunition, skytteudstyr,
skydebaneanlæg og teknisk vedligeholdelsesudstyr til
favorable priser.
Butikkens sortiment udvikles
løbende i samarbejde med skytterne.”
Bilag 3
Nærmere om tilskud fra DGI og Skyttebutikkens underskud
Af Årsrapport 2018 for Skydebaneforeningen Danmark fremgår, at den har modtaget 8.662.000 kr.
i tilskud fra DGI.
Af samme årsrapport fremgår, at Skyttebutikken i alt har realiseret et underskud på 1.321.000 kr.
Af Årsrapport 2019 for Skydebaneforeningen Danmark fremgår, at indtægterne er 9.505.000 kr. Af
samme årsrapport fremgår, at Skyttebutikken i alt har realiseret et overskud på 188.000 kr.
Der fremgår ikke af Årsrapport 2019 noget om, hvorvidt ”Skyttebutikken” har betalt skat af det
realiserede overskud, eller dog modregnet det i tidligere års underskud. Der ses heller ikke at fremgå
noget om, hvorledes det tidligere års underskud i Skyttebutikken skal dækkes.
Af Årsrapport 2019 for Skydebaneforeningen Danmark fremgår alene:
”Foreningen har haft skydebaner og Skyttebutikken lukket i ca. en måned i marts-april
2020. Dette
samt mulige ændringer i aktivitet på skydebaner og i Skyttebutikken herefter vil have en negativ
påvirkning af foreningens drift i 2020. Ledelsen vurderer at have et tilstrækkeligt likviditetsberedskab
til dækning af dette.”
Bilag 4
Som vi ser det, bliver Skyttebutikkens løbende underskud dækket ind af Skydebaneforeningen
Danmarks ”likviditetsberedskab”, hvilket kan indikere, at Skyttebutikkens løbende underskud bliver
dækket af udlodningsmidlerne, og ikke af Skyttebutikkens egen indtjening.
Hvis en forening modtager tilskud fra anden side, er det klare udgangspunkt, at den vil være
skattepligtig heraf, eller - hvis det er et lån -, at den skal betale renter.
Vi forstår ikke, at udlodningsmidlerne kan bruges til at dække et løbende underskud i en skyttebutik,
der handler i konkurrence med andre selvstændige, der sælger tilsvarende udstyr mv.
Som selvstændig erhvervsdrivende med salg af skytteudstyr er vi ude af stand til frit at konkurrere
med en butik, der tilsyneladende løbende får dækket sit underskud af en forening, der modtager
udlodningsmidler, og dermed uden at skulle betale for kreditfaciliteten i form af renter mv.
Hvis en selvstændig erhvervsdrivende har underskud, må der skaffes likviditet til dækning heraf,
typisk via rentebetaling på kassekredit eller lån, eller dog skat af et evt. tilskud fra anden side.
Sådanne forhold ses ikke at gøre sig gældende for Skyttebutikken. Her synes det at være
udlodningsmidlerne, der skal dække underskud, sørge for likviditet mv. Det kan i vores øjne ikke
være et idræts-eller almennyttigt formål, og som må derfor falde udenfor det formål, som
udlodningsmidlerne skal gå til.
2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 26/10-21 fra Aarhus Skytteudstyr vedrørende tidligere fremsendt brev om brug af udlodningsmidler
Skyttebutikkens omsætning med ikke-medlemmer
Hertil kommer, at det ikke er klart, hvorvidt Skyttebutikken deler sin omsætning op mellem
omsætning med medlemmer og ikke-medlemmer.
For en forening, der er skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 gælder, at omsætning
og leverance til medlemmer kan ske uden beskatning. Hvis indtægten er at anse for erhvervsmæssig
og stammer fra ikke-medlemmer, vil foreningen være skattepligtig af den del.
Efter vores oplysninger kan alle og enhver, og dermed også ikke-medlemmer, købe udstyr mv. i
Skyttebutikken. Køb kan ske via foreningens webshop.
Bilag 5
Skyttebutikkens markedsføring
I vores øjne har Skyttebutikken i kraft af den skete løbende dækning af underskud opnået en
monopolisering af flere varegrupper som den bliver prissættende på.
Skyttebutikken tilbyder særligt store rabatter og mængder, hvilket binder skytteforeningerne til at
samle deres køb af eks. SK .22 ammunition (”Køb 10. Betal for 9”).
Dette svarer til ca. 1 års forbrug af ammunition for de fleste skytteforeninger.
Bilag 6
Medlemmerne af skytteforeningerne får 10 % rabat og foreningerne
20% rabat ved ”bland selv”
ammunition, indenfor forskellige kalibre, kvalitet, priser og brands. Deres priser bliver derved
uigennemsigtige.
Bilag 7
På Skyttebutikkens webshop har de tilbud ”for evigt”, som tilsyneladende udspringer af et
uforholdsmæssigt stort varelager, jf. de opgørelser, der fremgår af årsrapporterne for
Skydebaneforeningen Danmark.
Bilag 8
Vores opfattelse og supplerende spørgsmål
I vores øjne hænger Skyttebutikkens forretningskoncept kun sammen i kraft af den løbende dækning
af dens underskud fra Skydebaneforeningen Danmark, ligesom den må antages at få
likviditet/tilskud fra anden side til indkøb af varelager mv., når den ikke selv tjener penge hertil.
For at uddybe vores synspunkter har vi opstillet følgende spørgsmål:
1. Kan Skyttebutikken anses for at have et almennyttigt formål?
2. Bruges udlodningsmidlerne delvist til driften af Skyttebutikken?
- Har de en avance, der kan dække udgifterne?
3. Hvilke omkostninger hører reelt til driften af Skyttebutikken? (Løn til de ansatte der arbejder
i
Skyttebutikken,
husleje/ejendomsskat,
varme,
el,
salgsomkostninger,
administrationsomkostninger, webshop/marketing, alarm, revisor mm.) Der ses ingen
nærmere oplysninger herom i årsrapporterne for Skydebaneforeningen Danmark
4. Kan Skydebaneforeningen Danmark drive en dominerende forretning under en non-profit-
organisation? Der ses ingen opdeling på medlemsomsætning og ikke-medlemsomsætning.
5.
Må Skyttebutikken give kredit i ”et helt år” rentefrit?
Bilag 9 nederst
6. Hvordan dækkes underskuddene i Skyttebutikken? Som vi har forstået det, skriver
Skydebaneforeningen Danmark selv, at det dækkes af deres kapitalfond, som er bygget op af
udlodningsmidler, til DDS - De Danske Skytteforeninger, gennem årene.
3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 26/10-21 fra Aarhus Skytteudstyr vedrørende tidligere fremsendt brev om brug af udlodningsmidler
2467825_0004.png
7.
Hvad dækker ”Kapacitetsomkostninger” over i regnskaberne fra Skydebaneforeningen
Danmark?
8. Er Skydebaneforeningen en non-profit-virksomhed, som kan trække skatten af overskuddet
fra, så pengene kan føres tilbage til almennyttigt formål.
Bilag 10
9. Er Skydebaneforeningen en skattefri forening med særlig mulighed for fradrag?
10. Skyttebutikken købte Karlslunde Sport i august 2016. Vi kan ikke se, hvem der betalte, eller
hvor meget? Købet ses ikke at fremgå af Skyttebutikkens regnskab? Et køb må have krævet
midler fra anden side.
Bilag 11
Afslutning
Sammenfattende handler vores henvendelse sig om følgende tre spørgsmål:
1. Hvorvidt de til DGI (og Skydebaneforeningen Danmark) tildelte udlodningsmidler faktisk er
anvendt i overensstemmelse med formålet (idræts- og almennyttigt formål).
2. Hvorvidt Skydebaneforeningen Danmark faktisk beskattes af den omsætning, der efter vores
oplysninger sker også med ikke-medlemmer, og hvilke skattemæssige konsekvenser, det
har, at Skyttebutikkens underskud løbende bliver dækket ind fra anden side.
3. Hvorvidt der er tale om statstilskud, og dermed ulige konkurrencevilkår med selvstændige
erhvervsdrivende, der ikke modtager udlodningsmidler.
Derfor har vi rettet vores henvendelse til både Folketingets Kulturudvalg, Folketingets Skatteudvalg
og Folketingets Erhvervsudvalg.
Vi håber vores henvendelse giver anledning til at undersøge sagen nærmere, og anledning til, at der
kommer et svar fra kulturministeren om, hvordan det er tilsikret eller fremover tilsikres, at
udlodningsmidlerne ikke anvendes i strid med deres idræts- og almene formål.
Folketingsudvalgene er naturligvis velkomne til at rette henvendelse til undertegnede, hvis der
ønskes yderligere oplysninger eller bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kjeld Holm
CEO
Århus Skytteudstyr
Lyshøjen 14-k6, 8520 Lystrup
CVR.: 13536538
Mobil: 40307433
Mail:
[email protected]
Web shop:
www.skytteudstyr.dk
4
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 26/10-21 fra Aarhus Skytteudstyr vedrørende tidligere fremsendt brev om brug af udlodningsmidler
2467825_0005.png
Bilag | Links
1.
Link til Fusionsaftale mellem DGI og De Danske Skytteforeninger
Fra Fusionsaftalen §7 Økonomi
DDS budget 2012 ang. Fusionsaftalen.docx
2.
Link til Skydebaneforeningen Danmark "Hvem er vi?"
3.
Link Skyttebutikkens webshop våben
4.
Link til Årsrapporter fra Skydebaneforeningen Danmark:
o
o
o
o
o
Årsrapport 2016 DGI
Arsrapport_2017_Underskrevet-1%20(8).pdf
Arsrapport_2018-1%20(5).pdf
Skbf-DK-Aarsrapport-2019-underskrevet%20(9).pdf
Aarsrapport-2020_underskrevet_SKBFDK.docx
(Markeringer med gult)
Aarsrapport-2020_underskrevet_SKBFDK.pdf
5.
Link til Skyttebutikkens Webshop forside, alle produkter
6.
Link til tilbud 10 for 9! |
Priseksempel ved køb 10 betal for 9!
7.
Link Skyttebutikkens webshop ammunition
8.
Skyttebutikkens Webshop TILBUD
9.
Link til Foreningskøb
(Nederst)
10.
Link Non-profit organisation
11.
Link Skyttebutikken køber Karlslunde Sport
5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 26/10-21 fra Aarhus Skytteudstyr vedrørende tidligere fremsendt brev om brug af udlodningsmidler
6