Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 95
Offentligt
2488198_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Afdeling
Center for forsyning
Dato
25. november 2021
J nr.
2021-17546
JBWF / CLKJ
Høring over forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om
Forsyningstilsynet
Energistyrelsen sender hermed vedlagte lovforslag om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest d. 3. januar 2022 kl. 9.00.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt
angivelse af journalnummer 2021-17546.
Baggrund og indhold
Baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale om Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi som regeringen indgik i juni 2020 med V, R, SF,
K, LA og ALT. Lovforslagets primære formål er at udmønte dele af Klimaplanens
afsnit IV om en stærk genanvendelsessektor. Lovforslaget bidrager til Klimaplanens
mål om at understøtte danske virksomheders muligheder for at investere i nye
genanvendelsesanlæg og udvikle grønne løsninger inden for affaldsteknologi og
cirkulær økonomi, som derefter kan eksporteres til udlandet. Det skal understøtte
grøn vækst og beskæftigelse i Danmark, og samtidig løse et miljø- og klimaproblem
i Danmark og i udlandet.
Lovforslaget indebærer, at der indføres en pligt til, at kommunerne skal udbyde
behandling og sortering af genanvendeligt husholdningsaffald til private aktører.
Udbudspligten ændrer ikke på miljøkravene til affaldshåndtering. Formålet er at
understøtte et grønt affaldsmarked og samle behandling af affald på større,
effektive anlæg. På ikke-brofaste øer må kommuner fortsat indsamle og behandle
både husholdnings- og erhvervsaffald.
Med lovforslaget foreslås desuden, at eksisterende kommunale
genanvendelsesanlæg udfases, og at kommunerne efter en overgangsperiode på 5
år ikke længere må eje anlæg, der behandler genanvendeligt affald. Kommunerne
vil i overgangsperioden fortsat kunne deltage i aktiviteter forbundet med behandling
af genanvendeligt affald, men aktiviteterne skal udskilles i aktie- eller
anpartsselskaber. Selskaberne skal i overgangsperioden byde ind på de
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 95: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet (Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og økonomisk tilsyn)
2488198_0002.png
kommunale udbud på lige vilkår med de private aktører. Det foreslås desuden, at
kommunerne får mulighed for at søge om dispensation til at deltage i et offentlig-
privat selskab til behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis der ikke
er private aktører, der byder på opgaven.
Det foreslås, at kommuner fremover ikke må etablere obligatorisk
indsamlingsordning til opgaven, og at virksomheder får mulighed for at vælge en
privat aktør til indsamling af forbrændingsegnet affald og derved mulighed for at
samle deres affaldsindsamling hos én aktør. Dertil kommer, at mindre
virksomheder, der producerer genanvendeligt affald, der i art og mængde svarer til
husholdninger, får mulighed for at deltage i den kommunale indsamlingsordning til
markedspriser.
Som opfølgning på Klimaplanen, foreslås det endvidere, at alle genbrugspladser
fremover skal have et område til genstande til direkte genbrug. Genstandene skal
først gøres tilgængelige for private aktører, inden kommunen må afsætte dem i
kommunale genbrugsbutikker e.l.
Det foreslås, at der etableres et skærpet økonomisk tilsyn. Tilsynet skal varetages
af Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet skal overvåge og analysere
affaldssektoren og får derudover også en række konkrete tilsynsopgaver i relation
til de pligter, der etableres for kommunerne med dette lovforslag. Tilsynet
gebyrfinansieres.
Det bemærkes, at håndtering af affald omfattet af udvidede
producentansvarsordninger er reguleret nærmere i særlovgivning herom. Dette
gælder både eksisterende og de kommende udvidede producentansvarsordninger
for emballage, visse engangsplastprodukter og fiskeredskaber af plast (jf. EU
direktiv 2019/904/EU). Nærværende lovforslag ændrer ikke ved de eksisterende
producentansvarsordninger eller fastlægger de nærmere rammer for den konkrete
udmøntning af de nye producentansvarsordninger.
Der er endnu ikke truffet beslutning om den konkrete udmøntning af de nye
ordninger for udvidet producentansvar, herunder hvem der skal udbyde affaldet,
når producentansvaret træder i kraft. Udmøntningen skal jf. Klimaplan for affald og
cirkulær økonomi tage udgangspunkt i den organisering af affaldssektoren, der blev
aftalt med Klimaplanen
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Fuldmægtig Jakob Emil Wulff,
[email protected],
33927402 eller teamleder Caroline Kronberg,
[email protected],
33950997.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 95: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet (Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og økonomisk tilsyn)
2488198_0003.png
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. juli 2022.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Med venlig hilsen
Signe Schmidt
Kontorchef, Center for forsyning, Energistyrelsen
Side 3/3