Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 9
Offentligt
2459420_0001.png
Høringsversion 27. september 2021
Udkast til ændring af elforsyningslovens § 22, stk. 8
x.
I
§ 22, stk. 8,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Ministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter ministeren kan meddele tilsagn om
tilskud til forsknings- og udviklingsprojekter med henblik på effektiv energianvendelse. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler for administrationen af ordningen, herunder fastsætte regler om:
1) Afgrænsning af de tilskudsberettigede foranstaltninger og aktiviteter.
2) Opdeling af puljen.
3) Kriterier for ansøgning om tilskud, meddelelse af tilsagn og udbetaling af tilskud.
4) Form og proces for ansøgning, tidsfrister samt obligatorisk brug af digital kommunikation.
5) Udvælgelse og prioritering af tilskudsmodtagere.
6) Betingelser og vilkår for tilskud, dokumentationskrav samt oplysningspligt, herunder at bestemte
oplysninger skal afgives på tro- og love.
7) Støttens intensitet, opgørelse og beregning af tilskud samt loft for tilskud.
8) Annullering, ændring og bortfald af meddelte tilsagn.
9) Tilbagebetaling, herunder renter, og genanvendelse af tilskud.
10) Regnskab, revision og rapportering.
11) Tilsyn.
12) Henlæggelse af beføjelser til privat organisation eller selskab m.v. (juridiske personer).«
§6
(Tekst markeret med gult fremgår allerede af lovforslaget, som har været i offentlig høring.)
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 5, § 22, stk. 8, § 28, stk. 3, § 45, stk. 4, § 46, stk. 3 og
4, §§ 47 a og 47 b, § 69, stk. 5, nr. 6, § 85 a, stk. 1 og 2, samt § 92 a, stk. 2, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
forskrifter fastsat i medfør af denne lov.
Almindelige bemærkninger
3.3 Ophævelse af PSO-systemet (ELFORSK)
3.3.1 Gældende ret (tekst markeret med gult fremgår allerede af lovforslaget, som har været i offentlig
høring)
Endelig omfatter PSO-omkostningerne netvirksomhedernes omkostninger til de ydelser, som disse
efter bestemmelserne i § 22, stk. 8, og § 67 i elforsyningsloven og § 30 i VE-loven er pålagt. Desuden
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
2459420_0002.png
Høringsversion 27. september 2021
omfatter PSO-omkostningerne de omkostninger, som transmissionsvirksomhederne er pålagt efter §
67 i elforsyningsloven og § 30 i VE-loven.
Efter elforsyningslovens § 22, stk. 8, er der tale om netvirksomhedernes omkostninger til at
iværksætte forskning og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse. Efter bestemmelsen i §
22, stk. 8, kan klima-, energi- og forsyningsministeren beslutte, at netvirksomheder i samarbejde skal
iværksætte forskning og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse. Desuden kan
ministeren fastsætte regler eller træffe bestemmelse om udarbejdelse af planer for aktiviteterne og om
godkendelse af disse. Denne ordning benævnes ELFORSK. Det følger af bestemmelsens forarbejder,
jf. Folketingstidende 1998-99, A, L 234 som fremsat, at der sigtes særligt til udviklingsaktiviteter
inden for energibesparelser (adfærd, tekniske udviklingsprojekter etc.), som de daværende
distributionsselskaber allerede til en vis grad var engageret i. Det er ifølge forarbejderne hensigten,
at de af ministeren fastsatte regler eller bestemmelser kun skal angå ikke kommercielle
udviklingsaktiviteter på miljømæssigt væsentlige områder, og at de økonomiske midler, der afsættes
hertil, fastsættes i overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne for statsstøtte til forskning og
udvikling m.v. Det er desuden hensigten, at bevillingshaverne skal udarbejde handlingsplaner, som
skal godkendes af ministeren inden iværksættelsen.
Bestemmelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 856 af 1. oktober 2001 om netvirksomhedernes
forsknings- og udviklingsaktiviteter vedrørende effektiv energianvendelse, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1121 af 19. november 2004. Netvirksomhederne skal ifølge bekendtgørelsens § 1,
stk. 1, planlægge og iværksætte forskning og udvikling med henblik på at fremme effektiv
energianvendelse hos forbrugerne. Netvirksomhederne skal udføre deres aktiviteter i medfør af
bekendtgørelsen i et fælles, landsdækkende samarbejde og skal udpege et samarbejdsorgan, der
repræsenterer dem i forhold til Energistyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2. Netvirksomhederne
har udpeget Dansk Energi, der er en erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i
Danmark, som deres samarbejdsorgan.
ELFORSK bevilger støtte til projekter, der har til formål at fremme forskning og udvikling af
teknologier, løsninger og metoder for at øge effektiv energianvendelse af el og energi i slutforbruget.
Finansieringen hertil er kommet fra PSO-tariffen og den efterfølgende delvise indfasning til
Finansloven.
Den gældende elforsyningslovs indeholder i § 88 mulighed for, at der fastsættes bødestraf i regler,
der udstedes i henhold til loven. Energiklagenævnet behandler i medfør af § 89, stk. 1, 1. pkt., klager
over afgørelser truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren efter elforsyningsloven eller regler
udstedt i henhold til loven. Ministeren kan efter § 90, nr. 1, fastsætte regler om adgangen til at klage
over afgørelser, der efter loven eller regler udstedt i henhold til loven træffes af klima, energi- og
forsyningsministeren, herunder at visse afgørelser ikke kan indbringes for Energiklagenævnet.
3.3.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser (tekst markeret med gult fremgår
allerede af lovforslaget, som har været i offentlig høring)
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
2459420_0003.png
Høringsversion 27. september 2021
Endeligt er der i forbindelse med den foreslåede udfasning af den delvise PSO-finansiering og den
foreslåede overgang til fuld finanslovsfinansiering fundet anledning til at genoverveje
administrationen af ELFORSK. Der er et ønske om at videreføre ELFORSK med et øget fokus på
forsknings- og udviklingsprojekter inden for tilgængeliggørelse og anvendelse af
energiforsyningsdata, der fremmer digitalisering, fleksibilitet og sektorkobling på tværs af
forsyningssektorer. Grundlaget for administrationen af ordningen ønskes tydeliggjort i forbindelse
med den foreslåede fulde finanslovsfinansiering, der forventes indført.
3.3.3 Den foreslåede ordning (tekst markeret med gult fremgår allerede af lovforslaget, som har været
i offentlig høring)
For det tredje vil den foreslåede ordning indebære, at netvirksomhedernes omkostninger til
udviklingsprogrammet ELFORSK ikke længere vil være delvist PSO-finansieret, men finansieringen
af programmet forventes at komme til at overgå til fuld finanslovsfinansiering. I forbindelse med den
forventede overgang til fuld finanslovsfinansiering foreslås grundlaget for administrationen af
ELFORSK tydeliggjort. På baggrund heraf foreslås der i den gældende § 22, stk. 8, indsat en
bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at kunne etablere en ordning, hvorefter
ministeren vil kunne meddele tilsagn om tilskud til forsknings- og udviklingsprojekter med henblik
på effektiv energianvendelse. Desuden foreslås det at indsætte en bemyndigelse til ministeren til at
kunne fastsætte nærmere regler for administrationen af ordningen, herunder at kunne fastsætte regler
om bl.a. henlæggelse af beføjelser til privat organisation eller selskab m.v. (juridiske personer).
Støtte fra ELFORSK vil udgøre statsstøtte, jf. EUF-Traktatens artikel 107, stk. 1. Støtte fra
ELFORSK vil derfor skulle ydes inden for rammerne af Europa-Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014).
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Udestår]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Udestår]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
[Udestår]
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
2459420_0004.png
Høringsversion 27. september 2021
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
[Udestår]
9. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
[Udestår]
10. Forholdet til EU-retten
[Udestår]
Specielle bemærkninger
Til nr. XX
Det fremgår af elforsyningslovens § 22, stk. 8, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan beslutte,
at netvirksomheder i samarbejde skal iværksætte forskning og udvikling med henblik på effektiv
energianvendelse. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler eller træffe
bestemmelse om udarbejdelse af planer for aktiviteterne og om godkendelse af disse. Denne ordning
benævnes ELFORSK. Bestemmelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 856 af 1. oktober 2001 om
netvirksomhedernes forsknings- og udviklingsaktiviteter vedrørende effektiv energianvendelse, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 1121 af 19. november 2004. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i elforsyningslovens
§ 22, stk. 8,
at indsætte et nyt
3. pkt.,
hvori ministeren bemyndiges
til at etablere en ordning, hvorefter ministeren kan meddele tilsagn om tilskud til forsknings- og
udviklingsprojekter med henblik på effektiv energianvendelse.
Bestemmelsen vil give ministeren mulighed for at etablere en ordning, der vil kunne åbne mulighed
for at meddele tilsagn til projekter om forsknings- og udviklingsprojekter med henblik på effektiv
energianvendelse. Der vil f.eks. kunne være tale om projekter, der har formål at fremme
fleksibilitetsløsninger via data og digitalisering inden for el og energi i overensstemmelse med
miljømæssige og samfundsmæssige hensyn gennem udbredelse af metoder, løsninger, analyser og
modeller. Den nærmere afgrænsning af ordningen vil kunne ske på bekendtgørelsesniveau og
bemyndigelsen giver mulighed for at ministeren vil kunne tilpasse ordningen f.eks. på baggrund af
den teknologiske udvikling og øvrig erfaring med ordningen.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive delegeret til Energistyrelsen, således at Energistyrelsen vil
kunne udmønte bemyndigelsen ved en ny bekendtgørelse om ELFORSK, herunder også at
Energistyrelsen forventes at kunne træffe endelig afgørelse om, hvordan bevillingen vil skulle
udmøntes.
Den forventede kommende bevilling til ELFORSK på Finansloven vil skulle udmøntes i henhold til
statens regnskabs- og revisionsregler (statsregnskabslove, statsrevisorloven og rigsrevisorloven).
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
Høringsversion 27. september 2021
Videre skal det bemærkes, at støtte fra ELFORSK desuden vil udgøre statsstøtte, jf. EUF-Traktatens
artikel 107, stk. 1. Energistyrelsen vil derfor skulle sikre, at støtten ydes indenfor rammerne af
Europa-Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (forordning nr.
651/2014/EU af 17. juni 2014).
Det foreslås i § 22, stk. 8, at indsætte et nyt
4. pkt.,
hvorefter ministeren kan fastsætte nærmere regler
for administrationen af ordningen, herunder fastsætte regler om 1) afgrænsning af de
tilskudsberettigede foranstaltninger og aktiviteter, 2) opdeling af puljen, 3) kriterier for ansøgning om
tilskud, meddelelse af tilsagn og udbetaling af tilskud, 4) form og proces for ansøgning, tidsfrister
samt obligatorisk brug af digital kommunikation, 5) udvælgelse og prioritering af tilskudsmodtagere,
6) betingelser og vilkår for tilskud, dokumentationskrav samt oplysningspligt, herunder at bestemte
oplysninger skal afgives på tro- og love, 7) støttens intensitet, opgørelse og beregning af tilskud samt
loft for tilskud, 8) annullering, ændring og bortfald af meddelte tilsagn, 9) tilbagebetaling, herunder
renter, og genanvendelse af tilskud, 10) regnskab, revision og rapportering, 11) tilsyn og 12)
henlæggelse af beføjelser til privat organisation eller selskab m.v. (juridiske personer).
Bemyndigelsen i
nr. 1,
forventes anvendt til at fastsætte regler om afgrænsning af de
tilskudsberettigede foranstaltninger og aktiviteter. Det er hensigten, at ordningen kan afgrænses til
tilsagn om tilskud til forsknings- og udviklingsprojekter med henblik på effektiv energianvendelse,
herunder forsknings- og udviklingsprojekter inden for tilgængeliggørelse og anvendelse af
energiforsyningsdata, der fremmer digitalisering, fleksibilitet og sektorkobling på tværs af
forsyningssektorer.
I
nr. 2,
bemyndiges ministeren til at vil kunne fastsætte regler om opdeling af puljen. Med
bemyndigelsen vil det f.eks. være muligt at fastsætte nærmere regler om perioder, hvor der vil kunne
ansøges om tilskud, f.eks. hvis der ønskes flere ansøgningsrunder hvert år, ligesom det vil kunne
fastsættes, hvor stor en del af puljen, der vil kunne anvendes i hver ansøgningsrunde eller til
forskellige formål.
Med
nr. 3,
indsættes en bemyndigelse til, at ministeren vil kunne fastsætte regler om kriterier for
ansøgning om tilskud, meddelelse af tilsagn og udbetaling af tilskud. Bemyndigelsen vil kunne
anvendes til bl.a. at fastsætte regler om, at der f.eks. vil kunne meddeles tilsagn om tilskud til
projekter, som har til formål at fremme forskning og udvikling med henblik på effektiv
energianvendelse. Bemyndigelsen vil desuden kunne anvendes til at fastsætte regler om, at udbetaling
af tilskud vil kunne ske, når f.eks. dele af projektet er gennemført.
Det forslås i
nr. 4,
at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om form og proces for ansøgningen,
tidsfrister samt obligatorisk brug af digital kommunikation i forbindelse med ansøgningen og
behandling heraf. Ansøgning med tilhørende bilag forventes at skulle indsendes via Energistyrelsens
ansøgningsportal.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
Høringsversion 27. september 2021
Med
nr. 5,
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om udvælgelse og prioritering af
tilskudsmodtagere. Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at fastsætte nærmere regler om prioritering
og udvælgelse af projekter bl.a. med det formål at understøtte konkurrenceelementet blandt mulige
ansøgninger, således at tilskudsmidlerne anvendes bedst muligt. Dette vil f.eks. kunne være med øget
fokus på forsknings- og udviklingsprojekter inden for tilgængeliggørelse og anvendelse af
energiforsyningsdata, der fremmer digitalisering, fleksibilitet og sektorkobling på tværs af
forsyningssektorer.
I
nr. 6,
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om betingelser og vilkår for tilskud,
dokumentationskrav samt oplysningspligt, herunder at bestemte oplysninger skal afgives på tro- og
love. Med den foreslåede bemyndigelse vil der være mulighed for at fastsætte betingelser og vilkår
om eksempelvis tidsfrister for påbegyndelse og afslutning af projekter, herunder frister for anmodning
om udbetaling af tilskud. Betingelser og vilkår vil kunne fastsættes såvel ved udmøntning i en
bekendtgørelse eller ved meddelelse af et tilsagn.
Den foreslåede bemyndigelse vil desuden kunne anvendes til at fastsætte regler om hvilke forhold,
der vil skulle være dokumenteret for, at der kan meddeles tilsagn om tilskud.
Endeligt vil den foreslåede bemyndigelse kunne anvendes til at fastsætte regler om, at
tilskudsmodtager i hele perioden, hvor betingelserne for tilskud efter regler udstedt i medfør af loven
skal opfyldes, vil skulle underrette den ansvarlige myndighed, f.eks. hvis betingelserne for at modtage
tilskud ikke længere er opfyldt. Tilskudsmodtageren vil således via regler udstedt i medfør af den
foreslåede bemyndigelse kunne pålægges at underrette den tilsagnsgivende myndighed af egen drift.
Tro- og loveerklæringerne vil bl.a. omfatte erklæringer fra ansøgere om støtte fra ELFORSK, om at
ansøgerene ikke er kriseramt, som det er defineret i Europa-Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014), samt at
ansøgerene har efterkommet et hver påbud om at tilbagebetale støtte, som Europa-Kommissionen har
erklæret ulovlig og uforenlige med det indre marked, jf. generelle gruppefritagelsesforordning for
statsstøtte (forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014) artikel 1, stk. 4.
Det foreslås i
nr. 7,
at ministeren kan fastsætte nærmere regler om støttens intensitet, opgørelse og
beregning af tilskud samt loft for tilskud. Da ELFORSK udgør statsstøtte, jf. EUF-Traktatens artikel
107, stk. 1, vil bemyndigelsen skulle anvendes til at sikre, at støtten ydes indenfor rammerne af
Europa-Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte, herunder evt. støttens
intensitet eller et loft for tilskuddet.
I
nr. 8,
indsættes en bemyndigelse til at ministeren kan fastsætte regler om annullering, ændring og
bortfald af meddelte tilsagn. Bemyndigelsen vil bl.a. kunne anvendes til at fastsætte regler om bortfald
af f.eks. et meddelt tilsagn i de tilfælde, hvor betingelserne for tilsagnet ikke overholdes.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
2459420_0007.png
Høringsversion 27. september 2021
Med
nr. 9,
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om tilbagebetaling, herunder renter, og
genanvendelse af tilskud. Den foreslåede bemyndigelse vil bl.a. kunne anvendes til at fastsætte regler
om tilbagebetaling i de tilfælde, hvor betingelserne for tilsagn samt udbetaling af tilskud ikke
overholdes.
Det foreslås i
nr. 10,
at ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om regnskab, revision og
rapportering. Den foreslåede bemyndigelse vil bl.a. kunne anvendes til at fastsætte regler om
regnskab og revision med henblik på at sikre, at der foreligger nødvendig dokumentation for
udbetaling af tilskud.
I det foreslåede
nr. 11
bemyndiges ministeren desuden til at fastsætte regler om tilsyn. Med den
foreslåede bemyndigelse vil det være muligt at fastsætte regler om tilsyn med at regler udstedt i
medfør af loven og vilkår i tilsagn overholdes. Der vil f.eks. kunne fastsættes nærmere regler om
tilsyn efter udbetaling af tilskud med henblik på at sikre, at betingelser og vilkår for tilsagnet og
hermed udbetalingen er overholdt. Tilsynet vil bl.a. kunne gennemføres i form af stikprøvekontrol,
dvs. i et udvalgt antal projekter. Det forventes, at tilsynet vil skulle varetages af Energistyrelsen.
Endeligt bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren i det foreslåede
nr. 12
til at henlægge
dele af sine beføjelser om administration af ordningen til privat organisation eller selskab m.v.
(juridiske personer).
Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at henlægge dele af administrationen af ordningen til privat
organisation eller selskab m.v. (juridiske personer). Dette kunne f.eks. være Dansk Energi, som også
i dag varetager en række opgaver i relation til ordningen. Bemyndigelsen forventes således bl.a.
anvendt til at henlægge dele af opgaven med udarbejdelse af indkaldelse af ansøgninger til hver
udbudsrunde og annonceringen heraf, idet Energistyrelsen vil skulle godkende indkaldelsen,
ansøgningsskemaet og annoncering.
Efter Energistyrelsens modtagelse af ansøgninger forventes disse fremsendt til ekstern evaluering hos
privat organisation eller selskab m.v. (juridiske personer). Bemyndigelsen vil således også kunne
anvendes til at indhente faglige anbefalinger hos privat organisation eller selskab m. v. (juridiske
personer). Ved delegationen vil der f.eks. kunne tages hensyn til, om den private organisation eller
selskab m.v. (juridiske personer) besidder viden om bl.a. forsyning, distribution og forbrug samt
multiforsyningsselskaber, data og fleksibilitet. Det vil være kombinationen af bl.a. sådanne
vidensområder, der vil skulle i spil i forbindelse med den faglige evaluering af de indkomne
ansøgninger og i forbindelse med udarbejdelse af indkaldelsen af ansøgninger, hvor indgående
branchekendskab vil kunne understøtte en faglig og effektiv udmøntning af bevillingen.
Energistyrelsen vil kunne inddrage de faglige anbefalinger i den endelige behandling af ansøgninger.
Energistyrelsen forestår den endelige sagsbehandling og træffer alle afgørelser, herunder om tilsagn.
Endeligt vil bemyndigelsen kunne anvendes til at henlægge opgaver om opfølgning på projekter, der
allerede er meddelt tilsagn, og formidling af resultater og erfaringer fra støttede projekter, herunder
en faglig årsrapport, til privat organisation eller selskab m.v. (juridiske personer).
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Lovudkast: Forslag til lovændring af § 22 stk. 8 i Elforsyningsloven
2459420_0008.png
Høringsversion 27. september 2021
Til § 6
(Tekst markeret med gult fremgår allerede af lovforslaget, som har været i offentlig høring.)
Det foreslås i
stk. 3,
at regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 5, § 22, stk. 8, § 28, stk. 3, § 45, stk. 4, §
46, stk. 3 og 4, §§ 47 a og 47 b, § 69, stk. 5, nr. 6, § 85 a, stk. 1 og 2, og § 92 a, stk. 2 i
elforsyningsloven, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af nye forskrifter fastsat i medfør
af denne lov.
Efter den gældende bestemmelse i § 20 a, stk. 5, i elforsyningsloven kan klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om de i § 20 a, stk. 1,
nævnte forhold, herunder om,
hvad programmet for intern overvågning skal indeholde, og hvordan det skal kontrolleres.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 2247 af 29. december 2020 om program for intern
overvågning for net- og transmissionsvirksomheder og Energinet.
Bemyndigelsen i § 20 a, stk. 5, vil efter det foreslåede blive rykket til § 20 a, stk. 3, i
elforsyningsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 31. Samtidigt vil bemyndigelsen blive udvidet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 32. De regler, der er fastsat med hjemmel i den gældende bestemmelse i § 20 a,
stk. 5, vil forblive i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye forskrifter fastsat i medfør af den
ændrede bestemmelse i § 20 a, stk. 5, der bliver stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 32.
Efter den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8, i elforsyningsloven kan klima-, energi- og
forsyningsministeren beslutte, at netvirksomheder i samarbejde skal iværksætte forskning og
udvikling med henblik på effektiv energianvendelse. Desuden kan ministeren fastsætte regler eller
træffe bestemmelse om udarbejdelse af planer for aktiviteterne og om godkendelse af disse.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 856 af 1. oktober 2001 om netvirksomhedernes
forsknings- og udviklingsaktiviteter vedrørende effektiv energianvendelse som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1121 af 19. november 2004.
Bemyndigelsen i § 22, stk. 8, vil efter det foreslåede blive tydeliggjort, jf. lovforslagets § 1, nr. x. De
regler, der er fastsat med hjemmel i den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8, vil forblive i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af nye forskrifter fastsat i medfør af den ændrede bestemmelse i § 22, stk. 8,
jf. lovforslagets § 1, nr. x.
Overgangsreglen skal sikre, at eksisterende projekter, der er godkendt før lovens ikrafttræden, fortsat
vil være omfattet af de hidtil gældende regler. Der vurderes at være ca. 59 godkendte og igangværende
projekter, som ikke forventes færdiggjorte inden lovens ikrafttræden. For at sikre at disse projekter
vil kunne færdiggøres under de gældende betingelser, er det nødvendigt med en
overgangsbestemmelse med henblik på at sikre udbetaling af tilskud til allerede godkendte projekter.
8