Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 7
Offentligt
2459378_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
10. september 2021
J nr.
2021-3267
Europa-Kommissionens forslag til revision af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om energieffektivitet
KOM (2021) 558
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. juli fremsat et forslag om revision af direktivet
om energieffektivitet som en del af Kommissionens ’Fit for 55-pakke’. Med
revisio-
nen foreslår
Kommissionen at hæve EU’s overordnede mål for energieffektivisering
og at stille nye krav til de tiltag i direktivet, som skal være med til at indfri målet. Det
er bl.a. forslag til nye bestemmelser om energireduktioner og et udvidet krav om
energirenovering målrettet alle offentlige organer, en opjustering af energisparefor-
pligtelsen, nye krav til energisyn i virksomheder, nye krav vedrørende informations-
indsatser og energitjenester samt nye krav inden for varme- og køleområdet og ift.
transmission og distribution af energi. Forslaget indeholder som noget nyt en lov-
hjemmel for anvendelsen om energieffektivisering først-princippet samt nye be-
stemmelser målrettet energifattigdom.
Forslaget vurderes at kunne medføre lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark.
Regeringen er overordnet set positiv over for en forøget indsats for energieffektivi-
sering i EU, der er omkostningseffektiv og bidrager til indfrielsen af EU’s og med-
lemslandenes klimamål. Dertil
støtter regeringen op om princippet om ”energieffek-
tivitet først”.
Regeringen finder, at der bør fastsættes et højere samlet mål for re-
duktion af EU’s energiforbrug, der tager hensyn til de forskellige udgangspunkter i
de enkelte medlemslande og sektorer, således at indsatsen målrettes omkostnings-
effektive CO
2
-reduktioner i EU-landene samt skaber et europæisk marked for ener-
gieffektive teknologier og løsninger. Der bør derfor skabes fleksibilitet for medlems-
landene til at opfylde nye målsætninger.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 14. juli 2021 fremsat et
forslag til Europa-Parlamentet og Rådet om en revision af direktivet om energieffek-
tivitet (”energieffektiviseringsdirektivet”).
Forslaget er fremsat som en del af
’Fit for
Side 1/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0002.png
55-pakken’,
der skal realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner
i forhold til 1990-niveauet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2 og artikel 194, stk. 2,
litra c. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal. Forslaget er oversendt til
Rådet i dansk sprogversion den 10. september 2021.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslaget om en revision af energieffektiviseringsdirekti-
vet som en del af opfølgningen på den Europæiske Grønne Pagt (European Green
Deal) med henvisning til behov for bidrag til det forhøjede EU-mål for drivhusgas-
emissioner i 2030 på 55 pct. samt overgangen til klimaneutralitet frem mod 2050.
De vigtigste forslag til ændringer i direktivet præsenteres herunder.
Princippet om energieffektivitet først
»Energieffektivitet først« er et af nøgleprincipperne for energiunionen. Princippet
skal bidrage til at garantere en sikker, bæredygtig, konkurrencedygtig energiforsy-
ning i EU til en overkommelig pris. Det indebærer, at man i forbindelse med beslut-
ninger om energiplanlægning og investeringer i energiproduktionsanlæg, energiin-
frastruktur mv. skal overveje, om alternative energieffektive foranstaltninger kan er-
statte investeringen, samtidig med at de respektive beslutningers målsætninger
fortsat nås. Dette omfatter omkostningseffektive foranstaltninger til at gøre energi-
efterspørgsel og energiforsyning mere effektive, navnlig ved hjælp af energibespa-
relser i slutanvendelsen, initiativer vedrørende forbrugsfleksibilitet og mere effektiv
omdannelse, transmission og distribution af energi.
Med forslaget introduceres et retsgrundlag for anvendelsen af princippet om energi-
effektivisering først. Der lægges op til, at medlemsstaterne sikrer anvendelsen af
princippet i forhold til planlægning, politikker og større investeringsbeslutninger,
samt at der rapporteres herom til Kommissionen i de integrerede nationale energi-
og klimastatusrapporter, hvor der skal redegøres for, hvordan man vil opfylde for-
pligtelserne i energieffektiviseringsdirektivet (under forordning (EU)2018/1999).
Et bindende overordnet EU-mål
Kommissionen foreslår at hæve EU-målsætningen for energieffektivisering, således
at medlemsstaterne kollektivt skal sikre en reduktion af energiforbruget med 9 pct. i
forhold til et 2020-referencescenarie. Dette er en ny opgørelsesmetode i forhold til
det eksisterende direktiv og svarer til en reduktion af det endelige energiforbrug i
2030 med ca. 36 pct. i stedet for det nuværende på mindst 32,5 pct. i 2030 sam-
menlignet med 2007-fremskrivningen.
Kommissionen foreslår et bindende mål for EU som helhed, mens de nationale bi-
drag til det overordnede mål forbliver vejledende. For medlemslandenes nationale
Side 2/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0003.png
bidrag foreslås der dog benchmarks og nye mekanismer til at afhjælpe underopfyl-
delse. I den sammenhæng foreslår Kommissionen som noget nyt, at de nationale
bidrag skal baseres på en formel, som medlemsstaterne skal tage udgangspunkt i,
når de fastsætter deres vejledende bidrag til opfyldelse af målet. Kommissionen fo-
reslår, at disse bidrag bestemmes med hensyntagen til BNP, energiintensitet og
omkostningseffektivt besparelsespotentiale.
Offentlig sektor, bygninger og indkøb
Forslaget indeholder et nyt krav om energireduktioner i det offentlige samt et udvi-
det krav om energirenovering målrettet alle offentlige organer, der er defineret som
”ordregivende myndigheder” i udbudsdirektivet (2014/24). Forslaget betyder, at
sta-
ten, regioner, kommuner og offentligretlige organer og sammenslutninger heraf vil
være omfattet af kravene. I det nuværende direktiv er alene statslige bygninger om-
fattet.
Kommissionen foreslår, at offentlige organers energiforbrug samlet set skal reduce-
res med mindst 1,7 pct. årligt. Reduktionskravet vil kunne indfries i alle dele af den
offentlige sektor, dvs. i endeligt energiforbrug til bygninger, transport, affaldshånd-
tering mv. Medlemsstater vil ved afrapportering til Kommissionen skulle udarbejde
en liste over de offentlige organer, der skal bidrage til opfyldelse af energiredukti-
onskravet og årligt opnåede reduktioner. Derudover foreslår Kommissionen at med-
lemsstater skal sikre, at myndigheder på regionalt og lokalt niveau angiver speci-
fikke energieffektivitetsforanstaltninger i deres dekarboniseringsplaner.
Kommissionen foreslår dertil en udvidelse af de eksisterende krav om årlig renove-
ring, så mindst 3 pct. af bygninger på over 250 m
2
ejet af det offentlige hvert år skal
renoveres op til standarden ”næsten energineutrale bygninger”
(Nearly-Zero
Energy Buildings), der svarer til energimærke A2015. Yderligere anbefaler Kom-
missionen, at offentlige organer ved indgåelse af lejeaftaler skal sigte efter, at byg-
ningen falder inden for en af de to bedste energimærker (A2015 el. A2020). Endvi-
dere vil Kommissionen fjerne muligheden for at anvende den såkaldte alternative
tilgang, hvor der opnås energibesparelser, der svarer til de energibesparelser, der
vil opnås ved at energirenovere 3 pct. af den relevante bygningsmasse ved at an-
vende andre omkostningseffektive tiltag, f.eks. arealoptimering og adfærdsændrin-
ger.
I forhold til offentlige indkøb foreslås der nye skærpede bestemmelser for alle or-
dregivende myndigheder og offentlige enheder om energikrav og princippet om
energieffektivisering først ved indkøb af produkter, tjenesteydelser, bygninger og
arbejder samt ved indgåelse af lejeaftale om bygninger. Der er ligeledes en opfor-
dring til at sætte fokus på energibesparelser gennem hele den operationelle livstid
og gennem ressourceeffektivitet og principper for cirkulær økonomi via offentlige
indkøb. Endvidere indeholder forslaget bl.a. bestemmelser om offentliggørelse af
oplysninger om energieffektivitet i vindende tilbud, vurdering af indgåelse af lang-
Side 3/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0004.png
sigtede kontrakter med langsigtede energibesparelser, ved indgåelse af service-
kontrakter med betydeligt energiindhold. Kommissionen foreslår hertil, at medlems-
landene skal angive lovgivningsmæssige og regulatoriske bestemmelser samt
skabe administrativ praksis vedr. offentlige indkøb og årlig budgettering med hen-
blik på at sikre, at enkelte ordregivende myndigheder ikke afskrækkes fra at inve-
stere og fra at anvende kontrakter med tredjepartsfinansiering ved energiforbedrin-
ger.
Energispareforpligtelsen
Kommissionen foreslår at hæve energispareforpligtelsen for alle medlemsstater fra
0,8 pct. til 1,5 pct. af det årlige endelige energiforbrug i perioden 2024-2030, samt
at dele af medlemsstaternes tiltag til opfyldelsen målrettes bekæmpelse af energi-
fattigdom. Endvidere foreslår Kommissionen, at brug af energibesparelser i fossile
brændsler eller som resultat af kvotehandelssystemet efter 2024 ikke kan tælles
med i energispareforpligtelsen, men bidrager til det overordnede EU-mål for energi-
effektivitet, ligesom der foreslås nye krav til additionalitet for beskatningstiltag fra
2024.
Energisyn
Kommissionen foreslår at ændre kriterierne for, hvornår virksomheder skal gen-
nemføre energisyn samt foreslår krav om energiledelse, således at virksomheder
med et energiforbrug over 10TJ (2,7 mio. kWh) fremover er underlagt kravet om
energisyn, mens virksomheder med et energiforbrug over 100TJ (27,7 mio. kWh)
fremover skal have energiledelse. Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne,
hvor det er muligt, skal sørge for, at energiforbruget bliver indskrevet i virksomhe-
dens årsrapport. Kommissionen foreslår også, at virksomhederne ved udarbejdelse
af energisyn skal identificere potentialet for omkostningseffektiv anvendelse eller
produktion af vedvarende energi. Kommissionen foreslår desuden, at store virk-
somheder, der ikke er omfattet af bestemmelserne om energisyn, skal opfordres til
at gennemføre energisyn og at implementere anbefalingerne fra energisynet.
Derudover foreslår Kommissionen, at alle datacentre med et signifikant energifor-
brug fra den 15. marts 2024 årligt skal offentliggøre nøgleinformationer inklusiv
energiforbruget. Kommissionen har også foreslået en opdatering af krav vedrø-
rende tilgængelighed af godkendelses-, akkrediterings- og certificeringsordninger i
relation til energieffektivitet og tilføjet, at medlemsstaterne skal vurdere disse hvert
fjerde år fra december 2024.
Informationsindsatser og delt incitament mellem ejer og lejer
Kommissionen ønsker at styrke medlemsstaternes forpligtelser over for slutbru-
gerne og slutkunder ved at sikre adgang til teknisk og finansiel rådgivning samt re-
levant information om energieffektivisering
.
Det foreslås iværksat via implemente-
ring af bl.a. tilskud, fradrag, informationsindsatser og eksempler på gode tiltag mv.
Side 4/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0005.png
Disse foranstaltninger skal være en del af en national strategi, f.eks. den langsig-
tede renoveringsstrategi eller integrerede nationale energi- og klimaplaner (direktiv
2010/31/EU og forordning (EU)2018/1999).
Yderligere ønskes forbrugerens stilling styrket ved, at der oprettes nationale one-
stop shops eller lignende, hvor forbrugeren kan få teknisk, administrativ og finansiel
rådgivning og hjælp om energieffektivitet, samt fælles kontaktpunkter for forbruger-
rettigheder og relevant lovgivning. Endvidere foreslås det, at forbrugerne kan få løst
sager uden om domstolene ved at have adgang til et uafhængigt organ på nationalt
plan, som kan håndtere tvister om rettigheder og forpligtelser efter det foreslåede
direktiv.
Kommissionen foreslår for så vidt angår det delte incitament mellem ejer og lejer i
relation til energieffektivitet en ny forpligtelse til at inddrage relevante organisationer
(f.eks. ejer- og lejerorganisationer) for at identificere og løse problemstillinger. Delt
incitament kan opstå, hvis ejeren af en bygning kan være uvillig til at udføre energi-
effektviseringer og/eller -renoveringer, fordi energiregningen ligger hos lejeren. Der
pålægges desuden en forpligtelse for hvert medlemsstat til at indrapportere identifi-
cerede barrierer og foranstaltninger foretaget for at løse disse.
Energitjenester
Med forslaget introduceres yderligere krav til at fremme en videreudvikling af mar-
kedet for energitjenester og dermed øge udbredelsen af bl.a. kontrakter om energi-
mæssig ydeevne (en kontraktlig ordning, hvor investeringerne bliver betalt i forhold
til forbedring af energieffektiviteten eller energimæssig ydeevne). Af forslaget frem-
går krav om en øget informationsindsats målrettet energitjenestemarkedet og den
offentlige sektor, herunder information om eksisterende retningslinjer, modelkon-
trakter, finansielle instrumenter og oprettelse af en offentlig database over afslut-
tede og igangværende energitjenesteprojekter (ESCO’er). Det foreslås endvidere,
at der skal offentliggøres en liste over kvalificerede eller certificerede leverandører
af energitjenester og deres kvalifikationer. For at støtte markedsudviklingen for
energitjenester foreslås yderligere, at der offentliggøres kontaktpunkter med oplys-
ninger til slutkunder om energitjenester, og at der nedsættes og promoveres et råd-
givende organ, one-stop-shops og lign.
Herudover fremgår krav om, at offentlige organer tilskyndes til at anvende kontrak-
ter om energimæssig ydeevne ved renovering af større bygninger, herunder reno-
vering af erhvervs-, offentlige-, kontorbygninger m.v., som er over 1000 m
2
.
For at støtte et funktionelt marked for energitjenester foreslås det, at medlemslan-
dene kan oprette et nationalt organ til håndtering af klager og tvister om energitje-
nester og kontrakter om energimæssig ydeevne, eksempelvis ved en ombuds-
mand/ombudsperson.
Varme og køling
Side 5/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0006.png
Kommissionen foreslår at indsætte en definitionsbestemmelse af effektiv fjern-
varme og -køling, hvorefter den gældende definition af effektiv fjernvarme og -kø-
ling (mindst 50 pct. VE, 50 pct. spildvarme, 75 pct. kraftvarme eller 50 pct. af en
kombination af sådan energi og varme) fastholdes frem til 2025, og derfra ændres
løbende frem mod 2050. I tråd med denne definition foreslås det, at der fastsættes
krav til en aktiv renoveringsindsats af nye eller omfattende renoveringer af fjern-
varme for at leve op til forhøjede krav til effektiv fjernvarme. Dertil kommer, at nye
eller omfattende renoveringer af fjernvarme- og kølesystemer ikke må anvende an-
dre fossile brændsler end naturgas eller øge forbruget af andre fossile brændsler
end naturgas. Derudover indføres der krav om, at eksisterende fjernvarme- og -kø-
lesystemer, der ikke lever op til definitionen af effektiv fjernvarme og -køling, hvert
femte år skal forberede en plan mhp. at kunne efterleve definitionen. Kommissio-
nen foreslår endvidere styrkede forbrugerrettigheder i form af regler om virksomhe-
dernes oplysningspligt over for kunderne og slutbrugerne i henhold til forbrug af
varme, køling og varmt brugsvand.
Kommissionen foreslår derudover skærpede regler for den omfattende vurdering
(comprehensive
assessment),
der udarbejdes hvert femte år, samt for varme- og
køleplanlægningen, herunder krav til at staten yder den til enhver tid nødvendige
støtte (økonomisk, teknisk mv.), til de lokale varme- og køleplanlægningsmyndighe-
der.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes regler om, at medlemsstaterne skal sikre
udarbejdelse og offentliggørelse af cost-benefit-analyser for større energiforbrug-
ende anlægs mulighed for udnyttelse af overskudsvarme. Det foreslås endvidere,
at tilsvarende regler fastsættes for effektiv kraftvarmeproduktion for større termiske
elproducerende anlæg.
Transmission og distribution
Kommissionens foreslår, at systemoperatørerne - TSOer og DSOer
generelt skal
anvende energieffektivitet først-principet ved netplanlægningen og -udbygningen
og i investeringsbeslutninger. Her skal de kortlægge og reducere nettab omkost-
ningseffektivt. Det nettab, som systemoperatørerne beregner, skal indrapporteres
til regulatoren, der skal offentliggøre det i den rapport, som de i forvejen er forpligtet
til at lave efter elmarkedsdirektivet og gasdirektivet.
Finansiering
Med forslaget udvides medlemsstaternes eksisterende forpligtelse om at sikre for-
skellige finansieringsmuligheder til energieffektiviseringer til også at omfatte låne-
ordninger, finansielle instrumenter og teknisk assistance. Kommissionen foreslår
hertil, at medlemslandene også skal sikre, at de finansielle institutioner tilbyder lå-
neprodukter til energieffektive projekter såsom f.eks. grønne realkreditlån. Med-
lemsstaterne skal endvidere vedtage foranstaltninger med henblik på at lette gen-
nemførelsen af finansieringsordninger via regning og skattefinansieringsordninger
for at understøtte energieffektive projekter.
Side 6/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0007.png
Med forslaget indføres en forpligtelse for Kommissionen til at vejlede medlemssta-
terne i at opsætte projektudviklingsfaciliteter til nationalt, regionalt og lokalt brug og
derved fremme opnåelse af målsætningerne inden for energieffektivitet. Kommissi-
onen skal endvidere udarbejde en vejledning, som skal understøtte medlemssta-
ters udmøntning af midler fra de forskellige EU-finansieringskilder via låneordnin-
ger, finansielle instrumenter og teknisk assistance for derved at fremme private in-
vesteringer.
Energifattigdom
Kommissionen har foreslået at indsætte nye bestemmelser om tiltag til at imødegå
energifattigdom, der defineres som en husholdnings manglende adgang til væsent-
lige energitjenester, der understøtter en ordentlig leve- og sundhedsstandard, her-
under tilstrækkelig opvarmning, køling, belysning og energi til elapparater, i den re-
levante nationale kontekst, eksisterende socialpolitik og andre relevante politikker.
Det gælder bl.a. målrettede tiltag i forbindelse med opfyldelse af energispareforplig-
telsen og i forbindelse med informationsindsatsen. Desuden foreslår Kommissio-
nen, at medlemsstaterne skal iværksætte en række konkrete tiltag for at støtte sår-
bare og energifattige forbrugere. Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne skal
etablere et netværk af eksperter, som kan udvikle strategier, der skal støtte lokale
og nationale beslutningstagere i at imødegå energifattigdom, således at medlems-
staterne kan etablere nationale definitioner, indikatorer og kriterier for energifattig-
dom mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamen-
tet om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er delt kompetence mellem Kommissionen og medlemsstater vedrørende ener-
gipolitik, herunder energieffektivitet og energibesparelser, jf. artikel 4 i TEUF. Kom-
missionen har her vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen bl.a. til energieffektivitets stigende betydning for bl.a. forsy-
ningssikkerhed, klimaforandringer, det indre marked samt økonomisk og social ud-
vikling. Dertil henvises til, at energieffektiviseringsdirektivet er et eksisterende lov-
givningsinstrument i EU, og at tilføjelser og ændringer hertil kræver handling på
EU-niveau.
Ifølge Kommissionen er der i medlemsstaterne en række underliggende barrierer,
som er de samme på tværs af EU, og som ikke hver for sig i tilstrækkelig grad kan
overvindes. En fælleseuropæisk tilgang vil ifølge Kommissionen samlet set give en
merværdi i forhold til, hvis medlemsstaterne fastsætter regulering hver for sig. Kom-
missionen bemærker dertil, at fleksibiliteten for medlemsstaterne til at vælge frem-
gangsmåde og nationale virkemidler er uændret.
Side 7/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0008.png
Regeringen har på det foreliggende grundlag gennemgået hver enkelt foreslået
ændring i energieffektivitetsdirektivet og er enig i Kommissionens vurdering af, at
ændringerne er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil få betydning for en række love og bekendtgørelser. Nedenfor er opli-
stet de love og bekendtgørelser, som er omfattet af de foreslåede ændringer i di-
rektiv om energieffektivitet. Der foretages en vurdering af behov for justering af den
danske lovgivning.
Lov nr. 345 af 8. april 2014 om ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om varmeforsyning, lov om kommunal fjernkøling og for-
skellige andre love
Lov nr. 439 af 6. maj 2014 om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regu-
lering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer og forskellige
andre love om implementering af energisparepakken
Bekendtgørelse nr. 564 af 2. juni 2014 om godkendelse af projekter for indu-
stri- og fjernkølingsanlæg
Bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om indtægtsrammer og åbningsbalan-
cer
Bekendtgørelse nr. 419 af 2. maj 2018 om BoligJobordningen i 2018 og frem
Bekendtgørelse nr. 804 af 12. august 2019 af lov om fjernkøling
Bekendtgørelse nr. 1399 af 12. december 2019 om bygningsreglement 2018
(BR18)
Bekendtgørelse nr. 118 af 6. februar 2020 af lov om Energinet
Bekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020 af lov om naturgasforsyning
Bekendtgørelse nr. 1215 af 14. august 2020 af lov om varmeforsyning
Bekendtgørelse nr. 1234 af 24. august 2020 af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget
Bekendtgørelse nr. 1300 af 3. september 2020 af lov om fremme af energibe-
sparelser i bygninger
Bekendtgørelse nr. 1447 af 11. september 2020 af lov om finansiel virksom-
hed
Bekendtgørelse nr.1415 af 29. september 2020 om tilskud til individuelle var-
mepumper ved skrotning af olie- eller gasfyr
Bekendtgørelse nr. 1651 af 18. november 2020 om energimærkning af byg-
ninger
Bekendtgørelse nr. 2306 af 18. december 2020 om tilskud til projekter vedrø-
rende udrulning af fjernvarmedistributionsnet
Bekendtgørelse nr. 2251 af 29. december 2020 om energivirksomheder og
bygningsejeres oplysningsforpligtelser over for slutkunder om energiforbrug
og fakturering m.v.
Bekendtgørelse nr. 2244 af 29. december 2020 om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg
Side 8/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0009.png
Bekendtgørelse nr. 2249 af 29. december 2020 om Forsyningstilsynets over-
vågning af det indre marked for el og naturgas
Bekendtgørelse nr. 525 af 26. marts 2021om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse
Bekendtgørelse nr. 818 af 4. maj 2021 om godkendelse af projekter for kollek-
tive varmeforsyningsanlæg
Bekendtgørelse nr. 1068 af 12. maj 2021 om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder
Bekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021 af lov om elforsyning
Bekendtgørelse nr. 939 af 19. maj 2021 om Håndbog for Energikonsulenter
(HB2021)
Bekendtgørelse nr. 1064 af 27. maj 2021 om obligatorisk energisyn i store
virksomheder.
Bekendtgørelse nr. 1127 af 1. juni 2021 om indtægtsrammer for netvirksom-
heder
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt forslaget vedtages i den nuværende udformning, vurderes det at medføre
behov for ændringer af en række love og bekendtgørelse, jf. ovenfor under punkt 6,
samt muligt behov for at fastsætte nye love og bekendtgørelser. Regeringen er i
gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Disse skyldes bl.a. Kommissionens forslag om at hæve energispareforpligtelsen
samt de nye og udvidede krav til den offentlige sektor, der kan medføre store inve-
steringsbehov i stat, kommuner og regioner. Regeringen er i gang med at under-
søge forslaget nærmere, herunder omfanget af de potentielle statsfinansielle kon-
sekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at kunne medføre samfundsøkonomiske konsekvenser. Disse
vil være positive, hvis de højere energieffektivitetskrav kan føre til omkostningsef-
fektive reduktioner i energiforbruget og større fleksibilitet i energiproduktionen for
forbrugere m.m. Hvorvidt reduktionerne vil være omkostningseffektive afhænger
bl.a. af, hvorvidt energieffektiviseringstiltag samfundsøkonomisk er billigere end ud-
bygning af vedvarende energi inkl. netinvesteringer. Regeringen er i gang med at
undersøge forslaget nærmere, herunder de potentielle samfundsøkonomiske kon-
sekvenser for Danmark.
Side 9/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0010.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser,
da dansk erhvervsliv har en styrkeposition inden for energieffektivisering, hvorfor
øgede krav på EU-niveau kan medføre øget efterspørgsel på danske energieffekti-
viseringsteknologier. Forslaget forventes evt. også at kunne have omkostninger og
konsekvenser for erhverv samt medføre mindre administrative byrder for erhvervsli-
vet pga. nye krav til bl.a. energisyn. Regeringen er i gang med at undersøge forsla-
get nærmere, herunder de potentielle erhvervsøkonomiske konsekvenser for Dan-
mark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at kunne få positive konsekvenser for klimaet og miljøet, da det
bidrager
til opfyldelse af Parisaftalens målsætninger og FN’s verdensmål. Desuden
skønnes forslaget at kunne have afledte positive konsekvenser for forsyningssik-
kerheden, beskæftigelsen og sundhed. Regeringen er i gang med at undersøge
forslaget nærmere, herunder andre konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er den 14. juli 2021 sendt i høring i specialudvalget for
Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med frist den 10. august 2021.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Affaldsforening, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Danske Rederier, Danske Regioner, For-
brugerrådet Tænk, KL, Landbrug og Fødevarer, Rådet for Grøn Omstilling og SY-
NERGI.
Dansk Affaldsforening fremhæver artikel 23 og 24 som relevante for affaldsener-
gien og fremhæver i den sammenhæng, at danske affaldsenergianlæg er i gang
med projektering af forskellige projekter for CCS på deres anlæg.
Dansk Energi finder grundlæggende, at det er godt med en ambitiøs klimapolitik,
men fremhæver, at energieffektivitet skal være samfundsøkonomisk omkostnings-
effektivt. Dansk Energi ser derfor, at udformningen skal overvejes nøje i forhold til
situationen og potentialet i de enkelte medlemsstater. Dansk Energi finder endvi-
dere, at renoveringer under den offentlige renoveringsindsats ikke kun skal være
båret at energimæssige hensyn - såsom brugerhensyn, driftsøkonomi og vedlige-
holdelsesstand - da et ensidigt fokus på energiforbrug iflg. Dansk Energi kan føre til
uhensigtsmæssigheder. Dertil støtter Dansk Energi op om, at det indlejrede energi-
forbrug får større fokus i renoveringsindsatsen. Til sidst fremhæver Dansk Energi,
at opgørelsen af den primære energifaktor (PEF) ikke afspejler de ændringer, ener-
giforbruget har gennemgået som følge af den grønne omstilling. Dansk Energi me-
ner derfor, at der bør stilles krav til, at PEF opgøres efter en objektiv metode, hvor
der i højere grad tages hensyn til gældende og forventede fysiske forhold i energi-
systemet.
Side 10/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0011.png
Dansk Erhverv finder, at ETS er det centrale omdrejningspunkt for at
nå EU’s 2030-
2050-klimamål samtidig med, at Dansk Erhverv kan støtte et samlet EU-mål for EE
på 40 pct. Dansk Erhverv anbefaler, at der måles ud fra energiintensitet frem for ud
fra endeligt energiforbrug. Dansk Erhverv finder, at der er behov for at fortsætte
indsatsen på energi- og miljøkrav via ecodesign. I forhold til renovering af bygnin-
ger foreslår Dansk Erhverv, at målet om 3 pct. renovering af bygninger udvides til
at omfatte alle offentlige bygninger, og at der i stigende grad anvendes ESCO- eller
EPC-modeller, så renoveringerne ikke belaster de offentlige budgetter. Dansk Er-
hverv mener også, at private aktører skal have lettere adgang til tilgængelige ener-
gidata, og at der skal sikres forudsigelighed for bygningsejere. Desuden foreslår
Dansk Erhverv, at en økonomisk vurdering af en renovering også omfatter ekster-
naliteter såsom forbedret indeklima og forøget bygningskvalitet. Dansk Erhverv fin-
der endvidere, at fremtidige muligheder for cirkulær økonomi bør tænkes ind f.eks. i
form af krav om materialepas og bygningspas.
Dansk Fjernvarme udtrykker overordnet tilfredshed med Kommissionens forslag,
herunder at forslaget understreger, hvorledes fjernvarme kan yde et væsentligt bi-
drag til at opfylde EU’s klimamål.
Dansk Fjernvarme fremfører, at det er glædeligt,
at Kommissionen foreslår at stramme op på nationale analyser af varme og køling
og udtrykker, at det vil være værdifuldt, hvis EU’s medlemsstater aktivt og positivt
udfører de nationale analyser og implementerer deres resultater. Dansk Fjern-
varme udtrykker støtte til Kommissionens forslag til definitionen af fjernvarme og
køling, men fremfører, at det i forhold til anvendelsen af kulkraftvarme fra 2025 kan
være nødvendigt med en overgangsordning for anlæg, som er besluttet, men som
endnu ikke er udfaset på tidspunktet. Dansk Fjernvarme fremhæver endvidere be-
hovet for koordination af lokal varmeplanlægning og bygningsrenovering.
Dansk Industri (DI) finder, at energieffektivisering først-princippet kan være med til
at sikre, at beslutninger bygger på et rentabelt grundlag og finder, at energieffektivi-
seringstiltag også skal vurderes ud fra tilbagebetalingstider og skal tilrettelægges
på en måde, der mest omkostningseffektivt fremmer CO
2
-reduktioner, ikke sætter
begrænsninger for mobilitet og udvikling af industriel produktion, herunder admini-
strative byrder. DI tilkendegiver støtte til forslaget om et samlet EU-mål med en
yderligere reduktion på 9 pct. i 2030 i forhold til 2020-fremskrivningen og giver end-
videre udtryk for støtte til fokus på investeringer i den eksisterende bygningsmasse.
DI fremfører, at det er positivt, at medlemsstaternes energispareforpligtelse gene-
relt kun opfyldes gennem besparelser, der kan verificeres gennem målinger eller
skøn over de faktiske effektiviseringer og bemærker, at der i forhold til forslaget om
nye bestemmelser vedrørende fossile brændsler er behov for en konsistent regule-
ring. DI finder ikke, at der generelt er behov for krav til energiledelse eller ener-
gisyn, men finder det positivt, at der nu er fokus på energiforbruget, om end nye
krav om energisyn ville være bedre, såfremt kriterierne var baseret på en kombina-
tion af energiforbrug og energiintensitet. DI giver også udtryk for støtte til forslaget
om nye krav om en årlig renovering af offentlige bygninger samt forslaget om at
Side 11/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0012.png
fremme offentlige myndigheders brug af ESCO og andre lignende forretningsmo-
deller. Ligeledes støtter DI, at medlemsstaterne forpligtes til at fremme kompeten-
cer inden for energieffektivisering i tæt samarbejde med interessenter. DI giver
endvidere udtryk for, at forslagets betydning for mobilitet og investeringer i trans-
portsektoren bør belyses nærmere.
Danske Rederier identificerer ikke nogle ændringer i Kommissionens forslag, som
kræver kommentarer.
Danske Regioner fremfører, at man er positiv over for ambitionsniveauet i forslaget
og tilkendegiver støtte til fokus på energieffektiviseringer og besparelser som en
selvstændig hjørnesten og ofte et førstevalg på vejen til at nå et klimaneutralt sam-
fund. Samtidig giver Danske Regioner udtryk for en bekymring for, om direktivet på
nogle punkter kan forvride indsatsen, så den største klimaeffekt for pengene ikke
opnås. Danske Regioner peger i forlængelse heraf på betydningen af udmøntnin-
gen af kravene til en evt. renoveringsrate for offentlige bygninger. Danske Regioner
fremhæver også, at det er nødvendigt at måle CO
2
aftryk og energiforbrug i bygnin-
gerne i et livscyklusperspektiv. Endvidere fremfører Danske Regioner, at man ser
positivt på, at det offentlige spiller en foregangsrolle i forhold til energieffektivise-
ringstiltag, og forventer, at der følger økonomi med i forhold til at det offentlige kan
vise vejen i den grønne omstilling. Der henvises til let adgang til finansiering med
ESCO som et virkemiddel, og det bemærkes, at direktivforslaget indeholder en for-
pligtelse til at fjerne alle regulatoriske barrierer for øget energieffektivisering i den
offentlige sektor. I forhold til forslaget om at det offentlige skal reducere energifor-
bruget med 1,7 pct. årligt, fremfører Danske Regioner, at man ser frem til et samar-
bejde herom.
Forbrugerrådet Tænk (FBRT) henviser overordnet til Rådet for Grøn Omstillings
høringssvar og peger på, at energieffektivitet først-princippet skal styrkes på tværs
af Fit for 55-pakken. FBRT ønsker at forbrugerne i højere grad hjælpes til at vælge
energieffektive løsninger, særligt i boligen. Her fremhæver FBRT Kommissionens
forslag til en social klimafond som en vigtig spiller. Endvidere fremhæver FBRT et
behov for en klar adskillelse af begreberne energieffektivitet
og ”VE produceret på
matriklen”, da sammenkædningen af de to iflg. FBRT kan skabe incitament for at
undlade at energieffektivisere, og endvidere fordi forbrugerne har krav på gennem-
skuelige regler.
KL finder, at et ufleksibelt krav om energirenovering af bygninger vil kunne på-
lægge en kommune at gennemføre omkostningstunge anlægsprojekter, som ikke
er bæredygtige. KL udtrykker ønske om, at der er fokus på at understøtte, at kva-
dratmetrene bruges smartere, at data og digitale værktøjer til energieffektiviserin-
gen forbedres og udbredes, at processen med energirenovering skal understøttes
af tilstrækkelige ressourcer, samt at kommunale medarbejdere, der arbejder med
energiområdet, skal have bedre mulighed for kompetenceudvikling. KL finder end-
Side 12/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0013.png
videre, at data er afgørende både for at kunne identificere de bedste renoverings-
projekter og for at kunne dokumentere og vidensdele effekterne af indsatsen, og KL
ser frem til at indgå en dialog med de øvrige offentlige bygningsejere om etablerin-
gen af det nødvendige datagrundlag. KL finder desuden, at det er afgørende for
danske kommuner, at Nearly-Zero Energy Building-standarden ikke står i vejen for
en effektiv udnyttelse af de danske muligheder for fjernvarme.
Landbrug og Fødevarer fremfører, at energieffektivitet er et vigtigt og omkostnings-
effektivt værktøj til indfrielsen af EU’s klimamål og ser positivt på en mere ambitiøs
EU-målsætning for energibesparelser samt udtrykker støtte til, at energieffektivise-
ring først princippet sættes i centrum for opfyldelsen
af EU’s klimamål og imple-
menteres på tværs af sektorer. Landbrug og Fødevarer fremhæver endvidere, at
det er positivt, at der kigges på virksomhedernes energiforbrug som grundlag for
krav om energisyn. Landbrug og Fødevarer fremfører desuden, at de finder, at for-
slaget om at indføre krav om energiledelsessystemer kan være uhensigtsmæssigt,
og at det bør være virksomhederne selv, der vurderer hvilke værktøjer, der er mest
anvendelige for at forbedre deres energipræstation.
Rådet for Grøn Omstilling (RGO) fremhæver princippet om energieffektivisering-
først og fremfører, at princippet både bør fastholdes som en hjørnesten i EU’s am-
bition om at nå 55 pct. drivhusgasemissioner i 2030, samtidig med at princippet
også udbredes. RGO fremfører, at vedvarende energi, som er produceret på ma-
triklen ikke bør kunne tælle med i energirammen for en bygning. RGO giver endvi-
dere udtryk for støtte til Kommissionens forslag til en ny social klimafond som en
del af EU’s kvotehandelssystem, der fokuserer investeringer i energieffektivisering
og renoveringer. RGO fremfører støtte til forslaget om et øget ambitionsniveau i
energieffektivitetsdirektivet, men giver udtryk for et ønske om et bindende energief-
fektivitetsmål for EU på 40 pct. som omsættes til et absolut mål i hvert EU-med-
lemsstat, og hvor der er sanktioneringsmuligheder for medlemsstater, der ikke lever
op til de vedtagne forpligtelser. RGO giver endvidere udtryk for støtte til Kommissi-
onens forslag om en forhøjelse af energispareforpligtelsen til 1,5 pct. og giver ud-
tryk for, at muligheden for at tilgodeskrive nye energiskatter som et energieffektivi-
tetsinitiativ bør fjernes. Det fremføres også, at der bør være mere fokus på indlejret
CO
2,
og at kravet om energisyn bør udvides til også at omfatte mellemstore virk-
somheder og virksomheder med et højt energiforbrug samt at energieffektivitetsdi-
rektivet bør sikre udnyttelse af overskudsvarme som element i at anvende energien
mere effektivt.
SYNERGI udtrykker, at energieffektivitetsdirektivet er vitalt for den grønne omstil-
ling i EU, hvor energieffektiviseringer skal spille en hovedrolle. SYNERGI finder, at
Kommissionens forslag tager mange gode skridt i den rigtige retning, men bør
være mere ambitiøst med et 40 pct. bindende mål, suppleret med sektorspecifikke
delmål, en forpligtelse for hele den offentlige sektor til at gå foran med en 3 pct. re-
noveringsrate og med energieffektivisering først-princippet som grundlag for al lov-
givning på energi- og klimaområdet. SYNERGI finder også, at der bør være mere
Side 13/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0014.png
fokus på implementering, og at direktivet skal bruges som løftestang for bedre ud-
nyttelse af energien i industrien.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen øn-
sker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s
klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt
drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i se-
nest 2050.
Regeringen er overordnet set positiv over for en forøget indsats for energieffektivi-
sering i EU, der er omkostningseffektiv og
bidrager til indfrielsen af EU’s og med-
lemslandenes klimamål. Regeringen finder, at der bør fastsættes et højere samlet
mål for reduktion af
EU’s
energiforbrug, der tager hensyn til de forskellige udgangs-
punkter i de enkelte medlemslande og sektorer, således at indsatsen målrettes om-
kostningseffektive CO
2
-reduktioner i EU-landene samt skaber et europæisk marked
for energieffektive teknologier og løsninger.
Regeringen støtter op om princippet om energieffektivitet først, hvormed man ved
en investeringsbeslutning inkluderer overvejelser om, hvorvidt energieffektive for-
anstaltninger kan erstatte investeringen og stadig opnå samme målsætninger. End-
videre støtter regeringen op om Kommissionens betragtninger om, at energieffekti-
vitet kan reducere det samlede investeringsbehov og omkostningerne forbundet
med energiproduktion, infrastruktur og forbrug. Regeringen ønsker en afklaring af,
hvordan princippet skal fortolkes og operationaliseres, så det i højere grad kan bi-
drage til et styrket fokus på afledte fordele og dermed omkostningseffektivitet ud fra
et helhedsperspektiv.
Regeringen finder, at der i indsatsen for at nå et højere fælles EU-mål bør være fo-
kus på at styrke eksisterende samt introducere nye fælleseuropæiske tiltag. Det
gælder særligt et kvotehandelssystem (EU ETS) for bygninger og transport, fælles
regler til begrænsning af datacentres energiforbrug, udfasning af fossile brændsler
til individuel opvarmning samt styrket produktregulering.
Regeringen støtter en ambitiøs klimaindsats med fokus på omkostningseffektiv
energieffektivisering, herunder en dekarbonisering af den eksisterende bygnings-
masse, og at den offentlige sektor skal gå foran. Medlemslandene bør her have
fleksibilitet i forhold til indfrielsen af kravene til den offentlige sektor. Regeringen pri-
oriterer dertil information om energieffektivisering højt og finder det positivt, at der
fastsættes krav om adgang for relevante markedsaktører til information om energi-
effektivitet. Regeringen støtter endvidere Kommissionens fokus på sammenhæng
mellem energieffektivitet, forlænget levetid og principperne for cirkulær økonomi.
Side 14/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Grundnotat og nærhedsnotat om ændring af direktivet for energieffektivitet
2459378_0015.png
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle
økonomiske konsekvenser for Danmark både ift. erhvervsøkonomiske, statsfinan-
sielle og administrative konsekvenser, med henblik på at tage stilling til forslaget.
Regeringen finder generelt, at omkostningerne forbundet med indfrielsen af en øget
indsats for energieffektivisering skal stå mål med gevinsterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 15/15