Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 67
Offentligt
2478753_0001.png
HØRINGSVERSION
Bekendtgørelse om fastsættelse af et prisloft på levering af
overskudsvarme
I medfør af § 20, stk. 18, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1215 af 14. august 2020, som
ændret ved xx i lov nr. xx, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068
af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter regler om et prisloft for overskudsvarme.
Fastsættelse og udmeldelse af prisloftet
§ 2.
Energistyrelsen fastsætter årligt et prisloft for overskudsvarme efter stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Prisloftet fastsættes som et simpelt gennemsnit af de samlede produktionsomkostninger for
opvarmet vand, der er produceret på en fliskedel, og for opvarmet vand, der er produceret på en
varmepumpe med luft som varmekilde.
Stk. 3.
Produktionsomkostningerne beregnes på baggrund af Energistyrelsens seneste data fra
Teknologikatalog for produktion af el og fjernvarme og Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger
for energipriser og emissioner. De omkostninger, der indgår i beregningen samt beregningsmetoden,
fremgår af bilag 1.
§ 3.
Energistyrelsen udmelder årligt et prisloft for overskudvarme i kroner per GJ.
Stk. 2.
Prisloftet udmeldes første gang den 1. januar 2022 med virkning for indeværende kalenderår.
Herefter udmeldes prisloftet hvert år senest den 15. oktober med virkning for det følgende kalenderår.
Stk. 3.
Energistyrelsen foretager høring over det beregnede prisloft ved at offentliggøre et udkast til prisloft
på Energistyrelsens hjemmeside i mindst 14 dage.
Stk. 4.
Prisloftet udmeldes på Energistyrelsens hjemmeside.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 4.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022 og finder anvendelse på leveringsaftaler, der er
indgået efter bekendtgørelsens ikrafttræden, jf. dog § 5.
§ 5.
For leveringsaftaler for overskudsvarme, der er indgået før bekendtgørelsens ikrafttræden, finder
bekendtgørelsen anvendelse den 1. januar 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Genforhandles en leveringsaftale, der er indgået før bekendtgørelsens ikrafttræden, finder
bekendtgørelsen anvendelse fra tidspunktet for genforhandlingen.
Energistyrelsen, den [XX] 2021
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høring af bekendtgørelse om fastsættelse af et prisloft på levering af overskudsvarme
2478753_0002.png
HØRINGSVERSION
Martin Hansen
/Trine Sannem Mønsted
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høring af bekendtgørelse om fastsættelse af et prisloft på levering af overskudsvarme
2478753_0003.png
HØRINGSVERSION
Bilag 1
Beregningsmetode for fastsættelse af prisloft efter § 2
Det beregnede prisloft, jf. § 3, er baseret på generelle varmeproduktionsomkostninger for hhv. en fliskedel
(6 MW) og en varmepumpe (10 MW) med luft som varmekilde. De to teknologier vægter lige højt i
prisberegningen.
Der er for hver af de to teknologier lavet en 1-årig beregning af varmeproduktionsomkostningerne.
Omkostningerne opdeles i følgende kategorier:
a) Omkostninger til investering samt demontering af anlæg omfatter de omkostninger, der er nødvendige
for at muliggøre varmeleverance fra anlægget. Her er ikke indregnet omkostninger til transport af varme
fra varmeproduktionsanlægget til fjernvarmenettet. Omkostningerne til investering samt demontering
omregnes til en årlig omkostning baseret på et annuitetslån.
b) Omkostninger til fast drift og vedligeholdelse omfatter de omkostninger, der er nødvendige for, at
anlægget er til rådighed til at levere varme.
c) Omkostninger til variabel drift og vedligeholdelse omfatter de omkostninger, der er nødvendige for at
sikre til en egentlig varmeleverance. Undtaget her er omkostninger til primær energiforbrug. Omkostninger
til el til styresystem o.l. er omfattet af omkostninger til drift og vedligeholdelse.
d) Omkostninger til (primært) energiforbrug omfatter selve brændslet/elektriciteten, men også tariffer,
transportomkostninger, afgifter, tilskud m.v. forbundet med køb af energi.
Beregningerne er foretaget ud fra følgende forudsætninger:
Teknologikatalog for produktion af el og fjernvarme: Investeringsomkostninger, omkostninger til
drift og vedligeholdelse, virkningsgrad/COP, levetid, opstartsomkostninger for varmepumpen
o
For varmepumpen er valgt en varmepumpe med luft som varmekilde og med en installeret
effekt på 10 MW varme.
o
For biomasse er valgt en kedel, der anvender flis som brændsel med en installeret effekt på
6 MW varme.
o
Økonomiske nøgletal fra teknologikataloget er omregnet til prisniveauet for det år, hvor
prisloftet er gældende.
Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger for energipriser og emissioner: elpris, eltarif,
flispris
o
For elpris anvendes den samfundsøkonomiske elpris ”An virksomhed” for det år, hvor
prisloftet er gældende. Elprisen er således inkl. transportomkostninger og elnettab
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høring af bekendtgørelse om fastsættelse af et prisloft på levering af overskudsvarme
2478753_0004.png
HØRINGSVERSION
o
For flispris anvendes den samfundsøkonomiske træflispris ’An værk’ for det år, hvor
prisloftet er gældende
Omkostningerne er omregnet til prisniveauet for det år, hvor prisloftet er gældende
Rente: Fastsat til 3 pct., hvilket vurderes at være inden for spændet af, hvad der normalt
anvendes i fjernvarmesektoren.
Antal fuldlasttimer: Fastsat til 5.000 timer, hvilket vurderes at være inden for spændet af,
hvad der normalt anvendes i fjernvarmesektoren.
Afgifter: Gældende afgifter. Omfatter på tidspunktet for ikrafttrædelsen af
bekendtgørelsen elvarmeafgift for el til varmepumper og NOx-afgift for flis.
Antal opstart af varmepumpe: Fastsat til 100/år, hvilket er et overordnet skøn.
o
Andre forudsætninger
o
o
o
o