Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 58
Offentligt
2473941_0001.png
1/4
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
DK-7000 Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr. 28 98 06 71
Dato:
13. oktober 2021
ORIENTERING OM ÆNDRING AF ENERGINETS
SYSTEMTARIF
1. Indledning
Energinet er ved at modernisere tarifmodellen for eltarifferne, så de bedre understøtter den
grønne omstilling, herunder tager højde for øget elektrificering samt behovet for fleksibilitet i
elsystemet og på tværs af sektorer. Det nye tarifdesign skal være mere omkostningsægte og
derved bidrage til en mere omkostningseffektiv grøn omstilling.
Energinet opkræver en systemtarif for forbrug til dækning af omkostninger til forsyningssikker-
hed og elforsyningens kvalitet herunder reservekapacitet, systemdrift mv. Systemtariffen ud-
gør i 2021 6,1 øre/kWh, og opkræves således som en ren energibetaling (volumen).
I forbindelse med Energinets arbejde med at skabe et fremtidssikret tarifdesign er der behov
for at undersøge opkrævningsmodellen for systemtariffen. Systemtariffen opkræves alene som
en flad energibetaling
øre/kWh
og bidrager derved lige meget til marginalprisen på den før-
ste og den sidst forbrugte kWh strøm. Energinet har fundet det nødvendigt at vurdere om op-
krævningen af systemtariffen passer til fremtiden, med sektorkobling, nyt stort fleksibelt for-
brug og med et energisystem primært baseret på volatil VE-produktion.
Energinet har på den baggrund gennemført et arbejde med at omlægge opkrævningsmodellen
for systemtariffen, med henblik på at gøre den mere omkostningsægte. Det vil samtidig be-
virke, at systemtariffen bedre understøtter elektrificeringen og den grønne omstilling.
I det følgende beskrives de ændringer som Energinet ønsker at foretage.
Forfatter:
DHA/DGR
2. Omkostninger der dækkes af systemtariffen
Omkostningerne, som dækkes af systemtariffen, falder i tre overordnede grupper, omkostnin-
ger til DataHub (ca. 10 pct.), omkostninger til el-delen af Systemansvar (ca. 35 pct.) og omkost-
ninger til systemydelser (ca. 55 pct.) (denne fordeling kan dog svinge en del fra år til år, særligt
da omkostningerne til systemydelser kan svinge væsentligt).
Dok. 21/03557-16
Til arbejdsbrug/Restricted
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om foreslået ændring af Energinets systemtarif
2473941_0002.png
2/4
Omkostningerne til DataHub relaterer sig til behandling af data fra målere, og er derfor oplagt
at opkræve som et abonnement pr. måler. Dette er logisk ud fra en omkostningsægte betragt-
ning, da omkostningerne relaterer sig til administrationen af data fra de enkelte målepunkter
og ikke relaterer sig til, hvor meget energi det enkelte målepunkt aftager.
Derudover er der omkostninger til Elsystemansvar, fx kontrolcentre, IT-systemer, netplanlæg-
ning og system- og markedsudvikling. Disse omkostninger er svære at henføre direkte til elfor-
bruget, og de har mere karakter af residualomkostinger, hvor anvendelse af et element af fast
betaling/abonnement er en mere omkostningsægte metode for opkrævning.
Omkostningerne til systemydelser følger ikke direkte elforbruget, og følger for mange af sy-
stemydelsernes vedkommende europæiske regler og/eller aftaler mellem TSO’er. Størrelsen af
forbruget har dog en betydning, og Energinet har valgt at fastholde energibetalingen for denne
del af omkostningerne.
3. Revideret opkrævningsmodel for systemtariffen
Energinet igangsatte i foråret 2021 en proces med aktørerne for at revidere opkrævningsmo-
dellen for systemtariffen. Energinet har på baggrund af den gennemførte aktørdialog og egne
analyser færdigudviklet en revideret opkrævningsmodel. Det er også blevet afklaret, hvad der
er teknisk muligt i DataHub, dels nu, dels efter indførelse af DataHub 3.0. På baggrund af arbej-
det er der nået frem til den anbefaling, som præsenteres i det følgende.
Ændringen af systemtarifopkrævningen ligger inden for Energinets lovgivningsmæssige mandat
i Elforsyningslovens § 73 og § 73 a til at fastsætte tariffer (efter godkendelse fra Forsyningstil-
synet), og er en del af ændringen af det samlede tarifdesign, som Energinet har beskrevet i
Ud-
vikling af Energinets tarifdesign.
Det følgende forslag er således valgt ud fra, at det inden for de regulatoriske rammer er en
mere retvisende og omkostningsægte opkrævningsmodel end den nuværende opkrævnings-
model.
Der foreslås to ændringer af opkrævningsmodellen:
1.
Indførelse af et abonnementselement pr. målepunkt (samme abonnement for alle)
o
Abonnementet er på 180 kr. (15 kr. pr. måned) og dækker:
DataHub-omkostninger (ca. 10 pct. af systemtarifomk.)
En andel (ca. 50 pct.) af omkostningerne til Systemansvars (el-delen)
drift.
Samlet set giver det et fast abonnement for alle, som dækker ca. 25
pct. af omkostningerne, der dækkes af systemtariffen.
o
Den resterende andel af omkostningerne til Elsystemansvar samt alle om-
kostninger til systemydelser opkræves fortsat som en energibetaling. Gen-
nem abonnementet reduceres marginalprisen på systemtariffen således med
omtrent 25 pct.
Indførelse af en ny kundekategori for storforbrugere, der får en reduceret energibeta-
ling (øre/kWh) for forbrug over 100 GWh.
o
Over 100 GWh opkræves 10 pct. af den gældende takst for den fortsatte
energibetaling (indtil 100 GWh betales samme tarif som øvrige forbrugere).
2.
Dok.21/03557-16
Til arbejdsbrug/Restricted
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om foreslået ændring af Energinets systemtarif
2473941_0003.png
3/4
Modellen er illustreret i nedenstående figur:
Med disse to ændringer tilpasses systemtariffen bedre til den underliggende omkostnings-
struktur, samtidig med at den håndterer udfordringen med, at en fortsat uændret energibeta-
ling for de forventede kommende meget store forbrugsanlæg ville medføre, at de ville komme
til at dække en uproportional stor andel af systemtarifomkostningerne.
-
Ændringerne medfører en lavere energibetaling (øre/kWh) for alle og nedbringer der-
ved de forvridningseffekter, der opstår ved opkræve alle systemomkostningerne på
energibetalingen.
Ændringerne reducerer marginalbetalingen markant for kommende meget store for-
brugsanlæg for så vidt angår den del af deres energiforbrug, som er over tærskelvær-
dien på 100 GWh.
-
Det beskrevne forslag indebærer, at de små forbrugere kommer til at betale mere. Omvendt
står dette i kontrast til at de større elforbrugere i dag betaler en meget markant del af system-
tariffen, hvilket ikke vurderes omkostningsægte, da omkostningerne ikke stiger 1:1 med energi-
forbruget.
Forslaget håndterer også etableringen af nyt meget stort elforbrug, idet energibetalingen af
systemtariffen for forbrugere med et forbrug over 100 GWh reduceres markant. I øjeblikket er
der omtrent en håndfuld forbrugere med et forbrug højere end 100 GWh. Det betyder også, at
et loft over 100 GWh kun har en meget marginal påvirkning af de
eksisterende
forbrugere. Om-
vendt vurderes ændringen at skabe et forbedret investeringsklima for nyt stort forbrug, som
med den nuværende opkrævningsmodel for systemtariffen muligvis ikke vil blive etableret (el-
ler ville blive etableret i et andet land). Dette behov understøttes af dialogen, som Energinet
har haft på aktørmøderne og også af en række analysearbejder i og uden for Energinet. En
række aktører har tilkendegivet, at ændringer af Energinets tarifmodel er afgørende for beslut-
ninger om at placere nyt storskala forbrug i Danmark. Ændringen forventes dermed at lede til
mere optimale rammer for nyt forbrug, men det er væsentligt at understrege at ændringer i
høj grad også retter op på en tarifmodel, hvor en ren kWh betaling har påført de store elfor-
brugere en uproportional stor andel af den samlede systemtarifbetaling.
Konsekvenserne af indførslen af abonnementet er angivet i den følgende tabel (2021-takst for
systemtariffen er anvendt).
Dok.21/03557-16
Til arbejdsbrug/Restricted
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om foreslået ændring af Energinets systemtarif
2473941_0004.png
4/4
(Systemabonnement: 180 kr.
systemtarif: 4,3 øre/kWh)
For anlæg i den nye kundekategori for storforbrugere vil effekten være, at de fortsat kommer til at le-
vere et væsentligt bidrag til at dække systemomkostningerne, men at der ikke kommer til at ske en
uproportional stor tarifering af disse anlæg. Fx vil et kommende elektrolyseanlæg på 500 MW og med
5.000 driftstimer (antaget i Energistyrelsens analyseforudsætninger) skulle betale 14,62 mio. DKK,
hvilket er væsentligt mere end den typiske transmissionskunde (A0), som angivet i skemaet ovenfor.
Hvis et sådant anlæg skulle betale efter den nuværende opkrævningsmodel, ville det medføre en tarif-
betaling i omegnen af 150 mio. DKK, hvilket på ingen måde ville reflektere tilsvarende øgede omkost-
ninger. I det angivne eksempel er der ikke taget højde for effekten af merforbruget.
Næste skridt
Energinet vil sende forslag til ny metode for opkrævning af systemtariffen i høring i løbet af ef-
teråret. Efter behandling af indkomne høringssvar vil der ske anmeldelse til godkendelse hos
Forsyningstilsynet. Endelig kan de to foreslåede ændringer implementeres i den nuværende
DataHub, og dermed få effekt fra den 1. januar 2023.
Dok.21/03557-16
Til arbejdsbrug/Restricted