Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 58
Offentligt
2473940_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
5. november 2021
J nr.
2020 - 2739
/ MOKRI
Orientering om foreslået ændring af Energinets systemtarif
Jeg orienterede udvalget tilbage i maj 2021 om, at Energinet planlægger en række
ændringer af deres tarifering af danske elforbrugere. Energinet har nu udarbejdet
en ny model for opkrævning af den såkaldte systemtarif med forventet virkning fra
1. januar 2023, som jeg har vedlagt til udvalgets orientering.
Systemtariffen dækker omkostninger til DataHub, el-delen af systemansvar og sy-
stemydelser. Energinet har hidtil opkrævet systemtariffen som en flad energibeta-
ling – det vil sige, at der betales det samme for første og sidst forbrugte kWh.
Energinet lægger op til to ændringer af opkrævningsmodellen for systemtariffen:
1) Indførelse af et abonnementselement på 180 kr. pr. målepunkt (samme
abonnement for alle).
2) Indførelse af en ny kundekategori for storforbrugere, der får en reduceret
energibetaling (øre/kWh) for forbrug over 100 GWh (ved forbrug over 100
GWh takseres 10 procent af den gældende takst).
Ændringerne medfører en lavere energibetaling på 4,3 øre/kWh for alle forbrugere
mod tidligere 6,1 øre/kWh. Energinet oplyser, at ændringerne vil medføre, at store
forbrugsanlæg vil komme til at betale en mere proportionel andel af systemtarifom-
kostningerne. Abonnementselementet indebærer, at mindre forbrugere modsat vil
komme til at betale mere, end de gør i dag. Energinet forventer, at ændringen vil
medføre en merregning på 153 kr. per år for elforbrugere i mindre lejligheder og
108 kr. per år for elforbrugere i alm. parcelhuse. Det er Energinets vurdering, at der
vil være tale om en mere omkostningsægte tarifering. Indførelsen af abonnements-
elementet følger samme princip, som man kender fra faste grundbetalinger til det
lokale vandværk eller til det lokale elnet.
Energinet vurderer, at den nuværende opkrævningsmodel for systemtariffen er
uhensigtsmæssigt for det fremtidige energisystem, som vil være baseret på sektor-
kobling, fleksibelt forbrug og fluktuerende VE. Den nuværende opkrævningsmodel
medfører således uforholdsmæssigt høje udgifter for nyt stort elforbrug, heriblandt
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om foreslået ændring af Energinets systemtarif
2473940_0002.png
PtX-anlæg, som derfor muligvis ikke vil blive etableret eller vil blive etableret i ud-
landet. Energinet oplyser, at ændringen af systemtariffen skal bidrage til en under-
støttelse af den grønne omstilling, herunder tage højde for øget elektrificering samt
behovet for fleksibilitet i elsystemet og på tværs af sektorer. Energinet vurderer, at
det nye tarifdesign er mere omkostningsægte og bidrager til en mere omkostnings-
effektiv grøn omstilling.
Energinet forventer at sende metoden for opkrævning af systemtariffen i høring
snarest muligt, hvorefter metoden anmeldes til Forsyningstilsynets godkendelse.
Ændringerne i Energinets systemtarif forventes at have virkning fra 1. januar 2023.
Elmarkedsdirektivet indebærer, at den forsyningsregulerende myndighed – i Dan-
mark Forsyningstilsynet – har til opgave at fastsætte eller godkende transmissions-
eller distributionstariffer eller deres metoder i overensstemmelse med gennemsig-
tige kriterier.
I Danmark er dette på transmissionsniveau implementeret således, at Energinet
udformer metoderne for opgørelse af tariffer på transmissionsniveau, hvorefter
denne metode godkendes hos Forsyningstilsynet. Dette følger af Elforsyningslo-
vens §73a. I samspil med elmarkedsdirektivets regler om den regulerende myndig-
heds uafhængighed indebærer disse regler, at jeg som minister ikke har mulighed
for at fastsætte systemtariffen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2