Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 55
Offentligt
Bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
I medfør af § 23 o, stk. 3, 24 a, stk. 4, § 25 a, stk. 1, § 25 b, stk. 2, og § 34, stk. 2, i lov om
varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1215 af 14. august 2020,
som senest ændret ved lov nr.
883 af 12. maj 2021, fastsættes efter bemyndigelse:
Anvendelsesområde m.v.
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse for virksomheder, der ønsker at indgå i en
energieffektiviseringsordning for ekstern overskudsvarme.
Ansøgning om tilmelding til energieffektiviseringsordningen
§ 2.
Virksomheder, der er registreret efter momsloven, kan ansøge Energistyrelsen om at indgå i en
energieffektiviseringsordning for ekstern overskudsvarme. Ansøgningen skal indsendes digitalt.
Stk. 2.
Virksomheden skal udarbejde en energigennemgang efter ISO 50001:2018 med fokus på
virksomhedens fossilbrændselsbaserede overskudsvarme, herunder virksomhedens processer og
anlæg, der opgraderer og transporterer overskudsvarmen til den ønskede fjernvarmetemperatur.
Stk. 3.
Energigennemgangen skal omfatte en repræsentativ periode relateret til virksomhedens
overskudsvarme.
Stk. 4.
Energigennemgangen skal identificere mulige energieffektiviseringer, herunder
energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, stk. 1, relateret til virksomhedens overskudsvarme.
Stk. 5.
Energigennemgangen skal være verificeret af en ekstern uvildig ekspert eller et
certificeringsorgan, jf. § 7.
Stk. 6.
Gennemsyn af ISO 50001:2018 kan ske hos Energistyrelsen.
§ 3.
Sammen med ansøgningen skal virksomheden indsende en tro- og loveerklæring fra et medlem
af virksomhedens direktion om, at alle oplysningerne i ansøgningen er korrekte.
Afgørelse om tilmelding til ordningen
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning træffe afgørelse om, at en virksomhed kan blive tilmeldt
ordningen.
Stk. 2.
Efter anmodning fra virksomheden, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om, at et eller flere
af virksomhedens anlæg ikke er omfattet af ordningen, såfremt det pågældende anlægs
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
overskudsvarmeproduktion kan måles og aflæses adskilt fra den overskudsvarmeproduktion, som
vil blive omfattet af ordningen.
Stk. 3.
Såfremt ansøgningen, jf. § 2, stk. 1-6, vurderes at være mangelfuld, gives meddelelse om, at
virksomheden skal eftersende de manglende dokumenter eller informationer inden for 30 dage.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan meddele en fristforlængelse, jf. stk. 3, såfremt særlige omstændigheder
tilsiger dette.
Stk. 5.
I afgørelsen fastsættes eventuelle vilkår om energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 6.
Afgørelsen kan gøres betinget af gennemførelse af energieffektiviseringstiltag, jf. stk. 5.
Energieffektiviseringstiltag
§ 5.
Såfremt energigennemgangen, jf. § 2, stk. 2, identificerer energieffektiviseringstiltag relateret
til overskudsvarme, er virksomheden forpligtet til at gennemføre disse, hvis tilbagebetalingstiden er
på op til 5 år, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Energieffektiviseringstiltag skal gennemføres inden for 12 måneder fra seneste verifikation
af energiforholdene.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan dispensere fra fristen i stk. 2, såfremt behovet for udskydelse skyldes
naturlige produktionsstop, ekstraordinære udefrakommende begivenheder eller lignende.
Stk. 4.
Gennemførsel af energieffektiviseringstiltag skal efterfølgende dokumenteres med
regnskabsbilag m.v. over for Energistyrelsen, og verificeres af en uvildig ekstern ekspert eller
certificeringsorgan, jf. § 7 i forbindelse med næstkommende eftersyn, jf. § 8.
§ 6.
Energistyrelsen kan godkende, at energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, stk. 1, kan undtages fra
gennemførelse, når:
1) levetiden af det anlæg, hvori der skal gennemføres et energieffektiviseringstiltag, er mindre
end 5 år, eller
2) det viser sig, at energieffektiviseringstiltaget er teknisk umuligt at gennemføre, eller
3) gennemførelse af energieffektiviseringstiltaget kan give væsentlige uønskede bivirkninger
for virksomhedens produktion, eller
4) virksomheden har truffet beslutning om ændringer i produktionen, der gør gennemførelsen
af energieffektiviseringstiltaget irrelevant.
Stk. 2.
Undtagelser efter stk. 1 skal verificeres af en uvildig ekstern ekspert eller et
certificeringsorgan, jf. § 7, og forelægges skriftligt for Energistyrelsen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
Løbende forpligtelser og ekstern verifikation
§ 7.
Verifikation af energigennemgange, jf. § 2, stk. 2, § 8 eller § 9, og energieffektiviseringstiltag,
jf. § 5 eller § 9, stk. 4, skal foretages af:
1) en uvildig ekstern ekspert, der er godkendt efter § 10, stk. 1, eller
2) af et certificeringsorgan, der er akkrediteret af DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
§ 8.
Virksomheden skal senest 12 måneder efter seneste udarbejdede energigennemgang udføre et
eftersyn af energigennemgangen, med henblik på ekstern verifikation, af en uvildig ekstern ekspert
eller certificeringsorgan, jf. § 7. Alle oplysninger vedrørende eftersynet skal sendes ind til
Energistyrelsen inden for 14 dage.
Stk. 2.
Verifikationen af eftersynet i stk. 1 skal gennemføres, således at virksomheden ved
verifikationsbesøget har tilgængelige, opdaterede data for energiforholdene og
overskudsvarmeleverancen, og skal indeholde følgende:
1) Kontrol af, at energieffektiviteten i de processer og anlæg som producerer overskudsvarmen
opretholdes, i overensstemmelse med vilkår og regler i ordningen herunder at verificere, at
de fundne besparelsespotentialer med en tilbagebetalingstid på f.eks. op til 5 år er realiseret
som aftalt.
2) Kontrol af, at eventuelle ændringer i leverancen af overskudsvarme er sket, uden at
energieffektiviteten af processer og anlæg er forringet.
3) Kontrol af, at vurderingen af tidligere identificerede energieffektiviseringspotentialer i
relevante processer og anlæg er opdateret i forhold til a de aktuelle energipriser og
produktionsvolumen m.m.
4) Vurdering af, om der er sket ændringer i virksomhedens drift, energiforhold og
overskudsvarmeleverance af et omfang der tilsiger, at energigennemgangen skal opdateres.
5) Vurdering af, om der er planlagt ændringer i virksomhedens forhold, som fremadrettet vil
påvirke størrelsen af overskudsvarmeleverancen.
6) Kontrol af, om de påkrævede energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, er blevet gennemført.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan dispensere fra fristen i stk. 1, såfremt behovet for udskydelse skyldes
ekstraordinære udefrakommende begivenheder eller lignende.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
§ 9.
Er der sket væsentlige ændringer i virksomhedens energiforhold relateret til overskudsvarme,
skal virksomheden foretage en ny energigennemgang, jf. § 2, stk. 2. Alle oplysninger vedrørende
energigennemgangen skal umiddelbart herefter sendes til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Virksomheden skal foretage en ny energigennemgang, jf. § 2, stk. 2, når der er gået 36
måneder siden sidste energigennemgang. Alle oplysninger vedrørende energigennemgangen skal
umiddelbart herefter sendes til Energistyrelsen.
Stk. 3.
Energigennemgange efter stk. 1 og stk. 2 skal være verificeret af en uvildig ekstern ekspert,
jf. § 7.
Stk. 4.
Virksomheden skal gennemføre energieffektiviseringsprojekter, jf. § 5, såfremt der i
forbindelse med energigennemgangen identificeres energieffektiviseringstiltag med en
tilbagebetalingstid på op til 5 år.
Kompetencekrav til uvildig ekstern ekspert
§ 10.
Energistyrelsen kan godkende uvildige eksterne eksperter efter ansøgning. Godkendelsen er
gyldig i 4 år.
Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 forudsætter, at ansøgeren har følgende:
1) En teknisk uddannelse på master eller bachelorniveau som civilingeniør, diplomingeniør,
maskinmester eller lignende, som er relevant i forhold til energiforbrug og energibesparelser
i erhvervsvirksomheder, og
2) Arbejdet med energieffektivisering i industrivirksomheder i mindst 2.000 timer inden for de
seneste fem år med relevant erfaring, jf. stk. 3.
3) Gennemført et kursus om ekstern verifikation, som udbydes af Energistyrelsen. Kursets
formål er at sikre, at uvildige eksterne eksperter får indgående forståelse for ordningen, med
særligt fokus på den tekniske del af verifikationen af virksomhederne i ordningen. Nærmere
oplysninger om kurset kan findes på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
Stk. 3.
Relevant erfaring fra industrivirksomheder anses for at være opnået, såfremt kompetencer
kan påvises inden for alle følgende områder:
1) Teknisk-økonomisk vurdering af energieffektiviseringsmuligheder, samt præsentation og
rapportering heraf, samt kendskab til energistyring og energiledelse.
2) Indgående kendskab til analyse af produktionsudstyr, energiforsyning og energiforbrug,
herunder forbrug af el, rumvarme og procesvarme.
3) Erfaring med energieffektivisering af energitunge processer som brænding, smeltning etc.
4) Erfaring med varmegenvinding og varmepumpeanlæg.
5) Opdateret viden om markedets mest energieffektive procesudstyr i økonomisk og
driftsmæssig sammenhæng.
6) Solidt kendskab til den lovgivning, der regulerer processer og aktiviteter, som har væsentlig
betydning for energiforhold eller energiforbrug inden for det specifikke brancheområde.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
Stk. 4.
Relevant erfaring, jf. stk. 3, dokumenteres ved rapporter eller tilsvarende. Erfaring opnået i
en udenlandsk virksomhed kan medregnes, hvis produktions- og procesforhold i den udenlandske
virksomhed ikke i væsentlig grad afviger fra forholdene i tilsvarende danske virksomheder.
Stk. 5.
Adgangen til godkendelse som uvildig ekstern ekspert baseres på gennemsigtige og ikke-
diskriminerende kriterier.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan tilbagekalde godkendelse efter stk. 1, såfremt der i forbindelse med
tilsyn af godkendte virksomheder i ordningen konstateres, at den uvildige eksterne ekspert ikke har
udvist tilstrækkeligt omhu i forbindelse med udførslen af den eksterne verifikation.
Udmelding
§ 11.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om udmelding af energieffektiviseringsordningen, når:
1) et eller flere energieffektiviseringstiltag, jf. § 5 eller § 9, stk. 4, ikke gennemføres rettidigt,
2) en eller flere energigennemgange, jf. § 2, stk. 2, § 8 eller § 9, eller eftersyn, jf. § 8, ikke
gennemføres rettidigt,
2) virksomheden ikke opfylder vilkår eller krav for deltagelse i ordningen,
3) virksomheden nægter eller modsætter sig udførelse af kontrol, jf. § 24 a, stk. 2 og 3, i lov om
varmeforsyning,
4) virksomheden har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af
betydning for ansøgningen om tilmelding af ordningen.
Stk. 2.
Udmeldelsen sker fra det seneste tidspunkt, som virksomheden har dokumenteret opfyldelse
af regler og vilkår i ordningen og har gennemført påkrævede energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, stk.
1.
§ 12.
Såfremt virksomheden selv melder sig ud af energieffektiviseringsordningen, skal
virksomheden fremlægge dokumentation for opfyldelse af vilkårene i ordningen frem til
udmeldelsestidspunktet.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse med virkning fra udmeldelsestidspunktet, såfremt
dokumentationen, jf. stk. 1, vurderes tilstrækkelig.
Stk. 3.
Vurderer Energistyrelsen, at dokumentationen, jf. stk. 1, er utilstrækkelig, sker udmeldelsen
fra det seneste tidspunkt, som virksomheden har dokumenteret opfyldelse af regler og vilkår i
ordningen og har gennemført påkrævede energieffektiviseringstiltag, jf. § 5, stk. 1.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
Påbud og straf
§ 13.
Energistyrelsen kan udstede påbud om efterlevelse af vilkår eller regler i ordningen, såfremt
virksomheden ikke lever op til følgende krav:
1) Dokumentationskrav vedrørende gennemførelse af forudsatte energigennemgange eller
2) Dokumentation vedrørende gennemførelse af energieffektiviseringstiltag eller
3) Regler i ordningen eller vilkår i afgørelsen.
§ 14.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den der afgiver
urigtig erklæring, jf. § 4, afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, jf. § 2, stk. 2-5, § 8, stk. 1,
eller § 9, stk. 1 og 2, eller undlader at efterkomme påbud, jf. § 13.
Stk. 2.
Der kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning og hjælp ved kontrollens
gennemførelse i overensstemmelse med § 24 a, stk. 2 og stk. 3 i lov om varmeforsyning.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelse
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Energistyrelsen, den 1. januar 2022
Stine Leth Rasmussen
/ Rasmus Tengvad
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Orientering om høring af bekendtgørelse om energieffektiviseringsordning for overskudsvarme
2472546_0007.png
Bilag 1
Beregning af tilbagebetalingstid, jf. § 5, stk. 1
Ved beregning af tilbagebetalingstider anvendes virksomhedens faktiske energipriser, dvs. en pris, som er
summen af virksomhedens indkøbspris for energien med tillæg af elektricitetsafgift, kuldioxidafgift,
energiafgift, NOx-afgift og svovlafgift fratrukket evt. afgiftsgodtgørelse.
Virksomhedens evt. tab som følge af reduceret overskudsvarmesalg skal ikke medtages i beregning af
tilbagebetalingstider.
Formel:
Tilbagebetalingstid
(år) =
��������������������������������������������
(���������������������������������������������������������������� · �������������������������������� ����������������������������������������) + ������������. ����������������������������������������������������������������