Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 536
Offentligt
2631853_0001.png
Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v.
1
I medfør af § 7 b, § 44, stk. 1 og 4, § 45, stk. 2 og 5, § 46 a, § 46 b, § 48, stk. 4 og 8, § 48 a, stk. 4, §
48 d, § 49 b, stk. 3, § 49 c, stk. 3 og 4, § 49 d, stk. 4, § 49 f, stk. 3, § 49 g, stk. 4 og 5, § 50 d, stk. 2-4, §
73, stk. 1, § 80, stk. 1 og 2, § 92 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
100 af 19. januar 2022, som ændret ved lov nr. 898 af 21. juni 2022, og § 3, stk. 4, i lov nr. 898 af
21. juni 2022 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning,
regulativer om affald, ordninger for affald, gebyrer for affald, anvisning af affald, anmeldelse af
affald, benchmarking af affaldsbehandlingsanlæg m.v.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen har tæt sammenhæng med bekendtgørelse om affald, og der henvises
derfor til denne.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
2) Affald egnet til materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
3) Affaldsbehandlingsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
4) Affaldsfraktion: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
5) Affaldsproducent: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
6) Affaldstype: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
7) Affaldstransportør: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse
som indsamlingsvirksomhed.
8) Anden endelig materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
9) Anvisningsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
10) Behandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
11) Benyttelsespligt: Pligt til at
a) anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ eller
b) følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke er
omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning.
12) Bortskaffelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312, side 3,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af
direktiv 2008/98/EF om affald, EU-Tidende 2018, nr. L 150, side 109, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i
forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse, EU-Tidende
2003, nr. L 156, side 17.
1
1)
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0002.png
13) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
14) Deponeringsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
15) Emballage: Emballage som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
16) Erhvervsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
17) Farligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
18) Forbehandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
19) Forberedelse med henblik på genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
20) Forbrændingsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
21) Forhandler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed.
22) Genanvendeligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
23) Genanvendelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
24) Genanvendelsesanlæg: Anlæg, hvorpå der foretages genanvendelsesoperationer.
25) Genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
26) Genbrugsgenstand: Som defineret i bekendtgørelse om kommunernes pligt til at etablere
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser.
27) Genbrugsområde: Som defineret i bekendtgørelse om kommunernes pligt til at etablere
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser.
28) Husholdningsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
29) Håndtering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
30) Indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
31) Indsamlingsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
32) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om
godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
33) Kombineret indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
34) Kommunale behandlingsanlæg: Kommunale anlæg, som behandler affald til
materialenyttiggørelse, og hvor en eller flere kommunalbestyrelser tilsammen ejer en
væsentlig andel af anlægget eller direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af kapitalen i det
selskab eller lignende, der ejer anlægget.
35) Materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
36) Mægler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed.
37) Nyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
38) Reel genanvendelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
39) Udenlandsk virksomhed: En udenlandsk virksomhed er en virksomhed beliggende i
udlandet, og som derfor ikke er registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).
40) Virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Kapitel 3
Kommunale affaldsregulativer
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage regulativer om ordninger for affald
produceret i kommunen af husholdninger og virksomheder, jf. § 8, stk. 1-3, jf. dog stk. 2 og § 9.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage et selvstændigt regulativ for jord, som
er affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne efter stk. 1, anvende de
paradigmer, som fremgår af bilag 3 og 4. Regulativerne består af en obligatorisk tekst og en tekst,
der udfyldes af de enkelte kommunalbestyrelser. Paradigmerne er tilgængelige på
https://nstar.ens.dk/.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0003.png
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de efter stk. 1 vedtagne regulativer ved
indrapportering til den nationale regulativdatabase, der er tilgængelig på https://nstar.ens.dk/.
Stk. 5.
Regulativerne efter stk. 1 træder i kraft dagen efter offentliggørelse i regulativdatabasen,
medmindre en anden og senere ikrafttrædelsesdato er fastsat i regulativet.
Stk. 6.
Oplysninger om vedtagelse og ikrafttræden af et regulativ efter stk. 2 offentliggøres ved
kommunalbestyrelsens annoncering heraf. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på
kommunens hjemmeside. Regulativet kan tidligst træde i kraft 4 uger efter annonceringen.
Samtidig med annonceringen skal regulativet være offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk
til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- og
anvisningsordninger, der skal anvendes i kommunen, jf. kapitel 4. Kommunalbestyrelsen vælger
selv, om felter, der i paradigmerne, jf. § 3, stk. 3, er angivet med »frivillig at udfylde«, skal udfyldes.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om
indsamlingsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om:
1) Emballering af affald.
2) Beholdertype.
3) Opbevaring af affald.
4) Kapacitet for beholdere.
5) Anbringelse af beholdere, herunder adgangsveje.
6) Anvendelse af beholdere.
7) Fyldning af beholdere.
8) Renholdelse af beholdere.
9) Afhentning af beholdere.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernes
omfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om:
1) Emballering af affald.
2) Mærkning af containere m.v.
3) Opbevaring af affald.
4) Forbehandling.
5) Anvisning af affald til midlertidig oplagring.
6) Undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig
forbehandling udover forbehandling med kompaktor eller lignende.
7) Deklarering af affald.
§ 7.
For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, inden et
regulativ bliver vedtaget, skal kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering af et forslag til
regulativ. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside.
Annonceringen skal som minimum indeholde oplysninger om:
1) Kommunalbestyrelsens adresse.
2) Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget.
3) Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 4
uger fra annonceringen og oplysning om, hvor kommentarer og spørgsmål kan rettes til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af et regulativs vedtagelse og af de
begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for regulativets vedtagelse, herunder om
processen for offentlighedens deltagelse. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0004.png
kommunens hjemmeside. Regulativet skal være offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk til
offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse for regulativer efter § 3, stk. 1, hvor der alene er tale
om ændringer i regulativernes obligatoriske tekst.
Kapitel 4
Kommunale affaldsordninger og anvisningspligt
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald, jf. bekendtgørelse om affald,
herunder jord, som er affald, produceret i kommunen af husholdninger og virksomheder, jf. dog
stk. 2 og 3 og § 9. Ordningerne skal fremgå af henholdsvis regulativet for husholdningsaffald,
regulativet for erhvervsaffald og regulativet for jord, som er affald, jf. § 3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for eksplosivt affald.
Stk. 3.
Efter § 49 d, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven må kommunalbestyrelsen ikke etablere
ordninger for eller tilbyde indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, jf. dog § 9,
stk. 1, og § 10, stk. 1.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1 etableres som en
indsamlings- eller en anvisningsordning, jf. dog § 9 samt bekendtgørelse om affalds regler om
etablering af visse ordninger. En indsamlingsordning kan etableres som en hente- eller en
bringeordning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan etablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe,
når forskellen er begrundet i objektive kriterier som f.eks. boligtype.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings-
eller anvisningsordning, jf. dog stk. 2 og 3. Den konkrete anvisning skal ske på baggrund af en
konkret vurdering af affaldets egenskaber, herunder nødvendige prøvetagninger og analyser til
brug for klassificering og anvisning.
Virksomheders adgang til genbrugspladsen
§ 9.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen,
og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder,
adgang til mindst én genbrugsplads, jf. pligt til etablering af en genbrugspladsordning for
husholdninger i bekendtgørelse om affald, jf. dog stk. 3. Ordningen giver virksomhederne adgang
til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang med. Der
betales for genbrugspladsen efter reglerne i §§ 19-20, hvis tilbuddet benyttes.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for virksomheder begrænse adgangen efter stk. 1 til affald
bragt til pladsen i indregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg. Kommunalbestyrelsen skal
endvidere give virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, som transporteres i en på
køretøjet monteret trailer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen planlægger med henblik på løbende at stille kapacitet til rådighed
for virksomhederne på kommunens genbrugsplads. Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre, at
der til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen til enhver virksomhed, idet
kommunalbestyrelsen ved manglende kapacitet på genbrugspladsen anviser eller henviser til
anden tilsvarende håndtering.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for virksomheder at aflevere
emballeret affald på genbrugspladser, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på
kommunens genbrugspladser til aflevering af 200 kg. farligt affald om året pr. virksomhed. I
opgørelsen af de 200 kg. farligt affald indgår ikke:
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0005.png
1) Bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i bekendtgørelse om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer.
2) Affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som
defineret i bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt
håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal udstede en kvittering til virksomheder, der afleverer farligt
affald på en genbrugsplads, for aflevering af det farlige affald.
Kommunale tilbud om indsamling af sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
§ 10.
Efter § 49 d, stk. 3, i miljøbeskyttelsesloven kan kommunalbestyrelsen tilbyde indsamling
af sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret
1) af virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings,
2) på øer uden fast broforbindelse eller
3) af kommunens egne institutioner og virksomheder.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder kun anvendelse, hvor kommunalbestyrelsen i sit regulativ for
husholdningsaffald har fastsat en indsamlingsordning organiseret som en henteordning for affald
egnet til materialenyttiggørelse.
Stk. 3.
Virksomheder kan benytte et kommunalt tilbud om indsamling efter stk. 1, nr. 1, for de
fraktioner, som virksomheden producerer i art og mængde svarende til en husholdnings.
Stk. 4.
Tilbyder kommunalbestyrelsen indsamling efter stk. 1, nr. 1, må kommunalbestyrelsen
alene stille den service til rådighed, der stilles til rådighed for husholdningerne i kommunen.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for husholdninger
§ 11.
Når en kommunal ordning er fastlagt i regulativet for husholdningsaffald, jf. § 8, stk. 1, og
regulativet er trådt i kraft, er borgere og grundejere forpligtet til at benytte ordningen som
foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, jf. § 8, stk. 6, er borgere og
grundejere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Borgere og grundejere skal sikre sortering af affald i overensstemmelse med de
ordninger, der fremgår af regulativet for husholdningsaffald.
Stk. 3.
Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet
er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller
kommunalbestyrelsens konkrete anvisning.
Stk. 4.
Stk. 1-3 gælder ikke for det affald, som borgere og grundejere afleverer til lovligt
etablerede og drevne frivillige tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse om affald.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder
§ 12.
Når en kommunal ordning for affald er fastlagt i regulativet for erhvervsaffald, og
regulativet er trådt i kraft, er virksomheder forpligtet til at benytte ordningen som foreskrevet.
Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, er virksomheder endvidere forpligtet til at
følge anvisningen.
Stk. 2.
Virksomheder kan uanset stk. 1 eksportere deres forbrændingsegnede affald til et
nyttiggørelsesanlæg i udlandet efter reglerne i forordning om overførsel af affald og
bekendtgørelse om overførsel af affald.
Stk. 3.
Tilbyder kommunalbestyrelsen virksomheder i kommunen indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald eller indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse i henhold til § 9, stk. 1, og § 10, stk. 1, er virksomhederne ikke forpligtet til
at benytte indsamlingsordningen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0006.png
§ 13.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning meddele en virksomhed fritagelse for
benyttelsespligten i § 12, stk. 1, for så vidt angår farligt affald, som ikke er sorteret affald egnet til
materialenyttiggørelse, hvis virksomheden godtgør, at det farlige affald kan håndteres
miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning. Kommunalbestyrelsen skal som
dokumentation forlange kopi af aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle den
pågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, som
kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 2.
Fritagelsen efter stk. 1 er gældende, så længe virksomhedens aftale med det
miljøgodkendte anlæg består, eller virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den
pågældende affaldstype.
Stk. 3.
Virksomheden har pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om ændringer i forholdene
beskrevet i stk. 2 med henblik på, at virksomheden kan omfattes af den kommunale ordning for
farligt affald.
§ 14.
Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er
håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller
kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer i relation til affald omfattet af de kommunale ordninger for så
vidt angår affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skal virksomheden straks
underrette kommunalbestyrelsen herom med henblik på kommunalbestyrelsens eventuelle
fornyede klassificering eller anvisning.
Kapitel 5
Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for affaldsplanlægning,
etablering, drift og administration af affaldsordninger, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, jf.
dog miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes af kommunalbestyrelsen og
offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger,
som kommunalbestyrelsen påføres af den enkelte affaldsproducent, herunder omkostninger som
følger af borgeres, grundejeres eller virksomheders ukorrekte sortering eller ekstra omkostninger
til afhentning af affald fra borgere, grundejere eller virksomheder.
Stk. 3.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår husholdninger opkræves hos den, der har
tinglyst adkomst på ejendommen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 6.
Stk. 4.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår virksomheder opkræves hos den i CVR-registret
registrerede ejer af virksomheden, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 7. Gebyret skal opkræves
for hvert p-nummer, som er registreret i registret.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- og
anvisningsordning, jf. bekendtgørelse om affald, efter opdelingen i det kommunale budget- og
regnskabssystem, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække
kommunens omkostninger til ordningen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 3. Hvis en ordning
omfatter både husholdninger og virksomheder, skal omkostningerne til ordningen fordeles på
henholdsvis husholdninger og virksomheder i overensstemmelse med de omkostninger til
håndtering, som henholdsvis husholdninger og virksomheder giver anledning til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, som en
husholdning eller virksomhed er forpligtet til at betale til. Kommunalbestyrelsen skal på
anmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på de forskellige ordninger.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0007.png
§ 17.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger i
kommunen, herunder sommerhuse og kolonihaver, til dækning af de af kommunens generelle
administrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med administration af
anvisningsordninger, regulativfastsættelse, information, konkrete anvisninger om håndtering af
husholdningsaffald samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte
ordninger, jf. stk. 3-7. Den samlede gebyrindtægt skal dække den del af kommunens omkostninger
til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger. Gebyret kan fastsættes som
et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i gebyrbladet fastsætte fordelingen af omkostningerne
mellem forskellige typer af husholdninger, f.eks. enfamilieshuse og etageejendomme samt
ejendomme, der ikke benyttes til helårsbeboelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for
restaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af
ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. For
indsamlingsordninger i form af henteordninger skal gebyret fastsættes på baggrund af den
service, der med ordningen stilles til rådighed for husholdningen, defineret ved enten vægten af
det affald, der hentes, beholdervolumen eller tømningsfrekvens eller en kombination af disse
kriterier, jf. dog stk. 2. Der kan suppleres med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte
husholdnings belastning af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for
mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald, jf. bekendtgørelse om affald,
hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf.
dog stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for
farligt affald og tekstilaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen,
som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af
ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for
storskrald og haveaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er
omfattet af ordningen, jf. dog stk. 2. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af
ordningen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til
at aflevere affald på genbrugspladser, jf. bekendtgørelse om affald, og aflevere genbrugsgenstande
på genbrugsområder, jf. bekendtgørelse om kommunernes pligt til at etablere genbrugsområder
på kommunale genbrugspladser. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af
ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning,
som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 3-7. Gebyret skal indeholde omkostninger
til administration af ordningen.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for
og deponeringsegnet farligt affald hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af
ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal
differentieres efter kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning,
som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 1, §§ 19-21 og § 23, stk. 1. Gebyret skal
indeholde omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, for hvilke
kommunen foretager konkrete anvisninger, jf. § 8, stk. 6, af erhvervsaffald. Gebyret skal dække de
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0008.png
omkostninger, konkrete anvisninger giver anledning til, efter kommunen har foretaget
forudgående klassificering, jf. bekendtgørelse om affald. Gebyret skal differentieres, så det
afspejler tidsforbruget ved den enkelte konkrete anvisning, dog således at gebyrstørrelsen kan
inddeles i faste gebyrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, der
anmelder flytning af jord, som er erhvervsaffald, i henhold til bekendtgørelse om anmeldelse og
dokumentation i forbindelse med flytning af jord. Gebyret skal dække kommunens omkostninger i
forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, som er erhvervsaffald.
Gebyret skal differentieres, så det afspejler tidsforbruget ved den enkelte anmeldelse, dog således
at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen.
§ 19.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør
brug af tilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser, jf. § 9, stk. 1, og aflevere
genbrugsgenstande på genbrugsområder, jf. bekendtgørelse om kommunernes pligt til at etablere
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser. Gebyret skal indeholde alle omkostninger
forbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger til administration af
ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, om betalingen for adgangen sker som betaling pr.
besøg eller som betaling af et abonnement eller kombinationer heraf.
Stk. 3.
Uanset hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det øvrige affald og afregnes
med hensyntagen til dette affalds behandlingsudgifter.
§ 20.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen, jf. § 19, som betaling pr. besøg,
skal betalingen afspejle den enkelte virksomheds afleverede arter og mængder af affald. Ved
betalingen skelnes som minimum mellem to arter: Farligt affald og andet affald. Til brug for
opgørelse af den afleverede mængde af andet affald, kan der ske vejning af affaldet, opgørelsen
kan baseres på størrelsen af det køretøj, der anvendes ved besøget, herunder om køretøjet har en
trailer påmonteret, eller den afleverede mængde kan fastsættes på anden måde.
Stk. 2.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement,
skal kommunalbestyrelsen tilrettelægge ordningen således, at der er en nøje sammenhæng
mellem betaling for abonnementet og mængden af affald fra den enkelte virksomhed.
Stk. 3.
I den i stk. 2 nævnte situation skal kommunalbestyrelsen ved beregning af gebyret
anvende opgørelserne af de reelle affaldsmængder fra virksomhederne, som de bliver afdækket
via brugerundersøgelserne, jf. § 21, til at fastsætte betalingen for abonnementet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved sin fastsættelse af gebyret i den i stk. 2 nævnte situation
lægge branchekoder opført i bilag 5 til grund for sin gebyrfastsættelse.
§ 21.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, jf.
§ 20, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der årligt senest 1. oktober er gennemført
brugerundersøgelser på de genbrugspladser, som kommunens borgere og virksomheder
anvender. Brugerundersøgelserne skal danne grundlag for fordelingen af omkostningerne mellem
husholdninger og virksomheder og indeholde opgørelser af de mængder af affald, som forskellige
kategorier af virksomheder faktisk afleverer på genbrugspladsen.
Henlæggelser til fremtidige investeringer
§ 22.
Ved fastsættelse af gebyrer kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser til
planlagte investeringer, hvis
1) kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning
eller etablering af nye anlæg,
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0009.png
2) kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringens
omfang og en plan for finansieringen af investeringen, og
3) investeringen fremgår af den gældende affaldshåndteringsplan, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen
er truffet.
Kapitel 6
Fastsættelse af pris for visse kommunale tilbud om indsamling af erhvervsaffald og behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse
§ 23.
Kommunalbestyrelsen skal i gebyrbladet, jf. § 15, stk. 1, fastsætte prisen for indsamling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings, indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse og indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald.
Stk. 2.
Efter § 48 a, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven skal kommunalbestyrelsen fastsætte og
opkræve en pris svarende til markedsprisen. Prisen skal som minimum fastsættes, så der sikres
fuld dækning af omkostningerne ved indsamlingen.
Stk. 3.
Prisen efter stk. 1 opkræves hos den i CVR-registret registrerede ejer af virksomheden.
Prisen skal opkræves for hvert p-nummer, som er registreret i registret.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen skal føre særskilte regnskaber for indsamling af erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald i art og
mængde svarende til en husholdning, indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse og indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald. Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostninger og indtægter
efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem.
Stk. 2.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst
muligt omfang henføres til de enkelte ordninger. Hvis kommunalbestyrelsen tilbyder
virksomheder at være omfattet af en indsamlingsordning, der også omfatter husholdninger, skal
omkostningerne fordeles på henholdsvis husholdninger og virksomheder i overensstemmelse
med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis husholdninger og virksomheder giver
anledning til, jf. § 16, stk. 1, 1. pkt. I det omfang dette ikke er muligt, skal omkostningerne fordeles
forholdsmæssigt på henholdsvis husholdninger og virksomheder med udgangspunkt i
affaldsmængder og affaldstyper.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal på anmodning udlevere oplysninger om beregning af priser
fastsat i medfør af § 23, stk. 1.
§ 25.
Efter § 48 a, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven skal kommunalbestyrelsen fastsætte og
opkræve en pris svarende til markedsprisen for behandling af sorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse. Prisen skal som minimum
fastsættes, så der sikres fuld dækning af omkostningerne ved behandlingen.
Stk. 2.
Kommunale behandlingsanlæg, der behandler sorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse, skal føre særskilte regnskaber
for anlæggets aktiviteter forbundet med behandling af sorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse og aktiviteter forbundet med behandling af andet affald.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0010.png
Stk. 3.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst
muligt omfang henføres til de særskilte aktiviteter på behandlingsanlægget. Kommunale
behandlingsanlæg, der både behandler sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse og husholdningsaffald, skal fordele omkostningerne
ved behandlingen af erhvervsaffald og husholdningsaffald i overensstemmelse med de
omkostninger til behandlingen, som henholdsvis husholdninger og virksomheder giver anledning
til. I det omfang dette ikke er muligt, skal omkostningerne fordeles forholdsmæssigt på
henholdsvis husholdninger og virksomheder med udgangspunkt i affaldsmængder og
affaldstyper.
Kapitel 7
Håndtering af sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse og forbrændingsegnet
erhvervsaffald
§ 26.
Affaldsproducerende virksomheder kan overdrage madaffald i originalemballage til en
virksomhed, der er registreret i Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed med
forbehandlingsanlæg eller genanvendelsesanlæg, i overensstemmelse med regler herom i
bekendtgørelse om affald.
§ 27.
Affaldsproducerende virksomheder skal opfylde deres forpligtelse, jf. bekendtgørelse om
affald, til at sikre behandling af deres sorterede erhvervsaffald, som er egnet til
materialenyttiggørelse, ved enten selv løbende at forberede affaldet til genbrug, genanvende
affaldet eller anvende det til anden endelig materiale nyttiggørelse, eller ved efter behov, jf. dog
stk. 3, at overdrage affaldet til én af følgende:
1) Et genanvendelsesanlæg eller et anlæg, som forbereder affald til genbrug, der er registreret i
Affaldsregistret.
2) En indsamlingsvirksomhed, der er registreret i Affaldsregistret.
3) En virksomhed, som kan undlade at lade sig registrere efter bekendtgørelse om
Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
4) Et kommunalt behandlingsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret.
5) En kommunal genbrugsplads eller en kommunal ordning efter § 10.
6) En frivillig tilbagetagningsordning, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Virksomheder og anlæg kan uanset stk. 1 eksportere sorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse til et anlæg beliggende i udlandet i overensstemmelse med reglerne i
forordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af affald eller sikre
genanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse af det genanvendelige affald efter
anden lovgivning.
Stk. 3.
Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse må maksimalt opbevares hos den
affaldsproducerende virksomhed i ét år.
Stk. 4.
Den affaldsproducerende virksomhed skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen eller
Energistyrelsen godtgøre, at affald er håndteret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2.
§ 28.
Affaldsproducerende virksomheder skal enten selv sikre, at deres forbrændingsegnede
erhvervsaffald håndteres i overensstemmelse med en af kommunalbestyrelsen etableret
anvisningsordning eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller eksporteres, jf. § 12, stk.
1 og 2, eller overdrage affaldet til en indsamlingsvirksomhed, der er registreret i Affaldsregistret,
eller en kommunal indsamlingsordning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0011.png
§ 29.
Indsamlingsvirksomheder, der modtager sorteret erhvervsaffald, som er egnet til
materialenyttiggørelse, overtager den affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf.
bekendtgørelse om affald, til at sikre, at affaldet forberedes med henblik på genbrug, genanvendes
eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse. Indsamlingsvirksomheder overtager
desuden den affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre en
høj reel genanvendelse af affaldet samt på anmodning fra kommunalbestyrelsen at dokumentere,
hvor stor en del af de enkelte affaldsfraktioner der reelt bliver forberedt med henblik på genbrug
eller genanvendt.
Stk. 2.
Indsamlingsvirksomheder, der modtager forbrændingsegnet erhvervsaffald, overtager
den affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf. § 12, stk. 1 og 2, til at sikre, at affaldet håndteres
i overensstemmelse med en kommunal anvisningsordning eller kommunalbestyrelsens konkrete
anvisning eller eksporteres.
Stk. 3.
Den indsamlingsvirksomhed, som efter stk. 1 og 2 overtager ansvaret for affaldets
behandling, skal sikre, at der indgås en skriftlig aftale med den, der overdrager affaldet, herom.
Heraf skal det fremgå, hvilken affaldstype eller affaldstyper, som aftalen omfatter, og mængden
heraf.
Stk. 4.
Den part, som overdrager affaldet til videre håndtering, kan beslutte, at der ikke skal
indgås en skriftlig aftale. Dette gælder dog kun, hvis de i stk. 3 angivne oplysninger fremgår af en
faktura, som skal opbevares af den, som overdrager ansvaret for affaldet.
Stk. 5.
Indgås der ikke en aftale efter stk. 3, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura efter
stk. 4, anses affaldet for at være overgivet til en affaldstransportør.
Stk. 6.
Indsamlingsvirksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen eller
Energistyrelsen godtgøre, at affald egnet til materialenyttiggørelse, som virksomheden har
overtaget ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller overdraget til en virksomhed
eller anlæg, som nævnt i § 27, stk. 1 og 2. Indsamlingsvirksomheder skal på anmodning fra
kommunalbestyrelsen desuden godtgøre, at forbrændingsegnet affald, som virksomheden har
overtaget ansvaret for, er håndteret i overensstemmelse med en kommunal anvisningsordning
eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret.
Kapitel 8
Oplysningspligt i forbindelse med håndteringen af erhvervsaffald
§ 30.
Indsamlingsvirksomheder skal oplyse den, som det forbrændingsegnede erhvervsaffald
eller det sorterede erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse indsamles for, om:
1) Kontaktoplysninger til Energistyrelsen, som indsamlingsvirksomheden har fået godkendelse
af, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, og
som fører tilsyn med virksomhedens arbejde i Danmark, eller til Erhvervsstyrelsens
elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2) Navn og adresse på Miljøstyrelsen, der fører Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om
Affaldsdatasystemet, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf.
§ 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
3) De eventuelle brancheorganisationer, som indsamlingsvirksomheden er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den virksomhed, som erhvervsaffaldet egnet til materialenyttiggørelse eller det
forbrændingsegnede erhvervsaffald indsamles for, anmoder om det, skal
indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og
om hvordan man får adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god
tid inden aftaleindgåelse.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0012.png
§ 31.
Mæglere, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald på andres
vegne, skal oplyse den, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, om:
1) Navn og adresse på Energistyrelsen, der fører Affaldsregistret, jf. bekendtgørelse om
Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, eller til Erhvervsstyrelsens
elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2) De eventuelle brancheorganisationer, som mægleren, som arrangerer nyttiggørelse eller
bortskaffelse af erhvervsaffald, er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den affaldsproducerende virksomhed, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort
eller bortskaffet for, anmoder om det, skal mægleren oplyse om de faglige regler, der gælder for
udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god
tid, inden erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet.
Kapitel 9
Automatiserede sorteringsanlæg til sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra restaffald
§ 32.
For så vidt angår sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra restaffald kan
Energistyrelsen dispensere fra forbuddet i miljøbeskyttelseslovens § 49 f, stk. 1, mod, at
kommunalbestyrelsen ejer automatiserede sorteringsanlæg til indledende sortering eller til
sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller
deponeringsegnet affald.
Stk. 2.
Energistyrelsen giver efter ansøgning dispensation, hvis kommunalbestyrelsen senest
den 1. juli 2022 har foretaget irreversible investeringer i et projekt, der har til formål at etablere
et automatiseret sorteringsanlæg til sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra
restaffald.
Stk. 3.
Ansøgning om dispensation efter stk. 1 skal indgives til Energistyrelsen senest den 30.
september 2022 og skal indeholde en beskrivelse af formål og indhold i projektet og oplysninger
om, hvori den irreversible investering består, herunder oplysninger om allerede afholdte
omkostninger og indgåede, bindende aftaler. Energistyrelsen kan anmode om yderligere
dokumentation for, at betingelserne for at opnå dispensation er opfyldt.
Kapitel 10
Kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
§ 33.
Efter § 49 b, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven må kommunalbestyrelsen ikke deltage i
aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, jf. dog stk. 2, §§
34-37 og § 48-49.
Stk. 2.
Efter § 49 b, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven må kommunalbestyrelsen deltage i
aktiviteter forbundet med vand- og spildevandsforsyningsaktiviteter, behandling af affald
produceret på øer uden fast broforbindelse og behandling af jord, som er affald.
§ 34.
Kommunalbestyrelsen kan deltage i aktiviteter forbundet med
forberedelse med henblik
på genbrug af affald, der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. De frasorterede
genbrugsgenstande skal overføres til et genbrugsområde.
§ 35.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med omlastning af affald egnet til
materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0013.png
1) af- og pålæsse affald egnet til materialenyttiggørelse med henblik på transport til et
behandlingsanlæg,
2) oplagre affaldet midlertidigt,
3) manuelt frasortere grove fejlsorteringer,
4) foretage sammenpresning og balletering med henblik på transportoptimering og
5) komprimere, herunder neddele, ekspanderet polystyren (EPS-plast).
§ 36.
Kommunalbestyrelsen kan deltage i aktiviteter forbundet med behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af kommunens egne institutioner og
virksomheder i følgende situationer:
1) Behandling af slagge fra kommunalt ejede forbrændingsanlæg.
2) Kompostering af have- og parkaffald fra kommunale parker, haveanlæg, naturområder og
kirkegårde på det sted, hvor affaldet er produceret.
3) Behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunens
aktiviteter på social- og beskæftigelsesområdet.
§ 37.
Kommunalbestyrelsen kan deltage i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet
til materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og anlægsprojekter.
Kommunalbestyrelsen må dog ikke varetage forbehandling af affaldet. Hvis kommunalbestyrelsen
indgår aftale med en privat aktør om varetagelse af et kommunalt bygge- og anlægsprojekt, vil
den private aktør ikke være forhindret i at varetage forbehandling af affaldet.
Dispensation til kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en
kommunal affaldsordning
§ 38.
Forsyningstilsynet giver efter ansøgning dispensation fra forbuddet i
miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 1, mod, at kommunalbestyrelsen deltager i aktiviteter
forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis kommunalbestyrelsen
1) har afholdt et udbud af opgaven efter udbudslovens regler for tildeling af offentlige
kontrakter,
2) ikke har modtaget antagelige ansøgninger eller tilbud i forbindelse med udbuddet og
3) forud for udbuddet har foretaget en indledende markedsundersøgelse, jf. stk. 2, og at
resultatet af markedsundersøgelsen i relevant omfang afspejler sig i udbuddet.
Stk. 2.
Den indledende markedsundersøgelse skal kunne sikre, at kommunalbestyrelsen kan
udforme udbuddet på baggrund af kendskab til markedet og skal som minimum bestå i
1) indhentelse af oplysninger om eksisterende og potentielle nye løsninger på markedet og
markedets generelle prisniveau hos økonomiske aktører m.v. eller ved anvendelse af rådgivere
med branchekendskab og
2) dialog med potentielle ansøgere og tilbudsgivere om krav til det ønskede indkøb.
§ 39.
En ansøgning om dispensation, jf. § 38, skal indeholde
1) begrundelse for ansøgning om dispensation,
2) udbudsmateriale og dokumentation for gennemført udbudsprocedure,
3) kommunalbestyrelsens angivelse af, at der ikke er modtaget antagelige ansøgninger eller
tilbud i forbindelse med udbuddet,
4) angivelse af, hvilke affaldsfraktioner som kommunalbestyrelsen søger om dispensation til at
behandle,
5) angivelse af, hvilke kommuner der ønskes omfattet af dispensationen,
6) dokumentation for den indledende markedsundersøgelse, jf. § 38, stk. 2, og omfang heraf, og
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0014.png
7) angivelse af, hvorledes resultatet af den indledende markedsundersøgelse har afspejlet sig i
udbuddet.
§ 40.
I forbindelse med meddelelse af dispensation, jf. § 38, træffer Forsyningstilsynet afgørelse
om, hvilke af de ansøgte affaldsfraktioner, jf. § 39, nr. 4, der skal omfattes af dispensationen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må alene deltage i aktiviteter forbundet med behandlingen af
affaldsfraktioner, der er omfattet af dispensationen.
Stk. 3.
Dispensation kan alene meddeles til behandling af affald fra affaldsordninger etableret i
den kommune eller de kommuner, der er omfattet af dispensationen.
§ 41.
Aktiviteter omfattet af en dispensation meddelt efter § 38 skal udøves i et særskilt aktie-
eller anpartsselskab, der drives på kommercielle vilkår, med privat medejerskab, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 49 c, stk. 2. I selskaber omfattet af dispensationen skal der være private
ejere, som besidder minimum 25 pct. af selskabets kapital og stemmerettigheder.
§ 42.
Kommunalbestyrelsens genudbud af opgaven skal ske på samme vilkår og med samme
krav som det udbud og det udbudsmateriale, der dannede grundlag for meddelelse af
dispensation.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan uanset stk. 1 foretage uvæsentlige ændringer i genudbuddet,
som ikke vil påvirke feltet af potentielle ansøgere eller tilbudsgivere eller fordreje konkurrencen.
Kommunalbestyrelsen skal på anmodning fra Forsyningstilsynet godtgøre, at ændringer i
genudbuddet ikke påvirker feltet af potentielle ansøgere eller tilbudsgivere eller fordrejer
konkurrencen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i genudbuddet efter stk. 1 udbyde opgaven med mulighed for,
at en privat aktør indtræder i et aktie- og anpartsselskab, hvori opgaven udøves, og hvori
kommunalbestyrelsen eller de kommunalbestyrelser, der er omfattet af dispensationen, ejer
mindre end 75 pct. af selskabets kapital og stemmerettigheder. Det må ikke være et krav for
tildeling af opgaven, at den private aktør indtræder i selskabet.
§ 43.
Forsyningstilsynet kan påbyde, at manglende overholdelse af vilkår for dispensationen
bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Kommunale behandlingsanlæg til erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
§ 44.
Et kommunalt behandlingsanlæg kan behandle andet sorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse end det af § 33, stk. 2, og § 36-37 omfattede, i det omfang det er i
overensstemmelse med en godkendt anmeldelse, jf. §§ 95 og 96 i bekendtgørelse om affald nr. 48
af 13. januar 2010.
§ 45.
Kommunale behandlingsanlæg må alene udbyde den godkendte behandlingskapacitet på
markedet, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Falder mængden af husholdningsaffald til materialenyttiggørelse, som den
kommunalbestyrelse eller de kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for,
til under den mængde af husholdningsaffald, som blev behandlet på anlægget 26. februar 2009,
kan den herved frigjorte kapacitet udbydes på markedet.
Stk. 3.
Effektiviseres det kommunale behandlingsanlæg således, at behandlingskapaciteten øges
indenfor de i den 26. februar 2009 gældende miljøgodkendelses udledningskrav m.v., kan denne
yderligere behandlingskapacitet udbydes på markedet, såfremt det ikke er muligt at udnytte den
til behandling af genanvendeligt husholdningsaffald, som den kommunalbestyrelse eller de
kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0015.png
§ 46.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler sorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse, skal føre særskilte regnskaber for anlæggets aktiviteter i forbindelse med
behandling af sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, der ikke er omfattet af § 33, stk. 2,
og § 36-37 og andet affald.
Stk. 2.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst
muligt omfang henføres til de særskilte aktiviteter. I det omfang dette ikke er muligt, fordeles
omkostningerne forholdsmæssigt mellem aktiviteterne med udgangspunkt i mængder og
affaldstyper.
Stk. 3.
Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om kommunernes
budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., eller hvis anlægget drives af et aktie- eller
anpartsselskab eller en erhvervsdrivende fond efter årsregnskabsloven.
Stk. 4.
Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Forsyningstilsynet årligt
senest 30 dage efter, at de er revideret af revisor og godkendt af anlæggets ansvarlige ledelse.
§ 47.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler sorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse, skal udbyde denne behandling på markedet, jf. dog § 45. Det kommunale
behandlingsanlæg skal fastsætte prisen for behandling på en sådan måde, at den årlige indtægt fra
behandlingen af dette affald som minimum dækker de omkostninger til behandlingen, som
opgøres i regnskaber efter § 46.
Stk. 2.
Det kommunale behandlingsanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling af
andet sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, end affald omfattet af § 33, stk. 2, og § 36-
37, og for behandling af andet affald på anlægget i regnskabsåret til Forsyningstilsynet samtidigt
med fremsendelse af regnskab til Forsyningstilsynet efter § 46, stk. 4.
Overgangsordning for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af
en kommunal affaldsordning
§ 48.
En kommunalbestyrelse, der indtil den 1. juli 2027 ønsker at deltage i aktiviteter
forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal
affaldsordning, jf. miljøbeskyttelseslovens § 49 g, stk. 1, skal senest den 30. september 2022
anmelde dette til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Anmeldelsen til Forsyningstilsynet skal indeholde
1) oplysninger om, hvilket anlæg aktiviteterne er knyttet til,
2) dokumentation for, at anlægget er godkendt og sat i drift senest den 16. juni 2020, eller at
der senest den 16. juni 2020 er foretaget væsentlige irreversible investeringer i etableringen af
anlægget, og
3) oplysninger om, hvori en eventuel irreversibel investering består, herunder oplysninger om
allerede afholdte omkostninger og indgåede, bindende aftaler.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 1. januar 2023 indsende oplysninger om
anlæggets aktiver og stand den 1. juli 2022 til Forsyningstilsynet.
§ 49.
En kommunalbestyrelse, der indtil den 1. juli 2027 ønsker at eje automatiserede
sorteringsanlæg til indledende sortering eller til sortering af affald egnet til
materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller deponeringsegnet affald, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 49 g, stk. 2, skal senest den 30. september 2022 anmelde dette til
Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Anmeldelsen til Forsyningstilsynet skal indeholde
1) oplysninger om, hvilket anlæg aktiviteterne er knyttet til,
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0016.png
2) dokumentation for, at anlægget er godkendt og sat i drift senest den 1. juli 2022, eller at der
senest den 1. juli 2022 er foretaget væsentlige irreversible investeringer i etableringen af
anlægget, og
3) oplysninger om, hvori en eventuel irreversibel investering består, herunder oplysninger om
allerede afholdte omkostninger og indgåede, bindende aftaler.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 1. januar 2023 indsende oplysninger om
anlæggets aktiver og stand den 1. juli 2022 til Forsyningstilsynet.
§ 50.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 31. marts 2024 anmelde til Forsyningstilsynet, at
aktiviteter i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 49 g, stk. 1 og 2, er udskilt i et eller flere
særskilte selskaber i aktie- eller anpartsselskabsform, som ikke udøver andre aktiviteter end
aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indledende
sortering og sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra farligt affald eller
forbrændings- eller deponeringsegnet affald.
Stk. 2.
Anmeldelsen til Forsyningstilsynet skal indeholde
1) oplysninger om, hvilket anlæg og hvilke tilhørende aktiviteter der er udskilt i aktie- eller
anpartsselskaber, og
2) selskabets åbningsbalance.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke foretage kapitalindskud i de udskilte aktie- og
anpartsselskaber, efter selskabet er stiftet, medmindre det er nødvendigt for opretholdelse af
almindelig drift og vedligehold af anlæg, der er udskilt i selskabet.
§ 51.
Forsyningstilsynet kan påbyde, at manglende overholdelse af vilkår for deltagelse i
overgangsordningen bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Kapitel 11
Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg
§ 52.
De i stk. 2 angivne anlæg, der deponerer og forbrænder affald, skal hvert år senest den 1.
juni for det foregående år indberette de oplysninger, som fremgår af bilag 2, til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Indberetningspligtige anlæg er:
1) Forbrændingsanlæg: Dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, hvor mindst 80 % af den
producerede energi strammer fra affald, og hvor anlægget ikke hovedsageligt forbrænder
farligt affald.
2) Øvrige forbrændingsanlæg, der ikke omfattet af nr. 1, som brænder mere end 20.000 tons
affald om året, herunder anlæg, som hovedsageligt forbrænder farligt affald, dog ikke anlæg,
der alene forbrænder slam.
3) Deponeringsanlæg, der er godkendt til at modtage affald efter kravene i bekendtgørelsen om
deponeringsanlæg, dog ikke anlæg for havbundssedimenter.
Stk. 3.
Repræsentanter, f.eks. i form af brancheorganisationer eller lignende, for
indberetningspligtige anlæg skal gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes
miljømæssige, energimæssige og økonomiske effektivitet, når Energistyrelsen anmoder herom. På
anmodning yder Energistyrelsen bistand til repræsentanterne.
Stk. 4.
Energistyrelsen offentliggør på www.ens.dk hvert år senest den 1. november en
benchmarking på baggrund af oplysningerne indberettet efter stk. 1 og gennemgangen og
beskrivelsen efter stk. 3.
Stk. 5.
Energistyrelsen fritager anlæg, jf. stk. 1, for at indberette oplysninger, som senest den 30.
juni er indberettet for det foregående år efter bekendtgørelse om et register over udledning og
overførsel af forurenende stoffer (PRTR).
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0017.png
Kapitel 12
Den nationale regulativdatabase
§ 53.
Energistyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den
nationale database over kommunale affaldsregulativer.
§ 54.
Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældende
kommunale affaldsregulativer.
Kapitel 13
Tilsyn
§ 55.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse
overholdes, jf. dog stk. 2 og §§ 56-59.
Stk. 2.
Når Energistyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Energistyrelsen
tilsyn med overholdelsen af disse afgørelser.
§ 56.
Forsyningstilsynet fører, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48 a, stk. 3, tilsyn med, at
kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver en pris svarende til markedsprisen for kommunal
indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der
producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, for kommunal indsamling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse, for
kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden
fast broforbindelse og kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 48 a, stk. 1, og denne bekendtgørelses kapitel 6.
§ 57.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at kommunale behandlingsanlæg, der i
overensstemmelse med § 95 i bekendtgørelse nr. 48 af 13. januar 2010 om affald har anmeldt, at de
ønsker at fortsætte med behandling af sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse,
overholder vilkår fastsat i §§ 44-47.
§ 58.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at en kommunalbestyrelse, der er meddelt
dispensation efter miljøbeskyttelseslovens § 49 c, stk. 1, til at deltage i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, overholder vilkår fastsat i § 40, stk. 2 og 3, §
41-42 og miljøbeskyttelseslovens § 49 c, stk. 2.
§ 59.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at en kommunalbestyrelse, der i overensstemmelse
med § 48 og 49 har anmeldt fortsat deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald
egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning eller at eje
automatiserede sorteringsanlæg til indledende sortering eller til sortering af affald egnet til
materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller deponeringsegnet affald til
Forsyningstilsynet, overholder vilkår fastsat i § 50, stk. 3, og miljøbeskyttelseslovens § 49 g, stk. 3,
og § 49 h, stk. 1 og 2.
Kapitel 14
Overvågning af affaldssektoren
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0018.png
§ 60.
Forsyningstilsynet overvåger og analyserer affaldssektoren og markedet for
affaldshåndtering, herunder overvåger og analyserer de kommunalt fastsatte gebyrer, jf. kapitel 5,
og priser, jf. kapitel 6.
Kapitel 15
Administrative bestemmelser
§ 61.
Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Kapitel 16
Straf
§ 62.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den,
der
1) overtræder forskrifter, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 1 og 2, § 5,
stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1 og 2,
2) undlader at benytte ordninger etableret efter § 8, stk. 1,
3) undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 8, stk. 6, § 11,
stk. 1, 2. pkt., eller § 12, stk. 1, 2. pkt.,
4) afleverer affald på genbrugspladsen i strid med § 9, stk. 1, 3. pkt.,
5) undlader at sortere i overensstemmelse med de ordninger, som fremgår af regulativet, jf. §
11, stk. 2,
6) undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af
kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete
anvisning, jf. § 11, stk. 3, og § 14, stk. 1, eller er eksporteret, jf. § 14, stk. 1,
7) undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde,
sammensætning eller egenskaber, jf. § 14, stk. 2,
8) undlader at aflevere sorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, som
foreskrevet i § 27, stk. 1 og 2,
9) opbevarer erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, i mere end ét år, jf. § 27,
stk. 3,
10) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 27, stk. 4, om at
godtgøre, at affald er håndteret i overensstemmelse med § 27, stk. 1 og 2,
11) undlader at sikre høj reel genanvendelse af deres sorterede erhvervsaffald, som er egnet til
materialenyttiggørelse, og at affaldet forberedes med henblik på genbrug, genanvendes eller
anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 29, stk. 1,
12) undlader på anmodning at dokumentere, hvor stor en del af de enkelte affaldsfraktioner
der reelt bliver forberedt med henblik på genbrug eller genanvendt, jf. § 29, stk. 1, 2. pkt.,
13) undlader at sikre, at affaldet håndteres i overensstemmelse med en kommunal
anvisningsordning eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller eksporteres, jf. § 29,
stk. 2,
14) undlader at indgå en skriftlig aftale eller gøre brug af faktura med de angivne oplysninger,
jf. § 29, stk. 3 og 4,
15) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 29, stk. 6, 1. pkt.,
om at godtgøre, at affald egnet til materialenyttiggørelse, som virksomheden har overtaget
ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller er overdraget til en virksomhed eller et
anlæg som nævnt i § 27, stk. 1 og 2,
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0019.png
16) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 29, stk. 6, 2. pkt.,
om at godtgøre, at forbrændingsegnet affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for, er
håndteret i overensstemmelse med en kommunal anvisningsordning eller
kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret,
17) undlader at afgive de i § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, angivne oplysninger, herunder klart,
entydigt og i god tid, jf. § 30, stk. 3, og § 31, stk. 3,
18) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 30, stk. 2, og § 31, stk. 2,
19) udbyder behandling af sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 45,
20) undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 46, stk. 1-3,
21) undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Forsyningstilsynet, jf. § 46, stk. 4,
22) undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 47, stk. 1,
23) undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 47, stk. 2,
24) undlader at indberette oplysninger, jf. § 52, stk. 1, eller
25) undlader at gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige,
energimæssige og økonomiske effektivitet, jf. § 52, stk. 3, 1. pkt.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved
grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 17
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 63.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
ophæves.
§ 64.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 19 i bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december
2012 om affald, bevarer sin gyldighed, indtil der er udarbejdet et nyt regulativ efter denne
bekendtgørelse.
Stk. 2.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 3 i bekendtgørelse nr. 1753 af 27. december
2018 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v., bevarer sin gyldighed, indtil der er
udarbejdet et nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 3 i bekendtgørelse nr. 2097 af 14. december
2020 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v., bevarer sin gyldighed, indtil der er
udarbejdet et nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 3 i bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022
om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v., bevarer sin gyldighed, indtil der er udarbejdet et
nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
§ 65.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve en pris svarende til markedsprisen for
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af
virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, for
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden
fast broforbindelse og kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald, jf. § 23, uanset,
at kommunalbestyrelsen ikke har vedtaget regulativer efter denne bekendtgørelse.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Høring af bekendtgørelser om afsætning af genbrugsgenstande fra genbrugsområder og affaldsaktørbekendtgørelsen
2631853_0020.png
§ 66.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ for erhvervsaffald, der
tilbyder både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er
hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, adgang til mindst én
genbrugsplads, jf. § 9, stk. 1, gælder der, indtil regulativet er ændret, følgende:
1) Virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er
hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, skal have adgang til mindst
én genbrugsplads i kommunen.
2) Virksomhederne i nr. 1 skal have adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter
svarer til det, husholdninger har adgang med.
3) Virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, skal i øvrigt have adgang på samme
vilkår som virksomheder, som er hjemhørende i kommunen.
4) Virksomheder, der benytter tilbuddet, skal betale gebyr efter kommunens gebyrblad for
virksomheders benyttelse af genbrugspladser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen