Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 532
Offentligt
2631113_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. oktober 2022
J nr.
2022-82
25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerhed
Til udvalgets orientering fremsendes nedenstående skriftlige orientering om den
nuværende situation vedrørende forsyningssikkerheden i Danmark.
Gasforsyningen
Der bliver stadig leveret gas til Danmark. Energistyrelsen har for nuværende
ikke kendskab til konkrete forsyningsproblemer i Danmark, hvorfor der ikke er
ændringer i kriseniveauet på gasforsyningsområdet i relation til gasmarkedet.
Imidlertid er det stadig en alvorlig situation, hvor tingene hurtigt kan ændre sig.
Det er Energistyrelsens vurdering, at lækagerne på Nord Stream 1 og 2 for nu-
værende ikke har betydning for forsyningen af gas til Europa og Danmark, da in-
gen af rørledningerne var i drift. De relevante myndigheder koordinerer indsat-
sen, og Energistyrelsen følger situationen tæt.
Energistyrelsen har bedt Energinet om at hæve sektorberedskabsniveauet i
både el- og gassektoren til ORANGE. Sektorberedskabsniveauet består af fem
eskalationstrin for den danske el og gassektor, hvor ORANGE er niveau fire.
Det betyder, at sektorens selskaber skal være opmærksomme på sikkerheden
omkring deres anlæg. Konkret betyder det øgede beredskab, at der udmeldes
konkrete foranstaltninger, som virksomhederne i el- og gassektoren skal imple-
mentere med henblik på at øge sikkerheden på f.eks. anlæg, bygninger og in-
stallationer.
Early warning, Alert, Union Alert og Emergency er EU’s kriseniveauer på gas-
området, i relation til gasmarkedet. EU’s kriseniveauer er ikke forbundet med
sektorberedskabsniveauerne og kan anvendes uafhængigt af hinanden.
Gasrørledningen Baltic Pipe, som forbinder Danmark, Polen og Norge blev d.
27. september officielt erklæret for åben, og vil være delvist idriftsat d. 1. oktober
2022. Ved fuld idriftsættelse i slutningen af november 2022, får Baltic Pipe en
kapacitet på op til 10 milliarder kubikmeter gas om året. 80 pct. af kapaciteten i
rørledningen er allerede solgt for de første 15 år med henblik på transit til Polen
og Øst- og Centraleuropa.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 532: 25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2631113_0002.png
Figur 1. Gaslagerbeholdning
Kilde: Energinet (28. september 2022)
Anm: Figur 1 illustrerer den danske gaslagersituation i indeværende år. Herunder den maksimale
gaslagerkapacitet, nuværende reserverede lagerkapacitet, mængden af nødgas, den samlede
mængde gas på lager (nødlager og kommercielle lagre), nødgas og fyldningskrav (kommerciel gas
reserveret af Energinet til frigivelse under en nødsituation), samt EU's forventede krav til lagerfyld-
ning.
De danske gaslagre er ca. 95 pct. fyldte. Danmark har derudover en biogaspro-
duktion. Energistyrelsen forventer, at den danske biogasproduktion i 2022 vil
svare til ca. 29 pct. af det årlige danske forbrug.
I et scenarie hvor det antages, at Danmark ikke modtager gas via import fra
Tyskland, er der med den nuværende lagerfyldning tilstrækkeligt gas til at
dække det danske og svenske forbrug i ca. tre normale vintermåneder under
forudsætning om fortsat dansk biogasproduktion. Det bemærkes, at der er tale
om en teknisk mængdeberegning, og at gaslagrene er en integreret del af det
liberaliserede gasmarked i EU, hvilket betyder, at gassen på danske lagre ikke
nødvendigvis er til danske slutkunder. Så længe markedet fungerer, handles
gassen frit og flyder derhen, hvor efterspørgslen er størst og prisen højest.
Ved at afbryde forsyningen til de ikke-beskyttede kunder (store virksomheder),
kan de beskyttede kunder (husholdninger, fjernvarme, hospitaler) forsynes læn-
gere. Det præcise antal dage afhænger dog af forbruget, som bl.a. påvirkes af
de aktuelle priser og temperaturforhold.
De øvrige EU-lande er også godt på vej med hensyn til at fylde sine gaslagre
op. Den gennemsnitlige gaslagrefyldning på tværs af EU-landene er ca. 88 pct.
Heriblandt er Tysklands gaslagre nået op på at være ca. 91 pct. fyldt. Også øv-
rige EU-lande med store gaslagre har opnået en høj fyldningsgrad, Frankrig ca.
97 pct., Italien ca. 90 pct. og Holland ca. 90 pct.
Energistyrelsen følger udviklingen tæt.
Olieforsyningen
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 532: 25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2631113_0003.png
Olieforsyningen til Danmark er fortsat stabil.
Ifølge den seneste opdatering fra Danske Olieberedskabslagre (FDO) har Dan-
mark, i overensstemmelse med lovgivningen, olieberedskabslagre svarende til
81 dages gennemsnitligt indenlandsk forbrug i 2021. Hertil kommer beholdnin-
ger i olieselskabernes egne kommercielle olielagre.
EU’s sanktioner træder i kraft den 5. december 2022 for råolie, og den 5. februar
2023 for olieprodukter. Ifølge oplysninger fra IEA kom 25 pct. af EU’s råolie i ja-
nuar 2022 fra Rusland, og i august var det 17 pct. Dieselimporten fra Rusland til
Europa er nærmest den samme som før krigen. Når sanktionerne mod import af
bl.a. russisk diesel træder i kraft 5. februar 2023, er det IEA’s forventning, at an-
dre aktører vil kunne overtage dieselmarkedet i Europa fra Rusland i løbet af
2023. IEA forventer desuden, at flere nye aktører på verdensmarkedet vil være
klar i slutningen af 2023 og derfor forventes der at være et stabilt marked på die-
sel på lidt længere sigt.
Ifølge IEA er det internationale oliemarked velforsynet, fordi den russiske olie
har fundet nye markeder. Større reduktion af russisk olieproduktion kan påvirke
markedet, men den generelle forventning til økonomisk afmatning betyder dog,
at oliemarkedet generelt forventes at være forsynet. Omfattende konverteringer
til olie i andre energisektorer kan presse oliemarkedet.
Elforsyningen
Elforsyningssituationen er fortsat stabil i Danmark. Elproducenter oplever et
øget pres på markederne for brændsler som biomasse, kul og gas, herunder
øgede priser. I den nuværende situation vurderes det, at producenterne ikke
mangler de nødvendige brændsler til elproduktion.
I et hovedscenarie er det forventningen, at der ikke vil være forsyningsafbrud
den kommende vinter som følge af effektmangel (utilstrækkelig elproduktion til
at imødekomme efterspørgslen). Der er imidlertid betydelig usikkerhed om for-
syningssituationen ligesom vejrforhold vil have stor betydning. Ved et sammen-
fald af flere omstændigheder er der risiko for, at der kan opstå effektmangel,
bl.a. hvis gasforsyningerne til Europa vedbliver med at være begrænsede ved et
fuldt stop for gas fra Rusland, vinteren bliver koldere end normalt, lange vind-
stille perioder, begrænsninger på udlandsforbindelserne samt havarier på kraft-
værker i ind- og udland.
Hvis Danmark i værste fald alligevel skulle komme til at stå i en situation, hvor der
mangler strøm, kan de enkelte distributionsselskaber i sidste ende være nødsa-
get til at lukke for strømmen i kortere perioder. I en sådan situation vil der være
tale om et kontrolleret afbrud, fx et par timer ad gangen i udvalgte områder. I dag
oplever elforbrugerne i Danmark i gennemsnit 20 afbrudsminutter årligt.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 532: 25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2631113_0004.png
Regeringen forbereder mitigerende tiltag, der skal øge produktionskapaciteten
de kommende vintre.
Forsyning med biomasse, herunder træpiller
Markedet for biomasse er også berørt af den generelle forsyningssituation. Ud-
buddet af træpiller er lavere end normalt bl.a. som følge af stop for import af træ
fra Rusland og Hviderusland. Træpiller handles på et konkurrencemarked, og
der findes ikke et entydigt overblik over forsyningssituationen.
Fast biomasse udgjorde i 2021 ca. 51 pct. af den samlede varmeproduktion i
den kollektive forsyning. Træpiller udgjorde ca. 14 pct. af den samlede varme-
produktion i den kollektive forsyning.
Privat forsyning med træpiller
Der findes i omegnen af 100.000 træpillefyr i private hjem i Danmark, hvoraf de
fleste husstande med træpillefyr ligger i landzoner. Energistyrelsen vurderer ud
fra den hidtidige dialog med branchen, at det ikke kan udelukkes, at der i løbet
af vinteren kan opstå et forsyningssikkerhedsproblem.
Regeringen har iværksat en række tiltag for at understøtte forsyningssikkerhe-
den for husholdninger med individuelle træpillefyr. Der etableres blandt andet et
kriseberedskabssamarbejde, der skal følge forsyningssituationen tæt, og uden-
rigstjenesten skal bistå importørerne med at afsøge verdensmarkedet for træpil-
ler. Dertil kommer, at der er igangsat en undersøgelse af, om det vil være tek-
nisk og juridisk mulig at fyre med andre brændsler i private træpillefyr. Desuden
arbejdes der på en kommunikationsindsats om borgernes muligheder for at re-
ducere eget forbrug af træpiller, herunder anvendelse af alternative opvarm-
ningsformer. Regeringen har derudover opnået politisk opbakning til midlertidigt
at fjerne bæredygtighedskravene for træpiller målrettet private husstande pr. 1
november 2022 til 30. april 2024. Med
Aftale om vinterhjælp
er det besluttet, at
skrotningsordningen, der støtter varmepumper på abonnement, udvides til også
at omfatte husholdninger med træpillefyr.
Kollektiv forsyning med træpiller
Konsekvenserne af en eventuel mangel af træpiller vurderes umiddelbart at
være mindre for den kollektive forsyning end for de individuelle træpilleforbru-
gere, bl.a. fordi de fleste kollektive varmeforsyningsselskaber har mere end én
varmekilde og typisk indgår lange leveringsaftaler.
Energipriser
Priserne for gas, el og olie er fortsat usædvanligt høje. Priserne er på nogle af
energiprodukterne flerdoblede i løbet af det seneste halve år, og der ses ofte
store udsving, bl.a. pga. betydelig usikkerhed ifm. den sikkerhedspolitiske situa-
tion i Ukraine. Den seneste uge har Danmark oplevet fald i prisen på gas og el,
der dog vurderes at være midlertidige udsving.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 532: 25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2631113_0005.png
Nedenfor ses et overblik over udviklingen i gas-, olie- og elpriserne fra 2019-
2022,
jf. figur 2, 3 og 4.
Figur 2. Udvikling i gasprisen
Figur 3. Udvikling i olieprisen
Figur 4. Udvikling i elprisen
Prisen på træpiller
Der findes ikke nogen central prisbørs, der fastsætter prisen på træpiller. Base-
ret på tal fra branchen vurderer Energistyrelsen, at nogle private husholdninger
kan opleve en fordobling eller mere af prisen på træpiller den kommende vinter,
såfremt de nuværende priser vedbliver med at være høje. Den kollektive forsy-
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 532: 25. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2631113_0006.png
nings benyttelse af længerevarende leveringsaftaler, samt flere tilgængelige var-
mekilder, vurderes at gøre den kollektive forsyning mindre sårbar over for lø-
bende prisstigninger på træpiller.
Energistyrelsen monitorerer både forsyningssituationen og markedet for gas,
olie, el og træpiller tæt.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 6/6