Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 529
Offentligt
2630921_0001.png
Bekendtgørelse om ansøgningsproces og tilladelseskriterier for etablering af direkte linjer på
hav og på land
I medfør af § 23, stk. 2 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, som
ændret ved lov nr. xx af xx. maj 2022.
Kapitel 1 - Generelt
Anvendelsesområde
§
1.
Bekendtgørelsen fastsætter bestemmelser om meddelelse af tilladelse til etablering af direkte
linjer på hav og på land i henhold til § 23, stk. 1 i elforsyningsloven.
Definitioner
§
2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1. Produktionsanlæg: Et synkront produktionsanlæg eller et elproducerende anlæg,
som defineret i forordning 2016/631 artikel 2. Omfatter også hybridanlæg.
Produktionsanlæg afgrænses fra andet produktionsanlæg, hvis kun et af anlæggene
kan omfattes af en nettilslutningsaftale.
2. Forbrugsanlæg: Et anlæg, der forbruger elektrisk energi, som defineret i forordning
2016/1388 artikel 2. Forbrugsanlægsanlæg afgrænses fra andet forbrugsanlæg, hvis
kun et af anlæggene kan omfattes af en nettilslutningsaftale.
3. Hybridanlæg: Produktionsanlæg, der kombinerer flere VE-kilder, jf. VE-lovens §,
stk. 2. energilagring.
4. Nettilslutningsaftale: Aftale om nettilslutning af ét anlæg indgået mellem en net-
eller transmissionsvirksomhed og anlægsejer.
5: Anlægsejer-repræsentant: Den fælles juridiske og tekniske/driftsmæssige ansvarlige
part, som repræsenterer alle produktions-, forbrugs- og energilageranlæg inkl.
tilhørende forbindelser og koblingspunkter, som er forbundet med direkte linjer bag
det fælles tilslutningspunkt, og som er modpart overfor netvirksomhed eller Energinet.
§
3.
Produktions- og forbrugsanlæg, som er forbundet med direkte linjer og tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, skal udpege en anlægsejer-repræsentant.
§
4.
En direkte linje kan kun ejes af ejeren af produktionsanlægget eller ejeren af forbrugsanlægget.
En direkte linje kan ikke ejes af tredjemand.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 529: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelser om hhv. direkte linjer, VE-egenforbrugere, interne elektricitetsforbindelser og indtægtsrammer for netvirksomheder.
2630921_0002.png
Kapitel 2 – Ansøgning og tilladelse
Ansøgningsproces
§
5.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske
digitalt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan behandle en ansøgning, der ikke er indsendt digitalt, hvis der foreligger
særlige forhold, der gør, at ansøger ikke må forventes at kunne indsende ansøgningen digitalt.
Stk. 3.
Dialog om nettilslutning af anlæg med direkte linjer skal være indledt med netvirksomhed
eller Energinet, inden ansøgning indsendes til Energistyrelsen.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter i deres vejledning en automatisk og en individuel
sagsbehandlingsprocedure
Meddelelse om tilladelse
§
6.
Energistyrelsen træffer afgørelse om meddelelse om tilladelse til etablering af direkte linjer
efter elforsyningslovens § 23, stk. 1, jf. dog § 7.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår til tilladelsen efter stk. 1
Kapitel 3 – Kriterier
§
7.
Tilladelse kan kun meddeles, hvis forudsætningerne i §§ 8-11 er opfyldt.
Spændingsniveau
§
8.
Tilladelse til etablering af direkte linjer gives kun, hvis alle anlæg, der forbindes med direkte
linjer, vil skulle tilsluttes på 10 kV spændingsniveau eller derover ved individuel tilslutning til det
kollektive elforsyningsnet.
Stk. 2
Energinet eller den relevante netvirksomhed fastsætter spændingsniveauet for tilslutningen til
det kollektive elforsyningsnet og anviser det fælles tilslutningspunkt for det samlede anlæg, hvis det
skulle tilsluttes det kollektive elforsyningsnet.
Antal sammenkoblinger
§
9.
Flere end ét produktionsanlæg og ét forbrugsanlæg kan kun sammenkobles, hvis
sammenkoblingerne efter Energistyrelsens vurdering ikke har karakter af kollektivt elforsyningsnet.
Kriteriet om mindst ét nyt anlæg
§
10.
Tilladelse til etablering af en direkte linje gives kun, hvis mindst ét af de sammenkoblede
anlæg er nye og dermed ikke har en nettilslutningsaftale til det kollektive elforsyningsnet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 529: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelser om hhv. direkte linjer, VE-egenforbrugere, interne elektricitetsforbindelser og indtægtsrammer for netvirksomheder.
2630921_0003.png
Stk. 2.
Anlæg, som tidligere har været omfattet af en nettilslutningsaftale til det kollektive
elforsyningsnet, og som gentilsluttes det kollektive elforsyningsnet, anses ikke for at være nye.
Stk. 3.
Allerede tilsluttede anlæg, som der reinvesteres i, anses ikke for at være nye.
Stk. 4.
Væsentlige ændringer i forudsætningerne for tilladelse, herunder ændringer i antal af
sammenkoblede anlæg, udvidelse af anlæg mv. oplyses til Energistyrelsen. Energistyrelsen
vurderer, om der skal ansøges på ny for tilladelse til etablering af direkte linjer.
Stk. 5.
Hvis forbrugs- og produktionsanlæg, som er sammenkoblet med direkte linjer, tilsluttes det
kollektive elforsyningsnet, skal dette gøres i ét fælles tilslutningspunkt til det kollektive
elforsyningsnet.
Afstandskriteriet
§
11.
Tilladelse til etablering af en direkte linje gives kun, hvis summen af længden på den
elektricitetsforbindelse og det net, der etableres i forbindelse med den direkte linje ikke er længere
end summen af længden på det net, der alternativt ville skulle etableres ved individuel tilslutning af
anlæggene til det kollektive elforsyningsnet.
Stk. 2.
Hvis et nyetableret produktionsanlæg og forbrugsanlæg anvises til samme tilslutningspunkt i
det kollektive elforsyningsnet af Energinet eller netvirksomheden, finder stk. 1 ikke anvendelse.
Stk. 3.
Ved offentlige havvindsudbud, jf. VE-loven kapitel 3, kan Energistyrelsen oplyse, inden for
hvilke geografiske områder i tilknytning til havvindsudbuddet kravene i stk. 1-2 vil være opfyldte,
og hvor det i henhold til afstandskriteriet vil være muligt at etablere en direkte linje mellem ét
produktionsanlæg på havet (havvindmøllepark) og ét forbrugsanlæg.
Stk. 4.
Længden på den elektricitetsforbindelse og det net, der anvendes til at vurdere overholdelse
af afstandskriteriet jf. stk. 1, måles i fugleflugt.
Stk. 5.
Energinet eller netvirksomheden skal oplyse ansøger om, hvilke nettilslutningsp unkter
anlæggene hypotetisk skal tilsluttes ved individuel tilslutning til det kollektive elforsyningsnet efter
stk. 1-2.
Stk. 6.
Energinet eller netvirksomheden skal oplyse ansøger om, hvilket nettilslutningspunkt, der
skal anvendes til det kollektive elforsyningsnet, hvis anlæggene sammenkobles med direkte linjer,
jf. stk. 1-2.
Afvigelsesmulighed
§
12.
Energistyrelsen kan dispensere fra § 11, hvis der foreligger nettekniske, systemmæssige
og/eller samplaceringshensyn.
Stk. 2.
Dispensation efter stk. 1 er betinget af, at ansøger har indhentet en vejledende udtalelse fra
Energinet eller den relevante netvirksomhed om evt. nettekniske, systemmæssige og/eller
samplaceringsmæssige hensyn. Den vejledende udtalelse indgår i Energistyrelsens vurdering efter
stk. 1.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 529: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelser om hhv. direkte linjer, VE-egenforbrugere, interne elektricitetsforbindelser og indtægtsrammer for netvirksomheder.
2630921_0004.png
Gyldighed
§
13.
Tilladelse til etablering af direkte linjer bortfalder, hvis den direkte linje ikke er etableret
inden for 10 år fra tilladelsens udstedelse.
Kapitel 4 – Tilsyn
Tilsyn
§
14.
Energistyrelsen fører tilsyn med meddelte tilladelser til etablering af direkte linjer.
Kapitel 5 – Klageadgang og ikrafttrædelsesbestemmelse
Klageadgang for afgørelser
§
15.
Energistyrelsens afgørelse om meddelelse om tilladelse til etablering af direkte linjer kan
påklages til Energiklagenævnet, jf. Elforsyningsloven § 89.
Klageadgang for oplysninger
§
16.
De kollektive elforsyningsvirksomheders efterlevelse af deres oplysningspligt efter § 11, stk. 5
og 6 kan påklages til Forsyningstilsynet, jf. elforsyningslovens § 84, stk. 10.
Ikrafttrædelse
§
17.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023.