Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 514
Offentligt
2627159_0001.png
Danmark kan spare Co2, penge og hjælpe folk
- ved fremtidigt anlægsarbejde på fortove og cykelstier:
Undgå alle overflødige asfalt-knolde!
Sænk i stedet fortove og cykelstier, hvor ”opkørsel” er nødvendigt;
også
ved
private indkørsler, parkeringshuse/parkeringspladser osv.
Sænk ligeledes alle gadehjørner, så folk i kørestol, med rollator eller barnevogne
uhindret får mulighed for at krydse gader og komme mere ubesværet rundt. Bare
rolig, biler kommer ikke til at køre ind på fortovet af dén grund
Man gør det i stort set alle andre lande i verden -
bare ikke i Danmark …
Tilfældigt gadehjørne i Amsterdam,
Holland
Tilfældigt gadehjørne i
Tuzla,
Bosnien-Herzegovina
Tilfældig vej i
Firenze, Italien
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 514: Henvendelse af 22/9-22 fra René Bjerregaard, Esbjerg, om klimabelastning på "asfalt-knolde" ved indkørsler
2627159_0002.png
Tilfældig p-plads i St. Johann, Tirol,
Østrig
Grimstad, Norge
(bemærk de mange indkørsler)
Poznan, Polen
Helt typisk gade i Danmark
Prøv at lægge mærke til hvor
mange steder de er, når du næste
gang bevæger dig rundt i byen eller
på villaveje: Alle steder!
Fordele:
Helt typisk gade i Danmark
Sparer penge! Der skal ikke ekstra folk ud og lægge ekstra asfalt, da ”opkørsler” anlægges samtidig med
fortov/cykelsti/indkørsel osv.
Sparer adskillige tusinde tons Co2! Der skal ikke produceres ekstra asfalt, og der skal ikke ekstra
arbejdsmaskiner og lastbiler ud med ekstra asfalt.
Hjælper kørestolsbrugere, ældre, handikappede og gangbesværede (med og uden rollator) og folk med
barnevogne til en lettere hverdag med niveaufri adgang rundt i gadebilledet.
Bæredygtig tanke: Skåner bilerne ved indkørsler (mange bække små).
Ingen
borgere bliver generet eller mister noget ved det.
Alle vinder.
Ulemper:
Opfind selv nogle …