Appendiks 1 – Fit for 55-lovpakkens indhold
Klima og finansiering
Forslag
Styrket kvotehandelssystem
(ETS) m. udvidelse til søfart
(revision).
Separat ETS til vejtransport,
opvarmning af bygninger
(nyt)
Formål
Sikre en ensartet CO
2
-pris,
der kan drive omstillingen i
de sektorer, der er omfattet af
kvotehandel og på tværs af
medlemslande mhp. en
omkostningseffektiv
indfrielse af EU’s klimamål.
Indhold
Forslaget lægger op til en
styrkelse af ETS med
udvidelse til søfart og
udfasning af gratiskvoter til
luftfart, mhp. samlet øget
reduktion på 61 pct. mod de
nuværende 43 pct. i 2030 ift.
2005. En større andel af
provenuet skal tilgå
Moderniseringsfonden, som
yder støtte til omstilling i
lavindkomstlande, og til
Innovationsfonden. Der
foreslås desuden et nyt
separat ETS for vejtransport
og opvarmning af bygninger,
som skal reducere med 43 pct.
i 2030 ift. 2005.
Forøgelse af de nationale
reduktionsmål i sektorerne
underlagt
byrdefordelingsaftalen (bl.a.
opvarmning af bygninger,
vejtransport og landbrug). Der
lægges op til, at sektorerne på
EU-niveau skal bidrage med
40 pct. reduktion i 2030 ift. de
nuværende 30 pct. Danmark
tildeles et reduktionsmål på
50 pct. Dvs. en stigning på 11
pct. point for Danmark i
forhold til nuværende mål.
Der foreslås en ny EU-fond
under EU’s budget på ca. 72,2
mia. euro for 2025-2032.
Fonden skal adressere sociale
effekter, der berører udsatte
husholdninger, udsatte
transportbrugere og udsatte
mikrovirksomheder, som
følge af Kommissionens
forslag om et
kvotehandelssystem for
vejtransport og bygninger.
Det arbejder Danmark
for i forhandlingerne
- At ETS styrkes så meget
som muligt og udvides med
søfart samt vejtransport og
bygninger med henblik på en
så ambitiøs og
omkostningseffektiv
opfyldelse af EU’s 2030
klimamål.
Byrdefordelingsaftalen
(revision)
Forpligte EU’s medlemslande
til at reducere udledningen af
drivhusgasser nationalt
gennem bindende, nationale
reduktionsmål.
- Større konvergens mellem
medlemslandenes
reduktionsmål
- Udfasning af
byrdefordelingsaftalen i 2030
for at sikre en mere
omkostningseffektiv
klimaarkitektur.
Forslag til ny social
klimafond (nyt)
Fonden har til formål at
bidrage til omstilling mod
klimaneutralitet ved at
adressere sociale effekter over
for udsatte grupper som følge
af indførsel af det nye
kvotehandelssystem for
vejtransport og bygninger.
- At fondens størrelse
reduceres, og at fonden ikke
medfører en genåbning af
EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF).
- At forvaltning af fonden
overholder EU’s
budgetprocedurer og
retsstatsprincippet.