Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse
af ejerskabet af Energinet – herunder en beskrivelse af armslængdeprincip-
pet og ministeriets tilsyn med selskabet
Dato
13. september 2022
J nr.
2022-172
Dette notat er udfærdiget efter ønske fra Folketingets Finansudvalg på samråd om
Rigsrevisionens beretning om Energinets IT-outsourcing den 30. august 2022.
I det følgende gives først en kort præsentation af Energinet, inden rammerne for
Klima- Energi- og Forsyningsministeriets (KEFM) ejerskabsvaretagelse gennemgås
– herunder beskrives ansvarsfordelingen ml. selskab og ministerium, der grundlæg-
gende hviler på et armslængdeprincip. I Lov om Energinet fastlægges herudover
en række områder, hvor der stilles krav om ejerministerens eksplicitte godkendelse
før forskellige beslutninger i Energinets bestyrelse kan træde i kraft eller hvor mini-
steren i øvrigt gives særlige beføjelser. Disse bestemmelser kan ses som en nuan-
cering af det generelle armslængdeprincip og enkelte af disse krav om ministergod-
kendelse mv. gennemgås således herefter. Afslutningsvis beskrives kort de former
for tilsyn KEFM udøver ift. Energinet med relevans for cybersikkerhed.
Kort præsentation af Energinet
Energinet er en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) ejet af staten. Energinet
blev dannet som national transmissions- og systemoperatør for el og gas med virk-
ning fra 1. januar 2005 ved en fusion mellem Eltra, Elkraft System, Elkraft Trans-
mission og Gastra.
Energinets formål er at eje, drive og udbygge overordnet energiinfrastruktur og va-
retage opgaver med sammenhæng hertil og herved bidrage til udviklingen af en kli-
maneutral energiforsyning. Energinet skal varetage hensyn til forsyningssikkerhed,
klima og miljø samt sikre åben og lige adgang for alle brugere af nettene og effekti-
vitet i sin drift. Energinets formål som ejer af gaslagrene er at skabe et langsigtet
markedsbaseret afkast.
Rammerne for KEFM’s ejerskabsvaretagelse ift. Energinet
Ejerskabet af Energinet varetages af KEFM i henhold til lov om Energinet, Statens
Ejerskabspolitik, EU-regler for selskabets aktiviteter mv.
Den generelle ansvarsfordeling ml. ejerministerium og statsligt selskab
Behandlingen i dette afsnit er baseret på Statens Ejerskabspolitik. Heri beskrives,
hvordan ansvarsfordelingen ml. ministerium og selskab grundlæggende hviler på
selskabslovens alm. ordning, hvorefter selskabets bestyrelse uafhængigt af ejerne
(KEFM) skal handle ud fra, hvad der tjener virksomheden bedst (jf. Energinets for-
mål ovenfor).
Dette armslængdeprincip skal generelt for statslige selskaber sikre, at selskaberne
drives på egne præmisser, med fokus på den forretningsmæssige drift og værdi-
skabelse. Som følge af Statens Ejerskabspolitik skal ministeriet udøve sit ejerskab
Side 1/5