Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 478
Offentligt
2620194_0001.png
Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
1)
I medfør af § 2, stk. 4, § 2 a, § 10, stk. 6 og 8, § 11, stk. 4 og 5, § 26, stk. 3, § 27 d, § 67, § 84, stk. 9,
§ 88, stk. 1, § 90 og § 92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, som
ændret ved lov nr. 2605 af 28. december 2021, og § 3, stk. 2, og § 70 i lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til §
4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
Tilladelse til etablering og væsentlig ændring samt meddelelse
§ 1.
Etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
Undtaget fra kravet om tilladelse efter stk. 1 er følgende anlæg:
1) Elproduktionsanlæg med en effekt på under 5 MW.
2) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og har en effekt på under
10 MW.
3) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, med en effekt på 10 MW til
og med 25 MW, som er meddelt i overensstemmelse med kapitel 2, jf. dog anlæg omfattet af stk. 3.
4) Kraft-varme-anlæg med en eleffekt på 25 MW eller derunder, som er godkendt efter lov om
varmeforsyning.
5) Elproduktionsanlæg, der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet eller i den eksklusive
økonomiske zone.
Stk. 3.
Brændselsbaserede elproduktionsanlæg, som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end
20 MW, der ikke planlægges at blive indrettet til højeffektive kraft-varme-anlæg, og som efter § 17, stk.
7 eller § 31, stk. 7, er forpligtet til at vedlægge en cost-benefit-analyse, kan ikke undtages efter stk. 2, nr.
3. Dette gælder dog ikke, hvis de pågældende anlæg er omfattet af undtagelse fra kravet om cost-
benefit-analyse efter § 19 eller § 33.
§ 2.
Ansøgere, som dokumenterer at opfylde de i denne bekendtgørelse nævnte betingelser og
procedurer for modtagelse af en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige
ændringer i bestående anlæg, har krav på at modtage denne. Tilladelsen kan gøres betinget i medfør af §
6.
Undtagelse fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10
§ 3.
Elproduktion fra solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bølgekraftsanlæg og vandkraftværker er
undtaget fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10. For disse anlæg henvises til § 4.
Tilladelse til elproduktion
§ 4.
Elproduktion fra anlæg over 25 MW kan kun udøves af virksomheder, der har opnået
forudgående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
Virksomheder med elproduktionsbevilling efter elforsyningslovens § 10 er undtaget fra regler
om tilladelse til elproduktion efter denne bekendtgørelse.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0002.png
Stk. 3.
Virksomheder med tilladelse efter § 29 i lov om fremme af vedvarende energi er undtaget fra
regler om tilladelse til elproduktion efter denne bekendtgørelse.
Tilslutning af elproduktionsanlæg
§ 5.
Reglerne om tilslutning af elproduktionsanlæg i kapitel 4 finder ikke anvendelse på
elproduktionsanlæg omfattet af regler udstedt i medfør af § 30 i lov om fremme af vedvarende energi.
Generelle bestemmelser
§ 6.
Tilladelse efter denne bekendtgørelse kan betinges af, at lovgivning af betydning for tilladelsen,
herunder lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, Europaparlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet eller regler udstedt i medfør heraf eller afgørelser truffet
i henhold til nævnte regler, overholdes.
§ 7.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse fritager ikke ansøgeren fra at opnå tilladelser,
som måtte være nødvendige efter anden lovgivning.
Definitioner
§ 8.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Benyttelsestid: Den årlige drifttid omregnet til ækvivalente fuldlasttimer.
2) CH
4
: Luftarten metan.
3) C
m
: Forholdet mellem el- og varmeproduktionen på et kraft-varme-værk. Hvis anlægget er af
udtagstypen, angiver C
m
forholdet mellem el- og varmeproduktionen i et veldefineret modtrykspunkt,
hvor anlægget ikke har nogen kondensproduktion.
4) CO
2
: Luftarten kuldioxid.
5) C
v
: Tabet i elproduktionen på et kraft-varme-værk af udtagstypen ved en forøgelse af
varmeproduktionen med én enhed ved 100 % output.
6) Indfyret brændsel: Nedre brændværdi af den samlede brændselsmængde, der indfyres i el-
produktionsanlægget angivet i GJ (giga-joule).
7) Netto-elproduktion: Produktionsanlæggets elproduktion i MWh (Megawattimer) fraregnet
egetforbruget.
8) N
2
O: Luftarten lattergas.
9) Skrotning: En fysisk nedrivning eller fjernelse af et anlæg eller væsentlige dele heraf, som
umuliggør fortsat drift af anlægget.
10) Væsentlig ændring: En ændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets miljøforhold,
tekniske forhold, anlæggets levetid eller forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert fald tale om, hvis
ændringens omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for en ny lignende enhed
eller såfremt anlægget skrottes.
11) Konservering:
Når et anlæg ophører med produktion og kun kan bringes i kommerciel
produktion igen efter væsentlige eller, længerevarende reparationer eller ombygninger.
12) Tage permanent ud af drift:
Når et anlæg er taget permanent ud af produktion med henblik på
senere skrotning, og når anlægget kun kan bringes i kommerciel produktion efter meget omfattende
nyinvesteringer.
131) Kraft-varme-anlæg: Et anlæg til samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller
mekanisk energi i en og samme proces.
142) Højeffektiv kraft-varme-produktion: Kraft-varme-produktion, der opfylder kriterierne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitets bilag II.
153) Eksisterende station: En transformerstation i det kollektive elforsyningsnet, som eksisterer på
tidspunktet for indgåelse af nettilslutningsaftale.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0003.png
164) Tilslutningspunktet: Det punkt hvor et eller flere elproduktionsanlæg tilsluttes det kollektive
elforsyningsnet.
Kapitel 2
Meddelelse om etablering og væsentlig ændring
§ 9.
Anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og som har en effekt på 10 MW
til og med 25 MW, kan undtages fra kravet om tilladelse til etablering og væsentlig ændring i
overensstemmelse med § 1, stk. 2, nr. 3, såfremt der gives meddelelse til Energistyrelsen og Energinet
inden etablering og væsentlig ændring, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Meddelelsen skal indeholde følgende oplysninger:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering af anlægget og størrelse angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (paneler, invertere, transformatorer m.v.) og
disses måde at virke sammen på.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
8) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
9) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
10) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
11) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet, herunder station og
spændingsniveau.
Kapitel 3
Tilladelse til etablering og elproduktion
§ 10.
Ansøgning om tilladelse til etablering efter § 11 og tilladelse til elproduktion efter § 13 kan
indgives samtidigt.
Tilladelse til etablering af solceller, vindmøller og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg
§ 11.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til etablering af nye solcelleanlæg,
vindmølleanlæg og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg.
§ 12.
Ansøgning om tilladelse efter § 11 skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (paneler, invertere, transformatorer, m.v.) og
disses måde at virke sammen på.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7) Anlæggets elvirkningsgrad.
8) Omfanget af forventede investeringer.
9) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0004.png
10) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
11) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
12) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
13) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet, herunder station og
spændingsniveau.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
4 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde
oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg eller en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Tilladelse til elproduktion
§ 13.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til elproduktion fra anlæg over 25 MW på land.
Tilladelse til elproduktion er betinget af, at virksomheden har den fornødne tekniske og finansielle
kapacitet.
§ 14.
Vurderingen af den finansielle kapacitet beror på, om virksomheden har den økonomiske styrke
til at finansiere elproduktionsvirksomhedens aktiviteter, og om virksomheden har midlerne til at rydde
op efter endt produktion.
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af, om virksomheden har den økonomiske styrke til at finansiere
elproduktionsvirksomhedens aktiviteter, skal ansøgeren ved fremsendelse af ansøgning om tilladelse til
elproduktion som minimum fremsende følgende:
1) En beskrivelse af, hvem der ejer virksomheden. Hvis ansøgeren indgår i en koncernstruktur, bør
koncernstrukturen beskrives og illustreres i et koncerndiagram.
2) Årsrapporten for det seneste regnskabsår, hvis muligt.
3) 10-års-budget med finansielle nøgletal for virksomheden. De finansielle nøgletal er brutto
rentebærende gæld/EBITDA, EBIT/brutto renteomkostninger, egenkapital divideret med aktiver
angivet i procent. Nøgletallene skal fremsendes for de seneste to regnskabsår samt et 10-års-budget
fra det år, hvor tilladelsen udstedes.
4) Årsrapport fra moderselskabet, såfremt dette vurderes relevant, herunder hvis der afgives
moderselskabserklæring.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan til brug for en vurdering af, om virksomheden har midlerne til at rydde op
efter endt produktion, fastsætte vilkår om sikkerhedsstillelse for reetableringsomkostningerne i medfør
af § 12, nr. 2, i lov om elforsyning.
§ 15.
Vurderingen af den tekniske kapacitet beror på, om elproduktionsvirksomheden har den
nødvendige tekniske viden og de nødvendige ressourcer til at kunne drive virksomheden.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0005.png
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af den tekniske kapacitet skal ansøgeren som minimum fremsende
følgende:
1) Dokumentation for, at der er tilknyttet en driftsansvarlig person godkendt af Sikkerhedsstyrelsen i
overensstemmelse med bekendtgørelse om sikkerhed for drift af elektriske anlæg.
2) Dokumentation for adgang til personale med tilstrækkelig erfaring og ekspertise til at servicere
anlægget, herunder for vindmøller at parken overholder kravene i bekendtgørelse om teknisk
certificering og servicering af vindmøller m.v.
Tilladelse til etablering af brændselsbaserede kraft- og kraft-varme-anlæg
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til etablering af nye kraft-anlæg og kraft-varme-
anlæg.
§ 17.
Ansøgning om tilladelse efter § 16 skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor, gasturbine,
m.v.) og disses måde at virke sammen på.
6) De væsentligste dampdata.
7) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
8) Anlæggets virkningsgrad for el og varme.
9) C
m
for kraft-varme-anlæg og C
v
for udtagsanlæg.
10) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
11) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
12) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
13) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
14) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
15) Omfanget af forventede investeringer.
16) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
17) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
18) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
21) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet, herunder station og
spændingsniveau.
22) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde
oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0006.png
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det
overordnede kollektive elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til
alternativer hertil såsom løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger vedrørende etablering af kraft-varme-anlæg skal vedlægges materiale fra den
berørte fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget
varmeproduktion.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald som
brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til
højeffektive kraft-varme-anlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, skal
vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitet, jf. dog § 19. Analysen skal indebære en
vurdering af omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen således, at
anlægget indrettes til højeffektiv kraft-varme-produktion, og ved at koble anlægget til et fjernvarme-
eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 18.
Ved ansøgning om tilladelse til etablering af nye anlæg med en installeret elkapacitet på 300
MW eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 17, stk. 1, tillige oplyses om
følgende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra
elproduktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige
oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at
betingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 19.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. § 17, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk.
3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitet, er, at forholdene ikke egner sig til
forsyning med fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en
transmissionsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion uden varmeudnyttelse, der planlægges at
være i drift mindre end 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af kuldioxid og muliggør oplagring af
CO
2
fra elproduktionsanlægget.
§ 20.
Tilladelse efter § 16 kan kun meddeles til anlæg, som opfylder kravene i § 21-24, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§ 21-23 ikke er opfyldt, såfremt det
dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0007.png
driftssituationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i § 24 ikke er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlægget
udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er til
hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 21-24 skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede miljøvirkning,
dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug – og dermed emissioner som nævnt i § 21 til
elproduktionen på et kraft-varme-værk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
pct. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 21.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 22.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra gas-
motorer og gasturbiner.
§ 23.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 24.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive
kraft-varme-anlæg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til referencen, jf. § 17, stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter § 19 er undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-
benefit-analyse.
Kapitel 4
Tilslutning af elproduktionsanlæg
§ 25.
Net- og transmissionsvirksomheder har pligt til at give enhver producent af energi, der anmoder
om nettilslutning, alle nødvendige oplysninger herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter over, hvad tilslutningen vil koste,
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og behandling af ansøgningen om nettilslutning og
3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0008.png
§ 26.
Hvis det sted på det kollektive elforsyningsnet, som netvirksomheden anviser som
tilslutningspunkt ifm. anmodninger omfattet af § 25, ligger længere fra anlægget end den nærmeste
eksisterende station på det relevante spændingsniveau på mindst 50-60 kV, er netvirksomheden
forpligtet til at forstærke det eksisterende kollektive elforsyningsnet eller føre nyt kollektivt
elforsyningsnet frem til et tilslutningspunkt, som ikke ligger længere fra anlægget end den nærmeste
eksisterende station på det relevante spændingsniveau på mindst 50-60 kV, når der er tilstrækkelig
sikkerhed for, at der opføres decentrale kraft-varme-anlæg og elproduktionsanlæg, der anvender affald
eller producerer VE-elektricitet med en samlet installeret effekt på mindst 1,5 MW. Tilstrækkelig
sikkerhed kan være bankgaranti eller tilsvarende sikkerhedsstillelse. Afstanden til den nærmeste
eksisterende station på det relevante spændingsniveau på mindst 50-60 kV måles som afstanden mellem
det punkt i anlægget og det punkt i den nærmeste eksisterende station på det relevante spændingsniveau
på mindst 50-60 kV, som ligger nærmest. Netvirksomheden fastsætter spændingsniveauet.
Netvirksomheden skal anvise det tilslutningspunkt og fastsætte det spændingsniveau med de laveste
samlede omkostninger ved nettilslutning.
Stk. 2.
Tilsluttes decentrale kraft-varme-anlæg eller elproduktionsanlæg, der anvender affald eller
producerer VE-elektricitet, på transmissionsniveau, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse for
transmissionsvirksomheden.
Kapitel 5
Tilladelse til væsentlige ændringer,
herunder skrotning
Tilladelse til væsentlige ændringer af solcelleanlæg, vindmøller og andre brændselsfrie
elproduktionsanlæg
§ 27.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til væsentlige ændringer i bestående
solcelleanlæg, vindmølleanlæg og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg.
§ 28.
Ansøgning om tilladelse efter § 27 skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet tidspunkt for ombygning.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (paneler, invertere, transformatorer, m.v.) og
disses måde at virke sammen på.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7) Anlæggets elvirkningsgrad. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden ændringen for
virkningsgraden.
8) Omfanget af forventede investeringer.
9) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
10) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
11) Udetid ved ombygninger.
12) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
13) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
14) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet, herunder station og
spændingsniveau.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0009.png
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
4 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde
oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om en kapacitetsforøgelse på et eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle
fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet ved etablering af ny
produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom løsninger med hensyn til fleksibelt
elforbrug og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
§ 29.
Tilladelse til
væsentlige ændringer af anlæg over 25 MW, herunder navnlig
skrotning
og
konservering
af anlæg
over 25 MW eller at tage anlæg permanent ud af drift,
kan kun meddeles, såfremt
Energistyrelsen finder, at forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om
skrotning ændring
efter stk. 1 kan
forlange, at Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan
skrottesændres.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for
skrotning ændring
af et anlæg, skal det
sikres, at anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i
perioden indtil anlægget skal
skrottesændres.
Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder
den
systemansvarlige virksomhedEnerginet
om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en
aftale med anlæggets ejer om vilkår og omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og
den
systemansvarlige virksomhedEnerginets
betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal
skrottes ændres
på det
tidspunkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) Tidspunktet for
skrotningens ændringens
gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg m.m.
3) Krav om oprensning af anlægsgrund med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Tilladelse til væsentlige ændringer af brændselsbaserede kraft- og kraft-varme-anlæg
§ 30.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til væsentlige ændringer i bestående kraft-anlæg
og kraft-varme-anlæg.
§ 31.
Ansøgning om tilladelse efter § 30 skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet tidspunkt for ombygning.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor, gasturbine,
m.v.) og disses måde at virke sammen på.
6) De væsentligste dampdata.
7) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0010.png
8) Anlæggets virkningsgrad for el og varme i forhold til primær energi relativt til leveret aktiv effekt
til det kollektive elforsyningsnet. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden ændringen af
virkningsgraderne.
9) C
m
for kraft-varme-anlæg og C
v
for udtagsanlæg.
10) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
11) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
12) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
13) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
14) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
15) Omfanget af forventede investeringer.
16) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
17) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
18) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
19) Udetid ved ombygninger.
20) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
21) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
22) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet, herunder station og
spændingsniveau.
23) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde
oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg eller en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger der indebærer en væsentlig ændring af varmekapaciteten på kraft-varme-
anlægget skal vedlægges materiale fra den berørte fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold
vedrørende afsætningen af anlægget varmeproduktion.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald som
brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til
højeffektive kraft-varme-anlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, skal
vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitet, jf. dog § 33. Analysen skal indebære en
vurdering af omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen således, at
anlægget indrettes til højeffektiv kraft-varme-produktion, og ved at koble anlægget til et fjernvarme-
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0011.png
eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 32.
Ved ansøgning om væsentlige ændringer af anlæg med en installeret elkapacitet på 300 MW
eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 31, stk. 1, tillige oplyses om følgende
forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra
elproduktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige
oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at
betingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 33.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. § 31, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk.
3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitet, er, at forholdene ikke egner sig til
forsyning med fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en
transmissionsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion uden varmeudnyttelse, der planlægges at
være i drift mindre end 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af kuldioxid og muliggør oplagring af
CO
2
fra elproduktionsanlægget.
§ 34.
Tilladelse efter § 30 kan kun meddeles til anlæg, som opfylder kravene i § 35-38, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§ 35-37 ikke er opfyldt, såfremt det
dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle
driftssituationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i § 38 ikke er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlægget
udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er til
hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 35-38 skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede miljøvirkning,
dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug – og dermed emissioner som nævnt i § 35 til
elproduktionen på et kraft-varme-værk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
pct. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 35.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0012.png
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 36.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra gas-
motorer og gasturbiner.
§ 37.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 38.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive
kraft-varme-anlæg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til referencen, jf. § 31, stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter § 33 er undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-
benefit-analyse.
§ 39.
Tilladelse til
væsentlige ændringer af anlæg over 25 MW, herunder navnlig
skrotning
og
konservering
af anlæg
eller at tage anlæg permanent ud af drift, over 25 MW
kan kun meddeles, såfremt
Energistyrelsen finder, at forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om
skrotning ændring
efter stk. 1, kan
forlange, at Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan
skrottesændres.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for
skrotning ændring
af et anlæg, skal det
sikres, at anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i
perioden, indtil anlægget skal
skrottesændres.
Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder
den
systemansvarlige virksomhedEnerginet
om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en
aftale med anlæggets ejer om vilkår og omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og
den
systemansvarlige virksomhedEnerginets
betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal
skrottes ændres
på det
tidspunkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt klima-, energi- og bygningsministeren efter
bestemmelsen i elforsyningslovens § 50, stk. 3, har besluttet, at elproduktionsvirksomheden af hensyn
til forsyningssikkerheden skal opretholde en nærmere fastsat produktionskapacitet, og denne ikke vil
kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 7.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) Tidspunktet for
skrotningens ændringens
gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg m.m.
3) Krav om oprensning af anlægsgrund med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Kapitel 6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0013.png
Centrale kraft- og kraft-varme-anlæg
§ 40.
Centrale kraft- eller kraft-varme-anlæg er anlæg, som er beliggende på eller som opføres på de i
stk. 2 og 3 nævnte kraftværkspladser. Anlæg beliggende uden for disse kraftværkspladser betegnes som
decentrale kraft- eller kraft-varme-anlæg.
Stk. 2.
Kraftværkspladserne, hvorpå følgende eksisterende produktionsanlæg er beliggende:
1) Amagerværket.
2) Asnæsværket.
3) Avedøreværket.
4) H. C. Ørstedsværket.
5) Kyndbyværket.
6) Svanemølleværket.
7) Stigsnæsværket.
8) Rønneværket.
9) Enstedværket.
10) Esbjergværket.
11) Fynsværket.
12) Herningværket.
13) Randersværket.
14) Skærbækværket.
15) Studstrupværket.
16) Nordjyllandsværket.
Stk. 3.
Øvrige kraftværkspladser, hvortil der efter den 1. juni 2003 gives godkendelse efter
elforsyningsloven til opførelse af elproduktionsanlæg med en kapacitet på over 100 MW.
Stk. 4.
Energistyrelsen træffer i tvivlstilfælde afgørelse om, hvorvidt et anlæg er et centralt eller et
decentralt anlæg efter reglerne i denne bestemmelse.
Kapitel 7
Dispensation og vilkår for tilladelser
§ 41.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i §§ 20-23 og §§ 34-37, hvis
1) elproduktionsanlægget leverer særlige ydelser for elsystemet med begrænsede, negative
miljømæssige virkninger, f.eks. spidslastproduktion med en benyttelsestid under 500 timer årligt,
2) Energistyrelsen vurderer, at anlægget må betegnes som et demonstrationsanlæg eller
3) hensynet til forsyningssikkerheden nødvendiggør dette.
Stk. 2.
Dispensationerne kan gøres tidsbegrænsede.
§ 42.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelsen i §§ 24 og 38, hvis det af retlige,
ejendomsretlige eller finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om afgørelser om dispensation fra §§ 24 og 38.
§ 43.
I en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående
anlæg kan Energistyrelsen stille følgende vilkår:
1) At krav stillet af Energinet som forudsætning for nettilslutning overholdes.
2) At tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet tilrettelægges således, at denne ikke medfører
omkostninger for de øvrige brugere af det kollektive elforsyningsnet.
3) At ejeren, inden byggearbejder påbegyndes, fremsender yderligere oplysninger af relevans for
godkendelsen.
4) At ejeren giver Energistyrelsen, Energinet og netvirksomheden alle relevante oplysninger om
anlæggets indretning og drift.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0014.png
5) At ejeren indsender statistiske oplysninger til brug for Energistyrelsens udarbejdelse af
energistatistik.
6) At ejeren løbende indsender målinger, foretaget eller verificeret af en uafhængig instans, som
dokumenterer opfyldelse af emissionskrav m.v.
7) At projektet er i overensstemmelse med anden lovgivning.
8) At nødvendige tilladelser efter anden lovgivning kan opnås.
9) At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gældende og kommende regler i lovgivningen,
herunder administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af EU-Kommissionen.
10) At anlægsarbejdet afsluttes inden en nærmere angiven frist.
11) At vilkår stillet efter bestemmelsen i elforsyningslovens § 12 overholdes.
12) At ansøger fremsendes dokumentation for samlet reduktion af drivhusgasudledningen, såfremt §
20, stk. 2 og § 34, stk. 2, anvendes.
Kapitel 8
Klageadgang og straffebestemmelser
§ 44.
Energistyrelsens afgørelser efter bestemmelserne i denne bekendtgørelse kan ikke indbringes
for klima-, energi- og forsyningsministeren, men kan indbringes for Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 45.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at indhente tilladelse efter bestemmelsen i §§ 1 og 4,
2) overskrider de udledningsgrænser som er angivet i §§ 20-23 og 34-37 eller ikke opfylder
betingelsen i §§ 24 og 38,
3) undlader at skrotte anlæg som angivet i §§ 29, stk. 4 og 39, stk. 4,
4) tilsidesætter vilkår i en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse,
5) angiver urigtige oplysninger i en ansøgning om tilladelse efter denne bekendtgørelse eller
6) undlader at indsende underretning om ændrede forudsætninger af væsentlig betydning for
meddelelse af tilladelse eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan
underretning.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 46.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. oktober
2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2654244 af 289. december 20210
om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
ophævesom
tilladelse til etablering og ændring
af elproduktionsanlæg ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg, som er modtaget
før den
1. oktober 2022,
behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 2654244 af 298. december
20210 om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg
samt elproduktion fra anlæg på
land.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på ansøgninger om bevilling til elproduktion efter
elforsyningslovens § 10, som er modtaget i Energistyrelsen før den 1. januar 2022. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5.
Bekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2006 om nettilslutning af elproduktionsanlæg med
miljøvenlige brændsler ophæves.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620194_0015.png
§ 47.
Bevillinger til elproduktion fra anlæg efter elforsyningslovens § 10, som er undtaget fra
bevillingspligten i medfør af § 3, opretholdes i overensstemmelse med deres indhold og varighed.
Stk. 2.
Vil en virksomhed med bevilling, som er omfattet af stk. 1, fortsætte driften, skal
virksomheden inden bevillingens udløb have tilladelse efter § 13 til elproduktion fra anlægget.
Stk. 3.
Bevillinger, som er omfattet af stk. 1, ophæves ved meddelelse af tilladelse til elproduktion
efter § 13.
Energistyrelsen, den
28xx. decemberxxx
20221
Martin Hansen
/ Lars Nielsen