Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 478
Offentligt
2620193_0001.png
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
8. september 2022
Høring over udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse om tilladelse til
etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på
land
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse
om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra
anlæg på land (elproduktionsbekendtgørelsen) i høring.
Udkastet til bekendtgørelse vedlægges i en ren version og i en version med
ændringsmarkeringer i forhold ti bekendtgørelse af 28. december 2021, som
udkastet skal afløse.
Det overordnede formål med den foreslåede ændring er sikring af klar og
gennemsigtig regulering, for så vidt angår betaling til elproduktionsanlæg, såfremt
det ud fra hensyn til elforsyningssikkerheden skulle blive nødvendigt at give afslag
på anmodninger om lukning (væsentlige ændringer herunder skrotning) af
elproduktionsanlæg i Danmark.
Nedenfor gennemgås de foreslåede ændringer.
Baggrund og indhold
Tilladelse til væsentlige ændringer af anlæg over 25 MW
Det fremgår i dag af elproduktionsbekendtgørelsen, at tilladelse til skrotning af
anlæg over 25 MW kun kan meddeles, såfremt Energistyrelsen finder, at
forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad, jf.
elproduktionsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, og § 39, stk. 1.
Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt at ændre § 29, stk. 1, og § 39, stk. 1,
således, at reglerne om afslag af hensyn til elforsyningssikkerheden ligeledes vil
gælde ved andre væsentlige ændringer end skrotning, herunder konservering eller
permanent ud af drift.
Baggrunden herfor er, at andre væsentlige ændringer end skrotning kan have
tilsvarende betydning for forsyningssikkerheden som skrotning kan have. Dette kan
eksempelvis være tilfældet med konservering, hvor et anlæg ophører med
produktion og dermed ikke uden væsentlige længerevarende reparationer eller
ombygninger vil kunne producere elektricitet til det kollektive net og dermed bidrage
til elforsyningssikkerheden.
J nr.
2022-21148
/LKI
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620193_0002.png
Den foreslåede ændring af elproduktionsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, og § 39,
stk. 1, vil betyde, at tilladelse til væsentlige ændringer af anlæg over 25 MW,
herunder skrotning, konservering og permanent ud af drift, kun kan meddeles
såfremt Energistyrelsen finder, at forsyningssikkerheden ikke herved forringes i
betydelig grad. Energistyrelsens vurdering af forsyningssikkerheden skal fortsat
baseres på Energinets udtalelse, der som hidtil vil skulle indhentes i forbindelse
med ansøgning om tilladelse til væsentlige ændringer, herunder skrotning.
Betaling ifm. afslag på væsentlig ændring med henvisning til
elforsyningssikkerheden
Det fremgår i dag af elproduktionsbekendtgørelsen, at der ved afslag på en
anmodning om skrotning efter § 29, stk. 1, og § 39, stk. 1, skal sikres, at anlæggets
ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets fortsatte opretholdelse i
perioden indtil endelig skrotning. Dette skal ske ved aftale mellem anlægsejer og
Energinet om vilkår og omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og Energinets
betaling herfor, jf. § 29, stk. 3, og § 39, stk. 3. Spørgsmålet om størrelsen af den
betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage, kan indbringes for
Forsyningstilsynet, jf. § 29, stk. 5, og § 39, stk. 5.
Det foreslås også, at afslag på anmodning om andre væsentlige ændringer end
skrotning skal følge samme betalingsregler som ved betaling ved afslag på
skrotning. Dette vil fremgå af elproduktionsbekendtgørelsens §§ 29 og 39.
Baggrunden for ændringen er, at andre væsentlige ændringer end skrotning kan
have tilsvarende betydning for elforsyningssikkerheden, som skrotning kan have.
Det er således hensigtsmæssigt at der gælder de samme klare betalingsregler for
anlægsejere, der måtte få afslag på anmodninger om væsentlige ændringer med
henvisning til elforsyningssikkerheden.
Betalingen skal ske gennem aftale mellem Energinet og anlægsejer efter
anmodning fra Energistyrelsen. Energinet skal sikre den tilstrækkelige
produktionskapacitet gennem aftalen om vilkår og omfang af ydelser fra anlægget
og Energinets betaling herfor. Betalingen skal sikre, at anlægsejer får dækket de
nødvendige udgifter til anlæggets fortsatte opretholdelse.
Spørgsmålet om betalingens størrelse kan indbringes for Forsyningstilsynet.
Betaling ifm. afslag med henvisning til varmeforsyningssikkerheden
Ved afslag på en anmodning om væsentlig ændring af hensyn til
varmeforsyningssikkerheden bemærkes det, at omkostningerne herved må
fordeles efter de almindelige principper for kraftvarmeværkers
omkostningsfordeling, jf. elforsyningslovens § 75, stk. 2, og varmeforsyningslovens
§ 20, stk. 1.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Orientering om at nyudstedelse af elproduktionsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2620193_0003.png
Definitioner
Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt at præcisere, hvad der menes med
konservering
og
permanent ud af drift.
Begreberne er således defineret i
elproduktionsbekendtgørelsens § 8.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft den 1. oktober 2022.
Høringsfrist
Bekendtgørelsen sendes i en kort høring på 14 dage. Den korte høring vurderes
nødvendig af hensyn til sikring af, at retsgrundlaget, herunder betalingsregler, er
tilstrækkeligt dækkende og klart for eventuelle kommende ansøgninger om
væsentlige ændringer af elproduktionsanlæg, som af hensyn til
elforsyningssikkerheden, måtte få afslag.
Høringssvar til bekendtgørelsen bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til Line Kierbyholm
[email protected]
samt angivelse af
journalnummer 2022-21148.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest den
22. september 2022.
Øvrige oplysninger
Bekendtgørelsen er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom bekendtgørelserne er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsen kan rettes til fuldmægtig Line Kierbyholm,
[email protected],
33 92 75 66.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Line Kierbyholm
Side 3/3