Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 473
Offentligt
2618392_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
5. september 2022
J nr.
2022-2863
Ekstraordinært rådsmøde (energi) den 9. september 2022
Dagsorden
1.
Energipriser
-
Politisk drøftelse
Side
2
2.
Forsyningssikkerheden til vinter
-
Politisk drøftelse
6
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0002.png
1. Energipriser
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det tjek k iske formandsk ab har indk aldt til ek straordinært energirådsmøde den 9.
september 2022, hvor bl.a. de høje energipriser i EU vil blive drøftet. Drøftelsen for-
ventes at fok usere på, hvilk e mulige optioner der k an være til midlertidigt at håndtere
de høje elpriser.
De høje energipriser har siden efteråret 2021 været drøftet på europæisk niveau, og
Kommissionen har fremlagt en ræk k e initiativer til håndtering heraf, ink l. en værk -
tøjsk asse med mulige tiltag, der k an anvendes på nationalt niveau. Kommissionen
har desuden som led i REPowerEU igangsat en proces, der sk al se på en mulig
revision og fremtidssik ring af det europæisk e elmark ed. Kommissionens formand har
som det seneste meldt ud, at Kommissionen vil fremsætte forslag til et hasteindgreb
i løbet af september, der sk al håndtere den nuværende situation med høje elpriser.
Drøftelsen har ik k e i sig selv lovgivningsmæssige eller øk onomisk e k onsek venser.
Regeringen anerk ender, at de høje energipriser udgør en udfordring for europæisk e
husholdninger og erhvervsliv og hilser af den grund en politisk drøftelse af mulige
fælleseuropæisk e løsninger velk ommen. Løsninger, der i den ak tuelle situation k an
være med til håndtere de høje elpriser til gavn for borgerne og erhvervslivet, samtidig
med at forsyningssik k erheden, investeringer i den grønne omstilling og integriteten
af det europæisk e elmark ed ik k e sk ades på en uhensigtsmæssig måde.
2. Baggrund
De stigende energipriser har siden efteråret 2021 løbende været drøftet på bl.a. mø-
der i Det Europæiske Råd samt på energirådsmøder. Der er desuden igangsat en
række analyser, bl.a. i samarbejde med ACER (EU’s agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder), af hhv. el- og gasmarkederne med henblik på at
analysere funktionen af markederne. ACERs rapport af funktionen af engrosmark e-
det blev offentliggjort den 29. april 2022.
Kommissionen offentliggjorde den 13. oktober 2021 en meddelelse om energipriser,
KOM(2021) 660, som bl.a. indeholder et katalog over værktøjer, som medlemssta-
terne og Kommissionen kan tage i brug på hhv. kort sigt og lang sigt i forhold til at
håndtere situationen.
Kommissionen offentliggjorde den 8. marts 2022 meddelelsen ”REPowerEU: En fæl-
les europæisk indsats for mere sikker og bæredygtig energi til mere overkommelige
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0003.png
priser”, KOM(2022) 108. I meddelelsen blev en række tiltag til afbødning af den ak-
tuelle forsyningskrise og de høje energipriser samt en række tiltag, der på lidt læn-
gere sigt kan modvirke afhængigheden af fossile brændsler fra Rusland, præsente-
ret.
Som led i Kommissionens REPowerEU-plan af 18. maj 2022, KOM(2022) 230, frem-
lagde Kommissionen desuden en meddelelse om tilgang til det europæiske elmar-
kedsdesign, hvori Kommissionen ud over en række opfordringer til medlemsstaterne
lancerede en proces for håndtering af de anbefalinger, som ACER kom med i sin
rapport af 29. april, i forhold til at forbedre det europæiske markedsdesign fremad-
rettet.
Formanden for Kommissionen Ursula von der Leyen har den 29. august 2022 offent -
liggjort, at Kommissionen vil fremsætte forslag om et hasteindgreb i september, der
har til hensigt at håndtere den nuværende situation med de ekstremt høje elpriser.
Det tjekkiske formandskab forventes at sætte energipriser på dagsordenen for det
ekstraordinære energirådsmøde den 9. september 2022 til politisk drøftelse.
3. Formål og indhold
Det konkrete indhold af drøftelsen på rådsmødet kendes endnu ikke, men det for-
ventes, at drøftelsen med baggrund i et diskussionsoplæg udarbejdet af formand-
skabet vil fokusere på, hvilke mulige optioner der på fælleseuropæisk niveau kan
være til midlertidigt at håndtere de høje elpriser. Hensigten med drøftelsen er at sikre,
at energiministrene får mulighed for at bidrage med input til fælles løsninger, inden
Kommissionen fremsætter sine forslag, herunder muligt hasteindgreb.
Drøftelsen forventes desuden at følge op på de drøftelser, der har været på tidligere
energirådsmøder og i Det Europæiske Råd om håndtering af de høje energipriser.
4. Europa-Parlamente ts udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprinci ppe t
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekve nser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0004.png
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs -
økonomiske konsekvenser. Kommende forslag om hasteindgreb kan dog have væ-
sentlige økonomiske konsekvenser for stat, husholdninger og erhverv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninge r til andre landes holdninger
En række medlemsstater har offentligt tilkendegivet, at der er et behov for en indsats
eller indgreb på fælleseuropæisk niveau og enkelte lande har præsenteret forslag,
der hhv. har til hensigt at fastsætte et prisloft på gasprisen, eller adskille gas- og
elmarkedet, særligt VE-el, enten ved at ændre på det prisfastsættende princip eller
fastsætte et midlertidigt loft på elproducenternes, særligt VE-producenternes, indtje-
ning. I relation til de hidtidige drøftelser af de høje energipriser har en gruppe af lande
argumenteret for, at der strukturelt er behov for at ændre på de europæiske elmar-
kedsregler, mens en anden gruppe af lande, inkl. Danmark, hidtil har argumenteret
for, at det europæiske elmarkedsdesign er velfungerende og ikke bør ændres funda-
mentalt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender, at Europa står i en svær situation pga. de høje energipriser,
som udgør en økonomisk udfordring for mange europæiske husholdninger og er-
hvervslivet.
Regeringen hilser af den grund en politisk drøftelse af emnet velkommen samt mu-
ligheden for at finde en fælleseuropæisk tilgang til, hvordan situationen bedst kan
håndteres på EU-niveau til gavn for borgerne, erhvervslivet og den grønne omstilling.
Regeringen finder, at det er relevant at se nærmere på fælles løsninger, især i den
aktuelle situation, hvor priserne er ekstremt høje og forsyningssikkerheden er under
pres. De europæiske lande er på både el- og gasområdet tæt forbundet med hinan-
den, og handel med el og gas sker løbende på tværs af grænserne. Det er af den
grund vigtigt, at der arbejdes aktivt for fælles løsninger fremfor, at der iværksættes
nationale tiltag i medlemsstaterne i elmarkedet, der kan påvirke EU’s energifors y -
ningssituation negativt.
Regeringen er generelt af den opfattelse, at det europæiske elmarkeds funktion er
med til at sikre forsyningssikkerheden, den grønne omstilling og konkurrencedygtige
priser. Regeringen finder det derfor vigtigt, at mulige tiltag til håndtering af den aktu-
elle situation ikke skader forsyningssikkerheden i EU og medlemsstaterne og fremti-
dige investeringer i den grønne omstilling samt bevarer integriteten af det indre mar-
ked på lang sigt. Eventuelle tiltag, navnlig indgreb i markedet, bør være midlertidige,
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0005.png
såfremt de ikke understøtter en langsigtet transformation af det europæiske elmar-
ked, som sikrer konkurrencedygtige priser, forsyningssikkerhed og grøn omstilling.
Regeringen finder samtidig, at den aktuelle krise understreger, at der er behov for,
at EU accelererer den grønne omstilling og udfasningen af fossile brændsler. Det
bør bl.a. ske gennem en ambitiøs og fremskyndet udbygning af vedvarende energi
og fremme af energieffektivitet som en vej til europæisk energiuafhængighed og kli-
maneutralitet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudval g
Sagen har endnu ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Energipriser
som emne har dog været forelagt adskillige gange til orientering, bl.a. den 25. no-
vember 2021 forud for energirådsmødet den 2. december 2021.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0006.png
2. Forsyningssikkerheden til vinter
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det tjek k iske formandsk ab har indk aldt til ek straordinært energirådsmøde den 9.
september 2022, hvor bl.a. forsyningssik k erhedssituationen i EU vil blive drøftet.
Drøftelsen forventes særligt at fok usere på status for forsyningssituationen i EU og
de enk elte medlemsstater. Drøftelsen følger op på de drøftelser, der har været om
samme emne på tidligere energirådsmøder i 2022.
Der er allerede iværk sat en ræk k e tiltag på EU-niveau for at sik re, at der ik k e opstår
k naphed på gasforsyningerne. Det gælder fyldningsk rav til EU’s gaslagre, reduk ti-
onstiltag i forhold til gasforbruget i de enk elte medlemsstater samt øget gasdiversifi-
cering.
Drøftelsen har ik k e i sig selv lovgivningsmæssige eller øk onomisk e k onsek venser.
Regeringen finder, at den ak tuelle energik rise på k ort sigt sætter fok us på at sik re
forsyningssik k erheden i EU til vinter. Regeringen bak k er om de tiltag, der allerede er
iværk sat på EU-niveau for at sik re, at der ik k e opstår k naphed på gasforsyningerne,
ligesom regeringen har udarbejdet en nødplan, der k an iværk sættes i tilfælde af , at
der opstår en reel nødsituation på det europæisk e og dansk e gasmark ed.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 8. marts 2022 meddelelsen ”REPowerEU: En fæl-
les europæisk indsats for mere sikker og bæredygtig energi til mere overkommelige
priser”, KOM(2022) 108. I meddelelsen blev en række tiltag til afbødning af den ak-
tuelle forsyningskrise og de høje energipriser samt en række tiltag, der på lidt læn-
gere sigt kan modvirke afhængigheden af fossile brændsler fra Rusland, præsente-
ret.
Kommissionens REPowerEU-plan blev offentliggjort den 18. maj 2022, KOM(2022)
230. Planen følger op på en opfordring fra Det Europæiske Råd den 24.-25. marts
2022 om, at Kommissionen fremlægger en plan, samt REPowerEU-meddelelsen fra
8. marts 2022. REPowerEU-planen har fokus på, hvordan EU’s afhængighed af rus-
siske fossile brændsler hurtigst muligt kan udfases via tiltag, der omhandler energi-
besparelser, diversificering af energiimport, acceleration af omstillingen af EU til ren
energi, smarte investeringer samt beredskabsplanlægning.
Der er allerede igangsat en række tiltag fsva. gasforsyningssikkerheden i EU, der
skal sikre EU’s gasforsyning frem mod den kommende vinter. Det gælder bl.a. for-
ordningen om opfyldning af EU’s gaslagre, der er vedtaget og trådt i kraft, og som
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0007.png
har til formål at sikre, at gaslagrene fra 2022 skal være fyldt mindst 80 pct. pr. 1.
november og 90 pct. i 2023. Situationen for EU’s gaslagre er, at de pr. 1. september
er fyldt omkring 80 pct.
Kommissionen offentliggjorde den 20. juli 2022 en ”vinterberedskabspakke”, der i
lyset af reduktionen af russiske gasleverancer til EU har fokus på at styrke Europas
parathed, resiliens og beredskabshåndtering i lyset af de stigende udfordringer for
EU’s energisikkerhed. Kommissionen fremsatte som supplement hertil et forslag til
rådsforordning om koordineret reduktionstiltag for gasforbruget, KOM(2022) 361, der
blev vedtaget den 26. juli og trådte i kraft i august 2022. Medlemsstaterne skal i hen-
hold til forordningen frivilligt reducere gasforbruget med mindst 15 pct. i perioden 1.
august 2022 til 31. marts 2023, og såfremt der erklæres ”unionsalarm” vil reduktions-
forpligtelsen blive obligatorisk.
Det tjekkiske formandskab har sat status for forsyningssikkerheden i EU og med-
lemsstaterne på dagsordenen for det ekstraordinære energirådsmøde den 9. sep-
tember 2022 til politisk drøftelse.
3. Formål og indhold
Det konkrete indhold af drøftelsen på rådsmødet kendes endnu ikke, men det for-
ventes, at drøftelsen særligt vil fokusere på status for forsyningssituationen i EU og
de enkelte medlemsstater.
Drøftelsen følger op på de drøftelser, der har været på tidligere energirådsmøder i
2022 om udviklingen på energiområdet i EU, herunder gasområdet og Ruslands af-
brydelser af gasforsyninger til en række EU-lande, EU’s forsyningssikkerhed og be-
redskabsplanlægning.
4. Europa-Parlamente ts udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprinci ppe t
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekve nser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs -
økonomiske konsekvenser.
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Samlenotat om ekstraordinært energirådsmøde den 9/9-22
2618392_0008.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninge r til andre landes holdninger
Det forventes, at drøftelsen vil fokusere på status for forsyningssituationen i EU sam-
let set og i de enkelte medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at den aktuelle energi- og forsyningssituation understreger vigtig-
heden af at have forberedelsesplaner på plads i medlemsstaterne, hvis situationen
på gasmarkedet bliver mere kritisk, og at man på kort sigt sikrer diversificeringen af
gasforsyninger til EU, fyldningen af EU’s gaslagre i henhold til de vedtagne mini-
mumsmål samt reducerer gasforbruget i overensstemmelse med de vedtagne be-
slutninger herom. Regeringen hilser Kommissionens indsats i REPowerEU-plane n
og vinterberedskabspakken fra juli 2022 velkommen, da det har til hensigt at forbe-
rede Europa på et scenarie, hvor den kommende vinter kan byde på knaphed i gas-
forsyningerne.
Regeringen finder desuden, at den aktuelle krise fremhæver behovet for, at EU ac-
celererer den grønne omstilling og udfasningen af fossile brændsler, særligt af-
hængigheden af russiske fossile brændsler i EU’s energisystem. Det bør bl.a. ske
gennem en ambitiøs og fremskyndet udbygning af vedvarende energi og fremme af
energieffektivitet som en vej til europæisk energiuafhængighed og klimaneutralitet.
Den aktuelle energi- og forsyningssituation må derfor ikke betyde, at EU slækker på
de grønne ambitioner, eller åbner for langsigtede investeringer i fossil infrastruktur,
der kan låse EU fast i forhold til brug af fossile brændsler i årtier fremad.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudval g
Emnet har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering
den 14. juli 2022, mundtlig orientering den 23. juni 2022 og den 28. april 2022 samt
skriftlig orientering den 28. februar 2022.
Side 8/8