Kommentering af
Klimaprogram 2021
Vurderingsnotat med Klimarådets kommentarer til regeringens klimaprogram
Regeringen skal ifølge klimaloven hvert år udarbejde et klimaprogram til Folketinget, som blandt andet skal
indeholde status på opfyldelse af klimalovens mål og planlagte virkemidler og effekter. Klimaloven indeholder for
nuværende reduktionsmål for 2030 og 2050, og en lovændring er under behandling i Folketinget
1
med henblik på
at implementere den politiske aftale om et reduktionsmål i 2025.
Klimarådets kommentering af klimaprogrammet er en lovbunden opgave i henhold til klimaloven. Dette års
kommentering er anden gang, Klimarådet forholder sig til et klimaprogram, siden det klimapolitiske årshjul blev
fastlagt med klimalovens ikrafttrædelse i 2020. Klimarådets kommentering forholder sig overordnet til
programmet og er bygget op, så Klimarådets overordnede budskaber præsenteres på de første sider. Derefter følger
en oversigt over rådets mere specifikke kommentarer, som efterfølgende uddybes.
Kommenteringen vil ikke indeholde en vurdering af, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene
nås. Denne vurdering hører ifølge klimaloven til i Klimarådets årlige statusrapport, som udgives i februar måned.
Klimarådets overordnede kommentarer samler op på de mere specifikke kommentarer og er som følger:
Scenarier og køreplaner bidrager til forbedret analysegrundlag
I
Klimaprogram 2021
præsenteres fire scenarier, en række teknologiske køreplaner og et
virkemiddelkatalog med omkostninger for politiske tiltag. Endvidere har regeringen som led i sin
overordnede køreplan meldt ud, at der senest i 2025 skal være vedtaget politik, der sikrer målopfyldelse i
2030, og at de allerede indgåede politiske aftaler skal genåbnes for at sikre yderligere reduktioner.
Klimarådet ser det som positivt, at regeringen nu arbejder med scenarier, virkemiddelanalyser og
køreplaner. Scenarierne viser, at der er flere veje til at nå klimamålene. Det er ikke sandsynligt, at
omstillingen vil forløbe præcist som beskrevet i ét af regeringens fire scenarier, men Klimarådet finder det
isoleret set positivt, at der er anvist flere mulige veje til målene. Angående køreplanerne er det væsentligt,
at de over tid medfører en øget konkretisering af klimaindsatsen. Klimarådets samlede vurdering heraf vil
blive offentliggjort som led i rådets årlige statusrapport til februar.
I regeringens køreplaner vælges ofte den mest tidsoptimistiske plan for omstilling
Det er ofte det lave skøn, som anvendes i regeringens sektorkøreplaner for, hvornår der
senest
bør træffes
en politisk beslutning om virkemidler til implementering af en teknologi eller proces. Det er altså ofte den
mest tidsoptimistiske vurdering, der lægges til grund. Eksempelvis vurderer regeringen, at kulstoffangst
og -lagring (CCS) har en omstillingshastighed på 5 til 8 år og power-to-X (PtX) en omstillingshastighed på
6 til 8 år. Men ifølge regeringens tekniske køreplan placeres det seneste beslutningstidspunkt i 2025 for
CCS og i 2024 for PtX, det vil sige henholdsvis 5 og 6 år før 70-procentsmålet i 2030. Hvis man havde
anvendt det høje skøn for omstillingshastigheden, burde det seneste beslutningspunkt være i 2022 for
Side 1