Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 469
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - Bilag 469
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndig-
hedsbetaling)
§1
I lov om gasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020,
som ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 3 i lov nr. 2211 af 29.
december 2020, § 3 i lov nr. 883 af 12. maj 2021 og senest ved § 1 i lov nr.
923 af 18. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§14 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om be-
taling til dækning af omkostningerne ved myndighedsbehandling forbundet
med tilladelse efter stk. 1.«
2.
I
§ 30 a, stk. 1,
ændres »transmissionsvirksomhed, samt« til: »transmissi-
ons- og opstrømsanlægsvirksomhed, samt«,
og »transmissionsvirksomhed ef-
ter« ændres til: »transmissions-
LNG- og lagervirksomhed efter«.
3.
I
§ 30 a, stk. 2,
ændres »§ 30 c« til: »stk. 5«.
4.
I
§ 30 a, stk. 3,
ændres »0,26« til: »0,46« og »0,03« til: »0,08«.
5.
I
§ 30 a, stk. 4,
indsættes efter »selskabernes«: »net og«.
6.
I
§ 30 a
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk.
5.
Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør
af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver lagervirksomhed, og sel-
skaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevilling, betaler halvårligt
et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkost-
ninger til tilsyn med selskaberne efter regler udstedt i medfør af § 15 a, stk.
4, og § 15 b, stk. 6.
stk. 6.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter størrelsen af belø-
bet efter stk. 5, herunder om fordelingen af omkostningerne på kategorier af
selskaber.«
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
7.
I
§ 30 a, stk. 5,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1, 2 og
5«.
8.
§ 30 b
og
c
ophæves.
[…]
9.
I
§ 44, stk. 1,
ændres
»engrosenergimarkederne.«
til: »engrosenergimar-
kederne, jf. dog stk. 2.«
10.
I
§ 44
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Distributionsselskaberne og handelsselskaberne betaler halvårligt et
beløb til Forsyningstilsynet til dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til
opgaver efter § 35. Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Halvdelen af
det samlede beløb betales af distributionsselskaberne og opkræves hos distri-
butionsselskaberne i forhold til den mængde gas, som er transporteret gennem
selskabernes net til forbrug i Danmark, på baggrund af opgørelser over målin-
ger af forbrug afgas i selskabernes bevillingsområder i det foregående kalen-
derår. Den anden halvdel af det samlede beløb betales af handelsselskaberne og
opkræves hos handelsselskaberne i forhold til den mængde gas, som handels-
selskaberne har leveret til forbrug i Danmark, på baggrund af opgørelser over
målinger af forbrug afgas i det foregående kalenderår.
«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
11.
I
§ 44, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«:
»og 2«, og »jf. dog stk. 3« ændres til: »jf. dog stk. 4«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af gebyrbestemmelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Kommunal modregning
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er, at justere gebyrbestemmelserne i lov om gas-
forsyning, justere visse regler for myndighedsbetaling, og genindføre gebyr-
betaling for Forsyningstilsynets opgave om kommunal modregning.
Bestemmelserne vedrører gebyrer for myndighedsbehandling som Energi-
net, og selskaber, der driver transmissionsvirksomhed, LNG-virksomhed,
lagervirksomhed eller distributionsvirksomhed efter bevilling, betaler til
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Forsyningstilsynet til dækning
af omkostninger til blandt andet tilsyn og tilladelser. Endvidere foreslås ju-
stering af gebyrsatserne i gebyrbestemmelserne. Justeringerne bygger på ba-
lancering, ensretning og nye tilsynsopgaver med for eksempel opstrømsan-
læg i forbindelse med Baltic Pipe-projektet og brint.
Det foreslås endvidere, at genindføre gebyrbetalingen for tilsynet med kom-
munal modregning, da Forsyningstilsynet ikke har haft mulighed for at af-
slutte opgaven, som tilsynet forudså, da gebyrbestemmelsen blev ophævet
med den seneste ændring af gasforsyningsloven, L 923 af 18. maj 2021 med
virkning fra 1. januar 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af gebyrbestemmelser
2.1.
Justering af gebyrregler
2.1.1.
Gældende ret
§§ 30 a, 30 b og 30 c i lov om gasforsyning vedrører gebyrbetaling for tilsyn
i henhold til loven. § 14 a i lov om gasforsyning vedrører tilladelse til etab-
lering af nye distributionssystemer og væsentlige ændringer i eksisterende
distributionssystemer. §§ 13, stk. 2, 16, stk. 2 og 17, stk. 4 i lov om gasfor-
syning vedrører betaling for myndighedsbehandling af tilladelse i henhold
til transmissionssystemet, LNG-faciliteter og direkte linjer for etablering og
for transmissionssystemets vedkommende også væsentlige ændringer. De
relevante bestemmelser uddybes nedenfor.
Det fremgår af § 30 a i lov om gasforsyning, at Energinet og denne virk-
somheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Ener-
ginet, der driver transmissionsvirksomhed samt selskaber der driver trans-
missionsvirksomhed efter bevilling, halvårligt skal betale et beløb til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet til dækning af omkostninger til
tilsyn med selskaberne efter § 30, stk. 1. Det samme gør sig gældende for
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Energinet og denne virksomheds helejede selskaber, der driver distributi-
onsvirksomhed, samt selskaber, der driver distributionsvirksomhed efter be-
villing, jf. § 30 a stk. 2. I lov om gasforsyning § 30 a, stk. 3, er fastsat de
beløb som opkræves efter § 30 a, stk. 1 og 2, til henholdsvis 0,26 mio. kr.
for stk. 1 og 0,03 mio. kr. for stk. 2. Gebyrbetaling efter § 30 a dækker,
udover Energistyrelsens almindelige sektortilsyn, også tilsyn i forbindelse
med Energistyrelsens tilsyn med det almene beredskab og it-beredskab på
transmissionsniveau.
Det fremgår af § 14, stk. 1, nr. 5 i lov om gasforsyning, at et distributions-
selskab skal, udarbejde planer for det fremtidige behov for distributionska-
pacitet og systemudvikling, som indsendes til klima-, energi- og forsynings-
ministeren til udtalelse, offentliggøres og stilles til rådighed for transmissi-
onsselskaber i Danmark. Klima-, energi- og forsyningsministerens behand-
ling af planen efter § 14, stk. 1, nr. 5, betragtes som tilsyn efter § 30, stk. 1,
og dermed omfattet af gebyrreglerne i § 30 a, stk. 2.
Det fremgår af § 30 b i lov om gasforsyning, at energi-, forsynings-, og kli-
maministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af omkostninger
ved opgaver forbundet med ministerens tilsyn efter § 30, stk. 1, med selska-
ber med bevilling til lager- og LNG-virksomhed samt med virksomhed, som
Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2 og
3, i lov om Energinet, udøver efter lov om gasforsyning udover gastrans-
missions- og distributionsvirksomhed.
Der fremgår af § 30 c i lov om gasforsyning, et krav om, at Energinet og
denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i
lov om Energinet, der driver distributions- eller lagervirksomhed, samt sel-
skaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevilling, halvårligt skal be-
tale et beløb til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet til dækning af om-
kostninger til tilsyn med selskaberne efter regler udstedt i medfør af § 15 a,
stk. 4, og § 15 b, stk. 6, i lov om gasforsyning. Det vil sige tilsynet med det
almene beredskab og it-beredskabet hos disse virksomheder. Endvidere føl-
ger det af § 30 c, stk. 2, at energi-, forsynings- og klimaministeren bemyn-
diges til at fastsætte størrelsen af beløb efter stk. 1, herunder fordelingen af
omkostningerne på kategorier af selskaber.
Det fremgår af § 14 a i lov om gasforsyning, at etablering af nye distributi-
onssystemer og væsentlige ændringer i bestående distributionssystemer, der
falder uden for forhold omfattet af lov om varmeforsyning, kun kan foreta-
ges efter forudgående tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Der er ikke fastsat nogen regler om betaling for myndighedsbehandling i
forbindelse med udarbejdelse af tilladelse.
Det fremgår af § 13, stk. 2 i lov om gasforsyning, at Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af om-
kostningerne ved myndighedsbehandling forbundet med tilladelse efter stk.
1. § 13, stk. 1, vedrører tilladelse til etablering af nye transmissionssystem
og væsentlige ændringer i bestående transmissionssystem.
Det fremgår af § 16, stk. 2 i lov om gasforsyning, at Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af om-
kostningerne ved myndighedsbehandling forbundet med tilladelse efter stk.
1. § 16, stk. 1, vedrører tilladelse til etablering af LNG-faciliteter.
Det fremgår af § 17, stk. 4 i lov om gasforsyning, at Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af om-
kostningerne ved myndighedsbehandling forbundet med tilladelse efter stk.
1. § 17, stk. 1, vedrører tilladelse til anlæg af direkte ledninger.
2.1.2.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Over tid har gebyrbestemmelserne vedrørende tilsyn i henhold til lov gas-
forsyning § 30, stk. 1, udviklet sig til §§ 30 a, 30 b og 30 c. Der er således
tale om en sammensat regulering i tre forskellige bestemmelser, hvilket gør,
at reglerne fremstår uigennemsigtige og unødvendigt komplekse. Ud fra en
betragtning om lovteknisk præcision og gennemsigthed af reglerne, vil det
efter Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering være hensigts-
mæssigt at samle disse bestemmelser i én bestemmelse.
I forbindelse med Baltic Pipe-projeketet har Energinet fået opstrømsanlægs-
aktiviteter på land. Nærmere bestemt ilandføringen af opstrømsrørlednings-
nettet ved Houstrup Strand i Vestjylland, hvor den norske gas fra Europipe
II føres til Nybro Gasbehandlingsanlæg, hvor gassen endelig kan behandles
og sidenhen injiceres i det danske gassystem. Energistyrelsen skal i medfør
af lov om gasforsynings § 30, stk. 1, føre tilsyn med Energinets aktiviteter.
Det er derfor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der er
behov for hjemmel til, at der kan kræves gebyrbetaling for disse aktiviteter.
Samtidig vurderer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at det også er
nødvendigt at opregulere gebyrsatsen i § 30 a, stk. 3, for at sikre betaling for
de nye tilsynsopgaver med opstrømsanlægsaktiviteter på land.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Kravet om, at et distributionsselskab skal udarbejde planer for det fremti-
dige behov for distributionskapacitet og systemudvikling, blev tilføjet med
lov L 171, lov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi og forskellige andre love, der blev vedtaget i første halvår
af 2021. Evida har for først gang i foråret 2022 fremsendt sin plan i henhold
til lov om gasforsynings § 14, stk. 1, nr. 5 til udtalelse hos Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet. Det bemærkes at den myndighedsbehandling, der
foretages i forbindelse med planen, har karakter af sektortilsyn. Med dette
lovforslag vurderer Klima- Energi- og Forsyningsministeriet, at gebyrsat-
serne i § 30 a, stk. 3 bør tilpasses så det sikres, at der også kan opkræves
betaling for tilsyn med planen efter § 14, stk. 1, nr. 5, i lov om gasforsyning,
herunder myndighedens udtalelse om indholdet, Evidas offentliggørelse og
at Evida stiller planen til rådighed for transmissionsselskaber i Danmark.
For § 14 a, der myndighedsgodkendelse af etablering og væsentlige ændrin-
ger af distributionssystemer, eksisterer der ikke i dag hjemmel til, at der kan
opkræves gebyrbetaling for myndighedsbehandlingen. Der eksisterer dog
gebyrbetalingsbestemmelser i andre lignende bestemmelser i lov om gasfor-
syning, herunder § 13, stk. 2 vedrørende transmissionssystemer, § 16, stk. 2
vedrørende LNG-faciliteter og § 17, stk. 4 vedrørende direkte ledninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer derfor, at det er hensigts-
mæssigt at ensrette gebyrreglerne, således, der også kan kræves gebyrbeta-
ling for myndighedsbehandling i forbindelse med tilladelse i henhold til §
14 a. Dermed sikres en ligebehandling mellem de forskellige bestemmelser.
2.1.3.
Den foreslåede ordning
Det foreslås, at §§ 30 b og 30 c ophæves. Det bemærkes hertil, at det mate-
rielle indhold af de to bestemmelser videreføres med de foreslåede ændrin-
ger af § 30 a, der dog også af lovtekniske årssager foreslås forsimplet.
Det foreslås, at det indskrives i loven, at der kan kræves gebyrbetaling for
Energinets opstrømsanlægsaktiviter på land, jf. lovforslagets § 1, stk. 1, nr.
2.
Det foreslås, at gebyrsatserne i § 30 a, stk. 3 tilpasses dels for at udligne
ubalance i gebyrsatserne, som efter budgetvejledningen skal tilstræbes ud-
lignet inden for maksimalt 4 år og dels for at tage højde for nye tilsynsop-
gaver med brint. Det foreslås, at beløbet, der kan opkræves efter § 30, stk. 1
ændres fra 0,26 mio. kr. årligt til 0,46 mio. kr. årligt til dækning af sektor-
tilsyn med Energinet og beløbet, der kan opkræves efter § 30, stk. 2 ændres
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0008.png
UDKAST
fra 0,03 mio. kr. årligt til 0,08 mio. kr. årligt til dækning af sektortilsyn med
gasdistribution.
Det foreslås, at der i § 14 a, indsættes et nyt stk. 4, der vil indeholde hjemmel
til, at der kan opkræves gebyrbetaling for myndighedsbehandling i forbin-
delse udarbejdelse af tilladelse til etablering og væsentlige ændringer af gas-
distributionssystemet, som også forventes at omfatte det fremtidig brintom-
råde, jf. lovforslag om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet
og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet,
CO
2
-lagering m.v.), som var i høring i perioden 8. juli-19. august 2022.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8, og bemærknin-
gerne hertil.
2.2. Kommunal modregning
2.2.1. Gældende ret
[…]
Efter aftale med Forsyningstilsynet og af hensyn til eventuelle klagesager
fik ophævelsen først virkning fra 2023 med den seneste ændring af gasfor-
syningsloven, og den tilhørende gebyrbestemmelse til dækning af Forsy-
ningstilsynets omkostninger ved opgaven ophævedes samtidig med virk-
ning fra 2022. Det har imidlertid vist sig, at likvidationen af NGF Nature
Energy og HMN Gasnet P/S har taget længere tid, end det var forudsat ved
denne lovændring. Forsyningstilsynet oplyser i den henseende, at sagerne
vedrørende NGF Nature Energy er endelig afsluttet. Derimod oplyser For-
syningstilsynet, at de tidligere ejerkommuner i HMN Gasnet P/S i somme-
ren 2021 modtog en fælles udlodning på knap 500 mio. kr. Det er kun en
lille procentdel af de enkelte kommuner, der har indberettet deres andel af
denne udlodning, til Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet har herudover
ikke kendskab til, hvornår likvidationen af HMN Gasnet P/S vil finde sted,
som kan danne grundlag for de sidste udlodninger til de tidligere ejerkom-
muner.
[…]
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at tidspunktet
for ophævelsen af bestemmelsen om kommunal modregning skal udsættes
og den tilhørende gebyrbestemmelse til dækning af Forsyningstilsynets om-
kostninger ved opgaven skal genindføres, da der ifølge Forsyningstilsynet
er forsinkelser i kommunernes indberetninger som følge af overdragelsen af
distributionsselskaberne.
[…]
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0009.png
UDKAST
Ydermere tilføjer Forsyningstilsynet, at der er et behov for, at reglerne i §
44, stk. 2 om gebyrbetaling til Forsyningstilsynet, bliver genindført, da de
tidligere ejerkommuner af HMN Gasnet P/S i løbet af 2022 er forpligtet til
at foretage en indberetning af udlodningerne modtaget i sommeren 2021 på
knap 500 mio. kr. jf. § 35. Der er tillige brug for at genindføre hjemlen fordi,
at der udestår udlodning til de tidligere ejerkommuner af restprovenuet fra
salget af HMN Gasnet P/S.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 44, stk. 2, i lov om gasforsyning, at indsætte bestemmelse
om, at
distributionsselskaberne og handelsselskaberne betaler halvårligt et
beløb til Forsyningstilsynet til dækning af Forsyningstilsynets omkostnin-
ger til opgaver efter § 35 om kommunal modregning. Det samlede beløb
fastsættes til 0,2 mio. kr. Halvdelen af det samlede beløb betales af distri-
butionsselskaberne og opkræves hos distributionsselskaberne i forhold til
den mængde gas, som er transporteret gennem selskabernes net til forbrug
i Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af gas i
selskabernes bevillingsområder i det foregående kalenderår. Den anden
halvdel af det samlede beløb betales af handelsselskaberne og opkræves
hos handelsselskaberne i forhold til den mængde gas, som handelsselska-
berne har leveret til forbrug i Danmark, på baggrund af opgørelser over
målinger af forbrug af gas i det foregående kalenderår.
Det foreslåede vil medføre, at
distributionsselskaberne og handelsselska-
berne vil komme til at betale for Forsyningstilsynets omkostninger til opga-
ver efter § 35 om kommunal modregning. Bestemmelsen i § 35 om kommu-
nal modregning
blev ophævet med den seneste ændring af gasforsyningslo-
ven, L 923 af 18. maj 2021 med virkning fra 1. januar 2023.
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har økonomiske konsekvenser for Energistyrelsen og Forsy-
ningstilsynet som følge af forventet øget myndighedsbehandling i Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og Forsyningstilsynet.
Både lovforslagets del om regulering af brint og delen om kommunal mod-
regning medfører nye eller genindsættelse af opgaver for myndighederne:
Energistyrelsen og Forsyningstilsynet. De relevante myndigheders sagsbe-
handling foreslås finansieres enten gennem gebyrfinansiering eller gennem
rammebevillingerne.
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0010.png
UDKAST
[Brint]
I lovforslag om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov
om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet, CO
2
-la-
gering m.v.), som var i høring i perioden 8. juli-19. august 2022, indarbejdes
brint i lov om gasforsyning. Der vil være tale om regulering af rørbunden
brint, som ikke tidligere har været reguleret. Da reglerne om rørbunden brint
foreslås indarbejdet i lov om gasforsyning, vil de samme myndigheder som
på gasområdet i dag være forpligtet efter reglerne.
Det vil sige først og fremmest Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
(Energistyrelsen for så vidt angår lov om gasforsyning), Forsyningstilsynet
som uafhængig national regulerende myndighed, og Energiklagenævnet.
For så vidt angår Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil ministeriets
budgetramme blive belastet af, at gassektoren udvides til også at omfatte
brintrør. Det betyder blandt andet, at Energistyrelsen på vegne af klima-,
energi- og forsyningsministeren forventes at ville varetage sektortilsynet for
dansk brintinfrastruktur. Dette på linje med sektortilsynet for den eksiste-
rende gassektor.
Omfanget af tilsynet er dog ukendt, da der ikke findes brintinfrastruktur i
dag. Reglerne foreslås dog tilpasset i forventning om, at der vil blive etab-
leret dansk brintinfrastruktur i én eller anden grad. Energistyrelsens tilsyn
med en fremvoksende brint(gas)sektor finansieres til at starte med i gennem
grundbeløbsopkrævning fra sektoren, ligesom det forholder sig for den ek-
sisterende gassektor. Det vil sige med den foreslåede forhøjelse af gebyr-
satsterme i § 30 a, er der indregnet mindre omkostninger til Energistyrelsens
tilsyn med brintaktiviteter. Efterfølgende forventes det, at Klima-, Energi,-
og Forsyningsministeriet vil foretage en evaluering af omkostninger, gebyr-
satser og ressourcebehov vedrørende om den foreslåede forhøjelse af gebyr-
satsen for brintaktiviteterne er dækkende.
Derudover forventes det, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bud-
getramme belastes af myndighedsopgaver som følge af, at der indføres en
hjemmel til at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om undtagelser og regler om infrastrukturselskabers indbyrdes forhold og
opgavevaretagelse for brint efter lov om gasforsyning samt planlægningen
af brintinfrastruktur.
10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0011.png
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets budgetramme belastes også af
mulig myndighedsbehandling forbundet med tilladelser til ny etablering el-
ler væsentlige ændringer af distributionssystemet i henhold til § 14 a i lov
om gasforsyning. Betalingen for myndighedsbehandlingen forudsættes at
ske ved opkrævning af et nyt timebaseret gebyr på baggrund af timer benyt-
tet til myndighedsbehandlingen. Med betydelig usikkerhed forventes få an-
søgninger og dermed en mindre timebaseret finansiering på ca. 0,1 mio. kr.
til disser myndighedsbehandlinger. Gebyrbetalingen vil ramme en kom-
mende brintsektor.
[Brint: Energiklagenævnet]
Energiklagenævnet er generel klageinstans for afgørelser, truffet efter lov
om gasforsyning. Med lovforslagets del om indarbejdelse af brint i lov om
gasforsyning, vil Energiklagenævnet også blive klageinstans på samme
måde som i dag for (metan)gasområdet. Energiklagenævnets eventuelle om-
kostninger vedrørende brintklager finansieres ved overførsler pr. sag fra
ENS på baggrund af mængden af klagesager vedrørende brintsager i 2023-
2024, da der er usikkerhed om mængden af klagesager som følge af lov-
forslaget. Erhvervsministeriet og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
forventes i 2024 at gennemføre en evaluering af omkostninger og ressour-
cebehov til behandling af brintsager med henblik på permanent fastsættelse
af overførsel fra Energistyrelsen til Energiklagenævnet.
[Brint: FSTS]
For så vidt angår Forsyningstilsynet gebyrfinansieres alle opgaver, jf. § 11 i
lov om Forsyningstilsynet, jf. lovbekendtgørelse nr. 690 af d. 8 juni 2018,
jf. § 44, stk. 1, i medfør af lov om gasforsyning. Gebyret opkræves i først
omgang hos de relevante infrastrukturselskaber, men opkrævningen påvir-
ker ultimativt erhvervslivet gennem øget tarifbetaling.
Lovforslaget indeholder begrænsede merforpligtelser for Forsyningstilsy-
net. For så vidt der vil være tale om metodegodkendelse for infrastruktur-
selskabernes tarifprincipper, vil der være tale om en belastning af Forsy-
ningstilsynets budget. Imidlertid forventes der i høj grad at blive tale om
brug af ansøgning om undtagelse fra reglerne i lov om gasforsyning, hvilket
formentlig også vil sige undtagelse for krav om metodeanmeldelse til For-
syningstilsynet. Dette forventes dog ikke umiddelbart for Energinet på
(brint)transmissionsniveau.
11
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Tilsvarende vil der også være begrænsede merforpligtelser for en række an-
dre opgaver for Forsyningstilsynet om eksempelvis certificering af ejermæs-
sig adskillelse, tilsyn med de vilkår og betingelser infrastrukturselskaberne
fastlægger for brug af deres infrastruktur. Forsyningstilsynets omkostninger
til tilsyn med brint forventes til at starte med afholdt inden for gældende
ramme ved at tilsyn kan opkræve gebyrindtægter for fremtidige brintaktivi-
teter og har mulighed for at fordele det på brint ligesom det fordeles på el-,
varme- og gasområdet.
Forsyningstilsynet omkostninger og ressourcebehov til tilsyn med brint for-
ventes tillige at blive evalueret i 2024 i forhold til om de tildelte midler vur-
deres tilstrækkelige samt som forventet opfølgning på de kommende politi-
ske aftaler om brint, der vil tage udgangspunkt i et oplæg fra regeringen her
i 2022 om ejerskab, drift og finansiering mv., jf. aftalen om Udvikling og
fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X-aftalen) mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet fra marts 2022.
Lovforslagets del om justering af gebyrer medfører økonomiske konsekven-
ser for det offentlige pga. af de nævnte nye opgaver vedrørende tilsyn og
myndighedsbehandling.
På grund af balancering af omkostninger og indtægter for gebyrsatserne
henover en årrække, tilvækst af nye opgaver med lovforslaget og ensretning
af gebyrordningerne i gasforsyningsloven, foreslås Energistyrelsens grund-
beløb forhøjet til dækning af sektortilsyn med Energinet og helejede datter-
selskaber § 30 a til 0,46 mio. kr. årligt fra 2023 og frem.
På grund af balancering af omkostninger og indtægter for gebyrsatserne
henover en årrække, nye opgaver og ensretning Energistyrelsens grundbe-
løb til dækning af sektortilsyn med gasdistribution (Evida) § 30 a til 0,08
mio. kr. årligt fra 2023 og frem.
I lovforslagets del om kommunal modregning foreslås det, at genindføre et
gebyr på 0,2 mio. kr. til dækning af Forsyningstilsynets opgaver i relation
til kommunal modregning. Den tidligere gældende bestemmelse herom blev
ophævet med den seneste ændring af lov om gasforsyning, L 923 af 18. maj
2021 med virkning fra 1. januar 2022.
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0013.png
UDKAST
Samlet set vil de negative konsekvenser/merudgifter være 0,6 mio. kr. i
2023, 0,6 mio. kr. i 2024, 0,6 mio. kr. i 2025 og frem.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede negative økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet. De negative erhvervsøkonomiske konsekvenser
relaterer sig til de foreslåede øgede myndighedsbetalinger i afsnit 3. De
øgede omkostninger forventes overvæltet til gaskunderne og fremtidige
brintkunder.
I forhold til principperne om agil erhvervsrettet regulering er det vurderet,
at lovforslagets del om gebyr bestemmelser at princippet om helhedstæn-
kende regulering er begrænset relevant.
Lovforslagets del om justering af gebyrbestemmelser har blandt andet til
formål at forenkle og samle de eksisterende gebyrbestemmelser i færre be-
stemmelser. Endvidere ensrettes også, hvornår der kan kræves gebyrbeta-
ling for myndighedsbehandling til tilladelse af etablering af nye systemer og
væsentlige ændringer i eksisterende systemer på henholdsvis transmissions-
og distributionsniveau.
Det vurderes, at lovforslaget alene vil medføre omstillingsmæssige og lø-
bende administrative konsekvenser på under 4 mio. kr. årligt, og der vil der-
for ikke ske en yderligere kvalificering af de administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke har administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har nogle miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0014.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
0,4 mio. kr. i 2023, 0,4 mio. kr. i
2024 og fremover pga. af balancering
og nye myndighedsopgaver for Ener-
gistyrelsen, som vil blive gebyrfinan-
sieret.
0,2 mio. kr. i 2023, 0,2 mio. kr. i
2024 pga. genindførelse af gebyr til
Forsyningstilsynets opgave vedr.
kommunal modregning.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Forsyningstilsynet og Energistyrel-
sen vil få øgede omkostninger, som
vil blive dækket af de gebyrer, som
opkræves på gasområdet og det
fremtidige brintområde til finansie-
ring af Forsyningstilsynets og Ener-
gistyrelsens myndighedsaktivitet.
De øgede omkostninger forventes
overvæltet til gaskunderne og fremti-
dige brintkunder.
14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0015.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Gebyrreglerne og regler om betaling
for visse former for myndighedsbe-
handling bliver ensrettet og forsim-
plet, jf. afsnit 2, hvilket fremmer en
mere gennemsigtig regulering.
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej x
15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
[§ 14 a, stk. 4]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 14 a i lov om gasforsyning, at
etablering af nye distributionssystemer og væsentlige ændringer i bestå-
ende distributionssystemer, der falder uden for forhold omfattet af lov om
varmeforsyning, kun kan foretages efter forudgående tilladelse fra klima-,
energi- og forsyningsministeren.
Der følger ikke af § 14 a regler om betaling i forbindelse med myndig-
hedsbehandling.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 14 a, stk. 4
er ny.
Det foreslås i § 14 a, stk. 4, at Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om betaling til dækning af omkostningerne ved myndig-
hedsbehandling forbundet med tilladelse efter § 14 a, stk. 1. Der henvises
til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2 for Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets overvejelser angående den foreslåede model,
herunder spejling af reglerne for gebyrbetaling af myndighedsbehandling
på andre områder.
Det foreslåede vil medføre, at ministeren vil kunne fastsætte regler om, at
der kan kræves gebyrbetaling for myndighedsbehandling i forbindelse med
udarbejdelse af tilladelse til etablering af nye distributionssystemer og væ-
sentlige ændringer i bestående distributionssystemer, der falder uden for
forhold omfattet af varmeforsyningsloven efter § 14 a.
De regler, som klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
efter den foreslåede § 14 a, stk. 4, vil bl.a. kunne angå beregningen af ge-
byrets størrelse. Gebyret vil alene skulle dække de faktiske omkostninger i
forbindelse med behandling af tilladelser. Det vil sige antallet af timer,
som myndigheden vil bruge på sagsbehandling i forbindelse med medde-
lelse af tilladelser lov om gasforsyning § 14, samt eventuelle omkostninger
til indhentning af ekspertbistand eller af mere teknisk karakter. Reglerne
vil dermed også kunne fastsætte en konkret timetakst.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Til nr.
2
[§ 30 a, stk. 1, 1. pkt]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 a, stk. 1, i lov om gasforsy-
ning, at Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør
af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver transmissionsvirksomhed,
samt selskaber, der driver transmissionsvirksomhed efter bevilling, halvår-
ligt skal betale et beløb til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet til
dækning af omkostninger til tilsyn med selskaberne efter § 30, stk. 1.
Der er på nuværende tidspunkt ikke andre end Energinet, der driver
gastransmission i Danmark.
Tilsynsopgavens karakter kan omfatte tilsyn med en række forhold, herun-
der tilsyn med varetagelse af forsyningssikkerhed, vurdering af behov for
transportkapacitet og behandling og vurdering af nødvendige planer, rap-
porter, mødevirksomhed mv, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L40 om
ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov
om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov om varmeforsyning
som fremsat, s. 22.
Tilsynsopgaven vedrører endvidere Energistyrelsens tilsyn med Energinets
almene beredskab og it-beredskab, jf. Folketingstidende 2018-2019, A, L
178 om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om natur-
gasforsyning som fremsat, s. 35.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 b, at energi-, forsynings-,
og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af omkost-
ninger ved opgaver forbundet med ministerens tilsyn efter § 30, stk. 1,
med selskaber med bevilling til lager- og LNG-virksomhed samt med virk-
somhed, som Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i
medfør af § 2 og 3, i lov om Energinet, udøver efter lov om gasforsyning
ud over gastransmissions- og distributionsvirksomhed.
Efter gældende ret er gebyrbetaling for tilsyn med LNG- og lagervirksom-
hed omfattet af 30 b.
Det foreslås, at ændre
§ 30 a, stk. 1,
således at transmissionsvirksomhed
ændres til
transmissions- og opstrømsanlægsvirksomhed,
og transmissions-
virksomhed efter bevilling ændres til
transmissions- LNG- og lagervirksom-
hed.
17
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Det foreslåede vil medføre, at finansiering for tilsyn med Energinets op-
strømsanlægsvirksomhed, samt LNG- og lagervirksomhed vil blive omfat-
tet af gebyrfinansieringen i § 30 a, stk. 1.
Det foreslåede vil medføre en forsimpling af gebyrbestemmelserne, jf. lov-
forslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.
Det foreslåede vil endvidere medføre, at finansiering af tilsyn med Energi-
nets opstrømsaktiviteter på land bliver omfattet af § 30 a, stk. 1. Det skyl-
des at Energinet i forbindelse med baltic pipe-projektet får nye opstrøms-
anlæg på land. Opstrømsrørene landføres ved Houstrup Strand i Vestjyl-
land og føres til Nybro Gasbehandlingsanlæg, hvor gassen bearbejdes og
videreføres i gassystemet.
Til nr.
3
[§ 30 a, stk. 2, 1. pkt]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 a, stk. 2, i lov om gasforsy-
ning, at Energinet og denne virksomheds helejede selskaber, der driver di-
stributionsvirksomhed, samt selskaber, der driver distributionsvirksomhed
efter bevilling, halvårligt skal betale et beløb til Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn efter lovens § 30,
stk. 1, med den virksomhed, som Energinet og Energinets helejede datter-
selskaber udfører i henhold til loven, og med de øvrige selskabers overhol-
delse af vikårene i deres bevillinger, jf. dog § 30 c.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.1 for en
beskrivelse af den gældende § 30 c i lov om gasforsyning.
Det foreslås, at
§ 30 a, stk. 2,
ændres således at der i stedet for henvisnin-
gen til § 30 c indsættes en henvisning til stk. 5.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede ophævelse af §
30 c, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, og at denne bestemmelses materielle inde-
hold foreslås videreført i § 30 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 6 og 7.
Det foreslåede vil således ikke medføre materielle ændringer.
Til nr.
4
[§ 30 a, stk. 3, 1. pkt]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 a, stk. 3, i lov om gasforsy-
ning, at de beløb, som opkræves efter stk. 1 og 2 fastsættes til henholdsvis
0,26 mio. kr. og 0,03 mio. kr.
18
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Beløbene opkræves hos Energinet og denne virksomheds helejede datter-
selskaber, der driver transmissionsvirksomhed og distributionsvirksomhed
og andre selskaber med bevilling hertil. Beløbet betales halvårligt til
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkostninger til
tilsyn med selskaberne.
Det foreslås, at ændre beløbene i
§ 30 a, stk. 3,
fra 0,26 mio. kr. til 0,46
mio. kr. årligt og fra 0,03 mio. kr. til 0,08 mio. kr. årligt.
Det foreslåede vil medføre, at de fastsatte beløb i § 30 a, stk. 3, fastsættes
til henholdsvis 0,46 mio. kr. og 0,08 mio. kr. for at tilstræbe balance mel-
lem omkostninger og indtægter for gebyrerne henover en årrække, jf. lov-
forslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1, og at de disse gebyrsatser
nu også kan omfatte betaling for nye tilsyn, der ikke tidligere var omfattet
af gebyrsatsen. Der er tale om klima-, energi- og forsyningsministerens til-
syn med Energinets opstrømsanlægsaktiviteter på land, og der er tale om
tilsyn med gasdistributionsselskabers planer i henhold til lov om gasforsy-
nings § 14, § 1, nr. 5, endelig er der tale om klima-, energi- og forsynings-
ministerens nye sektortilsyn med brint. Der henvises til de almindelige be-
mærkninger punkt 2.1 for beskrivelse af gældende ret og Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets overvejelser herom.
De foreslåede ændringer af gebyrsatserne vil medføre, at omkostningerne
for Energinet og bevillingspligtige selskaber skal betale til myndighederne,
vil stige.
Til nr.
5
[§ 30 a, stk. 4, 1. pkt.]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 a, stk. 4, at det samlede be-
løb efter stk. 1 og 2 opkræves hos de i stk. 1 og 2 nævnte selskaber og for-
deles mellem selskaberne i forhold til den mængde af gas, som er transpor-
teret gennem selskabernes systemer til forbrug i Danmark, på baggrund af
opgørelser over målinger af forbrug af gas i det foregående kalenderår.
Gas som distributionsselskaberne transporterer til andre distributionssel-
skaber eller som eksporteres ud af landet medregnes ikke i opgørelsen over
transporteret gas til forbrug i Danmark. Formålet med denne fordeling er,
at det sikres, at distributionstarifferne belastes ens i alle dele af landet. For-
delingen baseres på det foregående års forbrug, idet det er det senest
kendte forbrug på tidspunktet for beregning af fordelingen ved indmeldin-
gen til finansloven. Ved en eventuel konsolidering af distributionsselska-
ber anvendes selskabernes sammenlagte forbrug, jf. Folketingstidende
19
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
2017-18, A, L40 om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov
om varmeforsyning som fremsat, side 22 som ændret ved betænkning ved
L40, B, S. 2-3.
Det foreslås, at der i
§ 30 a, stk. 4,
efter ordet selskabernes indsættes or-
dene »net og«.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelsen vil omhandle gas, der trans-
porteres igennem både selskabernes net og systemer.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 1, nr.
1, foreslås at opstrømsanlægsvirksomhed vil skulle være omfattet af § 30
a. Opstrømsanlægsvirksomhed er omfattet af begrebet opstrømsrørled-
ningsnet, jf. lov om gasforsyning § 6, stk. 1, nr. 21 og 22. Opstrømsan-
lægsvirksomhed er dermed omfattet af begrebet net og ikke system, hvil-
ket nødvendiggør den foreslåede ændring. Om den terminologiske son-
dring mellem net og system i gasforsyningsloven se Folketingstidende
2020-21, A, L171 om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi og forskellige andre love.
Til nr.
6
[§ 30 a, stk. 5]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 c, stk. 1, at Energinet og
denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i
lov om Energinet, der driver distributions- eller lagervirksomhed, samt sel-
skaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevilling, halvårligt skal
betale et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af
omkostninger til tilsyn med selskaberne efter regler udstedt i medfør af §
15 a, stk. 4, og § 15 b, stk. 6, i lov om gasforsyning. Det vil sige tilsynet
med det almene beredskab og it-beredskabet hos disse virksomheder, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L78 om ændring af lov om Energinet, lov
om elforsyning og lov om naturgasforsyning, side 35.
Det foreslås at i
§ 30 a
indsættes efter stk. 4, som nyt stk. 5, hvor det frem-
går, at Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør
af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver distributions- eller lager-
virksomhed, og selskaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevil-
ling, betaler halvårligt et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet til dækning af omkostninger til tilsyn med selskaberne efter regler ud-
stedt i medfør af § 15 a, stk. 4, og § 15 b, stk. 6.«
20
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Det foreslåede vil medføre, at indholdet af § 30 c, stk. 1 rykkes op i den
foreslåede § 30 a, stk. 5. Det skyldes et ønske om, at samle og forsimple
gebyrbestemmelserne og gøre dem mere overskuelige. Der foreslås ingen
materielle ændringer i omhandlende gebyrbestemmelse og den foreslåede
§ 30 a, stk. 5 skal derfor forstås som den gældende § 30 c, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 30 a, stk. 5, i lov om gasforsyning, at der, som
i den gældende § 30 c, fastsættes krav om, at Energinet og denne virksom-
heds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet,
der driver distributions- eller lagervirksomhed, samt selskaber, der driver
distributionsvirksomhed efter bevilling, halvårligt skal betale et beløb til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet til dækning af omkostninger til
tilsyn med selskaberne efter regler udstedt i medfør af § 15 a, stk. 4, og § 15
b, stk. 6, i lov om gasforsyning. Det vil sige tilsynet med det almene bered-
skab og it-beredskabet hos disse virksomheder, som i dag udføres i henhold
til naturgasberedskabsbekendtgørelsen og it-beredskabsbekendtgørelsen.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at energi-, forsynings- og
klimaministeren med hjemmel i §§ 15 a, stk. 4, 15 b, stk. 6, og § 54 i lov om
gasforsyning flyttede tilsynet med gasvirksomhedernes almene beredskab
og it-beredskab fra Energinet til Energistyrelsen med virkning fra 1. juli
2019.
Baggrunden herfor er, at det på baggrund af en evaluering foretaget af
energi-, forsynings- og klimaministeren blev vurderet, at der i Energistyrel-
sen eksisterer et tilstrækkeligt fagligt miljø til, at Energistyrelsen på betryg-
gende vis kan varetage tilsynet med bl.a. gasvirksomhedernes almene be-
redskab og it-beredskab. Se nærmere herom i Folketingstidende 2018-2019,
A, L 178 om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om
naturgasforsyning som fremsat, afsnit 1.2.2 og 2.1 i de almindelige bemærk-
ninger, s. 5-6 og 10-12.
Det følger af det foreslåede § 30 a, stk. 6, at energi-, forsynings- og klima-
ministeren bemyndiges til at fastsætte størrelsen af beløb efter stk. 1, herun-
der om fordelingen af omkostningerne på kategorier af selskaber.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet forventer, at bemyndigelsen til at
fastsætte regler om størrelsen af dette beløb fortsat vil blive udmøntet på
baggrund af kategoriseringen af el- og naturgasvirksomhederne i it-bered-
skabsbekendtgørelsen.
21
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Af bekendtgørelsen fremgår det, at virksomhederne i el og naturgassekto-
rerne inddeles af tilsynsmyndigheden i tre kategorier på baggrund af deres
betydning for forsyningen på nationalt, regionalt eller lokalt niveau. Kate-
goriseringen bruges til at differentiere kravene til virksomhederne i bekendt-
gørelsen og er dermed med til at fastlægge, hvor ofte og hvor omfattende
tilsyn, der skal føres med virksomhederne. Kategoriseringen af virksomhe-
derne revideres årligt. Kategoriseringen af el- og naturgasvirksomhederne
skal dog sammenholdes med den klassificering, der foretages af virksomhe-
dernes anlæg efter elberedskabsbekendtgørelsen og naturgasberedskabsbe-
kendtgørelsen.
Tilsynsmyndigheden på beredskabsområdet foretager en klassificering af
anlæggene fordelt på tre klasser ud fra anlæggenes betydning for den natio-
nale, regionale eller øvrige forsyning af henholdsvis el og gas. Klassifice-
ringen af anlæg bruges ligeledes til at differentiere kravene til virksomhe-
derne og er dermed med til at fastlægge, hvor ofte og hvor omfattende tilsyn,
der skal føres med virksomhederne.
Der er som udgangspunkt en sammenhæng mellem virksomheders katego-
risering efter it-beredskabsbekendtgørelsen, og den klassificering, som virk-
somhedernes anlæg opnår efter elberedskabsbekendtgørelsen og naturgas-
beredskabsbekendtgørelsen. Generelt er virksomheder med klasse 1-anlæg
også kategori 1-virksomheder. Der er dog et mindre antal kategori 1-virk-
somheder, der har et større antal klasse 1-anlæg fordelt på flere lokaliteter.
Der vil derfor skulle føres et mere omfattende tilsyn med de kategori 1-virk-
somheder, der ejer flere klasse 1-anlæg, idet der også skal føres individuelt
tilsyn med de klassificerede anlæg.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har derfor vurderet, at det er nød-
vendigt at tage højde for både el- og gasvirksomhedernes kategorisering og
antallet af klassificerede anlæg, som virksomhederne ejer, når gebyret for
tilsynet med det almene beredskab og it-beredskabet skal fastsættes. Energi-
, forsynings- og klimaministeren vil tage højde herfor, når ministeren ud-
nytter sin bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om beløbets størrelse,
hvilket allerede er gjort i henhold til den gældende § 30 c, stk. 2. Det for-
ventes, at bemyndigelsen vil blive udmøntet således, at det i disse regler vil
blive angivet, hvilke virksomheder der er i hver af de nævnte kategorier, og
hvad gebyret vil blive fastsat til.
Det forventes endvidere, som med den gældende § 30 c, stk. 2, at Energi-
styrelsen vil kunne justere gebyrerne, så de afspejler antallet og størrelsen
22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
af de virksomheder i sektorerne, der føres tilsyn med. Der vil således være
en fuld omkostningsdækning for Energistyrelsen, hvilket betyder, at udgif-
terne forbundet med tilsynet modsvares af de samlede opkrævninger. Ord-
ningen vil dermed hvile i sig selv. Dette vil også sikre, at princippet om
proportionalitet mellem den ydelse, som virksomheden får, og det gebyr der
opkræves herfor, overholdes, jf. Folketingstidende 2018-2019, A, L 178 om
ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsy-
ning som fremsat, s. 35-36.
Til nr.
7
[§ 30 a, stk. 6]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 a stk. 5, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling og opkrævning af
beløb til dækning af omkostningerne efter stk. 1 og 2. Den gældende be-
stemmelse i § 30 a, stk. 1 vedrører gebyrbetaling for tilsyn på transmissi-
onsniveau. Den gældende bestemmelse i § 30 a, stk. 2 vedrører gebyrbeta-
ling for tilsyn på distributionsniveau.
Det foreslås, at indsætte en henvisning til den foreslåede stk. 5 i den fore-
slåede stk. 7.
Det foreslåede vil medføre en konsekvensændring i lov om gasforsyning,
således at det materielle indehold af den gældende § 30 c indarbejdes i §
30 a. Ændringen er udelukkende et udtryk for en lovteknisk forenkling af
gebyrreglerne i lov om gasforsyning og forslaget medfører ingen materiel
ændring af retstillingen i forhold til den gældende § 30 c, stk. 2, 2. pkt.
Til nr.
8
[§ 30 b]
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 b, at klima-, energi- og for-
syningsministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af omkost-
ninger ved opgaver forbundet med ministerens tilsyn efter § 30, stk. 1,
med selskaber med bevilling til lager- og LNG-virksomhed samt med virk-
somhed, som Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i
medfør af § 2 og 3, i lov om Energinet, udøver efter lov om gasforsyning
udover gastransmissions- og distributionsvirksomhed.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 30 c, stk. 1, at der fastsættes et
krav om, at Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i
medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver distributions- eller
lagervirksomhed, samt selskaber, der driver distributionsvirksomhed efter
bevilling, halvårligt skal betale et beløb til Energi-, Forsynings- og Klima-
ministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn med selskaberne efter
23
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
regler udstedt i medfør af § 15 a, stk. 4, og § 15 b, stk. 6, i lov om gasfor-
syning. Det vil sige tilsynet md almene beredskab og it-beredskabet hos
disse virksomheder, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L78 om ændring af
lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning, side
35.
Det følger endvidere af den gældende bestemmelse i § 30 c, stk. 2, at
energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at fastsætte størrel-
sen af beløb efter stk. 1, herunder fordelingen af omkostningerne på kate-
gorier af selskaber, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L78 om ændring af
lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning, side
35.
Det foreslås, at
§ 30 b
og
§ 30 c
ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 1, nr. 6, fore-
slås, at indføre det materielle indhold af den gældende §§ 30 b og 30 c i §
30 a.
Til nr.
9 [Genindsættelse - i § 44, stk. 1 - af referencen til genindsatte stk.
2, L 923, § 10, stk. 3, nr. 95]
Lov om gasforsyning indeholder bestemmelser om gebyrfinansiering af
Forsyningstilsynets drift og opgavevaretagelse.
Det følger af § 44, stk. 1, i lov om gasforsyning, at omkostninger, som er
forbundet med Forsyningstilsynets drift og opgavevaretagelse efter denne
lov eller regler udstedt i medfør af loven eller efter bestemmelser indeholdt
i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet eller Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engros-
energimarkederne, betales af de selskaber, som Forsyningstilsynet fører til-
syn med efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven eller efter
bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet
eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennem-
sigtighed på engrosenergimarkederne.
Det foreslås, at der tilføjes en henvisning i
§ 44, stk. 1,
i lov om gasforsy-
ning, til § 44, stk. 2.
24
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
2617554_0025.png
UDKAST
Det foreslåede, vil medføre, at distributionsselskaber og handelsselskaber
skal betale et halvårligt beløb til Forsyningstilsynet efter den særlige be-
stemmelse i § 44, stk. 2, om gebyrfinansiering af Forsyningstilsynets opga-
ver i relation til kommunal modregning efter den gældende § 35, i lov om
gasforsyning, indtil Forsyningstilsynets opgavevaretagelse efter den gæl-
dende § 35 er ophørt.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
10 [Genindsættelse af § 44, stk. 2, om betaling af gebyr til FSTS for
kommunal modregning, L 923, § 10, stk. 3, nr. 96]
Efter gældende ret kan Forsyningstilsynet ikke få dækket sine omkostninger
til opgaver udført efter lovens § 35.
Det foreslås, at der i
§ 44
indsættes et
stk. 2,
hvorefter
distributionsselska-
berne og handelsselskaberne halvårligt skal betale et beløb til Forsynings-
tilsynet til dækning af Forsyningstilsynets omkostninger til opgaver efter §
35. Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang
årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er
fastsat af Finansministeren. Klima-, energi- og forsyningsministeren offent-
liggør herefter reguleringer hvert år, således som hidtil siden 1. juli 2019.
Halvdelen af det samlede beløb betales af distributionsselskaberne og op-
kræves hos distributionsselskaberne i forhold til den mængde gas, som er
transporteret gennem selskabernes net til forbrug i Danmark, på baggrund
af opgørelser over målinger af forbrug af gas i selskabernes bevillingsom-
råder i det foregående kalenderår. Halvdelen af det samlede beløb betales af
handelsselskaberne og opkræves hos handelsselskaberne i forhold til den
mængde gas, som handelsselskaberne i forhold til den mængde gas, som
handelsselskaberne har leveret til forbrug i Danmark, på baggrund af opgø-
relser over målinger af forbrug af gas i det foregående kalenderår.
Det foreslåede stk. 2 er enslydende med det stk. 2, der er ophævet med § 10,
stk. 3, i lov om ændring af lov om gasforsyning, L 923 af 18. maj 2021. Der
er ikke tiltænkt ændringer anvendelsen. Det foreslåede er en konsekvens af,
at det med lovforslagets § 4, nr. 1 foreslås, at tidspunktet for ophævelsen af
§ 35 fastsættes af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det foreslåede vil medføre, at distributionsselskaber og handelsselskaber
skal betale et halvårligt beløb til Forsyningstilsynet, indtil Forsyningstilsy-
nets opgavevaretagelse efter den gældende § 35 er ophørt. Formålet med at
25
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
fastsætte betalingen ved lov er, at betalingen dermed kan opkræves fra alle
distributions- handelsselskaber i branchen, så de tidligere kommunalt ejede
selskaber ikke skal betale højere omkostninger end de øvrige distributions-
selskaber eller konkurrerende handelsselskaber. Da de ikke-kommunalt
ejede selskaber ikke får en modydelse for opgaven, kan betalingen kun op-
kræves bredt i sektoren, hvis det er bestemt ved lov. Beløbet vil blive fikse-
ret på finansloven, hvilket giver fleksibilitet til at korrigere beløbet årligt.
Opgavens omfang forventes at falde sideløbende med, at de sidste sager af-
sluttes i Forsyningstilsynet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
11 [Genindsættelse - i § 44, stk. 3 – af referencen til genindsatte stk.
2, § 10, stk. 3, nr. 97]
Det følger af § 44, stk. 2, 1. pkt., i lov om gasforsyning, at Forsyningstilsynet
fastsætter regler om betaling og opkrævning af beløb til dækning af omkost-
ningerne efter § 44, stk. 1, jf. dog stk. 3.
Det foreslås, at der til henvisningen i
§ 44, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver til § 44,
stk. 3, 1. pkt., tilføjes en henvisning til stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Det foreslås endvidere, at »jf. dog stk. 3« i
§ 44, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver til
§ 44, stk. 3, 1. pkt.,
ændres til »jf. dog stk. 4«
Det foreslåede er en konsekvens af den foreslåede indsættelse af et nyt stk.
2 i § 44, jf. lovforslagets § 1, nr. 10 og den deraf følgende rykning af det
gældende stk. 2 og 3.
Det foreslåede vil medføre,
at Forsyningstilsynet tillige vil skulle fastsætte
regler om betaling og opkrævning af beløb til dækning af omkostningerne
efter § 44, stk.
2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets punkt 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
26
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 469: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for myndighedsbetaling)
UDKAST
Det foreslås i § 2 stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi hovedlovene ikke gæl-
der eller kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
27