Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 466
Offentligt
2616019_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0002.png
120
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
29.11.01. Departementet
(Driftsbev.)
..................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes primært
udløb af bevilling til administration af Energi-
øprogrammet i Departementet (11,4 mio. kr.) samt
udløb af bevilling til digitaliseret myndighedsbe-
tjening af forsyningssektoren (0,8 mio. kr.).
29.11.79. Reserve og budgetregulering
(Driftsbev.)
..........
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 134,2 mio. kr. skyldes udløb af
negativ budgetregulering vedr. finansiering af el-
drevne køretøjer mv. i 2022 (-10,4 mio. kr.), at der
er afsat en bevilling til varsling af oversvømmelser
på 49,9 mio. kr. samt en stigning på 73,6 mio. kr.
fra 2022 til 2023 i den aftalte bevillingsprofil for
reserve til tilskudspulje til grøn omstilling og
målrettede energieffektiviseringer, jf. Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om grøn skattereform af december 2020 samt
Stemmeaftale mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet om dansk delta-
gelse i et "vigtigt projekt af fælleseuropæisk inte-
resse" (IPCEI) vedr. brint af juni 2021.
184,9
172,1
-12,8
-3,4
130,8
134,2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0003.png
121
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.21.01. Energistyrelsen
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 24,6 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor de
mest centrale er udløb af bevilling til Energiøpro-
grammet (29,3 mio. kr.), reduktion i bevillingen
for midlerne tilført fra § 35.11.54. Reserve til
energiaftale til finansiering af Energistyrelsens
omkostninger til implementering af Energiaftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Al-
ternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti af juni 2018 (10,0 mio. kr.), afsat bevilling
til en PtX-taskforce, jf. Aftale mellem regeringen,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet om udvikling og
fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-
to-X strategi) af marts 2021 (13,4 mio. kr.), afsat
bevilling til administation af Aftale mellem rege-
ringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Frie Grønne, Kristendemokraterne
og Alternativet om målrettet varmecheck og ud-
fasning af sort varme af februar 2022 (10,7 mio.
kr.) samt en lang række mindre ændringer.
29.21.04. Salg af CO2-kvoter ..............................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 1.425,4 mio. kr. skyldes primært
opdaterede kvoteprisforudsætninger.
468,4
443,8
-24,6
3.399,0
4.824,4
1.425,4
29.21.12. Engangstilskud til husstande med lav indkomst og
varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstignin-
ger i fyringssæsonen 2021-2022
(Lovbunden)
....
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny. Det er i Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Frie Grønne, Kristendemokraterne og
Alternativet om målrettet varmecheck og udfas-
ning af sort varme af februar 2022 besluttet at give
en målrettet varmecheck.
-
530,5
530,5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0004.png
122
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.22.01. Tilskud til energiforskning
(Reservationsbev.)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 280,5 mio. kr. skyldes primært
udløb af midler fra forskningsreserven på 206,8
mio. kr., profilen for særpuljen til forskning i mil-
jøvenlig og energieffektiv produktion af olie og
gas, som stiger fra 5,1 mio. kr. i 2022 til 21,4 mio.
kr. i 2023, samt udløb af særbevillingen til støtte af
udvikling og demonstrationsprojekter for CO2-
lagring i Nordsøen, som udgjorde 99,9 mio. kr. i
2022, der var indtægtsfinansieret over EU's gen-
opretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.02. Energilagring (tekstanm. 127 og 134)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 194,0 mio. kr. skyldes den af-
satte pulje til teknologier med reduktionspotentiale
inden for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem re-
geringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven
for 2021 af december 2020 med efterfølgende be-
sluttede ændringer til beløbsprofilen. Midlerne var
indtægtsfinansieret over EU's genopretningsfacili-
tet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,3 mio. kr. skyldes primært,
at kontoen blev forhøjet med en etårig bevilling
på 9,3 mio. kr. i 2022, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet om fordeling af til-
skudspulje til udfasning af olie- og gasfyr fra fi-
nansloven for 2021 af marts 2021. Midlerne var
indtægtsfinansieret over EU's genopretningsfacili-
tet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
495,1
214,6
-280,5
99,9
-
-99,9
194,0
-
-194,0
194,0
-
-194,0
46,2
38,9
-7,3
9,3
-
-9,3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0005.png
123
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.24.14. Infrastruktur til transport (tekstanm. 115 og 133)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes, at der i
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Alternativet om udmøntning af
pulje til grøn transport af juni 2021 blev afsat en
étårig pulje i 2022 til tilskud til køb af grønne
lastbiler.
29.24.21. Biogas (til transport og proces)
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,4 mio. kr. skyldes den kombi-
nerede effekt af skønnet for den støtteberettigede
biogasanvendelse til transport, varme og proces
og energiprisernes udvikling.
29.24.27. Tilskud til energibesparelser
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 126,3 mio. kr. skyldes pimært,
at der i Aftale mellem regeringen, Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance om midlertidig fastholdelse af
energiafgrødegrænsen af april 2022 er blevet om-
prioriteret 63,0 mio. kr. fra erhvervspuljen, samt
den i forskellige politiske aftaler fastsatte profil for
bygningspuljen, som delvist er finansieret gennem
EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
45,0
-
-45,0
54,7
67,1
12,4
1.010,9
884,6
-126,3
148,4
119,1
-29,3
29.24.32. Tilskud til udrulning af fjernvarme (tekstanm. 129)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
264,9
Mindreudgiften på 69,6 mio. kr. skyldes primært
den i forskellige politiske aftaler fastsatte profil for
puljen, som delvist er finansieret gennem EU's
genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
119,8
195,3
-69,6
72,7
-47,1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0006.png
124
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.24.33. Tilskud til afkobling af gasnettet (tekstanm. 130)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes opregning fra
2022- til 2023-priser.
29.24.34. Tilskudspulje til energirenoveringer i offentlige
bygninger (kommuner og regioner) (tekstanm. 131)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 139,2 mio. kr. skyldes, at der i
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2021 af december 2020 blev
afsat en toårig pulje i 2021-2022 til tilskudspulje
til energirenoveringer i offentlige bygninger
(kommuner og regioner), som var finansieret gen-
nem EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.25.09. Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 806,6 mio. kr. skyldes primært, at
skønnet for anvendelsen af biogas til opgradering
eller rensning er forhøjet.
29.25.15. Moms på tilskud til vedvarende energi uden for
udgiftsloft
(Lovbunden)
........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 154,0 mio. kr. skyldes primært
de højere energipriser, som medfører lavere til-
skud til vedvarende energi og dermed lavere moms
på tilskud til vedvarende energi.
29.25.17. Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 62,4 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Klima-
aftale for energi og industri mv. mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
af juni 2020.
95,9
101,2
5,3
139,2
-
-139,2
139,2
-
-139,2
1.857,4
2.664,0
806,6
1.301,9
1.147,9
-154,0
79,9
17,5
-62,4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0007.png
125
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.25.22. Tilskud vedrørende havvind
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.291,3 mio. kr. skyldes pri-
mært de højere elpriser, som medfører lavere til-
skud til havvind.
29.25.23. Tilskud vedrørende landvind
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 567,5 mio. kr. skyldes primært
de højere elpriser, som medfører lavere tilskud til
landvind.
29.25.24. Tilskud vedrørende vind diverse
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 702,9 mio. kr. skyldes primært,
at kompensation for omkostninger til nettab i og
drift og vedligehold af opsamlingsnet til VE-anlæg
samt kompensation for omkostninger til nettilslut-
ning af VE-anlæg ophører med udgangen af 2022.
29.25.25. Tilskud vedrørende solceller
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 88,8 mio. kr. skyldes primært
de højere elpriser, som medfører lavere tilskud til
solceller.
29.25.26. Tilskud vedrørende biomasse
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 370,9 mio. kr. skyldes primært en
forventning om en højere støtteberettiget produk-
tion.
29.25.27. Tilskud vedrørende biogas
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 47,0 mio. kr. skyldes primært
de højere energipriser, som medfører lavere til-
skud til biogas.
29.25.32. Teknologineutral pulje til CO2-fangst mv.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 280,1 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for kontoen, jf. Aftale mellem re-
geringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Alternativet om finansloven for
2022 af december 2021.
1.731,9
440,6
-1.291,3
720,1
152,6
-567,5
713,6
10,7
-702,9
113,1
24,3
-88,8
773,7
1.144,6
370,9
279,9
232,9
-47,0
-
280,1
280,1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0008.png
126
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut (tekstanm. 114)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 40,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af bevilling til Nationalt Center for Klima-
forskning (NCKF) og overvågning af Grønlands
indlandsis (40,0 mio. kr.), der blev finansieret ved
udmøntning af forskningsreserven mv. for 2022.
Derudover er der en række mindre ændringer.
29.41.01. De Nationale Geologiske Undersøgelser for Dan-
mark og Grønland - GEUS
(Statsvirksomhed)
...
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 90,4 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor den
mest centrale er et udløb af bevilling til at kort-
lægge potentielle CO2-lagerlokaliteter og analy-
sere lagre på land, kystnært og offshore i udtjente
olie- og gasfelter (85,0 mio. kr.), der blev finansi-
eret ved udmøntning af forskningsreserven mv. for
2022. Derudover er der udløb af bevillingen til
overtagelse, drift og vedligehold af GC-NET i
Grønland (9,5 mio. kr.). Modsatrettet øges bevil-
lingen til undersøgelser af dyb geologi vedrørende
Danmarks radioaktive affald med 2,4 mio. kr. samt
en række andre mindre ændringer.
29.61.02. Udstykningsafgift .................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 5,9 mio. kr. skyldes et ændret
indtægtsskøn for indtægter fra udstykningsafgift.
Skønnet justeres årligt ud fra det forventede akti-
vitetsniveau for udstykninger de kommende år,
som beror sig på den forventede aktivitet på bo-
ligmarkedet.
198,6
157,7
-40,9
219,8
129,4
-90,4
53,5
47,9
-5,6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2616019_0009.png
127
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (tekst-
anm. 103 og 118)
(Statsvirksomhed)
....................
Nettoudgift ...........................................................
306,5
Merudgiften på 51,3 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn herunder
særligt en øget bevillingsprofil vedrørende leve-
rancer af data og visuelle standsindikatorer til
den nye ejendomsvurdering (21,4 mio. kr.),
stigende bevillingsprofil til genudbud og
videreudvikling af den fællesoffentlige
Datafordeler (27,8 mio. kr.), tilført bevilling til
implementering af varme- checken i 2023 (4,0
mio. kr.), udløb af bevilling til projekt om
udvikling af en testfacilitet for en Bygningshub
(1,0 mio. kr.), udløb af bevilling til at skabe
klare rammer for kommuners støtte til mobil og
bredbåndsdækning (2,5 mio. kr.), samt udløb af
øget bevilling som følge af forsinkelse i
grunddataprogrammet (1,7 mio. kr.).
357,8
51,3