Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 466
Offentligt
2616018_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 134,2 mio. kr. skyldes udløb af negativ budgetregulering vedr. finansie-
ring af eldrevne køretøjer mv. i 2022 (-10,4 mio. kr.), at der er afsat en bevilling til vars-
ling af oversvømmelser på 49,9 mio. kr. samt en stigning på 73,6 mio. kr. fra 2022 til
2023 i den aftalte bevillingsprofil for reserve til tilskudspulje til grøn omstilling og mål-
rettede energieffektiviseringer, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om grøn skattereform af de-
cember 2020 samt Stemmeaftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet om dansk deltagelse i et "vigtigt projekt af fælleseuropæisk in-
teresse" (IPCEI) vedr. brint af juni 2021 (§ 29.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 1.425,4 mio. kr. skyldes primært opdaterede kvoteprisforudsætninger
(§ 29.21.04.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 530,5 mio. kr. skyldes, at der i Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kristende-
mokraterne og Alternativet om målrettet varmecheck og udfasning af sort varme af fe-
bruar 2022 er besluttet at give en målrettet varmecheck (§ 29.21.12.).
Mindreudgiften på 280,5 mio. kr. skyldes primært udløb af midler fra forskningsreser-
ven på 206,8 mio. kr., profilen for særpuljen til forskning i miljøvenlig og energieffektiv
produktion af olie og gas, som stiger fra 5,1 mio. kr. i 2022 til 21,4 mio. kr. i 2023, samt
udløb af særbevillingen til støtte af udvikling og demonstrationsprojekter for CO2-
lagring i Nordsøen, som udgjorde 99,9 mio. kr. i 2022, der var indtægtsfinansieret over
EU's genopretningsfacilitet (§ 29.22.01.).
Mindreindtægten på 99,9 mio. kr. skyldes, at særbevillingen til støtte af udvikling og
demonstrationsprojekter for CO2-lagring i Nordsøen var indtægtsfinansieret over EU's
genopretningsfacilitet i 2022 (§ 29.22.01.).
Mindreudgiften på 194,0 mio. kr. skyldes den afsatte pulje til teknologier med redukti-
onspotentiale inden for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af
december 2020 med efterfølgende besluttede ændringer til beløbsprofilen. Midlerne var
indtægtsfinansieret over EU's genopretningsfacilitet (§ 29.24.02.).
Mindreindtægten på 194,0 mio. kr. skyldes den afsatte pulje til teknologier med reduk-
tionspotentiale inden for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021
af december 2020 med efterfølgende besluttede ændringer til beløbsprofilen var ind-
tægtsfinansieret over EU's genopretningsfacilitet i 2022 (§ 29.24.02.).
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes, at der i Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn
transport af juni 2021 blev afsat en étårig pulje i 2022 til tilskud til køb af grønne lastbi-
ler (§ 29.24.14.)
Mindreudgiften på 69,6 mio. kr. skyldes primært den i forskellige politiske aftaler fast-
satte profil for puljen, som delvist er finansieret gennem EU's genopretningsfacilitet (§
29.24.32.).
Mindreindtægten på 47,1 mio. kr. skyldes, at beløbsprofilen for indtægten, der ind-
tægtsfinansieret over EU's genopretningsfacilitet falder med 47,1 mio. kr. (§ 29.24.32.).
Mindreudgiften på 139,2 mio. kr. skyldes, at der i Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021
af december 2020 blev afsat en toårig pulje i 2021-2022 til tilskudspulje til energireno-
veringer i offentlige bygninger (kommuner og regioner), som var finansieret gennem
EU's genopretningsfacilitet (§ 29.24.34.).
Mindreindtægten på 139,2 mio. kr. skyldes, at der i Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021
af december 2020 blev afsat en toårig pulje i 2021-2022 til tilskudspulje til energireno-
veringer i offentlige bygninger (kommuner og regioner), som var finansieret gennem
EU's genopretningsfacilitet i 2022 (§ 29.24.34.).
Merudgiften på 806,6 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for anvendelsen af biogas til
opgradering eller rensning er forhøjet (§ 29.25.09.).
Mindreudgiften på 62,4 mio. kr. skyldes primært den aftalte bevillingsprofil for konto-
en, jf. Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 (§ 29.25.17.).
Mindreudgiften på 1.291,3 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører
lavere tilskud til havvind (§ 29.25.22.).
Mindreudgiften på 567,5 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører la-
vere tilskud til landvind (§ 29.25.23.).
Mindreudgiften på 702,9 mio. kr. skyldes primært, at kompensation for omkostninger
til nettab i og drift og vedligehold af opsamlingsnet til VE-anlæg samt kompensation
for omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg ophører med udgangen af 2022 (§
29.25.24.).
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Mindreudgiften på 88,8 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører lave- re
tilskud til solceller (§ 29.25.25.).
Merudgiften på 370,9 mio. kr. skyldes primært en forventning om en højere støttebe- rettiget
produktion (§ 29.25.26.).
Merudgiften på 280,1 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet om finansloven
for 2022 af december 2021 (§ 29.25.32.)
Mindreudgiften på 40,9 mio. kr. skyldes primært udløb af bevilling til Nationalt Center for
Klimaforskning (NCKF) og overvågning af Grønlands indlandsis (40,0 mio. kr.), der blev
finansieret ved udmøntning af forskningsreserven mv. for 2022 (§ 29.31.01.).
Mindreudgiften på 90,4 mio. kr. skyldes en række bevægelser med modsatrettede for- tegn,
hvor den mest centrale er et udløb af bevilling til at kortlægge potentielle CO2-
lagerlokaliteter og analysere lagre på land, kystnært og offshore i udtjente olie- og gas- felter
(85,0 mio. kr.), der blev finansieret ved udmøntning af forskningsreserven mv. for 2022.
Derudover er der udløb af bevillingen til overtagelse, drift og vedligehold af GC-NET i
Grønland (9,5 mio. kr.). Modsatrettet øges bevillingen til undersøgelser af dyb geologi
vedrørende Danmarks radioaktive affald med 2,4 mio. kr. samt en række andre mindre
ændringer (§ 29.41.01.).