Monopolet og den uklare retstilstand
Det danske kollektive elnet udgør et monopol, men hvor går grænserne for det, spørger Ulrik
Jørgensen, der er rådgiver, forsker og tidl. professor i bæredygtig omstilling ved AAU, i dette
synspunkt.
Synspunkt18. august kl. 05:00
Ulrik Jørgensen
Uafhængig forsker og rådgiver
Det danske elforsyningsnet har status som et monopol. Det drives af 39
netselskaber, som hver har fået eneretsbevilling til at etablere, eje og drive
el-distributionsnet i en geografisk afgrænset del af landet. Ifølge
Elforsyningsloven må ingen andre etablere eller eje distributionsnet i disse
områder. De forskellige distributionsnet er så forbundet med et transmissionsnet, som ejes og drives
af den statslige virksomhed, Energinet.
Netselskaberne er underlagt krav om, at deres ydelser skal være omkostningsægte og at deres
økonomi skal ’hvile i sig selv’. En del af dem er forbrugerejede, mens alle skal have en
forbrugerrepræsentation, som en del af deres organisatoriske opbygning. Men ellers kan de godt være
ejet af kommercielle selskaber, der handler med eller producerer el.
Dog er deres uafhængighed – grundet eneretsbevillingen – reguleret af bestemmelser i
Elforsyningsloven fastlagt af EU.
Det helt grundlæggende spørgsmål er, om det en god idé at have et kollektivt elnet, der er sikret en
monopolstatus, til at varetage distributionsnettet i Danmark?
Svaret er ja, det helt bestemt en god idé, hvilket de fleste i den danske elsektor er enige om.
Barrierer for udbygning af VE
Problemet er, at der i den danske lovgivning ikke findes nogen klar grænse for, hvad
eneretsbevillingen til netselskaberne egentlig indebærer.
Det er stort set op til netselskaberne selv og de ordninger for tilslutning og tarifering, som de får
godkendt i Forsyningstilsynet, at fastlægge de praktiske detaljer. Samtidig er denne praksis meget
forskellig fra netselskab til netselskab, og både Forsyningstilsynet og Energistyrelsen har selv store
problemer med at fremlægge en konsistent fortolkning.
Det er ikke noget lille problem, da den danske lovgivning og den meget forskellige praksis gør, at
borgerinitiativer i lokale boligforeninger og om etablering af lokale energifællesskaber bliver mødt
med både administrative og økonomiske barrierer. Det har medført, at flere lokale projekter med
udbygning af VE helt urimeligt er gået i stå eller er blevet opgivet. Det virker, som om
borgerdeltagelse i den grønne omstilling bliver modarbejdet og er udsat for et omfattende
lovsjuskeri.
Det rejser så spørgsmålene: Hvorfor kan et netselskab blande sig i, hvordan en elkunde udnytter sin
ret som egenproducent af el? Denne ret er som følge af EU-direktiver fastslået i Elforsyningsloven,