Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 446
Offentligt
2611653_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 18. august 2022 vedr.
virksomheders konverteringer væk fra gas
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
18. august 2022
J nr.
2022-2331
/ MIBIN
Samrådsspørgsmål K
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Carsten
Kissmeyer (V) stillet klima-, energi- og forsyningsministeren
samt miljøministeren følgende samrådsspørgsmål K:
”Set i lyset af den alvorlige situation med truende
gasmangel,
bedes
ministrene
vurdere,
om
det
er
tilstrækkeligt, at flere virksomheder har ventet adskillelige
måneder på at få godkendelse til at skifte væk fra gas som
beskrevet i artiklen »Myndigheder bremser virksomheder,
der vil kvitte brugen af gas«, Jyllands-Posten, den 1. august
2022, samt om ministrene vil tage initiativ til, at
sagsbehandlingstiden hurtigst muligt bliver nedbragt.”
Klima-, energi- og forsyningsministerens svartale:
[Indledning]
Tak for ordet, og tak for spørgsmålet.
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 446: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ved skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2611653_0002.png
Jeg vil gerne kvittere for, at vi får drøftet, hvordan vi kommer
igennem
en
potentiel
situation
med
reducerede
gasmængder.
Jeg vil indlede med at give en status på den situation, vi ser
på energiområdet og særligt gasområdet i dag. Jeg vil
herefter overlade ordet til miljøministeren, som vil redegøre
for spørgsmålet om miljøtilladelser.
[Gasforsyning i Danmark]
Danmark har historisk set været nettoeksportør af naturgas.
Fra efteråret 2019 og forventeligt til vinteren 2023/2024 er
det største danske naturgasfelt i Nordsøen, Tyra-feltet,
nedlukket pga. renovering. Indtil da kommer den danske
gasforsyning primært fra tre kilder:
Import fra Tyskland og fra oktober også fra Norge
Fra de danske gaslagre
Og fra danske biogasanlæg
[Gas fra Tyskland]
I Danmark har den flerårige kontrakt mellem Gazprom og
Ørsted
bidraget
til
Danmarks
forsyningssikkerhed.
Kontrakten blev afbrudt før sommerferien grundet Gazproms
krav om betaling i rubler. Rusland har dertil siden indførslen
af europæiske sanktioner gradvist reduceret leverancerne af
gas til EU gennem flere af de store gasledninger, herunder
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 446: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ved skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2611653_0003.png
Nord Stream 1, der går fra Rusland til Tyskland. Flowet
gennem Nord Stream 1 er på nuværende tidspunkt
reduceret til ca. 20 pct. af ledningens kapacitet. Danmarks
eneste importmulighed i dag er netop gas fra Tyskland.
[Gas fra Norge]
Vi forventer dog, at Baltic Pipe er færdig til tiden, så den
delvist åbner d. 1. oktober 2022. Dermed får Danmark
allerede
fra
den
kommende
vinter
en
ekstra
forsyningsmulighed med norsk gas.
[Gas fra de danske gaslagre]
En anden vigtig komponent for gasforsyningssikkerheden er
Energinets to underjordiske gaslagre. Gaslagrene bliver
typisk fyldt op af de kommercielle aktører på gasmarkedet i
løbet af sommerhalvåret, hvor gasforbruget er lavere. De
danske gaslagre er lige nu ca. 90 pct. fyldte. Som det ser ud
nu vil Danmark derfor kunne leve op til EU’s målsætning om
80 pct. lagerfyldning til november i år.
[Gas fra biogasanlæg]
Som det sidste, men ikke desto mindre ret vigtigt, har vi i
Danmark en stor biogasproduktion på forventeligt 25 pct. af
Danmarks gasforbrug i 2022. Ud over at være CO2-neutral
bidrager biogasproduktion dermed også til Danmarks
gasforsyning. Det er med til at gøre Danmarks gasforbrug til
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 446: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ved skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2611653_0004.png
det
nok
grønneste i verden. Hen over sommeren nåede vi
faktisk et døgn med næsten 100 pct. grøn gas i det danske
gasforbrug.
[
Status for den danske gasforsyning]
På trods af den nuværende situation bliver der fortsat
leveret gas til Danmark, og der fyldes fortsat gas på de
danske gaslagre. Energistyrelsen har for nuværende ikke
kendskab til konkrete forsyningsproblemer i Danmark,
hvorfor der ikke er ændringer i vores beredskabsniveau.
Imidlertid er det stadig en alvorlig situation, hvor tingene
hurtigt kan ændre sig.
Det er samtidig vigtigt at holde sig for øje, at det
europæiske gassystem er én samlet enhed. Så længe
gassen flyder fra Rusland til det europæiske kontinent, kan
vi ikke være sikre på, at vi er uafhængige af russisk gas.
[Energibesparelser]
Derfor er det også vigtigt, at have fokus på at spare så meget
som muligt på gasforbruget. I juli blev EU-energirådet enige
om at alle EU-landene frivilligt skal reducere deres nationale
gasforbrug med mindst 15 pct. i de kommende måneder for,
at EU kan komme igennem den næste vinter uden
afbrydelser af gassen.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 446: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ved skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2611653_0005.png
Vi forventer, at Danmark lever op til besparelseskravet på 15
pct. – og derved mindsker vi risikoen for pludselige
afbrydelser af gasforsyningen til virksomheder. Danmarks
biogasproduktion og generelt faldende gasforbrug hjælper
os også her. Yderligere besparelser vil dog bidrage til
forsyningssikkerheden også efter den kommende vinter.
[Nødplan]
Hvis vi kommer i en situation med gasmangel er EU-reglerne
er klare: Gasforsyningen skal lukkes helt eller delvist til de
største gasforbrugende virksomheder – de såkaldt ikke-
beskyttede gaskunder. Dermed prioriteres gassen bl.a. til
husholdninger – så borgerne ikke fryser om vinteren – og til
sundhedsvæsenet.
De ikke-beskyttede gaskunder i den kommende vinter er 73
virksomhedslokationer inden for flere sektorer, herunder
bl.a.
fødevarer,
medicinalprodukter
og
raffinaderier.
Danmarks nødplan tager højde for, at det kan være
samfundskritisk at afbryde nogle af de ikke-beskyttede
virksomheder med kort varsel. Det kan fx have negative
konsekvenser for miljøet, fødevareforsyningen og sundhed,
hvis der bliver lukket for energien. I en krisesituation med
mangel på gas prioriteres gassen derfor også til de
virksomheder, som ikke umiddelbart har alternativer til gas,
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 446: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ved skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2611653_0006.png
og hvor en lukning vil være samfundskritisk. Vi ser hele tiden
på om vi kan forbedre vores nødplaner.
[Afrunding]
I
flere
tilfælde
vil
de
ikke-beskyttede
gaskunders
umiddelbare alternativ være baseret på en anden fossil
energikilde – olie. Et skifte fra naturgas til olie vil isoleret set
medføre flere CO2-udledninger, men den nuværende
energikrise ændrer ikke på regeringens grønne ambitioner:
Vi skal reducere vores naturgasforbrug i Europa
Vi skal være helt uafhængige af gas fra Rusland
Og vi skal erstatte naturgasforbruget med grøn energi.
Jeg tror, at spørgerne og regeringen står det samme sted:
Vi vil gerne sikre, at industrien i Danmark har rammerne til
at kunne skifte væk fra gas i en situation med gasmangel.
Regeringen følger situationen tæt – det er særligt vigtigt i
denne situation, hvor udviklingen i energimarkederne er
vanskelig at forudsige.
Tak for ordet.
[Herefter kan udvalgsformanden give ordet videre til
miljøministeren]
Side 6/6