Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 443
Offentligt
2611420_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål K
Set i lyset af den alvorlige situation med truende
gasmangel, bedes ministrene vurdere, om det er
tilstrækkeligt, at flere virksomheder har ventet
adskillelige måneder på at få godkendelse til at
skifte væk fra gas som beskrevet i artiklen
»Myndigheder bremser virksomheder, der vil
kvitte brugen af gas«, Jyllands-Posten, den 1.
august 2022, samt om ministrene vil tage
initiativ til, at sagsbehandlingstiden hurtigst
muligt bliver nedbragt.
Svar
Tak for ordet og indledningen af Klima-, Energi og
Forsyningsministeren og tak for spørgsmålet.
Til at begynde med, vil jeg gerne gøre det klart, at
jeg til fulde deler bekymringen for den alvorlige
situation, hvor vi kan ende med potentiel
gasmangel. Ruslands angreb på Ukraine har skabt
en helt ny situation i Europa, og den grønne
omstilling er kun blevet
endnu
vigtigere for at gøre
Danmark og hele Europa fri af russisk gas.
Jeg har fra starten prioriteret at sikre rammerne for,
at virksomhederne har mulighed for at fortsætte
deres produktion, på trods af et evt. pludseligt stop
for gassen. Denne situation er særlig relevant for en
række af virksomheder, der er udpeget som ikke-
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ifm. skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra miljøministeren
2611420_0002.png
TALEPAPIR
beskyttede kunder, hvilket jeg også orienterede
energiforligskredsen om.
En reduktion i forsyningen af gas kan betyde, at
disse virksomheder meget hurtigt skal skifte fra
naturgas til anden energiforsyning.
Et skift fra gas til et mere forurenende brændsel som
olie betyder jo helt indlysende, at der kan være en
miljørisiko. Dette vil derfor i de fleste tilfælde
kræve, at virksomhederne får en ny midlertidig
miljøgodkendelse.
Jeg har stor forståelse for, at virksomhederne er
utålmodige i den nuværende situation.
At sikre så hurtig en sagsbehandling som muligt, har
været min absolutte top prioritet.
Efter tæt dialog med både erhvervslivet,
Miljøstyrelsen og EU Kommissionen har jeg afsøgt
mulighederne for at dispensere fra EU-regler og
nationale regler inden for rammerne af, hvad jeg er
bemyndiget til at gøre.
På baggrund af disse drøftelser, informerede jeg
energiforligskredsen i marts om, at det var muligt at
dispensere fra godkendelsesbekendtgørelsens og
standardvilkårsbekendtgørelsens bestemmelser om
oplysningskrav om støjberegninger og frister for
offentlighed i sager om miljøgodkendelser til
anvendelse af anden energiforsyning, hvilket gjorde
det muligt at nedsætte sagsbehandlingstiden til 4-6
uger.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ifm. skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra miljøministeren
2611420_0003.png
TALEPAPIR
Jeg sendte efterfølgende et brev til landets
kommuner og Miljøstyrelsen, der informerede dem
om disse beføjelser til at dispensere fra gældende
lovgivning.
Miljøstyrelsen tog derefter kontakt til alle ikke-
beskyttede gas kunder, for at gøre dem opmærksom
på, at der blev iværksat et Fast-Track, der gør
procestiden for disse sager så hurtig og effektiv som
muligt.
Når Miljøstyrelsen har modtaget de nødvendige
oplysninger fra en virksomhed, vil en afgørelse om
godkendelse kunne træffes på 4-6 uger. Det var,
hvad jeg forventede, da jeg gav dispensation, og det
holder stadig.
Ansøgningerne har siden foråret haft absolut højeste
prioritet hos Miljøstyrelsen, der fra starten har afsat
ressourcer til at løfte sagsbehandlingen af disse
ansøgninger. Jeg ved, at Miljøstyrelsen arbejder på
højtryk for at behandle sagerne hurtigst muligt og
assistere virksomhederne i at tilvejebringe de rigtige
informationer.
Der har indtil nu været en udfordring for nogle af
virksomhederne i forhold til at levere oplysninger til
beregning af virksomhedernes udledninger af stoffer
til nærtliggende natur- og vandområder.
Det har for nogle af ansøgningerne trukket
procestiden ud forud for selve sagsbehandlingen.
Miljøstyrelsen har derfor i dialog med
brancheorganisationen Drivkraft Danmark fået
leveret prøver af de typer af gasolie, som
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ifm. skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra miljøministeren
2611420_0004.png
TALEPAPIR
størstedelen af virksomhederne ønsker at omstille
til.
Jeg forventer, at virksomhederne derfor nu kan
springe et stort skridt over, da data hermed er blevet
gjort tilgængelig for alle, så virksomhederne kan
videregive beregninger, der redegør for risikoen for
skader på miljøet som følge af forurening.
Miljøstyrelsen har herudover, på baggrund af
Drivkraft Danmarks resultater, reduceret væsentligt
i antallet af stoffer, der skal undersøges. Fra et
udgangspunkt på 17 stoffer, skal virksomhederne nu
alene oplyse konsekvenserne for 5 stoffer. Dette
bidrager også til at lette virksomhedernes
administrative byrder.
En ikke uvæsentlig misforståelse har også været
opstået omkring, at der skulle foretages beregninger
på en radius af 15 km fra virksomheden. Dette er
ikke tilfældet. De 15 km er blot vejledende og ofte er
det en meget kortere distance.
På trods af disse tiltag, kan selve processen, inden
sagsbehandlingen igangsættes, tage længere tid end
ønskeligt.
For nogle af virksomhederne vil der være EU-krav,
som vil være en udfordring, og som vil forlænge
procestiden. Miljøstyrelsen skal nemlig lave en
vurdering af udledninger til vand og natur. Disse
krav kan vi ikke komme uden om – heller ikke
under de nuværende omstændigheder.
Vi skal selvfølgelig imødekomme virksomhederne og
særligt de ikke-beskyttede kunder, der har behov for
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ifm. skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra miljøministeren
2611420_0005.png
TALEPAPIR
en ny miljøgodkendelse for at kunne omstille til
anden brændsel.
Med tiltagene, der er iværksat for at lette
sagsbehandlingen, er der allerede taget effektive
midler i brug.
Et skift fra gas til olie eller andre forurenende
brændselstyper, vil i en periode betyde mere
forurening.
Men det kan også være et skridt mod den grønne
omstilling, da de midlertidige miljøgodkendelser
forhåbentligt kun er en kortsigtet løsning.
Slutteligt vil jeg gerne pointere, at Miljøstyrelsen har
haft kontakt til alle virksomhederne. Status i dag er,
at 22 virksomheder har søgt om en
miljøgodkendelse, hvoraf syv har fået meddelt en
miljøgodkendelse. En ottende er på vej i høring. De
resterende 14 er i proces, og Miljøstyrelsen afventer
oplysninger fra virksomhederne.
På nær en enkelt virksomhed, hvor der var behov for
ekstra oplysninger, og hvor sagsbehandlingstiden
var 8 uger, så har sagsbehandlingstiden holdt sig
inden for de 4-6 uger som meddelt
energiforligskredsen tilbage i marts måned.
Jeg vil også understrege, at vi går så langt, som vi
overhovedet kan inden for reglerne om
miljøgodkendelse og miljø- og naturdirektiverne.
Hvis der peges på nogle konkrete tiltag, der kan lette
sagsbehandlingen, så er vi naturligvis hele tiden klar
til tage ting på værksted igen.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Talepapir fra åbent samråd den 18/8-22 om sagsbehandlingstider ifm. skift fra gas til anden energikilde (samrådsspm. K), fra miljøministeren
2611420_0006.png
TALEPAPIR
Tak for ordet.
6