Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 439
Offentligt
2608925_0001.png
Orientering om Tyra
Center
CKD
Dato
3. august 2022
J nr.
2022 - 1736
/ thojn
Anlæggene på Tyra-feltet er under genopbygning og produktionen var planlagt
til at blive genoptaget i juni 2023, efter at den oprindelig plan om færdiggørelse
i 2022 måtte udskydes.
TotalEnergies, der leder genopbygningsprojektet, har 2. august oplyst Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, at idriftsættelsen af Tyra bliver forsinket. To-
talEnergies har oplyst, at idriftsættelse nu forventes i vinteren 2023/2024.
Dette kan potentielt få gasforsyningsmæssige konsekvenser.
Baggrund
Tyra er Danmarks største naturgasfelt og knudepunkt for forarbejdning og ek-
sport af mere end 90 % af naturgassen produceret i den danske Nordsø. Fra
Tyra kan gassen transporteres til enten Danmark eller Holland via rørledninger.
Anlæggene på Tyra feltet er under genopbygning og gasproduktionen forvente-
des efter en revideret tidsplan at blive genoptaget senest 1. juni 2023, hvilket
TotalEnergies tidligere har meddelt til gasmarkedet.
Status er, at en stor del af ombygnings- og installationsarbejdet i Nordsøen er i
fuld gang offshore i Nordsøen, men at der udestår arbejde for at sammenkoble
og klargøre de nye anlæg. Dertil kommer, at det centrale behandlingsanlæg er
ved at blive bygget færdigt på værftet i Indonesien, hvorefter det skal transpor-
teres til Nordsøen, installeres, sammenkobles med de øvrige anlæg og klargøres
til drift. Planen er, at behandlingsanlægget skal afskibes fra værftet den 1. sep-
tember 2022. Afskibningen kan ikke udskydes yderligere, da installeringen af
anlægget skal ske i oktober 2022, idet der kun er én kran i verden, som kan
løfte så stor et modul. Den pågældende kran er tilstede i Nordsøen i efteråret
2022 og vil ifølge TotalEnergies først være tilgængelig igen i 2024.
Behandlingsanlægget skal gerne være så færdigt som muligt før det afskibes, så
der er så lidt som muligt af udestående arbejde, der som konsekvens skal udfø-
res offshore i Nordsøen. Værftet har fastholdt, at de vil kunne levere en færdig
platform til afskibning, men erkender nu over for TotalEnergies, at de ikke vil
kunne være helt færdige til september. Konstruktionen af anlægget har været
udfordret af bl.a. brand ombord, Corona-restriktioner i Indonesien samt Co-
rona-udbrud blandt specialiserede medarbejdere. Det står derfor nu klart, at
platformen ikke vil være helt klar, når den afskibes, og der vil være behov for
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 439: Orientering om forsinkelse af Tyra-feltet
2608925_0002.png
ekstra arbejde efter den er opsat i Nordsøen. Det er væsentligt dyrere og langt
mere tidskrævende at udføre arbejdet offshore end på land.
Regeringen har løbende overfor TotalEnergies understreget vigtigheden af ret-
tidig færdiggørelse af Tyra, og særligt siden Ruslands invasion af Ukraine. End-
videre har regeringen løbende været dialog med TotalEnergies for at undgå evt.
andre administrative barrierer. TotalEnergies har meget stor økonomisk inte-
resse i, at projektet afsluttes til tiden, da den høje gaspris gør der meget attrak-
tivt at genstarte produktionen i Nordsøen så hurtigt som muligt.
Potentielle konsekvenser for gasforsyningen
Selvom produktionen fra den danske del af Nordsøen kun udgør ca. 1 % af
EU's forsyning, så har alle bidrag til forsyningen betydning i den nuværende si-
tuation med risiko for afbrydelse af forsyningen fra Rusland til EU. Forsinkel-
sen af idriftsættelsen af Tyra-platformen vil forværre forsyningssituationen i
både Danmark og i Europa fra 2023, da gassen handles på et frit marked. I en
situation med de nuværende reduktioner i forsyning af gas fra Rusland til EU,
betyder en idriftsættelse af Tyra, at der tilføres gas til et presset europæisk gas-
marked, som også forventes at komme Danmark til gode. Med idriftsættelsen
vil Danmark kunne være nettoeksportør af naturgas i slutningen af 2023, mens
Danmark netto vil skulle importere gas svarende til ca. 75 pct. af det årlige nor-
malforbrug, når Tyra ikke er i drift. Mulighederne for at importere afhænger
først og fremmest af, hvorvidt det europæiske gasmarked fungerer, sekundært
af hvor meget gas der er til rådighed på markedet. Den seneste aftale på EU-ni-
veau om at reducere det europæiske gasforbrug med 15 pct. forventes at for-
milde konsekvenserne ved manglende leverancer af gas fra Rusland, og dermed
den europæiske forsyningssituation. Det vil også Danmark skulle bidrage til og
kunne drage fordel af i forbindelse med forsinkelsen.
Side 2/2