Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 429
Offentligt
2606281_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center
CGO, CKD, CSI
Team
PtX og Gas; El og
Sikkerhed; Viden, Forskning
og Omstilling; Jura og
Koncernstyring
Dato
8. juli 2022
J nr.
2022 - 781
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og
lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet og CO
2
-lagring
m.v.)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om lov om
ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og om elforsyning (regulering af brint,
omorganisering af Energinet, CO
2
-lagring m.v.) i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle
høringssvar senest 19. august 2022 kl. 16.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt angivelse af
journalnummer 2021-15965.
/ NAHZA
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
Baggrund og indhold
Lovforslaget har til formål, at der skabes rammer for etablering af en brintinfrastruktur, der
skal understøtte en grøn omstilling og fremme udviklingen af PtX. Den økonomiske
regulering af Energinet justeres for at Energinet kan samle systemansvar for el og gas, og
samtidig ændres virkningstidspunktet for Energinet Systemansvar og Datahubs overgang fra
hvile-i-sig-selv-regulering til en indtægtsrammeregulering. Derudover vil forslaget bl.a. give
Energinet hjemmel til at etablere et CO
2
-lager for at få mere viden om CO
2
-lagring i dansk
undergrund. Yderligere justeres reglerne for kommunal modregning på gasområdet og
reglerne om udpegningsgrundlaget for Energinets interessentforum.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
a) Regulering af brint
b) Omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
c) CO
2
-lagring
d) Justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
e) Justering af reglerne om udpegningsgrundlaget mv. for Energinets interessentforum
Ad a regulering af brint
Baggrunden for dele af lovforslaget er en udmøntning af dele af aftale af 15. marts 2022 om
”Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi)” (S, V, SF, RV,
EL, KF, DF, LA og ALT).
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 429: Lovforslag om lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeriet
Reguleringen af brint foreslås overordnet at følge EU-Kommissionens (KOM) forslag til
fælles regler for de indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint (COM(2021) 803
final). KOM lægger op til at regulere brint med udgangspunkt i metangasreguleringen.
Lovforslaget indeholder derfor indskrivning af brint i lov om gasforsyning mhp. i første
omgang at klargøre rammerne for national regulering af brint, som det kendes fra den
eksisterende gasregulering. Den nærmere regulering af brint vil som udgangspunkt bygge
på kommende politiske aftaler om brint, der vil tage udgangspunkt i et oplæg fra regeringen
her i 2022 om ejerskab, drift og finansiering mv.
Det foreslås samtidig, at klima-, energi- og for-syningsministeren efter ansøgning - og
dermed en konkret vurdering - kan give dispensation fra gasforsyningslovens bestemmelser.
Formålet er at sikre en velkendt rammeregulering, men samtidig at give mulighed for at
fjerne regulatoriske barrierer, hvilket overordnet er på linje med COM(2021) 803 final.
Ad b omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
Energinet har i 2021 foretaget en selskabsretlig omorganisering, som er godkendt af klima-,
energi- og forsyningsministeren under forudsætning af, at de nødvendige lovændringer
træder i kraft.
Med lovforslaget foreslås det, at omorganiseringen inden for Energinets koncern indarbejdes
i lov om gasforsyning. Omorganiseringen betyder, at systemansvarlig virksomhed for el og
gas bliver samlet i et selskab, hvorfor der er behov for en teknisk opdeling af Energinets
opgaver efter gasforsyningsloven, gennem indførelse af begreber, som kan rumme
omorganiseringen.
Med lovforslaget foreslås at ændre den økonomiske regulering af Energinet, således at
Energinet kan samle systemansvar for el og gas, og der kan fastsættes to indtægtsrammer
for transmissionssystemejeren og systemoperatøren. Derudover foreslås det med
lovforslaget at ændre virkningstidspunktet for Energinets overgang fra hvile-i-sig-selv-
regulering til en indtægtsrammeregulering.
Ad c CO
2
-lagring
Med lovforslagets del om CO
2
-lagring foreslås det, at Energinet og derigennem Gas Storage
Denmark får hjemmel til at varetage lagring af CO
2
i Danmark. Området omkring Stenlille,
hvor Gas Storage Denmark ejer et gaslager, er et oplagt sted at starte med at undersøge
potentielle lagringslokaliteter i den danske undergrund på land. Før at Gas Storage Denmark
vil kunne deltage i et udbud om CO
2
-lagringstilladelser på linje med private aktører
forudsætter det imidlertid, at lov om Energinet ændres, således at Energinet og derigennem
Gas Storage Denmark får hjemmel til at varetage disse aktiviteter. Med løsningen får
Energinet og dets datterselskaber få lov til at varetage opgaver relateret til CO
2
-lagring,
herunder visse opgaver med CO
2
-transport relateret til lagring. På sigt vil erfaringen med
reglerne kunne danne grobund for en (forventet) kommende egentlig ny hovedlov om CO
2
-
transport. Lovforslaget sikrer det nødvendige grundlag for, at Gas Storage Denmark kan
etablere et pilotprojekt for CO
2
-lagring ved Stenlille. Sidstnævnte følger af aftale om
rammevilkår for CO₂-lagring i Danmark af 21. juni 2022.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 429: Lovforslag om lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeriet
Baggrunden for lovforslagets del om CO
2
-lagring er klimaaftalen for energi og industri mv. af
22. juni 2020, principaftalen om en køreplan for lagring af CO
2
af 30. juni 2021, og aftale om
en køreplan for fangst, transport og lagring af CO
2
af 14. december 2021, hvor det blev
besluttet, at fangst og lagring af CO
2
skal være en vigtig brik i indfrielsen af Danmarks
klimapolitiske mål. Ligeledes er lovforslaget en konkret opfølgning på aftale om rammevilkår
for CO
2
-lagring i Danmark af 22. juni 2022.
Ad d justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
Med lovforslaget foreslås det, at tidspunktet for ophævelsen af bestemmelsen om kommunal
modregning i lov om gasforsyning udsættes, da der udestår udlodning til de tidligere
ejerkommuner af restprovenuet fra salget af HMN Gasnet P/S.
Ad e justering af reglerne om udpegningsgrundlaget for Energinets interessent forum
Endeligt foreslås med lovforslaget ændringer i udpegningsgrundlaget for medlemmer i
interessentforummet, som har til formål at understøtte driften af Energinet og afgive
udtalelser til ledelsen af Energinet om virksomhedens overordnede strategier og planer.
Ændringerne skal muliggøre, at ministeren ikke som hidtil udpeger de enkelte medlemmer af
interessentforum, men blot de udpegningsberettigede organisationer. Det er hensigten at
ministeren som hidtil udpeger forummets formand. Samtidig foreslås, at de nærmere regler
for interessentforums sammensætning, udpegning og virke fastsættes i en bekendtgørelse.
Konsekvenser og tidsperspektiv for ikrafttrædelse
Erhvervsstyrelsen har modtaget lovudkastet i præhøring og vurderer, at lovudkastet
medfører administrative konsekvenser under 4,0 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
Lovforslaget forventes at fremme mulighederne for at etablere brintinfrastruktur, hvilket
forventes at medføre positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det forventes at
påvirke potentielle brintaktører, som er involveret i etablering og udviklingen af
brintinfrastruktur. Der forventes også positive virkninger for potentielle fremtidige brintkunder,
som får mulighed for at købe, benytte og få transporteret brint.
Lovforslaget forventes at være medvirkende til muligheden for at opnå mere viden om CO
2
-
lagring i den danske undergrund, og dermed fremme udviklingen af CO
2
-lagring i Danmark.
Lovforslaget åbner op for muligheden for at etablere brintinfrastruktur og understøtter
udvikling af opsamling og lagring af CO
2
(CCS).
Europa-Kommissionen har den 15. december 2021 fremlagt forslag til en lovgivningspakke
vedrørende i særlig grad et revideret direktiv 2009/73/EF (gasdirektiv) om fælles regler for
det indre marked for naturgas, og en revideret forordning 2009/715/EF (gasforordningen) om
adgang til naturgastransmissionsnet. Lovgivningspakken indeholder blandt andet forslag til
regler om brintinfrastruktur. De foreslåede regler om brintinfrastruktur foreslås indarbejdet i
det eksisterende gasdirektiv, og lader sig i høj grad inspirere af disse regler. Imidlertid er EU-
retsakterne ikke vedtaget endsige forhandlet endnu. Nærværende lovforslag gennemfører
derfor ikke EU-regulering, men omvendt har indholdet af dette lovforslag en så tæt
sammenhæng med de kommende EU-regler på brintområdet, at forholdet bør fremhæves.
Fsva. forslag om ændring i udpegningsgrundlaget for Energinets interessentforum medfører
en afbureaukratisering af udpegningsprocessen og skaber yderligere armslængde ml.
minister og interessentforum.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 429: Lovforslag om lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeriet
2606281_0004.png
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. januar 2023.
Øvrigt
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Theis Dekkers Gjedsted på
[email protected]
eller 33 95 09 29 for så vidt angår CO
2
-lagring og generelt fra uge 30 eller Maria Lundgren
Jacobsen på
[email protected]
eller 33926701 for så vidt angår de øvrige elementer i
lovforslaget med undtagelse af uge 29-31. Linda Aaberg kan kontaktes i uge 29 på
[email protected]
eller 33 92 68 51.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af
høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og
mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Maria Lundgren Jacobsen
Specialkonsulent
Side 4/4