Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 428
Offentligt
2605789_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center i departementet
Center for Grøn Omstilling
Dato
7. juli 2022
Høring af ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget
(Udvidelse af lovens formål og af bemyndigelse til at fremme
drivhusgasreduktioner m.v.)
(OKT I).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om lov
om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget (Udvidelse af lovens
formål og af bemyndigelse til at fremme drivhusgasreduktioner m.v.) i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage
eventuelle høringssvar senest 18. august 2022 kl. 16.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt
angivelse af journalnummer 2021-17901.
J. nr.
2022 - 970
/MIBIN
Center i styrelse
EE
J nr.
2021 - 17901
/ HSPN
Formål og baggrund
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a)
Udvidelse af energisparelovens formål til at inkludere fremme af
drivhusgasreduktioner, herunder ændring af lovens titel til: ”Lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktioner”.
Udvidelse af loven med en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan iværksætte støtte af aktiviteter såsom puljer,
projekter, analyser, evalueringer og rådgivning m.v. inden for lovens udvidede
formål og med henblik på at indfri målene i klimaloven. Støtten kan
iværksættes inden for rammerne af bevillingerne på den årlige finanslov.
b)
Ændringen vil gøre det muligt hurtigt at udmønte evt. fremtidige politiske aftale på
energi- og klimaområdet, fx om gasudfasning, CO
2
reduktioner osv.
Formål
Ud over de bestående udfordringer på klimaområdet og målsætningen om
reduktion af udledningen af drivhusgasser med 70 pct., har den aktuelle
geopolitiske udvikling som følge af krigen i Ukraine tydeliggjort den forsynings- og
sikkerhedspolitiske betydning af, at sikre Danmarks uafhængighed af fossilt gas og
andre fossile brændsler. Lovforslaget fremsættes for at udvide muligheden for at
støtte initiativer til fremme af den grønne omstilling, som samtidig er et vigtigt
bidrag til at fremme Danmarks uafhængighed af fossile energikilder. Lovforslaget
giver bl.a. mulighed for justering af Erhvervspuljen til gavn for erhvervslivets grønne
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 428: Lovudkast: Lovforslag om fremme af besparelser i energiforbruget i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
omstilling. Med Klimaaftale om grøn strøm og varme af d. 25. juni 2022 var
aftalepartierne enige om at justere søgekriterierne i Erhvervspuljen, således at
virksomhedernes incitament i højere grad understøtter en konvertering til grøn
energi. Der igangsættes i alt syv konkrete tiltag, der skal sikre et større afløb fra
Erhvervspuljen. Lovforslaget skal tillige ses i sammenhæng med Aftale om Grøn
skattereform fra 8. december 2020, som peger på behovet for gennem
støtteordninger at fremme den grønne omstilling.
Konkret foreslås med ændringen en bredere og mere generelt formuleret
bemyndigelse til iværksættelse af støtteordninger inden for lovens formål, som
udvides til af omfatte drivhusgasreduktioner. Bemyndigelsen vil for eksempel kunne
anvendes til at iværksætte støtteordninger, der – ud over EE som hidtil – kan
anvendes til udfasning af gas, CO
2
eller til opsamling, lagring og anvendelse af CO
2
(CCS og CCU), som den teknologiske udvikling vurderes at give gode muligheder
for i fremtiden.
Iværksættelse af initiativer i henhold til den udvidede bemyndigelse vil som hidtil
skulle ske inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler. Udvidelsen af
bemyndigelsen vil derfor i praksis fortsat være begrænset, idet statsstøttereglerne
indeholder mange betingelser som fortsat vil skulle være opfyldt, før
støtteaktiviteterne vil kunne iværksættes.
Lovforslaget medfører en konsekvensændring af ligningslovens § 7 F, stk.1, nr. 3,
som ikke er af indholdsmæssig karakter.
Endvidere indeholder lovforslaget en ændring vedrørende Energiklagenævnet, hvor
der indsættes en udtrykkelig hjemmel til, at kompetencen til at træffe afgørelser i
bestemte sager kan delegeres til formanden for Energiklagenævnet.
Endelig indeholder lovforslaget ud fra et ønske om regelsanering forslag om
ophævelse af lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse
virksomheder med et stort energiforbrug, som har udtjent sit formål.
Baggrund
Med lovforslaget justeres bl.a. hjemmelsgrundlaget for Erhvervspuljen, så
hjemmelsgrundlaget er på plads til at kunne implementere de justerede
søgekriterier i Erhvervspuljen, som blev aftalt med Klimaaftale om grøn strøm og
varme af d. 25. juni 2022.
Med lovforslaget følges der desuden op på, at det med Klimaaftale for energi og
industri m.v. 2020 blev aftalt at målrette støtten mod konverteringer væk fra
anvendelsen af fossil energi samt til energieffektivisering af de processer, som i
dag ikke kan omstilles til grøn produktion.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 428: Lovudkast: Lovforslag om fremme af besparelser i energiforbruget i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Herudover er der i aftale om Grøn Skattereform 2020 afsat en ramme på 360 mio.
til grøn omstilling og målrettede energieffektiviseringer til afbødning af
konsekvenserne af afgiftsstigninger (den nye tilskudspulje). Der udestår afklaring
af, hvordan disse midler skal udmøntes, men ændringen vil kunne anvendes til
opfølgning af evt. beslutninger herom.
I forbindelse med regelsanering er det identificeret, at lov om statstilskud til
dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug ikke anvendes. Loven gav hjemmel til at give statstilskud til
virksomheder som blev tilmeldt CO
2
-aftaleordningen, som var en forløber til PSO
og ESO, til delvis dækning af udgifter til energispareafgift. Aftaleordningen blev
afskaffet i 2014. Loven blev dog ikke ophævet samtidig, idet SKAT ville have
mulighed for at kunne opkræve tilbagebetaling af uretmæssigt modtagne tilskud
(det var SKAT der administrerede midlerne). Skattestyrelsen har bekræftet, at der
ikke længere er behov for loven.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. januar 2023.
Øvrigt
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Hannus Petersen på
[email protected] eller 3392 9415.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Side 3/3