Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 425
Offentligt
Udkast til ændringer af lov om elforsyning
De foreslåede ændringer:
1.
I § 5 indsættes efter nr. 19 som nyt nummer:
»20)
Intern elektricitetsforbindelse:
En elektricitetsforbindelse, der kan
etableres af en elkunde til eget elproducerende anlæg placeret i tilknytning
til elkundens forbrugssted.«
Nr. 20-34 bliver herefter nr. 21-35.
2.
I
§ 5
indsættes efter nr. 32, der bliver nr. 33, som nyt nummer:
»34)
VE-egenforbruger:
Elkunde, der i tilknytning til sit forbrugssted
producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug, og som kan lagre eller
sælge egenproduceret vedvarende elektricitet.«
Nr. 33 og 34, der bliver nr. 34 og 35, bliver herefter nr. 35 og 36.
3.
I
§ 9, 1. pkt.,
indsættes efter »aktive kunder,«: »VE-egenforbrugere,«.
4.
Efter
§ 23
indsættes:
»Interne
elektricitetsforbindelser
§ 23 a. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
interne elektricitetsforbindelser, herunder om kriterier og vilkår der skal
være opfyldt for, at en elkunde kan etablere en intern
elektricitetsforbindelse.«
5.
I
§ 84, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »og elproducenter« til: », elproducenter og
VE-egenforbrugere«.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ændringerne indebærer, at begrebet VE-egenforbrugere defineres i
elforsyningsloven, og at der i samme lov indsættes en bemyndigelse,
hvorefter klima-, energi-, og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om VE-egenforbrugere.
Ændringerne indebærer desuden, at reglerne for interne net i
produktionsleddet tydeliggøres og præciseres ved, at der i elforsyningsloven
indsættes en definition af begrebet ”internt net i produktionsleddet”, som i
den anledning skifter navn til ”intern elektricitetsforbindelse”, og at der
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
indsættes
en
bemyndigelse,
hvorefter
klima-,
energi-,
og
forsyningsministeren
kan
fastsætte
regler
om
interne
elektricitetsforbindelser, så der vil kunne udstedes en bekendtgørelse med
regler om interne elektricitetsforbindelser, der viderefører gældende praksis.
2. Lovforslagets baggrund
Den grønne omstilling er i vidt omfang afhængig af en omfattende
elektrificering af det danske samfund. Her forventes VE-egetforbrug og
interne net at spille en central rolle, idet det giver incitament til nær
samplacering af elproduktion og –forbrug. hvilket styrker muligheden for at
indpasse en øget mængde vedvarende energi (VE) i elnettet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer på denne baggrund, at
det er hensigtsmæssigt, at begrebet VE-egenforbruger defineres i
elforsyningsloven, og at der udstedes en bekendtgørelse med regler om VE-
egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser i overensstemmelse med VE II-
direktivets regler.
I samme anledning vurderer ministeriet, at det er hensigtsmæssigt, at
reglerne for interne net i produktionsleddet tydeliggøres og præciseres ved,
at der i elforsyningsloven indsættes en definition af begrebet ”internt net i
produktionsleddet”, som i den anledning skifter navn til ”intern
elektricitetsforbindelse”, og at der indsættes en bemyndigelse, hvorefter
klima-, energi-, og forsyningsministeren kan fastsætte regler om interne
elektricitetsforbindelser. Det forventes, at der på baggrund af
bemyndigelsen vil blive udstedet en bekendtgørelse med regler om interne
elektricitetsforbindelser, der viderefører gældende praksis.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Interne elektricitetsforbindelser
3.1.1 Gældende ret
Foruden hovedreglen vedrørende kollektivt elforsyningsnet, der er
underlagt reguleringen, har Energistyrelsen etableret en administrativ
praksis for at tillade såkaldte interne net. I praksis sondres der mellem
internt net i produktionsleddet
og
internt net i distributionsleddet.
Der er en fast administrativ praksis for, at et internt net i produktionsleddet
er en elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en elkunde til eget
elproducerende anlæg, placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted.
Elkundens elproducerende anlæg kan således være placeret enten 1) på det
område, der dækkes af elkundens forbrugssted eller 2) på et område
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
umiddelbart tilstødende forbrugsstedet, forudsat at elkunden har råderet
over det samlede område.
Energistyrelsens praksis om interne net i produktionsleddet er udviklet for
at afgrænse visse elektricitetsforbindelser fra elforsyningslovens hovedregel
om, at transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive
elforsyningsnet, der er underlagt offentlig regulering. Hovedreglen kommer
blandt andet til udtryk i elforsyningslovens reglerne om at de kollektive
elforsyningsvirksomheders kerneopgaver, jf. § 20, stk. 1, sammenholdt med
bestemmelsen om, at varetagelse af netvirksomhed kræver bevilling, jf. §19.
Hermed har de kollektive elforsyningsvirksomheder i udgangspunktet
eneret til at etablere net og tilslutte produktion.
En elkundes mulighed for at etablere en intern elektricitetsforbindelse til
eget elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted
er en undtagelse til elforsyningslovens udgangspunkt om kollektivitet i
landets elforsyning og de kollektive elforsyningsvirksomheders eneret. En
intern elektricitetsforbindelse må derfor ikke stride mod den den
bevillingshavende netvirksomhed eller Energinets de facto eneret til at
etablere kollektivt net, ligesom der ikke må være tale om etablering af
direkte elforsyningsnet efter elforsyningslovens § 23, hvilket kræver
tillades.
Energistyrelsens praksis er delvist udviklet i forbindelse med indførelsen af
aktørbegrebet
”egenproducent”
i
nettoafregnings-
og
øjebliksafregningsbekendtgørelserne som en forudsætning for de to
ordninger. Således omfatter praksis en implicit accept af, at reglerne om
netto- og øjebliksafregning forudsætter, at elkunden har adgang til at
etablere en intern elektricitetsforbindelse mellem produktion og
forbrugssted før tilslutningspunktet til det kollektive elforsyningsnet.
Energistyrelsens praksis om interne net giver mulighed for, at det
elproducerende anlæg kan ejes enten af elkunden selv eller af en tredjepart.
Såfremt det elproducerende anlæg ejes af en tredjepart, vil denne imidlertid
skulle være underlagt elkundens instrukser, ligesom tredjeparten ikke selv
må forbruge strøm fra anlægget, da nettet alternativt vil være omfattet af
elforsyningslovens regler om kollektivt elforsyningsnet og direkte
elforsyningsnet.
3.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den grønne omstilling er i vidt omfang afhængig af en omfattende
elektrificering af det danske samfund. Her forventes VE-egetforbrug at
spille en central rolle.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer på den baggrund, at det
er hensigtsmæssigt, at reglerne for interne net i produktionsleddet
tydeliggøres og præciseres ved, at der i elforsyningsloven indsættes en
definition af begrebet ”internt net i produktionsleddet”, som i den anledning
skifter navn til ”intern elektricitetsforbindelse”, og at der indsættes en
bemyndigelse, hvorefter klima-, energi-, og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om interne elektricitetsforbindelser, så der vil kunne
udstedes en bekendtgørelse med regler om interne elektricitetsforbindelser,
der viderefører gældende praksis.
Det vurderes, at der med udstedelse af regler bl.a. vil kunne sikres en
tydeliggørelse af en elkundes adgang til at etablere en intern
elektricitetsforbindelse til eget elproducerende anlæg i tilknytning til
elkundens forbrugssted, samt en tydeliggørelse af sondringen mellem
interne elektricitetsforbindelser og andre former for nettyper, som f.eks.
direkte linjer, jf. afsnit om ”Gældende ret”.
3.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer 20 i § 5 i elforsyningsloven,
som definerer begrebet intern elektricitetsforbindelse. Det foreslås, at en
intern elektricitetsforbindelse defineres som en elektricitetsforbindelse, der
kan etableres af en elkunde til eget elproducerende anlæg placeret i
tilknytning til elkundens forbrugssted.
Den foreslåede definitionen af intern elektricitetsforbindelse skal fortolkes
bredt og hænger sammen med, at det med lovforslaget desuden foreslås, at
der indsættes en ny bestemmelse i elforsyningslovens
§ 23 a,
hvorefter
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om interne elektricitetsforbindelser, herunder bl.a. om kriterier og vilkår der
skal være opfyldt for, at en elkunde kan etablere en intern
elektricitetsforbindelse.
Det foreslåede vil medføre, at begrebet ”intern elektricitetsforbindelse”
defineres og anvendes i elforsyningsloven. Det foreslåede vil samtidig
medføre et sprogligt begrebsskifte fra det i praksis benyttede begreb internt
net i produktionsleddet til ”intern elektricitetsforbindelse”.
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Endvidere vil det foreslåede medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren gives en generel hjemmel til at fastsætte regler om
interne elektricitetsforbindelser, herunder bl.a. om kriterier og vilkår der
skal være opfyldt for, at en elkunde kan etablere en intern
elektricitetsforbindelse. Ministeren vil i reglerne bl.a. kunne fastsætte
nærmere, hvornår en elkundes elproducerende anlæg kan anses for at være
placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted. Ligeledes vil der i reglerne
kunne differentieres mellem forskellige kategorier af elkunder. Reglerne vil
desuden kunne indeholde forpligtelser for elhandelsvirksomheder,
netvirksomheder og transmissionsvirksomheder, forudsat at de har
sammenhæng med reglerne om interne elektricitetsforbindelser. Det
forventes, at der på baggrund af bemyndigelsen vil blive udstedt en
bekendtgørelse med regler om interne elektricitetsforbindelser, der
viderefører gældende praksis.
Hjemlen er dog ikke begrænset til at fastsætte regler, der viderefører
Energistyrelsens gældende praksis for interne elektricitetsforbindelser. Hvis
fremtidige udviklinger i elsektoren bevirker, at det er nødvendigt at fastsætte
anden
regulering
af
interne
elektricitetsforbindelser,
giver
bemyndigelsesbestemmelsen i §23 a adgang til dette.
3.2 VE-egenforbrugere
3.2.1. Gældende ret
VE-egenforbrugere er et begreb, der blev introduceret i artikel 2 og artikel
21 i VE II-direktivet, der fik virkning den 30. juni 2021. Begrebet har ikke
været anvendt i dansk ret, hvor betegnelser som egenproducent og
egenforbrug af elektricitet har været anvendt til at beskrive samme kreds af
aktører.
VE-egenforbrugere er i VE II-direktivets artikel 2, stk. 1, nr. 14, defineret
som ”en slutkunde, der opererer på sin lokalitet inden for afgrænsede
områder eller, hvis en medlemsstat tillader det, på andre lokaliteter, og som
producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug og som kan lagre eller
sælge egenproduceret vedvarende elektricitet, forudsat at disse aktiviteter –
for så vidt angår andre VE-egenforbrugere end husholdninger – ikke udgør
deres primære forretnings- eller erhvervsmæssige virksomhed”.
VE II-direktivets definition omfatter ikke VE-egenforbrugere, der har
produktion, lagring og salg af VE som
hovederhverv,
men VE II-direktivet
udelukker omvendt ikke, at sådanne producenter omfattes af VE-
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
egenforbrugerbegrebet i national lovgivning og gives lignende rettigheder,
som VE-egenforbrugere har efter VE II-direktivet.
Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 1, at medlemsstaterne skal
sikre, at forbrugerne har ret til at blive VE-egenforbrugere i
overensstemmelse med bestemmelserne i artiklen.
Efter VE II-direktivets artikel 21, stk. 2, litra a-d, skal medlemsstaterne
sikre, at VE-egenforbrugere, individuelt eller gennem aggregatorer, har ret
til følgende:
a) at producere vedvarende energi, herunder til eget forbrug, at lagre og at
sælge deres overskydende produktion af vedvarende elektricitet, herunder
via VE-elkøbsaftaler, elleverandører og peer-to-peer-handelsordninger,
uden at være underlagt diskriminerende eller uforholdsmæssige procedurer
og gebyrer og netgebyrer, som ikke afspejler omkostningerne, i forbindelse
med den elektricitet, de forbruger fra eller tilfører nettet eller deres
egenproducerede elektricitet fra vedvarende energikilder, som forbliver på
deres lokalitet.
b) at installere og drive ellagringssystemer, som er kombineret med anlæg,
der producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug, uden ansvar for
nogen dobbeltgebyrer, herunder netgebyrer for lagret elektricitet, som
forbliver på deres lokalitet.
c) at opretholde deres rettigheder og forpligtelser som endelige forbrugere.
d) at modtage betaling, herunder eventuelt gennem støtteordninger, for
egenproduceret vedvarende elektricitet leveret til nettet, der afspejler
markedsværdien og kan tage hensyn til dens langsigtede værdi for nettet,
miljøet og samfundet.
Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 3, litra a-c, i hvilke tilfælde
medlemsstaterne kan opkræve ikkediskriminerende og forholdsmæssige
gebyrer og afgifter fra VE-egenforbrugere i forbindelse med deres
egenproducerede vedvarende elektricitet, som forbliver på deres lokalitet.
Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 4, at medlemsstaterne sikrer,
at VE-egenforbrugere, som befinder sig i samme bygning, herunder
boligejendomme, har ret til i fællesskab at deltage i de i stk. 2 omhandlede
aktiviteter, og at de er tilladt at foranstalte deling indbyrdes af vedvarende
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
energi, der er produceret på stedet, med forbehold af gældende netgebyrer
og andre relevante gebyrer, afgifter og skatter påhvilende hver enkelt VE-
egenforbruger. Medlemsstaterne kan differentiere mellem individuelle VE-
egenforbrugere og et fællesskab af VE-egenforbrugere. Enhver sådan
forskellig behandling skal være forholdsmæssig og behørigt begrundet.
Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 5, at VE-egenforbrugerens
anlæg kan ejes af en tredjepart eller forvaltes af en tredjepart med hensyn til
installation og drift, herunder måling, samt vedligeholdelse, forudsat at
tredjeparten forbliver underlagt VE-egenforbrugerens instrukser.
Tredjeparten betragtes ikke selv som en VE-egenforbruger.
Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 6, at medlemsstaterne
indfører en befordrende ramme for at fremme og lette udviklingen af VE-
egetforbrug på grundlag af en vurdering af de eksisterende ubegrundede
hindringer for og potentialet i forbindelse med VE-egetforbrug på deres
område og i deres energinet. VE II-direktivets artikel 21, stk. 6, litra a-f,
oplister en række krav til den befordrende ramme.
Direktivets regler om VE-egenforbrugere er hidtil anset for at være
implementeret ved konstatering af normharmoni, idet VE-egenforbrugere i
henhold til gældende dansk praksis er blevet sikret de rettigheder, der følger
af VE II-direktivets art. 21 via muligheden for at etablere interne net i
produktionsleddet til egetforbrug.
”Interne net i produktionsleddet” er en betegnelse, der er udviklet i
Energistyrelsens praksis om interne net som betegnelse for en
elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en elkunde til eget
elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted.
Da interne net i produktionsleddet oprettes bag det målepunkt, som er
omfattet af netvirksomhedens pligt til at måle levering og aftag af elektricitet
i nettet, sikres VE-egenforbrugere mod diskriminerende eller
uforholdsmæssige procedurer og gebyrer og netgebyrer, som ikke afspejler
omkostningerne i forbindelse med den elektricitet, de forbruger fra eller
tilfører nettet eller deres egenproducerede elektricitet fra vedvarende
energikilder, som forbliver på deres lokalitet.
Energistyrelsens praksis for interne net i produktionsleddet sondrer i
modsætning til VE-direktivets artikel 2 ikke mellem, hvorvidt en VE-
egenforbruger har produktion, lagring og salg af vedvarende energi som
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
hovederhverv eller ej. På den baggrund har også VE-elproducenter som fx
virksomheder, der både opstiller VE-anlæg og elforbrugsanlæg til fx
brintproduktion, fjernvarmeproduktion vha. store varmepumper eller anden
elintensiv industriproduktion mulighed for at opnå fordele som VE-
egenforbruger efter gældende praksis.
Energistyrelsens praksis om interne net i produktionsleddet er nærmere
beskrevet ovenfor under punkt 3.1.1, samt under de specielle bemærkninger
til ændring nr. 1 og 4, hvortil der henvises.
VE-egenforbrugere betaler i dag ikke Energinets transmissionstariffer af
den del af elektriciteten, som forbruges direkte af egenproduktionen. Dog
opkræver netvirksomhederne i dag en energibaserede rådighedstarif eller en
fast rådighedsbetaling, som varierer på tværs af netvirksomheder, og som
afhænger af, hvilket spændingsniveau den enkelte VE-egenforbruger er
tilsluttet i henhold til den nuværende tarifmodel. Energinet og
netvirksomhederne udvikler og tilpasser deres tarifmodel løbende, hvilket
betyder, at der kan gælde andre tariffer for fx VE-egenforbrugere i
fremtiden.
Endvidere skal der efter elafgiftsloven ikke betales elafgift ved forbrug af
elektricitet, som fremstilles ved vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse,
solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte
forbruges af producenten selv eller af en lejer i en udlejningsejendom, når
anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejendommen og den
udlejede ejendom udlejes af elproducenten.
I henhold til Energistyrelsens praksis for interne net skal VE-
produktionsanlægget ejes af elkunden selv eller af en tredjepart, der er
underlagt elkundens instrukser, og ikke selv forbruger strøm fra anlægget.
Elafgiftsfritagelse forudsætter imidlertid, at producenten selv ejer anlægget,
eller at elektriciteten forbruges af en lejer i en udlejningsejendom, som
anlægget er placeret i forbindelse med, og som udlejes af producenten.
Begrebet VE-egenforbruger er i dag ikke implementeret i
elforsyningsloven, og elforsyningsloven indeholder ikke en hjemmel til, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om VE-
egenforbrugere eller interne net i en bekendtgørelse.
Det fremgår af elforsyningslovens § 9, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler vedrørende aktive kunder,
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
borgerenergifællesskaber, VE-fællesskaber og aggregatorvirksomheder,
herunder bestemmelser om deltagelse på elektricitetsmarkeder, produktion
og forbrug og lagring af elektricitet, aggregering, betaling af tariffer, regler
om etablering og regler om balanceansvar og balancering. Reglerne kan
indeholde forpligtelser for elhandelsvirksomheder, netvirksomheder og
transmissionsvirksomheder.
Det fremgår af elforsyningslovens § 84, stk. 1, 2. pkt., at klima-, energi- og
forsyningsministeren
fra
kollektive
elforsyningsvirksomheder,
elhandelsvirksomheder, aggregatorvirksomheder, borgerenergifællesskaber
og elproducenter kan indhente oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af ministerens opgaver efter loven, efter bestemmelser fastsat
i henhold til loven eller efter EU-retsakter eller internationale forpligtelser
om forhold omfattet af loven.
3.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den grønne omstilling er i vidt omfang afhængig af en omfattende
elektrificering af det danske samfund. Her forventes VE-egetforbrug at
spille en central rolle.
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet vurderer på denne baggrund, at
det er hensigtsmæssigt, at begrebet VE-egenforbruger defineres i
elforsyningsloven, og at der udstedes en bekendtgørelse med regler om VE-
egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser i overensstemmelse med VE II-
direktivets regler.
Ministeriet vurderer, at afgrænsningen af begrebet VE-egenforbrugere i
dansk ret skal ske i overensstemmelse med Energistyrelsens gældende
praksis om interne net i produktionsleddet, herunder at producenter, der har
produktion, lagring og salg af vedvarende energi som hovederhverv fortsat
skal være omfattet af muligheden for at etablere et internt net og
egenforbruge elektricitet.
Dette vurderes at imødekomme interessen hos VE-elproducenter som fx
virksomheder, der både opstiller VE-anlæg og elforbrugsanlæg til fx
brintproduktion, fjernvarmeproduktion vha. store varmepumper eller anden
elintensiv industriproduktion.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer 34 i § 5 i elforsyningsloven,
som definerer VE-egenforbrugerbegrebet. Det foreslås, at en VE-
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
egenforbruger defineres som en elkunde, der i tilknytning til sit forbrugssted
producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug, og som kan lagre eller
sælge egenproduceret vedvarende elektricitet.
Den foreslåede definitionen af VE-egenforbruger skal fortolkes bredt og
hænger sammen med, at det med lovforslaget desuden foreslås, at § 9 i
elforsyningsloven ændres, så klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om VE-egenforbrugere.
Den foreslåede ændring vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren gives en generel hjemmel til at fastsætte regler om
VE-egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser. Ministeren vil i reglerne
kunne fastsætte nærmere, hvornår vedvarende elektricitet til eget forbrug
kan anses for at blive produceret i tilknytning til elkundens forbrugssted, og
der vil i reglerne differentieres mellem forskellige kategorier af VE-
egenforbrugere. Reglerne vil desuden kunne indeholde forpligtelser for
elhandelsvirksomheder, netvirksomheder og transmissionsvirksomheder,
forudsat at de har sammenhæng med reglerne om VE-egenforbrugere.
Hjemlen vil også kunne anvendes til at fastsætte regler med henblik på at
implementere eventuelt nye EU-regler om VE-egenforbrugere. Hjemlen er
ikke begrænset til at fastsætte regler, der viderefører Energistyrelsens
gældende praksis vedrørende mulighed for at egenforbruge elektricitet via
interne net.
Det forventes, at der på baggrund af bemyndigelsen vil blive udstedt en
bekendtgørelse om VE-egenforbrugere, der fastsætter regler for VE-
egenforbrugere i overensstemmelse med VE II-direktivets artikel 21, og
som viderefører Energistyrelsens gældende praksis vedrørende mulighed
for at egenforbruge elektricitet via interne net i produktionsleddet.
Det foreslås også, at § 84, stk. 1, 2. pkt., i elforsyningsloven ændres, så
bestemmelsen udvides til også at finde anvendelse for VE-egenforbrugere.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det sikres, at klima-, energi- og
forsyningsministeren fra VE-egenforbrugere kan indhente oplysninger, der
er nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver efter loven, efter
bestemmelser fastsat i henhold til loven eller efter EU-retsakter eller
internationale forpligtelser om forhold omfattet af loven. Ændringen vil ikke
have betydning for de VE-egenforbrugere, der i forvejen anses for at være
elproducenter, da § 84, stk. 1, 2. pkt., i forvejen indeholder hjemme til at
indhente oplysninger fra disse.
10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
For nærmere om de foreslåede ændringer henvises til de specielle
bemærkningerne til ændring nr. 2, 3 og 5.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets regler om interne elektricitetsforbindelser og VE-
egenforbrugere forventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets regler om interne elektricitetsforbindelser og VE-
egenforbrugere forventes ikke at medføre økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets regler om interne elektricitetsforbindelser og VE-
egenforbrugere forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets regler om interne elektricitetsforbindelser og VE-
egenforbrugere forventes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslagets regler om interne elektricitetsforbindelser og VE-
egenforbrugere forventes ikke at medføre miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer, at begrebet VE-egenforbrugere defineres i
elforsyningsloven, og at der indsættes en bemyndigelse i elforsyningsloven,
hvorefter klima-, energi-, og forsyningsministeren forventes at fastsætte
regler om VE-egenforbrugere i en bekendtgørelse i overensstemmelse med
VE II-direktivets regler.
VE II-direktivets regler om VE-egenforbrugere er hidtil anset for at være
implementeret ved konstatering af normharmoni, idet VE-egenforbrugere i
henhold til gældende dansk praksis er blevet sikret de rettigheder, der følger
af VE II-direktivets art. 21 via muligheden for at etablere interne net i
produktionsleddet til egetforbrug.
11
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Lovforslagets definition af begrebet VE-egenforbrugere omfatter i
overensstemmelse med Energistyrelsens gældende praksis om interne net i
produktionsleddet alle elkunder med et VE-baseret elproduktionsanlæg,
herunder også producenter, der har produktion, lagring og salg af
vedvarende energi som hovederhverv. VE II-direktivets definition omfatter
ikke VE-egenforbrugere, der har produktion, lagring og salg af VE som
hovederhverv, men VE II-direktivet udelukker omvendt ikke, at sådanne
producenter omfattes af VE-egenforbrugerbegrebet i national lovgivning og
gives lignende rettigheder, som VE-egenforbrugere har efter VE II-
direktivet.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
§ 5 i elforsyningsloven indeholder definitionsbestemmelser. Der findes
ingen definition af begrebet intern elektricitetsforbindelse i § 5.
Selvom der ikke er en formel definition af begrebet intern
elektricitetsforbindelse i elforsyningsloven, er der en fast administrativ
praksis for, at et internt net i produktionsleddet er en elektricitetsforbindelse,
der kan etableres af en elkunde til eget elproducerende anlæg placeret i
tilknytning til elkundens forbrugssted.
Elkunde er efter den gældende bestemmelse i elforsyningslovens § 5, nr. 13
defineret som en fysisk eller juridisk person, der råder over et
aftagenummer.
Et aftagenummer er defineret i elforsyningslovens § 5, nr. 1 som et nummer,
der entydigt identificerer et målepunkt, som er omfattet af
netvirksomhedens pligt til at måle levering og aftag af elektricitet i nettet,
jf. § 20, stk. 1, nr. 3.
Forbrugssted er efter den gældende bestemmelse i elforsyningslovens § 5,
nr. 16 defineret som et punkt, hvorfra der aftages elektricitet til ét samlet
matrikelnummer eller til sammenhængende bygninger fordelt på flere
matrikelnumre med kun én forbruger af elektricitet.
Elproducerende anlæg er efter forordningen om fastsættelse af netregler om
krav til nettilslutning for produktionsanlæg, artikel 2, nr. 17 defineret som
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
en enhed eller en samling af enheder, der producerer elektricitet, som ikke
er synkront tilsluttet nettet eller er tilsluttet ved hjælp af effektelektronik, og
som også har ét fælles tilslutningspunkt til et transmissionssystem, et
distributionssystem, herunder lukkede distributionssystemer, eller et
HVDC-system.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse,
§ 5, nr. 20,
i
elforsyningsloven, hvorefter en intern elektricitetsforbindelse defineres som
en elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en elkunde til eget
elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted.
Det foreslåede medfører, at en intern elektricitetsforbindelse defineres som
en elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en elkunde til eget
elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted.
Definitionen skal fortolkes bredt og forstås i sammenhæng med den
foreslåede ændring nr. 4, hvor det foreslås, at der indsættes bemyndigelse
til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
interne elektricitetsforbindelser, herunder om kriterier og vilkår der skal
være opfyldt for, at en elkunde kan etablere en intern
elektricitetsforbindelse.
Det foreslåede vil endvidere medføre, at begrebet intern
elektricitetsforbindelse defineres og anvendes i elforsyningsloven. Det
foreslåede vil samtidig medføre et sprogligt begrebsskifte fra det i praksis
benyttede begreb internt net i produktionsleddet til ”intern
elektricitetsforbindelse”.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 og 3.1.2 i de almindelige bemærkninger
om gældende ret og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets
overvejelser.
Til nr. 2
§ 5 i elforsyningsloven indeholder definitionsbestemmelser. Der findes
ingen definitioner af begrebet VE-egenforbruger i § 5.
VE-egenforbrugere er et begreb, der blev introduceret i artikel 2 og artikel
21 i VE II-direktivet. Begrebet har ikke været anvendt i dansk ret, hvor
betegnelser som egenproducent og egenforbrug af elektricitet har været
anvendt til at beskrive samme kreds af aktører.
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
VE-egenforbrugere er i VE II-direktivets artikel 2, stk. 1, nr. 14, defineret
som ”en slutkunde, der opererer på sin lokalitet inden for afgrænsede
områder eller, hvis en medlemsstat tillader det, på andre lokaliteter, og som
producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug og som kan lagre eller
sælge egenproduceret vedvarende elektricitet, forudsat at disse aktiviteter –
for så vidt angår andre VE-egenforbrugere end husholdninger – ikke udgør
deres primære forretnings- eller erhvervsmæssige virksomhed”.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 5,
at der efter nr. 32, der bliver nr.
33, som nyt nummer indsættes: »34)
VE-egenforbruger:
Elkunde, der i
tilknytning til sit forbrugssted producerer vedvarende elektricitet til eget
forbrug, og som kan lagre eller sælge egenproduceret vedvarende
elektricitet.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at begrebet VE-egenforbruger
defineres i elforsyningsloven som en elkunde, der i tilknytning til sit
forbrugssted producerer vedvarende elektricitet til eget forbrug, og som kan
lagre eller sælge egenproduceret vedvarende elektricitet.
Den foreslåede definition omfatter også producenter, der har produktion,
lagring og salg af vedvarende energi som bierhverv og hovederhverv. VE
II-direktivets definition omfatter ikke VE-egenforbrugere, der har
produktion, lagring og salg af VE som
hovederhverv,
men VE II-direktivet
udelukker ikke, at sådanne producenter omfattes af egenforbrugerbegrebet i
national lovgivning og gives lignende rettigheder, som VE-egenforbrugere
har efter VE II-direktivet.
VE-egenforbrugerens anlæg kan ejes af en tredjepart eller forvaltes af en
tredjepart forudsat, at tredjeparten er underlagt VE-egenforbrugerens
instrukser.
Med elkunde henvises til elforsyningslovens definition i § 5, nr. 13,
hvorefter en elkunde defineres som ”en fysisk eller juridisk person, der råder
over et aftagenummer”. At en elkunde både kan være en fysisk eller juridisk
person medfører, at elkunder bl.a. kan være husholdningsforbrugere og
virksomheder, der aftager elektricitet.
Definitionen af VE-egenforbruger skal fortolkes bredt og forstås i
sammenhæng med ændring nr. 3, hvor det foreslås, at der indsættes
bemyndigelse i elforsyningslovens § 9 til, at klima-, energi- og
14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
forsyningsministeren kan udstede en bekendtgørelse med regler om VE-
egenforbrugere, herunder regler om, hvornår vedvarende elektricitet til eget
forbrug produceres i tilknytning til elkundens forbrugssted. Klima-, energi-
, og forsyningsministeren vil efter bemyndigelsesbestemmelsen bl.a. kunne
fastsætte regler om VE-egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser,
herunder sondre mellem forskellige kategorier af VE-egenforbrugere.
Det bemærkes, at ændringen også har sammenhæng med foreslåede ændring
nr. 5, hvor det foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministeren fra VE-
egenforbrugere i medfør af elforsyningslovens § 84, stk. 1, 2. pkt., vil kunne
indhente oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen af ministerens
opgaver efter loven efter bestemmelser fastsat i henhold til loven eller efter
EU-retsakter eller internationale forpligtelser om forhold omfattet af loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1 og 3.2.2 i de almindelige bemærkninger
om gældende ret og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets
overvejelser.
Til nr. 3
Elforsyningsloven indeholder i dag ikke hjemmel til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om VE-egenforbrugere.
Det fremgår af § 9 i elforsyningsloven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler vedrørende aktive kunder,
borgerenergifællesskaber, VE-fællesskaber og aggregatorvirksomheder,
herunder bestemmelser om deltagelse på elektricitetsmarkeder, produktion
og forbrug og lagring af elektricitet, aggregering, betaling af tariffer, regler
om etablering og regler om balanceansvar og balancering. Regler efter 1.
pkt.
kan
indeholde
forpligtelser
for
elhandelsvirksomheder,
netvirksomheder og transmissionsvirksomheder.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 9, 1. pkt.,
at efter »aktive kunder,«
indsættes »VE-egenforbrugere,«.
VE-egenforbrugere foreslås med lovforslaget defineret som en elkunde, der
i tilknytning til sit forbrugssted producerer vedvarende elektricitet til eget
forbrug, og som kan lagre eller sælge egenproduceret vedvarende
elektricitet, jf. den foreslåede ændring nr. 2.
Formålet med ændringen af § 9 er at give klima-, energi- og
forsyningsministeren mulighed for at implementere VE II-direktivets artikel
15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
21 i en bekendtgørelse. Formålet er også at give ministeren mulighed for at
fastsætte andre regler om VE-egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser,
som ikke har relation til VE II-direktivet, herunder regler om VE-
egenforbrugere, som ikke er omfattet af VE II-direktivets definition af VE-
egenforbrugere. Formålet er desuden at give ministeren hjemmel til at
implementere eventuelt nye EU-regler om VE-egenforbrugere.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren gives en generel hjemmel til at fastsætte regler om
VE-egenforbrugeres rettigheder og forpligtelser, herunder bestemmelser om
deltagelse på elektricitetsmarkeder, produktion og forbrug og lagring af
elektricitet, aggregering, betaling af tariffer, regler om etablering og regler
om balanceansvar og balancering. Ministeren vil i reglerne kunne fastsætte
nærmere, hvornår vedvarende elektricitet til eget forbrug kan anses for at
blive produceret i tilknytning til elkundens forbrugssted, og der vil i reglerne
kunne differentieres mellem forskellige kategorier af VE-egenforbrugere.
Reglerne
vil
desuden
kunne
indeholde
forpligtelser
for
elhandelsvirksomheder, netvirksomheder og transmissionsvirksomheder,
forudsat at de har sammenhæng med reglerne om VE-egenforbrugere.
Hjemlen vil også kunne anvendes til at fastsætte regler med henblik på at
implementere eventuelt nye EU-regler om VE-egenforbrugere. Hjemlen er
ikke begrænset til at fastsætte regler, der viderefører Energistyrelsens
gældende praksis vedrørende mulighed for at egenforbruge elektricitet via
interne net.
Det forventes, at Energistyrelsen på baggrund af bemyndigelsen vil udstede
en bekendtgørelse om VE-egenforbrugere, der fastsætter regler for VE-
egenforbrugere i overensstemmelse med VE-direktivets artikel 21, og som
viderefører Energistyrelsens gældende praksis vedrørende mulighed for at
egenforbruge elektricitet via interne net i produktionsleddet. Det bemærkes,
at ministerens kompetencer i henhold til bemyndigelsen vil være delegeret
til Energistyrelsen, jf. § 4 i bekendtgørelse nr. 2573 af 22. december 2021
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1 og 3.2.2 i de almindelige bemærkninger
om gældende ret og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets
overvejelser.
Til nr. 4
16
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Energistyrelsen har en administrativ praksis for, at et internt net i
produktionsleddet er en elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en
elkunde til eget elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens
forbrugssted.
Elkundens elproducerende anlæg kan således være placeret enten 1) på det
område, der dækkes af elkundens forbrugssted eller 2) på et område
umiddelbart tilstødende forbrugsstedet forudsat, at elkunden har råderet
over det samlede område.
Energistyrelsens praksis om interne net i produktionsleddet er udviklet for
at afgrænse visse elektricitetsforbindelser fra elforsyningslovens hovedregel
om, at transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive
elforsyningsnet, der er underlagt offentlig regulering.
Det foreslås, at der indføres en bemyndigelsesbestemmelse i
§ 23 a
i
elforsyningsloven,
som
muliggør,
at
klima-,
energi-
og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om en elkundes adgang til
etablering af en intern elektricitetsforbindelse.
En intern elektricitetsforbindelse foreslås med dette lovforslag defineret
som en elektricitetsforbindelse, der kan etableres af en elkunde til eget
elproducerende anlæg placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted, jf.
den forslåede ændringer nr. 1.
Formålet med den foreslået bestemmelse er bl.a. at sikre en tydeliggørelse
af en elkundes adgang til at etablere en intern elektricitetsforbindelse til eget
elproducerende anlæg, samt en tydeliggørelse af sondringen mellem en
intern elektricitetsforbindelse og andre former for nettyper, som f.eks. en
direkte linje.
Den foreslåede bemyndigelse vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren gives en generel hjemmel til at fastsætte regler om
interne elektricitetsforbindelser, herunder bl.a. om kriterier og vilkår der
skal være opfyldt for, at en elkunde kan etablere en intern
elektricitetsforbindelse.
Den foreslåede bemyndigelse vil således medføre, at der bl.a. kan fastsættes
regler om, hvornår en elkundes elproducerende anlæg kan anses for at være
placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted, krav vedrørende en
elkundes råderet over det område, hvor elkundens elproducerende anlæg er
17
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
placeret i tilknytning til elkundens forbrugssted, om opgørelse og måling af
elproduktion og forbrug, om elkunders oplysningspligt i forbindelse med
etablering af interne elektricitetsforbindelser, samt om ejerskab af den
interne elektricitetsforbindelse. Ligeledes vil der i reglerne kunne
differentieres mellem forskellige kategorier af elkunder. Reglerne vil
desuden kunne indeholde forpligtelser for elhandelsvirksomheder,
netvirksomheder og transmissionsvirksomheder, forudsat at de har
sammenhæng med reglerne om interne elektricitetsforbindelser.
Bemyndigelsen vil tillige kunne medføre, at Skatteforvaltningen kan få
mulighed for at kontrollere rigtigheden af elafgiftsfritaget forbrug, der sker
via en intern elektricitetsforbindelse. Det betyder f.eks., at
bemyndigelsesbestemmelsen som nævnt vil give adgang til, at der kan
fastsættes regler for at måle og opgøre VE-elproduktion, der forbruges
direkte via en intern elektricitetsforbindelse.
Det forventes, at der på baggrund af bemyndigelsen vil blive udstedt en
bekendtgørelse om regler om interne elektricitetsforbindelser, der
viderefører gældende praksis.
Hjemlen er dog ikke begrænset til at fastsætte regler, der viderefører
Energistyrelsens gældende praksis for interne elektricitetsforbindelser. Hvis
fremtidige udviklinger i elsektoren bevirker, at det er nødvendigt at fastsætte
anden
regulering
af
interne
elektricitetsforbindelser,
giver
bemyndigelsesbestemmelsen i §23a adgang til dette.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 og 3.1.2 i de almindelige bemærkninger
om gældende ret og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets
overvejelser.
Til nr. 5
Det fremgår af § 84, stk. 1, 2. pkt., i elforsyningsloven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren
fra
kollektive
elforsyningsvirksomheder,
elhandelsvirksomheder, aggregatorvirksomheder, borgerenergifællesskaber
og elproducenter kan indhente oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af ministerens opgaver efter loven efter bestemmelser fastsat i
henhold til loven eller efter EU-retsakter eller internationale forpligtelser
om forhold omfattet af loven.
18
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 425: Udkast til lovforslag om ændringer af lov om elforsyning, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 84, stk. 1, 2. pkt.,
at »og
elproducenter« ændres til », elproducenter og VE-egenforbrugere«.
VE-egenforbrugere foreslås med lovforslaget defineret i elforsyningslovens
§ 5 som en elkunde, der i tilknytning til sit forbrugssted producerer
vedvarende elektricitet til eget forbrug, og som kan lagre eller sælge
egenproduceret vedvarende elektricitet, jf. den foreslåede ændring nr. 2.
Den foreslåede ændring af § 84, stk. 1, 2. pkt., vil medføre, at ministerens
adgang til at indhente oplysninger udvides til at omfatte oplysninger fra VE-
egenforbrugere. Ændringen vil ikke have betydning for de VE-
egenforbrugere, der anses for at være elproducenter, da den gældende
bestemmelse i forvejen indeholder hjemmel til at indhente oplysninger fra
disse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4.1 og 3.4.2 i de almindelige bemærkninger
om gældende ret og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets
overvejelser.
19