Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. juni 2022
J nr.
2022-1140
Europaudvalget har i brev af 2. juni 2022 stillet mig følgende spørgsmål 1, som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 1
I relation til forslaget til ændring af EU’s kvotehandelsdirektiv om luftfartens bidrag
til Unionens emissionsreduktionsmål og passende gennemførelse af en global mar-
kedsbaseret foranstaltning, som var på dagsorden på Europaudvalgsmødet den
25. maj 2022, bedes ministeren oplyse effekterne af de øgede omkostninger for er-
hvervet i Danmark på 320 mio. kr. i 2030, og hvilke konsekvenser det skønnes at
have på konkurrenceevne på kort og lang sigt?
Svar
De øgede omkostninger for erhvervet i Danmark på 320 mio. kr. i 2030 dækker alene
konsekvenser for rejsende med erhvervsrelaterede formål.
Udfasningen af gratiskvoter skønnes at medføre en merpris på ca. 30 og 40 kr. for
hhv. en indenrigs- og en intra-EU flybillet (tur/retur). Medregnes konsekvenserne af
den forventede kvotepris for salget af de øvrige luftfartskvoter og stigningen i den
lineære reduktionsfaktor som følge af Kommissionens separate forslag om revision
af det øvrige kvotehandelssystem, skønnes den samlede merpris at være på ca. 90
og 115 kr. i 2030 for hhv. en indenrigs- og en intra-EU flybillet (tur/retur).
For så vidt angår luftfartssektoren er alle EU-lande omfattet af forslaget, og det vur-
deres derfor ikke, at den danske konkurrenceevne internt i EU ændres betydeligt.
Forslaget medfører alt andet lige en konkurrencemæssig fordel for flyrejser imellem
Danmark og tredjelande, da disse flyrejser ikke er underlagt ETS, i forhold til flyrej-
ser mellem Danmark og andre EU-lande, da disse flyrejser er underlagt ETS. Givet
at der ikke er mange lufthavne uden for EU i umiddelbar nærhed af Danmark, skal
passagerer og luftoperatører være relativt priselastiske, eller prisstigningen skal
være stor, før der kan forventes en stor risiko for lækage. Ydermere gælder de fo-
reslåede ændringer i kvotehandelssystemet for alle luftfartsselskaber, der opererer
på den samme rute, og forslaget forventes i den sammenhæng ikke at medføre di-
rekte konkurrenceforvridning, hverken på kort eller lang sigt.
Til gengæld vurderer Kommissionen, at der er en risiko for, at luftfartsselskaber,
der har en højere andel af flyruter med stor CO
2
-udledning, vil opleve større konse-
kvenser end luftfartsselskaber, hvis flyruter har en lavere grad af CO
2
-udledning.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2