Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 418
Offentligt
2602197_0001.png
UDKAST
UDKAST (28.6.2022)
Bekendtgørelse om kontrol med vandselskabers regulativer, betalings-
vedtægter, bidrag og takster m.v.
I medfør af § 53, stk. 7, § 54, stk. 2 og 3, § 55 a, stk. 1, § 55 a, stk. 3-6, § 55
b, § 55 c, § 55 d, § 76, stk. 2, § 80 c, § 83 og § 84, stk. 2, i lov om vandfor-
syning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 602 af 10. maj 2022, som seneste æn-
dret ved lov nr. 900 af 21. juni 2022, og § 3, stk. 8, § 3 a, stk. 2, § 3 b, stk.
1, § 3 b, stk. 3-5, § 3 c, § 3 d, § 3 e, § 8 a, § 10 og § 10 a, stk. 2-3 i lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1771 af 2. september 2021, og efter forhandling med miljøministeren
fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse har til formål at sikre en effektiv kontrol af
almene vandforsyningers og spildevandsselskabers overholdelse af beta-
lingsregler i vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven i forhold til
fastsættelse og opkrævning af bidrag, takster, gebyrer og renter, samt over-
holdelse af betalingsregler og miljø- og forsyningsregler i vandforsynings-
loven og miljøbeskyttelsesloven i forhold til fastsættelse og anvendelse af
regulativer og betalingssvedtægter.
Stk. 2.
Denne bekendtgørelse har endvidere til formål at sikre forbruge-
renes interesse i gennemsigtighed i forhold til almene vandforsyningers og
spildevandsselskabers opkrævning af bidrag, takster, gebyrer og renter samt
anvendelse af regulativer og betalingsvedtægter.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0002.png
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
§ 2.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse ved:
almene vandforsyningers fastsættelse af regulativer, jf. lov om vandfor-
syning § 55 a, stk. 1,
spildevandsforsyningsselskabers fastsættelse af betalingsvedtægter, jf.
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber § 3 b, stk. 1,
almene vandforsyningers fastsættelse af drifts- og anlægsbidrag, jf. lov
om vandforsyning § 53, stk. 1,
spildevandsforsyningsselskabers fastsættelse af variabelt og fast vandaf-
ledningsbidrag, jf. lov om betalingsregler for spildevandsforsyningssel-
skaber § 2 a, stk. 7, og § 3, stk. 1,
almene vandforsyningers og spildevandsforsyningsselskabers fastsæt-
telse af gebyrer og renter,
kommunalbestyrelsens godkendelse vedrørende nr. 1-5, jf. lov om vand-
forsyning § 54, stk. 1, og § 55 a, stk. 2, og lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 2,
kommunalbestyrelsens tilsyn vedrørende nr. 2), 4) og 5 i forhold til spil-
devandsselskaber, og
vandbranchens organisationers vejledninger, der vedrører vandselska-
bers fastsættelse af bidrag, takster, regulativer og betalingsvedtægter.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Almen vandforsyning: en forsyning, der er omfattet af § 3, stk. 3 i lov om
vandforsyning.
Spildevandsforsyningsselskab: et selskab, som er omfattet af § 2, stk. 1,
i vandsektorloven og som udøver spildevandsforsyningsaktiviteter.
Vandselskaber: almene vandforsyninger og spildevandsforsyningssel-
skaber til sammen.
Kommunalbestyrelsen: den kommunalbestyrelse, hvor vandet forbruges
eller spildevandet modtages.
Miljø- og forsyningsregler i lov om vandforsyning: regler om kortlæg-
ning, overvågning og beskyttelse af vandressourcer, jf. § 52 a, stk. 1, nr.
10, regler om overholdelse af kvalitetskrav, jf. bekendtgørelse om vand-
kvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg samt regler om planlagte ud-
bygninger af vandforsyningen, jf. § 47 og § 48.
Miljø- og forsyningsregler i lov om miljøbeskyttelse: regler om tilslut-
ningspligt, jf. § 28, stk. 4 og om forsyningspligt, jf. § 32 b.
Betalingsregler i vandforsyningsloven: §§ 52 a og 53 i vandforsynings-
loven og regler fastsat i medfør af disse bestemmelser.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0003.png
8) Betalingsregler om variable takster i spildevandsbetalingsloven: § 1 og §
3, stk. 1, i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber og
regler fastsat i medfør af loven.
9) Betalingsregler om fast vandafledningsbidrag i spildevandsbetalingslo-
ven: § 1, § 2 a, stk. 7 og regler fastsat i medfør af stk. 8, samt § 3, stk. 1.
10) Opkrævningsperiode: den periode, som de fastsatte bidrag og takster skal
gælde for.
11) Pristalskorrektion: den pristalskorrektion, som Vandsektortilsynet of-
fentliggør, jf. § 10, stk. 4, i bekendtgørelse om økonomiske rammer for
vandselskaber.
Kapitel 2
Krav til vandselskaber om regulativer og betalingsvedtægter samt til fast-
sættelse af gebyrer og renter
§ 4.
En almen vandforsynings regulativ, jf. lov om vandforsyning § 55 a,
stk. 1, skal indeholde nærmere betingelser i forhold til selskabets forsy-
ningspligt og forbrugernes ret til forsyning, herunder vilkår om
1) forbrugernes ret til forsyning fra forsyningsledningerne, herunder om
forbruget skal måles med vandmålere,
2) forbrugernes forpligtigelse med hensyn til vandindlæg,
3) nærmere opgørelse og opkrævning af bidrag, som den almene vand-
forsyning skal opkræve i henhold til betalingsregler i vandforsyningslo-
ven,
4) opgørelse og opkrævning af eventuelle andre bidrag, end bidrag nævnt
i punkt 3, som den almene vandforsyning vil opkræve i henhold til beta-
lingsregler i vandforsyningsloven,
5) eventuelle renter og gebyrer, der opkræves i medfør af lov om renter,
6) eventuelle renter og gebyrer, der opkræves i medfør af stk. 2, og
7) alle eventuelle øvrige nærmere betingelser for grundejeres ret til for-
syning, der er fastsat inden for miljø- og forsyningsregler samt betalings-
regler i vandforsyningsloven.
Stk. 2.
Den almene vandforsyning kan fastsætte vilkår om renter og gebyrer,
der ikke er omfattet af stk. 1, 5), i et regulativ udstedt i medfør af vandfor-
syningslovens § 55 a, stk. 1. Størrelsen på et gebyr må ikke overstige de
gennemsnitlige, rimelige omkostninger ved den særlige ydelse, gebyret skal
dække.
§ 5.
Et spildevandsselskabs betalingsvedtægt, jf. lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber § 3 b, stk. 1, skal indeholde de nærmere
3
Kommenterede [ML1]:
T.o. ift. 11): Dette er §-nummeret i den
gældende ør-bekendtgørelse, og henvisningen vil blive afpasset en
evt. ændring i en kommende ny ør-bekendtgørelse.
Kommenterede [ML2]:
T.o. Kapitelstrukturen er foreløbig. In-
den udstedelse vil denne muligvis blive ændret, så regler om vandfor-
syninger og spildevandsselskaber står mere adskilte.
Kommenterede [ML3]:
t.o. til vejledningen:
Nr. 3: bidrag, der skal opkræves iht. vfl – drift og anlæg
Det følger ikke af nr. 3, at størrelsen på anlægs- og driftsbidrag skal
fremgå af regulativet. Det følger derimod af nr. 3, at der af regulativet
skal fremgå eventuelle vilkår om, hvorvidt anlægsbidraget er opdelt i
delbidrag, og i givet fald eventuelle relevante vilkår relateret til denne
opdeling.
Nr. 4: bidrag, der kan opkræves iht. vfl. Det følger af nr. 4, at der skal
fastsættes vilkår om fx suppl.anlægsbidrag, såfremt forsyningen væl-
ger at kunne opkræve dette. Størrelsen på evt. supplerende bidrag
skal ikke fremgå af regulativet, men eventuelle vilkår vedrørende op-
gørelsen/opkrævningen skal fremgå.
Formålet er at øge gennemsigtigheden for tilsluttede forbrugere ift.
gældende betalingsvilkår.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0004.png
betingelser i forhold til selskabets forsyningspligt og forbrugernes ret til for-
syning, herunder vilkår om
1) nærmere opgørelse og opkrævning af bidrag, som spildevandsforsy-
ningsselskabet skal opkræve i henhold til spildevandsbetalingsloven,
2) opgørelse og opkrævning af eventuelle andre bidrag end bidrag nævnt
i punkt 1), som spildevandsselskabet vil opkræve i henhold til spildebe-
talingsloven,
3) eventuelle renter og gebyrer, der opkræves i medfør af lov om renter,
4) eventuelle renter og gebyrer, der opkræves i medfør af stk. 2, og
5) alle eventuelle øvrige betingelser for grundejeres ret til forsyning, der
er fastsat inden for gældende lovgivning.
Stk. 2.
Et spildevandsselskab kan fastsætte vilkår om renter og gebyrer,
der ikke er omfattet af stk. 1, 3), i en betalingsvedtægt udstedt i medfør af
spildevandsbetalingslovens § 3 b, stk. 1. Størrelsen på et gebyr må ikke
overstige de gennemsnitlige, rimelige omkostninger ved den særlige ydelse,
gebyret skal dække.
§ 6.
En almen vandforsyning skal sende nye regulativer, herunder æn-
dring af godkendte eller anmeldte regulativer, til kommunalbestyrelsens
godkendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En almen vandforsyning kan anmelde en ændring til kommunal-
bestyrelsen, hvis ændringen ikke vedrører betalingsregler eller miljø- og for-
syningsregler i vandforsyningsloven.
Stk. 3.
En almen vandforsyning skal samtidigt med indsendelse i medfør
af stk. 1, fremsende de oplysninger, der er nævnt i bilag 1.
Stk. 4.
En almen vandforsyning skal samtidigt med anmeldelse i medfør
af stk. 2, fremsende de oplysninger, der er nævnt i bilag 6.
§ 7.
Et spildevandforsyningsselskab skal sende nye betalingsvedtægter,
herunder ændring af godkendte eller anmeldte betalingsvedtægter, til kom-
munalbestyrelsens godkendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskabet kan anmelde en ændring af en be-
talingsvedtægt til kommunalbestyrelsen, hvis ændringen ikke vedrører be-
talingsregler eller miljø- og forsyningsregler i vandforsyningsloven.
Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskabet skal samtidigt med indsendelse i
medfør af stk. 1, fremsende de oplysninger, der er nævnt i bilag 3.
Stk. 4.
Spildevandsforsyningsselskabet skal samtidigt med anmeldelse i
medfør af stk. 2, fremsende de oplysninger, der er nævnt i bilag 7.
Kommenterede [ML4]:
T.o. til vejledning:
Nr. 1 indebærer, at der i vedtægten skal fastsættes vilkår om fx om
tilslutningsbidragets opkrævningstidspunkt, jf. selskabets udfyldning
inden for lovens § 2, stk. 11. Formålet er at gøre vilkårene mere klare
for forbrugerne.
Kommenterede [ML5]:
T.o. til vejledning:
Nr. 2 indebærer, at det i vedtægten skal fremgå af vilkår, hvis selska-
bet har besluttet at benytte muligheden for at opkræve fast vandafled-
ningsbidrag. Eller fx hvis selskabet vil kunne nedsætte tilslutningsbi-
drag iht. lovens § 2, stk. 8, og i giver fald eventuelle vilkår, der skal
gælde i relation hertil.
Kommenterede [ML6]:
T.o. til vejledning:
Stk. 2 =ændring af vilkår om fx sikkerhedsforskrifter, der ikke vedrø-
rer miljø og forsyningsregler eller betalingsregler, kan anmeldes
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0005.png
§ 8.
Krav fastsat i denne bekendtgørelse til almene vandforsyningers re-
gulativer og til spildevandsselskabers betalingsvedtægter om bidrag, takster,
gebyrer og renter er en betingelse for opkrævning.
Kapitel 3
Kommunalbestyrelsens opgaver vedrørende regulativer og betalingsved-
tægter, der er indsendt til godkendelse eller er anmeldt i medfør af reg-
lerne i kapitel 2
§ 9.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af vandforsyningslovens § 55
a, stk. 2, godkende et regulativ eller en ændring af et regulativ, såfremt kom-
munalbestyrelsen har konstateret, at regulativet eller ændringer er fastsat i
overensstemmelse med
1) reglerne i § 4 i denne bekendtgørelse,
2) miljø- og forsyningsregler i vandforsyningsloven, jf. § 3, nr. 5 samt
3) betalingsregler i vandforsyningsloven, jf. § 3, nr. 7.
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal senest fire uger efter modtagelse af en
anmeldelse i henhold til § 6, stk. 2, om ændring af et regulativ kontrollere,
at betingelserne i § 6, stk. 2, for anmeldelse, og kravet i § 6, stk. 4, om ind-
sendelse af oplysninger, er opfyldt.
§ 11.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber § 3 b, stk. 2, godkende en betalingsvedtægt
eller en ændring af en betalingsvedtægt, såfremt kommunalbestyrelsen har
konstateret, at betalingsvedtægten eller ændringer er fastsat i overensstem-
melse med
1) reglerne i § 5 i denne bekendtgørelse,
2) miljø- og forsyningsregler i miljøbeskyttelsesloven, jf. § 3, nr. 6 samt
3) spildevandsbetalingsloven og bekendtgørelser udstedt i medfør heraf.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen skal senest fire uger efter modtagelse af en
anmeldelse i henhold til § 7, stk. 2, om ændring af en betalingsvedtægt kon-
trollere, at betingelserne i § 7, stk. 2, for anmeldelse, og kravet i § 7, stk. 4,
om indsendelse af oplysninger, er opfyldt.
Kommenterede [ML7]:
t.o. i vejledningen:
Kommunalbestyrelsen skal påse, at de
typer
af gebyr og renter, der i
regulativet er fastsat vilkår om, med rette kan opkræves, herunder
evt. vilkår om opkrævningen. Selskabet har efter § 4 ikke pligt til at
sætte størrelsen på renter/gebyr i regulativet og derfor indgår det ikke
i kommunalbestyrelsens godkendelsesopgave efter § 9 at kontrollere
størrelsen på gebyr og renter.
Kommenterede [ML8]:
t.o. i vejledningen:
Kommunalbestyrelsen skal påse at de typer af gebyr og renter, der i
vedtægten er fastsat vilkår om, med rette kan opkræves, herunder evt.
vilkår om opkrævningen. Selskabet har efter § 5 ikke pligt til at sætte
størrelsen på renter/gebyr i vedtægten og derfor indgår det ikke i
kommunalbestyrelsens godkendelsesopgave efter § 11 at kontrollere
størrelsen på gebyr og renter.
Kapitel 4
Krav til vandselskaber om bidrag og takster
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0006.png
§ 13.
En almen vandforsyning skal mindst en gang årligt fastsætte de i §
53, stk. 1, i lov om vandforsyning nævnte anlægs- og driftsbidrag. For al-
mene vandforsyninger, der er omfattet af kapitel 3 i vandsektorloven, skal
fastsættelse ske for kalenderår.
Stk. 2.
En almen vandforsyning skal senest seks uger inden kommende
opkrævningsperiode, jf. dog stk. 7, sende oplysning til kommunalbestyrel-
sen om størrelsen på de anlægs- og driftsbidrag, som selskabet har fastsat
for kommende opkrævningsperiode, med henblik på kommunalbestyrelsens
godkendelse i medfør af vandforsyningslovens § 54, stk. 1, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
En almen vandforsyning kan senest fire uger inden kommende
opkrævningsperiode, jf. dog stk. 7, sende oplysning til kommunalbestyrel-
sen om anmeldelse af fastsatte anlægs- og driftsbidrag, hvis
1) størrelsen på anlægs- og driftsbidrag ikke er ændret væsentligt siden
sidste godkendelse eller anmeldelse ud over ændringer som følge af årlig
pristalskorrektion, jf. § 3, nr. 11
2) der ikke er sket væsentlige ændringer i grundlaget for fastsættelse af
størrelsen på anlægs- og driftsbidrag,
3) anlægs- og driftsbidrag er godkendt af kommunalbestyrelsen inden for
de seneste tre år, og
4) Vandsektortilsynet for selskaber omfattet af vandsektorloven ikke har
sendt meddelelse i henhold til § [..] i bekendtgørelse om økonomiske ram-
mer.
Stk. 4.
Den almene vandforsyning skal samtidigt med indsendelsen efter
stk. 2, sende de oplysninger, der fremgår af bilag 2.
Stk. 5.
Den almene vandforsyning skal samtidigt med indsendelse efter
stk. 3, sende de oplysninger, der er nævnt i bilag 6.
Stk. 6.
Den almene vandforsyning skal efter kommunalbestyrelsens even-
tuelle meddelelse om, at betingelserne for anmeldelse ikke er opfyldt, jf. §
16, indsende oplysning til kommunalbestyrelsen om størrelsen på de an-
lægs- og driftsbidrag, som selskabet har fastsat for kommende opkrævnings-
periode, med henblik på kommunalbestyrelsens godkendelse i medfør af
vandforsyningslovens § 54, stk. 1.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan efter anmodning i konkrete tilfælde
give tilladelse til, at en almen vandforsyning indsender inden for en frist,
der er kortere end den frist, der er fastsat i stk. 2 og i stk. 3.
Stk. 8.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har truffet afgørelse i henhold til
§ 15, stk. 1, jf. lov om vandforsyning § 54, stk. 1, inden kommende opkræv-
ningsperiode, kan den almene vandforsyning foreløbigt opkræve enten de
bidrag, der er fastsat for foregående opkrævningsperiode, eller de bidrag
som den almene vandforsyning har indsendt til godkendelse, indtil kommu-
nalbestyrelsen træffer afgørelse i henhold til stk. 15, stk. 1. I disse tilfælde
6
Kommenterede [ML9]:
T.o. I vejledningen: selskabet kan også
indsende fx 6 md efter sidste fastsættelse – hvis det er nødvendigt for
selskabet.
Kommenterede [ML10]:
T.o.i vejledningen:
§ 13, stk. 1, 2. pkt. på takstområdet er for at sikre den kommunal kon-
trol ift vsl-selskaber mht. forventet overensstemmelse mellem ram-
mer og takster. Af vejledningen vil det fremgå, at reglen ikke er til
hinder for at et vsl-selskab ændrer taksten i løbet af kalenderåret –
forudsat at kommunen godkender dette.
Kommenterede [ML11]:
T.o. i vejledningen vil det fremgå, at §
13, stk. 2, omfatter en pligt til at fremsende størrelsen på de tre del-
anlægsbidrag, hvis de er fastsat, evt. differentierede anlægsbidrag og
størrelsen på evt. supplerende anlægsbidrag.
Kommenterede [ML12]:
T.o. i vejledningen vil ”ikke ændret
væsentligt” i 1) og ”ikke er sket væsentlige ændringer” i 2) blive om-
talt.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0007.png
skal den almene vandforsyning i forbindelse med opkrævningen oplyse, at
opkrævningen er foreløbig. Hvis kommunalbestyrelsen efterfølgende god-
kender andre bidrag, end de foreløbigt opkrævede, skal den almene vand-
forsyning udligne inden for opkrævningsperioden.
§ 14.
Et spildevandforsyningsselskab skal mindst en gang årligt fastsætte
de i § 2 a, jf. § 3, stk. 1, i lov om betalingsregler om spildevandsforsynings-
selskaber m.v. nævnte kubikmetertakster. For spildevandsforsyningsselska-
ber, der er omfattet af kapitel 3 i vandsektorloven, skal fastsættelse ske for
kalenderår.
Stk. 2.
Spildevandsselskabet skal senest seks uger inden kommende op-
krævningsperiode, jf. dog stk. 9, fremsende oplysning til kommunalbesty-
relsen om størrelse på kubikmetertakster for variabelt vandafledningsbidrag
for kommende opkrævning med henblik på kommunalbestyrelsens godken-
delse i medfør af spildevandsbetalingslovens § 3 a, stk. 1, jf. dog stk. 4 og
stk. 7.
Stk. 3.
Hvis et spildevandsselskab vælger at fastsætte et fast vandafled-
ningsbidrag, skal spildevandsselskabet mindst en gang årligt fastsætte stør-
relsen på bidraget i henhold til lovens § 2 a, stk. 7, jf. lovens § 3, stk. 1.
Spildevandsselskabet skal mindst seks uger inden en kommende opkræv-
ningsperiode, jf. dog stk. 9, fremsende oplysning til kommunalbestyrelsen
om størrelsen på det faste vandafledningsbidrag for kommende opkrævning
med henblik på kommunalbestyrelsens godkendelse i medfør af spilde-
vandsbetalingslovens § 3 a, stk. 1, jf. dog stk. 4 og stk. 7.
Stk. 4.
Spildevandforsyningsselskabet kan senest fire uger inden kom-
mende opkrævningsperiode, jf. dog stk. 9, sende oplysning til kommunal-
bestyrelsen om anmeldelse af fastsatte størrelser på kubikmetertakster for
variabelt vandafledningsbidrag og størrelsen på det faste vandafledningsbi-
drag, hvis
1) størrelsen på takster og bidrag ikke er ændret væsentligt siden sidste
godkendelse eller anmeldelse ud over ændringer som følge af årlig pristals-
korrektion, jf. § 3, nr. 11,
2) der ikke er sket væsentlige ændringer i grundlaget for fastsættelse af
størrelsen på takster og bidrag,
3) takster og bidrag er godkendt af kommunalbestyrelsen inden for de
seneste tre år, og
4) Vandsektortilsynet for selskaber omfattet af vandsektorloven ikke har
sendt meddelelse i henhold til § [26] i bekendtgørelse om økonomiske ram-
mer.
Stk. 5.
Spildevandforsyningsselskabet skal samtidigt med indsendelsen
efter stk. 2, sende de oplysninger, der fremgår af bilag 4.
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0008.png
Stk. 6.
Spildevandforsyningsselskabet skal samtidigt med indsendelsen
efter stk. 3, sende de oplysninger, der fremgår af bilag 5.
Stk. 7.
Spildevandforsyningsselskabet skal samtidigt med indsendelsen
efter stk. 4, sende de oplysninger, der fremgår af bilag 7.
Stk. 8.
Spildevandsselskabet skal efter kommunalbestyrelsens eventuelle
meddelelse om, at betingelserne for anmeldelse ikke er opfyldt, jf. § 18, ind-
sende oplysning til kommunalbestyrelsen om størrelsen på de bidrag og tak-
ster, som selskabet har fastsat for kommende opkrævningsperiode, med hen-
blik på kommunalbestyrelsens godkendelse i medfør af spildevandsbeta-
lingslovens § 3 a, stk. 1.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen kan efter anmodning give tilladelse i kon-
krete tilfælde til, at et spildevandsforsyningsselskab indsender inden for en
frist, der er kortere end de frister, der er fastsat i stk. 2 - 4.
Stk. 10.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har truffet afgørelse i henhold
til § 17, stk. 1, jf. lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
§ 3 a, stk. 1, inden kommende opkrævningsperiode, kan spildevandsforsy-
ningsselskabet foreløbigt opkræve enten de bidrag og takster, der er fastsat
for foregående opkrævningsperiode eller de bidrag og takster som spilde-
vandsforsyningsselskabet har indsendt til godkendelse, indtil kommunalbe-
styrelsen træffer afgørelse i henhold til § 17, stk. 1. I disse tilfælde skal spil-
devandsforsyningsselskabet i forbindelse med opkrævningen oplyse, at op-
krævningen er foreløbig. Hvis kommunalbestyrelsen efterfølgende godken-
der andre takster, end de foreløbigt opkrævede, skal spildevandsforsynings-
selskabet udligne inden for opkrævningsperioden.
§ 14 a.
Et spildevandsforsyningsselskab skal ved årlig regulering af til-
slutningsbidrag i medfør af § 2, stk. 9, i spildevandsbetalingsloven og af fast
vandafledningsbidrag i medfør af § 2 a, stk. 8, i spildevandsbetalingsloven
anvende pristalskorrektion, jf. § 3, nr. 11.
Kapitel 5
Kommunalbestyrelsens opgaver vedrørende vandselskabers bidrag og tak-
ster, der er indsendt til godkendelse eller er anmeldt i medfør af reglerne i
kapitel 4
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af vandforsyningslovens § 54,
stk. 1, godkende en almen vandforsynings anlægs- og driftsbidrag, såfremt
kommunalbestyrelsen har konstateret, at krav om indsendelse i § 13, stk. 4,
er opfyldt, og at størrelsen på anlægs- og driftsbidrag er fastsat i overens-
stemmelse med
1) betalingsregler i vandforsyningsloven, jf. § 3, nr. 7,
8
Kommenterede [ML13]:
t.o. Denne bestemmelse skal evt. stå i
en anden bekendtgørelse end denne bekendtgørelse. Det kunne være i
bekendtgørelsen om vandafledningsbidrag, der så vil få udvidet titlen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0009.png
2) vilkår om nærmere opgørelse af anlægs- og driftsbidrag i et regulativ, der
er godkendt eller anmeldt i henhold til vandforsyningslovens § 55 a, samt
3) reglerne i stk. 3-7 i denne bestemmelse, jf. dog § 26, stk. 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelse i henhold til vandforsyningslo-
vens § 54, stk. 1, kan for almene vandforsyninger omfattet af vandsektorlo-
ven tidligst træffes den 1. november i forhold til anlægs- og driftsbidrag, der
skal opkræves for det efterfølgende kalenderår.
Stk. 3.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse om en afgørelse om fradrag i indtægtsrammen, og selskabet derfor
ikke må overskride den fastsatte ramme for det kommende kalenderår, jf. §
[..] i bekendtgørelsen om økonomiske rammer, kan kommunalbestyrelsen i
medfør af stk. 1, 3) kun godkende bidragene for den almene vandforsyning
for kommende kalenderår, hvis indtægter, jf. § 26 i bekendtgørelse om øko-
nomiske rammer, for kommende kalenderår ikke forventes at overstige den
indtægtsramme, der i Vandsektortilsynets afgørelse er fastsat for det kom-
mende kalenderår tillagt forventede nye tillæg og forventede ændringer i
ikke-påvirkelige omkostninger.
Stk. 4.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse om en afgørelse om, at en almene vandforsyning har indgået en af-
tale, der ikke er på markedsvilkår, jf. § 19, stk. 4, i vandsektorloven om
markedsmæssige kontrakter, kan kommunalbestyrelsen i medfør af stk. 1,
kun godkende bidragene for denne almene vandforsyning, hvis kommunal-
bestyrelsen har kontrolleret, at anlægs- og driftsbidrag er fastsat i overens-
stemmelse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er om-
fattet af meddelelsen.
Stk. 5.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunen meddelelse om,
at en almene vandforsyning udøver ulovlig tilknyttet virksomhed eller ulov-
ligt har overført midler fra hovedvirksomheden til tilknyttet virksomhed, jf.
§ 18 i vandsektorloven, kan kommunalbestyrelsen i medfør af stk. 1, kun
godkende bidragene for denne almene vandforsyning, hvis kommunalbesty-
relsen har kontrolleret, at anlægs- og driftsbidrag er fastsat i overensstem-
melse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er omfattet af
meddelelsen.
Stk. 6.
Hvis Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen medde-
lelse om, at Vandsektortilsynet har konstateret, at en almen vandforsyning
har afholdt omkostninger, som ikke må takstfinansieres i henhold til beta-
lingsregler i lov om vandforsyning m.v., kan kommunalbestyrelsen kun
godkende bidragene for denne almene vandforsyning, hvis kommunalbesty-
relsen har kontrolleret, at anlægs- og driftsbidrag er fastsat i overensstem-
melse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er omfattet af
meddelelsen.
9
Kommenterede [ML14]:
T.o. om stk. 3.
I de begrænsede antal tilfælde, hvor kommunen modtager meddelel-
sen fra VST som nævnt i § 15, stk. 3, er fleksibiliteten mellem årene
suspenderet, så selskabet skal overholde deres ramme det følgende
kalenderår. Dvs. at kommunen i medfør af § 15, stk. 3, skal påse den
forventede overholdelse af den ramme, der er fastsat af VST i forhold
til kommende kalenderår, og som indsendes til kommunen. I kommu-
nens godkendelsesopgave indgår således ikke kontrol ift. fire-årige
rammer.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0010.png
Stk. 7.
Såfremt den almene vandforsyning har oplyst, at anlægs- og drifts-
bidraget er fastsat ud fra udgifter til foreninger omfattet af vandsektorlovens
§ 21, skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med godkendelse efter stk. 1,
kontrollere, at Vandsektortilsynet har truffet afgørelse, jf. § 3, stk. 3, i be-
kendtgørelse om foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og
kvalitet, om, at det fremgår af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes
støtte til projekter, som har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet
og kvalitet.
Stk. 8.
I forhold til almene vandforsyninger, der er omfattet af vandsek-
torlovens kapitel 3, kan kommunalbestyrelsen ikke træffe afgørelse om af-
slag på godkendelse i henhold til vandforsyningslovens § 54, stk. 1, 1. pkt.,
med den begrundelse, at der tidligere har været afholdt ulovlige udgifter.
Stk. 9.
I forhold til almene vandforsyninger, der er omfattet af vandsek-
torlovens kapitel 3, kan kommunalbestyrelsen ikke træffe afgørelse om gen-
optagelse af tidligere afgørelser om godkendelse af anlægs- og driftsbidrag
i henhold til vandforsyningslovens § 54, stk. 1, 1. pkt., med den begrundelse,
at der tidligere har været afholdt ulovlige udgifter.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen skal senest fire uger efter modtagelse af en
anmeldelse i henhold til § 13, stk. 3, kontrollere, at betingelserne for anmel-
delse i § 13, stk. 3, og kravet i § 13, stk. 6, er opfyldt.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af spildevandsbetalingslovens
§ 3 a, stk. 1, godkende et spildevandsselskabs kubikmetertakster, såfremt
kommunalbestyrelsen har konstateret, at krav om indsendelse i § 14, stk. 5,
er opfyldt, og at taksterne er fastsat i overensstemmelse med
1) betalingsregler om variable takster i spildevandsbetalingsloven, jf. § 3,
nr. 8,
2) vilkår om nærmere opgørelse af variable takster fastsat i en betalingsved-
tægt, der er godkendt eller anmeldt i henhold til spildevandsbetalingslo-
vens § 3 b, samt
3) reglerne i stk. 4-9 i denne bestemmelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af spildevandsbetalingslo-
vens § 3 a, stk. 1, godkende et spildevandsselskabs faste bidrag, når kom-
munalbestyrelsen ved en kontrol har konstateret, at bidraget er fastsat i over-
ensstemmelse med
1) betalingsregler om fast vandafledningsbidrag i spildevandsbetalings-
loven, jf. § 3, nr. 9, og
2) vilkår om nærmere opgørelse af fast vandafledningsbidrag fastsat i en
betalingsvedtægt, der er godkendt eller anmeldt i henhold til spildevandsbe-
talingslovens § 3 b.
10
Kommenterede [ML15]:
T.o. i vejledningen: FS (VST) lægger
afgørelserne op på deres hjemmeside.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0011.png
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse i henhold til spildevandsbeta-
lingslovens § 3 a, stk. 1, kan for spildevandsforsyningsselskaber omfattet af
vandsektorloven tidligst træffes den 1. november i forhold til kubikmeter-
takster, jf. stk. 1, der skal opkræves for det efterfølgende kalenderår.
Stk. 4.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse om en afgørelse om fradrag i indtægtsrammen, og selskabet derfor
ikke må overskride den fastsatte ramme for det kommende kalenderår, jf. §
[..] i bekendtgørelsen om økonomiske rammer, kan kommunalbestyrelsen i
medfør af stk. 1, og stk. 2, kun godkende takster for spildevandsforsynings-
selskabet for kommende kalenderår, hvis indtægter, jf. § 26 i bekendtgørelse
om økonomiske rammer, for kommende kalenderår ikke forventes at over-
stige den indtægtsramme, der i Vandsektortilsynets afgørelse er fastsat for
det kommende kalenderår tillagt forventede nye tillæg og forventede æn-
dringer i ikke-påvirkelige omkostninger.
Stk. 5.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse, om en afgørelse om at et spildevandsselskab har indgået en aftale,
der ikke er på markedsvilkår, jf. § 19 i vandsektorloven om markedsmæs-
sige kontrakter, kan kommunalbestyrelsen i medfør af stk. 1, og stk. 2, kun
godkende takster og bidrag for dette spildevandsforsyningsselskab, hvis
kommunalbestyrelsen har kontrolleret, at disse er fastsat i overensstem-
melse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er omfattet af
meddelelsen.
Stk. 6.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse om, at et spildevandsforsyningsselskab udøver ulovlig tilknyttet
virksomhed eller ulovligt har overført midler fra hovedvirksomheden, jf. §
18 i vandsektorloven, kan kommunalbestyrelsen i medfør af stk. 1, og stk.
2, kun godkende takster og bidrag for dette spildevandsselskab, hvis kom-
munalbestyrelsen har kontrolleret, at disse er fastsat i overensstemmelse
med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er omfattet af med-
delelsen.
Stk. 7.
Såfremt Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen med-
delelse om planlagte udgifter, jf. § 11, 3. pkt., i bekendtgørelsen om spilde-
vandsselskabers omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og over-
fladevand m.v., skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med afgørelse i
henhold til stk. 1, påse overensstemmelse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de
konkrete udgifter, der er omfattet af meddelelsen.
Stk. 8.
Hvis Vandsektortilsynet har givet kommunalbestyrelsen medde-
lelse om, at Vandsektortilsynet har konstateret, at et spildevandsforsynings-
selskab har afholdt omkostninger, som ikke må takstfinansieres i henhold til
betalingsregler i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
m.v., kan kommunalbestyrelsen kun godkende takster for dette selskab, hvis
11
Kommenterede [ML16]:
T.o. I de begrænsede antal situationer,
hvor kommunen modtager meddelelsen fra VST, som nævnt i § 17,
stk. 4, er fleksibiliteten mellem årene suspenderet, så selskabet skal
overholde deres ramme det følgende kalenderår. Dvs. at kommunen i
medfør af § 17, stk. 4, skal påse den forventede overholdelse af den
ramme, der er fastsat af VST i forhold til kommende kalenderår, og
som indsendes til kommunen. I kommunens godkendelsesopgave
indgår således ikke kontrol af fire-årige rammer.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0012.png
kommunalbestyrelsen har kontrolleret, at disse er fastsat i overensstem-
melse med stk. 1, 1. pkt. i forhold til de konkrete udgifter, der er omfattet af
meddelelsen.
Stk. 9.
Såfremt spildevandsselskabet har oplyst, at takster eller bidrag er
fastsat ud fra udgifter til foreninger omfattet af vandsektorlovens § 21, skal
kommunalbestyrelsen i forbindelse med godkendelse efter stk. 1, kontrol-
lere, at Vandsektortilsynet har truffet afgørelse, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgø-
relse om foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet ,
om, at det fremgår af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes støtte til
projekter, som har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kva-
litet.
Stk. 10.
I forhold til spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af
vandsektorlovens kapitel 3, kan kommunalbestyrelsen ikke træffe afgørelse
om afslag på godkendelse i henhold til spildevandsbetalingslovens § 3 a,
stk. 1, 1. pkt.,
med den begrundelse, at der tidligere har været afholdt ulov-
lige udgifter.
Stk. 11.
I forhold til spildvandsforsyningsselskaber, der er omfattet af
vandsektorlovens kapitel 3, kan kommunalbestyrelsen ikke træffe afgørelse
om genoptagelse af tidligere afgørelser om godkendelse af vandaflednings-
bidrag i henhold til spildevandsbetalingslovens § 3 a, stk. 1, 1. pkt.,
med den
begrundelse, at der tidligere har været afholdt ulovlige udgifter.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal senest fire uger efter modtagelse af en
anmeldelse i henhold til § 14, stk. 4, kontrollere, at betingelserne i § 14, stk.
4, for anmeldelse, og kravet i § 14, stk. 7, om indsendelse af oplysninger, er
opfyldt.
Kapitel 6
Påbud til vandselskaber
§ 19.
Kommunalbestyrelsen
kan påbyde
en almen vandforsyning at til-
vejebringe og indsende konkrete oplysninger, som er nødvendige for kom-
munalbestyrelsens godkendelse af og tilsyn med den almene vandforsynings
fastsatte anlægs- og driftsbidrag, jf. vandforsyningslovens § 54, stk. 1, og
som ikke allerede fremgår af oplysningspligterne i bilagene.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen
kan påbyde
en almen vandforsyning at til-
vejebringe og indsende konkrete oplysninger, som er nødvendige for kom-
munalbestyrelsens godkendelse af og tilsyn med den almene vandforsynings
nye regulativ eller ændringer til regulativ, jf. vandforsyningslovens § 55 a,
stk. 2, og som ikke allerede fremgår af oplysningspligterne i bilagene.
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0013.png
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan påbyde, at oplysningerne efter stk. 1
indsendes i bestemt form.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan påbyde, at oplysningerne efter stk. 2
indsendes i bestemt form.
§ 20.
Kommunalbestyrelsen
kan påbyde
et spildevandsforsyningsselskab
at tilvejebringe og indsende konkrete oplysninger, som er nødvendige for
kommunalbestyrelsens godkendelse af og tilsyn med spildevandsforsy-
ningsselskabets fastsatte kubikmetertakster for variabelt vandafledningsbi-
drag og fast vandafledningsbidrag, jf. spildevandsbetalingslovens § 3 a, stk.
1, og som ikke allerede fremgår af oplysningspligterne i bilagene.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen
kan påbyde
et spildevandsforsyningssel-
skab at tilvejebringe og indsende konkrete oplysninger, som er nødvendige
for kommunalbestyrelsens godkendelse af og tilsyn med spildevandsforsy-
ningsselskabets nye betalingsvedtægt eller ændringer af betalingsvedtægt,
jf. spildevandsbetalingslovens § 3 b, stk. 2, og som ikke allerede fremgår af
oplysningspligterne i bilagene.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan påbyde, at oplysningerne efter stk. 1
og 2 indsendes i bestemt form.
Kapitel 7
Kommunalbestyrelsens meddelelser til Vandsektortilsynet
§ 21.
Kommunalbestyrelsen skal sende meddelelse til Vandsektortilsy-
net, såfremt kommunalbestyrelsen træffer afgørelse vedrørende en almen
vandforsyning eller et spildevandsforsyningsselskab omfattet af vandsek-
torloven om afslag på godkendelse i henhold til vandforsyningslovens § 54,
stk. 1, eller spildevandsbetalingslovens § 3 a, stk. 1, og såfremt begrundel-
sen for afslaget er, at bidraget er fastsat på baggrund af udgifter, der enten
ikke er omfattet af vandforsyningsloves § 52 a, eller af lov om betalingsreg-
ler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. Kommunalbestyrelsen skal
endvidere sende meddelelse til Vandsektortilsynet, såfremt kommunalbe-
styrelsen kommer i besiddelse af oplysninger, der tyder på, at en almen
vandforsyning eller et spildevandsforsyningsselskab omfattet af vandsek-
torlovens § 2, stk. 1, ulovligt har afholdt udgifter, som ikke kan indregnes i
prisen i henhold til vandforsyningslovens § 52 a, eller indregnes i bidrag i
henhold til lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sende meddelelse til Vandsektortilsy-
net, såfremt de i stk. 1, nævnte afslag påklages. I disse tilfælde skal kommu-
nalbestyrelsen efterfølgende straks sende meddelelse, hvis klage gives op-
sættende virkning, og om nævnets afgørelse til Vandsektortilsynet.
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0014.png
Kapitel 8
Vandbranchens vejledninger om bidrag, takster, regulativer og betalings-
vedtægter
§ 22.
Vandbranchens organisationer skal indsende standardiserede vej-
ledninger om fastsættelse af bidrag, takster, regulativer samt betalingsved-
tægter til den eller de myndigheder, der er ansvarlige for miljø- og forsy-
ningsregler i lov om vandforsyning, miljø- og forsyningsregler i lov om mil-
jøbeskyttelse, betalingsregler i vandforsyningsloven og betalingsregler i
spildevandsbetalingsloven senest otte uger før udstedelse.
Kapitel 9
Tilsyn
§ 23.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn overfor almene vandforsyninger
i medfør af lov om vandforsyning § 65.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at spildevandsforsy-
ningsselskaber overholder reglerne i denne bekendtgørelse.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 24.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til § 19, stk. 1, og 3,
om oplysninger om anlægs- og driftsbidrag, kan ikke påklages til Energi-
klagenævnet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til § 19, stk. 2, og 4,
om oplysninger om regulativer og ændringer, kan ikke påklages til Miljø-
og Fødevareklagenævnet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i hen-
hold til § 20 kan ikke påklages til Energiklagenævnet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til § 3 b, stk. 2, 1.
pkt., i lov om spildevandsbetalingsregler for spildevandsforsyningsselska-
ber om betalingsvedtægter kan ikke påklages til Energiklagenævnet, så-
fremt afgørelsen om afslag på godkendelse er begrundet i manglende over-
ensstemmelse med miljø- og forsyningsregler i miljøbeskyttelsesloven, jf.
§ 3, nr. 6.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til § 53, stk. 2 og 4, i
lov om vandforsyning kan ikke påklages til Energiklagenævnet.
Kapitel 11
Straffebestemmelser
14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0015.png
§ 25.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, § 6, stk. 3, § 7, stk. 1, § 7, stk. 3,
§ 13, stk. 1, § 13, stk. 2, § 14, stk. 1, § 14, stk. 2, § 14, stk. 3, 2. pkt., § 14,
stk. 5, eller § 14, stk. 6, samt den der undlader at efterkomme påbud meddelt
i henhold til §§ 19 og 20.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 12
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
§ 4, stk. 1, nr. 5 og 6, samt § 5, stk. 1, nr. 3 og 4, finder anvendelse
fra den 1. januar 2026.
Stk. 3.
Ved godkendelse af bidrag efter § 54, stk. 1, i lov om vandforsy-
ning m.v. for et vandselskab, der er omfattet af kapitel 3 i vandsektorloven,
og som vedrører en opkrævningsperiode, der omfatter hele eller dele af
2024, skal kommunalbestyrelsen påse, at bidragene er fastsat under over-
holdelse af den indtægtsramme eller den regnskabsmæssige kontrolramme,
som er fastsat for forsyningen i medfør af §§ 6 eller 6 a i vandsektorloven.
Vandselskabet skal til brug herfor ud over de oplysninger, der fremgår af §
13, stk. 4 og 5, ved fremsendelsen af bidrag til godkendelse, redegøre for, at
bidragene er fastsat under overholdelse af indtægtsrammen eller den regn-
skabsmæssige kontrolramme.
15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0016.png
Bilag 1
Almene vandforsyningers oplysningspligter i forbindelse med godken-
delse af regulativer, jf. § 6, stk. 3
A. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 6, stk. 3
1) Ændringerne i det ændrede regulativ markeret i forhold til det gældende
regulativ med eventuelle senere anmeldte ændringer.
2) Angivelse af, hvilke vilkår der er fastsat i medfør af bekendtgørelsens §
4, stk. 1, nr. 1 og 2.
3) Angivelse af, hvilke vilkår der er fastsat vedrørende opgørelse og op-
krævning af anlægs- og driftsbidrag hos forbrugerne.
4) Angivelse af, om der fastsættes vilkår om renter, som den almene vand-
forsyning vil opkræve i medfør af lov om renter.
5) Angivelse af, om der fastsættes vilkår om gebyrer og renter, som den
almene vandforsyning vil opkræve i medfør af bekendtgørelsens § 4, stk.
2.
6) Angivelse af, om der fastsættes øvrige vilkår, der er fastsat som betin-
gelse for forbrugernes ret til forsyning, og som er fastsat i overensstem-
melse med miljø- og forsyningsregler samt betalingsregler i vandforsy-
ningsloven.
16
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0017.png
Bilag 2
Almene vandforsyningers oplysningspligter i forbindelse med godken-
delse af anlægs- og driftsbidrag, jf. § 13, stk. 4
A. Oplysninger om de fastsatte anlægs- og driftsbidrag
1) Opkrævningsperioden, som de fastsatte anlægs- og driftsbidrag skal
gælde for.
2) Oplysninger om størrelserne på hovedanlægsbidrag, forsyningslednings-
netsbidrag og stikledningsbidrag, såfremt anlægsbidraget opgøres i tre
delbidrag.
3) Oplysninger om størrelserne på fast bidrag og målerbidrag, såfremt
driftsbidraget opgøres med disse bidrag.
4) Oplysninger om størrelserne på differentierede anlægs- og driftsbidrag,
samt en begrundelse herfor, såfremt den almene vandforsyning har fast-
sat differentierede anlægs- og driftsbidrag, jf. vandforsyningslovens § 53,
stk. 1, 2. pkt.
B. Regulativ
1) Seneste godkendte regulativ med eventuelle anmeldte ændringer.
C. Regnskab
1) Seneste aflagte årsregnskab.
D. Budget og likviditetsoversigt
1) Budget over resultat for opkrævningsperioden, som har dannet grundlag
for fastsættelsen af driftsbidrag.
2) Oplysninger om den almene vandforsynings forventede likviditet ved be-
gyndelsen af opkrævningsperioden, herunder om midler til
a) investeringer efter investeringsplanen i pkt. F,
b) uforudsete udgifter i opkrævningsperioden og
c) udligning af overdækning fra tidligere år, herunder midler til ned-
sættelse af bidrag, afskrivninger, gældsafvikling eller øvrige lovlige
opsparede midler, som ikke fremgår af pkt. a-b.
3) Såfremt en hel eller delvis overdragelse af en almen vandforsyning plan-
lægges at finde sted i opkrævningsperioden eller har fundet sted, og der
fortsat er udgifter til overdragelsen, jf. vandforsyningslovens § 52 a, stk.
2, skal disse udgifter oplyses.
4) Såfremt den almene vandforsynings anlægs- og driftsbidrag er fastsat ud
fra udgifter til foreninger omfattet af vandsektorlovens § 21 og regler
udstedt i medfør heraf, skal disse udgifter oplyses.
17
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0018.png
E. Øvrige oplysninger til beregning af de fastsatte bidrag
1) Oplysninger, som har dannet grundlag for de fastsatte anlægs- og drifts-
bidrag for den kommende opkrævningsperiode, herunder
a) det forventede antal nye tilslutninger,
b) de forventede debiterede vandmængder og
c) det forventede antal forbrugere.
2) Øvrige væsentlige oplysninger, som har været relevante for fastsættelsen
og beregningen af de fastsatte anlægs- og driftsbidrag, og som ikke frem-
går af de øvrige indsendte oplysninger.
F. Investeringsplan
1) Investeringsplan over planlagte og igangværende udvidelser og renove-
ringer af den almene vandforsynings anlæg og ledningsnet inden for for-
syningsområdet eller andre større anlægsarbejder, som er godkendt af
den almene vandforsyning.
2) Oplysninger om investeringer nævnt i pkt. 1, herunder om de samlede
investeringsbeløb, samt forventet gennemførelse.
3) Oplysninger om, hvor stor en procentdel af investeringsbeløbene nævnt
i pkt. 2, den almene vandforsyning planlægger at finansiere med opspa-
rede midler.
G. Oplysninger om den almene vandforsynings overholdelse af kravet
om balance mellem indtægter og udgifter
1) Oplysninger om afvikling af opsparede midler, såfremt den almene vand-
forsyning har opsparede midler, som ikke fremgår af oversigten over
planlagt anvendelse af likviditet i pkt. D, nr. 2.
Supplerende oplysningskrav i forbindelse med meddelelser fra Vand-
sektortilsynet til kommunalbestyrelsen for selskaber omfattet af vand-
sektorloven
H. Meddelelser om overholdelse af indtægtsrammen
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 15, stk. 3, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om selskabets forventede overholdelse af indtægtsrammen
fastsat i afgørelsen, som er nævnt i pkt. 1, herunder om:
a) Den udmeldte økonomiske ramme for det kommende kalenderår.
b) Forventede nye tillæg for det kommende kalenderår.
c) Forventede ændringer i ikke-påvirkelige omkostninger for det kom-
mende kalenderår.
18
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0019.png
d) Forventede indtægter for det kommende kalenderår, jf. § 26 i be-
kendtgørelsen om økonomiske rammer.
I. Meddelelser om ikke-markedsmæssige kontrakter
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 15, stk. 4, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af afgørelsen nævnt i pkt. 1
indgår i beregningen af bidragene eller har indgået i beregningen af tid-
ligere godkendte bidrag.
J. Meddelelser om overtrædelse af reglerne om tilknyttet virksomhed
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 15, stk. 5, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af afgørelsen nævnt i pkt. 1
indgår i beregningen af bidragene eller har indgået i beregningen af tid-
ligere godkendte bidrag.
K. Meddelelser om udgifter, som ikke må takstfinansieres
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets vurdering, jf. § 15, stk. 6, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af vurderingen nævnt i pkt.
1 indgår i beregningen af bidragene.
19
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0020.png
Bilag 3
Spildevandsforsyningsselskabers oplysningspligter i forbindelse med
godkendelse af betalingsvedtægter, jf. § 7, stk. 3
A. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 7, stk. 3
1) Ændringerne i den ændrede betalingsvedtægt markeret i forhold til gæl-
dende betalingsvedtægt med eventuelle senere anmeldte ændringer.
2) Angivelse af, hvilke vilkår der er fastsat i medfør af bekendtgørelsens §
5, stk. 1, nr. 1 og 2.
3) Angivelse af, hvilke vilkår der er fastsat vedrørende opgørelse og op-
krævning af kubikmetertakster for variabelt vandafledningsbidrag og fast
vandafledningsbidrag hos forbrugerne.
4) Angivelse af, om der fastsættes vilkår om renter, som spildevandsforsy-
ningsselskabet vil opkræve i medfør af lov om renter.
5) Angivelse af, om der fastsættes vilkår om gebyrer og renter, som spilde-
vandsforsyningsselskabet vil opkræve i medfør af bekendtgørelsens § 5,
stk. 2.
6) Angivelse af, om der fastsættes øvrige vilkår, der er fastsat som betin-
gelse for forbrugernes ret til forsyning, og som er fastsat inden for
miljø- og forsyningsregler i miljøbeskyttelsesloven samt betalingsregler
i spildevandsbetalingsloven.
20
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0021.png
Bilag 4
Spildevandsforsyningsselskabers oplysningspligter i forbindelse med
godkendelse af kubikmetertakster, jf. § 14, stk. 5
A. Oplysninger om de fastsatte kubikmetertakster
1) Opkrævningsperioden, som de fastsatte kubikmetertakster skal gælde
for.
2) Oplysninger om spildevandsforsyningsselskabets geografisk differentie-
rede kubikmetertakster, samt en begrundelse herfor, såfremt spildevands-
forsyningsselskabet har fastsat geografisk differentierede kubikmetertak-
ster, jf. spildevandsbetalingslovens § 3, stk. 1, 3. pkt.
B. Betalingsvedtægt
1) Seneste godkendte betalingsvedtægt med eventuelle anmeldte ændringer.
C. Regnskab
1) Seneste aflagte årsregnskab.
D. Budget og likviditetsoversigt
1) Budget over resultat for opkrævningsperioden, som har dannet grundlag
for fastsættelsen af kubikmetertakster for variabelt vandafledningsbidrag
samt eventuelt kubikmetertakster for fast vandafledningsbidrag, særbi-
drag og vejbidrag.
2) Oplysninger om spildevandsforsyningsselskabets forventede likviditet
ved begyndelsen af opkrævningsperioden, herunder om midler til
a) investeringer efter investeringsplanen i pkt. F,
b) uforudsete udgifter i opkrævningsperioden og
c) udligning af overdækning fra tidligere år, herunder midler til ned-
sættelse af bidrag, afskrivninger, gældsafvikling eller øvrige lovlige
opsparede midler, som ikke fremgår af pkt. a-b.
3) Såfremt en hel eller delvis overdragelse af en spildevandsaktivitet plan-
lægges at finde sted i opkrævningsperioden eller har fundet sted, og der
fortsat er udgifter til overdragelsen, jf. spildevandsbetalingslovens § 1,
stk. 8, skal disse udgifter oplyses.
4) Såfremt spildevandsforsyningsselskabets kubikmetertakster er fastsat ud
fra udgifter til foreninger omfattet af vandsektorlovens § 21 og regler
udstedt i medfør heraf, skal disse udgifter oplyses.
E. Øvrige oplysninger til beregning af de fastsatte kubikmetertakster
21
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0022.png
1) Oplysninger, som har dannet grundlag for de fastsatte kubikmetertakster
for den kommende opkrævningsperiode, herunder de forventede debite-
rede vandmængder i forhold til de tre trin for kubikmetertakster, jf. §
spildevandsbetalingslovens § 3, stk. 1 og § 2, stk. 1 og 2 i bekendtgørelse
nr. 1327 af 10. december 2014 om differentieret betalingsstruktur fastsat
regler om differentieringen.
2) Øvrige væsentlige oplysninger, som har været relevante for fastsættelsen
og beregningen af de fastsatte kubikmetertakster, og som ikke fremgår af
de øvrige indsendte oplysninger.
F. Investeringsplan
1) Investeringsplan over planlagte og igangværende udvidelser og renove-
ringer af spildevandsforsyningsselskabets anlæg og ledningsnet inden for
kloakeringsområdet eller andre større anlægsarbejder, som er godkendt
af spildevandsforsyningsselskabet.
2) Oplysninger om investeringer nævnt i pkt. 1, herunder om de samlede
investeringsbeløb, samt forventet gennemførelse.
3) Oplysninger om, hvor stor en procentdel af investeringsbeløbene nævnt
i pkt. 2, som spildevandsforsyningsselskabet planlægger at finansiere
med opsparede midler.
G. Oplysninger om spildevandsforsyningsselskabets overholdelse af
kravet om balance mellem indtægter og udgifter
1) Oplysninger om afvikling af opsparede midler, såfremt spildevandsfor-
syningsselskabet har opsparede midler, hvis anvendelse ikke fremgår af
oversigten over likviditet i pkt. D, nr. 2.
Supplerende oplysningskrav i forbindelse med meddelelser fra Vand-
sektortilsynet til kommunalbestyrelsen for selskaber omfattet af vand-
sektorloven
H. Meddelelser om overholdelse af indtægtsrammen
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 17, stk. 4, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om selskabets forventede overholdelse af indtægtsrammen
fastsat i afgørelsen, som er nævnt i pkt. 1, herunder om
a) Den udmeldte økonomiske ramme for det kommende kalenderår.
b) Forventede nye tillæg for det kommende kalenderår.
c) Forventede ændringer i ikke-påvirkelige omkostninger for det kom-
mende kalenderår.
22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0023.png
d) Forventede indtægter for det kommende kalenderår, jf. § 26 i be-
kendtgørelsen om økonomiske rammer.
I. Meddelelser om ikke-markedsmæssige kontrakter
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 17, stk. 5, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af afgørelsen nævnt i pkt. 1
indgår i beregningen af taksterne eller har indgået i beregningen af tidli-
gere godkendte takster.
J. Meddelelser om overtrædelse af reglerne om tilknyttet virksomhed
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets afgørelse, jf. § 17, stk. 6, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af afgørelsen nævnt i pkt. 1
indgår i beregningen af taksterne eller har indgået i beregningen af tidli-
gere godkendte takster.
K. Meddelelser om planlagte udgifter efter omkostningsbekendtgørel-
sen
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets vurdering, jf. § 17, stk. 7, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af vurderingen nævnt i pkt.
1 indgår i beregningen af taksterne.
L. Meddelelser om udgifter, som ikke må takstfinansieres
Såfremt Vandsektortilsynet har afgivet meddelelse til kommunalbestyrelsen
om Vandsektortilsynets vurdering, jf. § 17, stk. 8, skal selskabet indsende:
1) Oplysninger om, hvorvidt udgifter omfattet af vurderingen nævnt i pkt.
1 indgår i beregningen af taksterne.
23
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0024.png
Bilag 5
Spildevandsforsyningsselskabers oplysningspligter i forbindelse med
godkendelse af eventuelle faste bidrag, jf. § 14, stk. 6
A. Oplysninger om det faste vandafledningsbidrag
1) Opkrævningsperioden, som det faste vandafledningsbidrag skal gælde
for.
2) Oplysninger om størrelsen på det faste vandafledningsbidrag, såfremt
spildevandsforsyningsselskabet opdeler vandafledningsbidraget i en fast
og en variabel del, jf. spildevandsbetalingslovens § 2 a, stk. 7.
3) Oplysninger om den indeksregulering, der er foretaget, jf. spildevands-
betalingslovens § 2 a, stk. 8.
B. Betalingsvedtægt
1) Seneste godkendte betalingsvedtægt med eventuelle anmeldte ændringer.
24
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0025.png
Bilag 6
Almene vandforsyningers oplysningspligter i forbindelse med anmel-
delse af ændringer i regulativer, samt anmeldelse af anlægs- og drifts-
bidrag, jf. § 6, stk. 4 og § 13, stk. 5
A. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 6, stk. 4 om anmel-
delse af ændringer i regulativer
1) Sidst godkendte regulativ med eventuelle anmeldte ændringer, samt op-
lysninger om den seneste godkendelsesdato og eventuel seneste anmel-
delsesdato.
2) Det ændrede regulativ med markering af de ændringer, som er omfattet
af anmeldelsen.
3) Erklæring af, at ændringerne af regulativet alene omfatter vilkår, der ikke
vedrører overensstemmelsen med miljø- og forsyningsregler i vandfor-
syningsloven eller betalingsregler i vandforsyningsloven, herunder regler
i denne bekendtgørelse om gebyrer og renter, der ikke er fastsat i henhold
til renteloven.
B. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 13, stk. 5 om anmel-
delse af fastsatte anlægs- og driftsbidrag
1) Sidst godkendte eller anmeldte anlægs- og driftsbidrag
2) Størrelsen på de anlægs- og driftsbidrag, der er omfattet af anmeldelsen.
3) Oplysning om hvilken opkrævningsperiode de anmeldte anlægs- og
driftsbidrag skal gælde for.
4) Oplysninger om den pristalskorrektion, der er foretaget.
5) Erklæring om, at der ikke er sket væsentlige ændringer i grundlaget for
fastsættelse af størrelsen på anlægs- og driftsbidrag siden sidste godken-
delse eller anmeldelse, herunder oplysninger for den kommende opkræv-
ningsperiode om
a) det forventede antal nye tilslutninger,
b) de forventede debiterede vandmængder og
c) det forventede antal forbrugere.
6) Budget over resultatet for opkrævningsperioden.
25
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Lovudkast til forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2602197_0026.png
Bilag 7
Spildevandsforsyningsselskabers oplysningspligter i forbindelse med
anmeldelse af ændringer i betalingsvedtægter, samt anmeldelse af
fastsatte takster og bidrag, jf. § 7, stk. 4 og § 14, stk. 7
A. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 7, stk. 4 om anmel-
delse af ændringer i betalingsvedtægter
1) Sidst godkendte betalingsvedtægt med eventuelle anmeldte ændringer,
samt med oplysninger om den seneste godkendelsesdato og eventuel se-
neste anmeldelsesdato.
2) Den ændrede betalingsvedtægt med markering af de ændringer, som er
omfattet af anmeldelsen.
3) Erklæring af, at ændringerne af betalingsvedtægten alene omfatter vilkår,
der ikke vedrører overensstemmelsen med miljø- og forsyningsregler i
miljøbeskyttelsesloven eller betalingsregler i spildevandsbetalingsloven,
herunder regler i denne bekendtgørelse om gebyrer og renter, der ikke er
fastsat i henhold til renteloven.
B. Oplysninger, der skal indsendes i henhold til § 14, stk. 7 om anmel-
delse af fastsatte takster og bidrag
1) Sidst godkendte eller anmeldte takster og bidrag.
2) Størrelserne på kubikmetertakster for variabelt vandafledningsbidrag og
det faste vandafledningsbidrag, der er omfattet af anmeldelsen.
3) Oplysning om hvilken opkrævningsperiode de anmeldte takster og bi-
drag skal gælde for.
4) Oplysninger om den pristalskorrektion, der er foretaget.
5) Erklæring om, at der ikke er sket væsentlige ændringer i grundlaget for
fastsættelse af størrelsen på takster og bidrag siden sidste godkendelse
eller anmeldelse, herunder oplysninger for den kommende opkrævnings-
periode om
a) det forventede antal nye tilslutninger,
b) de forventede debiterede vandmængder og
c) det forventede antal forbrugere.
6) Budget over resultatet for opkrævningsperioden.
26