Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 415
Offentligt
2601842_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2022
J nr.
2022 -
Udstedelse af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen af 4. juni
2021
Til udvalgets orientering fremsendes fem bekendtgørelser, høringsnotatet og mod-
tagne høringssvar. Bekendtgørelserne indeholder nye regler, der hovedsagligt føl-
ger op på stemmeaftalen
En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøt-
telse af den grønne omstilling og elektrificeringen
ml. regeringen, V, DF, SF, RV,
EL, KF, LA og ALT af 4. juni 2021 (herefter ”stemmeaftalen”), og lov nr. 2605 af 28.
december 2021 om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love.
De fem bekendtgørelser er:
1) ændret netvirksomhedsbekendtgørelse
2) udskilt og ændret bekendtgørelse om netvirksomheders interne over-
vågning
3) ændret indtægtsrammebekendtgørelse
4) udskilt bekendtgørelse om Energinets interne overvågning
5) ikrafttrædelsesbekendtgørelsen
Bekendtgørelserne har været i høring fra den 25. april indtil den 20. maj 2022.
Der er ikke modtaget høringssvar til bekendtgørelserne under nr. 4 og 5.
Angående de andre tre bekendtgørelser henvises til høringsnotatet. På flere punk-
ter har høringen givet anledning til ændringer, herunder med det formål at øge klar-
hed omkring de nye regler.
Flere høringsparter, der kommenterer på den ændrede netvirksomhedsbekendtgø-
relse, nævner 1) betænkningen til L 53 angående udmøntningen af ministerens be-
myndigelser, 2) hensynstagen til, at netvirksomheders vigtigste opgaver er at frem-
tidssikre elnettet til den grønne omstilling på effektiv vis og 3) ønsket om, at det
skal være mulighed for at drive netvirksomhed med få netkunder. Jeg vil på den
baggrund især fremhæve følgende:
De regler, der bliver fastsat i netvirksomhedsbekendtgørelsen, har ophæng i stem-
meaftalens afsnit 2 om solide og ansvarlige rammer og stemmeaftalens bilag 1.
Stemmeaftalen understreger netop den øgede betydning af solide og ansvarlige
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 415: Orientering om udstedelse af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen af 4. juni, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
rammer for netvirksomhederne i lyset af den grønne omstilling og elektrificering. De
nye regler følger stemmeaftalen og holder sig inden for de rammer, der er nærmere
beskrevet i L 53. Mindre netvirksomheder under grænsen på 100.000 tilsluttede el-
kunder vil ikke blive underlagt de samme regler om habilitet, som netvirksomheder
over denne grænse. Lovens muligheder for at fastsætte undtagelser fra delkrav for
rene multiforsyningskoncerner, ligesom tilgangen til dataadskillelse giver desuden
netvirksomhederne en større grad af fleksibilitet i implementeringen af kravene.
Denne fleksibilitet kommer også de mindre netvirksomheder til gode.
Herudover har høringen givet anledning til yderligere lempelse af reglerne på tre
punkter:
Kravene om dataadskillelse, jf. netvirksomhedsbekendtgørelse, vil
først finde anvendelse fra 1. januar 2026.
Netvirksomheder med under 10.000 tilsluttede elkunder, dvs. de helt
små netvirksomheder, vil helt undtages fra kravene om dataadskillelse
i medfør af bekendtgørelsen.
De præciserede dokumentationskrav ift. markedsmæssighed vil først
finde anvendelse fra den 1. juli 2023.
Nogle høringsparter har også omtalt eventuelle fremtidige udmøntninger af ministe-
rens bemyndigelser, der går videre, end hvad der er aftalt i stemmeaftalen. I denne
henseende vil jeg bemærke, at det af L 53 fremgår ift. udmøntning af bemyndigel-
serne, at et af Folketinget nedsat udvalg vil blive inddraget ved en eventuel fremti-
dig fastsættelse af krav, der går videre end hvad der er aftalt i stemmeaftalen.
Dette vil jeg selvfølgelig respektere.
Høringsparterne henviser herudover til, at det af betænkningen fremgår, at parti-
erne (V, RV, DF, SF, EL, KF, D, LA, ALT og Orla Østeby (UFG)) bemærker, at for-
ligskredsen bag stemmeaftalen altid skal inddrages rettidigt og indholdsmæssigt,
og at ministeren bør indhente opbakning fra forligskredsen, såfremt ministeren på-
tænker at gennemføre eventuelle ændringer i reglerne, der ligger uden for det af-
talte i stemmeaftalen. Jeg går i denne henseende ud fra, at inddragelse af et af Fol-
ketinget udpeget udvalg, som udgangspunkt vil også betyde inddragelse af parti-
erne bag forligskredsen. Det understreges imidlertid også, at karakteren af en
stemmeaftale gør, at aftaleparterne er fritstillede i nye forhandlinger om emnerne,
der indgår i den pågældende stemmeaftale.
Endelig har de partier, der er nævnt ovenfor, opfordret mig til at følge konsekven-
serne af lovforslaget for de små netvirksomheder. Dertil vil jeg gerne bemærke, at
vi generelt løbende forholder os til, hvorvidt regler er proportionale og hensigts-
mæssige. Jeg vil således også løbende følge virkningen af de nye regler, når de er
implementeret.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 415: Orientering om udstedelse af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen af 4. juni, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Bekendtgørelserne forventes udstedt ultimo juni med ikrafttræden den 1. juli 2022,
idet virkningstidspunktet på de fleste af de nye regler dog først vil være senere. Ift.
regler om dokumentation angående markedsmæssighed er virkningstidspunktet
den 1. juli 2023. De nye habilitetsregler m.v. vil have virkning fra den 1. januar
2024, eller, på nogle områder, først fra den 1. januar 2026.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3