Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 413
Offentligt
2601427_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for Grøn Omstilling
Dato
24. juni 2022
J nr.
2022 - 333
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt bekendtgørelse om
Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
Udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt
bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed blev sendt i ekstern høring den 8. april med frist for
afgivelse af høringssvar den 6. maj.
Der er modtaget i alt 20 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 19 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelserne:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
KL
ARI
Aalborg Kommune
Dansk Erhverv
Genvindingsindustrien
Herning Kommune
Danske havne
DI
Københavns Kommune
Landbrug og Fødevarer
Køge Kommune
DAF
Kolding Kommune
Plastindustrien
DI Byggeri
Danaffald/DTL
Næstved Kommune
Solrød Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Følgende høringspart har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelserne:
-
Dansk Retursystem
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Generelle bemærkninger
Nr. 2: Markedspriser og ikrafttræden
Nr. 3: Dispensationsordning
Nr. 4: Omlastning
Nr. 5: Slagge og have- og parkaffald
Nr. 6: Kommunal indsamling af affald fra mindre virksomheder
Nr. 7: Forsyningstilsynet
Nr. 8: Indledende sortering/automatiseret sortering
Nr. 9: Gebyrer for madaffald
Nr. 10: Regulativer
Nr. 11: Overgangsordning
Nr. 12 Kommunens eget affald
Nr. 13: Genbrugshjørner og genbrugspladsen
Nr. 14: Øvrige bemærkninger
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger
Der er modtaget en række generelle bemærkninger, der berører elementer i
affaldsaktør- og affaldsregisterbekendtgørelsen, der ikke har været ændret eller
som vedrører allerede gældende ret. Der er ligeledes en række bemærkninger, der
angår regler der fremgår direkte af L 898 af 21. juni 2022.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at formålet med de ændringer til affaldsaktør- og
affaldsregisterbekendtgørelsen, der er genstand for denne høring, har været at
udmønte en række af de lovbestemmelser, der blev vedtaget med L 898 af 21. juni
2022 om nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til
materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser
og skærpet økonomisk tilsyn. Dette høringsnotat omhandler derfor alene
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0003.png
spørgsmål og bemærkninger i relation til disse ændringer. I høringssvarene
fremkommer imidlertid også en række spørgsmål, der vedrører L 898, som ikke er
behandlet i dette høringsnotat.
Det bemærkes desuden, at Energistyrelsen planlægger at imødekomme diverse
spørgsmål vedr. L 898 ved at lave en midlertidig hotline, som aktørerne kan
kontakte fra august 2022. Derudover vil der blive afholdt jævnlige møder med
hovedinteressenterne.
Ad nr. 2: Markedspriser og ikrafttræden
Solrød Kommune, Køge Kommune, Københavns Kommune, KL og DAF
bemærker, at det vil være en vanskelig opgave at finde en korrekt markedspris, og
at der vil være meget kort tid til at fastsætte priserne, når reglerne træder i kraft 1.
juli.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at der på baggrund af de modtagne høringssvar til
affaldsaktørbekendtgørelsen og den politiske behandling af L 898 er blevet
vedtaget et ændringsforslag til lovforslaget, der medfører, at reglerne om, at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte priser svarende til markedsprisen for visse
tilbud om indsamling og behandling af erhvervsaffald først vil gælde fra 1. januar
2023. Ændringsforslaget har dermed medført, at reglerne i
affaldsaktørbekendtgørelsen, der fastsætter de nærmere regler om principper for
fastsættelsen af markedspriser m.v. for kommunal indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald, erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse,
der er produceret af virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde
svarer til en husholdnings, der er produceret på øer uden fast broforbindelse, ikke
længere fremgår af bekendtgørelsen.
Dette medfører ikke, at kommunerne vil være forhindret i at tilbyde indsamling af
dette affald, men der vil skulle opkræves gebyrer for disse ordninger i
overensstemmelse med de gældende principper for fastsættelse af affaldsgebyrer
indtil 1. januar 2023.
Ministeriet forventer at reglerne om fastsættelsen af markedspriser vil blive sendt i
høring igen i efteråret i forbindelse med den planlagte ændring af
affaldsaktørbekendtgørelsen, der skal udmønte reglerne i L 898 om
genbrugshjørner på de kommunale genbrugspladser. Ministeriet bemærker i øvrigt,
at det i betænkningen til L 898 af 21. juni 2022 er blevet præciseret, at
Forsyningstilsynet vil udarbejde en vejledning for, hvordan markedspriserne vil
kunne fastsættes i samarbejde med kommunerne.
Ad nr. 3: Dispensationsordningen
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0004.png
KL, DAF og Københavns Kommune bemærker, at kravene for en meddelelse af
dispensation er for omfattende, at der næppe vil være privat interesse i at indgå et
samarbejde med kommunen, og at dispensationsordningen ikke vil blive anvendt.
De udtrykker også bekymring for en situation, hvor der ikke kan findes en privat
aktør til behandlingen af affaldet.
DTL bemærker, at der ikke er behov for en dispensationsmulighed.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at formålet med L 898, og dermed
affaldsaktørbekendtgørelsen, er, at kommunerne fremadrettet ikke skal deltage i
behandlingen af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Ministeriet vurderer, at der allerede i dag er et velfungerende privat marked, der
kan håndtere opgaven, og at der vil være interesse på det private marked for at
varetage opgaven. Det private marked håndterer allerede i dag ca. 95 pct. af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, og en evaluering af
konkurrenceudsættelsen af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse har vist,
at det private marked kan håndtere opgaven. Det fremgår af Klimaplanen, at
kommunerne kan få dispensation til at byde ind på håndteringen af specifikke
fraktioner, hvis der ikke kan findes en privat aktør, der kan varetage
affaldsbehandlingen, men kun under betingelse af, at der er tale om et genudbud
på samme vilkår, herunder i forhold til miljøkrav, prisloft, innovation og øvrige
udbudskriterier, og at der er tale om et partnerskab i form af offentligt/privat
selskab, hvor en privat part også tager en økonomisk risiko.
Ministeriet har overvejet, om der kan opstå en situation, hvor der ikke kan findes en
privat aktør, der vil indgå i et partnerskab med en kommune, der har fået
dispensation. Ministeriet vurderer dog ikke, at det forhold, at der ikke kan findes
private aktører, der vil varetage opgaven alene, betyder, at der heller ikke vil kunne
findes en privat aktør, der er interesseret i at indgå i et samarbejde med en
kommune om opgaven. I den forbindelse lægger ministeriet vægt på, at det
vurderes, at der er interesse på det private marked for at varetage opgaven med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse. Det er dog vigtigt, at
kommunerne begynder at forberede et udbud i tide til at kunne leve op til
udbudskravet, når dette træder i kraft.
Ad nr. 4: Omlastning
KL, DAF, Solrød Kommune, Herning Kommune bemærker, at det er vigtigt, at
fastholde kommunernes mulighed for at kunne omlaste affald af hensyn til
transportoptimering og er positive over for, at kommunerne forsat må
sammenpresse og ballettere affaldet. Det bemærkes dog, at denne afgrænsning er
for snæver og ulogisk.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0005.png
DTL bemærker, at der kan være tilfælde, hvor det giver mening, at kommunerne
forsat kan foretage en vis behandling af affaldet af hensyn til den efterfølgende
transport, men at udviklingen bør overvåges.
DI, ARI, DE, Genvindingsindustrien og Plastindustrien bemærker, at da
kommunerne ikke må sortere, bør kommunerne heller ikke sammenpresse og
ballettere affaldet, da det vil kunne forringe affaldets genanvendelsespotentiale. Det
udtrykkes bekymring for, at kommunerne vil foretage flere behandlingsaktiviteter,
end dem der er oplistet i affaldsaktørbekendtgørelsens § 34.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det er vigtigt, at det skal være muligt at transportoptimere,
men at dette skal være i overensstemmelse med klimaplanens målsætning om, at
det fremover skal være private, der behandler affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget ikke er til hinder for, at kommunerne udbyder
samtlige omlastningsaktiviteter, eller at kommunerne aftaler med dem, der skal
aftage affaldet til videre behandling, i hvilket omfang der skal ske indledende
sammenpresning og balletering af affaldet, inden affaldet overdrages.
Ad nr. 5: Slagger og have- og parkaffald
KL bakker op om, at kommuner forsat kan håndtere slagger og have- og parkaffald.
DI Byggeri, DI og ARI bemærker, at den private danske genanvendelsessektor
allerede i dag er i stand til at håndtere slagger, og der derfor ikke er behov for en
undtagelse.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at affald egnet til materialenyttiggørelse som det helt klare
udgangspunkt skal håndteres af private aktører, som kan drive innovation og
udvikling af et stærkt genanvendelsesmarkedet. Samtidig forekommer der tilfælde,
hvor det vil være hensigtsmæssigt, at kommuner forsat kan behandle det affald,
kommunen selv producerer. På den baggrund lægges der med lovforslaget op til,
at kommuner kan behandle slagger og have- og parkaffald, som kommunens
virksomheder eller institutioner selv producerer. Med kommende lovforslag om ny
organisering af forbrændingssektoren, vil der blive fastlagt nærmere regler for
kommuners deltagelse i behandling og håndtering af slagger.
Ad nr. 6: Kommunal indsamling af affald fra mindre virksomheder
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0006.png
Næstved Kommune, Kolding Kommune, DAF, Genvindingsindustrien og DI
bemærker, at der mangler en klar afgrænsning af hvilke virksomheder, der
fremover vil kunne benytte de kommunale indsamlingsordninger for affald egnet til
materialenyttiggørelse.
DTL er kritiske over for, at kommuner gives mulighed for at indsamle
erhvervsaffald.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at kommunerne gives en vis fleksibilitet til at fortolke
mængdebegrebet, så længe kommunen kan indeholde indsamlingen under de
almindelige ordninger til den husstandsnære indsamling, og der ikke etableres
særordninger til virksomheder, som ikke allerede anvendes til husholdninger.
Udviklingen på området evalueres efter 3 år.
Ad nr. 7: Forsyningstilsynet
KL og DAF spørger hvad der nærmere ligger i den overvågning, Forsyningstilsynet
skal foretage med affaldssektoren.
DE og Genvindingsindustrien efterspørger et tilsyn med kommunal behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse på øer uden fast broforbindelse.
ARI efterspørger, at Forsyningstilsynet får til opgave at føre tilsyn med, at
kommunerne overholder reglerne for hvilke aktiviteter, kommunerne må udføre i
forbindelse med omlastning.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeren bemærker, at formålet med at Forsyningstilsynet vil skulle overvåge
gennemførelsen af reglerne for de opgaver og forpligtelser, der følger af L 898,
samt forestå en bredere overvågning af markedet og markedsprocesser, er at sikre
velfungerende konkurrencebaserede affaldsmarkeder, både på behandlings- og
indsamlingsmarkedet. Forsyningstilsynet vil i denne forbindelse skulle udarbejde
analyser på området og offentliggøre gennemsnitstal blandt andet med det formål
at undersøge, hvordan de gældende regler for kommunernes fastsættelse af
affaldsgebyrer vil kunne skærpes, så krydssubsidiering undgås.
Ministeren bemærker, at der i forhold til kommunal behandling af erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse fra 1.
januar 2023 vil skulle opkræves en pris svarende til markedsprisen for denne
ydelse. I denne forbindelse vil der blive fastsat regler om, at disse kommunale
anlæg vil skulle fastsætte sine priser, så der som minimum sikres fuldstændig
omkostningsdækningen. Yderligere vil der blive fastsat regler om, at der skal føres
særskilte regnskaber, så der sikres fuldstændig regnskabsmæssig adskillelse
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0007.png
mellem de aktiviteter der udbydes til markedspriser og de ydelser, der skal
gebyrfinansieres. Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn med, at disse regler
overholdes.
Ministeren bemærker, at forsyningstilsynet skal føre økonomisk tilsyn med
affaldssektoren, som blev besluttet med Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi. Tilsyn med hvilke aktiviteter kommunen faktisk udfører i
forbindelse med omlastning af affald ligger uden for formålet med
Forsyningstilsynets tilsyn, men vil derfor være omfattet af Ankestyrelsens
almindelige tilsyn med kommunerne.
Ad nr. 8: Indledende sortering/automatiseret sortering
KL, DAF og Danske Havne påpeger, at kommunernes manglende mulighed for at
sortere, herunder udsortere genanvendeligt affald fra restaffald, vil have en negativ
indvirkning på genanvendelsen.
Plastindustrien, DI, DE og Genvindingsindustrien bemærker, at der alene stilles
krav om irreversible investeringer – og ikke at investeringer skal være væsentlige -
foretaget inde 1. juli 2022 som betingelse for automatiserede sorteringsanlægs
deltagelse i overgangsordningen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at et af formålene med den politiske aftale er at give private
aktører en større rolle på markedet, og at sikre at private aktører kan opnå
sikkerhed for investeringer i ny teknologi. Ministeriet vurderer på den baggrund
ikke, at det vil være i tråd med aftalens ånd, hvis kommunerne fremover kan
etablere og drive automatiserede anlæg, hvorpå der foretages indledende sortering
af affald, eller hvorpå affald egnet til materialenyttiggørelse sorteres fra andet
affald.
Ministeriet bemærker, at det fremgår direkte af klimaplanen, at en betingelse for
forsat kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til
materialenyttiggørelse skal være, at der var foretaget en væsentlig irreversibel
investering i anlægget, på det tidspunkt den politiske aftale blev indgået. I
modsætning hertil, er der ikke aftalt samme udtrykkelige betingelse om
væsentlighed for irreversible investeringer foretaget i automatiserede
sorteringsanlæg. Ministeriet vurderer, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, at der
stilles tilsvarende krav om væsentlighed i forbindelse med
dispensationsmuligheden for automatiserede sorteringsanlæg til sortering af affald
egnet til materialenyttiggørelse fra restaffald dispensationen.
Ad nr. 9: Gebyrer for madaffald
DAF og Kolding Kommune påpeger, at den nye mulighed for at fastsætte
gennemsnitgebyrer for indsamlingsordninger for madaffald, kan være svær at
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0008.png
udnytte, da mange kommuner indsamler madaffald i samme to-delte beholder som
restaffald.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeren bemærker, at det bliver muligt for kommunerne at fastsætte
gennemsnitsgebyrer for indsamlingsordninger for madaffald. Muligheden er indsat
for, at ensrette reguleringen af gebyrerne for madaffald med de øvrige
genanvendelige fraktioner og øge borgernes incitamentet til i højere grad at sortere
madaffald.
Ad nr. 10: Regulativer
DI efterspørger, at det i standardregulativernes faste tekst fremgår, at virksomheder
ikke vil være forpligtede til at benytte den kommunale indsamlingsordning.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at kommunerne ikke kan fravige ophævelsen af
benyttelsespligten til indsamlingsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald i
deres regulativer. Det fremgår af regulativets fritekst, at hvis kommunen fastsætter
sin ordning som en indsamlingsordning, skal det fremgå, at der ikke vil være
benyttelsespligt til denne. Kommuner kan vælge at fastsætte en ordning som en
anvisningsordning, og ministeriet har derfor ikke gengivet ophævelsen af
benyttelsespligten for indsamlingsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald i
regulativets faste tekst. I forbindelse med den kommende ændring af
affaldsaktørbekendtgørelsen, der forventes sendt i høring i efteråret 2022,
forventes det, at der vil skulle ske flere ændringer af erhvervsregulativernes faste
tekst, og det vil i den forbindelse blive overvejet, om det med fordel kan fremgå, at
virksomheder ikke vil være forpligtede til at benytte den kommunale
indsamlingsordning direkte af regulativet.
Ad nr. 11: Overgangsordning
DAF spørger om kommunale anlæg, der ikke tilmeldes overgangsordningen vil
kunne forsætte deres aktiviteter indtil kravet om selskabsgørelse.
DI efterspørger, at kommunernes mulighed for at foretage efterfølgende
kapitalindskud, hvis det er nødvendigt for at opretholde almindelig drift og
vedligehold af anlæg, der er udskilt i selskabet, fjernes.
Ministeriets bemærkninger:
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0009.png
Ministeriet bemærker, at kommunale anlæg ikke vil kunne forsætte sine
behandlingsaktiviteter, der ikke er omfattet af en af undtagelserne til forbuddet mod
kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis kommunen
ikke tilmelder aktiviteten til Forsyningstilsynet i overgangsordningen. Hertil
bemærkes det, at en tilmelding til overgangsordningen ikke vil være ensbetydende
med, at kommunen vil være forpligtet til fortsætte aktiviteten i hele
overgangsperioden herunder til at selskabsgøre sit anlæg.
Ministeriet bemærker, at det fremgår af Klimaplanen, at kommunerne skal have
mulighed for at sikre almindeligt vedligehold af eksisterende kommunale anlæg.
Derfor er der indsat mulighed for at kommunerne om nødvendigt kan foretage
kapitalindskud i selskaberne til dette formål. Ministeriet bemærker i øvrigt, at
Forsyningstilsynet vil føre tilsyn med at kommunen overholder vilkårene for
deltagelse i overgangsordningen.
Ad nr. 12 Kommunens eget affald
Aalborg Kommuner og Solrød Kommune spørger, om det forsat vil være muligt for
kommuner at lade affald fra kommunens egne institutioner og virksomheder være
omfattet af en kommunal indsamlingsordning.
DE og Genvindingsindustrien spørger, om kommunerne må behandle affald i de i §
35 (nu § 32) oplistede situationer, hvis affaldet er omfattet af en
producentansvarsordning.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at der ikke ændres på reglerne for kommunernes mulighed
for at lade kommunens egne institutioner og virksomheder være omfattet af en
kommunal indsamlingsordning.
Ministeriet bemærker, at kommunalbestyrelsens mulighed for at deltage i aktiviteter
forbundet med behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret af kommunen egne institutioner og virksomheder jf.
affaldsaktørbekendtgørelsens § 32 alene er en undtagelse til forbuddet i
miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 1.
Ad nr. 13: Genbrugshjørner og genbrugspladsen
Kolding Kommune og DAF spørger om kommunerne kan begynde at opkræve
gebyrer for genbrugshjørner på genbrugspladser fra bekendtgørelsens
ikrafttræden.
Aalborg spørger om virksomheder skal have mulighed for at aflevere affald eget til
materialenyttiggørelse på kommunens genbrugsplads.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 938 af 20. juni 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og bekendtgørelse nr. 939 af 20. juni 2022 om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, fra klima- energi- og forsyningsministeren
2601427_0010.png
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at bestemmelserne i L 898 om genbrugshjørner på
genbrugspladsen først vil blive udmøntet 1. januar 2023. Der kan derfor heller ikke
opkræves gebyrer til de kommende genbrugshjørner i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, nr. 2 endnu, da disse gebyrer alene kan
opkræves til finansiering af genbrugshjørner, der er etableret som følge af regler
udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 50 f. Derudover ændres der ikke på
reglerne for, i hvilket omfang kommunerne kan gebyrfinansiere kommunale
genbrugsbutikker.
Ministeriet bemærker, at der ikke foretages ændringer i reglerne om, at
kommunerne skal tilbyde virksomheder adgang til genbrugspladser.
Ad nr. 14: Øvrige bemærkninger
Landbrug og Fødevarer, Køge Kommune og DAF bemærker, at Flamingo er et
varemærke.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at betegnelsen Flamingo i affaldsaktørbekendtgørelsens §
31, nr. 5, er rettet til ekspanderet polystyren (EPS-plast).
Side 10/10