Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 411
Offentligt
2601168_0001.png
Udkast af 9. juni 2022
Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
§ 1.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur prioriterer og administrerer den danske
frekvensanvendelse inden for rammerne af det frekvenspolitiske rammemandat, jf. bilag 1.
1)
I medfør af § 3 i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 27. januar 2021, fastsættes:
§ 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i tilfælde af frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, i lov om
radiofrekvenser beslutning om metode til tildeling af tilladelser til at anvende radiofrekvenser i form af
auktion, offentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages, jf.
lovens § 9, stk. 1 og 2, hvor der er følgende væsentlige samfundsmæssige hensyn, jf. lovens § 2, stk. 2, at
varetage i forbindelse med udstedelsen:
1) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser til nye digitale muligheder, som
vil kunne få væsentlig samfundsøkonomisk betydning.
2) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser, som er nødvendig for nød- og
beredskabstjenesternes opgaveløsning eller for løsning af opgaver vedrørende transportinfrastruktur, som
vurderes at have væsentlig samfundsmæssig betydning.
3) Udstedelse af tilladelse er af betydning for tjenester, hvis udbredelse vurderes at have stor
samfundsøkonomisk betydning, og hvor udbredelse i hele landet ikke kan forventes varetaget af markedet i
tilstrækkeligt omfang.
§ 3.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1890 af 9. december 2020 om det frekvenspolitiske rammemandat ophæves.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
Dan Jørgensen
/ Søren Beltofte
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018
om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0002.png
Det frekvenspolitiske rammemandat
I. Målsætninger for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal fremme udvikling og vækst for at understøtte, at Danmark kan være blandt
de førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nyeste kommunikationsteknologier, herunder
af net med meget høj kapacitet, og have de bedste rammevilkår for at udnytte dem.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling af dansk knowhow, digitalisering, produktion, eksport,
konkurrencekraft, omstillingsevne, den grønne omstilling og innovationsstyrke.
2. Frekvensadministrationen skal understøtte, at udrulning af digital infrastruktur i Danmark skal ske med
udgangspunkt i en markedsbaseret udrulning og tjeneste- og teknologineutral regulering.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling og udbud af konkurrencedygtig og velfungerende
digital infrastruktur, så borgere og virksomheder i hele Danmark sikres forsyning med de nyeste
kommunikationsteknologier og -tjenester.
II. Principper for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal være objektiv, gennemsigtig, ikke-diskriminerende og forholdsmæssigt
afpasset.
2. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang følge princippet om tjeneste- og teknologineutralitet,
så valget af teknologier og tjenester, der anvendes og udbydes via teleinfrastrukturen, som udgangspunkt
overlades til markedet.
3. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang gennem regulatorisk forudsigelighed fremme
effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur.
III. Strategier og aktiviteter for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration
Strategierne for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs frekvensadministration skal bidrage til at
udmønte de overordnede målsætninger, jf. afsnit I, herunder udbredelse af teleinfrastruktur samt forsyning
med og adgang til kommunikationsteknologier og -tjenester for borgere og virksomheder. I forlængelse af
strategierne angives en række aktiviteter, som Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal udføre med
henblik på at udmønte strategierne.
1. Udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang udstedes tjeneste- og teknologineutrale tilladelser.
b) Fleksibel anvendelse af radiofrekvenser skal kunne fremme udviklingen af nye tjenester og teknologier og
fjerne barrierer for adgang til markedet, der skyldes, at radiofrekvenser ikke er tilgængelige for en given
tjeneste eller teknologi.
c) Tilladelser skal udstedes hurtigst muligt.
Aktiviteter
1.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udsteder tilladelser hurtigst muligt og maksimalt seks uger
fra modtagelsen af den fuldstændige ansøgning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0003.png
1.2
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fastsætter vilkår i frekvenstilladelser om at anvende en
bestemt teknologi eller udbyde en bestemt tjeneste, hvis det for eksempel er nødvendigt for at undgå
uacceptable forstyrrelser eller for at opfylde en almennyttig målsætning som effektiv anvendelse af
radiofrekvenser.
1.3
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
gør, hvor det er muligt, eksisterende tilladelser teknologi- og
tjenesteneutrale efter tilladelsesindehaverens ansøgning.
1.4
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
giver i bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for
anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) mulighed for
fleksibel anvendelse af radiofrekvenser, hvor det er muligt inden for rammerne af de relevante
internationale beslutninger.
1.5
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
understøtter, at radiofrekvenser til brug for landmobil
radiokommunikation anvendes mere effektivt, herunder ved at udstede tilladelser til kanaler med
mindre båndbredde end 25 kHz, som kan afhjælpe stor geografisk betinget efterspørgsel.
1.6
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
tillader flere frekvensanvendelser i et frekvensbånd,
eventuelt i form af flere tilladelser til at anvende de samme radiofrekvenser, hvis
styrelsen
vurderer, at
frekvensanvendelserne kan sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for andre brugere af
radiofrekvenser. Ingen brugere af radiofrekvenser får således en eksklusiv ret til at anvende
radiofrekvenser.
1.7
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
vurderer, om frekvensbåndet 6425-7125 MHz kan anvendes
tilladelsesfrit til Wi-Fi og 5G på lige tekniske vilkår.
1.8.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
undersøger mulighederne og interessen for at tage
yderligere frekvensbånd i brug til radiokædeformål.
1.9
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fastsætter auktionsformer, der giver aktørerne størst mulig
fleksibilitet til selv at bestemme frekvenssammensætningen og placeringen i det pågældende
frekvensbånd samt sikrer en effektiv og smidig auktionsproces.
1.10
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fastsætter ved auktioner efter frekvenslovens § 12 en
auktionsform, som i videst muligt omfang sikrer en hurtig gennemførelse af processen.
1.11
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
inddrager relevante myndigheder i forbindelse med
udstedelse af frekvenstilladelser.
1.12
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
underretter Europa-Kommissionen, hvis der efter
frekvenslovens § 7 a udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenser til et andet formål end det
harmoniserede formål, og om resultatet af en eventuel vurdering af grundlaget for at udstede sådanne
tilladelser.
1.13 Når der ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger er blevet fastsat harmoniserede betingelser for
adgang til og anvendelse af radiofrekvenser til trådløse bredbåndsnet og -tjenester arbejder
Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur
for, at radiofrekvenserne kan anvendes til formålet senest 30
måneder efter vedtagelsen af EU-retsakten eller hurtigst muligt efter, at en tilladelse efter
frekvenslovens § 7 a til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål
er udløbet.
1.14
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
kan udsætte fristen i pkt. 1.13 for et bestemt frekvensbånd,
hvis betingelserne i teledirektivet er opfyldt.
2)
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
underretter i
sådanne tilfælde de øvrige medlemsstater og Europa-Kommissionen og angiver grunden til udsættelsen
af fristen.
1.15
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
arbejder for, at omkostninger ved at anvende
radiofrekvenser, herunder frekvensafgifter og tilladelsespriser, er på et niveau, der sikrer effektiv
tildeling og anvendelse af radiofrekvenser.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
skal bl.a. tage
hensyn til værdien af tilladelserne ved eventuel alternativ anvendelse af radiofrekvenserne, når der
fastsættes mindstepriser for tilladelser, og at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser afspejler
tilladelsesvilkårene samt i muligt omfang fastsætte betalingsordninger, der er knyttet til den faktiske
mulighed for at anvende radiofrekvenserne.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0004.png
2) Betingelserne for, at medlemsstaterne kan udsætte fristen for at give adgang til og muliggøre anvendelsen af harmoniserede radiofrekvenser til
trådløst bredbånd, fremgår af teledirektivets artikel 53, stk. 3 og 4.
2. Elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Strategi
a) Mulighederne for bredde og mangfoldighed i udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
skal fremmes.
b) Radiofrekvenser skal også kunne anvendes ikke-kommercielt, og brugere af radiofrekvenser skal kunne
anvende radiofrekvenser til eget brug.
c) Flest mulige udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og brugere af radiofrekvenser skal
have adgang til tilstrækkelig frekvenskapacitet til at opbygge og sikre høj kvalitet af og kapacitet i
teleinfrastrukturen.
Aktiviteter
2.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
sikrer brugere af radiofrekvenser mulighed for at etablere
trådløse systemer, herunder bredbåndssystemer, til eget brug, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og
det er muligt.
2.2
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
understøtter, at radiofrekvenser også kan anvendes til
satellittjenester, så disse fortsat kan anvendes til dette formål uden uacceptable forstyrrelser.
Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur
sikrer, at udbydere af satellittjenester kan få udstedt tilladelser, så
styrelsen
kan tage højde for satellitanvendelsen ved udstedelse af tilladelser til andre formål i samme
frekvensbånd.
2.3
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
arbejder for at sikre adgang til de nødvendige
frekvensressourcer for tjenester til vejr- og klimaformål.
3. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
Strategi
a) Forbedring af mobildækningen i hele landet skal fortsat prioriteres.
b) Der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i forbindelse med opfyldelse af dækningskrav i
frekvenstilladelser, så dækningskrav kan opfyldes så hurtigt og effektivt som muligt.
Aktiviteter
3.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
tilvejebringer grundlaget for, at der kan fastsættes ambitiøse
dækningskrav om mobil tale og mobilt bredbånd i frekvenstildelinger, så mobildækningen fortsat kan
forbedres i hele Danmark, herunder i tyndtbefolkede områder.
3.2 Når
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
har konstateret frekvensknaphed, og at der er væsentlige
samfundsmæssige hensyn som nævnt i § 2, nr. 1-3, at varetage ved tildelingen eller udstedelsen af
tilladelser, indstiller
styrelsen,
at klima-, energi- og forsyningsministeren træffer beslutning om
tildelingsmetode. I den forbindelse vurderer
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur,
om
radiofrekvenserne er egnede til at skabe god dækning for eksempel med mobil tale eller mobilt bredbånd
med henblik på, at der kan fastsættes relevante vilkår i tilladelserne.
3.3 I de tilfælde, hvor der skal holdes auktion, overvejer
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
forskellige, relevante auktionsformer ud fra den pågældende auktions formål og de hensyn, der skal
varetages ved udstedelse af tilladelser til at anvende de pågældende radiofrekvenser.
3.4
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fremmer gennem dialog med mobilselskaberne og relevante
statslige og kommunale aktører en smidig opfyldelse af dækningskrav.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0005.png
3.5
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
sikrer gennem tilsyn med tilladelsesindehaveres overholdelse
af vilkårene i udstedte tilladelser til at anvende radiofrekvenser, at dækningskrav opfyldes rettidigt.
4. Fremme af nye teknologier og tjenester
Strategi
a)
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
understøtter, at der er de bedst mulige rammer for udrulning
og anvendelse af nye teknologier og tjenester.
b)
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
understøtter, at der er de bedst mulige rammer for at
anvende radiofrekvenser til forsøg med henblik på at udvikle innovative teknologier og tjenester.
Aktiviteter
4.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
etablerer et sekretariat for anvendelse af nye teknologier.
Sekretariatet skal bl.a. udbrede viden om nye og fremtidige kommunikationsteknologier samt fremme
udrulningen og anvendelsen af forskellige teknologier, for eksempel 5G, og digitaliseringens potentiale i
forhold til den grønne omstilling.
4.2
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
arbejder for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til
mobile bredbåndstjenester og sikrer, at der afsættes yderligere radiofrekvenser til formålet, når der
internationalt er truffet beslutning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil.
4.3
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
kortlægger behovet for frekvenser til individuelle
virksomhedsløsninger (private net) og undersøger, i hvilket omfang frekvenser, der er egnede til
formålet, kan stilles til rådighed for virksomheder og myndigheder for at fremme innovative løsninger.
4.4
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fastlægger gennem inddragelse af relevante interessenter,
herunder broadcastere, mobiloperatører og virksomheder i øvrigt samt myndigheder, hvordan 3,8-4,2
GHz-frekvensbåndet kan afsættes og administreres hensigtsmæssigt, bl.a. ved at frekvensanvendelsen
kan sameksistere med anden frekvensanvendelse i frekvensbåndet og i tilgrænsende frekvensbånd.
4.5
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
undersøger regelmæssigt mulighederne for, hvordan de
nuværende frekvensafgifter kan justeres for at fremme effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
4.6
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
opdaterer frekvensstrategien efter behov, så det sikres, at
frekvensressourcerne administreres så effektivt som muligt, og at radiofrekvenser i videst muligt omfang
stilles rettidigt til rådighed for brugere af radiofrekvenser. Frekvensstrategien bidrager til, at manglende
adgang til de nødvendige frekvensressourcer ikke udgør en barriere for adgang til markedet og det
vækstpotentiale, der ligger i anvendelse af nye teknologier og tjenester.
4.7
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser til forsøg,
hvor der er tale om afprøvning af nye tjenester eller innovativ anvendelse af radiofrekvenser, det ikke
hæmmer konkurrencen på markedet eller hindrer effektiv anvendelse af frekvenser, og der ikke
umiddelbart opstår knaphed på radiofrekvenser til det formål, som radiofrekvenserne er afsat til i
frekvensplanen.
4.8
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
anvender oplysninger om resultater af forsøg til at fremme
fleksibel anvendelse af radiofrekvenser.
5. Frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen
Strategi
a)
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
frekvensadministration understøtter, at trådløse teknologier
kan fremme den grønne dagsorden, herunder ved at teleinfrastruktur kan bidrage til, at mere klimavenlige
tekniske løsninger udvikles og tages i brug inden for andre sektorer.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0006.png
Aktiviteter
5.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
undersøger, hvordan frekvensadministrationen kan fremme
udviklingen mod en mere klimavenlig telesektor.
6. Radiofrekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige radiofrekvenser til anvendelse med forskellige
former for radioudstyr.
Aktiviteter
6.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
sikrer, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og i det
omfang det er muligt, frekvensressourcer til brug for Programme Making and Special Events (PMSE) til
for eksempel trådløse kameraer, videoforbindelser og mikrofoner og analyserer under inddragelse af
relevante interessenter mulighederne for bedre udnyttelse af eksisterende frekvensressourcer og
identifikation af nye frekvensbånd til formålet.
6.2
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
sikrer, at radiofrekvenser til tilladelsesfri anvendelse til brug
for short range devices (SRD) er til rådighed hurtigst muligt efter, at der på europæisk plan er truffet
beslutning om harmonisering af de tekniske betingelser for anvendelsen af radiofrekvenser til dette
formål.
6.3
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
følger i forhold til radiofrekvenser til droneformål udviklingen
i efterspørgslen med henblik på at identificere, om der måtte opstå behov for at afsætte radiofrekvenser
til formålet.
7. Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Strategi
a) Aktører i branchen og øvrige relevante interessenter skal inddrages behørigt i forbindelse med
frekvensadministrationen.
Aktiviteter
7.1
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
holder møder i et brancheforum med henblik på dialog med
relevante interessenter. Møderne holdes efter behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt.
7.2 Ved
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
inddragelse af aktører i branchen og øvrige relevante
interessenter ved generelle høringer skal de pågældende som udgangspunkt have en frist på fire uger til
at fremføre deres synspunkter, medmindre der foreligger ekstraordinære omstændigheder, eller andet
aftales mellem
styrelsen
og en aktør eller interessent.
7.3
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
offentliggør høringer og de beslutninger, der træffes efter de
enkelte høringer, sammen med begrundelser herfor.
7.4
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
gennemfører høringer over den fremtidige anvendelse af
radiofrekvenser og fremlysninger af ledige tilladelser og offentliggør resultatet heraf hurtigst muligt.
7.5 Hvis
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
overvejer at holde auktion eller et offentligt udbud eller
ændre vilkår i tilladelser, orienterer
styrelsen
alle berørte aktører og øvrige interessenter om det med en
begrundelse for de påtænkte aktiviteter.
7.6
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
skal ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt
udbud navnlig tage hensyn til, at brugerne af radiofrekvenser sikres de størst mulige fordele, og at
konkurrencen fremmes, samt om nødvendigt tage en begrænsning af antallet af tilladelser op til revision
med jævne mellemrum eller på baggrund af en begrundet anmodning af de berørte virksomheder.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0007.png
Aktørerne og interessenterne skal have lejlighed til at fremføre deres synspunkter i forhold til de
påtænkte aktiviteter.
7.7 Hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur konstaterer en mulig overtrædelse af
frekvenslovgivningen eller vilkår i tilladelser udstedt i medfør heraf, underretter styrelsen den
pågældende part om det og fastsætter ved partshøring som udgangspunkt en frist på 10 arbejdsdage for
parten til at fremføre sine synspunkter. Hvis den mulige overtrædelse udgør en umiddelbar og alvorlig
trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed eller vil skabe alvorlige økonomiske eller
driftsmæssige problemer for andre brugere af radiofrekvenser, kan Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur fastsætte en kortere frist for parten. Er problemstillingen teknisk eller juridisk særligt
kompleks eller i øvrigt potentielt særligt indgribende over for parten, kan Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur fastsætte en længere frist for parten.
7.8 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur gennemfører høring af alle relevante interessenter i
forbindelse med forelæggelse af et udkast til et frekvenspolitisk rammemandat for klima-, energi- og
forsyningsministeren.
8. Mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Strategi
a) Frekvensadministrationen skal medføre færrest mulige administrative byrder for brugerne af
radiofrekvenser.
b) Anvendelse af radiofrekvenser skal så vidt muligt være tilladelsesfri.
Aktiviteter
8.1 Hvor det er muligt, og navnlig hvor det godtgøres, at der kun er ubetydelig risiko for uacceptable
forstyrrelser, fritager Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur anvendelse af radiofrekvenser for krav
om tilladelse.
8.2 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udsteder hurtigst muligt nye tilladelser i forbindelse med
overdragelser af tilladelser.
8.3 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at 66-71 GHz-frekvensbåndet fortsat kan anvendes
tilladelsesfrit med lige adgang for eksisterende og kommende anvendelser, så evt. anvendelse til mobilt
bredbånd sker i overensstemmelse med den gældende harmonisering.
8.4 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger mulighederne for at udstede tilladelser i visse
frekvensbånd til radiokædeanvendelse, uden at der fastsættes individuelle tekniske vilkår (”light
licensing”).
8.5 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur undersøger, om adgangen til korttidsanvendelse af
landmobile frekvenser til større arrangementer kan lettes.
9. Tilsyn med anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Gennem tilsyn understøttes, at radiofrekvenser anvendes effektivt, og at elektroniske
kommunikationstjenester kan anvendes uden uacceptable forstyrrelser.
Aktiviteter
9.1 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at sikre, at radioudstyr anvendes i
overensstemmelse med gældende lovgivning.
9.2 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at sikre, at anvendelse af radiofrekvenser sker i
overensstemmelse med gældende regler og vilkår.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0008.png
9.3 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur medvirker til at afhjælpe uacceptable forstyrrelser, der ikke
skyldes overtrædelse af regler eller vilkår.
9.4 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at forstyrrelser, hvor der kan være fare for
menneskers liv eller helbred, bringes hurtigt til ophør.
10. Radio og tv
Strategi
a) Regeringens mediepolitik skal understøttes ved, at mediepolitiske beslutninger om anvendelse af de
radiofrekvenser, der er afsat til radio- eller tv-tjenester, herunder for at fremme effektiv anvendelse af
disse radiofrekvenser, gennemføres.
Aktiviteter
10.1 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer mulighed for, at udbydere kan kombinere
elektroniske kommunikationstjenester med radio- eller tv-net for eksempel ved hjælp af
radiofrekvenser afsat til radio- eller tv-formål.
11. Forsvarets anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Forsvarets behov for radiofrekvenser skal tilgodeses, så Danmark kan leve op til de lovgivningsmæssige
krav såvel nationalt som internationalt, herunder de forpligtelser, som følger af FN- og NATO-
samarbejdet, under hensyntagen til civil anvendelse af radiofrekvenser.
b) Civile tjenester skal i øget omfang have adgang til frekvensbånd, som forsvaret hidtil har anvendt
eksklusivt.
Aktiviteter
11.1 Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at civile tjenester får adgang til at dele de
frekvensbånd, forsvaret anvender, i det omfang det er muligt, og der er efterspørgsel herefter.
11.2 Forsvarets anvendelse af frekvensbånd, som ikke er identificeret til eksklusiv militær anvendelse i
frekvensplanen, sker efter frekvenslovens almindelige regler.
IV. Strategier og aktiviteter for
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
deltagelse i
frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde
Strategierne for
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det
øvrige internationale frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte målsætningerne og principperne samt
strategierne og aktiviteterne for
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
frekvensadministration, jf.
afsnit I-III. I forlængelse af strategierne for
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
deltagelse i det
internationale frekvenssamarbejde angives en række aktiviteter, som
styrelsen
skal udføre med henblik på at
udmønte strategierne.
Strategi
a) Danske interesser skal varetages i internationale fora, herunder i EU, Den Europæiske Forsamling af Post-
og Telemyndigheder (CEPT) og Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU), ved at påvirke de
beslutninger, der træffes, og ved at udveksle information og viden.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0009.png
b) I det internationale frekvenssamarbejde skal Danmark arbejde for global eller europæisk harmonisering af
de tekniske rammer for at anvende radiofrekvenser, hvor det er vigtigt for at sikre udbuddet af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller af udstyr til at anvende sådanne tjenester.
c) Der skal i det internationale frekvenssamarbejde i videst muligt omfang identificeres flere radiofrekvenser
til mobilt bredbånd og tilladelsesfri anvendelse.
Aktiviteter
1. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur indhenter relevante faglige bidrag fra danske interessenter til
brug for deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde og deltager i relevante EU-, ITU- og CEPT-
fora, hvor beslutninger om frekvenstildelinger, frekvensallokeringer og harmonisering af de tekniske
betingelser for frekvensanvendelse træffes.
2. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bidrager i relevante internationale fora til, at det undersøges,
hvordan trådløse teknologier kan understøtte den grønne dagsorden.
3. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur støtter undersøgelser af mulighederne for at anvende
radiofrekvenser til Internet of Things (IoT) til løsning af klimarelaterede problemstillinger for eksempel
smart city- og smart grid-løsninger.
4. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur følger ITU-samarbejdet på transportområdet (maritim,
luftfart og jernbane) i de tilfælde, hvor Danmark har konkrete interesser.
5. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur samarbejder med relevante myndigheder i andre lande, EU-
medlemsstater og Europa-Kommissionen om den strategiske planlægning, koordinering og
harmonisering på frekvensområdet. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder bl.a. for, at der
tages hensyn til økonomiske, sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, kulturelle, videnskabelige, sociale
og tekniske aspekter samt til offentlighedens interesser, ytringsfrihed og de forskellige interesser hos
grupper af brugere af radiofrekvenser.
6. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bidrager gennem samarbejde med relevante myndigheder i
andre medlemsstater og Europa-Kommissionen til at koordinere tiltag i EU vedrørende radiofrekvenser,
herunder harmoniserede betingelser for adgang til og effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
7. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at 40,5-43,5 GHz-frekvensbåndet harmoniseres
til brug for mobilt bredbånd i Europa.
8. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for global og europæisk harmonisering af flere
frekvenser til brug for Wi-Fi.
9. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur deltager med fokus på anvendelse til mobile formål,
herunder individuelle virksomhedsløsninger (private net), i arbejdet om en kommende europæisk
harmonisering af 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet.
10. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur arbejder for, at mobil anvendelse af frekvensbåndet 470-694
MHz bliver mulig under forudsætning af, at den nuværende anvendelse af frekvenserne til broadcast kan
fortsætte, så længe den er relevant. I den forbindelse arbejder Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur for, at der fortsat er relevante frekvensmuligheder til rådighed for PMSE.
11. For at støtte den strategiske planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i EU samarbejder
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur med relevante myndigheder i andre medlemsstater og med
Europa-Kommissionen gennem Frekvenspolitikgruppen og efter disses anmodning også med Europa-
Parlamentet og Ministerrådet. Samarbejdet skal bl.a. bidrage til at udvikle bedste praksis på
frekvensområdet, fremme koordineringen mellem medlemsstaterne og koordinere udstedelse af og
vilkår for tilladelser til at anvende radiofrekvenser.
12. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sikrer, at anvendelse af radiofrekvenser i Danmark
tilrettelægges, så harmoniserede radiofrekvenser kan anvendes i andre medlemsstater i
overensstemmelse med EU-retten.
13. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur samarbejder med relevante myndigheder i andre
medlemsstater om koordinering af anvendelse af radiofrekvenser for at forhindre uacceptable
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601168_0010.png
forstyrrelser af frekvensanvendelse og med tredjelande, som forhindrer, at harmoniserede
radiofrekvenser anvendes i EU.
14. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan bede Frekvenspolitikgruppen om at mægle i forhold til
andre medlemsstater i forbindelse med koordinering eller uacceptable forstyrrelser af
frekvensanvendelse.
15. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur tager hensyn til henstillinger på frekvensområdet, som
Europa-Kommissionen vedtager for at sikre den harmoniserede anvendelse af og fremme opfyldelsen af
målene i teledirektivet. Undlader Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at følge en henstilling,
begrunder styrelsen det over for Europa-Kommissionen.
16. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og
Frekvenspolitikgruppen om at fastlægge en fælles tildelingsproces for udstedelse af tilladelser til at
anvende radiofrekvenser og gennemføre udvælgelsesproceduren i fællesskab, hvis det i konkrete tilfælde
er relevant. Hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur ikke indgår i et sådant samarbejde, selvom
en aktør på det danske marked har udtrykt interesse for det, orienterer styrelsen aktøren om grunden til
det.
17. Når Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal holde auktion eller offentligt udbud over
radiofrekvenser harmoniseret til trådløse bredbåndsnet og -tjenester, sender styrelsen også offentlige
høringer om udkast til auktions- eller udbudsmateriale til Frekvenspolitikgruppen og angiver, om og
hvornår der ønskes et peer review-forum i Frekvenspolitikgruppen om materialet.
3)
18. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur deltager i et eventuelt ekstraordinært peer review-forum om
styrelsens udkast til auktions- eller udbudsmateriale, som Frekvenspolitikgruppen indkalder til.
4)
3) Procedurerne for et peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 1 og stk. 4-9, og pkt. 9 og 10 i Frekvenspolitikgruppens
forretningsorden.
4) Procedurerne for et ekstraordinært peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 2-6 og stk. 8, og pkt. 11 i Frekvenspolitikgruppens
forretningsorden.