Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 411
Offentligt
2601166_0001.png
Høringsnotat
Kontor
Center for Klimaneutralt Dan-
mark
Dato
20. juni 2022
Høring over udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammeman-
dat april-maj 2022
Et udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat har været i of-
fentlig høring fra den 26. april til den 27. maj 2022.
De foreslåede ændringer af bekendtgørelsen udkastet til bekendtgørelse og er nær-
mere beskrevet i høringsbrevet, som findes på høringens side på Høringsportalen.
1
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har modtaget 12 høringssvar.
Dansk Kulturliv, Dansk Live, DR, NEP Denmark, Robincon, Sennheiser Nordic, Te-
leindustrien, Tele & Fiberalliancen og TV 2 Danmark har afgivet høringssvar.
DSB, Experimenterende Danske Radioamatører og Forbrugerombudsmanden har
oplyst, at de ikke har bemærkninger til høringen.
Der er foretaget enkelte justeringer af korrekturmæssig karakter i forhold til udkastet
til bekendtgørelse, som har været i høring, herunder ændring af ”Energistyrelsen” til
”Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur” som følge af teleområdets overførsel til
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur den 7. juni 2022.
2
I det følgende redegøres for det væsentligste indhold af de modtagne høringssvar
og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger til dem. Alle modtagne
høringssvar findes på høringens side på Høringsportalen.
3
Generelt
Robincon anfører, at begreberne ’bredbånd’ og ’mobil’ ikke defineres entydigt eller
anvendes konsekvent i udkastet, og at internationale definitioner i forhold til ’bred-
bånd’ ofte refererer til internetadgang og minimumdatahastighed, hvilket flere af de
trådløse kommunikationsteknologier ikke kan opfylde. ’Mobil’ anvendes i sammen-
hænge, hvor der kan være tale om fixed wireless access eller ikke-mobile industrielle
1
2
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66356
https://sdfi.dk/om-os/nyhedsrum/nyheder/nyhedsarkiv/2022/jun/nyt-navn-nye-opgaver-og-nye-medar-
bejdere
3
I redegørelserne for høringsparternes høringssvar i dette høringsnotat er Energistyrelsen redaktionelt
ændret til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, hvor det er relevant.
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0002.png
anvendelser. Robincon anbefaler, at der anvendes mere generelle begreber som
datakommunikation eller kommunikation, hvis eksempelvis alle typer 5G-anvendel-
ser skal være omfattet, fordi der er risiko for en strammere fortolkning og definition
af begreberne på et senere tidspunkt, som kan medføre begrænsninger i Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastrukturs råderum. Robincon foreslår, at begreber defineres
på en måde, så de dækker alle kendte og forventede anvendelser af 5G og 6G, eller
at der anvendes andre begreber for at undgå utilsigtede konsekvenser, hvis begre-
bernes betydning senere præciseres.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at bekendtgørelse om det fre-
kvenspolitiske rammemandat, som udstedes af klima-, energi- og forsyningsministe-
ren, sammen med frekvensloven fastlægger rammerne for Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs udmøntning af politisk trufne beslutninger på frekvensområdet
samt de overordnede retningslinjer for styrelsens prioritering af den danske frekvens-
anvendelse og administration på frekvensområdet. Bekendtgørelse om det frekvens-
politiske rammemandat er ikke udtryk for teknisk regulering, og derfor anvendes
mere gængse udtryk i bekendtgørelsen end teknisk-faglig terminologi. Definitioner,
som findes i teledirektivet, og definitioner af almindeligt forekommende begreber fast-
lægges efter behov i frekvensloven, mens mere teknisk prægede begreber mest
hensigtsmæssigt kan defineres i de bekendtgørelser, hvor de forekommer.
Ad: III. Strategier og aktiviteter for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
frekvensadministration
o
Strategi 1: Udstedelse af tilladelser til at anvende frekvenser
Tele & Fiberalliancen støtter, at der i det frekvenspolitiske rammemandat er fokus på
at sikre frekvenser til brug for Wi-Fi, fordi frekvensressourcerne til Wi-Fi er begræn-
set, mens dataforbruget er stigende. Fiber & Telealliancen finder det væsentligt, at
Danmark i reguleringen af frekvenser til brug for Wi-Fi, ikke mindst frekvenserne
6425-7125 MHz, følger international regulering og tendenser, herunder i Nord- og
Sydamerika og dele af Asien.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig Tele & Fiberalliancens syns-
punkter vedr. frekvenser til brug for Wi-Fi.
Teleindustrien finder, at der i forhold til den foreslåede aktivitet 1.7, hvorefter Styrel-
sen for Dataforsyning og Infrastruktur skal vurdere, om frekvensbåndet 6425-7125
MHz kan anvendes tilladelsesfrit til Wi-Fi og 5G på lige tekniske vilkår, vil være ud-
fordringer i forhold til en model, hvor frekvenserne i 6425-7125 MHz kan anvendes
tilladelsesfrit. Teleindustrien gør opmærksom på, at efterspørgslen på sådanne fre-
kvenser til brug for offentlige mobilkommunikationstjenester vil være væsentligt la-
vere, hvis de kan anvendes tilladelsesfrit, fordi det vil øge risikoen for forstyrrelser,
og at det derfor er vanskeligt at se, hvordan en sådan ”sameksistens” på lige tekniske
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0003.png
vilkår kan forekomme. Teleindustrien opfordrer til, at det i styrelsens vurdering ind-
går, om der er behov for at afsætte yderligere tilladelsesfri frekvenser til Wi-Fi.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der generelt skal arbejdes for,
at frekvensanvendelse skal være tilladelsesfri, når det er teknisk muligt, herunder at
den tilladelsesfri frekvensanvendelse kan ske uden uacceptable forstyrrelser af an-
den frekvensanvendelse. Frekvensbåndet er p.t. begrænset anvendt i Danmark,
mens det i visse lande i Europa anvendes intensivt til radiokædeformål. Derudover
er der i Europa interesse for frekvensbåndet til anvendelse til Wi-Fi i forlængelse af
beslutninger herom i Nord- og Sydamerika samt dele af Asien. Det er derfor Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at der internationalt bør arbejdes for et
regime, hvor både IMT og Wi-Fi kan sameksistere i frekvensbåndet, hvis det er mu-
ligt, uden at der opstår uacceptable forstyrrelser af anden frekvensanvendelse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at det i den forbindelse i vurderin-
gen skal indgå, om der er behov for at afsætte yderligere frekvenser til Wi-Fi, ligesom
det også vil skulle vurderes konkret, om der er behov for at stille krav om tilladelse
for at anvende frekvenserne.
o
Strategi 4: Fremme af nye teknologier og tjenester
DR støtter den foreslåede aktivitet 4.1 om etablering af et sekretariat for anvendelse
af nye teknologier og ser gerne, at sekretariatet ud over 5G som almindeligt mobilt
bredbånd også behandler private 5G-net eller network slicing af kommercielle net-
værk til brug for innovative anvendelser. DR foreslår, at punktet formuleres således:
”Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur etablerer et sekretariat for anvendelse
af nye teknologier. Sekretariatet skal bl.a. udbrede viden om nye og fremtidige kom-
munikationsteknologier til innovative anvendelser samt fremme udrulningen og an-
vendelsen af forskellige teknologier, for eksempel private 5G-net, og digitaliserin-
gens potentiale i forhold til den grønne omstilling.”
Teleindustrien ser positivt på etableringen af et sekretariat for anvendelse af nye
teknologier i aktivitet 4.1 og ser frem til, at formålet og indholdet af sekretariatets
arbejde konkretiseres yderligere. Teleindustrien opfordrer til, at sekretariatet etable-
rer kontakt til Teleindustriens medlemmer med henblik på videndeling og dialog om
arbejdet, og til, at der sikres sammenhæng mellem sekretariatets arbejde og indsats
på tele- og frekvensområdet, herunder 5G, og regeringens nye digitaliseringsstra-
tegi.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig DR´s og Teleindustriens
støtte til etableringen af sekretariatet for anvendelse af nye teknologier. Sekretariatet
vil bl.a. skulle arbejde med nye og fremtidige kommunikationsteknologier bredt, og
således vil 5G-udrulning og -anvendelse være centrale elementer i sekretariatets ak-
tiviteter.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0004.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærker i forhold til Teleindustriens øn-
ske om dialog med dens medlemmer, at dialog med interessenter generelt og aktører
i branchen vil være et centralt input til sekretariatets arbejde, og ministeriet vil derfor
opfordre alle interessenter og aktører til at bidrage til og deltage aktivt i arbejdet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig DR’s ønsker til emner om
5G, som sekretariatet kan behandle, og bemærker i forhold til DR’s forslag til formu-
lering af aktivitet 4.1, at aktiviteten er formuleret på baggrund af ordlyden af initiativ
1 i teleaftalen fra december 2021, og ministeriet finder på den baggrund ikke grund-
lag for at ændre formuleringen.
Dansk Kulturliv, Dansk Live, DR, NEP Denmark, Sennheiser Nordic og TV 2 Dan-
mark støtter ikke den foreslåede formulering af aktivitet 4.2 om, at der afsættes yder-
ligere frekvenser til mobile bredbåndstjenester, når der internationalt er truffet beslut-
ning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil. Høringsparterne finder, at formu-
leringen af aktivitet 4.1 i den gældende bekendtgørelse er tilstrækkelig, og at den
foreslåede aktivitet 4.2 vil være til skade for frekvensforvaltningen. Den foreslåede
formulering kan binde styrelsen til at afsætte frekvenser til mobile bredbåndstjene-
ster, selvom der ikke er påvist et klart behov, og selvom frekvenserne anvendes til
andre tjenester. Høringsparterne finder endvidere, at den foreslåede aktivitet er i strid
med aktivitet 10 i del IV om styrelsens internationale arbejde på frekvensområdet,
hvor det foreslås, at antenne-tv og PMSE (Programme Making and Special Events)
skal kunne forblive i UHF-båndet, så længe det er relevant. Høringsparterne ønsker
på den baggrund bekræftet, at formuleringen i den foreslåede aktivitet 4.2 ikke om-
fatter frekvensbåndet 470-694 MHz.
DR bemærker endvidere, at det er væsentligt, at DR fortsat kan udsende tv på DTT-
nettet i public service-MUX1, som alle umiddelbart kan modtage med en antenne.
DR bemærker i den forbindelse, at udsendelse via DTT-nettet understøtter den fri og
lige adgang til public service-indhold og udgør grundlaget for den retransmission eller
videreudnyttelse, som finder sted via fx kabeloperatører, og at DR iflg. public service-
kontrakten er forpligtet til at udsende DR’s tv-kanaler via antenne-tv. DR påpeger, at
en forudsætning for dette er, at der stilles frekvenser til rådighed i UHF-båndet for
DR’s udsendelse af antenne-tv.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Danmark efter omstændighe-
derne kan være forpligtet til at gennemføre EU-retsakter på området om harmonise-
ret anvendelse af bestemte frekvenser, og den foreslåede justering i aktivitet 4.2 i
forhold til, hvad der følger af aktivitet 4.1 i dag, omhandler Danmarks forpligtelse til
at følge internationale regler på området. Det fremgår i forbindelse hermed af den
foreslåede aktivitet 10 i del IV om strategier og aktiviteter for frekvenssamarbejdet i
EU og det internationale frekvenssamarbejde, at afsættelse til mobil anvendelse,
herunder mobilt bredbånd, af frekvenser, som i dag anvendes til broadcast, vil ske
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0005.png
under forudsætning af, at den nuværende anvendelse kan fortsætte, ligesom der vil
blive arbejdet for, at der fortsat er relevante frekvensmæssige muligheder til rådighed
for PMSE. En evt. beslutning om en konkret, ændret anvendelse af fx 470-694 MHz
i Danmark vil bl.a. forudsætte en mediepolitisk aftale.
I forhold til DR’s høringssvar om udsendelse af tv på DTT-nettet i MUX1 bemærker
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at dette hensyn er varetaget i det frekvens-
politiske rammemandats strategi i forhold til radio og tv, hvoraf det fremgår, at fre-
kvensadministrationen skal understøtte regeringens mediepolitik. Det vil sige, at så
længe der er en mediepolitisk beslutning om at udsende tv på DTT, skal der stilles
frekvenser til rådighed for dette formål.
DR, NEP Denmark, Sennheiser Nordic og TV 2 Danmark, støtter de foreslåede ak-
tiviteter 4.3 og 4.4 om, at kortlægge behovet for frekvenser til private net, undersøge
mulighederne for at stille frekvenser til rådighed for at fremme innovative løsninger
og at inddrage interessenter, herunder broadcastere, i at fastlægge hvordan 3,8-4,2
GHz frekvensbåndet kan afsættes og administreres hensigtsmæssigt. Høringspar-
terne ser interessante muligheder for programproduktion og -kontribution ved hjælp
af private 5G-net, hvis vilkårene for anvendelse er fordelagtige. Høringsparterne un-
derstreger, at det ikke er demonstreret eller sandsynliggjort, at 5G-baserede tekno-
logier vil kunne anvendes til erstatning for eksisterende audio-PMSE-udstyr. TV 2
Danmark nævner i den forbindelse, at man deltager i Horizon 2020-projektet 5g-re-
cords.eu, der afsøger mulighederne for professionel produktion af AV-medieindhold
gennem anvendelse af 5G-teknologi.
Teleindustrien anerkender i forhold til de foreslåede aktiviteter i 4.3 og 4.4, at virk-
somheder har behov for frekvenser til forskellige formål. Teleindustrien understreger,
at afsættelse af frekvenser til private net skal overvejes nøje og bør ske på markeds-
mæssige, ikke-diskriminerende, teknologineutrale vilkår med fokus på at sikre effek-
tiv frekvensudnyttelse. Teleindustrien anbefaler, at efterspørgslen for både kommer-
cielle aftaler vedr. private net blandt etablerede mobiloperatører samt efterspørgslen
efter allerede afsatte frekvenser til private net analyseres grundigt, før der træffes
beslutninger om yderligere afsættelse til ikke-landsdækkende anvendelse af de sær-
ligt attraktive frekvenser i 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet. Teleindustrien støtter, at det
af den foreslåede aktivitet 4.4. fremgår, at der i forhold til administrationen af 3,8-4,2
GHz-frekvensbåndet skal tages hensyn til frekvensanvendelsen i 3,4-3,8 GHz-fre-
kvensbåndet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig høringsparternes synspunk-
ter i forhold til den foreslåede kortlægning af behovet for frekvenser til individuelle
virksomhedsløsninger (private net) og fastlæggelse af, hvordan 3,8-4,2 GHz-fre-
kvensbåndet kan afsættes og administreres hensigtsmæssigt, herunder i forhold til
anden frekvensanvendelse. Interessenter vil blive inddraget i arbejdet for at konsoli-
dere grundlaget for de beslutninger, som træffes.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0006.png
o
Strategi 5: Frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen
DR ønsker at bidrage til, at frekvensadministrationen kan fremme udviklingen mod
en mere klimavenlig sektor, og henviser til EBU’s høringssvar i 2021 på RSPG’s
høring over Radio Spectrum Policy Programme, og til BBC’s undersøgelse fra 2020
om forskellige tv-distributionsformers energiforbrug og miljømæssige påvirkning,
hvoraf det fremgår, at antenne-tv (DTT) har betydeligt lavere klimaaftryk end alter-
native distributionsformer, idet eksempelvis onlinestreaming fører til mere end tre
gange højere CO2-udledning end antenne-tv. DR foreslår, at der arbejdes for, at
audiovisuelt indhold kan distribueres på en klimavenlig måde, hvilket i praksis vil be-
tyde, at indhold så vidt muligt i såvel kablede som trådløse distributionsformer skal
distribueres gennem en én-til-mange arkitektur (multicast eller broadcast) frem for
én-til-én distribution (unicast). DR opfordrer til, at indførelse af nye broadcast-/down-
linkonly-teknologier i UHF-frekvensbåndet støttes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig DR’s synspunkter og støtter,
at audiovisuelt indhold skal kunne distribueres på en klimavenlig måde. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet arbejder for teknologineutral regulering og finder
det ikke hensigtsmæssigt at udelukke bestemte distributionsteknologier på forhånd.
o
Strategi 6: Frekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Dansk Kulturliv, Dansk Live, DR, NEP Denmark, Sennheiser Nordic og TV 2 Dan-
mark støtter, at der foretages analyser for at sikre de nødvendige frekvensressourcer
til PMSE og gør opmærksom på, at tilgængelige frekvensressourcer skal være af
tilstrækkelig kvalitet i form af et egnet frekvensområde med lav risiko for forstyrrelser,
og at der skal være relevant udstyr tilgængeligt. Høringsparterne anfører, at der skal
være tale om frekvenser, som er afsat til PMSE i store dele af verden. Høringspar-
terne ser ikke andre frekvensmæssige muligheder end hele det nuværende UHF-
frekvensbånd for at dække behovet for frekvenser til PMSE-formål i Danmark.
DR anfører, at anvendelse af PMSE-udstyr er forretningskritisk for DR, fordi det an-
vendes til produktion af indhold til DR’s radio- og tv-platforme, og at forstyrrelsesfri-
hed og tilgængelighed er essentielt for, at DR kan opfylde sine public service-forplig-
telser.
Sennheiser Nordic anfører, at der ikke er præsenteret et scenarie for, hvordan beho-
vet for frekvenser til brug for PMSE vil kunne dækkes uden hele de nuværende UHF-
frekvenser til formålet. Sennheiser Nordic bemærker, at selvom PMSE-udstyrspro-
ducenter i løbet af de seneste år har gjort store teknologiske fremskridt mod mere
effektiv frekvensanvendelse, er behovet for PMSE-frekvenser stigende. Derfor er det
kritisk for de mange virksomheder og aktører, der er afhængige af PMSE-udstyr for
at kunne gennemføre deres arrangementer, at dette behov for frekvenser dækkes.
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0007.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker i forhold til høringssvarene fra
Dansk Kulturliv, Dansk Live, DR, NEP Denmark, Sennheiser Nordic og TV 2 Dan-
mark, at høringsparternes synspunkter vil blive inddraget i det videre arbejde, og at
interessenterne fortsat vil blive inddraget, da denne dialog er en forudsætning for at
kunne opfylde målet i aktivitet 6.1 om at sikre de nødvendige frekvensressourcer.
o
Strategi 7: Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Teleindustrien anfører, at det ikke fremstår klart, om der med den foreslåede aktivitet
7.1 om afholdelse af møder efter behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt
i et brancheforum med henblik på dialog med relevante interessenter er tale om et
nyt brancheforum eller en fortsættelse af det eksisterende forum Telebrancheforum.
Teleindustrien sætter pris på muligheden for at deltage i et brancheforum med fokus
på frekvensområdet og foreslår derudover et dedikeret frekvensforum for indehavere
af frekvenstilladelser, hvor der kan føres teknologiske drøftelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at der er tale om en fortsættelse
af Telebrancheforum, som blev oprettet i forlængelse af indgåelsen af teleforliget i
2018. Det dedikerede mødeforum vedrørende emner på frekvensområdet, Fre-
kvensgruppen, som er oprettet under Telebrancheforum, og hvori der holdes et til to
møder om året, vil ligeledes fortsætte.
Ad: IV. Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamar-
bejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde
Dansk Kulturliv, Dansk Live, DR, NEP Denmark, Sennheiser Nordic og TV 2 Dan-
mark bemærker i forhold til den foreslåede aktivitet 10 i afsnit IV om Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastrukturs deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige
internationale frekvenssamarbejder, at UHF-frekvensbåndet har været anvendt til
trådløse mikrofoner og andre audio PMSE-formål under en sekundær mobilalloke-
ring i mange år, og der ikke er anledning til at ændre på det. Høringsparterne antager,
at der i den foreslåede aktivitet sigtes mod anden mobilanvendelse end PMSE. Hø-
ringsparterne støtter ikke den foreslåede aktivitet, fordi der fortsat er behov for
PMSE-frekvenser i frekvensbånd, som fra anden side ønskes afsat til mobilt bred-
bånd. Høringsparterne henviser til deres bemærkninger i høringen over udkast til
Frekvensstrategi 2021 og den efterfølgende dialog om PMSE-området, hvor PMSE-
brugere gjorde opmærksom på, at UHF-frekvensbåndet er det eneste frekvensbånd,
som vil kunne opfylde behovet for frekvenser til PMSE-formål.
Høringsparterne giver udtryk for, at der ikke fra myndighedsside er blevet præsente-
ret realistisk løsning på denne udfordring. Høringsparterne henviser til, at flere stu-
dier af frekvensdeling mellem antenne-tv og mobilt bredbånd (ITU-R BT.2337) og
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Orientering om afsluttet høring over bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2601166_0008.png
praktiske erfaringer (ITU-R BT.2301) har vist, at tæt frekvensdeling på tværs af lan-
degrænser ikke er teknisk mulig. Det er derfor høringsparternes opfattelse, at terre-
strisk udsendelse af antenne-tv og mobilt bredbånd i form af FDD eller TDD ikke vil
kunne sameksistere i frekvensbåndet, og at en indførelse af mobilt bredbånd i Eu-
ropa således ikke vil være i stand til at give Danmark den ønskede fleksibilitet til at
lade broadcast og PMSE-anvendelse fortsætte i frekvensbåndet.
Høringsparterne peger i den forbindelse på, at den foreslåede aktivitet 4.2 i del III
fører til, at muligheden for at beholde den ønskede anvendelse af båndet opgives.
Høringsparterne bemærker, at indførelsen af nye teknologier såsom 5G Broadcast
(standalone downlink-only), ikke kræver ændringer i ITU’s radioreglement og opfor-
drer derfor til, at der i det internationale myndighedssamarbejde på frekvensområdet
ikke arbejdes for nye, primære mobilallokeringer i UHF-frekvensbåndet, eller at even-
tuelle nye mobilallokeringer begrænses til ”downlink only” af hensyn til mulighederne
for spredning af audiovisuelle tjenester. Høringsparterne foreslår derfor følgende for-
mulering af aktivitet 10: ”Energistyrelsen
arbejder for, at nye teknologier til spredning
af audiovisuelt indhold kan indføres i frekvensbåndet 470-694 MHz som værende
SDO (standalone downlink-only), og at den eksisterende anvendelse til PMSE-an-
vendelse i frekvensbåndet kan fortsætte.”
Høringsparterne imødeser, at relevante
interessenter inddrages i det videre arbejde og stiller sig til rådighed i den forbindelse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at som nævnt i ministeriets be-
mærkninger til høringssvarene til den foreslåede aktivitet 4.2 i del III, kan Danmark
efter omstændighederne være forpligtet til at gennemføre EU-retsakter på området,
men at det derudover af den foreslåede aktivitet 10 fremgår, at afsættelse af frekven-
ser, som i dag anvendes til broadcast, til mobil anvendelse, herunder mobilt bred-
bånd, vil ske under forudsætning af, at den nuværende anvendelse kan fortsætte,
ligesom der vil blive arbejdet for, at der fortsat er relevante frekvensmæssige mulig-
heder til rådighed for PMSE. En evt. beslutning om en konkret, ændret anvendelse
af fx 470-694 MHz i Danmark vil bl.a. forudsætte en mediepolitisk aftale. Den fore-
slåede aktivitet 4.2 i del III ændrer ikke herpå.
Side 8/8