Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 408
Offentligt
2600899_0001.png
Høringsnotat og sammenfattende redegørelse til miljørapporten vedrørende
bekendtgørelse for pilot- og demonstrationsprojekter for geologisk lagring af
CO
2
på under 100 kilotons i den vestligste del af Nordsøen
Kontor/afdeling
Center for undergrund og
beredskab, HESU
Dato
16-06-2022
J nr.
2021-16212
/MTKH
Baggrund
Energistyrelsen har udarbejdet en bekendtgørelse for pilot- og
demonstrationsprojekter om geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med
henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer i et
område i Nordsøen, der dækker området vest for 6° 15’ Ø og nord for 56° 00’ N
(herefter ”bekendtgørelsen”). Bekendtgørelsen er miljøvurderet i henhold til lov om
miljøvurdering af planer og programmer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27.
oktober 2021.
Udkast til bekendtgørelsen samt ledsagende miljørapport har været i offentlig
høring i perioden 18. marts 2022 til 27. april 2022. Bekendtgørelsen og
miljørapporten er fremlagt for offentligheden samt sendt til 17 danske myndigheder
og 19 forskningsinstitutioner/organisationer.
I henhold til regler i Espoo-konventionen, skal nabolande inddrages, hvis der kan
være grænseoverskridende påvirkning. I den forbindelse er hhv. Norge og
Tyskland blevet hørt. England har ikke anmodet om at blive hørt. Hverken Norge
eller Tyskland havde kommentarer.
Energistyrelsen har modtaget 5 høringssvar på høring af miljørapporten, hvoraf 1
var uden kommentarer. Høringssvar med kommentarer er modtaget fra
Slots- og
Kulturstyrelsen, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen
samt
Energistyrelsen.
Høringssvarene behandles nedenfor. De høringssvar til miljørapporten, som
vedrører selve bekendtgørelsen kommenteres først herunder, mens høringssvar til
miljørapporten indgår i den sammenfattende redegørelse. Den fulde liste af
høringssvar og bemærkninger hertil fremgår af bilag 1.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0002.png
Høringssvar til miljørapporten, som vedrører selve bekendtgørelsen
Miljøstyrelsens enhed for Cirkulær Økonomi og Affald (CØA) har bemærket at der i
planområdet for CO
2
-lagring bør være 200 m afstand til havstrategiområde H og G,
da der ved evt. udsivning er risiko for pH ændring i havvandet op til 200m væk.
Planområdet er i overensstemmelse med udviklingszonen for CO
2
-lagring, der er
afgrænset i Havplanen. Energistyrelsen tager bemærkningen til efterretning, og
henviser til at der ved konkrete projekter vil ske en screening, som sikrer at
brøndanlæg ikke placeres i miljøpåvirkende nærhed til havmiljøområderne.
CØA har spurgt til hvem den ”kompetente myndighed” er, som beskrevet på s. 15.
Det er Energistyrelsen, og dette er blevet tydeliggjort i miljørapporten. Hertil skal
det bemærkes at Energistyrelsen ikke overtager alle juridiske forpligtelser efter 2
år, som det står bemærket i høringssvaret. Efter lukning af en CO
2
-lagringslokalitet
overdrages alle juridiske forpligtelser vedrørende lagringslokaliteten til klima-,
energi- og forsyningsministeren efter minimum 20 år, jf. Undergrundsloven § 23o,
pkt. 2, såfremt de nødvendige vilkår for overdragelsen er opfyldt.
CØA har desuden spurgt ind til hvordan boremudder håndteres. Der henvises til
bekendtgørelsens §6, pkt. 4 samt § 5 stk. 4. som angiver at ved tilladelse til et
konkret projekt, skal rettighedshaver overholde anden miljø- og
sikkerhedslovgivning og der desuden kan stilles yderligere krav og vilkår i en
tilladelse. Reguleringen af boremudder (jf. Havmiljølovens § 30 og Bekendtgørelse
nr. 394 af 17. juli 1984 om udledning i havet af stoffer og materialer fra visse
havanlæg) administreres af Miljøstyrelsen, og håndtering heraf og evt. ændringer i
reguleringen er uden for Energistyrelsens ressort.
Sammenfattende redegørelse
I henhold til miljøvurderingslovens § 13 skal myndigheder ved den endelige
godkendelse eller vedtagelse af planer eller programmer inddrage miljørapporten,
som er udarbejdet efter lovens § 12. Endvidere skal myndigheden efter
miljøvurderingslovens § 13, stk. 2 udarbejde en sammenfattende redegørelse for:
1) hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet
2) hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i
offentlighedsfasen, er taget i betragtning
3) hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller
vedtagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har
været behandlet
4) hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af planen eller programmet.
De fire punkter behandles i det nedenstående:
Side 2/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0003.png
Integration af miljøhensyn i bekendtgørelsen
Det er Energistyrelsens vurdering, at udarbejdelse af miljørapporten har medvirket
til, at relevante miljømæssige problemstillinger er blevet afklaret tilstrækkeligt i
løbet af processen, samt at miljørapportens konklusioner har bidraget til
udarbejdelsen af forslaget til bekendtgørelsen
Miljøhensyn integreres ved, at bekendtgørelsen stiller en række krav i forbindelse
med ansøgning om tilladelse samt giver mulighed for at fastsætte en række vilkår i
forbindelse med tilladelsen, der blandt andet kan sætte krav til overholdelse af
miljø- og sikkerhedskrav.
Der er i miljørapporten foretaget en vurdering af de miljøpåvirkninger der følger
bekendtgørelsen, ud fra bekendtgørelsens geografiske udstrækning og med et
detaljeringsniveau, der følger bekendtgørelsens detaljeringsniveau.
Bekendtgørelsen er i overensstemmelse med udviklingszonen for CO
2
-lagring, der
er afgrænset i Havplanen.
Bekendtgørelsen vil muliggøre en række pilot- og demonstrationsaktiviteter for
injektion og lagring af CO
2
i Nordsøen, og dermed bidrage til opfyldelse af de
politiske mål for CO
2
-lagring og klima. De nye aktiviteter vil blandt andet kunne
omfatte seismiske undersøgelser, boringer, injektion af CO
2
og ombygning af
eksisterende platforme. Det er usikkert, hvor mange og hvilke injektions- og
lagringsaktiviteter, der vil blive gennemført i Nordsøen som følge af
bekendtgørelsen, da det blandt andet afhænger af markedspriser for CO
2
, politiske
indsatser, økonomiske støtte, teknologiudvikling, mv.
Miljørapportens vurderinger afspejler, at planområdet grundlæggende er egnet til at
gennemføre pilot- og demonstrationsprojekter for CO
2
-lagring i Danmark, og at
bekendtgørelsen ikke vil betyde væsentlige påvirkninger på miljøet. Undergrunden
er velegnet til lagring, der er et stort potentiale for geologisk lagring, området er
placeret tilstrækkeligt langt væk fra Natura 2000 områder, og muliggør genbrug af
eksisterende platforme.
Endelig belyser miljørapporten, de risici der kan være ved transport, injektion og
lagring af CO
2
, også selvom bekendtgørelsen kun muliggør projekter under 100
kiloton CO
2
.
Planen vil påvirke en række forskellige miljøemner negativt og på et ikke-væsentligt
niveau. Planens potentielle miljøpåvirkninger er opsummeret i tabel 1.
Vurderingen af bekendtgørelsens påvirkninger omfatter også de kumulative
påvirkninger. Som beskrevet i Danmarks Havplan er der et stigende antal
aktiviteter i Nordsøen, både i dansk og andre landes farvande. Samlet set vil de
mange aktiviteter påvirke det marine miljø kumulativt og negativt. Den kumulative
påvirkning, som bekendtgørelsen bidrager til, vurderes at være ikke væsentlig.
Side 3/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0004.png
Væsentligheden af bekendtgørelsens miljøpåvirkninger kan være meget
anderledes end de efterfølgende konkrete pilot- og demonstrationsprojekters
miljøpåvirkninger, fordi projekternes geografi og detaljeringsniveau vil være meget
anderledes. Miljørapporten kan derfor ikke bruges til at forudsige væsentligheden
af de enkelte projekters påvirkninger.
Tabel 1. Oversigt over planens påvirkninger på de enkelte miljøemner
Miljøemne med typer af grad af påvirkning
Påvirkning af bundfauna
Mindre påvirkninger af bundfauna i forbindelse med
sedimentspredning ved nye boringer
Påvirkning af skalbærende bundfauna i et mindre område ved
lækage af CO
2
Tab af habitater i et mindre areal ved ny infrastruktur
Kortvarig til
langvarig
Langvarig
Kortvarig
Ikke væsentlig,
negativ
Ikke væsentlig,
negativ
Ikke væsentlig,
negativ
Påvirkning af fisk
Ubetydelig påvirkning fra undervandsstøj fra monitering vha.
seismiske havbundsundersøgelser.
Ubetydelig påvirkning fra fysisk forstyrrelse, herunder
undervandsstøj fra skibstransport.
Ubetydelig påvirkning af fisk fra tab af habitat ved anlæg af ny
infrastruktur på mindre arealer
Langvarig
Kortvarig/
midlertidig
Midlertidig
Ikke væsentlig,
negativ
Ikke væsentlig,
negativ
Ikke væsentlig,
negativ
Varighed
Væsentlighed
Påvirkning af fugle
Udslip af CO
2
, gasser eller olier som kan potentielt påvirke
havfugle i mindre grad. Det er uvist om et udslip vil tiltrække
eller fortrænge havfugle.
Ubetydelig påvirkning af havfugle fra fysisk forstyrrelse,
herunder fortrængning i forbindelse med transport med skib
og anlægsarbejde.
Ubetydelig påvirkning af havfugle fra tab af habitat til anlæg af
ny infrastruktur.
Langvarig
Ikke væsentlig,
negativ
Kortvarig/
midlertidig
Ikke væsentlig,
negativ
Langvarig/
midlertidig
Ikke væsentlig,
negativ
Påvirkning af havpattedyr
Mindre påvirkning fra fysisk forstyrrelse, herunder sejlads og
undervandsstøj i forbindelse med seismiske undersøgelser og
undervandsstøj fra transport af CO
2
med skib
Mindre til moderat påvirkning fra fysisk forstyrrelse i tilfælde af
ny infrastruktur, herunder nedramning i anlægsfasen.
Mellemlang
/midlertidig
Ikke væsentlig,
negativ
Kortvarig/
midlertidig
Ikke væsentlig,
negativ
Påvirkning af Natura 2000
Side 4/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0005.png
Sandsynligvis ingen påvirkning som følge af undervandsstøj i
Natura 2000-områder og fuglebeskyttelsesområder
Kortvarig
Ikke væsentlig-
negativ
Påvirkning af jordbund
Mindre påvirkning af undergrunden ved injektion og lagring af
CO
2
under 100 kilotons.
Større påvirkning af havbunden i forbindelse med
anlægsaktiviteter og mindre risiko for blow-out
Kortvarig/
midlertidig
Langvarig
Ikke væsentlig,
negativ
Ikke væsentlig,
negativ
Behandling af miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i
offentlighedsfasen
Miljørapportens konklusioner og udtalelser fra offentlighedsfasen har dannet
grundlag for de endelige formuleringer af de nye bestemmelser i bekendtgørelsen.
Høringssvar angående miljørapporten er beskrevet i det følgende.
Høringssvarene har ledt til en række mindre tilpasninger i miljørapporten.
Tilpasningerne ændrer ikke ved rapportens konklusioner om væsentligheden af
bekendtgørelsens miljøpåvirkninger. Derfor sendes miljørapporten ikke i en ny
offentlig høring. De høringssvar, der ikke er håndteret ved tilpasninger af
miljørapporten gennemgås i det følgende:
Miljøstyrelsens enhed for Cirkulær Økonomi og Affald har i deres høringssvar
spurgt ind til, om der kan forventes boringer, og hvordan boremudder håndteres.
Der kan forekomme boringer med boremudder i pilot- og demonstrationsprojekter.
Reguleringen af boremudder administreres af Miljøstyrelsen. Se uddybning
ovenfor.
Miljøstyrelsens enhed for Hav og Vandmiljø har i deres høringssvar bemærket, at
det er muligt der kommer nye rørlægninger. Derfor er det relevant at der inkluderes
redegørelse, vurdering og begrundelse for eventuel rørlægnings
overensstemmelse med lov om vandplanlægning og indsatsbekendtgørelsens §8.
Her fastholdes det, at der er så store usikkerheder om, hvor meget, hvordan og
hvor CO
2
transporteres fra, at det ikke er fagligt muligt at estimere eventuelle
påvirkninger på land, kystnære områder samt territorialvande i Danmark og de
nabolande, som kunne blive genstand for transport af CO
2
. Energistyrelsen
vurderer, at det ikke sandsynligt at pilot- og demonstrationsprojekter vil medføre ny
rørlægning, og denne vil, såfremt det er aktuelt, skulle undergå en selvstændig
miljøvurderingsproces. Den beskrevne afgrænsning i miljørapporten fastholdes
derfor.
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen samt Energistyrelsen er derudover kommet med en
række konkrete bemærkninger til at skærpe miljørapporten og dermed
beslutningsgrundlaget. De faglige bidrag er indarbejdet i den endelige version af
miljørapporten.
Side 5/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0006.png
Behandling og vurdering af alternativer
I miljørapporten sammenlignes påvirkningerne med den forventede udvikling, hvis
bekendtgørelsen ikke vedtages, det såkaldte 0-alternativ. Der har ikke været
behandlet eller vurderet andre alternativer.
Hvis bekendtgørelsen ikke vedtages, forventes pilot- og demonstrationsprojekter
for geologisk lagring af CO
2
i Nordsøen at ske i et mindre omfang. Det vil kun være
rettighedshavere til større arealer, der vil kunne gennemføre test- og
demonstrationsprojekter med injektion og geologisk lagring af CO
2
, og det vil kun
kunne ske efter et udbud med eneret til efterforskning og anvendelse af
undergrunden til lagring eller andre formål end indvinding jf. Undergrundsloven.
Dette vurderes at ville reducere omfanget af pilot- og demonstrationsprojekter på
<100 kiloton CO
2
.
Hvis bekendtgørelsen ikke vedtages, forventes en del af behovet for pilot- og
demonstrationsprojekter for injektion og lagring af CO
2
at blive udført på andre
lokaliteter, herunder udenlandske.
Sammenlignet med 0-alternativet, vurderes bekendtgørelsen i høj grad at bidrage
til de nationale ambitioner for CO
2
-lagring og opnåelse af den ønskede tidsramme.
Det geografiske område vurderes at være et godt sted for pilot- og demoprojekter,
særligt fordi eksisterende infrastruktur i området forventes at kunne anvendes til
test- og demonstration.
Overvågning af væsentlige indvirkninger på miljøet
Ifølge miljøvurderingsloven skal der oplistes et overvågningsprogram af de
væsentlige indvirkninger på miljøet. Idet miljørapporten for bekendtgørelsen ikke
indeholder væsentlige påvirkninger på miljøet, er der ikke oplistet et
overvågningsprogram i miljørapporten. Flere af miljøemnerne er dog i forvejen
dækket af overvågningsprogrammer såsom overvågningsaktiviteter i forbindelse
havstrategi- og naturdirektiverne, herunder NOVANA-programmet.
Side 6/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0007.png
Bilag 1. Oversigt over høringssvar
Høringssvar
Slots- og kulturstyrelsen
Vær opmærksom på, at der er anmeldepligt ved fund af fortidsminder, herunder vrag
af skibe, skibsladninger og dele fra sådanne skibsvrag. Styrelsen behøver en position
og den tilgængelige dokumentation, eksempelvis udklip af side-scan data og nærmere
beskrivelse af fundet eller lignende.
Bemærkningen er taget til
efterretning
Kommentar
Energistyrelsen, Center for Forsyning
På s. 8 fremgår det, at ”udviklingszoner til lagring af CO
2
i undergrunden er udlagt og
miljøvurderet på et overordnet niveau i havplanen”. Center for Forsyning gør
opmærksom på, at Energistyrelsen fastholder bemærkningerne i høringssvaret til
havplanen (vedlagt som bilag 1), herunder at vurderingen af miljøpåvirkningerne fra
CO
2
-lagring ikke er et udtryk for Energistyrelsens vurdering. Dette gælder for
strategisk miljøvurdering af planer og programmer såvel som konkrete projekter inden
for Energistyrelsens ressort. På den baggrund bør vurderingerne og konklusionerne
fra miljøvurderingen og konsekvensvurderingen for havplanen ikke inddrages til at
afgrænse miljørapporten fra at forholde sig til, på et overordnet niveau, at miljøvurdere
udlægningen af området til CO
2
-lagring.
Bemærkningen er taget til
efterretning. Bekendtgørelsens
geografiske afgrænsning er en del af
udviklingszonen til CO
2
lagring
udpeget i havplanen, og
miljørapporten af bekendtgørelsen
tager derfor udgangspunkt i
vurderingerne af påvirkninger fra
udpegningerne i havplanen.
I tabel 3-1 på s. 16-18 vises en oversigt over miljøpåvirkninger i de forskellige faser for
CO
2
-lagrings projekter. I anlægsfasen og driftsfasen kan der forekomme boringer og
påvirkninger fra disse er medtaget i tabellen for så vidt angår støjpåvirkninger og
sedimentspredning i anlægsfasen, mens det ikke fremgår at der kan ske udledninger
af kemikalier, olie mv ifm. boringsprocessen. Center for Forsyning finder det relevant
at inddrage udledninger ved boringer samt risici for oliespild og gasudslip i oversigten
over mulige miljøpåvirkninger. I driftsfasen kan der være behov for at bore yderligere
injektionsbrønde og derfor vil de samme påvirkninger som nævnes i anlægsfasen ifm.
boringer være relevante også her. Desuden kan der være behov for at udføre
brøndarbejder i drifts- og afviklingsfasen, som kan medføre udledninger af kemikalier,
olie mv. For alle tre faser gælder, at der kan opstå problemer med brøndens integritet,
hvilket kan medføre udslip at CO
2
eller andre gasser og olie. Der vil desuden I alle tre
faser være en risiko for blow-out scenarier, dog er sandsynligheden for dette minimal,
som nævnt andetsteds i miljørapporten. Det bør også nævnes, at CO
2
injektion i
driftsfasen øger trykket i undergrunden og at tilstedeværende væsker fortrænges,
hvilket indebærer risici for at påvirke miljøet og undergrunden negativt. Der kan
eksempelvis være risiko for frakturering af den forseglende bjergart og allerede
eksisterende boringer kan potentielt udgøre en risiko for udsivning (ref. afsnit 9).
Oversigten over mulige påvirkninger
er tilføjet de nævnte påvirkninger.
Tilføjelserne ændrer ikke ved de
overordnede vurderinger af
væsentligheden af påvirkninger i
miljørapporten.
Af side 41 fremgår, at der i havstrategiområder ikke må foregå CO
2
-lagring (herunder
konstruktioner, boringer, seismiske undersøgelser mv.) i selve områderne. Center for
Forsyning vil gerne fastholde tidligere bemærkninger ifm. afgrænsningsrapporten hvor
vi oplyste, at der ikke er forbud mod geologiske / seismiske undersøgelser, der er
Kommentaren er indarbejdet, så det
nu fremgår, at der ikke er forbud
mod geologiske / seismiske
undersøgelser.
Side 7/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0008.png
relateret til anlæg og vedligehold af kabler, rør, ledninger mv. inden for
havstrategiområderne, jf. Udkast til udpegning af beskyttede havstrategiområder i
Nordsøen og Østersøen omkring Bornholm (Bilag 2).
På side 46 angives ”Derfor er vurderingen af væsentligheden en overordnet
betragtning, og væsentligheden af påvirkningen af de konkrete projekter vil variere,
når de miljøvurderes efterfølgende”. Center for forsyning ønsker påpege, at pilot- og
demoprojekter i udgangspunkt ikke vil blive miljøvurderet jf. afsnit 2 side 8. Geologiske
og reservoirtekniske vurderinger af de konkrete projekter vil således blive belyst ved
ansøgning om tilladelse til geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons jf.
bekendtgørelse
Kommentaren er indarbejdet, så det
nu fremgår, at de konkrete test- og
demonstrationsprojekter ikke vil blive
miljøvurderet, men at en række
miljøforhold belyses i forbindelse
med tilladelsen.
Miljøstyrelsen, Hav- og Vandmiljø
S. 47 i miljørapporten: Det angives i rapporten at planens overensstemmelse med lov
om vandplanlægning ikke er relevant at vurdere. I forbindelse med afgrænsningen er
der afgivet følgende bemærkning; ”Da aktiviteterne ifm. CO
2
-lagring kan omfatte fx
lækager fra etablerede rørledninger og etablering af nye rørledninger i de kystnære
områder samt territorialvande (basislinje og ud til 12-sømil) skal der i SMV inkluderes
redegørelse, vurdering og begrundelse for overensstemmelse med lov om
vandplanlægning og indsatsbekendtgørelsens §8.” Da det fremgår af rapporten at
projekterne i forbindelse med planen omfatter etablerede rørledninger og at der er
mulighed for nye rørlægninger, finder MST HOV stadig at det er relevant at der i
miljørapporten til bekendtgørelsen inkluderes redegørelse, vurdering og begrundelse
for overensstemmelse med lov om vandplanlægning og indsatsbekendtgørelsens §8.
S. 28-29 i miljørapporten: I teksten angives følgende: ”Som worst case vil et udslip af
CO2 kunne påvirke et område på ca. 200 meter fra lækagepunktet, hvor et betydende
fald i pH vil kunne registreres.” Det er uklart hvilke kriterier der anvendes til at
kategorisere worst case scenariet, og det bør fremgå hvad der menes med et
betydende fald i pH.
Der er så store usikkerheder i, hvor
meget, hvordan og hvor CO2
transporteres fra, at det ikke er
fagligt muligt at estimere eventuelle
påvirkninger på land, kystnære
områder samt territorialvande i
Danmark og de nabolande, som
kunne blive genstand for transport af
CO2. Den beskrevne afgrænsning
fastholdes derfor i miljørapporten.
Worst case specifikationer fra
Northern Lights projektet er tilføjet.
S. 50 i miljørapporten: Vedr. miljøtilstand for D9: MST HOV gør opmærksom på, at
termen ”god økologisk tilstand” ikke anvendes i regi af havstrategien og teksten er
derfor misvisende og bør omskrives.
Teksten er omskrevet, så termen
”god økologisk tilstand” ikke indgår.
S. 51: Miljørapporten henviser til afsnit 8 og 9 fsva. ikke- væsentlig negativ påvirkning
af biologisk mangfoldighed og jordbund, men der savnes en begrundet vurdering (på
plan-niveau) af overensstemmelse med havstrategien, herunder begrundelse for, at
der ikke er direkte og/eller indirekte negative påvirkninger på de 11 kvalitative
deskriptorer, der hindrer målopfyldelse.
I kontekst af miljømål 6.4 for D6 ”Havbundens integritet” bør det tydeliggøres hvilke af
havbundens overordnede habitattyper der kan blive forstyrret, som følge af de
projekter, der kan realiseres med bekendtgørelsen.
Den begrundede vurdering er
udvidet som bemærket.
Det er tydeliggjort, hvilke
overordnede habitattyper er kan
blive forstyrret.
Side 8/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0009.png
Kumulative effekter i regi af havstrategien: Foruden en vurdering af de som følge af
planens enkelte aktiviteters potentielle direkte eller indirekte påvirkninger på relevante
deskriptorer, skal miljøvurderingen ligeledes omfatte mulige kumulative effekter, fx i
forhold til eksisterende belastninger og i forhold til belastninger fra allerede vedtagne
projekter og planer, som endnu ikke er realiserede, og fra planer og projekter som
foreligger i forslag. Kumulative påvirkninger er resultatet af efterfølgende, trinvise
og/eller kombinerede effekter fra et projekt eller en aktivitet i forbindelse med øvrige
eksisterende, planlagte og/eller forventede projekter.
Redegørelser og vurderinger af potentielle kumulative effekter skal indeholde
fyldestgørende begrundelser (på plan-niveau) for planens overensstemmelse med
opfyldelse af miljømål og opnåelse eller opretholdelse af god miljøtilstand
De kumulative påvirkninger og
vurderinger heraf er uddybet som
bemærket.
Miljøstyrelsen, Cirkulær Økonomi og Affald
På billedfilen ”SMV Planområde for CO
2
20220118” er der indtegnet to natur- og
miljøbeskyttelsesområder. Er det blevet taget med i betragtningen, at lagringen ikke
bør være direkte op ad disse områder, da der er risiko for CO2-udledning (og derved
pH ændring) cirka 200 meter væk fra kilden? Dette kan læses under punkt 7.3 på side
28 i miljørapporten.
I Miljørapporten under punkt 3.1 på side 15 beskrives ”den kompetente” myndighed,
som overtager alle de juridiske forpligtelser vedrørende overvågning og udbedrende
foranstaltninger efter den 2-årige periode for projekterne. Hvem er ”den kompetente”
myndighed? Er dette Energistyrelsen? Minimumsperioden for disse forpligtelser er
minimum 20 år.
I Miljørapportens punkt 3.2 i tabel 3.1 på side 17 bliver ”boremudder” nævnt. Vil der i
forbindelse med disse projekter være foretaget boringer med boremudder? Hvordan
vil denne boremudder blive håndteret og hvilken type boremudder er der tale om?
Området følger området udlagt til
CO2 lagring i Havplanen. Konkrete
brønde skal screenes, og forventes
ikke at kunne godkendes indenfor
200m nærhed til havmiljøområderne.
Uddybningen er tilføjet i
miljørapporten.
Der kan forekomme boringer med
boremudder i pilot- og
demonstrationsprojekter. Eftersom
reguleringen af boremudder
administreres af Miljøstyrelsen er
håndtering heraf og evt. ændringer i
reguleringen uden for
Energistyrelsens ressort.
Angående de 100 kiloton CO
2
som kan oplagres. Hvordan udregnes disse 100
kiloton? Er det på jordoverfladen (med dennes temperatur og tryk) eller er det under
havet ved CO
2
-lagringspladsen? Der er jo forskel på temperatur og tryk og derfor vil
der også vel også være forskel på, om der er tale om 100 kilotons på jordens
overflade eller i havet?
Definitionen af de 100kiloton er
gældende ved alle trykbelastninger,
da det er massefylden og dermed
ikke vægten, som ændres ved tryk
og temperatur. .
Miljøministeriet
Sproglige korrektioner:
- ”Dokkerbank” skal ændres til ”Dokkerbanke”
Miljørapporten er tilpasset
bemærkningerne.
Side 9/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0010.png
- Tilføj: ”og indsatsprogrammer” på side 9
- Slet ”skal” på side 19.
- Til formuleringen om at kumulative påvirkninger kan opstå, s. 20: ”Der er vel ingen
tvivl om, at der vil være en kumulative konsekvens som skal behandles i relation til
konkrete projekter.”
- Til formuleringen ”Planområdet ligger i et område domineret af
blødbundssubstrattyper”: Ret til: Den nuværende kortlægning af planområdet viser et
område domineret af blødbundssubstrattyper. Erfaring viser dog, at mere detaljeret
kortlægning typisk viser, at havbunden er væsentligt mere heterogen end forventet.
- Afsnit 8.1.1: Slet "som udgangspunkt" og erstat med "til en vis grad"
- ”af nye, udpegede havstrategiområder” s. 41; ret til: af forslag til nye
- slet: "som i forbindelse med indsatsprogrammet" (s. 41) og erstat med: "jf
høringsudkast for beskyttede havstrategiområder. De endelige afgrænsninger af
områderne vil indgå som en del af indsatsprogrammet..."
- ”Havstrategiområdet” - ret til: Forslag til havstrategiområdet...
Opsummering af risici i tabel 3-1:
- Der mangler en kategori om tab og forstyrrelse af havbunden forårsaget af boringer,
sediment ophvirvling mv. (side 16)
- Tilføj: ”desuden f.eks. mistet fødesøgningsmulighed, besværet kommunikation,
midlertidigt mistet habitat” (s. 16)
- Skibstrafik: ”Selvom aktiviteten ikke sker inden for et natura 2000 område vil øget
trafik vel alligevel betyde at marsvin bliver påvirket. Det afhænger af hvor meget mere
skibstrafik der kommer. Men man bør måske ikke se på ét projekt alene, men mere
overveje de kumulative effekter.” (s. 16)
Bemærkningerne er indarbejdet.
Vurderingsmøde i afsnit 5.2: Her og nedenfor i afsnit 5.2.2 henvises til MIMs habitat-
bekendtgørelse som kun gælder for MIMs regler. Hvis I ikke selv har konkret
lovgivning på området, vil det være bedre at henvise direkte til habitat-direktivets art.
6,3.
Miljørapporten er ændret, så der nu
henvises til habitat-direktivets artikel
6.3.
Vurdering af miljøpåvirkninger, afsnit 8.1.1:
- Tilføj "samt tab og fysisk forstyrrelse af havbunden"
- Det afhænger meget af den naturlige turbiditet i et område. Blød bund områder med
relativt dybt vand er forventeligt mindre påvirket af turbiditet en lavere sandede
områder.
- Jf. Danmarks Havstrategi skal tab og forstyrrelse pr overordnet habitattyper (BHT
broad habitat type) dog opgøres, med henblik på kommende tærskelværdier for
havbunden. Ved de konkrete projekter skal dette opgøres.
- Ovenfor beskrives et dynamisk miljø, men hvis udslip vil medføre en væsentlig PH-
sænkning, men kun 200 m fra udslipstedet tyder det ikke på et synderligt dynamisk
miljø?
- Til formuleringen ”vil påvirke havbunden og den tilknyttede bundfauna i nærområdet
til de nye anlæg. Påvirkningerne vurderes ikke at være væsentlige for
Bemærkningerne er indarbejdet.
Side 10/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0011.png
bundfaunasamfundene i Nordsøen.”. ret til: vil medføre tab og forstyrrelse af
havbunden. Påvirkninger vurderes ikke i sig selv at være væsentlige for
bundfaunasamfundene i Nordsøen, men kan kumulativ have en effekt.
Afsnit 8.4.1: Er det korrekt, at det er eneste sælart? Gråsæl i Vadehavet strejfer langt
og tracking studier viser at de kommer fra UK. Se f.eks. https://www.waddensea-
worldheritage.org/sites/default/files/2020_Greysealreport%202019-2020_0.pdf. Heri
står: As it is clear from tracking studies and population analysis (Brasseur et al. 2015,
2017) that part of the grey seals counted in the Wadden Sea are “visitors” from the
UK, the Wadden Sea cannot be regarded as a separate population.
Afsnit 8.4.2: ”Nærmeste Natura 2000-område”: Ret til: Nærmeste danske Natura 2000.
Bemærkningen er indarbejdet.
Bemærkningen er indarbejdet
Afsnit 8.4.5
- Tabel 8-7: Det bør fremgå om grænseværdierne er vægtede ift. dyrenes hørelse.
Desuden bør der indsættes reference så der ikke er tvivl om kilden og så den kan
tjekkes.
- Beskrivelse af impulsstøj: Tilføj evt: "Tærskelværdier for undervandsstøj er desuden
under udarbejdelse under MSFD."
- Tabel 8-8: Tilføj følgende tekst under tabel: "* Der ikke er taget stilling til den
nationale brug af grænseværdier for temporære høreskader forårsaget af
undervandsstøj i henfør af Havstrategidirektivet, ligesom grænseværdier for
permanente høreskader må forventes revideret i takt med at ny viden bliver
tilgængelig."
- Tabeltekst til tabel 8-8 skal stå som ”adfærdsforstyrrelser, TTS og PTS”
Det anbefales at bruge nyere notater fra DCE (fire referencer angivet).
Pingere og sælskræmmere er ikke støjreducerende tiltag. Tværtimod. Til gengæld er
de effektive til at skræmme dyrene væk på tilpas afstand ift. at undgå fysiske skader
og permanente høreskader.
Bemærkningerne er indarbejdet.
Afsnit 8.6:
- ”ikke vil være nogen påvirkning” rettes til betydelig.
- Afsnit 8.6.2: Tekst bør tilpasset i dette afsnit da F 126 er udpeget. I tabel 8-10 bør
fremgå, at det er den marine del af udpegningsgrundlaget. N1 har også en landdel ved
Skagen.
- Samme kommentar som på s.21 - her bør der også henvises direkte til
habitatdirektivet art 6, 3.
Bemærkningerne er indarbejdet
Kumulative påvirkninger:
- ”Aktiviteterne” - Menes der her pilot- og demoprojekterne som bekendtgørelsen
omhandler? eller dem der er beskrevet ovenfor?
pilot- og demoprojekterne øger vel ikke kun støjen i området?
Bemærkningerne er indarbejdet
Side 11/12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 408: Forelæggelse af endeligt udkast til ny bekendtgørelse om lagring af CO₂ på under 100 kilotons m.v. i Nordsøen og af endeligt udkast til miljørapport og sammenfattende redegørelse af strategisk miljøvurdering (SMV) efter afsluttet høring heraf.
2600899_0012.png
- Synes begrundelsen for konklusionen skal gøres mere tydelig. Så det er tydeligt at
der i den kumulative analyse både tages højde for eksisterende aktiviteter og de
aktiviteter der muliggøres med denne bekendtgørelse.
Havstrategidirektivet:
- Danmarks Havstrategi emner - Erstat "emner" med: "de miljø- og naturmæssige
forhold"
- ”Havstrategidirektivet beskriver 11 deskriptorer, der bruges til at opnå en god
miljøtilstand for havmiljøet” - Omformuler til: "Havstrategidirektivet vurderer god
miljøtilstand på grundlag af 11 deskriptorer".
- ”GES” skal ændres til GES-afgørelsen
”bekendtgørelse af lov om havstrategi” - Slet. Men henvis i noten til seneste
lovbekendtgørelse.
- ”og de mest signifikante menneskeskabte belastninger relaterer sig til eutrofiering,
ikke-hjemhørende arter og fiskeri” - Vil foreslå at slette denne del af sætningen, da de
menneskeskabte belastninger på havområdet er meget tidligt og geografisk specifikke.
Denne opsummering vil derfor ikke bidrage med retvisende giver viden om ift den
konkrete bekendtgørelse og projekter herunder.
” men der er endnu ikke opnået god tilstand i de åbne havområder, der er tættere på
land” - Det foreslås at følgende tekst medtages efter "...land." "Dette er dog ikke det
samme som opnåelse af god miljøtilstand som defineret under havstrategidirektivet,
idet der endnu ikke er fastsat regionale tærskelværdier i OSPAR."
Bemærkningerne er indarbejdet
Side 12/12